Copyright © Hans Högman 2019-12-04
Den svenska utvandringen
till USA (2)
Varför utvandrade de? - Bakgrund
och orsaker
Religiösa motiv
Ofta nämns religiösa motiv som orsak till
utvandringen. För de första kolonisterna som kom
över till Nordamerika från England var i de flesta fall
religiös- och politisk förföljelse orsaken till
utvandringen. Även i Sverige har religionen spelat en
viss roll.
Amerika blev frihetens land på detta område. Ingen
statskyrka skulle finnas och inget tvång utövas på
någons trostillhörighet. För de européer, inklusive
svenskar, som inte fick utöva sin tro efter eget tycke,
framstod USA som det förlovade landet.
Kolonin Bishop Hill uppstod naturligtvis på grund av
den religiösa ofrihet som fanns i Sverige vid den
tidpunkten. Man måste dock göra skillnad på tiden
före 1858-1860, då olika religionstvång avskaffades i
Sverige, och tiden därefter. Ersk-Jansarnas
utvandring ligger före denna skiljelinje i svensk
religionsfrihet.
Den 12 januari 1726 infördes det sk.
Konventikelplakatet i Sverige som förbjöd religiösa
sammankomster utanför kyrkans kontroll, liksom
bibelläsning och bönmöten i hemmen under
lekmans ledning. Den var riktad mot de olika kristna
väckelserörelser som växte fram under 1700- och
1800-talen. År 1735 tillkom dessutom en
religionsstadga som förbjöd folk att utebli från
kyrkogång och nattvard.
Konventikelplakatet behandlades vid flera
riksdagar men avskaffades först 1858.
Sammankomster utan ledning av präst fick dock
fortfarande inte förekomma under den vanliga
gudstjänsttiden utan särskilt tillstånd. Redan den 11
december 1868 avskaffades även den
begränsningen. Nu fick sådan sammankomst hållas
under den allmänna gudstjänsttiden, men fick inte
vara så nära kyrkan att den störde ordningen.
Alla svenska medborgare var tvungna att tillhöra den
Svenska Lutherska kyrkan. Utländska trosbekännare
i Sverige hade dock frihet att utöva sin religion i
avskildhet.
Att lämna Svenska kyrkan var inte heller tillåtet.
Avfall från kyrkan medförde straff som
landsförvisning och förlusten av arv och
medborgerliga rättigheter. Detta innebar att
oliktänkande religiösa under denna tid kände ett
starkt tryck. Först 1860 avskaffades dessa påföljder.
Runt 1860 hade väckelserörelsen nämligen blivit en
så stark samhällskraft att den inte kunde stoppas
och vissa frikyrkosamfund godkändes officiellt.
Genom lagar 1860 och 1873 gavs möjlighet för
svenska medborgare att lämna Svenska kyrkan
under förutsättning att personen i fråga samtidigt
anmälde inträde i ett annat, officiellt godkänt,
samfund.
Samtidigt är det så att den stora massutvandringen
inte satte igång förrän efter att det blivit tillåtet att
lämna Svenska kyrkan under de förutsättningar som
anges ovan. Men under alla omständigheter måste
ändå den fulla religionsfrihet som gällde i USA ha
lockat många.
Efter 1858/60 fick frikyrkorna lov att bedriva
verksamhet i Sverige (ofta var det den amerikanska
frikyrkorörelsen som tog upp arbetet här) men det
var egentligen inte känslan av religiös ofrihet som
drev emigranterna till USA. Det finns inget samband
mellan frikyrkobygder och stora
emigrationsområden. Utvandringstalen är inte
nödvändigtvis större i frikyrkliga områden.
Jönköpings län, med många frikyrkliga rörelser, har
visserligen en stor utvandring, men här fanns också
svåra sociala och ekonomiska problem. I andra
områden som också hade stor utvandring, som
Halland, Dalsland, Värmland och Öland, är
frikyrkorörelsen inte särskilt dominant.
Nykterhetsrörelsen
Nykterhetsrörelsen har haft en viss påverkan på
utvandringen. Den svenska nykterhetsrörelsen, som
organiserad motståndsrörelse, växte fram under
1800-talet. Under 1840-talet hade nykterhetsrörelsen
ca 100 000 medlemmar i olika lokalföreningar. En
seger för rörelsen var att husbehovsbränningen
bland allmogen avskaffades och endast en statlig
fabriksbränning tilläts.
Visserligen uppfattades rörelsen ibland som ett
ingrepp i den personliga friheten. Det var vanligt att
präster engagerade sig i nykterhetsarbetet men fick
klander för detta och uppfattade detta som en
förföljelse när de t.ex. inte fick röster i prästval.
Ibland såg även de kyrkliga myndigheterna
prästernas nykterhetsarbete som en splitring i
församlingsmedlemmarnas intresse för kyrkan som
man inte ville uppmuntra. Utvandring kunde vara
lösningen på sådana problem. För Paul Esbjörn (1808
- 1870), en av ledarna i Augustana-synoden, var det
på det sättet.
En viktig omständighet var naturligtvis att
godtemplarrörelsen, bl.a. IOGT, verkade från USA
mot Europa.
Klassmotsättningar
Det är tveksamt hur mycket de sociala orättvisorna
påverkade utvandringen. Sverige var aldrig ett
feodalt samhälle som i många andra europeiska
länder.
Visst fanns det ett lägre samhällslager med känsla av
underklass som kände hat mot överklassen. Men
medvetandet om denna underklasstillhörighet hade
vid denna tidpunkt ännu inte vaknat och vänts i en
klasskamp och klassammanhållning.
Men visst lockade det att den amerikanska arbetaren
inte behandlades på samma sätt som den
europeiske. Dessutom fanns möjligheten att arbeta
sig upp på ett annat sätt i USA än hemma. Vidare såg
jordbruksarbetare här hemma övergången till
industriarbete som en social tillbakagång. Som
självägande bonde i USA återvann de sin sociala
position.
Rösträtt
År 1866 avskaffades ståndsriksdagen och Sverige fick
en tvåkammar riksdag med en första och en andra
kammare. Andra kammaren var direktvald av de
röstberättigade väljarna medan första kammaren
valdes indirekt av ledamöterna i landets landsting
och vissa större städer.
Att allmän rösträtt i andra kammarens val saknades i
Sverige under massutvandringens epok har inte
heller påverkat utvandringen på något större sätt.
Den politiska medvetenheten hade ännu inte vaknat.
Det skedde först under emigrationens slutskede.
För rösträtt krävdes en taxerad årsinkomst av lägst
800 riksdaler eller fast egendom med lägst 1 000
riksdalers taxeringsvärde eller arrende av
jordbruksfastighet av ett bestämt värde. Endast män
över 21 år hade rösträtt till andra kammaren och ett
krav var dessutom att skatt hade betalats under de
senaste 10 åren. Endast drygt 20 % av den vuxna
manliga befolkningen hade rösträtt 1866, men på
grund av ökande inkomster, hade andelen ökat till ca
60 % 1908.
Allmän rösträtt för män beslutades 1907 och för
kvinnor 1919. År 1921 hölls de första valen till andra
kammaren där kvinnor deltog.
Värnplikten
År 1812 lades ett förslag i riksdagen om inrättandet
av en allmän beväringsinrättning. Beväringen skulle
ses som en förstärkning av den indelta armén.
Förslaget bifölls den 27 oktober 1812 och
beväringsinrättningen (nationalbeväringen)
omfattade alla vapenföra män. År 1820 fastställdes
övningstiden för beväringarna till 12 dagar vilka
skulle genomföras under det första beväringsåret.
Av någon anledning tilläts lejning, dvs en möjlighet till
att leja någon annan att fullgöra tjänstgöringen.
Denna rätt att undvika värnplikten gjorde att
inrättningen blev impopulär då enbart de förmögna
hade råd att göra detta. År 1860 ersattes lejdrätten
med en möjlighet till att helt köpa sig fri från
övningarna. Friköpsrätten avskaffades slutligen 1872.
De värnpliktiga i beväringen övades enbart i 12 dagar
per år. Först i 1856-58 års riksdagar, efter Krimkriget
(1853 - 1856), ökades övningstiden för
beväringsmanskapet till 30 dagar fördelat på två år.
År 1885 utökades årsklasserna från 5 till 12 år varav
de 6 sista årsklasserna (åldrarna 27 - 32 år)
tilldelades till den nyinrättade landsstormen.
Värnpliktsåldern utsträcktes med andra ord från den
fortfarande gällande 21 - 25 år till 21 - 40 års ålder.
Samtidigt fastställdes övningstiden till 42 dagar
fördelade på två år.
År 1892 antogs ett förslag på en ny härordning vid en
urtima riksdag. Nu utökades värnplikten till att
omfatta 12 år i beväringen
och 8 år i landstormen (dvs
totalt 20 årsklasser) och
utbildningstiden ökades till
90 dagar.
På fotot till höger visas
soldater i uniform m/1860
med mössa m/1865,
troligen Jönköpings
regemente (infanteri).
Fotot visas med tillstånd av
Anders Thorstensson.
Den enda lagliga möjligheten som myndigheterna
hade att stoppa emigration var det generella
förbudet för värnpliktiga att utan tillstånd utvandra
till främmande länder. Det anses finnas ett samband
mellan värnpliktsflykt och emigration. Vid varje
tillfälle som värnplikttiden utökades blev antalet
utvandrande 20-åringar åtminstone tillfälligt större.
Det var dock oftast inte så svårt att få ett
utresetillstånd. Fram till slutet av 1800-talet var man
generös med tillstånden. Mot slutet av århundradet
krävdes däremot fullgjord värnpliktsutbildning innan
utresetillstånd gavs.
Utan sådant tillstånd kunde man inte erhålla
flyttningsbetyg och inte köpa amerikabiljett genom
någon emigrantagent. Polismyndigheten i
utvandringshamnarna kontrollerade att
bestämmelserna följdes.
Enda möjligheten för de som ville slippa göra
värnplikten var därför olaga utvandring. Vanligen tog
man sig till Köpenhamn, Oslo eller Trondheim för att
därifrån resa till USA. Exakt hur stor denna olagliga
emigration var är okänt.
Indelningsverket med den indelta armén
avskaffades den 14 juni 1901. Det ersattes istället av
system med allmän värnplikt där de indelta- och
värvade regementena ersattes med en
värnpliktsarmé. Enligt riksdagsbeslutet om allmän
värnplikt skulle de flesta värnpliktiga övas i 150 dagar
följda av tre repetitionsövningar om vardera 30
dagar under det 2:a till 4:e året, dvs totalt 240 dagar.
De första värnpliktiga i det nya systemet ryckte in
våren 1902. Varje svensk man var inskrivningsskyldig
i värnpliktssystemet det år han fyllde 21år. År 1914
sänktes åldern till 20 år.
Nödår
Åren 1867 - 1868 var två svåra missväxtår efter
varandra! Hårdaste drabbades de norrländska
landskapen samt Dalarna och Värmland. Sommaren
1867 var mycket våt och sommaren därpå rådde en
förödande torka. Bristen på utsäde var mycket stor
och på vissa håll måste en tredjedel till hälften av alla
kreatur slaktas. Torkan 1868 drabbade i första hand
landets södra halva.
De två åren innan 1867 slog skörden fel på många
håll i landet. Detta gjorde att det inte fanns några
marginaler, förråden var tömda, när katastrofåret
1867 kom. Tusentals människor fick ge sig tiggande
ut på vägarna mot de stora städerna.
Dessa nödår satte bl.a. fart på emigrationen till
Amerika. Mellan 1868 och 1873 beräknas 100 000
svenskar har utvandrat.
Push and Pull faktorerna
Den tidiga svenska emigrantforskningen har förklarat
utvandringen med att det var något som drev
människor att emigrera. Man ville bort från något,
dvs den sk. Push-faktorn. Man har angett
överbefolkning på landsbygden, brist på arbete,
nödåren samtidigt som det var högkonjunktur i USA
och möjlighet att få billig jord i Nordamerika (enligt
Homestead Act från 1862).
Idag är forskarna mer osäkra på orsakerna. Det var
ingen brist på arbete i Sverige under större den tid
som utvandringen skedde. På många håll var det till
och med brist på arbetskraft. Under lång tid rådde
högkonjunktur och ekonomisk expansion i Sverige
med stigande löner utom under korta perioder då
och då.
Idag är forskarna mer inriktade på att den drivande
faktorn, dvs den sk. Pull-faktorn. Det var något som
drog och lockade. Det stora landet i väster lockade
med sina möjligheter och då inte bara ekonomiska.
Där fanns även en personlig frihet som inte fanns i
Sverige.
Men förmodligen är den en kombination av både Push-
och Pull-faktorerna som är bakgrunden till
massutvandringen.
Källreferenser
•
Källreferenser
Överst på sidan