Copyright © Hans Högman 2022-05-20
Svenska stridsflygplan -
propellerflygplan
Spaningsflygplan
Spaningsflygplan eller spaningsplan, ibland kallade
spionflygplan eller spionplan, är stridsflygplan som
medför utrustning för spaning, oftast fotospaning
men även signalspaning.
Förteckning över svenska spaningsflygplan
•
S 1 - FVM S 21, 16 st
•
S 2 - Heinkel S.I Hansa, 8 st
•
S 3 - Heinkel S.II Hansa, 6 st
•
S 4 - Heinkel HE 4 Hansa, 1 st
•
S 5 - Heinkel HE 5 Hansa, 40 st
•
S 6 - Fokker C.V E,
•
S 7 - Hawker Hart, 3 st i svensk tjänst 1934 -
1947
•
S 8 - Svenska Aero SA-12
•
S 9 - Hawker Osprey, 6 st i svensk tjänst 1934 -
1947
•
S 12 - Heinkel He 114, 12 st
•
S 14 - Fieseler Fi 156 Storch, 26 st
•
S 16 - Caproni Ca 313, 80 st i svensk tjänst
1940 - 1945
•
S 17B - Saab 17, 121 st 1942 - 1952
•
S 18A - Saab 18, 55 st 1944 – 1957
•
S 22 - FFVS J 22, 9 st 1943 - 1952
•
S 26 - North American P-51 Mustang, 12 st i
svensk tjänst 1945 - 1953
•
S 31 - Supermarine Spitfire Mk XIX, 50 st i
svensk tjänst 1948- 1955
Supermarine Spitfire Mk XIX S 31
Supermarine Spitfire var ett brittiskt jaktplan
konstruerat av Reginald Joseph Mitchell under
1930-talet. Det är främst känt för sin insats under
slaget om Storbritannien och det var ett av de
viktigaste stridsflygplanen under andra världskriget.
Den tredje generationens Spitfires hade den större
och kraftfullare motorn Rolls-Royce Griffon.
Eftersom Griffon-motorn var större fick
motorhuven göras om med två stycken åsar för
topplocken, något som gjorde de sista versionerna
av Spitfire mer lik ursprunget Supermarine S.6.
Griffon-motorn hade högre vridmoment än
Merlin-motorn vilket gjorde att propellrar med fyra
eller fem blad fick användas.
Bilden visar
spaningsflygplan S
31 Supermarine
Spitfire, märkt 39
från F 11
Södermanlands
flygflottilj, Vickers Armstrong "Spitfire" PR Mk XIX.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVM.149920.
Svenska flygvapnet köpte år 1948 in 50 stycken PR
Mk.XIX Supermarine Spitfire som
spaningsflygplan, vilka kom att gå under
benämning S 31. Samtliga flygplan var baserade på
Södermanlands flygflottilj (F 11), där de användes
fram till 1955 då de ersattes av S 29C Tunnan.
Under 1949 flög Ingemar Wängström flera
spaningsuppdrag över sovjetiskt territorium i S 31,
bland annat till Kandalaksja. Han var då civilklädd
och utrustad med förfalskade sovjetiska
identitetshandlingar.
PR Mk.XIX var fotospaningsversion med Griffon-
motorn, två lodkameror och en sidokamera. En
kombination av flygkropp och motor från F Mk.XIV,
vingarna från PR Mk.XI och kabinen från PR Mk.X.
Alla utom de 22 första hade trycksatt kabin.
Fakta PR Mk.XIX:
•
Längd
9,95 meter
•
Spännvidd
12,24 meter
•
Höjd
3,86 meter
•
Vingyta
22,48 m²
•
Tomvikt
2.309 kg
•
Max. startvikt
3.400 kg
•
Max. flyghöjd
11.300 m
•
Max hastighet 580 - 720 km/h
•
Räckvidd
1.840 km
•
Stigförmåga
13,5 m/s
•
Motor
1 × Rolls-Royce Griffon
•
Motoreffekt
1.735 – 2.050 hk
Bilder:
Svenska stridsflygplan - 5
Torpedflygplan
Torpedflygplan är stridsflygplan som är speciellt
konstruerade för att fälla torpeder. De utgör en
speciell typ av attackflygplan eller bombflygplan och
kallas ibland för torpedbombare eller torpedbombplan,
och var framför allt vanliga under
propellerflygplanens tid. Det förekom ganska ofta att
torpedflygplanen i sin utformning var sjöflygplan.
Förteckning över svenska torpedflygplan
•
T 1 - Heinkel HD 16, 2 st
•
T 2 - Heinkel He 115, 12 st
•
T 16 - Caproni Ca 313, 14 st i svensk tjänst 1940 -
1945
•
T 18 - Saab 18, 62 st 1944 – 1957
Nedan, tyskt torpedflygplan (Heinkel He 111) under
torpedfällning 1941. Bild: Wikipedia.
Spaningsflygplan Supermarine Spitfire S 31 på F 8
Svea flygflottilj, Barkarby, cirka 1950 - 1951.
Foto: Georg Eriksson. Bild: Flygvapenmuseum, ID:
FVMF.001993.
Pilot i flygardräkt kliver in i en svensk Supermarine
Spitfire S 31, F11 Södermanlands flygflottilj, cirka
1950.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.003478.
Transportflygplan
Militära transportflygplan är en typ fraktflygplan som
används för person- och materialtransporter.
Förteckning över svenska transportflygplan
Några av flygvapnets transportflygplan:
•
Tp 16 - Caproni Ca 313, 2 st i svensk tjänst 1940 -
1945
•
Tp 79 - Douglas DC-3, 8 st i svensk tjänst 1949 -
1984
•
Tp 84 - Lockheed Martin C-130 Hercules, 8 st i
svensk tjänst 1965 -
•
Tp 100 - Saab 340 2 st i svensk tjänst 1997 -
•
Tp 102 - Gulfstream IV, 3 st i svensk tjänst 1992 -
Lockheed Martin C-130 Hercules, Tp 84
Lockheed C-130 Hercules är ett fyrmotorigt
transportflygplan med turbopropmotorer.
Flygplanets historia startar i samband med
Koreakriget då Amerikanska Försvarsmakten behövde
ett militärt transportflygplan för att flytta stridande
förband på medeldistansavstånd. Ytterligare ett krav
var att flygplanet skulle kunna operera från korta och
dåliga fält. Flygplanet flög första gången den 23
augusti 1954. Serieleveranserna till USAF inleddes i
slutet av 1956 under benämningen C-130. Inget annat
militärt flygplan har heller tillverkats under så lång
tidsperiod som C-130 Hercules.
Flygplanet är fyrmotorigt högvingat med korta
infällbara landställ för att underlätta ur- och ilastning.
Baktill på flygkroppen finns en stor hydraulisk
lastramp som kan öppnas under flygning för att
släppa ut materiel eller fallskärmshoppare.
I början av 1960-talet utreddes behovet av nya
transportflygplan för den svenska Försvarsmakten.
Flygvapnet leasade först en Lockheed C-130E
Hercules, som levererades till Skaraborgs flygflottilj (F
7) i början av mars 1965 och fick den svenska militära
beteckningen Tp 84. Flygplansindividen fick
individnummer 841 i Flygvapnet, och blev den första
Hercules i tjänst i ett europeiskt land. Flygplanet
inköptes därefter av Flygvapnet i september 1965. Tp
84 har sedan dess hela tiden varit baserad på
transportflygenheten på Skaraborgs flygflottilj (F 7),
men utför person- och materialtransporter för hela
Försvarsmakten.
Flygplanet var mycket flexibelt och när nästa större
transportflygplan skulle inskaffas år 1969 valdes åter
en Hercules. En tredje Hercules inköptes år 1975. De
två första flygplanen var av E-varianten medan det
tredje var H-varianten, en senare modell. När
Flygvapnet år 1981 utökade antalet Hercules med
fem ytterligare Hercules flygplan valdes åter H-
varianten. Senare modifierades de två första E-
flygplanen så att alla flygplanen använder likadana
motorer.
Tp 84 kan lasta 20 ton gods, alternativt ta 92
passagerare om truppsäten används. Vid transport av
fullt utrustade fallskärmsjägare minskas antalet
passagerare till 56. Som sjuktransportflygplan har det
plats för 72 bårar.
Flygplanen tillhör 71. Transportflygdivisionen vid
Skaraborgs flygflottilj (F 7) i Såtenäs.
Fallskärmsjägarskolan i Karlsborg, Livregementets
husarer (K 3), använder regelbundet Tp 84 för
utbildningsfällning av fallskärmshoppare.
Sedan 2010 är lufttankningsförmåga tillförd
Försvarsmakten genom att ett av Flygvapnets
Herculesflygplan har godkänts för operativ
lufttankning.
Svenska versioner:
•
C-130E – motor: 4 x Allison T56-A-7 turboprop på
4.200 hk
•
C-130H – motor: 4 x Allison T56-A-15 turboprop på
4.590 hk
Fakta:
•
Längd
29,8 meter
•
Spännvidd
40,4 meter
•
Höjd
11,7 meter
•
Tomvikt
34,2 ton
•
Motor(er)
4 x Allison T56-A-7 turboprop på vardera
4 200 hk / 4 x Allison T56-A-15 turboprop på 4.590
hk
•
Max. hastighet
583 km/h
•
Räckvidd med
max. bränsle
3.800 km
•
Max. flyghöjd
10.000 meter (utan last), 7.000
meter (med 19 tons last)
•
Lastförmåga
19,9 ton
•
Kapacitet
92 passagerare
Bild:
Lockheed C-130 Hercules Tp 84 med nummer 848 på
flygfältet framför en hangar på F 3 Malmen år 1982.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.003475.