Copyright © Hans Högman 2021-02-21
Pensionens historia i Sverige
Inledning
Vi är så vana vid pension i Sverige att vi kanske inte
tänker på att så har det inte alltid varit. Först för
drygt 100 år sen, närmare bestämt 1913, fick vi en
pension som omfattade alla medborgare, allmänna
pensionsförsäkringen.
Det har funnits olika pensionssystem även före
1913 men dessa fungerade olika för olika grupper.
För det stora flertalet förr i tiden var det
fattigvården som gällde då man inte längre orkade
arbeta.
Allmän pensionsförsäkring 1913
Den 21 maj 1913 tog Sveriges riksdag ett beslut om
att införa en allmän pensionsförsäkring som i
stort omfattade hela befolkningen. Därmed blev
Sverige den första nation i världen som införde en
allmän pensionsförsäkring.
Pensionsfrågan hade dock diskuterats i Riksdagen
sedan 1884. Liberalen Sven Adolf Hedin (1834 -
1905) lämnade då in en motion till Riksdagens
andra kammare avseende olycksfalls- och
ålderdomsförsäkring för arbetare. Resultatet blev
att riksdagen tillsatte en
”arbetarförsäkringskommitté”. De förslag denna
kommitté lade fram (liksom de kommande
utredningar som följde) satte i gång en
socialpolitisk lagstiftningsprocess som bland annat
ledde fram till lagen om arbetarskydd 1889, stöd till
sjukkassor 1891, olycksfallsförsäkringen 1901/1916,
och till slut folkpensionslagen 1913.
I början av 1900-talet kom som sagt pensionsfrågan
åter upp och samtliga större partier visade nu
intresse för frågan. År 1906 presenterade Friherre
Gustaf Adolf Raab (1844 - 1914) ett utarbetat
pensionsförslag.
Pensionsförslaget togs därefter upp i
en kongress om fattigvård och där
beslutades om att tillsätta en
utredning i frågan. Mycket aktiv i
utredningen var
Socialdemokraternas ledare Hjalmar
Branting (1860 - 1925). Se bilden till
höger (Wikipedia).
År 1912 lämnade den beredande
ålderdomsförsäkringskommitté som tillsatts ett
betänkande. Efter en snabb behandling av regering
och Riksdag togs beslutet om införandet av en
allmän ålderpensionsförsäkring den 21 maj 1913 av
en bred majoritet i riksdagen.
Enligt beslutet skulle pensionen omfatta hela
befolkningen och skulle utgå till den som var
oförmögen till arbete eller uppnått en ålder av 67
år.
Pensionssystemet var indelat i två delar; en
försäkringsdel och en bidragsdel:
1.
En avgiftsbaserad del, finansierad av
egenavgifter utgående från taxerad inkomst, dvs
en slags privat pensionsförsäkring. Alla
medborgare skulle under 50 års tid, mellan 16
och 66 års ålder betala in avgifter till
försäkringen.
Pensionens storlek var beroende på den
inbetalda summan.
Den årliga pensionen på de inbetalda beloppen
var 30% för män och 24% för kvinnor.
2.
En skattefinansierad inkomstprövad
tilläggspension, som hade till syfte att få bort
invalider och åldringar från fattigvården. Med
andra ord ett behovsprövat bidrag, som
bekostades med allmänna medel.
Motiveringen till att kvinnor skulle ha lägre
ersättning var att de hade längre medellivslängd.
Pensionsreformens omedelbara resultat blev att
gruppen äldre fattiga, och invalider, överfördes från
fattighjälpen till pensionssystemet.
Pensionsbeloppet i den allmänna
pensionsförsäkringen var lågt och många hade
svårt att klara sig på pensionen. Tjänstemännen
hade högre lön och tjänstemännens fackförbund
hade via överenskommelse med arbetsgivarna fått
en tilläggspension som betalades in genom avdrag
på lönen. Andra grupper hade inte på samma sätt
möjlighet till tilläggspension.
Pensionsstyrelsen inrättades 1914 som en ny
central myndighet för att förvalta och registrera
inbetalningarna till försäkringen. Den gick senare
upp i Riksförsäkringsverket.
1936 års pensionsreform
Pensionssystemet från 1913 fungerade dåligt för
arbetarklassen. Äldre arbetare kunde inte leva
enbart på pensionsförsäkringen utan måste få
hjälp av pensionstillägg och fattighjälp.
Pensionslagstiftningen 1936 modifierade 1913 års
lag, men grundstrukturen bibehölls. Det var fortsatt
en tvådelad konstruktion, med dels en
grundpension som förutsatte inbetalade avgifter,
och dels ett pensionstillägg som var
inkomstberoende.
Pensionssystemet blev nu allmänt omfattande, då
även statstjänstemännen inordnades i det; de hade
i 1913 års lag stått utanför, på grund av sina egna,
förmånligare pensionsrättigheter.
Folkpensionen baserades inte längre på ett
premiereservsystem. Alla skulle betala en avgift till
statskassan. Tilläggen förändrades så att alla med
låg inkomst och som var över 67 år kunde få
pensionstillägg.
Enligt pensionsreformen 1936 bestod pensionen
således av en grundpension som utgick med ett
fast belopp som var lika för alla, och en
tilläggspension som berodde på inbetalda avgifter.
Reformen trädde i kraft 1937. Villkoren för
städernas pensionärer förbättrades kraftigt, men
fortfarande var många tvungna att vända sig till
fattigvården.
Folkpensionen 1946
Olika invändningar mot den allmänna
pensionsförsäkringen, bland annat att den var
diskriminerande mot kvinnor, drev fram reformer,
och folkpensionen infördes 1948.
Beslutet om folkpensionen togs 1946 och helt
trädde i kraft 1948. Den bestod av ett grundbelopp
och ett inkomstprövat bostadstillägg.
Grundbeloppet var ett bestämt pensionsbelopp
som inte grundade sig på vare sig erlagda avgifter
eller inkomster.
Vid folkpensionsreformen övergavs
differentieringen av pensionen utifrån kön
Genom folkpensionsreformen 1946 och ett antal
tilläggsbeslut i början av 1950-talet fick
folkpensionen en sådan utformning att ålderdom
inte längre var en fattigdomsorsak. Standarden för
pensionärerna var fortfarande låg, men behovet att
vända sig till fattigvården minskade kraftigt.
Indexregleringen av pensionerna 1950 samt
införandet av kommunala bostadstillägg i mitten av
1950-talet gjorde att pensionärernas ekonomiska
grundtrygghet kom upp på en rimlig nivå.
Socialpolitiskt sett var folkpensionsreformen
inriktad mot medborgarna, hela folket.
Folkpensionen var en social rättighet som tillkom
alla medborgare och innevånare i landet över 67 år.
Det fanns således ingen koppling mellan
inbetalning och pension. Eftersom den skulle
omfatta alla kunde den inte heller få någon annan
inriktning än som minipension. Dess nivå kunde
inte överskrida vad de lägst betalda grupperna
erhöll på arbetsmarknaden och tog inte hänsyn till
de löneskillnader och standardskillnader som fanns
mellan olika grupper av löntagare.
Samtidigt som folkpensionen utvecklades även
arbetsmarknadens tjänstepensioner. Olika
löntagargrupper strävade efter en balans mellan
levnadsstandarden i sin aktiva period och som
pensionär. De statligt anställda och de
privatanställda tjänstemännen hade
tjänstepensioner knutna till sina anställningar.
Allmän tilläggspension, ATP, 1959
En tredje pensionskommitté tillsattes 1956. Efter
valet 1956 fanns inte majoritet för något av de tre
förslag som pensionskommittén lagt fram i
riksdagen. För att driva frågan vidare, och för att
komma ur den fastlåsta parlamentariska
situationen beslutade regeringen att genomföra en
vägledande folkomröstning den 13 oktober 1957.
Tre förslag fanns att ta ställning till i
folkomröstningen och Linje 1 fick flest röster, dvs
Socialdemokraterna förslag (stödd av SKP). Det
fanns 3 olika linjer (förslag).
Linje 1:s förslag:
•
Allmän och obligatorisk tjänstepension finansierad
med arbetsgivaravgifter. Pensionen ska stå i relation
till inkomsten under yrkeslivet och fondmedlen
förvaltas av en styrelse tillsatt av staten och
representanter för arbetsgivare och arbetstagare.
När Socialdemokraterna med statsminister Tage
Erlander ville lägga fram en proposition baserad på
linje 1 bröt koalitionen med Bondeförbundet ihop
hösten 1957 och nyval utlystes. De borgerliga
partierna hävdade nämligen att det fanns en
majoritet mot en obligatorisk ordning (dvs linje 2 +
linje 3 ihop var större än linje 1).
Socialdemokraterna lade ändå fram sitt förslag i
riksdagen men förslaget föll i andra kammaren.
Därefter var det nyval till andra kammaren, och det
hölls den 1 juni 1958. Socialdemokraterna gick
frammåt i valet med hade fortfarande inte
majoritet. De borgerliga fick 115 mandat medan
den Socialdemokratiska regeringen tillsammans
med SKP stöddes av 116 ledamöter i andra
kammaren.
Vid den slutliga omröstningen i riksdagen den 14
maj 1959 gick lagen om Allmän Tilläggspension
(ATP) igenom med en rösts marginal. Folkpartisten
Ture Königson avstod från att rösta. Förslaget gick
även igenom första kammaren eftersom
socialdemokraterna och SKP där hade en majoritet
på 10 röster.
Bilden till höger visar ATP-
omröstningen i riksdagens
andra kammare den 14 maj
1959. Voteringstavlan visar
att ATP antagits med
endast en rösts övervikt. De
115 nej-rösterna innebar
bifall till den
socialdemokratiska
reservationen, medan de
114 ja-rösterna gavs för
utskottets borgerliga majoritet mot ATP, dvs "nej"
innebar bifall till socialdemokraternas förslag. Bild:
Wikipedia.
Det unika med ATP–systemet är att det omfattar
hela arbetsmarknaden. Merparten av avtalens
tidigare pensionsavgifter blev överflödiga då ATP
infördes. Nu fanns ett system för alla där
pensionen betraktades som uppskjuten lön för
utfört arbete och inte som ett bidrag. Systemet
bestod av en grundpension, folkpensionen som
var lika för alla, och en inkomstgrundad
tilläggspension, ATP.
ATP-systemet trädde i kraft den 1 januari 1960 och
de första ATP-utbetalningarna skedde 1963. Alla
medborgare fick då ett tillskott till folkpensionen
som stod i proportion till den inkomst som de haft
under sitt yrkesverksamma liv.
Den 1 juli 1976 sänktes pensionsåldern till 65 år.
Allmän tilläggspension bytte år 2003 namn till
enbart tilläggspension.
Allmän pension 1999
Den svenska riksdagen beslutade 1994 samt 1998
om en stor pensionsreform och som trädde i kraft
1999. Orsaken var att det var för kostsamt med ett
helt och hållet förmånsbaserat pensionssystem.
Istället valdes ett avgiftsbaserat system. I det nya
systemet grundar sig pensionen delvis på
livsinkomsten och delvis på inbetalda premier.
Den då nya pensionen, allmänna pensionen,
innehåller inkomstpension, premiepension och
garantipension. Pensionsåldern var fortsatt 65 år,
men det var möjligt att börja ta ut pension från 61
år.
Pensionens historia, Sverige
Äldre tiders pensionslösningar
Det har naturligtvis funnits olika sätt att trygga
ålderdomen även före 1913. Men dessa så-kallade
pensionslösningar har inte varit allmänna utan olika
grupper har löst försörjningen för sin ålderdom på
olika sätt. Militären ordade tidigt en slags pension för
både soldater och officerare, gratial. I
bondesamhället hade man också lösningar.
Bönderna hade undantagssystemet.
För de utan egna medel fanns fattigvården med
inhyseshjon (rotegång) och fattigstugor.
Undantagssystemet
De flesta känner nog till uttrycket "att sitta på
undantag" man vad betyder det?
Undantag kan ses som en pensionsliknande
förmån för det äldre paret på en bondgård. Det var
vanligt att när bonden blev gammal så överlät han
gården i förtid på exempelvis äldste sonen, dvs sonen
övertog gården medan föräldrarna fortfarande levde.
Undantag reglerades av fastighetsrätten. Undantag
innebar bland annat fri bostad, viss mängd ved,
utsäde etc. per år som en bonde kunde förbehålla
sig och sin hustru. Oftast byggdes en mindre stuga på
ägorna som det äldre paret fick bo i.
Undantag var med andra ord benämningen på en fri
bostad som en bonde förr kunde behålla tillsammans
med sin fru livet ut när han överlät sin fastighet, till
exempelvis till en arvtagare.
Undantag eller avkomsträtt kunde även förhandlas
fram om bonden sålde gården.
Avkomsträtt innebar rätt till förmåner från en
fastighet. Det kunde gälla rätt till viss avkastning eller
ränta. Den vanligaste formen var att säljaren av
gården förbehöll sig rätt till fri bostad, ved, mjölk
m.m.
En person som levde på undantag kallades vanligen
för undantagsman, fördelsman eller
födorådstagare. En undantagsman / fördelsman var
således en pensionerad bonde som hade säkrat sin
försörjning på gården där han bodde genom ett slags
"pensionsavtal".
Inhyseshjon och fattigvård
Fattigvård var gamla tiders omsorg från samhällets
sida för fattiga personer som inte kunde försörja sig
själva. De allra fattigaste fick bo i socknens
fattigstuga, även kallat fattighus, där barn, gamla och
handikappade fattighjon togs om hand, men även
fick ta hand om varandra.
Fattighuset/fattigstugan var en byggnad där fattiga
och orkeslösa personer inhystes. I 1686 års kyrkolag
rekommenderades församlingarna att inrätta
fattigstugor och i 1734 års lag ålades församlingarna
att inrätta dem, men detta åtlyddes inte på alla håll.
De som var inhysta på fattighusen kallades fattighjon.
Från 1860-talet fanns också fattiggårdar, där mindre
bemedlade men arbetsföra jordbruksarbetare
bodde. Fattighusen ersattes från 1918 av
ålderdomshemmen.
Inhyseshjon var en beteckning som användes på
den del av jordbruksbefolkningen som inte ägde jord
och som betecknades som en underklass inom
allmogen. Ett inhyseshjon var inneboende på gården
och var normalt inte närmare släkt med familjen eller
i övrigt tillhörde tjänstefolket. Socialt sett hade de
lägre anseende än backstugusittarna. Cirka 20 % av
allmogen utgjordes år 1855 av inhyseshjon.
Rotegång eller kringgång, var ett system för att
försörja de allra fattigaste i bondesamhället. De
fattighjon inte kunde placeras på fattighus tilldelades
en rotegång. Rotehjonet fick gå mellan gårdarna efter
en uppgjord ordningsföljd. Rotehjonen skulle efter
förmåga hjälpa till och göra rätt för sig.
Rotehjon (eller dyngenhjon) var de fattighjon som
var sämst lottade, eftersom de i motsats till
inhyseshjon var hänvisade till rotegång som innebar
att de fick nödvändig kost och logi i den ena gården
efter den andra, med ett bestämt antal dagar på var
och en av gårdarna.
Lagar:
År 1763 kom den första fattigvårdsförordningen
som fastslog varje socknens skyldighet att ta hand
om de av sina sockenbor som befann sig i nöd.
Under senare delen av 1700-talet infördes även
hemorts-begreppet som innebar att fattiga enbart
kunde få hjälp av den socknen där de var födda.
Först i 1847 års fattigvårdsförordning gavs rättighet
till de fattiga att kräva fattigvård. I denna förordning
fastslogs vissa grundprinciper för fattigvårdens
ordnande.
Socknarna fick dock ordna fattigvården efter de för
orten lämpliga förhållandena. Enligt
fattigvårdsförordning skulle fattigvårdsstyrelse
inrättas i varje socken. Sockennämnden, som inrättas
från 1844, kunde också fungera som
fattigvårdsstyrelse.
Sockenbo var berättigad till fattigvård efter att ha
vistats tre år i socknen utan att uppbära fattigvård,
och sockenstämman kunde då inte längre vägra
inflyttning, vilket den kunnat enligt 1788 års
förordning, om man befarade att en gammal eller
mindre arbetsför person skulle belasta fattigvården.
År 1871 kom en ny lag rörande fattigvården och
som grundade sig på 1847 års förordning med den
skillnaden att 1871 år lag betydligt inskränkte de
behövandes rätt till hjälp. År 1871 år lag var i kraft
fram till 1918 då en mer tidsanpassad lag antogs i
frågan.
1871 års fattigvårdslag skärpte således
bestämmelserna från 1847 och från den följande
förordningen från den 13/7 1853, bl a genom att det
inte längre gick att överklaga kommunalnämndens
beslut om fattigvård. Överklaganderätten till
länsstyrelsen återinfördes med 1918 års
fattigvårdsordning.
Genom 1918 års fattigvårdslag reformerades
verksamheten och varje kommunalförvaltning
utgjorde ett fattigvårdssamhälle. Lagen antogs den
14 juni 1918 av Sveriges riksdag och kom att gälla
fram till 1955. Den humaniserade den dåtida
fattigvården i Sverige och utgjorde en övergång
mellan gamla tiders fattigvård och modernare tiders
socialhjälp.Bland annat förbjöds fattigvårdsauktioner
samt rotegång, och fattigstugorna blev i stället
ålderdomshem och överklagandemöjligheten
återinfördes som sagt.Fattigvård, i form av rotegång
för rotehjon, förbjöds således 1918 efter att först ha
förbjudits för barn år 1847.
Mer information om fattigvården i Sverige förr:
Fattigvård i gångna tider.
Militära pensionssystem förr
Krigsmakten var tidigt ute med pensionssystem för
soldater och officerare. Pensionen som erhölls
kallades gratial.
Soldater och officerare i armén fick sin pension från
Vadstena Krigsmanshuskassa. Kassan grundades
1647 och omfattade endast armén.
År 1757 fick dock arméns officerare en egen
pensionskassa, Arméns pensionskassa. Därefter var
det enbart korpraler och meniga som kunde erhålla
pension från Vadstena krigsmanshuskassa.
Båtsmän och flottans officerare och underofficerare
tillhörde från 1642, Flottans pensionskassa.
De officerare, underofficerare, manskap som fått
pension kallades för gratialister.
Arméns pensionskassa (grundad år 1757) hade till
uppgift att administrera pension till officerare och
underofficerare, en pension som baserades på den
lön personen hade när han tog avsked. Officerare
och underofficerare betalade årligen in en viss
summa pengar till Arméns Pensionskassa beroende
på officersgrad och lön.
Befälen i armén skickade också kontinuerligt in
meritförteckningar till Arméns Pensionskassa
under sin yrkesverksamma tid. Anledningen till detta
var att med hjälp av meritlistan försäkra sig om att få
rätt pension när den dagen kom.
Manskapets pensioner:
När en soldat tog avsked på grund av ålder eller
skada/sjukdom kunde han under vissa betingelser
erhålla gratial – underhållsstöd, dvs pension. Gratial
utdelades inte per automatik när en soldat gick i
pension. Soldater och båtsmän däremot fick i regel
pension endast om de uppfyllde vissa kriterier, till
exempel skadad i tjänst eller lång tjänstgöringstid.
En soldat skulle ha passerat en viss åldersgräns (50
år) och tjänstgjort i minst 25 - 30 år vid avskedet.
Vanligen krävdes även ett hedrande uppförande
under hela tjänstetiden - tjänat väl - (dvs goda
vitsord) samt att soldaten bedömdes sakna förmåga
att försörja sig själv efter avskedet. Om han till viss
grad bedömdes som arbetsför fick han, om han blev
tilldelat underhåll, vanligen ett lägre belopp. Före
1730 fick man sällan något underhåll om han inte
varit sårad.
Den pension som soldaten erhöll då han tog avsked
från det militära räckte dock inte långt. Efter avslutad
tjänst fick soldaten lämna soldattorpet där han bott
och brukat jorden under lång tid. Det kunde dock
hända att han fick bo kvar så länge han levde.
Om han var frisk och orkade kunde han få en tjänst
som exempelvis dräng hos någon bonde eller enklare
sysslor i socknen. Ofta var det dock fattigvården
som väntade. Behovet av underhållsstöd var därför
stort för en äldre soldat efter avslutad tjänstgöring,
speciellt om han var sjuk eller skadad på något sätt.
Om en soldat var behörig till pension (gratial) finns
vanligtvis en notering om detta i
generalmönsterrullan då soldaten mönstrades ut.
Det kan då stå "anmäles till underhåll" eller liknande
formulering.
De som var underhållstagare, gratialister, hämtade
vanligen ut sitt bidrag (gratial) vid regementets
likvidationsmöten (gratialistmöten) vilka hölls i
december och juni eller i januari och juli på vissa
bestämda ställen inom varje regementes område.
Det var då regementsskrivaren som delade ut
pengarna och sen redovisade utbetalningarna till
Krigsmanshuskassan. För att få ut sin pension måste
soldaten visa upp intyg, vanligen prästbetyg samt
underhållsbrevet.
Mer information om Manskapets pension.
Ackordssystemet för officerare
Ackordssystemet uppstod under 1680-talet dvs i
början av det yngre indelningsverket.
Lite förenklat kan man säga att ackord var ett sätt att
sälja och köpa tjänster som användes förr i tiden
inom krigsmakten. Ackord var med andra ord ett
slags tjänsteköp, en överlåtelse av tjänst mot
betalning i enlighet med privaträttsligt upprättat
kontrakt. Syftet med ackordssystemet får anses vara
dåtidens sätt att ordna med privata
pensionsförsäkringar av anställda inom
krigsmakten. Till viss del kan man kanske jämföra
ackordssystemet med dagens fallskärmsavtal.
Ackordssystemet fungerade på så sätt att när en
person, som hade en officersbefattning, slutade sin
tjänst så fick han en kontant summa pengar, s.k.
ackord, av sin efterträdare. I princip kan man säga att
den tillträdande officeren helt enkelt köpte tjänsten
av sin företrädare. Detta innebar att den som redan
hade en tjänst fick en ersättning via sin efterträdare
varvid han själv bara behövde erlägga
mellanskillnaden till sin nya tjänst ur egen ficka.
Ackordssystemets uppkomst kan förklaras av bristen
på ett väl fungerande pensionssystem. Ackordet
gjorde det möjligt för äldre avgående officerare att
slippa en eländig tillvaro under de sista åren av sina
liv.
År 1833 avskaffades ackorden enligt lag för
krigsmakten.
Mer om Ackordssystemet.
Relaterade länkar
•
Fattigvård i gångna tider
•
Begrepp från det gamla bondesamhället
•
Det gamla bondesamhället
•
Socknen och sockenstämman
•
Militär pension - gratial
•
Militära pensionskassor
•
Officerarnas meritförteckningarför pensionen
•
Soldaternas pension
•
Det militära ackordssystemet
•
Riksdagens historia
Referenslitteratur
•
Det svenska pensionssystemet 1913–1993:
historia, struktur och konflikter av Gunnar
Olofsson, 1993, Lunds universitet.
•
Från fattigvårdstagare till pensionstagare. Den
allmänna pensionens utformning och sociala
verkningar 1930-1950, av Dennis Fahlgren,
Ekonomisk-historiska institutionen, Uppsala
universitet, 2018.
•
"Officerskåren i Sverige under 1700-talet: En
studie kring tjänsteställning, avlöning och
tjänsteköp" , D-uppsats, 10 p, Historiska
institutionen, Uppsala universitet av Esbjörn
Larsson, 2000.
•
Wikipedia
Överst på sidan