Copyright © Hans Högman 2022-05-20
Svenska stridsflygplan -
jetflygplan-2
Jetflygplan
Ett jetflygplan är ett flygplan som drivs med en
eller flera jetmotorer. Ett äldre namn är reaplan
(reaktionsplan, alltså drivet av reaktionsmotor, som
är ett gammalt namn för jetmotor).
Jetflygplan kan färdas i höga hastigheter, upp till
Mach 3.
Jetmotorn användes i stridsflygplan redan under
andra världskriget slutskede, till exempel i
Messerschmitt Me 262.
Jetflygplan med en motor är inte vanligt
förekommande bland större flygplan, däremot är
det vanligt förekommande på mindre militära
flygplan, både på stridsflygplan och skolflygplanen
till flygförarnas grundläggande flygträning.
Förteckning över svenska militära
jetflygplan
•
J 21RA – Saab 21, 60 st i tjänst 1945 - 1951
•
J 28 – de Havilland DH 100 Vampire, 380 st
i svensk tjänst 1946 - 1957 (1966)
•
J 28C – de Havilland DH 115 Vampire T Mk
55, 57 st i svensk tjänst 1952 - 1967
•
Saab 29 Tunnan, 661 st i tjänst 1951 –
1957 (1976)
•
Saab 32 Lansen, 450 st i tjänst 1955- 1978
•
J 33 – de Havilland DH 112 Venom, 60 st i
svensk tjänst 1953 - 1960
•
J 34 – Hawker Hunter, 120 st i svensk tjänst
1955 - 1969
•
Saab 35 Draken, 615 st i tjänst 1960 - 1998
•
Saab 37 Viggen, 327 st i tjänst 1973 - 2005
•
Saab 39 Gripen, 204 st i tjänst 1996 -
•
Flygsystem 2020
Svenska stridsflygplan - 7
Saab 35 Draken
Saab 35 Draken är ett enmotorigt svenskt
jaktflygplan med dubbel deltavinge som utvecklades
av Saab AB för det svenska flygvapnet, där det ersatte
de tidigare J 29, J 32 och J 34. Flygplanet var det första
riktiga överljudsflygplan att tas i tjänst i Västeuropa.
Första flygningen gjordes 1955, och planet togs i
tjänst 1960. Saab 35 Draken togs ur svensk militär
tjänst 1998.
Draken var ursprungligen utvecklad som ett
höghöjdsjaktplan men kom att på grund av sin
konfiguration även att bli ett effektivt jaktflygplan på
lägre höjder.
Bilden visar Saab 35
Draken S 35E. Bild:
Flygvapenmuseum,
ID: FVM.149919.
I början av 1950-talet insåg Sverige att man var i
behov av ett jaktplan som kunde genskjuta de nya
kärnvapenbestyckade bombplanen. Flygplanet skulle
vara utrustat med radar och det skulle vara kapabelt
att flyga snabbare än ljudet. Vidare skulle det ha en
mycket bra stigförmåga, lång räckvidd, uthållighet
samt förmåga att bära de vapen som krävdes för
uppdraget.
Därtill skulle flygplanet ha möjlighet att starta och
landa på vägbaser (Bas 60-systemet), vilket var
standard för det svenska flygvapnet.
År 1958 införde flygvapnet Bas 60-systemet, som
byggde på defensiv spridning av flygstridskrafter i
händelse av krig. Ett stort antal krigsbaser byggdes
över hela landet för att kunna sprida ut
flygdivisionerna i ett krigsläge. Syftet med systemet
var att göra det svårt för en motståndare att bekämpa
det svenska flygvapnet på marken och på så sätt öka
uthålligheten för flygvapnet i händelse av krig.
För att möta alla krav på planet valdes en
konstruktion med en smal flygkropp med en dubbel
deltavinge. Den första prototypen flög i 25 oktober
1955 och leveranserna av den första versionen, J 35A,
påbörjades år 1959.
Draken konstruerades som ett höghöjdsjaktplan, J
35. En spaningsversion, S 35E, tillkom senare, liksom en
tvåsitsigt skolversion, Sk 35C.
J 35 Drakens okonventionella vingkonstruktionen
hade även en bieffekten som gjorde att den blev det
första kända flygplanet som kunde utföra
Kobramanövern (Kort parad). Manövern går ut på att
påbörja en kontrollerad superstall genom att snabbt
höja nosen på planet tills planet når en maximal
vinkel över 90°, varvid flygkroppen fungerar som en
luftbroms i några sekunder som snabbt sänker
planets hastighet, för att sedan sänka nosen till en
horisontell vinkel igen, utan att hamna i spin. Det
svenska flygvapnet är det första flygvapnet som
upptäckte och utvecklade Kobramanövern.
En duktig Drakenpilot kunde använda manövern för
att inte bara komma bakom det fientliga planet men
även hamna i skottläge med automatkanonen.
Den 15 januari 1960 flög för första gången ett svenskt
jaktflygplan i dubbla ljudhastigheten.
Totalt byggdes 644 st Draken varav 615 i svensk
tjänst.
Versioner:
•
J 35A – 90 jaktflygplan av denna version byggdes
och levererades under åren 1959–1961. Från och
med det 66:e flygplanet gjordes baksektionen
längre för att få utrymme med en ny
efterbrännkammare (ebk). Dessa flygplan fick
beteckningen J 34A2 medan de första 65
flygplanen fick beteckningen J 35A1.
•
J 35B – 73 flygplan byggdes och levererades under
åren 1962–1963. Denna version fick så
småningom en bättre radar och bättre sikten.
•
SK 35C – Totalt byggdes 25 stycken J 35A med kort
bakkropp om till en tvåsitsig skolversion.
•
J 35D – Denna version byggdes i 120 exemplar och
levererades mellan åren 1963–1964. Saab 35D
skilde sig ganska mycket från tidigare varianter.
Bland annat var den utrustad med den mycket
starkare Rolls-Royce Avon Mk.60-motorn (RM6CS)
och en ny efterbrännare.
•
S 35E – Totalt 59 flygplan i en spaningsversion där
radar och beväpning gett plats för kameror.
•
J 35F – Totalt 230 flygplan av denna version med
förbättrad elektronik byggdes. J 35F hade
integrerade radar-, siktes- och robotsystem. J 35F
levererades mellan åren 1965 och 1972.
•
J 35J – Mellan åren 1987 och 1991
livstidsförlängdes 67 stycken J 35F genom
uppgradering till J 35J standard. J 35J fick
moderniserad elektronik, en moderniserad kanon
och ytterligare två AIM-9 Sidewinder-pyloner
under luftintagen. Den var i tjänst fram till 1999.
Fakta:
•
Besättning
1
•
Längd
15,34 meter
•
Spännvidd
9,42 meter
•
Höjd
3,89 meter
•
Vingyta
49,2 m²
•
Tomvikt
8.250 kg
•
Max. startvikt
12.400 kg (J 35J)
•
Max. flyghöjd
19.995 m
•
Max hastighet
Mach 2
•
Stigförmåga
10.500 m/min
•
Räckvidd
1.763 km
•
Motor
1 × Volvo Flygmotor RM 6C (Rolls-Royce
Avon 300)
•
Dragkraft
78,4 kN
Beväpning: 1 - 2 × 30 mm akan m/55, robotar,
raketer.
Draken i andra länder:
Saab 35 Draken användes också av Danmark, Finland,
Österrike samt av National Test Pilot School i USA.
Bilder:
Saab 35 Draken, J 35F. Bild: Flygvapenmuseum, ID:
FVM.149901.
Jaktlygplan J 35 Draken märkt 40 från F 1 Västerås
flottilj på väg att lyfta. Bild: Flygvapenmuseum, ID:
FVMF.003159.
Saab 37 Viggen
Saab 37 Viggen är ett militärflygplan som utvecklades
och byggdes av Saab i Linköping. Flygförvaltningens
krav på Saab var att det nya krigsflygplanet skulle ha
kort start- och landningssträcka och kunna utnyttja
vägbaserna (Bas 60-systemet). Saab 37 Viggen
uppfyllde kraven.
Den första prototypen av Saab 37 flögs första gången
8 februari 1967.
Viggen byggdes i fem grundversioner för olika
uppgifter: AJ, attackflygplan som också kunde utföra
jaktuppgifter; JA, jaktflygplan med viss attackförmåga;
SH spanings- och havsövervakningsflygplan; SF,
fotospaningsflygplan och Sk, skolflygplan.
Attackversionen AJ 37 var den första versionen av
Saab 37 Viggen som tillverkades.
Under 1990-talet genomförde Saab modifieringar på
AJ 37, SF 37 och SH 37 för att dessa skulle kunna
operera som så kallade flerrollsflygplan.
Bilden visar
spaningsflygplan Saab
SF 37 Viggen från F 13
Bråvalla flygflottilj.
Bild:
Flygvapenmuseum,
ID:FVMF.000287.
När Saab 37 Viggen introducerades 1971 var det ett av
de mest avancerade stridsflygplanen i Europa och det
första planet som tillverkades i större skala med
canardvinge. Saab 37 Viggen utvecklades
ursprungligen som en tänkt ersättare för Saab 32
Lansen i attackrollen och senare Saab 35 Draken som
jaktflygplan. Saab 37 planerades redan från början
som ett integrerat vapensystem som skulle användas
tillsammans med Sveriges dåvarande system för
stridsledning och luftbevakning, STRIL 60. Den användes
som Sveriges standardplattform, som effektivt kunde
anpassas för att utföra alla taktiska uppdragsroller.
Jaktviggen:
JA 37 Viggen var ett medeltungt jaktflygplan med
sekundär roll som attackflygplan konstruerat av Saab
AB på beställning av Försvarets Materielverk
(ursprungligen Kungliga Flygförvaltningen).
Planet bygger på grundkonstruktionen Saab 37 Viggen
vilken konstruerades för att kunna konfigureras till
jakt-, attack- och spaningsplan i separata versioner,
senare även avancerat skolflygplan. Totalt levererades
149 flygplansindivider av JA 37 och planet var i
operativ tjänst i Svenska Flygvapnet mellan 1980 och
2005.
Attackviggen:
AJ 37 Viggen var ett medeltungt attackflygplan med
sekundär roll som jaktflygplan. AJ 37 var den första
varianten i Viggen-serien, som kom ut på förband.
Flygplanet var avsett för attackanfall mot mål på
marken och till sjöss. Flygvapnet fick sin första AJ 37 i
juli 1971 och 1973 togs den i förbandstjänst. Det var
ett av få krigsflygplan utanför USA som då var försett
med dator.
Planet var i operativ tjänst i Svenska flygvapnet
mellan 1973 och 1997 och totalt levererades 106
flygplansindivider av AJ 37 mellan 1973 och 1978.
Under perioden 1991 till 1994 gjordes en modifiering
av AJ 37. De modifierade flygplanen betecknades AJS
37.
Spaningsviggen:
SH 37 Viggen var ett medeltungt spanings- och
havsövervakningsflygplan. Planet bygger på
grundkonstruktionen Saab 37 Viggen och var i
operativ tjänst i Svenska flygvapnet mellan 1975 och
2005. Grundkonstruktionen av SH 37 är baserad på AJ
37. SH 37 är utrustad med en något modifierad radar
med längre räckvidd än radarn i AJ 37 och anpassad
för uppgiften havsövervakning men är utrustad med
radarvarnare som träder i funktion om flygplanet
belyses av fientlig radar. Totalt 27 flygplansindivider
av SH 37 levererades till Flygvapnet. Mellan 1995 och
1997 gjordes en modifiering av SH 37 och de
modifierade flygplanen fick benämningen AJSH 37
och var i tjänst fram till år 2005.
SF 37 Viggen var ett medeltungt
fotospaningsflygplan. Mellan juni 1977 och februari
1980 levererade Saab 28 flygplansindivider av SF 37
till Flygvapnet och dessa var i tjänst mellan 1977 och
2005.
13 individer av SF 37 ingick i det modifieringsprogram
som pågick mellan 1995 och 1997 för att få en
begränsad JAS-kapacitet. De modifierade flygplanen
betecknades därför AJSF 37 och var i tjänst fram till år
2005.
Skolflygplan:
Sk 37 Viggen var ett avancerat skolflygplan för
typinflygning med piloter som senare skulle flyga
andra varianter av stridsflygplanet Saab 37 Viggen.
Planet bygger på grundkonstruktionen Saab 37
Viggen. Totalt 17 flygplansindivider levererades till
Flygvapnet och planet var i operativ tjänst i Svenska
flygvapnet mellan 1973 och 2007.
Flygplanet är i stort sett en AJ 37 som modifierats med
högre fena och en extra förarplats bakom den
ordinarie förarplatsen.
JA 37 kontra AJ 37:
Skillnaderna mellan JA 37 och de övriga Viggenflygplanen
är stora, vilket inte minst märks med avseende på
motorn. JA 37 försågs med den vidareutvecklade RM
8B-motorn, som gav en effektökning på 9,5 kN (med
tänd efterbrännkammare). Motorn var 9 cm längre än
den tidigare RM 8A-motorn varför flygplanskroppen
förlängdes lika mycket.
På JA 37 infördes Ericssons PS-46/A radar, som bygger
på puls-dopplerprincipen. Radarn kan skilja ut ett
rörligt föremål från de fasta
markbakgrundsreflektionerna och är också okänslig
för fiendeflygplans eventuella remsfällning. Radarn
kunde därmed urskilja lågt flygande mål från
markekon vilket var nödvändigt för att motverka
moderna attackflygplan som hade tillräcklig räckvidd
för att flyga in mot sina mål på lägsta höjd.
JA 37 var den enda av Viggenvarianterna som hade
fast automatkanonbeväpning. Kanonen var 30 mm
automatkanon m/75, en 30 mm-kaliber revolverkanon
med mycket hög utgångshastighet. Förutom fast
automatkanon kunde JA 37 även beväpnas med
jaktrobotar. I attackrollen kunde JA 37 utöver sin
automatkanon bära upp till fyra stycken Raketkapsel
m/70.
Elektroniken i JA 37 är helt annorlunda jämförd med
övriga Viggenvarianter. Till flygplanet konstruerades
en ny centraldator CD-107 där kapaciteten är fem
gånger större än centraldatorn i AJ 37.
Varianter JA 37:
•
JA 37 - Grundversionen
•
JA 37B – Det första moderniseringsprogrammet
som utarbetades 1990 skulle bland annat ha gett
radarn bättre förmåga mot störsändningar.
Programmet genomfördes aldrig utan blev i stället
en del i den kommande uppgraderingen.
•
JA 37C – Moderniseringsprogram infört 1993 med
bättre elektronik, framförallt i radarn och
kontrollsystemet. Radarn fick en ny signalprocessor
som gjorde den mer okänslig för störningar och
gjorde det möjligt att följa fler mål. Radarn kunde
nu också presentera virtuella mål som överfördes
till flygplanet genom styrdatalänken. Detta gjorde
att flygstridsövningarna kunde göras mer realistiska
och billigare genom att man slapp använda
målflygplan.
•
JA 37D – Moderniseringsprogram infört 1997
huvudsakligen för att ge JA 37 möjlighet att
använda den nya jaktroboten Rb 99. Centraldatorn
byttes ut mot en modernare CD-207. Andra
förbättringar är möjlighet att bära en extern
störsändare i kapsel (ESA U95) samt en delvis ny
instrumentpanel med en LCD-skärm i stället för den
äldre CRT-skärmen.
•
JA 37DI – Ett antal flygplan modifierade för
internationell tjänst. Flyginstrument graderade i
knop och fot i stället för km/h och meter.
Fakta:
JA 37:
•
Besättning
1
•
Längd
16,43 meter
•
Spännvidd
10,6 meter
•
Höjd
5,9 meter
•
Vingyta
46,0 m²
•
Tomvikt
10.731 kg
•
Max. startvikt
22.500 kg
•
Max hastighet
>1 450 km/h på låg höjd,
Mach 2,2 på hög höjd
•
Räckvidd
1.000 km
•
Motor
1 × Volvo Flygmotor RM8B
•
Dragkraft
72 kN, 125 kN med EBK
•
Radar
PS-46/A
Beväpning: 30 mm automatkanon m/75, robotar,
raketer.
AJ 37:
•
Besättning
1
•
Längd
16,30 meter
•
Spännvidd
10,6 meter
•
Höjd
5,6 meter
•
Vingyta
46,0 m²
•
Tomvikt
11.800 kg
•
Max. startvikt
20.450 kg
•
Max hastighet
> 1 350 km/h på låg höjd,
Mach 2 på hög höjd
•
Räckvidd
1.000 km
•
Motor
1 × Volvo Flygmotor RM8A
•
Dragkraft
65 kN, 115 kN med EBK
•
Radar
PS-37
Beväpning: 30 mm automatkanon m/55, bomber,
robotar, raketer
Spaningsslygplan SF 37 Viggen märkt 02 från F 13
Bråvalla flygflottilj. Bild: Flygvapenmuseum, ID:
FVMF.000274.
Jaktflygplan JA 37 märkt 68 från F 13 Bråvalla
flygflottilj 1993. Bild: Flygvapenmuseum, ID:
FVMF.000221.
Bilder:
Saab 39 Gripen
Saab 39 Gripen, betecknat JAS 39 Gripen, är ett fjärde
generationens stridsflygplan som tillverkas av Saab
AB. Beslutet om ett nytt flygplanssystem togs av
Sveriges riksdag 1982 i samband med försvarsbeslutet
1982. Gripen är ett av de första fler-rolls-flygplan som
kan användas för jakt-, attack- och
spaningsuppdrag och dessutom växla mellan dem
under flygning, därav prefixet JAS.
Flygplanet skulle kunna ges service även av värnpliktig
personal samt vara anpassat till vårt bassystem med
krigsflygbaser (Bas 90 -systemet (tidigare Bas 60-
systemet)).
Bilden visar en Saab 39
Gripen på
flyguppvisningen i
Kaivopuisto i juni 2017.
Bild: Wikipedia.
År 1980 lämnade Saab
ett förslag på ett svenskt
enhetsflygplan (ett svenskt JAS), direkt till dåvarande
försvarsministern Eric Krönmark. Den 29 april 1983
togs det slutgiltiga riksdagsbeslutet om utveckling av
JAS. Totalt har 204 flygplan (A, B, C och D) beställts
av Sverige genom tre olika försvarsbeslut. JAS 39
Gripen flög första gången 1988.
Från början var en tvåsitsig version av JAS 39 inte
planerad eftersom inskolning på flygplanet skedde i
simulator, men för att kunna exportera Gripen visade
sig en skolversion av planet vara nödvändig och
därför utvecklades JAS 39B.
Versioner:
•
JAS 39A:
JAS 39A var första versionen som togs i drift 1996 av
Flygvapnet. Totalt tillverkades 104 exemplar.
•
JAS 39B:
JAS 39B är en tvåsitsig skolversion som togs i bruk
år 1996. Denna variant är 0,7 meter längre än A-
versionen. Totalt tillverkades 14 stycken.
•
JAS 39C:
Första exportversionen som av JAS 39 kom
september 2002. JAS 39C är sedan 2009 en Nato-
kompatibel version av Gripen med utökade resurser i
form av beväpning, elektronik, etc. Denna version
kan även lufttankas. Totalt nytillverkades 69 stycken
till svenska Flygvapnet.
Den 19 mars 2015 levererades den sista beställda C-
versionen till svenska Flygvapnet.
•
JAS 39D:
JAS 39D är en tvåsitsig version av C-versionen.
Denna variant är 0,7 meter längre än C-versionen.
Totalt tillverkades 23 stycken. 12 av dessa används
av det svenska Flygvapnet.
•
JAS 39EBS:
JAS 39EBS HU (EBS HU för Export Baseline Standard
Hungary) är namnet på de ungerska C/D-
versionerna sedan 2006 med Nato-Link 16-
datanätverk sedan 2009. Totalt tillverkades 14 JAS
39EBS, vilka är ombyggda från 12 A och 2 B-
versioner.
•
Gripen Demo/NG:
Gripen Demo är ett modifierat och uppgraderat
Gripen D (tvåsitsigt) som bl.a. utrustats med
modernare elektronik och en starkare motor (GE
f414 - dragkraft 98kN). Gripen Demo har också
populärt fått benämningen Gripen NG, Next
Generation. Primärt syfte med Gripen Demo är
utprovning och utvärdering av ny teknik framför allt
för det kommande Gripen E & F, men också för
framtida uppgraderingar av befintliga Gripen C & D.
•
Gripen NG:
Gripen NG (Next Generation), ofta kallad
Supergripen, är föreslagen som kommande
uppgradering för det svenska flygvapnet under
beteckningen JAS Gripen 39E (ensitsigt) och JAS
Gripen 39F (tvåsitsigt).
Versionen kommer att vara försedd med större
skrov, ny motor (F414G), ny multimode AESA-radar,
ökad bränslekapacitet, högre lastkapacitet, nytt
landningsställ, uppdaterad cockpit med headdown-
skärmar, förbättrad flygavionik och krypterad
kommunikation.
E-versionen har moderniserade sensorer och
framförallt sensorfusion samt har fler balkar vilket
innebär att Gripen E kan bära mer vapen, alltså fler
robotar och bomber.
Flygplanet är tänkt att vara operativt i Sverige från
2023 och minst fram till 2040.
Av de cirka 100 flygplansindivider JAS 39 som finns i
bruk i Flygvapnet, förväntas 40-60 befintliga C/D-
versioner "byggas om" till E-versionen, vilket
innebär att ett helt nytt skrov med ny motor förses
med vissa komponenter från ett 39C/D.
Den 15 juni 2017 skedde premiärflygningen med
provflygplan 39-8 för Gripen NG från Saabs flygfält i
Linköping. I december 2019 levererades det första
serietillverkade flygplanet till det svenska
Flygvapnet.
Den 14 februari 2020 genomfördes den första
provflygningen för flygvapnet med JAS 39 Gripen E.
Svenska flygvapnet har beställt 60 flygplan av den
ensitsiga Gripen E och leveransen till Flygvapnet
påbörjades i mitten av 2022.
Totalt kom 204 flygplan av Saab 39 Gripen (A, B, C
och D) att beställas, varav 201 levererats och ingår i
Flygvapnet under namnet JAS 39 Gripen.
Den 9 juni 1996 blev Skaraborgs flygflottilj (F 7)
officiellt den första flottiljen som ombeväpnades från
AJ 37 Viggen till JAS 39 Gripen.
Den 13 december 2012 gjordes den absolut sista
flygningen med JAS 39 version A/B i det svenska
flygvapnet, och flygvapnet använder nu uteslutande
version C/D.
Den 29 augusti 2014 rapporterades att försvaret får
köpa in 60 nya JAS 39E.
Fakta A/B/C/D:
•
Besättning
1 A/C, 2 B/D
•
Längd
14,1 m (A/B)
•
Längd:
14,8 m (C/D)
•
Spännvidd
8,4 m
•
Höjd
4,5 m
•
Vingyta
30,0 m²
•
Tomvikt
6.700 / 7.000 kg (A/B), 6.800 /
7.100 kg (C/D)
•
Max. startvikt
12.700 kg (A/B), 14.000 kg (C/D)
•
Max hastighet
Mach 2
•
Max flyghöjd
16.500 m
•
Räckvidd
1.500 – 3.000 km
•
Motor
1 x Volvo Aero RM12 (A/B/C/D)
•
Dragkraft
54 kN, 81 kN med EBK
•
Radar
Ericsson PS-05/A Mk2/3 (C/D)
Beväpning: 27 mm Mauser BK, robotar, raketer.
Fakta E/F:
•
Besättning
1 (E), 2 (F)
•
Längd
15,2 m (E)
•
Längd
15,9 m (F)
•
Spännvidd
8,6 m
•
Höjd
4,5 m
•
Vingyta
30,0 m²
•
Tomvikt
8.000 kg
•
Max. startvikt
16.500 kg
•
Max. hastighet
2.460 km/h
•
Max. flyghöjd
16.000 m
•
Räckvidd
4.000 km
•
Motor
1 × General Electric RM 16 (F414G)
after-burning turbofan
•
Dragkraft
61,83 kN, 98 kN med EBK
•
Radar
AESA Selex ES-05 Raven
Beväpning: 1 x 27 mm Mauser BK revolver canon,
robotar, raketer.
Saab 39 Gripen i andra länder:
Förutom i Sverige används Saab 39 Gripen även i
andra länders flygvapen; Brasilien, Sydafrika, Ungern,
Tjeckien och Thailand.
Bilder:
Flygsystem 2020
Flygsystem 2020 ("Flight System 2020", förkortat FS
2020) är ett pågående projekt i svenska flygvapnet för
att utveckla femte generationens svårupptäckta
smygstridsflygplan till år 2035.