Copyright © Hans Högman 2023-05-06
Svenska örlogsfartyg - 4
Svenska örlogsfartyg -
ytstridsfartyg - 3
Förteckning över svenska maskindrivna
ytstridsfartyg
•
Slagskepp
•
Pansarskepp
•
Kryssare, del-1, del-2
•
Jagare, del-1, del-2, del-3
•
Fregatt
•
Korvett
•
Motortorpedbåt
•
Torpedbåt/robotbåt
•
Patrullbåt
•
Vedettbåt
•
Bevakningsbåt
•
Minfartyg / Minröjningsfartyg / Minsvepare
Allmänt
I beskrivningen av fartygen finns några begrepp och
termer som kan vara värda att beskriva.
•
IK-nr är det igenkänningsnummer som fartygen
normalt, i fredstid, har påmålad på fartygssidan på
vissa fartygstyper. För ubåtar är det en
namnförkortning av ubåtens namn.
•
Levererad avser den tidpunkt då fartyget formellt
levererades till Marinen från leverantören.
•
Sjösatt, av ser den tidpunkt då fartyget döpts och
löpt av stapeln.
•
Utrangerad avser normalt den tidpunkt då
fartyget slutgiltigt utgår ur Marinen organisation.
•
Deplacement, uttrycks i ton och anges med två
värden, standarddeplacement och deplacement då
fartyget är fullt rustat. Om enbart ett värde anges
avser det standarddeplacement. För ubåtar anges
deplacement i ytläge, respektive u-läge.
•
Fart anges i knop och avser den kontrakterade
farten. För ubåtar anges farten i ytläge respektive
u-läge.
•
Dimensioner, anges i meter för längd, bredd och
djupgående. Längden kan anges i två mått, dels i
konstruktionsvattenlinjen, dels i största längden
totalt sett. Om enbart en längd anges är det den
största längden som avses. Med bredd avses den
största bredden.
•
Besättningens storlek avser normalt sett
fredsbesättningsstorleken.
•
Dykdjup för ubåtar anger största tillåtna dykdjup i
fredstid.
Förkortningen "HMS" betyder Hans Majestäts Skepp /
Hennes Majestäts Skepp och används i den svenska
flottan som ett prefix före fartygets namn,
exempelvis HMS Visby. Men HMS började inte
användas av flottan förrän efter 1950. För äldre
fartyg, dvs byggda före 1950, användes ”HM” (Hans
Majestäts) följt av fartygstyp och namn, exempelvis
HM Kryssare Tre Kronor.
Svenska örlogsfartyg målades från den 23 juni 1940
med vita tvärstreck på däck och sidor för att de
tydligt skulle kunna identifieras som neutrala fartyg
och därmed undgå vådabeskjutning från de
krigförande.
Jagare (2)
Jagare är en typ av örlogsfartyg, utvecklad i början av
1900-talet. En jagare är snabb, förhållandevis stor och
är mycket kraftigt beväpnad. Ursprungligen var
jagarens uppgift att skydda slagskeppen mot
torpedbåtar. Ganska snart började även jagarna
utrustas med torpeder. På moderna jagare har
torpederna kompletterats med eller ersatts av
robotar. Under och före andra världskriget användes
jagare främst till patrulltjänst, eskorttjänst och
ubåtsjakt. De bestyckades därför ofta med utrustning
för ubåtsbekämpning såsom sonar och sjunkbomber.
Start: Jagare
Svenska jagare
Psilander-klass var en jagarklass som bestod av de
två jagarna HMS Psilander (18) och HMS Puke (19).
Fartygen var ursprungligen jagare av Sella-klass i den
italienska flottan men köptes 1940 av Sverige. I Italien
hade de namnen Giovanni Nicotera respektive Bettino
Ricasoli. Vid samma tillfälle köptes även 2 italienska
jagare i Romulus-klass samt fyra motortorpedbåtar.
Den 21 januari 1940 var samtliga kontrakt klara för
inköp av fyra jagare, fyra motortorpedbåtar samt
annan krigsmateriel. De fyra motortorpedbåtarna,
vilka var av MAS-klass som i Sverige blev T11 - T14,
transporterades hem på M/S Boreland från La Spezia
till Göteborg i mars 1940.
Den 14 april 1940, med svenska besättningar, avgick
alla fyra jagarna tillsammans från La Spezia i Italien
och fartygen ankom till Göteborg den 10 juli. I den
svenska konvojen fanns även passagerarfartyget
Patricia och tankern M/T Castor. På grund av kriget
gick de svenska fartygen väster om Irland. Vid ett
uppehåll på Färöarna inträffade en händelse som
blivit känd som Psilanderaffären.
Under den pågående hemresan från Italien hade
Tyskland anfallit Frankrike och Norge.
Den 20 juni 1940 beslagtogs de fyra svenska
jagarna på Färöarna av brittiska flottan med
hänvisning till att de ville undvika att de svenska
jagarna skulle komma i tyska flottans händer under
den fortsatta resan till Sverige. Efter en dryg vecka av
intensiv diplomatisk aktivitet mellan Sverige och
Storbritannien återfick Sverige de beslagtagna
jagarna, och fartygen kunde fortsätta till Göteborg.
Efter ankomsten till Sverige sattes jagarna in i
Göteborgseskadern. Psilander och Puke visade sig dock
vara för vekt byggda och rullade kraftigt i sjögång.
Man fick därför bygga in förstärkningar i fartygen
samt montera slingerkölar på skroven.
•
Psilander (Giovanni Nicotera) hade sjösatts 1926 i
Italien och kom till svenska flottan 1940. Hon
utrangerades 1947. IK-nr 18.
•
Puke (Bettino Ricasoli) hade sjösatts 1926 i Italien
och kom till svenska flottan 1940. Hon
utrangerades 1947. IK-nr 19.
Fartygen var 85,3 m långa och 8,6 m breda.
Deplacementet var 970/1.480 ton. Fart 35 knop.
Besättning 133 man.
Fartygens huvudbestyckning bestod av fyra 12 cm
kanoner m/40 i dubbeltorn. Närluftvärnsartilleriet
bestod av två 40 mm lvakan m/17 och två 13,2 mm
lvksp m/31. Vidare fanns fyra 45,7 cm TT m/30, 30
minor.
Maskineriet utgjordes av 3 ångpannor som
levererade ånga till två ångturbiner vilka drev var sin
propeller. Maskineriet utvecklade 36.000 hk vilket gav
en maximal hastighet av 35 knop.
Bilden visar Jagaren HMS Psilander J18, sjösatt 1926 i
Italien, köpt av Sverige 1940. Längd 85,3 m, bredd 8,6
m. IK-nr 18. Foto 1940. Bild: Sjöhistoriska museet, ID:
Fo82094A.
Åren 1941–1942 modifierades fartygens bestyckning.
Luftvärnet byttes ut mot två 40 mm lvakan m/36 och
två dubbla 8 mm luftvärnskulspruta m/36. Vidare
byttes 45 cm torpederna mot 53 cm torpeder, och
sjunkbombskastare och sjunkbombsfällare
installerades.
Efter en mycket kort tjänst lades båda fartygen i
materielberedskap mellan 1943 och 1944, och år
1947 blev de utrangerade.
Romulus-klass var en jagarklass som i Sverige
benämndes kustjagare. De bestod av två mindre
jagare, HMS Romulus (27) och HMS Remus (28).
Fartygen var ursprungligen jagare av Spica 3-klass i
den italienska flottan men köptes 1940 av Sverige. I
Italien hade de namnen Spica respektive Astore.
Vid samma tillfälle köptes även 2 italienska jagare av
Psilander-klass samt fyra motortorpedbåtar.
Den 21 januari 1940 var samtliga kontrakt klara för
inköp av fyra jagare, fyra motortorpedbåtar samt
annan krigsmateriel. De fyra motortorpedbåtarna,
vilka var av MAS-klass som i Sverige blev T11 - T14,
transporterades hem på M/S Boreland från La Spezia
till Göteborg i mars 1940.
Den 14 april 1940, med svenska besättningar, avgick
de fyra jagarna tillsammans från La Spezia i Italien och
efter en minst sagt dramatisk resa ankom fartygen till
Göteborg den 10 juli.
På grund av kriget gick de svenska fartygen väster om
Irland. I den svenska konvojen fanns även
passagerarfartyget Patricia och tankern M/T Castor.
Vid ett uppehåll på Färöarna inträffade en händelse
som blivit känd som Psilanderaffären.
Under den pågående hemresan från Italien hade
Tyskland anfallit Frankrike och Norge.
Den 20 juni 1940 beslagtogs de fyra svenska
jagarna på Färöarna av brittiska flottan med
hänvisning till att man ville undvika jagarna skulle
komma i tyska flottans händer under den fortsatta
resan till Sverige. Efter en dryg vecka av intensiv
diplomatisk aktivitet mellan Sverige och
Storbritannien återfick Sverige de beslagtagna
jagarna, och fartygen kunde fortsätta till Göteborg.
Efter ankomsten till Sverige sattes klassens fartyg in i
Göteborgseskadern. Fartygen var avsedda för eskort-
och bevakningsuppgifter och inte offensiva företag
vilket förklarar den något klenare artilleri- och
torpedbestyckningen.
Bilden visar jagaren HMS Romulus J27, sjösatt 1934 i
Italien, köpt av Sverige 1940. Längd 81,4 m, bredd 8,2
m. IK-nr 27. Foto 1940. Bild: Sjöhistoriska museet, ID:
Fo200229.
•
Romulus (Spica) hade sjösatts1934 i Italien och
kom till svenska flottan 1940. Hon utrangerades
1958. IK-nr 27.
•
Remus (Astore) hade sjösatts 1934 i Italien och kom
till svenska flottan 1940. Hon utrangerades 1958.
IK-nr 28.
Fartygen var 81,4 m långa och 8,2 m breda.
Deplacementet var 630/900 ton. Fart 34 knop.
Besättning 99 man.
Fartygens huvudbestyckning bestod av tre 10 cm
kanoner m/40. Närluftvärnsartilleriet bestod av tre 20
mm lvakan m/38 och två 13,2 mm lvksp m/31. Vidare
fanns fyra 45,7 cm TT, två sjbf m/33 och två sjbk m/33,
28 minor.
Bilden visar 20 mm lvakan m/38 på jagaren Romulus
J27, sjösatt 1934, levererad 1940. Längd 81,4 m, bredd
8,2 m. IK-nr 27. Foto 1943. Bild: Sjöhistoriska museet,
ID: Fo199543.
Maskineriet utgjordes av 2 ångpannor som
levererade ånga till två ångturbiner vilka drev var sin
propeller. Maskineriet utvecklade 19.000 hk vilket gav
en maximal hastighet av 34 knop.
Jagarna var i stort sett bra fartyg som i stor
utsträckning deltog i neutralitetsvakten i kustflottan.
De omklassades till fregatter 1953, men byggdes
aldrig om.
Psilanderaffären 1940
Psilanderaffären var en incident som inträffade på
Färöarna den 20 juni 1940 då de fyra italien-köpta
svenska jagarna HMS Psilander, Puke, Romulus och
Remus togs i beslag av brittiska flottan. Enligt britterna
gjorde tillslaget för att undvika att tyska flottan annars
skulle beslagta jagarna och ta dem i tysk tjänst på de
svenska jagarna vidare färd till Göteborg över
Nordsjön.
När andra världskriget bröt ut var Sverige i stort
behov av att snabbt stärka krigsmakten med ny
krigsmateriel. Vad gäller flottan så behövde den
utökas med bl.a. jagare och motortorpedbåtar. Att i
Sverige tillverka jagare skulle ta sin tid. Då var det
snabbare, om det var möjligt, att köpa jagare från
annat land. Italien var villiga att sälja 4 jagare och 4
motortorpedbåtar som ett paket (allt eller inget).
Jagarna var två ur Sella-klassen och två ur Spica-3-
klassen. Sella jagarna var ålderstigna, sjösatta 1926
medan Spica-3 jagarna modernare, sjösatta 1934.
Den 21 januari 1940 var samtliga kontrakt klara för
inköp av fyra jagare, fyra motortorpedbåtar samt
annan krigsmateriel. De fyra motortorpedbåtarna var
av MAS-klass, vilka i Sverige blev T11 - T14,
transporterades hem på M/S Boreland från La Spezia
till Göteborg i mars 1940.
Kommendörkapten 2. graden Torsten Hagman
utsågs till avdelningschef (AC) för flottstyrkan om 4
jagare som skulle gå till sjöss från Italien till Sverige.
Svenska Lloyds passagerarfartyg Patricia hyrdes in
och omvandlades till "hjälpkryssare" i flottan och
utrustades med en 12 cm kanon och två 8 mm
kulsprutor. De fyra jagarbesättningarna som skulle
segla hem de inköpta jagarna bestod av 450 svenska
flottister och officerare. Den 4 mars 1940 avreste de
på Patricia från Göteborg tillsammans med Patricias
egen besättning på 36 man mot La Spezia i norra
Italien. Patricia anlände till La Spezia den 19 mars.
Patricia var byggd 1926 och var 106 m lång och 15 m
bred. Efter Italienäventyret byggdes hon om till
ubåtsdepåfartyg i svenska flottan.
Bilden visar HMS Patricia (tidigare S/S Patricia,
Svenska Lloyd) med svenska neutralitetsband. Byggd
1926 i England, längd 106 m och bredd 15 m, fart 15
knop. Deplacement 4.950 ton. Foto 1943. Bild:
Sjöhistoriska museet, ID: Fo64665A.
Den 27 mars kunde de italienska flaggorna halades
på jagarna Bettino Ricasoli, Giovanni Nicotera, Spica och
Astore och svenska örlogsflaggor hissades på Puke,
Psilander, Romulus och Remus, som jagarna döpts om
till. Utrustningsarbeten, utbildning av de svenska
besättningarna samt provturer var avslutade den 13
april.
Den 14 april 1940 avgick alla fyra jagarna
tillsammans från La Spezia i norra Italien och
fartygen ankom till Göteborg den 10 juli.
Kommendörkapten Hagman var avdelningschef för
flottstyrkan och tillika fartygschef (FC) på HMS Puke.
På den första delen av resan fanns två italienska
mariningenjörer och sju maskinunderofficerare med
ombord på jagarna för att avhjälpa eventuella
maskinproblem.
Ombord på hjälpkryssaren Patricia fanns även 30
inköpta torpeder, ammunition samt en riklig mängd
reservdelar till jagarna och de redan hemskickade
motortorpedbåtarna.
Den 20 april meddelade den brittiske marinattachén i
Rom att "The Admiralty” skulle garantera fri lejd för
eskadern på samma sätt som hade skett med
Boreland och Patricia. Britterna föreslog att
svenskarna skulle färdas via Engelska kanalen.
Svenska sjöförsvarets kommandoexpedition
meddelade dock till den tyska beskickningen i
Stockholm, att jagarstyrkan planerade att färdas via
Irland och Färöarna till norska kusten och därefter
kustnära till Göteborg.
Vid middagstid samma dag, dvs den 20 april, fick Puke
maskinproblem. Psilander som gick bakom Puke, hann
inte gira undan utan i måttlig fart träffade Pukes akter
med sin förstäv. Då de vattentäta skotten höll, kunde
båda jagarna efter ett tag fortsätta och flottstyrkan
gick mot Cartagena i Spanien för reparation, dit man
kom följande dag och kunde lägga till vid ett spanskt
örlogsvarv. Psilander dockades för reparation, medan
Puke reparerades utan dockning. Efter
förrådskomplettering avgick jagarna den 26 april till
Lissabon dit de anlände den 28 april. Patricia hade
sänts i förväg till Lissabon för att bunkra beställd olja.
Vistelsen i Lissabon kom
dock att bli månadslång
då det inte gick att få tag
på någon olja, enbart
färskvatten. Pukes skador
från kollisionen tidigare
åtgärdades slutligen med
reparation i docka.
Bilden visar Jagaren HMS
Romulus akter om HMS
Psilander under gång på
Medelhavet 1940. Bild:
Wikipedia.
Svenska UD:s beskickning i London skickade ett
telegram till Sjöförsvarets kommandoexpedition den 29
april 1940 där man meddelade att brittiska
utrikesministeriet förordat att jagarna beordras att
tills vidare kvarstanna i Lissabon och att man under
rådande förhållanden bestämt måste avråda från att
hemtransportera desamma. Detta meddelande
nådde dock aldrig chefen för den svenska flottstyrkan
i Lissabon, kommendörkapten Hagman.
Den 10 maj gick Tyskland till anfall mot
Nederländerna, Belgien och Frankrike på västfronten,
vilket stängde jagarnas färdväg genom Engelska
kanalen.
Under tiden arbetade man i Stockholm på att få fram
olja till jagarna från annat håll och chefen för Marinen
(CM) meddelade jagarstyrkan den 15 maj att ett
svenskt tankfartyg, M/T Castor, skulle anlända till
Lissabon inom fyra till fem dagar. M/T Castor var en
svensk tanker från Trelleborg på väg från Mexico till
Sverige med olja och som nu hade rekvirerats av
svenska staten och beordrades att ansluta till
jagarstyrkan. Den 21 maj kom Castor fram till
Lissabon med 14.495 ton olja, varav hälften dieselolja.
Vidare hade Castor mer än 1.000 ton färskvatten i sina
tankar vilket skulle göra jagarna självförsörjande.
Tankfartyget blev nu formellt örlogsfartyget HM
Transportfartyg Castor och dess befälhavare John Juhlin
blev samtidigt löjtnant i flottans reserv.
Bilden visar motortankern M/T Castor. Längd 147 m,
bredd 18,8 m, byggår 1928. D.w.t.: 13.440. Rederi:
Trelleborgs Ångfartygs Nya AB. Bild: Sjöhistoriska
museet, ID: Fo68663A.
Efterföljande år torpederades M/T Castor den 31 mars
1941 av den tyska ubåten U-46 mellan Newfoundland
och Irland i Nordatlanten. 21 av Castors 36 man kunde
räddas.
Den 26 maj lämnade flottstyrkan Lissabon, och den
27 maj ankom man till Vigo i Spanien, där Castor och
Patricia bunkrade fullt. Den italienska
maskinpersonalen på jagarna gick iland hemkallade
av sin regering.
Trots att Chefen för Marinen (CM) tidigare hade gett
instruktioner att Castor skulle följa med jagarstyrkan,
så innebar fartygets låga fart, cirka 8 knop, att olja och
vatten troligen inte skulle räcka på jagarna för
förflyttningen till Cobh (Queenstown) på Irland, enligt
Hagmans bedömning.
Hagman detacherade därför Castor och lät jagarna
och Patricia gå från Vigo i sin mest ekonomiska fart,
12 knop, i en vid båge ut i Atlanten mot Cobh den 29
maj.
Kartan visar den
rutt som de
svenska fartygen
tog från norra
Italien till Göteborg
i Sverige.
Rött: Jagarnas
färdväg från La
Spezia till
Torshamn på
Färöarna samt från
Kirkwall till
Göteborg under
svenskt befäl.
Orange: Under
brittiskt befäl från
Torshamn till Kirkwall.
Grönt: Tankern Castors färd som enskilt fartyg, bl.a.
via Casablanca.
Bild: Wikipedia.
I slutet av maj och början av juni 1940 genomfördes
evakueringen av cirka 300.000 engelska och franska
soldater från stränderna vid franska Dunkerque tvärs
över Engelska kanalen.
Det brittiska amiralitetet anvisade därför en ny rutt
för den svenska flottstyrkan som gick ut i Atlanten
väster om Irland för vidare färd mot Färöarna, dit
även M/T Castor skulle ansluta.
Efter Danmarks kapitulation i april 1940 var Danska
Färöarna i praktiken besatta av brittisk militär.
Britterna erkände inte detta formellt, eftersom det då
skulle inneburit ansvar för Färöarnas styrelse och
försörjning.
Jagarstyrkan ankrade i Cobh på Irland den 2 juni.
Men, det gick det inte att få tag i någon olja här heller.
Men genom att bunkra jagarna från Patricia kunde de
fylla på tillräckligt med olja för att nå Färöarna.
Vidare skulle 117 civila svenska passagerare, varav 40
kvinnor och 8 barn, tas ombord på Patricia för vidare
färd till Sverige. Många av dessa var tidigare anställda
i engelska företag, som nu blivit utan jobb sedan
företagen ställt om till krigsproduktion. Den 15 juni
tog Patricia ombord sina civila passagerare, och på
natten till den 16 juni lämnade man Cobh med
destination Färöarna.
Den 22 juni kapitulerade Frankrike vilket innebar
att Storbritannien nu stod ensamt mot de tyska
trupperna. Den tyska flottan hade i slaget om Narvik
den 10 och 13 april 1940 förlorat 10 av sina
modernaste jagare. Britterna var därför angelägna om
att Tyskland inte skulle få snabb tillgång till nya jagare.
Vid det brittiska krigskabinettets sammanträde i
London den 18 juni meddelade ministern för
Dominions, att fyra svenska jagare hade lämnat Irland
för att gå till Färöarna. Han föreslog krigskabinettet att
överväga möjligheten att kapa de svenska jagarna
vid deras ankomst till Färöarna. Utrikesministern
förklarade sig vilja undersöka frågan närmare.
Vid krigskabinettets sammanträde den 19 juni
behandlades förslaget från föregående dag om
kapning av jagarna. Ministern för Dominions ansåg,
att detta var ett fall där man kunde använda
angarierätt. Detta är en i internationell rätt fastställd
rättighet för en krigförande nation att beslagta en
neutral stats egendom, inom den krigförande
nationens territorium eller områden som ockuperats
av den. Krigskabinettet gav Admiralty i uppdrag att
snarast möjligt ge order om kapning av jagarna.
Under tidig morgon den 19 juni närmade sig Patricia
och jagarna Färöarna. Castor väntades till Färöarna
följande dag. På grund av tät dimma avvaktade
flottstyrkan med att angöra tills att dimman skulle
lätta. Efter att dimman lättat under förmiddagen
fortsatte Patricia och jagarna in mot Färöarna. Lots
togs ombord lots som förde fartygen till den
långsmala Skaalefjorden nära Torshamn. Patricia
blev anvisad ankringsplats längst in i fjorden, och
jagarna fick ankra i taktisk nummerordning - i linje.
Därefter ankrade ett antal bestyckade engelska trålare
(sk. naval drifters) på var sida om jagarna.
Kommendörkapten Hagman gav nu order om att
släcka ångpannorna på jagarna för att spara olja
(Castor hade ännu inte kommit till Färöarna). Det
innebar att det skulle ta cirka fyra timmar att få
jagarna klara för avgång igen.
Tre brittiska Tribal-klass jagare, HMS Maori, HMS
Tartar och HMS Mashona lämnade den brittiska
flottbasen Scapa Flow på Orkneyöarna den 19 juni
klockan 19.30 med kurs mot Färöarna, med avsikt att
överta de svenska jagarna.
Tidigt på morgonen den 20 juni kom Castor fram till
Färöarna där hon fick order att ankra sydöst om
Torshamn cirka tio distansminuter dvs en och en halv
timmas gångtid från jagarna i Skaalefjorden. Senare
under morgonen anlände även de brittiska jagarna
till Färöarna.
Bilden visar Engelska jagaren HMS Maori av Tribal-
klass, en av jagarna i Skaalefjord på Färöarna vid
Psilanderaffären 1940. Hon sjösattes 1937 och var
115 m lång och 11 m bred. Fart 36 knop.
Huvudbestyckning: fyra dubbla 12 cm kanoner.
Bild: Wikipedia.
Chefen för den brittiska flottstyrkan, NOIC (Naval
Officer in Charge of Faroe Islands), Captain C. Caslon
(motsv. Kommendör), samt en Lieutenant-
Commander (motsv. Kommendörkapten 2. graden)
som sekreterare och en civilperson anlände i en
motorbåt till svenska förbandschefsfartyget HMS
Puke den 20 juni klockan 07:15.
Caslon framförde muntligt med ett ultimatum som
inte var förhandlingsbart men hade en viss tidsfrist,
där han meddelade att han direkt från brittiska
regeringen hade fått order att ta jagarna i beslag.
Som motiv angavs att man från engelsk sida
förutsatte att de svenska jagarna skulle hamna i tyska
händer då fartygen närmade sig Sverige.
Jagarna skulle enligt de brittiska kraven utrymmas
inom två och en halv timma, och besättningarna
skulle därefter föras över till England för vidare
transport till Sverige. Patricia och Castor kunde
fortsätta resan. Motstånd från de svenska jagarna
eller försök att sänka fartygen, skulle mötas med
"lämpliga motåtgärder". Samtliga radiosändare på de
svenska fartygen skulle plomberas omedelbart, och
försök att upprätta förbindelse med Sverige
förhindras med våld.
Kommendörkapten Hagmans spontana svar var att
han avvisade kraven, och att han skulle slåss
alternativt sänka fartygen. Captain Caslon beklagade
detta och påpekade att det bara var fråga om att ta
fartygen i förvar, de skulle förbli svensk egendom.
Hagman krävde då att få att sätta sig i förbindelse med
svenska regeringen, men Caslon förklarade att
användning av radio skulle förhindras med våld.
Hagman begärde att få den brittiska regeringens krav
och motiv i skriftlig form, varefter han skulle svara
skriftligt. Caslon lovade att tillmötesgå detta, och
lämnade därefter HMS Puke.
Klockan 08:06 den 20 juni skickade Hagman ut ett
meddelande till de svenska fartygscheferna:
"Förbered utrymning av jagarna".
Klockan 09:00 överlämnades de brittiska kraven
skriftligt. Där anges som bilaga också "Right of
Angary". Denna rätt har dock ingen tillämpning på
örlogsfartyg. Enligt de skriftliga
kraven skulle eventuella
skador på de beslagtagna
jagarna ersättas.
Skissen visar situationen vid
Skaalefjord på Färöarna den
20 juni 1940 vid den sk.
Psilanderaffären. Vi ser de
svenska fartygen inne i fjorden
ankrade på linje med engelska
drifters på sidorna och de
engelska jagarna cirklande
utanför vid fjordens mynning.
Bild: Wikipedia.
Efter granskning av de
skriftliga kraven höll svenska fartygscheferna rådslag
ombord på HMS Puke. Styrkeförhållandena var
kraftigt i brittisk favör. De brittiska jagarna var under
gång och stridsberedda i klart skepp (action stations).
Var och en av Tribal-jagarna hade 4 dubbla 12 cm
kanoner, fyra luftvärnsautomatkanoner och fyra
torpedtuber. Dessutom fanns bestyckade engelska
"drifters" mellan de svenska jagarna, samt
posteringar i land.
De svenska jagarna hade mycket lite olja kvar och ett
ofördelaktigt läge för strid i den långsmala fjorden då
de låg ankrade på linje. Efter att under några timmar
ha fått upp ångtrycket hade enbart HMS Remus två
aktra 10 cm kanoner fritt skottfält mot de brittiska
jagarna.
Om de svenska jagarna hade brutit sig ut, skulle de
snart fått slut på bränsle och bli enkla mål för Home
Fleet. Dessutom fanns Patricia i skottlinjen, lastad
med ammunition och med 117 civila personer
ombord.
För att öka trycket på svenskarna styrde flera av de
brittiska Tribal-klass jagarna klockan 09:20 in i
Skaalefjorden, vände och åkte ut igen.
Kommendörkapten Hagman skrev i sitt svar till
britterna att han under omständigheterna inte hade
något annat val än att gå med på kraven. Men han
protesterade också i svaret allvarligt mot hela
proceduren, särskilt att han förvägrats möjligheten till
kommunikation med egna regeringen.
Innan skrivelsen överlämnades hade en förfrågan
gjorts, om besättningarna kunde föras över till
Patricia och Castor i stället för att, enligt det
ursprungliga ultimatumet, föras till England. Begäran
godkändes av engelsmännen.
Efter FC mötet återvände fartygscheferna till sina
fartyg och meddelade besättningarna. Endast
personliga tillhörigheter skulle få packas ner i
sjösäckarna enligt de brittiska direktiven. En del
tillhörigheter kastades överbord, eftersom
besättningarna inte ville överlämna dem till
engelsmännen.
Trots order från Hagman att inte försämra läget
genom sabotage eller motstånd, jagarna var
fortfarande svensk egendom, förekom detta på
enskilda besättningsmäns initiativ.
Klockan 11:00 anlände tre drifters som användes till
att föra över besättningarna från Puke, Psilander och
Romulus till Patricia samt från Remus till Castor.
Efter att besättningarna lämnat de svenska jagarna
kom brittiska
besättningar ombord
på jagarna, med första
åtgärd att hala ned de
svenska flaggorna och
befälstecknen.
Bilden visar
besättningen på
svenska jagaren HMS
Remus som har
embarkerats till
engelska driftern
Scottish för vidare
transport till svenska
tankern M/T Castor.
Bild: Wikipedia.
Klockan 09:00 den 21
juni kom NOIC, Captain Crowther, till Patricia och
meddelade att fartyget kunde avgå. Vid 14-tiden på
eftermiddagen lättades ankar och man gick ut genom
Skaalefjorden med kurs mot norska kusten. Ute på
internationellt vatten kunde radiosändare åter
användas till kontakt med svenska myndigheter.
Klockan 22:45 den 21 juni kom svaret från Chefen för
Marinen till AC Hagman: ”Återgå Torshamn. Återfordra
energiskt jagarna. Engelska regeringen ej meddelat
något till svenska regeringen.”
Patricia och Castor girade på kontrakurs tillbaka till
Färöarna. Under tiden började en diplomatisk
telegramväxling mellan Stockholm och London.
Kabinettssekreterare Erik Boheman, som var på
middag hos den brittiske ministern i Stockholm,
Victor Mallet, blev mycket upprörd och krävde att
Mallet skulle telegrafera till London om att jagarna
omedelbart skulle friges.
De två svenska fartygen återvände till Torshamn,
där de ankrade på yttre redden klockan 08:00 den 22
juni. Den svenske vicekonsuln på Färöarna
meddelade att jagarna hade förflyttats till en för
honom obekant plats, vilket han protesterat emot
hos den brittiske konsuln. De diplomatiska
kontakterna fortsatte. Bland annat samtalade den
svenske ministern i London, Björn Prytz, med den
brittiske utrikesministern Halifax. Prytz meddelade
också att jagarnas färdväg fullständigt hade
diskuterats med den brittiska legationen i Stockholm,
vilket Halifax inte ansåg sig känna till.
Nu visade det sig att Sveriges formella begäran om
fartygspassage hade blivit liggande hos amiralitetet i
London utan att ha skickats vidare. Därför blev den
brittiska regeringen överraskad av den svenska
sjöstyrkans förflyttning, som det uppfattades utan
förvarning och utan att följa normal rutin och "proper
channel".
Under de närmaste dagarna insåg britterna att
jagarna var relativt små och att de kunde återlämnas
till svenskarna.
På kvällen den 25 juni meddelade NOIC att de
svenska jagarna skulle återlämnas till sina
besättningar. Två av jagarna befann sig i Kirkwall, och
två var på väg dit. För att M/T Castor inte skulle
behöva färdas genom de farliga vattnen runt
Orkneyöarna fördes även Remus besättning över till
Patricia.
På förmiddagen den 1 juli kunde de svenska
fartygscheferna och vissa besättningsmän
inspektera jagarna. Under färden mellan Färöarna
och Kirkwall med engelsk besättning hade jagarna
fått åtskilliga skador, dels på grund av den engelska
besättningen var ovana vid jagarnas maskineri, dels
på grund av tidigare svenskt sabotage.
På både HMS Psilander och Romulus hade britterna
torrkokat en panna, som därigenom blivit helt
förstörda. På HMS Romulus hade olja dessutom av
misstag pumpats upp i gångar och mäss. HMS Puke
hade skador efter en kollision i samband med en
bogsering, och hade tappat ett ankare. Fartygen hade
dessutom till stor del plundrats på lösa inventarier och
verktyg.
Alla förluster, samt lönekostnader för Patricia och
Castors besättningar med mera värderades senare till
879.644 SEK, vilket betalades av britterna.
Jagarna återlämnades den 2 juli till sina svenska
besättningar, som snabbt utförde rengöring och
provisorisk reparation av fartygen.
Den 5 juli klockan 02:00 lämnade Patricia och
jagarna Kirkwall för att åter färdas mot Färöarna.
Man mötte upp M/T Castor vid en punkt 40
distansminuter öster om öarna på kvällen den 5 juli,
och styrkan gick därefter i kolonn mot Norge, med 8
knops fart och i ordningen Puke, Psilander, Castor,
Patricia, Romulus och Remus.
Tyskland garanterade den svenska neutraliteten och
lät fartygen gå till Sverige.
Längs den norska kusten, vid 6-tiden på morgonen
den 8 juli, utsattes de av ett bombanfall av flygplan
från brittiska kustkommandot, där fyra bomber
fälldes mot Castor. Bomberna sprängdes på 50 - 75
m avstånd från tankern, som efter noggrann kontroll
rapporterade att ingen läcka kunde upptäckas.
Anfallet berodde på ett misstag, och britterna har
senare bett om ursäkt.
På morgonen den 10 juli passerade den svenska
flottstyrkan in på svenskt territorialvatten. Vid 17-
tiden var jagarna förtöjda vid Nya Varvet i
Göteborg där de togs emot av Chefen för Marinen,
Amiral Fabian Tamm.
Bilden visar jagarna efter ankomsten till Göteborg.
Från vänster: Remus, Romulus, Psilander och Puke
(med skadad stäv) på Nya Varvet i Göteborg efter
hemkomsten den 10 juli 1940. Bild: Sjöhistoriska
museet, ID: Fo54812A.
Efterspel:
Efter ankomsten till Göteborg hölls på CM:s initiativ
förberedande förhör med Kommendörkapten
Hagman vid fältkrigsrätten vid västkustens
marindistrikt. På en fråga från förhörsledaren om
Hagman ansåg att han uppehållit "svenska flottans
anseende och svenska flaggans ära" svarade han, att
han ansåg sig i det aktuella läget ha handlat riktigt,
oberoende av reglementen och instruktioner.
Sedan fältkrigsrätten återigen sammanträtt den 6
augusti 1940, konstaterades att Hagmans handlande
inte skulle leda till ansvar eller ersättningsskyldighet
och att ärendet inte skulle gå vidare till rättegång, dvs
Hagman befanns varken skyldig eller oskyldig.
Vid sammanträdet frågade åklagaren, om det kanske
varit lämpligt att låta engelsmännen skjuta ett eller
annat skott, och först därefter bestämma om jagarna
skulle överlämnas.
På det svarade Hagman, att han ofrånkomligt varit
tvungen att besvara elden, därmed skulle också alla
ersättningsanspråk äventyrats. Det var enligt Hagman
utomordentligt viktigt att inte ett enda skott föll.
Trots att statsminister Per Albin Hansson personligen
meddelande Hagman att han hade hans stöd för sitt
handlande fick Hagman aldrig någon formell
upprättelse, eftersom han inte blev offentligt friad i
domstol. Han betraktades av många som en
förrädare som överlämnat sina fartyg utan strid.
Dagen efter det att fältkrigsrätten avslutat sin
förberedande utredning, den 22 augusti 1940
utfärdade Chefen för kustflottan, konteramiral
Gösta Ehrensvärd, en hemlig order:
”Jag förbjuder varje officer under mitt befäl att
överlämna sina fartyg till främmande makt, vilket skälet
än kan vara. Trohet mot fanan är viktigast av allt.”.
I den pressdebatt som bröt ut i samband med
krigsrättens dom, stödde de flesta tidningar Hagmans
handlande. En kommentar var att "krigsmannaplikten
får inte överflödiggöra bruket av hjärnan".
På brittisk sida har flera företrädare efteråt uttryckt
att man ångrade åtgärden att beslagta jagarna, som
kallats "a dirty trick" igångsatt av Secret Service.
En hög civil tjänsteman i Admiralty framförde till
dåvarande Konteramiral Stig H:son Ericson, att den
brittiska åtgärden uteslutande kunde förklaras med
det nervösa tillstånd som britterna befann sig i, samt
att Admiralty gjort en mycket beklaglig blunder.
Churchill erkände också senare för svenske ministern
Prytz i London, att Hagman skött "den svåra och
pinsamma affären" på ett beundransvärt sätt, och att
"han besparade båda länderna mycket besvär".
I förordet till jubileumsskriften för 50-årsjubileet av
Italienexpeditionen år 1990 lovordade dåvarande
Chefen för Marinen, viceamiral Bengt Schuback,
kommendörkapten Hagmans handlande och gav
honom en postum upprättelse.
Marinofficeren Torsten Hagman
(1893-1968) avslutade sin aktiva
karriär 1953, då som chef för
Stockholms örlogsstation med
graden Kommendör (graden
motsvarar överste i armén).
Bilden till höger visar
Kommendörkapten Torsten
Hagman. Bild: Sjöhistoriska
museet, ID: Fo145674.