Copyright © Hans Högman 2020-05-02
Uniformer vid den svenska
flottan (1)
Uniformer vid svenska flygvapnet
Inledning
När det svenska militära flyget efter första
världskriget fick en permanent och självständig
ställning 1926 uppkom frågan om deras
uniformering. Svenska flygvapnet fick nu en uniform
efter fransk förebild, uniform m/1930, en uniform
som byggde på den traditionella
sjöofficersuniformen fast med enkel knäppning.
Vapenrock m/1930 - ståndkrage
Denna vapenrock har beteckningen vapenrock
m/1930 för manskap och hade en ståndkrage.
Vapenrocken är av mörkblått ylle enkelknäppt med 6
st. kupade gulmetallknappar med tre kronor.
Avskuren i midjan. Två bröstfickor (utanpå) med
faconerade ficklock. Ytterligare två fickor i midjehöjd
med faconnerade ficklock. Ståndkrage, 4 cm hög.
Knäpps m.f. med två hakar och hyskor. Vapenrocken
är fodrad med grov kypertvävd bomull.
Ärmarna är fodrade med vit/grårandig
bomull.
Bilden till höger visar flygvapnets
vapenrock m/1930 med ståndkrage. På
ärmarna flygvapnets krönta emblem
samt FCS (Flygvapnets Centrala Skolor).
Flygvapenmuseum på Digitaltmuseum.
Uniform m/1930
Uniform m/1930 bestod i grundutförande av
långbyxa m/1930, vapenrock m/1930 eller kavaj
m/1930. Vapenrocken hade kavajslag och 6 knappar
och fanns även i en vit variant. Ytterkavaj (kavaj)
m/1930 hade dubbla knapprader. Även kappa
m/1930 hade dubbla knapprader.
Uniformen fick bäras av såväl meniga som
officerare. I särskilt utförande fanns även kappa
m/1930 som var avsedd att bäras av officerare och
underofficerare över övriga uniformsplagg.
Gradbeteckningarna bars på underärmarna. Som
arbetsdräkt bars m/1930 med flygmössa (båtmössa).
Vapenrock m/1930 var avsedd för
officerare,underofficerare, underbefäl och meniga.
Fick fram till 1995 bäras som
obligatorisk högtidsdräkt,
sällskapsdräkt och
trupparaddräkt samt som
dagligdräkt 1 istället för uniform
m/1987 FV.
Bilden till höger visar flygvapnets
uniform m/1930. Foto Hans
Högman 2006, Karlsborgs
fästningsmuseum.
Bilder på flygvapnets uniform m/1930:
English
Uniform m/1938
Med uniform m/1938 infördes en mässdräkt för
flygvapnet bestående av mässjacka och långbyxor
med galoner. Jacka m/38, även kallad mässjacka
ingår i flygvapnets mässdräkter, såväl liten mässdräkt
som stor mässdräkt. Stor
mässdräkt motsvarar frack i civilt
bruk medan liten mässdräkt
motsvarar smoking. Avsedd att
bäras av officerare och
underofficerare utom kadetter.
Bilden till höger visar Flygvapnets
mässjacka m/38, major.
Flygvapenmuseum,
Digitaltmuseum.
Uniform m/1948
Uniform m/1948 hade en uniformsjacka av fält-typ
(flygjacka) med dold knäppning och
gradbeteckningarna på axelklaffarna. Den var till att
börja med endast avsedd som
arbetsdräkt för flygande personal men
fick senare större användning som
befälsuniform.
Bilden till vänster visar uniformsjacka
m/1948. Karlsborgs fästningsmuseum,
Digitaltmuseum.
Uniform m/1951
Vit vapenrock m/1930 ersattes av uniform m/1951.
Det var en blå vapenrock av samma snitt som
m/1930 dock utan sidfickor samt att
gradbeteckningarna bars på
axelklaffar. Vapenrock av
mörkblått ylletyg. Rocken har
femradig knäppning och i
axelklaffarna finns
gradbeteckningen för officerare
samt flygvapnets 50mm
emblem.
Bilden till höger visar
flygvapnets vapenrock m/1951,
major. Flygvapenmuseum,
Digitaltmuseum.
Jacka m/1985 FF
Jacka m/1985FF (flygförare) bars som
förstärkningsplagg till flygdräkt. Fick
även bäras vid enskilt uppträdande
eller då det var godkänt att bäras som
ytterplagg till daglig dräkt.
Bilden till vänster visar flygförarjacka
m/1985 FF. Digitaltmuseum.
Uniform m/1987
Flygvapnet fick genom uniform m/1987 en modern
vapenrock med fyra synliga knappar och
gradbeteckningarna på axelklaffar. I vardagsdräkt
m/1987 ingår en midjekort jacka istället för
vapenrock.
Uniform m/1987, dvs grundvarianten, blå uniform,
används av Flygvapnet, Amfibiekåren samt
hemvärnsmusikkårer med marin- eller
flygvapenprofil. Uniform m/1987 sammansätts som
standard av svarta lågskor m/1903 och strumpor,
långbyxor m/1987 med byxbälte, vit skjorta m/1978
med svart slips m/1987, livplagg samt huvudbonad.
Från sergeants grad bärs normalt skärmmössa
m/1930 som huvudbonad. Till
vardagsdräkt bärs oftast
basker. Piloter och
helikopterförare i flygtjänst
bär ofta flygmössa m/30,
flyghalsduk och särskilda
flygtjänstjackor till
vardagsdräkt.
Bilden till höger visar
Flygvapnets uniformsmodell
av m/1987. Bild,
Försvarsmakten.
Bild på flygdräkt m/1987 visas
längre ned.
Bilder på forna tiders flygbesättningar
Flygförare
En flygförare eller pilot är en förare av luftfartyg, en
flygare. Den engelska beteckningen är pilot (som
ursprungligen var ordet för lots) började användas
redan i början av 1900-talet i England. När flyget kom
till Sverige valde man dock det svenska ordet
flygförare även om ordet “pilot” följde med som
lånord.
I svensk militär terminologi är dock den vanliga
beteckningen flygförare snarare än pilot.
I vardagstal brukar militära piloter betecknas
stridspiloter eller stridsflygare för att skilja dem från
trafikflygare och andra civila piloter. En pilot som
provflyger luftfartyg under utveckling eller större
modifiering kallas provflygare eller testpilot.
Utbildning av flygförare:
Under andra världskriget var behovet av flygförare
stort och flygvapnet upprättade särskilda
reservflygskolor för att snabbt få fram flygförare. De
värnpliktiga antogs och utbildades till flygförare
krigsplacerades också som värnpliktiga flygförare och
fick utbildningstecknet "Silvervingar".
Reservflygskolorna upphörde efter kriget och sista
kullen av värnpliktiga flygförare (46 st.) tog sin
examen i oktober 1946. Efter avslutningen 1946
avvecklas Flygreservskolan, det detachement inom
flygvapnet som ombesörjt grundutbildningen av de
värnpliktiga som tjänstgjorde som fullvärdiga
flygförare vid sidan av flygvapnets fast anställda
flygförare under beredskapstiden.
Sedan 1939 hade då sammanlagt
nio kurser utexaminerat totalt 428
st. elever, vilka därmed erhållit
flygvingen m/36 i silver.
Bilden till höger är från F6 Karlsborg
år 1940 och visar värnpliktige
flygföraren Elfing med silvervingar i
uniform m/1930 med ståndkrage.
Karlsborgs fästningsmuseum,
Digitaltmuseum.
Efter 1946 stamanställdes alla flygförare. Den första
stamflygförarskolan sätts upp på Svea flygflottilj F 8,
Barkarby, i oktober 1946. Skolan flyttas 1948 till F 2
Hägernäs. Stamflygförarskolan namnändras 1958 till
Förberedande Fältflygarskolan.
Flygkadettskolan flyttar från F 5 Ljungbyhed till
Uppsala i april 1944 och får beteckningen F 20 efter
att ha använt Bromma flygplats under en kortare tid.
Samtidigt sattes en flygflottilj upp i Uppsala. De första
officerarna utexaminerades i april 1945. Till en början
var kadetterna vid skolan enbart flygande, men under
1950-talet påbörjades även markutbildning vid
skolan. Skolan byter namn till Flygvapnets krigsskola
1966 och från 1982 Flygvapnets Krigshögskola och från
1986 Flygvapnets Uppsalaskolor. Flygvapnets
Uppsalaskolor (F 20) verkade åren 1944–2004.
De som utbildas till flygförare numera antas till
officersprogrammet vid Försvarshögskolan (FHS),
alternativt specialistofficersutbildning vid MHS
Halmstad. Utbildningen till stridspilot äger rum vid
FHS och vid Flygskolan (FlygS) i Linköping.
Utbildningen till helikopterpilot äger rum vid FHS.
Tidigare fanns kategorin fältflygare för underbefäl
anställda på korttidskontrakt.
Flygvapnets gradbeteckningar, 2019-års
befälsordning
Den 1 oktober 2019 infördes ett nytt
tjänstegradssystem för den svenska Försvarsmakten,
inklusive ett par nya gradbeteckningar: