Copyright © Hans Högman 2022-05-20
Svenska stridsflygplan - 8
Douglas DC-3, Tp 79
Douglas DC-3 är ett av världens mest tillverkade
transport- och passagerarflygplan. Prototypen flög
redan 17 december 1935. Totalt tillverkades drygt 16
000 DC-3 (huvuddelen för militärt bruk).
Under andra världskriget hade DC-3 sin storhetstid,
då behovet av snabba transporter ökade enormt. En
militär version med lastdörr, förstärkt golv,
förstärkta vingar och med ökad max startvikt fick
beteckningen C-47 Skytrain. Den versionen blev den i
särklass mest tillverkade. RAF och RCAF benämnde
flygplanet Dakota. Den militära
trupptransportversionen i sin tur blev C-53
Skytrooper.
Redan 1937 köpte ABA (AB Aerotransport) några
exemplar för att sättas in på de internationella
flyglinjerna. Under andra världskriget upprätthölls en
kurirtrafik av ABA till England med DC-3. Man flög
alltid under dåligt väder och med belysningen släckt,
men natten mellan den 27 och 28 augusti 1943
försvann Gladan (SE-BAF) över Nordsjön på väg hem
från Skottland.
Kurirtrafiken fortsatte och 22 oktober 1943 anfölls
Gripen (SE-BAG) av tyskt jaktflyg och endast två av de
ombordvarande överlevde. Efter dessa båda
nedskjutningar avbröts flygningarna under en tid.
Efter kriget fanns ett stort antal DC-3 på
andrahandsmarknaden, varför ABA utökade sin flotta
med ett antal flygplan.
Mellan åren 1949 och 1984 ingick Douglas DC-3 i
svenska Flygvapnet som transportflygplan med
benämningen Tp 79. Flygvapnet köpte sina två första
DC-3:or 1949, vilka konverterades för att användas till
signalspaning. Den sista Tp 79 inköptes 1975. Totalt
kom Flygvapnet att operera åtta flygplan, dock aldrig
med fler än sex samtidigt. Den sista
flygplansindividen togs ur tjänst 1984.
Bland flygplanstypens många användningsområden i
Flygvapnet var signalspaning, materialtransporter,
utveckling och utprovning av ny elektronik samt
radarutrustning, utbildning av navigatörer, transport
av Arméns fallskärmsjägare, VIP-transporter mm.
Mest omtalad är 79001, dvs den Tp 79 som sköts ner
av sovjetiskt jaktflyg 13 juni 1952, vilket gav upphov
till den så kallade Catalinaaffären. 79001 användes
för signalspaning och smeknamnet var Hugin.
Hugins systerplan var 79002, även den användes till
signalspaning, hade smeknamnet Munin. Båda kom
till Flygvapnet 1949 och var baserade på F 8 Barkarby,
utan vare sig fenkod eller flottiljsiffra.
I den nordiska mytologin är Hugin och Munin Odins
två korpar som han dagligen skickar ut i världen för
att samla in information åt honom. Hugin och Munin
var därför lämpliga namn för de två spionflygplanen.
Mer information om Signalspaning och
Catalinaaffären
Fakta:
•
Längd
19,64 meter
•
Spännvidd
28,95 meter
•
Höjd
5,16 meter
•
Tomvikt
8.030 kg
•
Max. startvikt
12.200 kg
•
Motor(er)
2 × Pratt & Whitney R-1830-90C
•
Motoreffekt
2 x 1.200 hk
•
Max. hastighet
250 km/h
•
Räckvidd med
max. bränsle
2.420 km
•
Max. flyghöjd
5.000 meter
•
Lastförmåga
2.500 kg
•
Kapacitet
21 - 32 passagerare
Bilder:
Douglas DC3 (Tp 79 Hugin med Flygvapennummer
79001) på Svea flygflotilj F8 i Barkarby 1951, dvs året
innan nedskjutningen. Systerplanet 79002 kallades
Munin. Foto Wikipedia.
Douglas DC3 Tp 79 Fv-nummer 79004, låg
förbiflygning efter sista militära starten från Bromma
3 april 1984. Bild: Wikipedia.
English Electric Canberra Tp 52
English Electric Canberra var ett brittiskt första
generationens jetdrivet bombflygplan utvecklat strax
efter andra världskriget. Jetdriften gjorde att Canberra
kunde flyga högre och fortare än alla tidigare
bombflygplan och därigenom också undgå att
bekämpas av fientligt luftförsvar.
Svenska flygvapnet anskaffade en Canberra (52001) i
februari 1960 för att användas främst för
signalspaning och ytterligare en (52002) i mars 1960
för att användas som en flygande
forskningsplattform. Dessa fick i Sverige beteckningen
Tp 52.
Flygplanen modifierades i hemlighet i Sverige som
spionflygplan för signalspaning av sovjetiska, polska
och östtyska militära radiosändningar, även om detta
inte erkändes offentligt förrän tio år senare. De
ersattes av två Caravelles Tp 85 år 1971.
Fakta:
•
Längd
21,3 meter
•
Spännvidd
19,3 meter
•
Höjd
4,7 meter
•
Max. startvikt
17.200 kg
•
Max. hastighet
930 km/h
Bild:
Klargöring av en Canberra Tp 52 (52 002) vid Östgöta
flygflottilj (F 3) 1973.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.002908.
Sud Aviation Caravelle Tp 85
Sud Aviation Caravelle är ett jetflygplan tillverkat i
Frankrike som var banbrytande då det var det första
jetdrivna flygplan med motorerna placerade i
akterpartiet och inte i vingarna. Första flygningen
skedde i maj 1955.
Mellan 1972 och 1998 ingick Sud Aviation Caravelle i
Svenska flygvapnet med den svenska militära
beteckningen Tp 85. TP 85 togs i tjänst för att främst
ersätta Tp 52 Canberra som Försvarets radioanstalts
signalspaningsflygplan. Två flygplan inköptes från
SAS. Sista flygningen med 85172 skedde i september
1998. TP 85 ersattes i rollen som
signalspaningsflygplan av S 102B Gulfstream IV.
Fakta:
•
Längd
32,0 - 36,2 meter
•
Spännvidd
34,3 meter
•
Höjd
8,72 meter
•
Vingyta
146,7 m²
•
Tomvikt
24.185 - 30.055 kg
•
Max. startvikt
46.000 - 56.000 kg
•
Motor(er)
2 × Rolls-Royce Avon RA.29 resp. P&W
CT8D
•
Max. hastighet
850 km/h (Mach 0,81)
•
Räckvidd med
max. bränsle
3.200 km
•
Max. flyghöjd
8.500 meter
Bild:
Signalspaningsflygplan Gulfstream IV, S 102B Korpen
(G-IV), individ 102002 år 2006. Se den avlånga
apparatutbyggnaden undertill.
Bild: Wikipedia.
Signalspaningsplan Tp 85 Sud Aviation Caravelle 1970.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVM.149957.
Saab S 106 GlobalEye AEW&C. Bild: Saab.
Saab S 100 B Argus (Saab 340 AEW&C) under flygning.
Bild: Försvarsmakten.
Gulfstream IV, S 102B
Gulfstream IV (eller G-IV) är en tvåmotorig
affärsjetflygplan tillverkad av Gulfstream Aerospace i
USA.
Svenska flygvapnet har sedan 1992 3 st Gulfstream IV i
sin flotta vilka går under benämningen Tp 102C (1 st),
(samt en Gulfstream G550 med benämning Tp 102D)
samt 2 st S 102B. Tp 102A, som var den första
individen som köptes 1992, tog ur tjänst i augusti
2015.
TP 102C/D (och tidigare TP 102A) används främst för
långa och tidskritiska transporter av Sveriges högsta
civila och militära ledning samt kungafamiljen.
S 102B är ombyggd för att bedriva flygburen
signalspaning åt Försvarets Radioanstalt (FRA) och kan
identifieras med hjälp av den avlånga
apparatutbyggnaden undertill. S 102B kallas ibland
Korpen och de två flygplansindividerna Hugin och
Munin.
Fakta:
•
Längd
26,9 meter
•
Spännvidd
23,7 meter
•
Höjd
7,44 meter
•
Tomvikt
19.500 kg
•
Max. startvikt
33.200 kg
•
Motor(er)
2 × Rolls-Royce Tay 611-8
•
Max. hastighet
935 km/h
•
Räckvidd med
max. bränsle
7.820 km
•
Max. flyghöjd
13.700 meter
Bild:
Saab 340 AEW&C – S 100 Argus
Saab 340 AEW&C är ett svenskt tvåmotorigt
propellerdrivet radarspaningsflygplan som
tillverkades av Saab AB och är baserad på det civila
passagerarflygplanet Saab 340.
Flygplanstypen tog i tjänst i det svenska flygvapnet
1997.
Det svenska flygvapnet använder 6 st Saab 340
AEW&C (Airborne Early Warning & Control).
I flygvapnet går Saab 340 AEW&C under beteckningen
S 100 Argus, och alla flygplan tillhör Skaraborgs
flygflottilj (F 7) men är stationerade vid Malmens
flygplats i Malmslätt utanför Linköping.
Två av flygplanen är byggda för transportuppdrag i
fredstid (med beteckning Tp 100A och Tp 100C),
medan de övriga 4 plan (S 100) är permanent
utrustade för stridsledning och luftbevakning
(STRIL). Systemet levererades till flygvapnet i slutet av
90-talet.
Två av flygplanen är utrustade med det äldre FSR
890-systemet, Flygburen SpaningsRadar 890, (med
beteckning S 100B) och två med det nyare ASC 890-
systemet, Airborne Surveillance and Control, (med
beteckning S 100D).
S 100 Argus är den svenska militära beteckningen på
en Saab 340 utrustad med Saab Microwaves
flygburna radar Erieye. Systemet används av det
svenska flygvapnet för stridsledning och
luftbevakning (STRIL). År 2010 ersatte det nyare
ASC890/S100D det äldre FSR890/S100B.
Namnet Argus kommer från grekisk mytologi och
jätten Argus som med sina hundra ögon av vilka alltid
några vakade.
De två yngre systemen levererades till
Försvarsmakten i april 2009 och är fullt operativa
sedan den 1 januari 2010. Ombord på flygplanet
finns normalt två piloter, en färdmekaniker och,
beroende på uppgift, 1-4 operatörer som hand har
sensorer och övrig delar av uppdragssystemet.
Operatörerna består av flygstridsledare och
luftbevakare.
Flygplanets primära sensor är radarn vilken utgörs av
en elektroniskt fasstyrd antenn som helt saknar
rörliga delar.
Fakta:
•
Längd
19,73 meter
•
Spännvidd
21,44 meter
•
Höjd
6,97 meter
•
Vingyta
41,8 m²
•
Tomvikt
8.140 kg
•
Motor(er)
2 × General Electric CT7-9B
•
Max. hastighet
523 km/h
Bild:
Saab S 106 Globaleye AEW&C
Svenska regeringen beslutade 2021 att
Försvarsmakten får köpa in nya radarspanings- och
ledningsflygplan. Det blir Saabs Globaleye. Saabs
Globaleye bygger på flygplanstypen Global 6000 som
har lång flygräckvidd och tillverkas av Bombardier. De
kommer att ersätta de äldre planen av modell ASC
890 (Saab S 100 Argus).
Saabs Globaleye har en mycket effektiv radar
monterad ovanpå flygplanskroppen, en så kallad
Erieye Extended Range, (Erieye ER) som ger utökad
räckvidd.
Den 14 mars 2018 genomfördes premiärflygningen
av Globaleye från Linköping.
Globaleye:s primära sensor är Erieye ER radar för
Airborne Early Warning (AEW). Den väger cirka 1 ton
och är monterad ovanpå det tvåmotoriga jetplanets
skrov. Saab har angett en räckvidd på upp till 450 km
(216 nm) för AEW-radarsystemet när det flygs på en
driftshöjd på 10.000 m och 550 km på 11.600 m.
Enligt Saab Group kan Globaleye upptäcka och spåra
en kombination av luftburna- och ytmål, både över
land och till sjöss, och det är möjligt att utföra
uppdrag i upp till elva timmar. Förutom AEW-radarn
är Globaleye utrustad med flera andra sensorer.
I juni 2022 tecknar Saab ett kontrakt med Försvarets
Materielverk (FMV) om leverans av 2 Globaleye
spanings- och ledningsflygplan till Försvarsmakten
med leverans 2027. Kontraktet ger även FMV option
på ytterligare en beställning av 2 Globaleye flygplan.
I juni 2022 tecknade Försvarets Materielverk (FMV) ett
kontrakt med Saab om leverans av 2 Globaleye
spanings- och ledningsflygplan till Försvarsmakten
med leverans 2027. Kontraktet ger även FMV option
på ytterligare en beställning av 2 Globaleye flygplan.
I samband med Sveriges stödpaket 16 till Ukraina
beslutade regeringen i juni 2024 att anskaffa
ytterligare ett S 106 Globaleye. Med ett tredje S 106
kommer svenska Försvarsmakten avsevärt att öka
den operativa förmågan.
Fakta:
•
Längd
30,3 m
•
Spännvidd
28,7 m
•
Höjd
7,8 m
•
Tomvikt
26.310 kg
•
Max. startvikt
45.135 kg
•
Max. flyghöjd
15.545 m
•
Motor(er)
2 x Rolls-Royce BR710 A2-20
turbofan
•
Max. hastighet
935 km/h
•
Räckvidd
11.110 km
Bild: