Copyright © Hans Högman 2022-05-20
Svenska stridsflygplan -
jetflygplan
Jetflygplan
Ett jetflygplan är ett flygplan som drivs med en
eller flera jetmotorer. Ett äldre namn är reaplan
(reaktionsplan, alltså drivet av reaktionsmotor, som
är ett gammalt namn för jetmotor).
Jetflygplan kan färdas i höga hastigheter, upp till
Mach 3.
Jetmotorn användes i stridsflygplan redan under
andra världskriget slutskede, till exempel i
Messerschmitt Me 262.
Jetflygplan med en motor är inte vanligt
förekommande bland större flygplan, däremot är
det vanligt förekommande på mindre militära
flygplan, både på stridsflygplan och skolflygplanen
till flygförarnas grundläggande flygträning.
Förteckning över svenska militära
jetflygplan
•
J 21RA – Saab 21, 60 st i tjänst 1945 -
1951
•
J 28 – de Havilland DH 100 Vampire,
380 st i svensk tjänst 1946 - 1957
(1966)
•
J 28C – de Havilland DH 115 Vampire T
Mk 55, 57 st i svensk tjänst 1952 - 1967
•
Saab 29 Tunnan, 661 st i tjänst 1951 –
1957 (1976)
•
Saab 32 Lansen, 450 st i tjänst 1955-
1978
•
J 33 – de Havilland DH 112 Venom, 60
st i svensk tjänst 1953 - 1960
•
J 34 – Hawker Hunter, 120 st i svensk
tjänst 1955 - 1969
•
Saab 35 Draken, 615 st i tjänst 1960 -
1998
•
Saab 37 Viggen, 327 st i tjänst 1973 -
2005
•
Saab 39 Gripen, 204 st i tjänst 1996 -
de Havilland DH 100 Vampire J 28
de Havilland Vampire, även känd under
produktnamnen DH 100, DH 113 och DH 115
beroende på variant, var ett brittiskt readrivet
jaktflygplan från 1940-talets andra hälft. Typen togs
i bruk hos Storbritanniens flygvapen år 1945 precis
innan andra världskrigets slut men hann inte se
någon form av strid innan kriget tog slut.
Bilden visar 2
Jaktflygplan de
Havilland Vampire J
28A, första svenska
flygplanet med
jetdrift, märkta K och
H från F 3 Östgöta
flygflottilj år 1951.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.002274.
Det svenska Flygvapnet tecknade den 23 januari
1946, som planets första utländska kund, en
beställning om 70 st Vampire Mk 1. Typen började
levereras till Bråvalla flygflottilj (F 13) i juni samma
år och betecknades till en början enbart J 28.
Beteckningen ändrades sedan till J 28A den 11
augusti 1948 i och med köpet av Vampire Mk 50
som blev J 28B.
J 28A var bestyckad med fyra stycken 20 mm
automatkanon m/46, kort 20 mm akan m/46, och
var försedd med en Goblin II-motor, i Sverige
betecknad Reaktionsmotor 1, kort RM1, vilket var
den första reaktionsmotorn i det svenska
flygvapnet.
RM1 kom även att importeras separat för
användning i flygplanet Saab J 21RA.
J 28A:
J 28A var till en början i stor del identisk med
brittiska Vampire Mk 1, men 1950 skickades alla J
28A till CVM för att få vingarna nerkortade i regi
med J 28B (fast 1 cm kortare) för att förbättra
flygegenskaperna.
J 28A tjänstgjorde på F 13 fram till 1950 då de blev
ersatta av J 29 Tunnan. J 28A överfördes då till
Östgöta flygflottilj (F 3) på Malmslätt där de
användes till 1953. Efter att J 28A varit stationerad
vid F 3 skickades de till flygkadettskolan (F 20) i
Uppsala för att användas som skolflygplan.
Versionen fanns i aktiv tjänst till 1955.
J 28B:
De goda erfarenheterna med J 28A gjorde att det
svenska Flygvapnet senare köpte en modernare
Vampire-version kallad Vampire FB Mk 6, vilken
exporterades till Sverige under exportnamnet
Vampire FB Mk 50. I Sverige fick typen beteckningen
J 28B.
Första flygplanen levererades 1949 till Svea
flygflottilj (F 8) där de ersatte den då föråldrade J 22.
Leveranserna fortsatte fram till 1952 då totalt 310
flygplan levererats. J 28B blev som jaktplan ganska
snabbt föråldrad men fanns i aktiv tjänst i första
linjen till 1955.
J 28B kom även att användas som attackflygplan.
Dessa J 28A, som ibland kallas A 28B, ersattes av A
32A Lansen år 1957.
År 1956 började man överföra ett större antal J 28B
till Krigsflygskolan (F 5) där de skulle användas som
skolflygplan. År 1966 var sista året som aspiranter
flög J 28B.
Likt A 28B och S 28B blev dessa J 28B ibland kallade
Sk 28B.
J 28C:
I januari 1952 beställde det svenska flygvapnet 20
stycken tvåsitsiga de Havilland DH 115 Mk 55, en
exportversion Vampire T Mk 11. Dessa fick
beteckningen J 28C och kom inledningsvis att
användas som jaktplan på de flottiljer som hade J
28B. J 28C hade samma 20 mm akan m/47B-
kanoner som J 28B. År 1953 beställdes ytterligare
10 stycken J 28C.
Därför beställdes ytterligare 15 st tvåsitsiga flygplan
av de Havilland, denna gång av modellen DH 115
Vampire Mk 55A. Dessa hade en ny huv.
Dessa nya plan fick beteckningen J 28C-2, medan
tidigare J 28C blev ombetecknade J 28C-1.
När F 14 började få sina A 32A Lansen bestämdes
att 12 av deras J 28B skulle byggas om till J 28C.
Framkroppar och stjärtpartier beställdes från de
Havilland och dessa monterades på planen i
Sverige. Dessa individer var i stort sett identiska
med J 28C-2 men fick dock en egen beteckning i
form av J 28C-3. Första omgången fältflygarelever
som ryckte in 1967 på Krigsflygskolan blev sista
kullen att flyga Vampire under sin utbildning. Efter
deras examen togs J 28C helt ur tjänst.
Samtliga Vampire i det svenska flygvapnet saknade
katapultstol.
Fakta:
•
Besättning
1 (2)
•
Längd
9,37 meter
•
Spännvidd
11,58 meter
•
Höjd
1,88 meter
•
Vingyta
24,34 m²
•
Tomvikt
3.297 kg
•
Max. startvikt
5.618 kg
•
Max. flyghöjd
12.200 m
•
Max hastighet
720 km/h
•
Räckvidd
1.755 km
•
Motor(er)
1 × de Havilland Goblin
•
Dragkraft
1 500 kp
Saab 29 ”Tunnan”
SAAB 29 med smeknamnet Flygande tunnan, eller
bara Tunnan, var ett svenskt enmotorigt
reaktionsdrivet stridsflygplan som utvecklades av
Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) på
beställning från det svenska flygvapnet för att
ersätta J 21, J 21R, J 26, J 28 och J 31.
Den första prototypen till Saab 29 flög 1 september
1948. Flygplanet var i aktiv militär tjänst i Sverige
mellan åren 1951 och 1972.
J 29 ansågs jämbördigt med samtida amerikanska
(F-86) och sovjetiska (MiG-15) plan och hade stor
betydelse för svensk flygindustri. Tunnan var det
första stridsflygplanet i Sverige med pilvingar.
Bilden visar ett
jaktflygflygplan J 29
Tunnan märkt N från
F 3 Malmen mellan
1953 och 1960. Bild:
Flygvapenmuseum,
ID: FVMF.002273.
De första serieflygplanen levererades till F 13
Bråvalla flygflottilj 1951. Sammanlagt 224 stycken J
29A (jaktversionen) levererades mellan 1951 och
1953. År 1951 fick J 29 startraketer som kortade
startsträckan.
En attackversion, J 29B, (ibland kallad A 29B)
introducerades och levererades mellan 1953 och
1955. De 361 J 29B som levererades var i tjänst till
1957 då de ersattes av A 32A Lansen.
Därefter utvecklades spaningsversionen S 29C i 76
exemplar mellan 1954 och 1956. Dessa var i aktiv
tjänst fram till 1970. S 29C utrustades med
radarvarningssystemet PQ17 och blev därmed var
det första svenska stridsflygplan som hade
radarvarnare. Det hade emellertid inga vapen
ombord utan endast kameror.
Från 1954 och framåt byggdes alla jakt- och
attackplan om och fick efterbrännkammare. Detta
höjde maxhastigheten på planen en del men
framförallt förbättrades stigförmågan.
Av flygvapnets 661 st Saab 29 avskrevs 242 på
grund av haverier där sammanlagt 99 piloter
omkom. Den relativt höga olycksfrekvensen i början
berodde på bristande kunskap om pilvingens
egenskaper.
Det höga antalet haverier berodde även på Sveriges
strävan att hålla sig utanför det kalla kriget.
Övningarna skedde i så mycket krigs-likt som
möjligt, och svenska piloter hade få begränsningar
för vad de fick göra. Luftstrid övades dessutom ofta
i stora formationer och kollisioner var inte ovanliga.
Dessutom fanns det inga tvåsitsiga, dubbelstyrda
skolvarianter av Saab 29. De svenska
stridspiloterna kunde endast tränas med tvåsitsiga
varianter av de Havilland Vampire (ett rakvingat
jetplan) innan de kunde flyga solo i en Saab 29.
Spaningsuppdrag mot öst:
I slutet av 1950-talet var Sveriges flygvapen det
fjärde största i världen med drygt 1.000 flygplan.
Södermanlands flygflottilj F 11 i Nyköping var ett
flygförband helt inriktad på fjärrspaning mot
främmande hamnar, flygfält, fartyg och andra
militära mål.
Det flygplan man främst använde för flygspaning
vid denna tid var 76 st S 29C, Tunnan. Den var
utrustad med 6 olika avancerade spaningskameror.
Spaningsplanen flög så lågt som möjligt för att
undgå upptäckt, ofta under 20 m höjd, dvs under
sovjetisk radartäckning. En viktig del för dessa
piloter var att manövrera undan förföljande
jaktplan.
Ofta flög dessa piloter spaningsuppdrag längs den
baltiska kusten och Östtyska kusten. Ryska
jaktplanen Mig-15 och Mig-17 hade
automatkanoner men saknade radar.
Nationalitetsmarkerningarna på dessa spanings
Tunnan var maskerade med svarta ränder vilket
gjorde Tunnan svårt att identifiera. När planen
flyger lågt över havsytan kunde de väl blandas ihop
med havets vågor.
Svenska flygvapnet förlorade aldrig några Sabb 29
Tunnan under dessa spaningsuppdrag mot
Sovjetunionen.
Den 6 maj 1954 sattes ett världsrekord i hastighet
med en J 29B med en medelhastighet på 977 km/h
på en 500 km lång bana.
Som en del i en FN-operationen skickades 5
stycken J 29B till Kongo-Léopoldville 1961 i
fredsbevarande syfte, under
Kongokrisen. Ytterligare 4
stycken J 29B och 2 stycken
S 29C skickades till Kongo
året efter. Flygförbandet,
benämnt F 22, ingick som en
del i flygstyrkan U.N. Fighter
Wing som var sammansatt av
flygplan från flera länder.
Bilden till höger visar svenska J 29B jaktflygplan i
FN-tjänst i Kongo mellan 1961 och 1963. Notera
märkningen “UN” på flygplanskropparna. Bild:
Wikipedia.
Versioner: jaktflygplan (J 29), attackflygplan (A 29),
spaningsflygplan (S 29).
Totalt producerades 661 individer av Saab 29 av de
olika varianterna, varav fyra individer endast
tjänstgjorde som prototyper/provflygplan.
•
J 29A: Grundversion, utrustad med motorn RM
2 (de Havilland Ghost).
•
J 29B: Attackversionen, utrustad med extra
bränsletankar monterade i vingarna.
Även betecknad som A 29B.
•
S 29C: Obeväpnat spaningsflygplan.
•
J 29D: Provflygplan utrustad med en RM 2B (de
Havilland Ghost-motor med svenskkonstruerad
efterbrännkamare).
•
J 29E: Modifierad B-version med ny yttervinge.
Ibland kallad "tandvinge" eller "tandad vinge"
efter engelskans "Dog-tooth wing".
•
J 29F: Modifierade flygplan av B- och E-versionen.
Utrustad med RM 2B från J 29D samt E-vingen.
Modifierad 1967 för målbogsering.
Fakta:
•
Besättning
1
•
Längd
10,23 meter
•
Spännvidd
11,00 meter
•
Höjd
3,75 meter
•
Vingyta
24,15 m²
•
Tomvikt
4.845 kg
•
Max. startvikt
8.375 kg
•
Max. flyghöjd
15.500 m
•
Max hastighet
1.060 km/h, 1075 km/h (J 29D och
F)
•
Stigförmåga
1.900 m/min
•
Räckvidd
1.100 km
•
Motor(er)
Svenska Flygmotor RM2 (de Havilland
Ghost)
•
Dragkraft
2800 kp
Beväpning: A,B,E,F: 4 × 20 mm akan m/47C.
Tunnan i andra länder: Österrike köpte 30
begagnade J 29F, vilka tjänstgjorde där mellan åren
1961 och 1972.
Bilder:
Svenska stridsflygplan - 6
Jaktflygplan J 29 Tunnan från F 20 Uppsala
(Flygskolan) med landningsstället utfällt. Bild:
Flygvapenmuseum, ID: FVMF.003512.
Jaktflygplan J 29 från F 13 Bråvalla flygflottilj i luften.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.002846.
Saab 32 Lansen
Saab 32 Lansen var grundkonstruktionen för ett
antal stridsflygplan konstruerade av Svenska
Aeroplan Aktiebolaget (Saab) på beställning av
Kungliga Flygförvaltningen runt decennieskiftet 1950.
Bilden visar
jaktflygplan Saab
32B Lansen, J 32B,
från F 12 Kalmar
flygflottilj. Bild:
Flygvapenmuseum.
Planet konstruerades med allväderskapacitet (dvs,
kan utföra uppdrag även under mörker och i moln)
och för att kunna fungera som jaktflygplan,
attackflygplan och spaningsplan i separata
versioner. Nospartiet var mycket stort vilket gav
utrymme för en avancerad spanings- eller siktesradar,
samt kanon- eller kamerabestyckning.
Vingarna var stora och hade en svepningsgrad som
gav egenskaper passande för både attack- och
jaktuppdrag. Planet var även tvåsitsigt med
tandemkabin, vilket delade upp planets
arbetsuppgifter på två besättningsmän, en pilot som
skötte flygning samt beväpning samt en navigatör /
radarobservatör. Saab 32 var det Svenska Flygvapnets
första flygplan med allväderskapacitet.
Saab 32 skulle ersätta flygplanen B 18 (A 18), S 18 och
J 30, men till viss del även A 21A och A 21R.
Den första prototypen 32-1 var färdig 1952 och flög
första gången den 3 november 1952. Den andra
prototypen, 32-2, flög den 15 december 1953. Den
första beväpnade prototypen var 32-3 och denna flög
första gången den 15 april 1954. Efter 32-3 byggde
man prototypen 32-4, som byggdes utifrån
serieritningar. Mellan 1955–1960 levererades totalt
447 flygplan till det svenska flygvapnet. En tredjedel
förstördes under 25 års tjänst i haverier varvid 100
besättningsmän omkom.
Versioner:
•
SAAB 32A: A 32A, allvädersattackflygplan.
Bestyckning: fyra fasta 20 mm automatkanon
m/49, flygbomber, attackraketer, samt
sjömålsrobot Rb 04. Totalt tillverkades 287
individer under åren 1955–1957, och togs ur
tjänst år 1978.
•
SAAB 32B: J 32B, allvädersjaktflygplan.
Bestyckning: fyra fasta 30 mm automatkanon
m/55, jaktrobotar, jaktraketer, samt
attackraketer. J 32B var utrustad med den
kraftfullare RM 6A-motorn. Totalt tillverkades 118
individer under åren 1958–1960, och togs ur
tjänst år 1970.
•
SAAB 32C: S 32C, allvädersspaningsflygplan.
Bestyckning: diverse spaningskameror, samt
fotobomber. Huvuduppgiften var
havsövervakning med radar och fotospaning i
mörker. Totalt tillverkades 45 individer under
åren 1958–1959, och togs ur tjänst 1978.
Fakta:
•
Besättning
2
•
Längd
14,94 meter
•
Spännvidd
13,00 meter
•
Höjd
4,65 meter
•
Vingyta
37,4 m²
•
Tomvikt
8.077 kg (J 32B)
•
Max. startvikt
13.500 kg (J 32B)
•
Max. flyghöjd
15.000 m
•
Max hastighet
1.125 km/h
•
Stigförmåga
60 m/s
•
Räckvidd
1.000 km
•
Motor
1×RM 5A2 (A 32 och S 32) eller RM 6A (J
32)
•
Dragkraft
46 kN
Bilder:
Jaktflygplan J 32B Lansen från F 12 Kalmar flygflottilj
under svängning i luften cirka 1958 - 1959.
Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.003530.
Tre Saab S 32C Lansen från F 11 Södermanlands
flygflottilj i luften. Bild: Flygvapenmuseum, ID:
FVM.149917.
de Havilland DH 112 Venom J 33
de Havilland Venom var ett brittiskt stridsflygplan
utvecklat ur de Havilland Vampire. Prototypen flög
första gången 2 september 1949.
Mellan 1953 och 1960 tjänstgjorde de Havilland
Venom NF.51 (exportversion av NF.2A) i svenska
Flygvapnet som nattjaktflygplan med benämningen
J 33. De första planen anlände till Västmanlands
flygflottilj (F 1) i Västerås 1952 och utrustades med
svenska licenstillverkade RM 2A-motorer. Flygvapnet
beställde 60 st tvåsitsiga flygplan.
J 33 fasades ur krigsorganisationen 1960.
Flygplanssystemet ersattes av J 32B Lansen i rollen
som allvädersjakt.
Bilden visar
jaktflygplanet de
Havilland Venom Mk
51 J 33 från F 1
Västmanlands
flygflottilj. Bild: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.002286.
Fakta:
•
Besättning
2
•
Längd
11,15 meter
•
Spännvidd
12,70 meter
•
Höjd
2,06 meter
•
Vingyta
25,9 m²
•
Tomvikt
3.674 kg
•
Max. startvikt
5.640 kg
•
Max. flyghöjd
12.000 m
•
Max hastighet
1.030 km/h
•
Stigförmåga
45,7 m/s
•
Räckvidd
1.730 km
•
Motor
1 × de Havilland Ghost
•
Dragkraft
22 kN
Beväpning: 4 × 20 mm Hispano Mk.V
Hawker Hunter J 34
Hawker Hunter var ett enmotorigt brittiskt
stridsflygplan utvecklat i slutet av 1940-talet.
Huntern kunde flyga snabbare och högre än alla
tidigare brittiska jaktflygplan. Den 7 september 1953
sattes ett hastighetsrekord på 1.172 km/h i en
Hunter.
Bilden visar
jaktflygplan Hawker
Hunter F.4 Mk 50, J
34, vid en
flyguppvisning på
Malmen i juni 2012. Bild: Flygvapenmuseum.
I början av 1950-talet såg svenska Flygvapnet ett
behov av ett jaktflygplan som kunde nå fientliga
bombflygplan på högre höjd än vad J 28 Vampire och
J 29 Tunnan klarade av. Den rollen skulle komma att
fyllas av J 35 Draken, men eftersom leveranserna av
den skulle dröja några år beställde Flygvapnet år
1954 120 stycken Hunter Mk.50 (exportversion av
Hunter F.4) som började levereras i augusti 1955.
Sverige blev därmed den första exportkunden att ta
Huntern i tjänst.
Flygplanet fick benämningen J 34 och kom att
tjänstgöra vid Svea flygflottilj (F 8) och Södertörns
flygflottilj (F 18), som en del i försvaret av Stockholm.
Hunter J 34 kom från och med 1959 att successivt
ersättas med J 35 Draken. År 1969 togs de sista J 34 ur
tjänst.
Fakta:
•
Besättning
1
•
Längd
14,00 meter
•
Spännvidd
10,26 meter
•
Höjd
4,01 meter
•
Vingyta
32,42 m²
•
Tomvikt
6.405 kg
•
Max. startvikt
11.158 kg
•
Max. flyghöjd
15.240 m
•
Max hastighet
1.150 km/h
•
Stigförmåga
87,4 m/s
•
Räckvidd
3.060 km
•
Motor
1 × Rolls-Royce Avon 207
•
Dragkraft
45,13 kN
Beväpning: 4 × 30 mm ADEN-automatkanoner,
bomber upp till 3 400 kg, robotar, raketer.