Copyright © Hans Högman 2022-05-20
Nationalitetsmärkning av
svenska flygvapnets flygplan
Inledning
Flygplan inom armén och marinen bar från 1914
den svenska örlogsflaggan på sidorodret och en gul
rundel inom en blå ring jämte bokstaven S samt för
marinen dessutom ett nummer i svart färg på
undersidan av de undre vingarna.
Redan 1915 utgick den blå-gula kokarden och
numret vilka ersattes med tre svarta kronor på
fyrkantig vit botten.
Från 1917 skulle de tre kronorna även anbringas på
flygkroppen.
1927-års bestämmelser
Svenska Flygvapnet bildades som egen
försvarsgren den 1 juli 1926. Tidigare fanns både
Arméns respektive Marinens flyg som hade sina
egna bestämmelser för märkningen av flygplanen.
Under en övergångsperiod från de olika
flygväsendena till det svenska flygvapnets bildande
användes en nationalitetsbeteckning som bestod
av tre vita kronor med svart utlinjering. På
sidorodret fanns ett målat vertikalt blågult band,
där det främre fältet var gult och det bakre blått.
Enligt flygvapenorder nr 5/1927 från januari 1927
stadgas:
•
Svenska militära flygplan skall vara försedda
med dels nationalitetsbeteckning (kronmärke
och blå-gula märket) utvisande flygplanets
svenska nationalitet, och dels ett märke
(numreringsmärket) utvisande flygplanets
nummer.
•
Kronmärket skall bestå av tre svarta kronor
på ljus botten enligt fastställd
modell.
Bottnen skall vara cirkelformigt
begränsad, om ytan i övrigt har
annan färg.
Kronmärket skall målas dels på undersidan av
de undre vingarna och på översidan av de övre
(vid monoplan på vingarnas båda sidor) med
kronornas översta del vänd mot vingarnas
framkant, dels på de vertikala sidorna av
flygkroppen mellan vingställ och stabilisator.
•
Blå-gula märket skall vara två lika stora,
vertikala fält, täckande hela sidoroderytorna
(på båda sidor) bakom roderaxeln, det främre
fältet gult och det bakre fältet blått.
•
Numreringsmärket utgörs av flygplanets
nummer i svarta arabiska siffror.
Andra, tredje och eventuella följande siffror
anger flygplanets nummer inom
flygkåren/skolan.
Den första siffran anger kår eller skola som
flygplanet tillhör enligt följande:
o
Siffran 1 - 1:a flygkåren
o
Siffran 2 - 2:a flygkåren
o
Siffran 3 - 3:e flygkåren
o
Siffran 4 - 4:e flygkåren
o
Siffran 0 - Flygskolan (ändrades år 1929 till
5)
Bilden nedan visar spaningsflygplanet Heinkel HE 5,
S 5, som togs i tjänst 1928.
Nationalitetsbeteckning enligt 1927-års
bestämmelser.
Märkningen “256” betyder: flygplan 56 vid 2:a
flygkåren. Foto: Sjöhistoriska museet, ID:
Fo220018.
År 1931 och 1932 års bestämmelser
År 1932 utfärdades nya bestämmelser för
märkningen av de svenskamilitära flygplanen. I
Flygvapenorder nr 83/1932 från den 28/10
föreskrevs:
•
Nationalitetsmärket, dvs kronmärket och det
blå-gula märket består enligt tidigare
bestämmelser (1927).
•
Numreringsmärket, som utgöres av flygplanets
nummer i svarta arabiska siffror skall vara enligt
följande:
- Första siffran anger den flygkår där flygplanet
är placerat till redovisning enligt tidigare (1927).
Stabens flygavdelning fick dock använda siffran 6
som första siffra.
- Tredje och fjärde siffran anger flygplanets
löpande nummer inom respektive flygplanstyp.
- Andra siffran skall nu ange flygplanets art och
huvudsakliga användning:
o
1 = Bomb-, torped- och
fjärrspaningsflygplan
o
2 = Jaktflygplan
o
3 = Spaningsflygplan
o
4 = Spaningsflygplan
o
5 = Skolflygplan
o
6 = Övningsflygplan
o
7 = Transportflygplan
•
Redovisningsnumret skall nu alltid bestå av 4
siffror.
Bilden nedan visar en Hawker Hart S 7 märkt med
nummer 1302 enligt 1931/32-års
nationalitetsbeteckning.
Märkninghen 1302 betyder: 1 = 1:a Flygkåren. 3 =
spaningsplan. 02 = flygplanets löpnummer.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.006090.
1935-års bestämmelser
I flygvapenorder fo 44/1935 från juli 1935 samt fo
nr 74/1935 från den oktober samma år kom
bestämmelser som innebar nya förändringar.
Tidigare go F12/1927 och go F233/1932 upphävdes
och nya bestämmelser utfärdades avseende
märkning av militära flygplan enligt följande:
Nationalitetsbeteckning utvisande flygplanets
svenska nationalitet skall bestå av två märken:
•
Kronmärket:
Tre svarta kronor på ljus botten i enligt fastställd
modell: Botten skall vara cirkelformigt
begränsad, om ytan i övrigt har annan färg än
ljus. Kronmärket skall målas dels på undersidan
av de undre vingarna och översidan av de övre
(vid monoplan på vingarnas båda sidor) med
kronornas spetsar vända mot vingarnas
framkant, dels på de vertikala sidorna av
flygkroppen mellan vingställ och stabilisator.
•
Blågula märket:
Två ungefär lika stora vertikala fält, täckande hela
sidoroderytorna bakom roderaxeln, det främre
fältet gult och det bakre fältet blått; skolande
nämnda färger i enlighet med lag angående
rikets flagga av den 22 juni 1906 vara respektive
guldgul och ljust mellanblå. Märket målas på
ömse sidor av sidorodret.
Flygförbandsbeteckning utvisande flygplanets
förbands- eller kårtillhörighet placeras framför
kronmärket.
Nummerbeteckning utvisande flygplanets
nummer.
•
Flygplanets löpnummer placeras bakom
kronmärket.
•
Registreringsnumret anges under stabilisatorn
(de tre sista siffrorna i redovisningsnumret).
Bilden nedan bombplan Hawker Hart B 4 vid
Västmanlands flygflottilj, F 1, 1937 märkta enligt
1935-års nationalitetsbeteckning.
Närmast fronten, 1 = Västmanlands flygflottilj F 1.
51 = flygplanets löpnummer.
Bild nr 2 visar de blå-gula fälten på sidorodret.
Bild: Flygvapenmuseum, ID:FVMF.006088.
1937-års bestämmelser
Kungliga Flygförvaltningen KFF gav ut förslag på hur
olika flygplanstyper skulle målas i framtiden och C
Flygstaben (Bengt Nordenskiöld) ville införa
befälstecken på flygplanen.
Märkning enligt fo nr 47/1937 från den 18 maj
1937:
•
Nationalitetsbeteckning (dvs
kronmärket) placerades på
flygkroppen. Gula kronor med smal
svart kant på blå rund botten.
•
Flottiljnummer till vänster om
kronmärket (Stabens Flygavdelnings
siffra 6 övertogs av F 6 1938).
•
Flygplanets löpnummer inom förbandet till
höger om kronmärket och på båda sidor om
nosen.
•
Flygförbandsbeteckningar och befälstecken på
bakkroppen framför stabilisatorn.
•
Registreringsnummer enligt tidigare men nu
framför stabilisatorn.
Bilden nedan visar bombflygplan Hawker Hart B 4
märkt 27 tillhörande F 4 Frösön. Beteckningar
enligt 1937-års bestämmelser.
”4” till vänster om kronmärket står för flygflottilj F 4.
”27” är flygplanets löpnummer.
De tre banden framför stabilisatorn är
befälstecken.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.002241.
Svenska stridsflygplan - 2
1940-års bestämmelser
På Svea flygflottilj F 8 (Barkaby) tyckte man inte att
1937 års bestämmelser var särskilt bra utan
påbörjade egna prov med olika märkningar. Efter att
flygstaben skickat en remiss till förbanden angående
målning och märkning inkom många olika
synpunkter som resulterade i en ny generalorder
enligt nedan.
Utdrag ur generalorder go nr 248/1940 och
flygvapenorder nr 50/1940 (11/6):
Svenska militära flygplan skall vara försett med
beteckning bestående av nationalitetsbeteckning
samt löpnummer och
flygförbandsbeteckning.
•
Nationalitetsbeteckningen utgöres
av tre gula kronor, omgivna av en
smal svart bård på blå cirkelformigt
begränsad botten, omgiven av en
gul ring.
Nationalitetsbeteckningen anbringas på vingarnas
undersidor (ej ovansidorna) med kronornas
spetsar vända mot vingens framkant samt på
flygkroppens sidor mellan vingarnas bakkanter
och stabilisatorn.(men efter att tre S 16 Caproni
skjutits ner under maj-juni 1944, beslutades att
kronmärke åter skulle införas på vingens
ovansida.)
•
Nummer- och flygförbandsbeteckning utgöres
av en sifferbeteckning utvisande flottiljens
nummer samt en sifferbeteckning utvisande
flygplanets nummer och den division flygplanet
tillhör:
o
1:a divisionens krigsflygplan erhåller nr 1-15
o
2:a divisionens krigsflygplan erhåller nr 16-30
o
3:a divisionens krigsflygplan erhåller nr 31-45
o
Övriga flygplan 46 och uppåt.
o
FKS (F 5) flygplan numreras från 1 och uppåt.
Flottiljnumret i svart färg anbringas på flygkroppen
till vänster om nationalitetsbeteckningen (ingen
förändring).
Flygplannumret i vit färg (på skolflygplan vit eller
svart) anbringas dels på flygkroppen framför
vingarna nos), dels på sidorodret (vid behov även på
fenan).
Inget nämndes om registreringsnumret så där var
ingen förändring.
Flygförbandsbeteckningar och befälstecken utgick
eftersom de eventuellt kunde locka fienden att i
första hand slå ut chefsflygplan.
Bilden nedan visar jaktflygplan J 22 märkt nummer 43
från F 9 Göta flygflottilj, Säve, i augusti 1944.
Beteckningar enligt 1940-års bestämmelser. Svart
nia = flottiljnummer. Bild: Flygvapenmuseum, ID:
FVMF.002110.
1944-års bestämmelser
Framför allt Jämtlands flygflottilj F 4 Frösön var
missnöjda med aktuell märkning och fick tillstånd att
utföra prov med ny märkning och lämnade 1942 en
rapport till CFV som därefter gick ut med ännu en
remiss angående märkning. Svaren som kom in från
förbanden hade alla olika förslag.
Nya märkningsbestämmelser utfärdades i december
1944, dock ingen ny generalorder. Flygvapenordern
A65/1944 innebar följande:
•
Nationalitetsmärkning på ovan- och undersidan av
vingar och på kroppssidor.
•
Flottiljbeteckning blev siffror i gult med placering
bakom kronmärkena på kroppen.
•
Spinnern på krigsflygplan (ej spaning) målas i
divisionsfärg.
•
Ovanstående flygplan förses med en bokstavskod i
divisionsfärg på fena och nos.
o
Röd = 1 divisionen
o
Blå = 2 divisionen
o
Gul = 3 divisionen
o
Vit = Flottiljstaben
•
Övriga flygplan använder siffror i gult (svart på vita
flygplan) i stället för bokstäver.
•
Registreringsnummer som tidigare.
Bilden nedan visar jaktflygplan J 22 med märkning 3
(Östgöta flygflottilj F 3) och "E". Beteckningar enligt
1944-års bestämmelser.
.
1949-års bestämmelser
Som en bekräftelse på den praxis som användes kom
i oktober 1949 en flygvapenorder (A28/1949). Den
innebar att bokstäverna skulle ”målas i respektive
divisions färg med vit kant utom för gul bokstav, på
aluminiumfärgad yta där mörkblå kant skall
användas”.
Bilden nedan visar tre Jaktflygplan J 22 i luften
tillhörande Södertörns flygflottilj F 18. Märkning
enligt 1949-års bestämmelser.
.
1955-års bestämmelser
Flygvapenorder A6/1955 från den 26/1 är mycket lik
bestämmelserna från 1944:
•
Nationalitetsmärket enligt tidigare (avlägsnas från
vingarnas ovansidor i händelse av krig).
•
Flottiljbeteckning enligt tidigare (eventuellt svart på
ljus bakgrund).
•
Spinnern målas både på krigsflygplan och
spaningsflygplan i divisionsfärgerna.
•
Bokstavskod i divisionsfärg på fenan och
nos/noshjulslucka på krigsflygplan och jetdrivna
spaningsflygplan (ej propellerspaningsflygplan).
•
Övriga divisionsflygplan bära sifferkod (tre sista i
registreringsnumret) i vitt eller divisionsfärg,
placering enligt ovan.
•
Övriga icke divisionsflygplan (t.ex. skolflygplan och
sambandsflygplan) siffror i gult med placering
enligt ovan.
•
Registreringsnumret som tidigare.
1959
Vid centraliserad översyn av flygplanen var det dock
opraktiskt att ha ett kodsystem som var baserat på
divisionstillhörighet. När man lämnade in ett flygplan
fick man ofta ett annat förbands flygplan tillbaka som
ersättning och det var ohållbart att hålla på att märka
om flygplanen hela tiden.
Därför började Västmanlands flygflottilj F 1 använda
de två sista siffrorna i tillverkningsnumret som kod
på fenan. Vid projekteringen av STRIL 60 framkom att
det var nödvändigt att använda tvåsiffrig kod (ej
bokstäver) på alla krigsflygplan.
STRIL 60 var ett svenskt stridslednings- och
luftbevakningssystem, som initierades av Flygvapnet
och började byggas ut på 1960-talet och ersatte det
tidigare STRIL 50. Det fullständiga namnet var
Strilsystem m/60.
1964-års bestämmelser
Av flygvapenorder A11/1964 från 5/5 framgår:
•
Nationalitetsmärket är oförändrat.
•
Arméns och Marinens flygplan och helikoptrar
skulle märkas med ARMÉN respektive MARINEN.
Flygvapnet behövde inte denna märkning.
•
Flottiljbeteckningens färg: ”Mörk” eller ”ljus”.
•
Band i divisionsfärg runt nosen fick användas…
•
Igenkänningstecken (flygplanbeteckning) på
fena/sidroder, två mörka eller ljusa siffror:
•
01-69 för jetflygplan (F 8 = 01-49)
•
71-99 övriga flygplan + helikopter (F 8 = 51-99)
•
F 5, Armén och Marinen: 01-99
•
Registreringsnumret oförändrat.
Eftersom märkningen hade koppling till Stril 60 gick
det denna gång mycket snabbare att märka om
flygplanen i förhållande till tidigare utfärdade
märkningsbestämmelser.
1973-års bestämmelser
Tjänstemeddelande för Krigsmakten TKG 552:730289
21/11:
•
– Kronmärken oförändrat (TP fick också ha texten
”SWEDISH AIR FORCE”)
– Flygvapnet fick nu också använda texten
”FLYGVAPNET” – Förbandsförteckning oförändrat –
Igenkänningsnummer oförändrat (F 8 utgick, F 16
01-94 för jetfpl)
– Registreringsnummer oförändrat
– Antikollisionsmärkning i fluorescerande röd-
orange på skol- och sambandsflygplan.
•
Märkning med divisionsfärger fick inte längre
förekomma.
•
När flygplanen började målas i 4-färgskamouflage
ersattes de gula siffrorna på fenan med röd siffror
i lysfärg. Samtidigt började flottiljsiffran placeras
framför kronmärket. Båda åtgärderna stred
egentligen mot utfärdade bestämmelser.
•
Ny kamouflagemålning i ljusgrå och mörkgrå färg
var så effektiv att flygsäkerheten äventyrades.
1987 påbörjades prov med stora fluorescerande
märkningar på vingar och fenor.
År 1997 ändrades färgen på kronmärket
till grått (”low visibility”).
Flygdivision
En division i Flygvapnet består i regel av 8–12
flygplan av samma typ: till exempel stridsflygdivision,
och tidigare attackflygdivision, jaktflygdivision,
spaningsdivision, etc. Flera divisioner bildar en
flottilj.