Copyright © Hans Högman 2024-05-24
Helikoptrar i det svenska
Försvaret
Inledning
En helikopter är en luftfarkost som flyger med
hjälp av en eller flera horisontella motordrivna
rotorer. En rotor kan liknas vid två eller flera
roterande vingar och det är denna konstruktion
som ger helikoptern dess mest unika flygegenskap,
hovring, dvs förmågan att stå stilla i luften.
En helikopter flyger genom den lyftkraft den
genererar med sin(a) huvudrotor(er). Huvudrotorn
består av ett antal rotorblad som kan liknas vid
roterande vingar, till skillnad från ett flygplan som
har fast(a) vinge/vingar.
Stjärtrotor är den vanligast förekommande
lösningen och används på helikoptrar med en
huvudrotor. Den är en mindre vertikal rotor baktill
på helikoptern.
En helikopter har en förmåga som väsentligt skiljer
den från ett flygplan genom att den kan stå stilla i
luften, hovra. Detta gör att helikoptern kan lösa
många uppgifter som skulle vara svåra eller helt
omöjliga att lösa med ett flygplan, som att landa på
oljeplattformar eller hämta upp personal i oländig
terräng.
En helikopter kan enbart flyga i förhållandevis låg
hastighet (några hundra km/h) och detta beror på
dess rotorsystem. Problemet består i med vilken
hastighet luften möter rotorbladen under
framåtflygningen.
En helikopter kan inte lyfta lika mycket last som ett i
storlek och vikt motsvarande flygplan. Detta på
grund av att en flygplansvinge är bättre på att
generera lyftkraft än en helikopters rotorblad och
lyftkraft är lika med hur mycket last man kan ta.
En helikopter har den unika förmågan att kunna
starta/landa vertikalt, hovra samt flyga långsamt.
Svenska försvarets beteckningar på
militära flygplan/helikoptrar
De svenska militära flygplanen har en beteckning
som har ett prefix som består av en eller flera
bokstäver följt av 1 - 2 siffror och avslutas med
ett suffix som också det är en bokstav. Prefixet
anger typ av flygplan avseende
användningsområde. Siffrorna är modellbeteckning
och suffixet versionen av flygplanet.
Försvarets prefix på helikoptrarna är hkp. Ibland
skrivs hela namnet på prefixet, i detta fall
Helikopter.
Militära helikoptertyper
•
Transporthelikopter är en helikopter i första
hand används för att transportera personal eller
materiel och de delas in i klasserna: lätt,
medeltung samt tung beroende på hur mycket
de väger/klarar av att lyfta.
•
Attackhelikopter är en typ helikopter som är
konstruerad för att bära vapen, vilket påverkar
vilken beväpning samt skydd den har. En
attackhelikopter är ofta utrustad med
automatkanon, raketkapslar samt
pansarvärnsrobotar. Vidare har de oftast även
någon form av ballistiskt skydd.
Den svenska Försvarsmakten har inte haft
renodlade attackhelikoptrar, men provförsök och
studier har genomförts under 1990-talet med
AH-64 samt Mi-28.
•
Understödshelikopter är en helikopter som
från början inte konstruerats att bära vapen
(oftast en transporthelikopter) men som därefter
har utrustats med ett vapensystem (främst
pansarvärnsrobotar). Vapensystemet är enkelt
att montera bort och därigenom går det att
återställa helikoptern till en transporthelikopter.
Denna typ av helikopter uppträder i regel inte
självständigt, utan stödjer markförband med
eldunderstöd.
Ett exempel på understödshelikoptrar i det
svenska försvaret är den tyska Bölkow Bo 105
som användes i Sverige under beteckningen Hkp
9.
•
Ubåtsjakthelikopter är en helikopter vars
huvudsakliga uppgift är att lokalisera och anfalla
ubåtar. Sekundära uppgifter kan vara ytspaning
samt ytstrid. För att lokalisera ubåtar används
olika former av sensorer, främst sonar (aktiv
ubåtsjakt) samt hydrofonboj (passiv ubåtsjakt).
För vapeninsats mot den upptäckta ubåten
används sedan ubåtsjakttorped eller sjunkbomb.
Vid ytspaning är den huvudsakliga sensorn radar
för att upptäcka ytfartyg, uppgiften kan sedan
övergå till ytstrid där vapensystemet då är
sjömålsrobot för att sänka ytfartyget.
Ubåtsjakthelikoptrar är oftast ombyggda
transporthelikoptrar där lastrummet används till
sensor- och vapenoperatörerna och deras
utrustning.
Svenska Försvarsmakten –
helikopterförbanden
Helikoptrarnas organisatoriska tillhörighet i svenska
Försvarsmakten har varierat genom åren. Före
1998 tillhörde helikoptrarna respektive
försvarsgren: Artilleriflyget/Arméflyget (Armén),
Marinflyget (Marinen) samt Flygvapnets FRÄD-
grupper (flygräddning).
Sen 1998 har dock alla helikoptrar tillhör
Helikopterflottiljen och därmed från 2003
Flygvapnet. Förbandet är lokaliserat till tre platser i
landet, med huvudsäte vid Malmen i Linköping.
Övriga baseringsorter är Ronneby och Luleå.
Organisatoriskt tillhör Helikopterflottiljen
Flygvapnet. Helikopterflottiljens uppgift är att förse
Försvarsmakten med helikopterresurser som kan
användas både vid uppdrag till sjöss eller på land, i
Sverige och utomlands.
Förbandet samlar Försvarsmaktens samtliga
helikopterresurser och stödjer de tre
försvarsgrenarna både nationellt och internationellt
genom fyra helikopterskvadroner:
1.
Första helikopterskvadronen, markoperativ,
Luleå, hkp 14.
2.
Andra helikopterskvadronen, markoperativ,
Linköping, hkp 15, hkp 16
3.
Tredje helikopterskvadronen, sjöoperativ,
Ronneby, hkp 14, hkp 15
4.
Särskilda helikoptergruppen,
specialoperationer, Linköping, hkp 15, hkp 16
Ovanstående uppgifter är från 2024. Chef 2024 är
Överste Mats Antonson.
Helikoptrarna i det svenska försvaret:
Svenska helikoptar
Helikoptrar i svenska försvaret