Copyright © Hans Högman 2024-05-24
Helikoptrar i det svenska
Försvaret
Förteckning över svenska helikoptrar
1.
Helikopter 1 - Boeing Vertol
44A/44B, 11 i svensk tjänst
1958 - 1972
2.
Helikopter 2 - Sud Aviation
SE 3130 Alouette II, 29 i
svensk tjänst 1959 - 1988
3.
Helikopter 3 - Agusta Bell
204B, 24 i svensk tjänst 1962
- 2001
4.
Helikopter 4 - Boeing Vertol
107 II, 24 i svensk tjänst
1963 - 2011
5.
Helikopter 5 - Hughes
269A/Hughes
300C/Schweizer 300C, 28 i
svensk tjänst 1962 – 2002.
6.
Helikopter 6 - Agusta-Bell
206, 32 i svensk tjänst 1968
– 2004.
7.
Helikopter 7 – Beteckningen
har inte använts. Den var
dock tänkt att beteckna den
helikoptertyp som sedan
blev hkp 4C.
8.
Helikopter 8 - Beteckningen
har inte använts. Den var
beteckningen på en studie
av en beväpnad helikopter
som sedan resulterade i HKP
9A.
9.
Helikopter 9 -
Messerschmitt-Bölkow-
Blohm Bo 105, 25 i svensk
tjänst 1987 - 2009.
10.
Helikopter 10 - Eurocopter
AS332 Super Puma, 12 i
svensk tjänst 1988 – 2015.
11.
Helikopter 11 - Agusta Bell
412HP, 5 i svensk tjänst 1994
– 2004.
12.
Helikopter 12 - Beteckningen
har inte använts, HKP 12 var
en studie av en tänkt
ersättare till HKP 3 som
sedermera utmynnade i HKP
14.
13.
Helikopter 13 - Beteckningen
har inte använts. Det
svenska försvaret har aldrig
använt siffran 13 för
flygplanstyper.
14.
Helikopter 14 - NHIndustries
NH90, 18 i svensk tjänst
2007 - ????.
15.
Helikopter 15 - Agusta A109
LUHS, 20 i svensk tjänst
2006 -
16.
Helikopter 16 - Sikorsky UH-
60M Black Hawk, 15 i svensk
tjänst 2011 -
Helikopter 1 – Boeing Vertol 44
Hkp 1 är en medeltung transporthelikopter med
tandemrotor som tillverkades mellan 1949 och
1967 av den amerikanska helikoptertillverkaren
Piasecki Helicopter, senare Vertol. Vertol står för
”Vertical takeoff and landing”.Helikoptern var
konstruerad för att användas som
räddninghelikopter under arktiska förhållanden och
var således väl anpassad till kalla klimat.
I svenska försvaret fick helikoptern den militära
typbeteckningen helikopter 1 (hkp 1), men i
folkmun kom den att kallas ”Bananen”.
Marinen beställde sammanlagt 9 Vertol 44A och
de två första helikoptrarna levererades i mars 1958.
Helikoptern användes för en rad olika
användningsområden som ubåtsjakt (sonar och
fällning av sjunkbomber), minsvepning, sjöräddning
samt trupptransport.
I väntan på hkp 4 hyrde Flygvapnet i oktober 1962
2 Vertol 44B.
Vertol 44B skilde sig
från
ursprungsversionen
genom större fönster
på flygkroppens
sidor, i övrigt var
versionerna till det
yttre lika.
Helikoptertypen
tjänstgjorde i
svenska Marinen och
Flygvapnet mellan
1958 och 1972 med
beteckningen Hkp 1.
Bilderna visar
Helikopter 1 (hkp 1)
– Boeing Vertol 44 (Bananen). Marinen. Bild:
Sjöhistoriska museet, ID: Fo11339.
Fakta:
•
Besättning
2+1 samt 15
passagerare
•
Svenska försvaret
1958 – 1972
•
Antal, Sverige
11 (9 + 2)
•
Antal tillverkade
714
•
Längd
16,0 m
•
Höjd
4,7 m
•
Rotordiameter
13,4 m
•
Motor(er)
Curtis-Wright R-1820
(stjärnmotor)
•
Effekt
1.070 kW (1.450 hk)
•
Tom
~3.600 kg
•
Max. startvikt:
6.515 kg
•
Max. hastighet
204 km/h
Helikopter 2 – Sud Aviation SE 3130
Alouette II
Franska Aérospatiale Alouette II är en lätt
helikopter som tillverkades av Sud Aviation (senare
Aérospatiale).
Alouette II var den första serieproducerade
helikoptern i världen med gasturbinmotor (halva
vikten av en motsvarande kolvmotor) och flög
första gången den 1955. Totalt tillverkades nästan
1.600 Alouette II under två decennier.
I Sverige fick Sud Aviotion Alouette II den militära
beteckningen helikopter 2 (hkp 2) och användes
av Marinflyget, Flygvapnet samt Arméflyget.
Totalt införskaffade svenska försvaret 29
helikopter 2 och den var i tjänst i fram till 1988.
Marinen var först inom Försvarsmakten att
anskaffa Alouette II då man behövde en lätt
helikopter som ett komplement till sin tunga
helikopter 1.
I början av 1959 fick Marinen de första 8 hkp 2,
senare kompletterade man med ytterligare fem
helikoptrar. Den var baserad på Berga (Stockholm)
samt Säve (Göteborg) och användes till transport-
samt spanings- och räddningsuppdrag fram till
1985.
Marinen var först inom Försvarsmakten att
anskaffa Alouette II
då man behövde en
lätt helikopter som ett
komplement till sin
tunga hkp 1.
Arméflyget använde
12 hkp 2 mellan 1959
och 1969 och
Flygvapnet använde
11 hkp 2 mellan 1959
och 1988.
Bilden visar Helikopter 2 – Sud Aviation SE 3130
Alouette. Marinen. Bild: Wikipedia.
Fakta:
•
Besättning
2 samt 3 passagerare
•
Svenska försvaret
1959 – 1988
•
Antal, Sverige
29
•
Antal tillverkade
1.305
•
Längd
9,60 m
•
Höjd
3,48
•
Rotordiameter
10,20 m
•
Tom
895 kg
•
Maximal startvikt
1600 kg
•
Motor(er)
Turbomeca 1C
•
Effekt
360hk
•
Maximal hastighet
160 km/h
Helikopter 3 - Agusta Bell 204B
Helikopter 3, hkp 3, var den svenska
Försvarsmaktens militära beteckning på Bell 204B
och var licenstillverkad av Agusta. Den var en
medeltung helikopter som anskaffades till både
Flygvapnet samt Arméflyget som hkp 3A.
Snart visade det sig att det fanns motorproblem
med hkp 3A, vilket gjorde att man bytte till en
starkare motor på alla helikopterindivider. Därefter
användes beteckningen hkp 3B. Armén valde
senare att också modifiera sina hkp 3 med en
större huvudrotor (48-fot mot ursprungliga 44-fot)
för att förbättra fartprestanda och manövrerbarhet
samt höja den maximala startvikten. Denna variant
fick beteckningen hkp 3C.
Totalt anskaffades 23 hkp 3 och de var i tjänst fram
till 2001. Den roll hkp 3 hade haft inom Flygvapnet
som FRÄD-helikopter togs över av helikopter 10 och
den roll hkp 3 hade haft i Arméflyget som
medeltung transporthelikopter togs över av
helikopter 11.
Mellan 1962 och 1963 införskaffade Flygvapnet sju
hkp 3A för lokal flygräddning (lokal FRÄD),
helikoptrarna modifierades sedermera till hkp 3B.
Helikoptrarna var i tjänst vid Flygvapnet fram till
1997, då kvarvarande helikopterindivider
överfördes till det nybildade förbandet,
Helikopterflottiljen.
Mellan 1962 och 1963 anskaffade Arméflyget sex
hkp 3A och 1964 anskaffades sex hkp 3B. Dessa
byggdes mellan 1967 och 1968 om till hkp 3C. År
1969 anskaffades tre hkp 3C och 1991 köptes
ytterligare en hkp 3C från Österrikes flygvapen.
Helikoptern anskaffades främst till olika former av
transportuppdrag för Armén.
År 1998 skapades ett försvarsmaktsgemensamt
helikopterförband (Helikopterflottiljen) genom att slå
ihop de olika helikopterresurserna i
Försvarsmakten. I och med detta överfördes
Flygvapnets sex kvarvarande hkp 3B samt
Arméflygets nio kvarvarande hkp 3C till
Helikopterflottiljen. I denna organisation fortsatte
hkp 3 att användas som transporthelikopter och
var i tjänst i fram
till 2001.
Bilden visar
Helikopter 3 –
Agusta Bell 204B.
Flygvapnet. Bild:
Wikipedia.
Fakta:
•
Besättning
1 - 2 samt 8 - 9 passagerare
•
Svenska försvaret
1962 – 2001
•
Antal, Sverige
23
•
Antal tillverkade
??
•
Längd
17,3 m
•
Höjd
3,3 m
•
Rotordiameter
16,1 m
•
Tom
2.400 kg
•
Max. startvikt
4.310 kg
•
Motor(er)
3A, 1 TM 2 A (Rolls Royce Gnome H 1000 Mk 510)
3B/C, 1 TM 2 B (Bristol Siddeley Gnome H 1200
Mk 610)
•
Effekt
TM 2 A: 1.000 hk, TM 2 B: 1.250
hk
•
Max. hastighet
180 km/h
Helikoptrar i svenska försvaret - 1
Helikopter 4 – Boeing Vertol 107 II
Boeing Vertol 107 (BV 107) är en medeltung
helikopter med tandemrotor som ursprungligen
utvecklades av den amerikanska
helikoptertillverkaren Vertol och har använts av USA:s
försvarsmakt som en transporthelikopter.
Helikoptern har även används av Svenska
Försvarsmakten, främst till ubåtsjakt.
År 1956 började Vertol utvecklingen av V-107, och
flögs första gången 1958. 1960 köptes företaget upp
av Boeing och döptes om till Boeing Vertol.
I USA:s försvarsmakt gick den under den militära
beteckningen CH-46 Sea Knight.
I Sverige fick helikoptern den militära beteckningen
helikopter 4 (HKP 4) och har använts av Flygvapnet
samt Marinflyget. Helikoptrarna började levereras
1963 och totalt anskaffades 22 hkp 4.
Alla Flygvapnets tio helikoptrar samt Marinflygets
första fyra tillverkades av Boeing Vertol (BV 107) och
fick den militära beteckningen HKP 4A respektive
HKP 4B. Marinflyget köpte senare in ytterligare åtta
helikoptrar, som nu tillverkades av Kawasaki (KV 107)
och dessa fick beteckningen HKP 4C (inledningsvis var
avsikten att beteckna KV 107 såsom HKP 7, men blev
alltså slutligen HKP 4C i stället. Fyra av Flygvapnets
HKP 4A modifierades senare till HKP 4B och
överfördes till Marinflyget.
HKP 4 i Flygvapnet:
Flygvapnet hade 10 HKP 4, som främst användes som
en räddningshelikopter. När dessa gradvis ersattes av
HKP 10 modifierades fyra av Flygvapnets HKP 4A till
4B och överfördes till Marinflyget. Flygvapnets HKP 4
har var baserad på
F 8 (1963 till 1964
stående på Berga),
F 15, F 17 samt F 21
och var i tjänst i
Flygvapnet fram till
1992.
Bilden visar
Helikopter 4 –
Boeing Vertol 107. Flygvapnet (hkp 4A).
Bild:Wikipedia.
HKP 4 i marinflyget:
Marinflyget hade 16 HKP 4, varav fyra ursprungligen
kom från Flygvapnet. Helikoptern användes i
Marinflyget främst till ubåtsjakt och kunde för detta
vara utrustad med doppsonar samt sex sjunkbomb
51 alternativt två torped 45. Vidare kunde helikoptern
utrustas med en radar för spaning efter ytmål.
HKP 4 var i tjänst i Marinflyget fram till 1998, då
kvarvarande
helikopterindivider
överfördes till det
nybildade
förbandet
Helikopterflottiljen.
Bilden visar Helikopter 4 – Boeing Vertol 107.
Marinen (hkp 4B). Bild: Garnisonsmuseet Skaraborg,
ID: GMSF.037189.
HKP 4 i Helikopterflottiljen:
År 1998 skapades ett försvarsmaktsgemensamt
helikopterförband (Helikopterflottiljen) genom att slå
ihop de olika helikopterresurserna i Försvarsmakten,
däribland Marinflyget. I och med detta överfördes
Marinflygets kvarvarande 14 HKP 4 till
Helikopterflottiljen.
I denna organisation användes HKP 4 främst som en
transporthelikopter och under 2008 stod den i
beredskap för snabbinsatsstyrkan Nordic battlegroup.
HKP 4 var i tjänst vid Helikopterflottiljen fram till 2011.
I praktiken upphörde driften av HKP 4 inom
Försvarsmakten 2008 och 2010 togs beslutet om
avveckling.
Fakta:
•
Besättning
3-5 man + 26 soldater
•
Antal tillverkade
524 (H-46)
•
Antal, Sverige
24 st
•
Svenska försvaret
1963 – 2011
•
Total längd
25,5 m
•
Flygkroppslängd
13,66 m
•
Rotordiameter
15,24 m
•
Tom vikt
4.900 kg
•
Maximal startvikt
11.022 kg
•
Motor(er)
2 st General Electric
T58-GE-16
•
Effekt
2 x 1870 hk
•
Max. hastighet
270 km/h
Helikopter 5 - Hughes 269A/Hughes
300C/Schweizer 300C
Hughes 269 är en lätt kolvmotorhelikopter
tillverkad av Hughes Helicopters. I serieproduktion
betecknades den som Hughes 269A. År 1964
lanserades en något större modell kallad Hughes 300
(ibland även kallad Hughes 269B). 1969
introducerades en kraftigare modell kallad Hughes
300C (ibland även kallad Hughes 269C). År 1983
började Schweizer Aircraft att licenstillverka Hughes
300C. År 2004 köpte Sikorsky Aircraft upp Schweizer.
2009 döptes modellen om till Sikorsky S-300C.
Helikopter 5 (hkp 5) var den svenska
Försvarsmaktens beteckning på Hughes 269A och
senare Hughes 269C/Schweizer 300C. Helikoptern
användes främst till grundläggande flygutbildning.
Inom Försvarsmakten kallades ibland hkp 5
skämtsamt för 'pisskuren', med anspelning på hur
liten den var.
År 1962 införskaffade Armén två exemplar av Hughes
269A (hkp 5A), för utvärdering inom områden som
spaning och eldledning.
I slutet 1970-talet sökte Försvarsmakten en ersättare
till de flygplan som användes vid den grundläggande
flygutbildningen. Valet föll på Hughes 269C (hkp 5B)
som levererade 1980 - 1982 samt Schweizer 300C
som levererade 1985 - 1987. Totalt 26 helikoptrar
levererades.
När Helikopterflottiljen bildades 1998 som ett
försvarsmaktsgemensamt helikopterförband
överfördes Arméflygets kvarvarande 25 hkp 5B till
Helikopterflottiljen. Här fortsatte hkp 5B att användas
till grundläggande
flygutbildningen
och var i tjänst i
fram till 2002. Hkp
5B kom att ersättas
av helikopter 15.
Bilden visar
Helikopter 5B – Hughes 269C. Bild: Wikipedia.
Fakta:
•
Besättning
1+1
•
Antal tillverkade
3.500+
•
Antal, Sverige
28 st
•
Svenska försvaret
1962 – 2002
•
Längd
6,8 m
•
Höjd
2,5 m
•
Rotordiameter
7,7 m
•
Tom
~580 kg
•
Maximal startvikt
930 kg
•
Motor(er)
Lycoming HIO-360 (kolvmotor)
•
Effekt
132 kW (180 hk)
•
Maximal hastighet
140 km/h
Helikopter 6 - Agusta-Bell 206
Helikopter 6 (hkp 6) var den svenska
Försvarsmaktens militära beteckning på Bell 206 som
licenstillverkades av (dåvarande) Agusta.
Hkp 6 är en lätt helikopter som införskaffades för
att ersätta hkp 2 i både Armén och Marinen.
Helikopter 6 fanns i två varianter, hkp 6A (Armén)
samt hkp 6B (Marinen).
Totalt anskaffades 32 hkp 6 och den var i tjänst fram
till 2004. Hkp 6 kom att ersättas av helikopter 15.
Med start 1968 påbörjades leverans av 22 hkp 6A till
dåvarande Artilleriflyget. Helikoptern användes främst
som en lätt transporthelikopter samt till (taktisk)
flygutbildning.
10 hkp 6B anskaffades till dåvarande Marinflyget.
Helikoptern användes som lätt transporthelikopter
samt till ubåtsjakt, då den kunde utrustas med
ubåtsjakttorpeder. Helikoptern hade även
uppblåsbara flottörer som medgav nödlandning på
vatten.
År 1998 överfördes hkp 6 till den då nybildade
Helikopterflottiljen
och användes som
en
transporthelikopter.
Här var den i tjänst i
fram till 2004.
Bilden visar
Helikopter 6B – Agusta-Bell. Marinen. Bild: Wikipedia.
Fakta:
•
Besättning
1 + 4
•
Antal tillverkade
??
•
Antal, Sverige
22 hkp 6A samt 10 hkp 6B
•
Svenska försvaret
1968 – 2004
•
Längd
8,7 m
•
Höjd
3,5 m
•
Rotordiameter
10,2 m
•
Tom
~925 kg
•
Maximal startvikt
1.500 kg
•
Motor(er)
Allison 250-C20
•
Effekt
233 kW (317 hk)
•
Maximal hastighet
165 km/h (90 knop)
•
Transporträckvidd
330 km
Helikopter 9 - Messerschmitt-Bölkow-Blohm
Bo 105
Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 är en lätt
helikopter som Bölkow började utveckla i mitten av
1960-talet. Det som är utmärkande för BO 105 är
dess halvstela huvudrotorsystem som gör helikoptern
väldigt manöverbar, den klarar av avancerade
manövrer som till exempel looping.
Helikopter 9 (hkp 9) var den svenska Försvarets
typbeteckning på MBB Bo 105. Hkp 9 fanns i två
versioner, hkp 9A (Arméflyget, FMV samt
Helikopterflottiljen) samt hkp 9B (Flygvapnet) och var
i tjänst fram till 2009.
År 1987 införskaffade Arméflyget 20 hkp 9A och FMV
en hkp 9A (Bo 105CB3). Helikoptern kunde beväpnas
med pansarvärnrobotsystemet HeliTOW. Arméflygets
hkp 9A hade som krigsuppgift att genomföra
pansarbekämpning.
Redan 1976 började Armén försök med
pansarvärnshelikoptrar, då två hkp 6 utrustades med
gyrostabiliserade sikten och målmarkerande
videokameror. Hösten 1980 påbörjades
pansarvärnshelikopterförsök med olika
helikoptertyper vid Norrbottens arméflygbataljon (AF
1). I väntan på att de tjugo seriemaskinerna
levererades hyrde FMV in fyra interim helikoptrar (Bo
105CB) från MBB. En av dem användes vid utprovning
av vapensystemet, vilket huvudsakligen skedde på
RFN (Vidsel). En av helikoptrarna köptes sedermera
och blev den 21:a hkp 9A.
Leverans av seriehelikoptrarna (Bo 105CB3) skedde
mellan oktober 1987 och november 1988 med en takt
av en till tre helikoptrar i månaden. Efter hemflygning
till Sverige monterades vapensystemet på (vilket
levererades av
Saab). Hkp 9A
utrustades med
vapensystemet
RBS 55H (Saab
HeliTOW), vilket
byggde på robot 55
(TOW).
Bilden visar
Helikopter 9A - Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105
CBS. Foto: Peter Langsdale. Bild: Aeroseum, ID:
AERO.002207.
De 20 helikoptrarna bildade två
pansarvärnshelikopterkompanier.
Hkp 9A var i tjänst i Arméflyget fram till 1997, då
kvarvarande helikopterindivider överfördes 1998 till
det nybildade förbandet Helikopterflottiljen.
Flygvapnet anskaffade 1985 4 hkp 9B (Bo 105CB4)
som ersättare för hkp 2. Helikoptern användes för
lokal flygräddning. Helikoptern var utrustad med
vinsch för att kunna hämta upp nödställda utan att
landa helikoptern.
År 1998 överfördes Arméflygets kvarvarande 19 hkp
9A till Helikopterflottiljen. Här fick hkp 9A en ny roll
som transporthelikopter och var i tjänst i fram till
2009.
Hkp 9A kom (indirekt) att ersättas av hkp 15.
Fakta:
•
Besättning
2 samt 3 passagerare
•
Antal tillverkade
1.640+
•
Antal, Sverige
21 hkp 9A samt 4 hkp 9B
•
Svenska försvaret
1987 – 2009
•
Längd
11,86 m
•
Flygkroppslängd
8,81 m
•
Höjd
3,00 m
•
Rotordiameter
9,84 m
•
Tom
~1.300 kg
•
Maximal startvikt
2.500 kg
•
Motor(er)
Två Allison 250-C20B turbinmotorer
•
Effekt
2 × 298 kW (2 × 420 hk)
•
Max. hastighet
242 km/h
•
Beväpning
Fyra RBS 55H (Saab HeliTOW)
Bilder på hkp 9:
Helikopter 10 - Eurocopter AS332 Super Puma
Eurocopter AS332 Super Puma (numera Airbus
Helicopters H215) är en medeltung helikopter.
I svenska försvaret fick AS332 Super Puma den
militära beteckningen Helikopter 10 (hkp 10A) och
har använts av Flygvapnet och senare av
Helikopterflottiljen främst för regional militär
flygräddning (FRÄD).
Mellan 1988 och 1991 införskaffades 10 hkp 10A.
Mellan 1994 och 1995 införskaffades ytterligare 2
hkp 10A.
De två första hkp 10A som levererade var
interimhelikoptrar med begränsad teknisk förmåga.
Den "skarpa" versionen av hkp 10A levererades
mellan 1990 och 1991, samtidigt som de båda
interimhelikoptrarna modifierades till seriestatus
mellan 1990 och 1992.
I början bestod besättningen av två piloter, en
färdmekaniker samt en (värnpliktig) ytbärgare. Men
snart insåg man att helikopterns potential som
"allvädersmaskin" inte kunde utnyttjas fullt ut om
man inte även hade en navigatör, likt man haft på hkp
4A.
Hkp 10B var en modifiering av 10A-versionen vars
syfte var att kunna verka vid internationella insatser
som MEDEVAC resurs genom att öka helikopterns
självskydd/överlevnadsförmåga i förhöjd hotmiljö.
Sjöfartsverkets helikopterverksamhet övertog år
2010 FRÄD-beredskapen (Flygräddning) helt ut från
Försvarsmakten.
Därmed förändrades
hkp 10:s roll från att
vara en FRÄD-helikopter
till en mer renodlad
transporthelikopter.
Hkp 10 var i tjänst i
Helikopterflottiljen fram
till 2015.
Bilden visar Helikopter 10A - Eurocopter AS332
Super Puma. Fennummer: 91. Foto 2004. Bild:
Wikipedia.
Fakta:
•
Besättning
5 (ordinär besättning)
•
Antal, Sverige
12
•
Svenska försvaret
1988 – 2015
•
Längd
16,29 m
•
Höjd
4,6 m
•
Rotordiameter
15,6 m
•
Tom
4.460 kg
•
Maximal startvikt
9.000 kg (invändig last)
•
Motor(er)
Två Turboméca Makila
1A2
•
Effekt
1.357 kW (1.819 hk)
•
Maximal hastighet
278 km/h
Bilder på hkp 10:
Helikopter 11 - Agusta Bell 412HP
Första versionen av helikoptern kallades 412 (Basic).
Därefter följde 412SP (Special Performance), 412HP
(High Performance), 412EP (Extended Performance)
samt 412EPI (Extended Performance Integrated
avionics).
Helikopter 11 (hkp 11) var det svenska försvarets
typbeteckning på Agusta-Bell 412HP och användes
(inledningsvis) som ambulanshelikopter och därefter
som transporthelikopter. Hkp 11 var i tjänst fram till
den 29 november 2004.
Då beställningen av 5 hkp 11 lagts, upprättades 1993
ett ambulanshelikopterkompani vid AF 1 i Boden.
Samtliga hkp 11 levererades under 1994.
År 1995 omorganiserades
ambulanshelikopterkompaniet istället till en pluton
vid transporthelikopterkompaniet. Därmed var
ambulansverksamheten inte längre huvudsysslan för
hkp 11, i stället kom helikoptern användas som
transporthelikopter. Helikoptern var bland annat tänkt
att kunna transporteras sju jägarsoldater (grupp) med
utrustning eller
genomföra militär
sjuktransport av sex
bårar med skadade.
Bilden visar Helikopter
11 -Agusta Bell 412HP.
Fennummer: 31. Foto 2004. Bild: Wikipedia.
Fakta:
Besättning
2 samt 13 passagerare
Antal tillverkade
900+
Antal, Sverige
5
Svenska försvaret
1994 – 2004
Längd
12,70 m
Höjd
3,48 m
Rotordiameter
14,00 m
Tom
3.079 kg
Maximal startvikt
5.397 kg
Motor(er)
Två Pratt & Whitney 6T-3Be
Tam11
Effekt
2 x 671 kW
Maximal hastighet
259 km/h
Helikopter 14 - NHIndustries NH90
NHIndustries NH90 är en medeltung militär
transporthelikopter och världens första
serieproducerade helikopter med elektroniskt
styrsystem samt ett fullständigt kompositskrov.
Helikoptern är ett samarbetsprojekt mellan fyra
europeiska NATO-länder och tillverkas av
NHIndustries. Utvecklingsarbetet av NH90 startade
1993. Första flygningen gjordes hösten 1995.
Den svenska beteckningen är Helikopter 14 (hkp 14).
NH90 utvecklades i två varianter; TTH (Tactical
Transport Helicopter) för markoperativa insatser samt
NFH (NATO Frigate Helicopter) för sjöoperativa insatser.
•
TTH är en markoperativ modell som framförallt
är avsedd för taktisk transport av trupp (upp till
20 personer) samt materiel samt uppdrag
såsom sjuktransport (upp till 12 bårfall),
räddningsuppdrag samt stödja specialförband.
Helikoptern kan användas även under svåra
väderförhållanden (även isbildning) samt under
dygnets alla timmar (dager/mörker).
•
NFH är en sjöoperativ modell som är tekniskt
anpassad till att landa på fartyg samt baseras
ombord på fregatter och andra större fartyg.
Den är framförallt avsedd för ubåtsjakt samt
ytstrid, men kan även lösa alla uppgifter som
TTH:n kan.
De båda modellerna finns sedan i en rad olika
varianter.
År 2001 beställde Sverige 18 NH90 TTH. Affären
genomfördes trots att Försvarets materielverk, FMV,
rekommenderade Blackhawk från Sikorsky, som de
ansåg vara mer prisvärd.
År 2007 levererades den första svenska NH90, två år
försenad. Denna var en markoperativ helikopter.
Denna var den första serieproducerad NH90 som
levererades till en exportkund (utanför NAHEMA).
Den första svenska sjöoperativa NH90 levererades
2015. Först år 2019 var samtliga svenska NH90
levererade, tio år senare än den ursprungliga planen.
Av de 18 NH90 som Sverige beställde är 9 rent
markoperativa och kallas i svenska försvaret HKP
14E. Resterande 9 är sjöoperativa och kallas HKP 14F
och är utrustade med sonarutrustning och taktisk
radar för användning vid ubåtsjakt. Den svenska
beställningen innefattade även en ökad arbetshöjd i
kabinen, dvs från 157 cm till 182 cm. Denna
modifiering marknadsförs nu av tillverkaren som HCV
(High Cabin Version).
Försvarets hkp 14 har dragits med många problem
och förseningar. Driftskostnaden är dessutom
mycket hög. En Black Hawk (hkp 16) har en
driftkostnad på cirka 30.000 – 40.000 kr/h medan hkp
14 har en driftkostnad på 200.000 kr/h.
Med dyra flygtimmar, brist på reservdelar och
bullerproblem meddelar Försvarsmakten
senhösten 2022 att de
vill avskaffa hkp 14-
systemet i förtid och
ersätta det med 12 Black
Hawk och 9 Sea Hawk
(sjöoperativ). Beslutet är
i linje med de
rekommendationer som gavs i helikopterutredningen
tidigare under hösten.
Bilden visar Helikopter 14 - NHIndustries NH90 TTH.
Foto: Lasse Jansson. Bild: Försvarsmakten.
Fakta:
•
Besättning
1 pilot + övrig besättning beroende
på uppdrag.
•
Antal tillverkade
515 (mars 2024)
•
Antal, Sverige
18
•
Svenska försvaret
2007 - ????
•
Längd
19,6 m
•
Flygkroppslängd
16,2 m
•
Höjd
5,4 m
•
Rotordiameter
16,3 m
•
Tom
5.750 kg
•
Maximal startvikt
10.600 kg
•
Motor(er)
2 x Rolls-Royce Turbomeca RTM 322
01/9
•
Effekt
2 x 1.662 kW
•
Max. hastighet
324 km/h
•
Max. altitud
6.000 m
•
Beväpning
Dörrmonterad kulspruta vid behov
Bilder:
Helikopter 15 - Agusta A109 LUHS
Leonardo AW109, tidigare AgustaWestland AW109
och Agusta A109, är en lätt transporthelikopter vars
tillverkning startade i mitten av 1970-talet.
Helikopter 15 (hkp 15) är svenska försvarets
beteckning på AgustaWestland AW109 LUHS (Light
Utility Helicopter System), vilket är en militär variant av
AW109.
Sverige beställde 20 hkp 15 och finns i två versioner;
12 markoperativa hkp 15A samt 8 sjöoperativa hkp
15B.
Skillnaden mellan de två versionerna är att hkp 15B
kan utrustas med ubåtsjaktutrustning. Hkp 15B kan
även tillfälligt baseras på korvetter av Visby-klass, som
är utrustat med helikopterdäck. Visuellt ser man
skillnad på de båda versionerna då hkp 15A är grönt
kamouflagemålad medan hkp 15B är gråmålad.
Hkp 15 har plats för två piloter och sex passagerare
och kan förses med en rad olika utrustningar
beroende av vilken typ av uppdrag den skall
genomföra.
Hkp 15A skulle ha levererats under 2005, men
leveransen försenades till september 2006. Hkp 15B
levererades i april 2008.
Under perioden april till november 2010 deltog
tvåsvenska hkp 15B inom ramen för Operation
Atalanta (ME02) i Adenviken. En helikopter var
baserad ombord på HMS Carlskrona (P04) och den
andra på den franska basen i Djibouti och utgjorde
reserv. Den helikopter som fanns ombord HMS
Carlskrona var en form
av snabbinsatsstyrka
mot misstänkta
piratfartyg samt fungera
som spaningsresurs.
Bilden visar Helikopter
15B - Agusta A109 LUHS. Fennummer: 33. Foto 2010.
Malmen. Bild: Wikipedia.
Fakta:
•
Besättning
2 + 6 passagerare
•
Antal, Sverige
20 (12 hkp 15A+ 8 hkp 15B)
•
Svenska försvaret
2006 –
•
Längd
11,4 m
•
Höjd
3,5 m
•
Rotordiameter
11 m
•
Tom
2.250 kg
•
Max. startvikt
3.175 kg
•
Motor(er)
Två Turbomeca Arrius 2K2
•
Effekt
2 × 797 hk
•
Max. hastighet
310 km/h
•
Max. altitud
5.600 m
•
Beväpning
Vid behov, ksp 58 och verka
som prickskytteplattform
Bilder:
Helikopter 9A - Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo
105. Attack/pansarvärnshelikopter utrustad med
vapensystemet för pansarvärnrobotar. Bild:
Flygvapenmuseum, ID: FVM.142922.
Helikopter 9A - Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo
105. Utrustade med vapensystemet för
pansarvärnrobotar. Bild: Wikipedia.
Hkp 10A - Eurocopter AS332 Super Puma.
Fennummer: 90. Foto 2007. Bild: Wikipedia..
Hkp 10B – Eurocopter AS332 Super Puma.
Fennummer: 98. Bild: Flygvapenmuseum, ID:
FVM.152893.
Hkp 14 - NHIndustries NH90 TTH. Bild:
Försvarsmakten.
Hkp 14 - NHIndustries NH90 TTH. En rote svenska
hkp 14E år 2012. Bild: Wikipedia.
Helikopter 15A - Agusta A109 LUHS. Fennummer: 25.
Foto 2012. Bild: Wikipedia.
Helikopter 15B - Agusta A109 LUHS. Fennummer: 30.
Helikoptern hovrar över korvetten Visbys
helikopterdäck. Foto Joakim Johansson. Bild: FMV.
Helikopter 16 - Sikorsky UH-60M Black Hawk
Sikorsky UH-60 Black Hawk är den amerikanska
Försvarsmaktens beteckning för den militära
varianten av Sikorsky S-70, vilken är en medeltung
transporthelikopter.
UH-60-finns i en rad olika grundversioner, som
betecknas med ett bokstavssuffix efter "60", varav
UH-60M är det senaste.
Sverige har 15 UH-60M som i svenska försvaret
betecknas Helikopter 16 (hkp 16).
Leveransen och införandet av helikopter 14 (hkp 14 –
NH90) försenades med många år (i början av 2000-
talet) samtidigt som behovet av helikoptrar för
framförallt sjukvårdstransport (Medevac) ökade i
försvarets insatsområden. Med anledning av detta
föreslog den militära helikopterutredningen i sitt
slutbetänkande att Sverige skulle anskaffa ytterligare
15 medeltunga helikoptrar. I januari 2011 meddelade
Försvarets materielverk (FMV) att valet hade fallit på
Sikorsky UH-60M. Dessa 15 UH-60M (hkp 16) köptes
dock inte av tillverkaren Sikorsky, utan av den
amerikanska armén. Eftersom köpet gjordes upp
mellan två stater behövde inte Lagen om offentlig
upphandling beaktas och leveranserna kunde ske
snabbt. De två första helikoptrarna levererades i
december 2011 och systemet slutlevererades i april
2013.
Helikoptersystemets huvuduppgift är att understödja
Försvarsmakten med trupp- och materialtransport.
Helikopter 16 Black Hawk kan utrustas med varnings-
& motmedelssystem (VMS), samt ballistiskt skydd
(EBPS). Vidare kan sandfilter på motorernas luftintag
(EIBF), vinsch samt två kulsprutor av modell Kulspruta
M240 H monteras.
I slutet av maj 2024 meddelar USA:s
försvarsdepartement att de godkänt försäljningen av
12 UH-60M Blackhawk-helikoptrar till Sverige för
ett värde av 9,6 miljarder kronor. Tillsammans med
helikoptrarna levereras även avancerad utrustning.
Blackhawk helikoptrarna skall ersätta både den
problemtyngda hkp 14 (NH 90) samt den äldre hkp
15 som markoperativ helikopter. Sverige planerar
även att köpa in den
sjöoperativa Seahawk
för att ersätta hkp 14:s
sjöoperativa
verksamhet.
Bilden visar Helikopter
16 Black Hawk på Gärdet i Stockholm 2013. Bild:
Wikipedia.
Fakta hkp 16:
•
Besättning
2-4
•
Antal tillverkade
4.000+ (januari 2016)
•
Antal, Sverige
15 (januari 2024)
•
Svenska försvaret
2011 –
•
Längd
19,76 m
•
Höjd
5,13 m
•
Rotordiameter
16,36 m
•
Tom
4.819 kg
•
Maximal startvikt
11.113 kg
•
Motor(er)
Två General Electric T700-GE-701D
•
Effekt
1.492 kW
•
Max. hastighet
357 km/h
•
Max. altitud
5.790 m
•
Kanoner / kulsprutor:
Två 7.62mm M240H maskingevär eller två GE
Minigun-M134
Bilder:
Helikopter 16 Black Hawk på Malmen, Linköping, juni
2012. Bild: Wikipedia.
Helikopter 16 Black Hawk på Malmen, Linköping, juni
2012. Bild: Wikipedia.