Copyright © Hans Högman 2023-05-06
Svenska örlogsfartyg - 5
Svenska örlogsfartyg -
ytstridsfartyg - 4
Förteckning över svenska maskindrivna
ytstridsfartyg
•
Slagskepp
•
Pansarskepp
•
Kryssare, del-1, del-2
•
Jagare, del-1, del-2, del-3
•
Fregatt
•
Korvett
•
Motortorpedbåt
•
Torpedbåt/robotbåt
•
Patrullbåt
•
Vedettbåt
•
Bevakningsbåt
•
Minfartyg / Minröjningsfartyg / Minsvepare
Allmänt
I beskrivningen av fartygen finns några begrepp och
termer som kan vara värda att beskriva.
•
IK-nr är det igenkänningsnummer som fartygen
normalt, i fredstid, har påmålad på fartygssidan på
vissa fartygstyper. För ubåtar är det en
namnförkortning av ubåtens namn.
•
Levererad avser den tidpunkt då fartyget formellt
levererades till Marinen från leverantören.
•
Sjösatt, av ser den tidpunkt då fartyget döpts och
löpt av stapeln.
•
Utrangerad avser normalt den tidpunkt då
fartyget slutgiltigt utgår ur Marinen organisation.
•
Deplacement, uttrycks i ton och anges med två
värden, standarddeplacement och deplacement då
fartyget är fullt rustat. Om enbart ett värde anges
avser det standarddeplacement. För ubåtar anges
deplacement i ytläge, respektive u-läge.
•
Fart anges i knop och avser den kontrakterade
farten. För ubåtar anges farten i ytläge respektive
u-läge.
•
Dimensioner, anges i meter för längd, bredd och
djupgående. Längden kan anges i två mått, dels i
konstruktionsvattenlinjen, dels i största längden
totalt sett. Om enbart en längd anges är det den
största längden som avses. Med bredd avses den
största bredden.
•
Besättningens storlek avser normalt sett
fredsbesättningsstorleken.
•
Dykdjup för ubåtar anger största tillåtna dykdjup i
fredstid.
Förkortningen "HMS" betyder Hans Majestäts Skepp /
Hennes Majestäts Skepp och används i den svenska
flottan som ett prefix före fartygets namn,
exempelvis HMS Visby. Men HMS började inte
användas av flottan förrän efter 1950. För äldre
fartyg, dvs byggda före 1950, användes ”HM” (Hans
Majestäts) följt av fartygstyp och namn, exempelvis
HM Kryssare Tre Kronor.
Svenska örlogsfartyg målades från den 23 juni 1940
med vita tvärstreck på däck och sidor för att de
tydligt skulle kunna identifieras som neutrala fartyg
och därmed undgå vådabeskjutning från de
krigförande.
Jagare (3)
Jagare är en typ av örlogsfartyg, utvecklad i början av
1900-talet. En jagare är snabb, förhållandevis stor och
är mycket kraftigt beväpnad. Ursprungligen var
jagarens uppgift att skydda slagskeppen mot
torpedbåtar. Ganska snart började även jagarna
utrustas med torpeder. På moderna jagare har
torpederna kompletterats med eller ersatts av
robotar. Under och före andra världskriget användes
jagare främst till patrulltjänst, eskorttjänst och
ubåtsjakt. De bestyckades därför ofta med utrustning
för ubåtsbekämpning såsom sonar och sjunkbomber.
Start: Jagare
Svenska jagare
Mode-klass var en jagarklass som benämndes
kustjagare. De bestod av fyra mindre jagare, HMS
Mode (29), HMS Magne (30), HMS Munin (31) och
HMS Mjölner (32).
Klassen fyra fartyg byggdes under andra världskriget,
då man snabbt ville utöka flottans bestånd av jagare.
Fartygens utformning var inspirerad av de i Italien
köpta jagarna av Romulus-klass (Spica-klass) men
Mode jagarna var kraftigare bestyckade. Standarden
ombord var också mycket bättre.
Från Italien köptes 4 jagare år 1940, två i Psilander-
klass och två i Romulus-klass.
Romulus-klass jagarna var relativt moderna medan
Psilander-klass jagarna något föråldrade. Men vid
köpen från Italien hade Marinförvaltningen även fått
köpa ritningar till en modernare variant av Psilander-
klassen, som nu användes som inspirationskälla när
de nya Mode-klass jagarna projekterades.
Projekteringsarbetet förlades till Götaverken i
Göteborg, som även byggde två av fartygen, Mode
och Magne. Munin byggdes vid Öresundsvarvet och
Mjölner vid Eriksbergsvarvet.
Kommandobryggan var bredare än överbyggnaden
vilket gav fartygen ett säreget utseende framifrån
jämfört med övriga svenska jagartyper.
Mode-klass jagarna omklassades till fregatter 1953.
•
Mode sjösattes 1942 och levererades till flottan
1942. Hon utrangerades 1970. IK-nr 29, senare 73.
•
Magne sjösattes 1942 och levererades till flottan
1942. Hon utrangerades 1966. IK-nr 30, senare 74.
•
Munin sjösattes 1942 och levererades till flottan
1942. Hon utrangerades 1968. IK-nr 31, senare 75.
•
Mjölner sjösattes 1942 och levererades till flottan
1942. Hon utrangerades 1966. IK-nr 32, senare 76.
Fartygen var 78,0 m långa och 8,1 m breda.
Deplacementet var 635/785 ton. Fart 30 knop.
Besättning 67 man.
Fartygens huvudbestyckning bestod av tre 10,5 cm
kanoner m/42. Dessa var placerade i var sitt torn, ett
på backdäck, ett på akterdäck och ett på den aktra
överbyggnaden. Närluftvärnsartilleriet bestod av två 40
mm lvakan m/36 och två 20 mm lvakan m/40. Vidare
fanns tre 53,3 cm TT m/30 i trippelställ, två sjbk m/33
och två sjbf typ C, 16 sjb m/33, 42 minor.
Maskineriet utgjordes av två oljeeldade ångpannor
vilka levererade ånga till två ångturbiner vilka drev var
sin propeller. Maskineriet utvecklade 16.000 hk vilket
gav fartyget en maxfart av 30 knop.
Fartygens huvuduppgifter kom att bli eskort- och
bevakningstjänst samt närskydd till pansarskeppen,
uppgifter som de var väl lämpade för.
Bilden visar jagaren HMS Mode J29, sjösatt 1942,
levererad till flottan 1942. Längd 78,0 m, bredd 8,1 m.
IK-nr 29. Bild: Sjöhistoriska museet, ID: Fo71075A. På
bilden syns att kommandobryggan var bredare än
överbyggnaden.
År 1953 omklassades Mode-klass jagarna till
fregatter och byggdes om i mitten av 1950-talet. En
av 10,5 cm kanonerna samt torpedtubsstället togs då
bort och 40 mm lvakan m/36 ersattes av m/48 med
samma kaliber. Dessutom monterades en
antiubåtsgranatpjäs m/51. Som fregatter fick fartygen
nya IK-nummer.
Visby-klass var en jagarklass som benämndes
stadsjagare. Klassen bestod av de fyra jagarna HMS
Visby (J11), HMS Sundsvall (J12), HMS Hälsingborg
(J13) och HMS Kalmar (J14).
De levererades som stadsjagare mellan 1943 och
1944 som en del av den utbyggnad det svenska
försvaret som genomfördes med anledning av andra
världskriget. Under kriget användes fartygen till
neutralitetsvakt och fartygseskortering.
Då Visby-klassen baserades på Göteborg-klassen, som
gick under namnet "Stadsjagare" kallades Visby-
jagarna för "Modifierad stadsjagare".
Visby och Hälsingborg byggdes på Götaverken medan
Sundsvall och Kalmar byggdes av Eriksbergsvarvet i
Göteborg. År 1965 byggdes fartygen om och
omklassades till fregatter.
Jämfört med Göteborg-klassen förlängdes skrovet på
Visby-klassen cirka tre meter och den rundade så
kallade "kryssaraktern" ersattes av en platt
"spegelakter". Detta gav bättre bärighet, samt gjorde
det möjligt att fartygen trots ett större deplacement
kunde hålla samma fart som Göteborg-klassen, 35
knop, utan att öka maskineffekten. Vidare flyttades
den medelsvåra kanonen, som på Göteborg-klassen
stått mellan skorstenarna, till en plattform på aktra
däckshuset för att erhålla bättre bestrykningsvinklar.
Därmed kunde även skorstenarna placeras tätare
ihop.
Den huvudsakliga överbyggnaden stod strax för om
midskepps och inrymde bland annat manskapskök,
styrhytt och manövreringshytt samt
kommandobrygga.
•
Visby sjösattes 1942 och levererades till flottan
1943. Hon utrangerades 1982. IK-nr 11, senare F11
•
Sundsvall sjösattes 1942 och levererades till flottan
1943. Hon utrangerades 1982. IK-nr 12, senare F12.
•
Hälsingborg sjösattes 1943 och levererades till
flottan 1943. Hon utrangerades 1978. IK-nr 13,
senare F13.
•
Kalmar sjösattes 1943 och levererades till flottan
1944. Hon utrangerades 1976. IK-nr 14, senare F14.
Fartygen var 97,5 m långa och 9,2 m breda.
Deplacementet var 1.135/1.320 ton. Fart 39 knop.
Besättning 155 man.
Maskineriet utgjordes av tre oljeeldade ångpannor
av typ Penhoët A som genererade ånga åt två de Laval
ångturbiner på 36.000 hk, vilka i sin tur drev var sin
propeller. Detta gav fartygen en maxhastighet av 39
knop.
Fartygens huvudbestyckning bestod av tre 12 cm
kanoner m/24C. Luftvärnet utgjordes av fyra 40 mm
lvakan m/36 i två enkel och ett dubbellavettage, fyra
20 mm lvakan m/40, två lvksp m/36. Vidare sex 53,3
cm TT m/30 i trippelställ, två sjbf m/24, två sjbk m/33,
sexton sjb m/30, 40 – 46 minor.
Bilden visar jagaren HMS Sundsvall J12, sjösatt 1942,
levererad 1943. Längd 97,5 m, bredd 9,2 m. IK-nr 12.
Bild: Sjöhistoriska museet, ID: Fo89082AB.
Efter kriget genomgick jagarna flera ombyggnader.
Visby och Sundsvall blev föremål för de största
förändringarna. Alla fyra jagare i klassen
omklassades till fregatter 1965. Som huvudartilleri
erhöll de då två 57 mm lvakan m/50D. En Bofors 37,5
cm antiubåtraketspjäs m/50 (kvadruppel) och två sjbf
m/33 tillkom. Minkapaciteten utökades till 130 minor.
Ny spaningsradar och ny radareldledning (Arte 62)
med en randomförsedd radarantenn installerades.
Även en helikopterplattform byggdes. På Hälsingborg
och Kalmar gjordes mindre omfattande förändringar.
Öland-klass var en jagarklass som bestod av två
jagare, HMS Öland (J16), och HMS Uppland (J17).
Under världskriget gick utvecklingen mot allt större
jagare. Stormakternas jagare hade växt till 1.500 –
2.000 ton. Riksdagen beslutade år 1942 att svenska
flottan skulle utformas på samma sätt. Som
flottiljledare skulle kryssare användas, och fyra större
jagare skulle byggas. Av de fyra planerade jagarna
kom bara två att byggas. Kockums i Malmö byggde
den ena jagaren (J16) och Karlskronavarvet den andra
(J17). När Öland-klassen togs i bruk var dessa fartyg
de största jagare som dittills hade tjänstgjort i den
svenska flottan.
Fartygen var 111,8 m långa och hade dubbelskrov för
att öka säkerheten vid skrovskador. Skroven var
helsvetsade med undantag för pansarplåten kring
maskinutrymmena som nitades. Tack vare sin storlek
och skrovform var Öland-klassen mycket stabilare än
tidigare svenska jagartyper. Man kunde nu också gå
väderskyddad igenom hela fartyget och nå alla
utrymmen.
Öland-klassen var de första svenskbyggda jagarna
med huvudartilleriet uppställt i slutna dubbeltorn
i stället för de tidigare enkla sköldpjäserna.
Pjäserna var halvautomatiska och kompletterade det
kraftiga luftvärnet genom att de även kunde användas
mot luftmål.
Initialt hade de båda jagarna olika bryggkomplex.
•
Öland sjösattes 1945 och levererades till flottan
1947. Hon utrangerades 1978. IK-nr 16.
•
Uppland sjösattes 1946 och levererades till flottan
1949. Hon utrangerades 1978. IK-nr 17.
Fartygen var 111,8 m långa och 11,2 m breda.
Deplacementet var 1.880/2.250 ton. Fart 35 knop.
Besättning 231 man.
Bilden visar jagaren HMS Uppland J17, sjösatt 1946,
levererad 1949. Längd 111,8 m, bredd 11,2 m. IK-nr
17. Foto: 1949. Bild: Sjöhistoriska museet, ID:
Fo200336.
Maskineriet utgjordes av två oljeeldade ångpannor
ÖVK A-typ som genererade ånga åt två Laval vxl
ångturbiner på 44.000 hk. Detta gav fartygen en
maxhastighet av 35 knop.
Fartygens huvudbestyckning bestod av fyra 12 cm
kanoner m/44 i två dubbeltorn. Luftvärnet utgjordes
av sju 40 mm lvakan m/36 i tre dubbel- och ett
enkellavettage, åtta 20 mm lvakan m/40, två lvksp
m/36. Vidare sex 53,3 cm TT m/30-43 i trippelställ, två
sjbf m/44, två sjbk m/33, 60 sjb m/33, 40 minor.
Åren 1947 – 1948 installerades även på HMS Öland
den moderna stridslednings- och
ubåtsjaktutrustning som HMS Uppland redan var
försedd med från början. Fartygen har genomgått
flera ombyggnader men den största skedde åren 1959
- 1963.
Jagarna omklassades till fregatter 1975 utan att
några större ombyggnationer gjordes. Båda jagarna
utrangerades tre år senare, dvs 1978.
Halland-klass var en jagarklass som bestod av två
jagare, HMS Halland (J18), och HMS Småland (J19).
Då jagarna bär namn efter svenska landskap har de
även kallats landskapsjagare.
De levererades från Götaverken år 1955 (J18)
respektive Eriksbergs varv (J19) år 1956. Ytterligare två
jagare var planerade i klassen, HMS Lappland och
HMS Värmland, men dessa avbeställdes på grund av
minskade försvarsanslag.
De var de första svenska jagarna där
krigserfarenheterna från andra världskriget helt
kunde tas tillvara.
Fartygen i Halland-klassen var de största och tyngst
bestyckade jagare som funnits i den svenska Marinen
och var de första svenska jagarna bestyckade med
sjömålsrobotar (kanske även först i världen).
När kryssarna HMS Tre Kronor och HMS Göta Lejon
utrangerades i början av 1970-talet blev de båda
Halland-klass jagarna flottans största och
slagkraftigaste stridsfartyg.
Halland-klassens skrov var utformat med back, det vill
säga ett upphöjt fördäck. Från backen och akterut gick
en lång överbyggnad vilken gjorde det möjligt för
besättningen att nå hela fartyget utan att behöva gå
utomhus, och på så vis minimera risken för
exponering av radioaktivt nedfall.
Fartygens skrov var bepansrade i sidorna och i däcken
kring maskinutrymmet. Överbyggnaderna på de
svenska jagarna hade alltsedan stadsjagarnas
tillkomst ofta byggts i lättmetall, men erfarenheter
hade visat att i händelse av brand ombord mjuknade
metallen fort och kunde smälta. Man återgick därför i
Halland-klassen till stålkonstruktioner. För att spara
vikt använde man sig av korrugerade plåtar i stället
för svetsade fästen och profiler.
Till en början fanns en lysraketautomat på akterdäck
men då man sedermera ansåg sig kunna lita alltmer
på radarn ersattes denna av ett lågt däckshus med
helikopterplatta på taket.
•
Halland sjösattes 1952 och levererades till flottan
1955. Hon utrangerades 1987. IK-nr 18.
•
Småland sjösattes 1952 och levererades till flottan
1956. Hon utrangerades 1984. IK-nr 19.
Fartygen var 121,0 m långa och 12,6 m breda.
Deplacementet var 2.790/3.400 ton. Fart 35 knop.
Besättning 290 man.
Maskineriet utgjordes av två oljeeldade ångpannor
av typ Penhoët M som genererade ånga åt två Laval
vxl ångturbiner på 58.000 hk. Detta gav fartygen en
maxhastighet av 35 knop.
Bilden visar jagaren Halland J18, sjösatt 1952,
levererad 1955. Längd 121,0 m, bredd 12,6 m. IK-nr
18. Bild: Sjöhistoriska museet, ID: Fo81183A.
Fartygens huvudbestyckning bestod av fyra 12 cm
automatkanoner (akan) m/50 i två dubbeltorn.
Luftvärnet utgjordes av två 57 mm lvakan m/50 i
dubbeltorn, sex 40 mm lvakan m/48E, en enkelramp
för försöksrobot 315. Vidare åtta 53,3 cm TT m/30 i
kvadruppelställ, åtta 37,5 cm aurak m/50 i
kvadruppelställ två sjbf m/44, en 10,3 cm
lysraketautomat, 58 minor.
Bestyckningen var av en helt ny typ som tagits fram av
Bofors bestående av en helautomatisk allmålspjäs
som kunde avlossa 40 skott per minut. Denna höga
eldhastighet uppnåddes bl.a. med hjälp av två
ammunitionshissar, som matades från fyra magasin
och som följde med tornet vridning. Genom att
hissarna var dubblerade kunde snabba byten av
ammunitionstyp göras. Varje magasin rymde 26
patroner.
Vidare hade Bofors utvecklat en ny lvakan-pjäs, 57
mm, som var en vidareutveckling av den äldre
klassiska 40 mm lv-pjäsen. En ny antiubåtsraket
(aurak) hade också tagits fram.
Med modern elektronisk eldledning och
centralgyrostater kunde eld avges med stor precision
även vid gir. Redan under projekteringen fanns planer
på att förse jagarna med robotbestyckning. Svenska
försöksrobot 315 blev dock aldrig fullt operativ. I
stället tog SAAB fram en ny robot baserad på den
franska målroboten CT 20 som sen blev rb 08.
Robotarna hade en räckvidd på 70 km och år 1966
försågs jagarna med denna robot.
Fartygen moderniserades kontinuerligt, men de
största förändringarna gjordes på Halland 1962 och
1969 samt på Småland 1964 och 1967.
Tre år efter att HMS Småland utrangerades 1984
överlämnades hon till Göteborgs Maritima Centrum
som museifartyg.
Östergötland-klass var en jagarklass som bestod av
fyra jagare, HMS Östergötland (J20), HMS
Södermanland (J21), HMS Gästrikland (J22) och
HMS Hälsingland (J23). Fartygen byggdes åren 1958
– 1959 för att ersätta tre fartyg som utrangerades ur
flottan, kryssaren HMS Gotland och två jagare.
Klassen baserades till stor del på den tidigare Öland-
klassen från slutet på 1940-talet och byggdes bland
annat på samma skrovmodell. Ursprungligen hade
man tänkt att utöka den större Halland-klassen med
fyra fartyg till. Men då anslagen endast skulle räcka till
tre sådana fartyg, och man stod fast vid kravet på fyra,
beslutade man att i stället återgå till den mindre
Öland-klassens utformning. Detta visade sig dock bli
måttfullt lyckat, då dessa skrov var egentligen var för
små för den nya och utökade utrustning som
Östergötland-klassen fick.
Östergötland-klassen var de första jagare som byggdes
i sektioner vilka sedan sammansattes på
stapelbädden. Fartygen ritades på Götaverken, som
också byggde två av fartygen, Östergötland och
Gästrikland. Eriksberg byggde ett av fartygen,
Södermanland, samt skrovet till Hälsingland, vilket
sedan färdigställdes av Kockums.
Östergötland-klassen fick ett deplacement på 2.600
ton, vilket var betydligt mer än de knappt 2.000 ton
som skroven var avsedda att bära. Detta berodde på
mer och tyngre utrustning än på de äldre fartygen,
och även på att Östergötland-klassens överbygge
byggdes i stål, till skillnad från Öland-klassens som var
byggt med mycket lättmetall.
Då denna extra vikt hamnade över fartygets
tyngdpunkt försämrades stabiliteten, och för att inte
ytterligare försämra denna blev man tvungen att gå
ifrån den långa överbyggnad som fanns på Halland-
klassen, vilken gjorde det möjligt att nå hela fartyget
utan att gå utomhus. För ökade manöveregenskaper
så ändrades akterskeppets utformning från Öland-
klassen och fartygen fick dubbla roder.
•
Östergötland sjösattes 1956 och levererades till
flottan 1958. Hon utrangerades 1982. IK-nr 20.
•
Södermanland sjösattes 1956 och levererades till
flottan 1958. Hon utrangerades 1984. IK-nr 21.
•
Gästrikland sjösattes 1956 och levererades till
flottan 1959. Hon utrangerades 1984. IK-nr 22.
•
Hälsingland sjösattes 1957 och levererades till
flottan 1959. Hon utrangerades 1984. IK-nr 23.
Fartygen var 111,8 m långa och 11,2 m breda.
Deplacementet var 2.044/2.600 ton. Fart 35 knop.
Besättning 244 man.
Bilden visar jagaren Hälsingland J23, sjösatt 1957,
levererad 1959. Längd 111,8 m, bredd 11,2 m. IK-nr
23. Bild: Marinmuseum, ID: D 15050:6.
Maskineriet utgjordes av två oljeeldade ångpannor
av typen Babcock & Wilcox som genererade ånga åt
två Laval vxl ångturbiner på 47.000 hk. Detta gav
fartygen en maxhastighet av 35 knop.
Fartygens huvudbestyckning bestod av fyra 12 cm
automatkanoner (akan) m/44-44A i två dubbeltorn, ett
i fören och ett i aktern. Luftvärnet utgjordes av sju 40
mm lvakan m/48E (Gästrikland och Hälsingland
enbart fem), Vidare sex 53,3 cm TT m/30 i trippelställ.
En 30,5 cm augrpjäs m/51, två sjbf m/44, en 10,3 cm
lysraketautomat, fyra 10,3 cm lysraketställ m/55, 58
minor.
Östergötland-klassen moderniserades 1963 – 1967.
Bl.a. togs en av 40 mm lvakan bort och ersattes med
ett lavettage för den brittiska luftvärnsroboten Sea
Cat som i Sverige gick under namnet "Robot 07".
Södermanland var den första av jagarna som fick
robotsystemet installerat, till och med före brittiska
fartyg.
För att öka stabiliteten togs två av Östergötlands och
Södermanlands vardera sju 40 mm lvakan bort. Av
samma skäl ersattes samtliga fartygs två
trippeltorpedställ med sex tuber i bredd.
Eftersom de modernaste vapen- och skeppstekniska
lösningarna inte kunde utnyttjas på Östergötland-
klassens fartyg, blev dessa jagare aldrig riktigt lyckade
fartyg.
Alla fyra jagarna utrangerades under åren 1982 –
1984.
Fregatt
I de motordrivna fartygens tidsålder är en fregatt ett
ytfartyg som ligger mellan korvetten och jagaren i
storlek och som främst används för ubåtsjakt.
Svenska flottan har aldrig haft några motordrivna
fregatter som redan från början varit byggda som
fregatter, men 15 jagare har byggts om till fregatter,
vilket skedde mellan 1951 och 1975. De två sista var
landskapsjagarna HMS Öland och HMS Uppland,
sjösatta 1945/1946, omklassades 1975 till fregatter.
De togs ur tjänst 1978.
Svenska fregatter
Svenska jagare omklassade till fregatter
Namn
Levererad
Omklassad år
Nr som fregatt
HMS Ehrensköld (11)
1927
1951 - 1952
71
HMS Nordenskjöld (12)
1927
1951 - 1952
72
HMS Malmö (J7)
1939
1958 - 1963
F78
HMS Karlskrona (J8)
1940
1958 - 1963
F79
HMS Gävle (J9)
1941
1958 - 1963
F80
HMS Mode (J29)
1942
1954 - 1955
73
HMS Magne (J30)
1942
1954 - 1955
74
HMS Munin (J31)
1942
1954 - 1955
75
HMS Mjölner (J32)
1942
1954 - 1955
76
HMS Visby (J11)
1943
1965
F11
HMS Sundsvall (J12)
1943
1965
F12
HMS Hälsingborg (J13)
1943
1965
F13
HMS Kalmar (J14)
1944
1965
F14
HMS Öland (J16)
1947
1975
F16
HMS Uppland (J17)
1949
1975
F17
Fregatten HMS Sundsvall F12, sjösatt 1942,
levererad 1943 som jagare. Ombyggd till fregatt 1965.
Längd 97,5 m, bredd 9,2 m. IK-nr 12. Foto: 1967. Bild:
Sjöhistoriska museet, ID: Fo11272A.
Korvett
En korvett är ett mindre, lättmanövrerat och lätt
bestyckat örlogsfartyg och är mindre än fregatten. De
flesta moderna flottor använder fartyg mindre än
fregatter för kustnära uppgifter, men inte alla flottor
kallar dem för korvetter.
Dagens typiska korvetter ligger storleksmässigt
mellan patrullbåtar och fregatter i både storlek och
egenskaper.
Korvett har som fartygstyp funnits tidigare bland de
seglande örlogsfartygen men även som ångdrivna
fartyg. Därefter skulle det dröja lång tid innan
benämningen återupptogs igen. Britiska flottan hade
fartyg med benämningen korvett under andra
världskriget, fartyg avsedda för eskort- och
ubåtsjaktuppgifter. Det skulle dock dröja drygt 50 år
ytterligare innan benämningen korvett återupptogs i
den svenska flottan.
Svenska korvetter
Dagens svenska ytstridsflotta består av tre olika typer
av korvetter: Stockholm-klassen, Göteborg-klassen och
Visby-klassen. Samtliga har förmåga till strid i tre
dimensioner, ytstrid, undervattensstrid och luftstrid.
Den troligen mest avancerade korvetten idag är den
svenska Visby-klassen. Det är det första operationella
örlogsfartyget som till stora delar utnyttjar
smygtekniken.
De två första kustkorvetterna, Stockholm och Malmö,
var en vidareutveckling av robotbåtarna typ
Norrköping men fick en långt större kapacitet för
ubåtsjakt genom mer kvalificerad
utbåtsjaktutrustning. De blev därmed större än
robotbåtarna och beteckningen kustkorvett ansågs
motiverad. Från 1998 används enbart beteckningen
korvett.
Fartygens huvuduppgifter är ytattack,
incidentberedskap, ubåtsjakt, minutläggning och
eskortering.
I nästa klass av korvetter av typ Göteborg
vidareutvecklades konceptet. Skrovformen
förändrades, radarmålytan reducerades och fartygen
försågs med vattenstråldrift.
Med nästa korvett av typ Visby togs ett mycket stort
steg i utvecklingen av korvetten. Visby-klassen är
byggd med smygteknik och därmed fått ett mycket
okonventionellt utseende. Förutom samma kapacitet
som sin föregångare har Visby-klassen även ett
avancerat luftförsvar och ledningskapacitet.
Stockholm-klass
Stockholm-klass, tidigare även kallad Ytattack 81 och
Spica III, är en fartygsklass av korvetter tillhörande 3.
sjöstridsflottiljen i svenska Marinen. Klassen består av
de två fartygen HMS Stockholm (K11) och HMS
Malmö (K12) som levererades av Karlskronavarvet år
1985. Stockholms-klassens korvetter var en
vidareutveckling av torpedbåtarna i Spica-klass och
Norrköping-klass (Spica II) och har därför även kallats
Spica III.
Fartygen är byggda med ett skrov av stål och
överbyggnader och master i lättmetall.
•
Stockholm sjösattes 1984 och levererades till
flottan 1985. IK-nr K11, senare P11.
•
Malmö sjösattes 1985 och levererades till flottan
1985. IK-nr K12, senare P12.
Fartygen är 50,0 m långa och 7,5 m breda.
Deplacementet är 310/335 ton. Fart 30 knop.
Besättning 40 man.
Maskineriet utgörs av 2 MTU dieselmotorer och 1
Allied Signal gasturbin vilka är kopplade till var sin
propelleraxel. Den totala effekten på de tre axlarna är
11.200 hk.
Huvudbestyckningen är flexibel. Initialt var fartygen
bestyckade med två artilleripjäser, en 57 mm
allmålskanon 7103 i fören och en 40 mm
allmålskanon m/48 i aktern. Den övriga
huvudbestyckningen var varierbar. I fören fanns 4×9
ELMA antiubåtsgranatkastare och en
avfyrningsanordning för 53,3 cm torpeder på vardera
sida. Akter om överbyggnaden kunde man medföra
antingen fyra torpedtuber för 53,3 cm eller 40 cm
torpeder, åtta Robot 15, eller en kombination av
dessa. För minutläggning kunde 68 minor medföras
ombord.
På fartygen fanns även två ksp 58.
Vid halvtidsmodifieringen år 2002 togs den aktra
kanonen och de tunga torpederna bort, I stället
byggdes en överbyggnad i aktern för förvaring av
släphydrofonen. De förliga torpedtuberna togs bort
för att ge plats åt en förlängning av den förliga
överbyggnaden. Vidare modifierades masten för att
minska radarsignaturen, ledningssystemet förnyades,
och huvudmaskineriet byttes ut.
Bilden visar korvetten HMS Stockholm K11 i Kalmar
2010 (dvs efter ombyggnaden 2002), sjösatt 1984,
levererad 1985. Längd 50,0 m, bredd 7,5 m. IK-nr 11.
Bild: Wikipedia.
2008 deltog HMS Stockholm (K11), HMS Malmö (K12)
samt stödfartyget HMS Trossö (A264) i den svenska
beredskapsstyrka som medverkade i den
internationella Operation Atalanta i Adenviken längst
Afrikas östkust till skydd mot pirater. Den 26 maj 2009
gjorde HMS Malmö sin första insats mot pirater då
lyckades avvärja ett angrepp mot fartyget A/V Antonis
och grep sju pirater efter en kortare jakt.
Efter modifiering av båda fartygen 2015
omklassades de 2016 till patrullfartyg (patrullfartyg
typ Stockholm), dvs örlogsfartyg i första hand avsedda
för sjöövervakning. Som patrullfartyg består
besättningen av 24 man.
Göteborg-klass
Göteborg-klass är en korvettklass bestående av
korvetterna, HMS Göteborg (K21), HMS Gävle (K22),
HMS Kalmar (K23) och HMS Sundsvall (K24).
Korvetterna är byggda under åren 1990–1993.
Ytterligare två korvetter av typ Göteborg skulle
byggas, HMS Helsingborg (K25) och HMS Härnösand
(K26) men de avbeställdes.
HMS Göteborg och HMS Kalmar avrustades 2007 och
ingår inte i Försvarsmaktens organisation längre.
•
Göteborg sjösattes 1989 och levererades till
flottan 1990. Avrustas 2007. IK-nr K21.
•
Gävle sjösattes 1990 och levererades till flottan
1990. IK-nr K22.
•
Kalmar sjösattes 1990 och levererades till flottan
1991. Avrustas 2007. IK-nr K23.
•
Sundsvall sjösattes 1991 och levererades till flottan
1993. IK-nr K24.
Fartygen är 57,0 m långa och 8,0 m breda.
Deplacementet är 300/386 ton. Fart 30 knop.
Besättning 40 man.
I slutet av 1990-talet modifierades HMS Gävle till ny
standard för korvetterna med bland annat
smyganpassning för radarmålyta, aktra däckshuset,
bogpropeller, stabiliseringsfenor och grå
kamouflagefärg.
År 2017 beställdes en halvtidsmodifiering av
korvetterna HMS Gävle och HMS Sundsvall med
uppgradering eller utbyte av de flesta systemen, vilket
innebär nytt ledningssystem med nya sensorer för
luft, yt- och undervattenspaning, modernt
navigationssystem och nytt manöversystem för
fartygets framdrivning. Modifieringarna var klar 2022
och dessa två korvetter benämns nu korvett typ
Gävle. Efter moderniseringen av de två korvetterna är
det samma som tidigare, men insidan har bytts ut
mot toppmodern teknik med effektivare vapenverkan
i strid på, över och under vattenytan.
Bilden visar HMS Sundsvall K24 i Stockholm 2010 ,
sjösatt 1991, levererad 1993. Längd 57,0 m, bredd 8,0
m. IK-nr 24. Bild: Wikipedia.
Maskineriet utgörs av 3 MTU dieselmotorer som
driver var sin KaMeWa vattenstråldriftaggregat, totalt
10.300 hk, som ger en fart på 30 knop.
Huvudbestyckningen utgörs av med två
artilleripjäser, en 57 mm allmålskanon 7103B i fören
och en 40 mm allmålskanon m/48 i aktern. Vidare åtta
sjömålsrobot RBS 15 MkII, två 7,62 mm ksp m/58, fyra
augrk m/84 (Elma), fyra 40 cm ubåtsjakttorpeder typ
45, 64 minor, fyra 57 mm lysraketställ m/77,
motmedelssystem.
Visby-klass
Visby-klassen är en korvettklass vars fartyg är
utvecklade med smygegenskaper. Fartygen är fem
till antalet och har utformats av FMV och tillverkas av
SAAB Kockums AB i Karlskrona. Beställningen gjordes
1995. Fartygen i klassen är HMS Visby (K31), HMS
Helsingborg (K32), HMS Härnösand (K33), HMS
Nyköping (K34) och HMS Karlstad (K35). Även ett
sjätte fartyg var beställd, HMS Uddevalla (K36) men
avbeställdes 2001.
Skroven till fartygen är tillverkad av kolfiberarmerat
plastlaminat i stället för stål. Fartygen saknar även
konventionella propellrar och utnyttjar i stället
vattenjetaggregat som drivs av ett kombinations-
maskineri bestående av både dieselmotorer och
gasturbiner.
Den 16 december 2009 levererades de första två
fartygen till Marinen.
Visby-klassens fartyg har en utformning som i första
hand väsentligt försvårar upptäckt från olika sensorer
och i andra hand väsentligt försvårar för
vapenmålsökare att kunna låsa på fartygen. Denna
utformning benämns på svenska
signaturanpassning eller populärvetenskapligt kallat
"smyg-" eller "stealth-teknik". Fartygen har dessutom
en mycket liten magnetisk signatur med hänsyn till
hotet från minor. Avgaserna från fartygets motorer
kyls för att minska värmesignaturen.
De två första fartygen i klassen att överlämnas till
Marinen var HMS Helsingborg (K32) och HMS
Härnösand (K33) vilket skedde 2009. Vid leveransen
var dessa båda fartyg av version fyra, vilket innebar
att den planerade sjömålsrobotbestyckningen
saknades och beväpningen utgjordes enbart av
allmålskanonen tillsammans med lätta och tunga
kulsprutor samt ubåtsjakttorpeder. Fartygen
lämnades tillbaka till FMV och Kockums efter att ha
varit operativa i två–tre år, dvs runt 2012, för
uppgradering till version fem, med sjömålsrobot RBS
15 Mk2 fullt integrerad.
HMS Visby i version fem överlämnades till Marinen i
augusti 2012 därefter följde HMS Nyköping i
december 2012, HMS Karlstad 2013, HMS
Helsingborg 2014 (2009) samt HMS Härnösand 2015
(2009).
•
Visby sjösattes 2000 och levererades till flottan
2012. IK-nr K31.
•
Helsingborg sjösattes 2003 och levererades till
flottan 2009/2014. IK-nr K32.
•
Härnösand sjösattes 2004 och levererades till
flottan 2009/2015. IK-nr K33.
•
Nyköping sjösattes 2005 och levererades till flottan
2012. IK-nr K34.
•
Karlstad sjösattes 2006 och levererades till flottan
2013. IK-nr K35.
Fartygen är 72,8 m långa och 10,4 m breda.
Deplacementet är 600/650 ton. Fart 35 knop.
Besättning 44 man.
Om fartygen vore byggda av stål skulle deplacementet
blivit cirka 1.100 ton.
Bilden visar korvetten HMS Visby K31, sjösatt 2000,
levererad 2012. Längd 72,8 m, bredd 10,4 m. IK-nr 31.
Foto: Terje Fredh. Bild: Sjöhistoriska museet, ID:
Fo170296AF.
För att minimera radarsignaturen är skrovet utformat
med stora plana vinklade ytor, och i princip all
utrustning har byggts in i fartyget, eller sitter bakom
särskilt utformade luckor. På fördäcket står
allmålskanonen och akterdäcket utgör en
helikopterplattform. Längst akterut finns också ett
större utrymme för fartygets släpbara sonar av VDS-
typ.
Framdrivnings-maskineriet består av två MTU
dieselmotorer och fyra gasturbiner. Dessa är
uppbyggda som ett CODOG-system (Combined Diesel
Or Gas) vilket innebär att motorerna och turbinerna
kan kopplas till samma två axlar. Dieselmotorerna ger
en effekt av 2.600 kW och används vid låga farter. För
högre farter kopplas ii i stället turbinerna in, vilkas
effekt av 16.000 kW ger fartygen dess maxfart på 35
knop. Fartygen drivs av två vattenjetaggregat
(vattenstråldriftaggregat) och har alltså inga
propellrar.
Fartygens bestyckning utgörs av en 57 mm
allmålspjäs modell 57 Mk3, åtta sjömålsrobotar typ
RBS 15 Mk2, fyra 40 cm torped 45 ubåtsjakttorpeder,
raketpjäs typ ALECTO samt minräls för minutläggning
och sjunkbomber Model 33. Vidare finns motmedel,
Rheinmetal MASS-HIDD.
Allmålspjäsen har ett helautomatiskt laddningssystem
med 120 projektiler. Samtliga vapen utom
allmålspjäsen inbyggda i fartygen för att utsidan skall
bli så plan som möjligt.
Bilden visar korvetten HMS Visby K31 år 2013. Bild:
Wikipedia.
Som en del av Riksdagens försvarssatsningar som
beslutades hösten 2020 kommer Visbykorvetterna att
utrustas med luftvärnsrobot och avtal är tecknat
med SAAB om att tillföra luftvärnsrobot när
Visbykorvetterna halvtidsmodifieras.
Sjömålsrobotsystemet uppgraderas till senaste
version, RBS 15Mk 3, och torpedsystemet
uppgraderas med ny ubåtsjakttorped. Till det kommer
den nya förmågan luftvärnsrobot.
2021 lades en beställning på utvecklingen av en andra
generation av Visby-korvetter. Visby generation 2-
korvetterna skulle vara större än de nuvarande Visby-
korvetterna, med ökad räckvidd och uthållighet.
I början av 2023 meddelades att Visby gen 2 har
avbeställts till förmån för den helt nya Luleå-klassen.
Den svenska Marinens förändrade behov samt oro
över potentiella förseningar som skulle kunna uppstå
vid modifiering av Visby-klassens design var de
främsta skälen som angavs för avbeställningen.
Luleå-klass är en kommande fartygsklass av
ytstridsfartyg för Svenska Marinen som kommer
konstrueras av Saab Kockums. Första fartyget
kommer att heta HMS Luleå, övriga fartyg är HMS
Norrköping, HMS Trelleborg och HMS Halmstad.
Beräknad leverans är 2030 för alla fartyg.
Luleåklassen kommer att vara större än dagens
befintliga korvetter av Visby- och Gävleklass.
Då marinen vill undvika förseningar och snabbt ta
Luleå-klassen i tjänst finns det planer för att
fartygsskroven kommer byggas på ett utländskt
skeppsvarv medan Saab Kockums ansvarar för
utrustandet fartygen inför att de ska tas i tjänst. En
liknande lösning användes också för konstruktionen
av svenska signalspaningsfartyget HMS Artemis där
skrovet byggdes i Polen medan utrustandet av
fartyget genomfördes av FRA i Karlskrona.
När Luleå-klassen tas i tjänst kommer de att vara de
största fartygen i tjänst i den svenska Marinen.
Förbättrad räckvidd och uthållighet var drivande
faktorer till deras längd på över 100 meter. Luleå-
klassen kommer huvudsakligen vara utrustad för
luftförsvar.