Copyright © Hans Högman 2023-05-06
Svenska örlogsfartyg - ubåtar
Förteckning över svenska ubåtar
•
Tidiga ubåtar
•
Ubåtar, mellankrigstiden
•
Ubåtar, andra världskriget
•
Ubåtar, Kalla kriget
•
Ubåtar efter Kalla kriget
Allmänt
I beskrivningen av fartygen finns några begrepp och
termer som kan vara värda att beskriva.
•
IK-nr är det igenkänningsnummer som fartygen
normalt, i fredstid, har påmålad på fartygssidan
på vissa fartygstyper. För ubåtar är det en
namnförkortning av ubåtens namn.
•
Levererad avser den tidpunkt då fartyget
formellt levererades till Marinen från
leverantören.
•
Sjösatt, av ser den tidpunkt då fartyget döpts
och löpt av stapeln.
•
Utrangerad avser normalt den tidpunkt då
fartyget slutgiltigt utgår ur Marinen organisation.
•
Deplacement, uttrycks i ton och anges med två
värden, standarddeplacement och deplacement
då fartyget är fullt rustat. Om enbart ett värde
anges avser det standarddeplacement. För
ubåtar anges deplacement i ytläge, respektive u-
läge.
•
Fart anges i knop och avser den kontrakterade
farten. För ubåtar anges farten i ytläge respektive
u-läge.
•
Dimensioner, anges i meter för längd, bredd och
djupgående. Längden kan anges i två mått, dels i
konstruktionsvattenlinjen, dels i största längden
totalt sett. Om enbart en längd anges är det den
största längden som avses. Med bredd avses
den största bredden.
•
Besättningens storlek avser normalt sett
fredsbesättningsstorleken.
•
Dykdjup för ubåtar anger största tillåtna dykdjup
i fredstid.
Förkortningen "HMS" betyder Hans Majestäts Skepp
/ Hennes Majestäts Skepp och används i den svenska
flottan som ett prefix före fartygets namn,
exempelvis HMS Visby. Men HMS började inte
användas av flottan förrän efter 1950. För äldre
fartyg, dvs byggda före 1950, användes ”HM” (Hans
Majestäts) följt av fartygstyp och namn, exempelvis
HM Kryssare Tre Kronor.
Svenska örlogsfartyg målades från den 23 juni
1940 med vita tvärstreck på däck och sidor för
att de tydligt skulle kunna identifieras som
neutrala fartyg och därmed undgå
vådabeskjutning från de krigförande.
Svenska örlogsfartyg - 9
Kalla kriget
En av de viktigaste utvecklingarna av ubåtarna under
andra världskriget var snorkeln. Med snorkeln kunde
ubåten ladda batterierna i uläge på periskopsdjup.
Efter andra världskriget hade svenska flottan ett stort
behov att inhämta kunskap om de snabba tekniska
framsteg som gjorts av såväl de allierade som av
tyskarna under kriget. Man kände till att Tyskland
tagit fram en ny mycket avancerad ubåtsmodell, XXI.
En XXI ubåt i tyska Kriegsmarine, U 3503, hade
skadats av allierat flyg i Kattegatt och därefter flytt in
på svenskt territorialvatten vid Vinga Sand, den 6 maj
1945. Den tyska besättningen vill reparera ubåten för
att sen avgå. Detta nekades av svenska Marinen då
de ville undersöka den nya ubåten. Detta ledde till att
den tyska besättningen sänkte fartyget. Ubåten
bärgades dock av svenska Marinen genom att luft
blåstes in i båten. Marinens personal lyckades sen få
i gång elmotorerna och köra in ubåten på grundare
farvatten. Därefter togs den in i Götaverkens
flytdocka. Marinförvaltningens specialister kunde sen
studera och dokumentera konstruktionen, därefter
skrotades den. Allt dokumenterades: batterierna,
snorkeln, de målsökande girande torpederna,
hydrauliksystemet, sonaranläggningen, radarn och
radarvarnaren.
Ubåtens snorkelanläggning togs om hand och
monterades på prov på den svenska ubåten HMS
Draken och sedan på U 9.
U 3503 var 76,7 m lång med ett deplacement på
1621/1819 ton och hade en besättning på 58 man.
Efter andra världskriget byggdes en ny serie av 6
svenska ubåtar av Hajen III-klass som togs i bruk i
början av 1950-talet. Dessa byggdes bl.a. efter
studier av den strandade tysk ubåten U 3503.
Tillkomsten av snorkel minskade behovet av en
luftvärnspjäs då batterierna nu kunde laddas i
periskopläge. Hajen-klass ubåtarna var 65,8 m långa
med ett deplacement på 720 ton. Dykdjupet var 150
m och besättningen 37 man. De kunde framföras i 16
knop, både i uläge och ytläge. Båtarna hade 4
torpedtuber för torped 53,3 cm m/54. Ubåtarna i
serien var HMS Hajen, HMS Sälen, HMS Valen, HMS
Bävern, HMS Illern och HMS Uttern. De sjösattes
mellan 1954 och 1958 och levererades till Marinen
mellan 1957 och 1960.
Ubåtarna utrangerades 1980.
Bilden visar ubåten HMS Hajen (Hj) av Hajen III-klass
till sjöss. Sjösatt 1954, levererad 1957. Längd: 65,8 m.
Bild: Sjöhistoriska museet, ID: Fo84959A.
Sex ubåtar av förbättrad Hajen typ (Draken II-klass)
tillverkades mellan 1960–64. Dessa ubåtar fick dock
ett nytt akterskepp, till skillnad från Hajen III-typ
ubåtarna, med en stor långsamtgående 5-bladig
propeller för att reducera de typiska
kavitationsljuden från de snabbroterande
propellrarna samt korsroder. Ubåtarna var 69,3 m
långa med ett deplacement på 770/1125 ton.
Dykdjupet var 150 m och besättningen 36 man.
Båtarna hade 4 torpedtuber för torped 53,3 cm m/54
och kunde medföra 8 reservtorpeder.
Ubåtarna i serien var HMS Draken (Dra), HMS Gripen
(Gri), HMS Vargen (Vgn), HMS Delfinen (Del), HMS
Nordkaparen (Nor) och HMS Springaren (Spr).
De sjösattes mellan 1960 och 1961 och levererades
till Marinen mellan 1961 och 1962.
Bilden visar ubåtarna HMS Vargen (Vgn) (till vänster)
och HMS Springaren (Spr) (till höger), båda av Draken
II-klass. Vargen sjösattes 1960, levererades 1961 och
Springaren 1961 resp. 1962. Längd: 69,3 m. Bild:
Marinmuseum, ID: B33:12.
Draken II-klass ubåtarna byggdes om och
moderniserades 1970 - 1971, främst avseende
eldledningssystemen. Ubåtarna utrangerades under
1980-talet.
Samtidigt byggdes 6 sk. nummerubåtar från andra
världskriget om till jaktubåtar, typ Abborren i
Kustubåt-klass (se ovan). Man var nu medveten om
att den bästa ubåts-jägaren var en annan ubåt. Då
behövdes jaktubåtar, en roll som Abborren-typ
ubåtarna fick.
Sex nummerubåtar av kustubåt-klass som byggdes
om under åren 1962 – 1964 till just Jaktubåts-klass.
De var U4 – U9 och genomgick nu ett omfattande
ombyggnadsarbete, bl.a. fick de ett nytt förskepp och
ett nytt akterskepp. Ubåtarna fick samma akterskepp
som Draken II-serien med korsroder och tystgående
stor propeller. I förstäven integrerades hydrofonen
för upptäckt av fientliga ubåtar.
Vid denna ombyggnad tilldelades dessa ubåtar nya
namn som utgjordes av namn på olika fiskar. De
namn som respektive ubåt fick var HMS Forellen (U4),
HMS Abborren (U5), HMS Siken (U6), HMS Gäddan (U7),
HMS Laxen (U8) och HMS Makrillen (U9). De tidigare
nummerbeteckningarna står inom parentes.
Bilden visar ubåten HMS Abborren (Ab) av typ
Abborren i kustubåtklass (Sjösatt 1943, levererad
1944, ombyggd och moderniserad 1962). Före
ombyggnaden hette hon HMS U5. Längd: 49,6 m.
Bild: Sjöhistoriska museet, ID: Fo97888A.
Ubåtarna utrangerades vid mitten av 1970-talet.
Sjöormen-klass var en ubåtsserie om 5 ubåtar som
byggdes åren 1967–1968 vid Kockums i Malmö
respektive Karlskronavarvet och levererades till
Marinen mellan 1968 och 1969. Ubåtarnas namn var
HMS Sjöormen (Sor), HMS Sjölejonet (Sle), HMS
Sjöhunden (Shu), HMS Sjöbjörnen (Sbj) och HMS
Sjöhästen (Shä) av typ A11.
Sjöormen-klass ubåtarna var 50,5 m långa (bredd 6,1
m) med ett deplacement på 1.130 ton (1.210 ton i u-
läge). Ubåten var således kortare än tidigare båtar,
men innehöll i gengäld två våningar. Farten var 15
knop i ytläge och 20 knop i u-läge. Dykdjupet var 150
m.
Dessa ubåtar kan väl sägas Sveriges första riktiga
ubåts serie med modern design och var både snabb
och lätt att manövrera, både sidledes och på djupet
samt hade hög batterikapacitet. Sjöormen-klassens
utformning var influerad av den tyska ubåten U3503,
av XXI klass, samt av den amerikanska försöksubåten
USS Albacore.
Den droppliknande skrovformen och
kryssroderarrangemanget är två saker som gjorde
Sjöormens manöveregenskaper vida överlägsna
tidigare svenska ubåtars. Sjöormen-klassen var en av
de första ubåtstyperna i världen med sk. kryssroder.
Även om Draken II-klassen var längre än Sjöormen-
klassen var ändå den sistnämnda med sina två
våningsplan större ytmässigt sett men med en
betydligt mindre besättningsstorlek på enbart 25
man, jämfört med Drakens 37 man. Flera funktioner
hade automatiserats eller kunde fjärrstyras med
hydrauliksystem, vilket minskade behovet av
personal. Den hade mycket stor motståndskraft mot
sjunkbomber och minor och den var mycket tystare
än sina föregångare.
Sjöormen-klassen hade 6 torpedtuber, 4 för tunga
torpeder med en diameter av 53 cm, och 2 tuber för
lätta torpeder med 40 cm diameter. Från
torpedtuberna kunde även minor av modell F 43
skjutas ut. Till självförsvar i ytläge fanns Granatgevär
m/48 och Kulspruta 58. De var även försedda med en
ny passiv sonar med fyrdubblad
räckvidd.
I början av 1980-talet
genomfördes en större
modernisering, som bl.a. innebar
införandet av så kallad
snorkelautomatik. Vidare
uppgraderades strids- och
eldledningssystemet genom det
digitala SESUB (ett strids- och
eldledningssystem för ubåtar) och
införande av den avancerade svenskbyggda torpeden
typ 613.
Åren 1992-1994 moderniserades två Sjöormen
ubåtar, Sjölejonet på Muskö och Sjöhunden i Malmö.
Samtliga Sjöormen ubåtar utrangerades (såldes)
1997.
Bilden visar ubåten HMS Sjöormen (Sor) i Sjöormen-
klass av typ A11. Sjösatt 1967, levererad 1968,
moderniserad i början av 1980-talet. Längd: 50,5 m.
Bild: Marinmuseum, ID: D 14969:69.
Den övre bilden visar dykoffecerens plats på HMS
Sjöormen. Bild: Marinmuseum, ID: D 14969:72.
Den svenska flottan hade i slutet av 1960-talet och
början av 1970 av 23 ubåtar. Ubåtsflottan utgjordes
av 6 Hajen, 6 Draken, 6 Abborren och 5 Sjöormen och
dessa ubåtar utgjorde en mycket slagkraftig styrka av
hög betydelse för landets försvar.
Nästa ubåtsserie var 3 ubåtar av Näcken-klass av
A14-typ som byggdes 1977–1981 för att ersätta
Abborren-klassens ubåtar och var en
vidareutveckling av Sjöormen-klassen.
Näckenubåtarna var utrustade med ett integrerat
strids- och eldledningssystem vilket den var först i
världen med och gav dem möjlighet att med ett
digitalt passivt sonarsystem utvärdera målens kurs,
fart och avstånd enbart med hjälp av bäringar till
respektive mål.
De tre ubåtarna i klassen var HMS Näcken (Näk), HMS
Najad (Nad) och HMS Neptun (Nep).
Näcken-klassen var den första svenska ubåten med
datoriserat strids- och eldledningssystem (Näckens
Informations Behandlings System, NIBS).
Datorsystemet utnyttjades även för styrning,
reglering av fart och djup. Det nya datorsystemet
tillsammans med de åtta torpedtuberna och nya
avancerade torpeder möjliggjorde att flera mål
samtidigt kunde bekämpas på stora avstånd. Näcken-
klassen konstruerades för att kunna bära en stor
vapenlast, cirka 15 torpeder.
Ubåtarna sjösattes under 1978 – 1979 och
levererades till Marinen 1980 – 1981. De var 49,5 m
långa (bredd 5,7 m) med ett deplacement på 1.030
ton (1.085 ton i u-läge). Farten var 12 knop (20 knop i
u-läge) och dykdjupet 300m. Besättningen var endast
19 man.
År 1988 erhöll ubåten HMS Näcken ett
luftoberoende Stirling-maskineri (Stirling MK II) som
ökade aktionstiden under vattnet från ett par dagar
till flera veckor och gjorde Näcken till världens första
operativa ubåt med konventionellt luftoberoende
maskineri. Stirlingmotorns syre som behövs vid
förbränningen medföres i ubåten i flytande form.
Framdriften blev härmed oerhört tyst. För att få plats
med Stirling maskinen förlängdes Näcken med en 8
m lång sektion. Deplacementet ökade därmed till
1.150 ton (1.350 i u-läge) och besättningen utökades
till 22 man. Totala länden blev 57,5 m.
Ubåtarna utrangerades 1998.
Bilden visar ubåten HMS Näcken (Näk) i Näcken-klass
av typ A14. Sjösatt 1978, levererad 1980, ombyggd
1988. Längd: 49,5 m (57,5 m från 1988). Bild:
Marinmuseum, ID: B33:8.
Västergötland-klass var en ubåtsklass som bestod
av de 4 ubåtarna HMS Västergötland (Vgd), HMS
Hälsingland (Hgd), HMS Södermanland (Söd) och HMS
Östergötland (Ögd). De sjösattes mellan 1986-1988
och levererades till Marinen mellan 1987 och 1990.
De var 48,5 m långa (bredd 6,1 m) med ett
deplacement på 1.070 ton (1.150 ton i u-läge). Farten
var 11 knop (20 knop i u-läge) och dykdjupet 300m.
Besättningen var 28 man. De har 6 st 53,3 cm
torpedtuber och 3 st 40 cm torpedtuber.
Ubåtarna i Västergötland-klassen kunde avfyra upp
till sex tunga och sex lätta trådstyrda torpeder
samtidigt mot olika mål. Med Västergötland-klassen
kombinerade de bästa egenskaperna från HMS
Sjöormen och HMS Näcken.
Bilden visar ubåt HMS Västergötland (Vgd) i
Västergötland-klass. Sjösatt 1986, levererad 1987.
Längd: 48,5 m. Bild: Wikipedia.
År 2005 ingick Sverige ett avtal om att sälja HMS
Västergötland och HMS Hälsingland till Singapore.
Detta köp fullbordades 2011-2013.
Stirlingmotorn
Stirlingmotorn var ett stort steg framåt under 90-talet
som innebar en stor modernisering av ubåtens
framdrivning och kom att installeras i Gotland-
klassen. Försök med stirlingmotorn gjordes av
Kockums redan med HMS Näcken som 1988
förlängdes med 8 m och fick en stirlingmotor
installerad. Kockums ingenjörer lyckades att anpassa
en stirlingmotor till ubåtsmotor vilket
revolutionerade framdrivningen av ubåtar med dess
oberoende av luft, hög verkningsgrad nästintill
ljudlösa gång.
Stirlingmotorn är med andra ord mycket tystgående
som kan arbeta under ett stort yttre tryck och
därmed väl lämpad för ubåtsdrift. Detta möjliggjorde
detta att Näcken kunde vistas under vattnet i flera
veckor i stället för några dagar.
Gotland-klassens tre ubåtar, vars tillverkning
påbörjades år 1990, fick den anpassade
stirlingmotorn installerad som drivkälla redan från
början. Gotlands-klassens ubåtar levererades till
Marinen 1999.
Stirlingmotorn är dock tung och relativt dyr att
producera men inte i jämförelse med andra
luftoberoende drivkällor.
Efter Kalla kriget
HMS Södermanland och HMS Östergötland (se ovan)
genomgick en stor ombyggnation åren 2002–2003
och uppgraderades till en ny klass, Södermanland-
klass. De blev nu försedda med Stirlingmotorer
vilket påtagligt förbättrade ubåtarnas uthållighet.
Längden utökades därmed till 60,4 m och
deplacementet till 1.400 ton. Ubåtarna anpassades
även till att klara av internationella uppdrag med
operationer i både varma och salta vatten. Ubåtar av
Södermanland-klassen har större ubåtsjaktkapacitet
än tidigare klasser då de är utrustade med en ny
ubåtsjakttorped.
Bilden visar ubåten HMS Södermanland (Söd) i
Västergötland-klass. Sjösatt 1988, levererad 1989.
Längd: 48,5 m. Ombyggd 2002-2003. Ny längd 60,4
m. Ny klass: Södermanland-klass. Foto 2014. Bild:
Marinmuseum, ID: MM.V 10027.
HMS Södermanland uppgraderades under 2010 med
bland annat ett nytt ledningssystem (SESUB 960), nytt
navigationssystem, nya sambandssystem.
HMS Östergötland är fn. avrustad (2021).
Gotland-klass (av typ A19) är en svensk ubåtsserie
omfattande tre ubåtar, HMS Gotland (Gtd, HMS
Halland (Hnd) och HMS Uppland (Upd) levererade
1999. De bygger i allt väsentligt på ubåt typ
Västergötland, men med en hel del förbättringar.
Ubåtstypen har två dieselmotorer och två
Stirlingmotorer vilket ger luftoberoende och
fördubblad uthållighet jämfört med tidigare
ubåtstyper. Ubåtarna av Gotland-klass är bestyckade
med både lätta torpeder för självförsvar mot andra
ubåtar, och tunga torpeder för insatser mot ytfartyg.
Gotland-serien försågs med andra ord redan från
början med Stirlingmotorer.
De sjösattes mellan 1995-1996 och levererades till
Marinen 1999. De är 60,4 m långa (bredd 6,2 m) med
ett deplacement på 1.380 ton (1.490 ton i u-läge).
Farten är 15 knop (20 knop i u-läge) och dykdjupet
300 m. Besättningen är 25 man. De har 4 st 53,3 cm
torpedtuber och 2 st 40 cm torpedtuber. För passiv
spaning är hon utrustad med cirkulär sonar och FAS
("Flank Array Sonar").
Samtliga ubåtar i Gotlandklassen samt HMS
Södermanland fick nytt ledningssystem SESUB960
åren 2010–2013.
HMS Gotland gjorde ett uppmärksammat besök i USA
åren 2005-2007, då hon övade tillsammans med den
amerikanska flottans ubåtsjaktenheter utanför
Kaliforniens kust. Motståndarna i övningarna hade
svårt att lokalisera ubåten.
Bilden visar ubåten HMS Gotland (Gtd) i Gotland-
klass (A19). Sjösatt 1995, levererad 1999. Längd: 60,4
m. Ombyggd 2016-2018. Ny längd 62,4 m. Foto: Ystad
augusti 2015. Bild: Wikipedia.
Under 2010 och 2011 blev HMS Halland den första av
ubåtarna i Gotland-klassen som delvis
halvtidsmodifierades, med bland annat nya system
för ledning (SESUB 960), navigation och samband.
Under 2014 - 2015 genomgick HMS Halland en
fortsatt modernisering.
Mellan 2016 och juni 2018 modifierades HMS Gotland
vid Karlskronavarvet med bl.a. nya Stirlingmotorer,
nya stridsledningssystem, ny sonar, dykarklocka och
periskopet har bytts till optronisk mast. Ubåten
delades och förlängdes med ca 2 m till 62,7 m. Nytt
deplacement i ytläge är 1.580 ton. I maj 2020
överlämnades HMS Gotland åter till Försvarsmakten.
Mellan 2018 och 2019 modifierades även HMS
Uppland. Skrovet utökades med en ny sektion för
skeppsteknisk utrustning och med 2 meter till 62
meter. Vidare tillfördes ubåten nya sensorer samt ett
nytt ledningssystem.
I mars 2022 meddelade Försvarsmakten att samtliga
ubåtar av Gotland-klass samt HMS Södermanland
halvtidsmodifieras, för att behålla den operativa
förmågan.
Blekinge-klass eller "Nästa generations ubåt" (NGU)
är en ny ubåtsklass som byggs av Saab Kockums AB
för svenska Försvarsmakten. Ubåtsprojektet går
under projektbeteckningen A26.
Bleking-klass ubåtarna är en förbättrad version av
Gotland-klassen, med deplacement på cirka 1.800 ton
(1.925 ton i u-läge) och besättning på 17-35 man (max
35) och kommer att vara svenska marinens spjutspets
under ytan efter leverans.
De är 66,1 m långa (bredd 6,71 m). Farten är 12 knop
(20 knop i u-läge) och dykdjupet > 200 m. Räckvidd:
45-dagars uppdrag.
Ubåten har 3 diesel-elektriska- och 3 stirlingmotorer
och är utrustad med 4 st 53 cm torpedtuber och 1
variabel tub - FPL (Flexible Payload Lock) på 6m x 1,5m
som kan användas för att slussa in och ut dykare,
minifarkoster och exempelvis minor djupt nere i
vattnet. Bestyckning: Torpeder, minor, AUV, ROV, MSF
(torpeder, minor).
Ubåten kommer ha ett mycket starkt skrov som
skyddar mot stötar och undervattensexplosioner i
form av bland annat detonerande sjöminor, torpeder,
sjunkbomber med mera.
I januari 2019 namngavs de två beställda A26-
ubåtarna till HMS Blekinge och HMS Skåne. HMS
Blekinge levereras 2028 och HMS Skåne 2029.
Den första A26:an var planerad att levereras 2022 och
den andra 2023. I augusti 2021 meddelade Saab att
ubåtarna var försenade och kommer nu inte
levereras förrän 2028 och 2029.
Svenska ubåtsvapnet
Svenska ubåtar började tillverkas för svenska flottan
redan år 1869. Under ett och ett halvt sekel som
förflutit har ett 20-tal skilda ubåtsserier konstruerats
i Sverige och över 70 ubåtar av olika storlekar och
typer har byggts inom landet, varav mer än hälften
på Kockums i Malmö. För ökad säkerhet hos
ubåtsvapnet har flottan haft en
ubåtsräddningsfarkost (URF) sedan 1970-talet.
Det svenska ubåtsvapnet bildades år 1904 då HMS
Hajen levererades som första ubåt. Förbandet för
ubåtsverksamheten blev Första ubåtsflottiljen (1.
ubflj). Ubåtsflottiljen ingick i kustflottan och var
underställd den fram till 1998.
Thorsten Nordenfelt var en viktig och betydelsefull
ubåtspionjär i Sverige. Efter en vistelse i Liverpool år
1881 inspirerades han till att börja konstruera och
bygga ubåtar.
Trots teknisk utveckling av ubåtens funktionalitet, var
den tidiga ubåten en dykbåt. Dvs ett ytfartyg som,
då man siktade en fiende, dök under ytan för att
därefter avfyra en torped. Om hotet för ett
motangrepp var liten kunde man även avfyra
torpeder i ytläge. Anfallet kunde även utföras med
kanon i ytläge. Dessutom var inte periskopen så värst
utvecklade vid den tiden. Den spaning som bedrevs
skedde enbart med kikare vilket begränsade siktens
räckvidd och innebar korta upptäcktsavstånd.
Ubåtarna drevs med förbränningsmotor i ytläge,
kombinerat med batteridrift i undervattensläge.
Batterikapaciteten var dock begränsad, liksom
tillgången på syre ombord. I början användes
bensinmotorer men senare användes driftsäkrare och
brandsäkrare dieselmotorer.
Under de båda världskrigen var fortfarande ubåtarna
i princip dykbåtar, dock med en större operativ
räckvidd och längre uthållighet i uläge.
Svenska ubåtar använder sig sen 1990-talet av
stirlingmotorer för att öka uthålligheten i uläge. En
svensk ubåt kan därmed vara under vattnet i 30
dagar.
Förkortningen "HMS" började inte användas av
svenska flottan förrän efter 1950. Tidigare användes
”HM” (Hans Majestäts) följt av fartygstyp och namn.
Jag har dock i denna artikel använt mig av HMS på
alla ubåtar oberoende av när de var i bruk.
Tidiga ubåtar
Sveriges första egentliga ubåt var HMS Hajen som
konstruerades av den svenske fartygskonstruktören
Carl Richson (1857 – 1925). Han hade ett förflutet
inom den amerikanska örlogsvarsindustrin och hade
erfarenhet bl.a. av ubåtstillverkning. Hajen, byggde
på en amerikansk konstruktion av ”Holland-typ”.
Hajen byggd på Galärvarvet i Stockholm och
levererades till Svenska flottan 1904. Den hade ett
deplacement på 107 ton, var 21,6 m lång , hade
periskop och en besättning på 8 man. Ubåten hade
ett enkelskrov och dess dykdjup var begränsat till 30
m. Från 1909 benämndes ubåten Undervattensbåten
N:r 1. Under 1915 - 1916 sker en ombyggnad av
ubåten och bl.a. förlängs den till 23,3 m.
Båten utrangerades 1922
och idag finns den som
museiubåt på
Marinmuseum,
Karlskrona.
Bilden till höger visar
ubåten Hajen, sjösatt
1904. Bild: Wikipedia.
Hajen ansågs lyckad konstruktion och ubåtar
tillhörde framtiden så år 1907 beställde Kungliga
Marinförvaltningen en ny ubåt från det italienska
varvet Fiat-San Giorgio. Den fick namnet HMS
Hvalen och sjösattes 1909. Hvalen var mycket större
än Hajen och 42,5 m lång, hade dubbelskrov, drevs
fram av tre stycken 12-cylindriga bensinmotorer,
hade 17 mans besättning och kunde dyka till 30 m
djup.
Hvalen överlämnades i Italien till Svenska flottan i juli
1909 och efter lång resa hem för egen maskin kunde
hon i oktober förtöja vid Stockholms Örlogsstation
på Skeppsholmen.
Bilden till höger
visar ubåten
Hvalen, sjösatt
1909. Fotot är
taget utanför
Nynäshamn
1909. Bild:
Sjöhistoriska museet, ID: Fo88551A.
Under 1909 levererades 3 ubåtar till Marinen som
byggde på erfarenheterna av HMS Hajen. De
påminde i storlek om Hajen och namngavs
Undervattensbåten N:r 2 - Undervattensbåten N:r 4.
Längd 26,8 m. Dykdjup: 30 m. Nytt var
tretankssystemen som innebar att ballastvatten
kunde tas in i tre olika tankar. De betecknades 2.
klass ubåtar.
Under 1914 - 1915 byggdes ytterligare två ubåtar av
denna klass. I stället för nummer namngavs de, HMS
Laxen och HMS Gäddan.
Bilden visar ubåten Undervattensbåten N:r 4, sjösatt
1909. Fotot är taget 1911. Bild: Krigsarkivet, KrA.
Nästa klass av ubåtar var av Svärdfisken-klass. De
var 1. Klass ubåtar med dubbelskrov. Två ubåtar
byggdes, HMS Svärdfisken och HMS Tumlaren och båda
levererades 1914. De var de första dubbelskrovs
ubåtarna där ballasttankarna var placerade mellan
ytterskrovet och tryckskrovet. Svärdfisken ubåtarna
var större och rymligare än Hvalen. De var 45,5 m
långa med ett deplacement på 252 ton och hade en
besättning på 21 man. Båtarna tillverkades av
Kockums i Malmö efter en licens från Italien.
Bestyckningen var två förliga 45 cm torpedtuber
(M/1904-12). Ubåtarna var de första utrustade med
en däckskanon.
HMS Delfinen var en 2. Klass ubåt byggd av Bergsunds
och sjösatt på Finnboda slip i Stockholm 1914. Hon
hade samma bestyckning som Svärdfisken-klass
ubåtarna men var i grunden en annan konstruktion.
Den var en svensk konstruktion med enkelskrov.
Delfinen var 42,5 m lång med ett deplacement på
260 ton och hade en besättning på 21 man.
Under 1917 levererades 2 ubåtar av Abborren-klass.
De var HMS Abborren och HMS Braxen. De var, liksom
Gäddan och Laxen, i princip kopior av nummerserien
Undervattensbåten N:r 1 – Nr:4, Abborren-klassens
ubåtar var dock något längre, 31 m, och var på 174
ton, med ett dykdjup på 50 m.
När första världskriget bröt ut 1914 beviljades medel
för att bygga nya 1. Klass ubåtar. Dessa han dock inte
levereras förrän 1920, dvs. efter krigsslutet. Det var
tre ubåtar och dessa byggde på den tidigare Hajen-
klass ubåtarna. Det var HMS Hajen, HMS Sälen och
HMS Valrossen. De kallades Hajen II-klass och var 54
m långa med ett dykdjup på 50 m. Då de var större
hade de 4 stävtorpedtuber och kunde föra 8
torpeder samt en 57 mm däckskanon. Fart 15,5
knop, i u-läge 9 knop.
Bilden visar ubåten HMS Hajen (Hj) av Hajen II-klass,
levererad till Flottan 1920. Fotot är tagit i Göteborg
1941. Bild: Wikipedia.
Mellankrigstiden
Efter kriget byggdes 3 ubåtar med dubbelskrov på
licens från AG Weser i Tyskland. Dessa ubåtar fick
beteckningen Bävern-klass och bestod av HMS
Bävern, HMS Illern och HMS Uttern. De levererades
under 1921. De var något större än Hajen II-klass
ubåtarna, 57 m, men hade samma bestyckning.
Dykdjupet var 60 m.
Bilden visar ubåten HMS Uttern (U) av Bävern-klass,
levererad till Flottan 1921. Bild: Marinmuseum, ID: D
14983:6.
HMS Valen var Sveriges första minläggande ubåt.
Den byggde på Bävern-klassens konstruktion men
var drygt en meter bredare. Valen sjösattes och
levererades till marinen 1925. Längd 57,1 m. Hon
hade 10 minbrunnar med plats för totalt 20 minor. I
övrigt hade den samma bestyckning som Bävern-
klassen.
Draken-klass ubåtarna var tre till antalet. De bygges
mellan 1926 och 1930. Draken-klassen var en
vidareutveckling av Bävern-klassen. Draken-klassen
var dock betydligt större och starkare bestyckade än
Bävern-klassen. Draken-klassens ubåtar var 66,2 m
långa med ett deplacement på 667/850 ton.
Dykdjupet var 60 m.
De var utrustade med 4 torpedtuber för 53 cm
torpeder m/26 och hade en 10,5 cm däckskanon
m/25 samt en 25 mm kulspruta m/22.
Den mest kända ubåten i denna klass är nog HMS
Ulven (officiellt HM Ubåt Ulven) som gick på en mina
och sjönk vid Stora Pölsan utanför Marstrand den 15
april 1943, dvs under andra världskriget. Hela
besättningen på 33 man förolyckades.
HMS Ulven ingick tillsammans med Draken-klass
ubåtarna HMS Gripen och HMS Draken i
Göteborgseskadern.
Bilden visar HMS Ulven (Uv) av Draken-klass till havs i
början av 1930-talet, sjösatt 1930 och levererad till
Flottan 1931. Notera nätsågen längst förut. Bild:
Marinmuseum, ID: D 11085:1:24.
Delfinen II-klass ubåtarna var även de tre till
antalet. Ubåtarna byggdes på Kockums Mekaniska
Verkstads AB i Malmö. Ubåtarna levererades under
1936-1937. Delfinen II-klassens ubåtar var 63,1 m
långa med ett deplacement på 540/720 ton.
Dykdjupet var 90 m. Ubåtarna klassas som
minubåtar då de kunde användas för att lägga ut
minor. Ubåtarna var försedda med
utstigningsslussar där besättningen, vid nödläge,
genom fri uppstigning själva kunde ta sig upp till
ytan.
HMS Springaren (Sp), officiellt HM Ubåt Springaren,
sjösattes 1935 och levererades 1937. Den var den
första ubåten i svensk tjänst som döptes till
Springaren.
I Delfinen II-klass ingick även ubåtarna HMS Delfinen
och HMS Nordkaparen.
Bilden visar ubåten HMS Springaren (Sp) av Delfinen
II-klass till havs i 1940. Bild: Sjöhistoriska museet,
ID:Fo89077AB.
Andra världskriget
Under andra hälften av 1930-talet var Kockums
ubåtsproduktion omfattande, bl.a. Delfinen II-klassen
som skulle användas för mineringsuppdrag. Ubåtar
av Sjölejonet-klass är en serie om 9 svenska ubåtar
som byggdes under åren 1936–1941 och var
renodlade attackubåtar och hade därför fler
torpedtuber och kraftfullare motorer för ökad
räckvidd jämfört med Delfinen II-klassen.
Men, fram till slutet av andra världskriget var de
svenska ubåtarna att betrakta som dykbåtar.
År 1943 levererades 3 ubåtar Neptun-klass. Åren
1941 – 1944 bygges 9 ubåtar av Kustubåt-klass.
Dessa båtar hade inga dopnamn utan enbart en
nummerserie, U1 – U9.
Sjölejonet-klass var en serie om 9 svenska ubåtar
som byggdes under åren 1936–1941. I klassen ingick
ubåtarna HMS Sjölejonet, HMS Sjöbjörnen, HMS
Sjöhunden, HMS Svärdfisken, HMS Tumlaren, HMS
Dykaren, HMS Sjöhästen, HMS Sjöormen och HMS
Sjöborren.
Dessa ubåtar var en vidareutveckling av Delfinen II-
klass ubåtarna. De fick dock en kraftigare
torpedbestyckning och modernare luftvärnskanoner.
Båtarna togs fram under mycket kort tid och
sjösattes mellan 1936 och 1941 och levererades till
Marinen mellan 1938 och 1942. Ubåtarna hade en
längd på 64,2 m med ett deplacement på 580/720
ton. Besättningen var 32 man och dykdjupet 100 m.
De två 40 mm luftvärnskanonerna m/32 var
nedsänkbara i lufttäta brunnar. Vidare fanns två ksp.
Sjölejonet ubåtarna var renodlade attackubåtar och
hade därför fler torpedtuber och kraftfullare motorer
för ökad räckvidd jämfört med Delfinen II-klassen.
Den Svenska Marinen fick nu moderna och potenta
ubåtar.
Vid ombyggnad av ubåtarna i slutet av 1940-talet
försågs de med snorkel och ett nytt torn.
Ubåtarna utrangerades i slutet av 1950-talet -
början av 1960-talet.
Bilden visar ubåten HMS Sjölejonet (Sl) av Sjölejonet-
klass. Sjösatt 1936, levererad 1938, längd 64 m. Bild:
Marinmuseum, ID: D 11085:1:14.
Under andra världskriget byggdes en serie om 9
mindre ubåtar som var en helt svensk konstruktion,
dvs de sk. “nummerubåtarna”. Längden var 49,6 m
och deplacementet 367 ton med en besättning på 26
man. Dykdjupet var 100 m. De levererades till
Marinen mellan 1942 och 1944 och med tanke på
storleken och dess tilltänkta uppgifter kallades de
kustubåtar. Med dessa ubåtar övergick man nu från
det beprövade sättet med nitning av skroven till att i
stället använda helsvetsade tryckskrov. Beteckningen
för dessa ubåtar var U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8
och U9. De hade 4 torpedtuber samt en 40 mm
lvakan m/40.
U3 moderniserades vid Kockums varv i Malmö
mellan 1952 och 1953 och försågs med snorkel och
en mängd andra förbättringar.
Ubåtarna U4-U9 byggdes under 1962-1964 om till
ubåtar typ Abborren II varvid hela akterskeppet
ersattes med ett nytt innehållande en elmotor för
framdrift och ett torpedmagasin för
ubåtsjakttorpeder i ballasttank tre. I samband med
ombyggnationen fick dessa ubåtar nya namn som
utgjordes av namn på olika fiskar.
U3 finns idag som museifartyg på Teknikens och
Sjöfartens hus i Malmö.
Bilden visar ubåten HMS U3 av Kustubåt-klass cirka
1945. Sjösatt 1942, levererad 1943, längd 49,6 m.
Bild: Wikipedia.
Som ersättare till den nu 15 år gamla minläggande
ubåten HMS Valen och som komplement till de 3
minubåtarna av Delfinen-klass byggdes 3
minutläggande ubåtar av Neptun-klass under
krigsåren. De var HMS Neptun, HMS Najad och HMS
Näcken och samtliga dessa byggdes under 1942 och
levererades till Marinen under 1943. Dessa ubåtar
byggde i stort på Delfinen-typen. Neptun ubåtarna
hade dock 5 torpedtuber och hade med sig 20
torpeder. Längden på ubåtarna var 62,6 m med ett
deplacement på 540/720 ton. Dykdjupet var 100 m
och besättningen utgjordes av 29 man. Neptun-
ubåtarna byggdes om 1951 och fick då nytt torn samt
snorkel. Ubåtarna utrangerades 1966.
Bilden visar minubåten HMS Neptun (Np) av Neptun-
klass till sjöss vintertid i skärgårdsmiljö. Sjösatt 1942,
levererad 1943, längd 62,6 m. Bild: Sjöhistoriska
museet, ID: Fo88698AB.
För att minska förlusterna och skydda sjöfarten från
ubåtsattacker under kriget började britterna med
fartygskonvojer där krigsfartyg skyddade
handelsfartygen. Den snabba tekniska utvecklingen
av radar, sonar (hydrofoner), sonarbojar och
signalspaning gav en starkt förbättrad förmåga för
att jaga ubåtar. Dessa nya sensorer började man nu
att installeras på alla krigsfartyg och flygplan.
Ubåtarna var vid denna tid tvungen att gå upp i
ytläge för att ladda batterierna vilket vanligen då
skedde nattetid.
Utvecklingen av snorkeln gjorde senare att ubåtarna
därefter kunde ladda batterierna i uläge på
periskopsdjup och därmed minska risken för
upptäckt.