Copyright © Hans Högman 2020-07-03
Fattigvården i Sverige
Inledning
Fattigvård var gamla tiders omsorg från
samhällets sida för fattiga personer som inte kunde
försörja sig själva. De allra fattigaste fick bo i
socknens fattigstuga, även kallat fattighus, där
barn, gamla och handikappade fattighjon togs om
hand, men även fick ta hand om varandra.
Rotegång eller kringgång, var ett system för att
försörja de allra fattigaste i bondesamhället. De
fattighjon inte kunde placeras på fattighus
tilldelades en rotegång. Rotehjonet fick gå mellan
gårdarna efter en uppgjord ordningsföljd.
Rotehjonen skulle efter förmåga hjälpa till och göra
rätt för sig.
Medeltiden
Under medeltiden hade kyrkan ansvar för
fattigvården men även enskilda människor var
skyldiga att visa omsorg för de fattiga. Det var en
god gärning att hjälpa fattiga och goda gärningar
visade på att man ångrat sina synder och ville
bättra sig.
Fattigdom var inte en skam utan en olycka man
drabbats av, som liksom mycket annat berodde på
Guds vilja. Efter döden hade de rika mer att svara
för inför Gud än de fattiga. Rikedom gav fler
möjligheter att göra gott och den som inte tog
tillvara på denna möjlighet fick sona för detta efter
döden. De fattiga hade inte så många möjligheter
att hjälpa andra och därmed mindre ansvar.
Helgeandshus kallades under medeltiden de
kombinerade ålderdomshem, fattigstugor och
sjukhus drivna av Helige Andes orden, som var en
viktig del av tidens omsorgsväsen.
Helgeandshuset i Stockholm låg på
Helgeandsholmen. Byggnaden stod kvar till
omkring 1604 och gav namnet till ön
"Helgeandsholmen”.
I och med reformationen under 1500-talet
ändrades detta tankesätt och man betraktade nu
rikedom som tecken på Guds nåd. Fattigdom och
andra sidan betraktades som ett personligt
misslyckande men det togs flera hundra år innan
fattigdom sågs som ett samhällsproblem.
Hospitalen
De äldsta inrättningarna för fattigvård var,
förutom de som fanns i anslutning till klostren,
hospitalen, som var en kombination av sjuk och
fattigvårdsinrättningar.
Redan under medeltiden finansierades dessa av
donationer, och efter reformationen kunde de
fortsätta att existera genom hospitalshemman.
Större städer och stiftsstäder hade hospital.
Hospitalet i Göteborg, som invigdes 1627,
förvaltades av magistraten i staden och hade ingen
kyrklig stiftelse i botten.
Hospitalsförordningen från 1624 är Sveriges
första fattigvårdsförordning. Enligt förordningen
skulle alla icke arbetsföra intas på hospital, förutom
barn som skulle till barnhus. I början inrättades
barnhus enbart i Stockholm.
Allmänna Barnhuset i Stockholm var en inrättning
för barn. Barnhuset, som fram till 1785 kallades
Stora Barnhuset låg mellan 1633 och 1885 vid
Drottninggatan/Barnhusgatan i det nuvarande
kvarteret Barnhuset. Det flyttade 1885 till
Norrtullsgatan där verksamheten bedrevs fram till
1922.
Mellan 1880 och 1922 skrevs cirka 20 000 barn in
på Allmänna Barnhuset. Om modern själv inte
kunde betala underhållet för det inskrivna barnet
så kunde hon lämna det utan kostnad mot att hon
bodde på Barnhuset i åtta månader och ammade
sitt eget och ytterligare ett barn. Därutöver skulle
hon deltaga i det dagliga arbetet på Barnhuset.
Enligt 1626 års kansliordning skulle kungliga
kansliet, som 1635 blev det centrala ämbetsverket
kanslikollegium, ha tillsyn över hospital, tukthus och
barnhus.
Till hospitalen skulle, enligt 1642 års
fattigvårdsförordning, intas fattiga och sjuka som
saknade släktingar som kunde försörja dem och
dessutom personer med smittosamma sjukdomar.
Skara hade den typen av hospital på 1600talet,
vilket framgår av domkapitlets protokoll rörande
intagning.
I Stockholm uppförde stiftelsen Ulricae Eleonorae
hospital år 1686 det så-kallade Drottninghuset för
medellösa kvinnor.
Stockholms stad var först med att inrätta
fattighus. Vid Sabbatsberg byggdes år 1751 ett
fattighus för Stockholms Storkyrkoförsamlings
räkning och där startades 1764 en
brunnsinrättning, som fick brunnslasarett 1807.
De som placerades på hospitalen var gamla fattiga
personer, i synnerhet äldre ensamma kvinnor,
sjuka och vanföra, eftersom alla som kunde arbeta
fysiskt också gjorde det. Arbetsbrist var ett okänt
begrepp i det gamla jordbrukssamhället, där det
fanns mer tungt arbete att än det fanns folk till det,
då nästan allt arbete utfördes manuell arbetskraft.
Kopplingen mellan fattigvård och sjukvård var
därför ganska naturlig före 1760-talet.
I 1763 års hospitalsordning separerades dock
fattigvården från hospitalen. Kroppssjukvården
flyttades under senare delen av 1700talet till
lasaretten och enbart sinnessjuka intogs därefter
på hospitalen.
Fattigstugor/fattighus
Enligt fattigvårdsförordningen från 1642 skulle
varje socken inrätta en fattigstuga. Detta krav
återupprepades i 1686 års kyrkolag, men först
under 1700talet började fattigstugor inrättas i viss
omfattning. De äldsta fattigstugorna, även kallade
sockengård, låg intill kyrkan så att
församlingsborna kunde medföra gåvor (almosor)
till de fattiga samtidigt som de besökte kyrkan.
Det är först under 1800 och 1900talen som
fattighus och fattiggårdar, som från 1918 kallades
ålderdomshem, byggdes avsides som om man
skämdes för företeelsen.
Under 1700- och 1800-talen inrättade många
städer i Sverige fattighus och fattigvårdsdirektion,
men annars sköttes fattigvården i städerna av
magistraten. En del socknar på landsbygden
tillsatte också fattigvårdsdirektion, men i regel
skötte sockenstämman det mesta av den löpande
fattighjälpen.
Bilden till höger visar fattigstugan i Turinge socken,
Nykvarn, i början av 1900-talet. Bild: Fotograf
okänd, ung. 1903 - 1910. Turinge-Taxinge
hembygdsförening. ID: se_ab_tthf_0030. PDM.
Stugan uppfördes
år 1780 efter att
ägaren till
Vidbynäs, major
Carl Gustaf
Elgenstierna,
skänkt mark och
innehavaren av
Nykvarns bruk,
major Axel Tham, skänkt medel och material.
Stugan bestod av tre rum, ett kontor och en rymlig
vind och var uppfört i tegel. Fattigstugan var sedan i
bruk för socknens fattiga fram till oktober 1921.
Socknarna dröjde länge med att inrätta fattighus,
eftersom bönderna föredrog en kombination av
inackorderings och utackorderingsystem (ofta i form
av fattigvårdsauktioner) av fattighjonen samt
rotegång, som innebar att de fattiga (rotehjon)
gick eller skjutsades runt mellan gårdarna inom
roten. Rotehjonen var således hänvisade till kost
och logi hos socknens bönder, i tur och ordning
några dagar i varje gård.
Till fattighjonen räknades först och främst de som
var arbetsoförmögna ("oföra"), så som fysiskt eller
psykiskt funktionshindrade, obotligt sjuka, gamla
samt barn utan anhöriga som kunde ta hand om
dem. Till fattighjonen räknades också de utfattiga
("obemedlade") som fick fattigunderstöd från
socknen.
Fattighusen finansieras med avgifter. De flesta
fattiga fanns under 1800talet i städerna, och de var
ofta s.k. husfattiga, dvs de hade bostad men klarade
inte försörjningen. Därför var det vanligare att ge
hjälp med livsmedel och kläder samt litet pengar;
det var bara i
yttersta nödfall
man placerade
folk på fattighus.
Bilden till höger
visar fattighuset i
Gärdserum,
Östergötland.
Kalmar Läns
Museum. ID: KLMF.Gärdserum00001.
Digitaltmuseum.
År 1829 fanns det 1 279 fattighus vilka fanns
ungefär i hälften av landets socknar. Små socknar
ansåg sig inte ha råd med fattigvård.
I en undersökning av fattigvården i Sverige år 1829
finns en sammanställning av storleken på
fattighusen. De flesta fattighus var på 20 till 60
kvadratmeter. År 1829 bodde det totalt 5 987
fattighjon i 1 084 fattighus, vilket innebär ett snitt
på 5,5 hjon per fattighus. Enligt statistik baserad på
335 församlingar utgjorde kvinnor en klar majoritet
av fattighjonen, hela 78%.
Om mannen dog upphörde inkomsterna. Kvinnans
möjlighet att försörja sig själv och sina barn var vid
den här tiden starkt begränsad. I fattighusen
blandades barn, gamla, handikappade och sjuka.
Fattighusen uppfördes i regel av timmer. Det
förekom även att befintliga byggnader
omvandlades till fattighus. Vanligen rymde
fattighusen ett eller flera rum där ett rum
fungerade som kök. Fattighjonen förvarade sina få
tillhörigheter i kistor, oftast under sängen.
År 1869, dvs i slutet av de tre stora nödåren 1867 –
1869, slogs ett dystert rekord inom fattigvården. Då
fanns 217.373 registrerade fattighjon i landet.
Sverige hade vid den tiden en befolkning på cirka
3,5 miljoner vilket innebär att fattighjonen utgjorde
drygt 6%.
Nödåren 1867 - 1869 fick stor påverkan på
fattigvårdsfrågan. Dock inte på så sätt att omsorgen
blev mer generös. Vid riksdagen 1869 pläderade
många för att den obligatoriska fattigvården borde
reduceras till ett minimum. Det senaste decenniets
nöd hade varit för kostsam för socknarna. Den
fattigvårdslag som kom år 1871 innebar också en
åtstramning av fattigvården.
År 1737 fick församlingarna i Stockholm ansvar för
att driva fattighus. Stockholms församlingar gick då
ihop för att ordna en gemensam fattigvård.
Stadsförsamlingarna köpte år 1751 Sabbatsberg
för detta ändamål. Verksamheten vid Klara
fattighus flyttades till Sabbatsberg samma år.
Fattighuset Nicolai stod klart 1756 och kunde ta
emot 300 fattighjon. Kungsholms fattighus på
Hantverkargatan 8 (nuvarande nr 6) byggdes 1762.
Verksamheten avvecklades 1872 då den flyttades
till Sabbatsberg.
Bilden visar ett rum på Sabbatsbergs vård- och
ålderdomshems år 1896. Fotograf okänd. ID:
Stockholms stadsarkiv SE/SSA/0053/Sabbatsbergs
vård- och ålderdomshem/F9:1. Stockholmskällan.
År 1862 övertog Stockholms stad hela ansvaret
för de fattiga från församlingarna. Stadens
fattigvård, utom den på Södermalm, skulle
förläggas till Sabbatsberg. De 360 platserna
utökades då med ytterligare 525. De olika
fattighusen på Sabbatsberg fick sina namn efter de
församlingar de betjänade, exempelvis Adolf
Fredrikhuset och Johanneshuset, belägna närmast
Vasaparken.
I och med fattigvårdslagen 1918 döptes fattighusen
om till ålderdomshem.
Fattighjon
Med fattighjon avsågs den som åtnjöt socknens
fattigunderstöd. Under medeltiden var de
människor, som inte kunde försörja sig själv,
hänvisade till kost och logi hos socknens bönder, i
tur och ordning några dagar i varje gård (rotehjon).
Till fattighjonen räknades först och främst de som
var arbetsoförmögna ("oföra"), så som fysiskt eller
psykiskt funktionshindrade, obotligt sjuka, gamla
samt barn utan anhöriga som kunde ta hand om
dem. Till fattighjonen räknades också de utfattiga
("obemedlade") som fick fattigunderstöd från
socknen.
Fattigvård i form av rotegång för rotehjon, förbjöds
genom 1918 års fattiglagstiftning men hade från
1500-talet successivt börjat ersättas av fattigstugor
samt inhysning av fattighjon, ett år i taget, på
socknens fattigkassas bekostnad.
Bilden visar fattighjon från Jeppetorp fattiggård,
Grythyttan, 1913. Fyra
barfota pojkar i slitna
kläder. Okänd
fotograf. Nordiska
museet. ID:
NMA.0033630.
Digitaltmuseum. PDM.
Arbetshus
På 1700talet inrättades så-kallade arbetshus i de
större städerna för att ge praktisk utbildning och
sysselsättning åt arbetslösa. På landsbygden
fanns knappast arbetslösa, men en yngling som
inte ville eller inte kunde arbeta i jord eller
skogsbruk eller någon annan verksamhet på orten
kunde skickas till arbetshus i länets residensstad.
Arbetshus kunde kombineras med hospital;
Karlskrona hade hospitals och arbetsdirektion åren
17941806. Den 28/5 1813 utgick ett kungligt
cirkulär till landshövdingarna om att försöka
uppmuntra till inrättande av arbetsställen, dvs
arbetshus.
I Stockholm fanns flera arbetshus. Frivilliga
arbetshuset fanns på Söder i Katarina församling
åren 1773 - 1844 och fortsatte som Allmänna
arbetshuset mellan 1844 - 1860 och som
arbetsinrättning fram till 1925. Från 1926 hette det
vårdhemmet Högalid. På norr fanns också ett
frivilligt arbetshus mellan 1797 och 1880. I Uppsala
fanns ett arbetshus i mitten av 1800talet.
Försörjningsinrättningar
Försörjningsinrättningar var anstalter för vård och
inhysande av fattiga. I Stockholm fanns flera
försörjningsinrättningar med olika klientel.
Allmänna försörjningsinrättningen för kvinnor i
Stockholm (Grubbens) fanns mellan 1860 och 1926
och ombildades år 1926 till S:t Eriks sjukhus.
Göteborg hade ett stort fattigförsörjnings och
arbetshus från 1855. År 1888 stod den ännu större
försörjningsinrättning som kallades Sjuk och
vårdhemmet Gibraltar färdigt. Den låg under
fattigvårdsstyrelsen och hade på 1930talet 1.663
platser för sinnessjuka, kroppssjuka,
tuberkulossjuka och en avdelning för
försörjningshjon. Försörjningshem inrättades också
på landsbygden i slutet av 1800talet.
Arbetshem
Genom 1918 års fattigvårdslag ålades landsting och
stad som stod utanför landsting, dvs de större
städerna, att inrätta särskilda arbetshem för i
någon mån arbetsföra personer över 18 år, som
behövde anstaltsvård men inte passade på
ålderdomshem, försörjningshem eller vårdhem. På
arbetshem placerades också försörjningspliktiga,
som enligt fattigvårdslagen förelagts arbete, dvs
sådana som under 1800talet placerats på
arbetshus (till skillnad från tvångsarbetsanstalter
där dömda placerades).
Rotegång / rotehjon
Rotegång eller kringgång, var ett system för att
försörja de allra fattigaste i bondesamhället.
Redan under medeltiden tillämpades en form av
roteringssystem för bygdens icke arbetsföra fattiga
på den svenska landsbygden, där man inte hade
fattighus och helgeandshus som i städerna.
De fattighjon som inte kunde placeras på fattighus
tilldelades en rotegång. Rotehjonet fick därefter gå
mellan gårdarna efter en uppgjord ordningsföljd.
Ett antal gårdar – vanligen sex stycken – som ingick i
en rote hade gemensam skyldighet att stå för mat
och logi, och i viss mån vård.
Hjonen skulle efter förmåga hjälpa till och göra
rätt för sig. Som bevis för sin rätt bar hjonet med
sig en så kallad "fattigklubba" eller "fattigbricka" av
trä. På klubban eller brickan stod roteordningen
och hur länge vistelsen på gården fick vara.
Det fanns minst två bruksmetoder för "rotegång".
Den ena baserades på det mantalssatta värdet av
varje gård eller hemman, och antalet dagar som
rotehjonen stannade i varje hemman berodde på
mantalsvärdet. Rotehjonen stannade då fler dagar
på en välbärgad gård än på en mindre välbärgad
gård. I det andra systemet
stannade den rotehjonen lika
många dagar på varje gård.
Bilden till höger visar
rotehjonen Tåars-Johan,
Sätuna sockens sista
rotehjon (Falköping).
Fotograf: Gustaf Holm cirka
1890. Västergötlands
museum. ID: 1M16-
A145156:311.
Digitaltmuseum. PDM.
Rotegång för barn förbjöds år 1847. Fattigauktioner
blev istället vanligare för barnen. Rotegången
liksom fattigvårdsauktionerna förbjöds slutligen i
Sverige i 1918.
Rotehjon (eller dyngenhjon) var de fattighjon som
var sämst lottade, eftersom de i motsats till
inhyseshjon var hänvisade till rotegång som
innebar att de fick nödvändig kost och logi i den
ena gården efter den andra, med ett bestämt antal
dagar på var och en av gårdarna. Många socknar
var uppdelade i rotar, med någon eller några byar
per rote, som gemensamt ansvarade för de
fattighjon som inom socknen fördelats på dem.
Det ansågs betyda otur att ha ett döende rotehjon i
hemmet. Därför var det vanligt att de skickades
runt mellan olika hushåll till och med medan de låg
för döden. Denna rotegång kunde också kallas för
att dygna och de fattiga, som på detta vis drog från
gård till gård, dyngenhjon.
Fattigklubba/Tiggarklubba
En fattigklubba, även kallad tiggarklubba, var i
äldre tider en av trä tillverkad symbol för att visa att
den som medförde klubban var fattig och behövde
uppehälle enligt fastställd rotering efter militär
förebild.
Fattighjon kunde beviljas rotegång och bli
rotehjon, vilket innebar att han fick bege sig till den
gård som först stod näst i tur i roten, vilket ibland
var den gård där klubban fanns. Annars skulle han
ha med sin fattigklubba och en anteckningsbok i
vilken tid och plats antecknades. De fick uppehålla
sig en till fem dagar beroende på gårdens mantal.
När tiden var ute fick han bege sig till nästa gård i
roten. De som orkade fick gå mellan gårdarna
medan skröpliga hjon fick fattigskjuts.
Hammaren hade vanligen inristade bomärken för
de gårdar i roten som var skyldiga
att delta i underhållet av
rotehjonen. Den fattige var tvungen
att gå mellan gårdarna enligt en
fastställd ordning. På hammaren
fanns också denna ordning noterad
och hur länge vistelsen på varje
gård kunde pågå.
Bilden visar en fattigklubba från
Hälsingland. Wikipedia.
Inhyseshjon
Som inhyseshjon eller inhysingar kategoriserades
backstugusittare och alla andra som bodde eller var
inhysta i någon annans hem eller på någon
annans jord utan att vara i dennes tjänst. De var
ofta fattiga människor, fattighjon, som socknen
placerat i en familj mot ersättning, eftersom de
var oförmögna att arbeta. Som inhyseshjon på
socknens bekostnad förekom äldre personer,
föräldralösa barn, och personer med
funktionsnedsättning, som därmed slapp ifrån
rotehjonens rotevandring. De bidrog med den
arbetsinsats som de förmådde och placerades i den
familj som i en fattigauktion krävde lägst
ersättning.
Fattigvård i gångna tider
Fattigvårdsauktion
Fattigvårdsauktion, fattigauktion, bortauktionering,
mm., var en gammal form av fattigvård i Sverige som
innebar att man auktionerade bort fattighjon till
lägstbjudande, det vill säga till den som krävde
minst ersättning från socknens eller kommunens
fattigvårdsstyrelsen för att ta hand om hjonet.
Fattigauktioner är mest kända då de gällde
bortauktionering av barn, det vill säga
barnauktion, men metoden användes i själva verket
för fattighjon av alla åldrar, förutom barn särskilt
gamla.
De fattiga delades in i två klasser. Till första
klassens fattighjon hörde de som var
arbetsoförmögna, oföra, så som fysiskt eller psykiskt
funktionshindrade, obotligt sjuka, gamla och barn,
som inte hade anhöriga som kunde eller var villiga
att ta hand om dem.
Till andra klassens fattighjon hörde de som fick
tillfälligt fattigunderstöd från fattigvårdsstyrelsen.
Enligt lagen skulle fattighjon i första hand placeras på
fattighus. I andra hand var fattigvårdsstyrelsen
skyldig att betala för deras inackordering och
underhåll. Vissa socknar hade inte råd att uppföra ett
fattighus, medan andra vägrade att bekosta ett
sådant.
Rotegång och fattigauktioner föredrogs som ett
billigare alternativ till att uppföra ett fattighus. De
innebar också att fattighjonen kunde utnyttjas som
arbetskraft.
Varje år publicerades ett plakat med första klassens
fattighjon i en kungörelse i sockenkyrkan. Den sista
söndagen före jul hölls sedan fattigauktion i
församlingens tingshus efter predikan.
Fattigvårdsstyrelsen auktionerade ut hjonet till
sockenborna, som under auktionen lade bud på
vilken ersättning de krävde av fattigvårdsstyrelsen
för att ta hand om hjonet under ett år. Den som
erbjöd sig att ta hand om hjonet för lägst ersättning,
vann därmed budet. Fattigvårdsstyrelsen ersatte
budvinnaren för kost, logi, kläder och eventuell
sjukvård och begravning. Fattighjonet förväntades
samtidigt arbeta för budvinnaren efter förmåga.
Denna auktion upprepades sedan när tidsperioden
på ett år gått ut.
Det finns många uppgifter om hur fattighjonen, ofta
barn, blev illa behandlade och utsattes för övergrepp
och utnyttjades som billig arbetskraft.
Försvarslösa/lösdrivare
Att vara arbetslös betraktades som brottsligt och
innebar omedelbar bestraffning i form av
straffarbete. Denna stadga instiftades år 1664 och
utövades fram till 1926 med undantag av några
revideringar. Att vara fattig och driva runt i bygden
(lösdriveri), dvs arbetslös, var således ett brott.
Man betraktades då försvarslös och kunde dömas
till straffarbete på tukthus. Med 1885 års
lösdriverilag skedde en avkriminalisering, och
lösdrivare kunde i stället dömas till tvångsarbete,
vilket samhället nu betraktade som en
behandlingsinsats och inte ett straff. Man var då
försvarslös och kunde tas ut till tvångsarbete eller
krigstjänst.
Enligt 1885 års lag innebar lösdriveri "underlåtenhet
att ärligen försörja sig" även innefattade de som
"stryker kring landet". En lösdrivare var "person som
icke har fast bostad, fast anställning, medel till sitt
uppehälle och som flyttar från ort till ort, försörjande
sig med tillfälligt arbete, tiggeri och dylikt, landstrykare,
vagabond, luffare". Lösdrivare/försvarslösa kunde
enligt 1885 års lag dömas till tvångsarbete.
Kronoarbetskåren var en inrättning som bland annat
tog emot arbetsföra försvarslösa från fängelserna.
Fattigbössa
En fattigbössa var en penningbössa för allmosor till
fattiga och sjuka och fanns ofta uppsatta vid
kyrkorna.
Bilden visar en fattigbössan vid
Rättviks kyrka, Dalarna.
Wikipedia.
Följande skrift finns på tavlan:
Ps 41:2
Säll är then som låter sig
wårda om then fattiga: ho-
nom skal HERREN hjelpa
i then onda tiden.
II Cor. 9:7.
Hwar och en som han sielf
wil; icke med olust, eller af
twång. ty en galdan gif-
ware älskar GUD.
Fattigvårdslagarna
Enligt äldre förordningar har socknar och städer
anmodades att ge fattiga allmosor samt bygga
fattigstugor. Dessa riktlinjer utarbetades av staten år
1624 i den så-kallade hospitalsförordningen, och
gällde fram till 1763.
År 1763 kom den första fattigvårdsförordningen
som fastslog varje socknens skyldighet att ta hand
om de av sina sockenbor som befann sig i nöd.
Under senare delen av 1700-talet infördes även
hemorts-begreppet som innebar att fattiga enbart
kunde få hjälp av den socknen där de var födda.
Däremot gavs inga rättigheter till de fattiga att kräva
fattigvård förrän år 1847 genom den förordning som
utfärdades detta år. I denna förordning fastslogs
vissa grundprinciper för fattigvårdens ordnande.
Socknarna fick dock ordna fattigvården efter de för
orten lämpliga förhållandena.
Enligt 1847 års fattigvårdsförordning skulle
fattigvårdsstyrelse inrättas i varje socken. I
förordningen slogs vissa lokala skyldigheter fast och
förbud mot tiggeri infördes i hela landet.
Sockennämnden, som inrättas från 1844, kunde
också fungera som fattigvårdsstyrelse. Sockenbo
var berättigad till fattigvård efter att ha vistats tre år
i socknen utan att uppbära fattigvård, och
sockenstämman kunde då inte längre vägra
inflyttning, vilket den kunnat enligt 1788 års
förordning, om man befarade att en gammal eller
mindre arbetsför person skulle belasta fattigvården.
Däremot kunde socknen vägra fattigvård, om
vederbörande inte hade hemortsrätt. Tidigare hade
man fått denna rätt genom mantals och
kyrkoskrivning. Långvariga tvister om kyrkoskrivning
var vanliga i början av 1800talet. Den som blev
kyrko och mantalsskriven i socknen fick då rätt till
fattigvård.
Sådana tvister samt tvister mellan socknarna i
fattigvårdsärenden gick till landshövdingen för beslut
en föregångare till den senare länsrätten och
kunde även gå upp till Kammarkollegium i
Stockholm.
År 1871 kom en ny lag rörande fattigvården och
som grundade sig på 1847 års förordning med den
skillnaden att 1871 år lag betydligt inskränkte de
behövandes rätt till hjälp. År 1871 år lag var i kraft
fram till 1918 då en mer tidsanpassad lag antogs i
frågan.
År 1853 infördes en ny förordning som var relativt
generös och där möjlighet för den enskilde att
överklaga till länsstyrelsen fanns.
År 1863 när de borgerliga kommunerna bilades
och ersatte de världsliga socknarna, fick
kommunalnämnden hand om fattigvården, om inte
särskild fattigvårdsstyrelse tillsattes, och sådan blev
inte obligatorisk förrän 1919.
I små landsbygdskommuner var fattigvården
kommunalnämndens största uppgift, och av gamla
protokoll framgår att det inte bara var fråga om att
passivt lindra den värsta nöden utan att mer
konstruktiv hjälp också gavs.
1871 års fattigvårdslag skärpte bestämmelserna
från 1847 och från den följande förordningen från
den 13/7 1853, bl a genom att det inte längre gick att
överklaga kommunalnämndens beslut om fattigvård.
Överklaganderätten till länsstyrelsen återinfördes
med 1918 års fattigvårdsordning.
Genom 1918 års fattigvårdslag reformerades
verksamheten och varje kommunalförvaltning
utgjorde ett fattigvårdssamhälle. Lagen antogs den
14 juni 1918 av Sveriges riksdag och kom att gälla
fram till 1955. Den humaniserade den dåtida
fattigvården i Sverige och utgjorde en övergång
mellan gamla tiders fattigvård och modernare tiders
socialhjälp.
Bland annat förbjöds fattigvårdsauktioner samt
rotegång, och fattigstugorna blev i stället
ålderdomshem och överklagandemöjligheten
återinfördes som sagt.
Bilden visar Tystberga ålderdomshem / fattighus år
1929. Bild: Södermanlands Museum.
Fattigvård, i form av rotegång för rotehjon, förbjöds
således 1918 efter att först ha förbjudits för barn år
1847.
I 1918 års fattigvårdslag skiljer sig uppfattningen av
den fattige och hans ställning i samhället rejält
jämfört med 1871 år lag. I inledningen till 1871 år lag
heter det att fattigvården är ”en gärd av
barmhärtighet, varpå den fattige ej kan pocka”, dvs den
fattige skulle vara nöjd med den hjälp denne fick.
1918 års lag går i motsatt riktning, nu betonas att
fattigvården är ”samhällets förpliktelse gent emot den
fattige”. Synen på den fattige i 1871 år lag är snarast
hård och likgiltig medan 1918 års lag har en för
samtiden mjukare syn på den fattige och uttrycker
en uppfattning om att ӊven den fattige har har vissa
rättigheter, som han kan göra gällande”.
År 1937 blev varje kommun skyldiga att föra ett
register över hjälpverksamheten i kommunen, dvs
kommunen blev skyldig att dokumentera sin
fattigvård.
I landskommun med kommunalkontor kunde denne
föra registret och ansvaret låg då på
kommunalnämnden, annars var det
fattigvårdsstyrelsen som hade ansvaret men från
1957 blev det socialnämnden.
Barnavårdsnämnder blev obligatoriska år 1926.
Man kunde då tillsätta en tremannanämnd, som var
en kombination av barnavårdsnämnd och
fattigvårdsstyrelse.
Statlig tillsyn
Fattigvården var socknens angelägenhet, från
början baserad på den gamla sockenlojaliteten, då
man självklart tog hand om "socknens barn" som
råkat illa ut.
Sockenlojaliteten höll emellertid inte inför
1800talets utveckling. Arbetskraften blev rörligare
och ju fler som levde av lönearbete utanför
jordbruket desto större blev riskerna för fattigdom
orsakad av arbetslöshet och inte bara av sjukdom
eller ålderdom som det tidigare varit.
Statens ingripande i fattigvården inskränkte sig först
till lagar och förordningar om fattigvård. Statens
fattigvårdsinspektör vid den från 1912 inrättade
Socialstyrelsen tillkom genom 1918 års
fattigvårdslag. Titeln ändrades genom 1924 års
barnavårdslag till Statens inspektör för fattig och
barnavård, som ledde fattig och
barnavårdskonsulenternas arbete. Enligt
fattigvårdslagen 1918 skulle länsstyrelsen övervaka
att kommunerna skötte fattigvården enligt lagen. I
den uppgiften skulle länsstyrelsen biträdas av en
fattigvårdskonsulent.
För den gamla sockenfattigvården krävdes ingen
speciell utbildning. Det är först när den statliga
kontrollen införs som utbildning blir aktuell. Den
första socionomutbildningen inrättades i Stockholm
1921 och utvecklades till Socialpedagogiska
Institutet. Utbildning i Göteborg tillkom 1944, i Lund
1947 och Umeå 1962. Dessa Socialinstitut hade
kommunal huvudman. År 1963 förstatligades
socialinstituten och döptes om till socialhögskolor.
Socialhögskola inrättades i Örebro 1976 och
Östersund 1971.
Sammanfattning av 1918 års fattigvårdslag
Matsedel på Sabbatsbergs Fattighus 1866
Till middagsmåltid varje dag finns dessutom en
sopprätt, väl tillredd av friska födoämnen.
•
Söndag- Vitkålssoppa
•
Måndag – Risgrynsvälling
•
Tisdag – Köttsoppa
•
Onsdag - Risgrynsvälling
•
Torsdag – Ärtsoppa
•
fredag - Risgrynsvälling
•
Lördag – Havresoppa
Källa: Matsedel på Sabbatsbergs Fattighus 1866.
Stockholms stadsarkiv SE/SSA/0053/ Sabbatsbergs
vård- och ålderdomshem, ämnesordnade handlingar
F10, volym 1. Stockholmskällan.
Relaterade länkar
•
Sjukhushistoria
•
Fängelsehistoria
•
Kronoarbetskåren
•
Socknen och sockenstämman
•
Pensionens historia
Referenslitteratur
•
Förvaltningshistorik 20 – Fattigvård och
Socialtjänst, Ra
•
Fattigvårdslagstiftningen, fattigvårdslagen 1918
•
Normen för fattigvård, En studie om 1871- och
1918 års fattigvårdsförordningar, kopplat till
genus, klass och medborgarskap.
Kandidatuppsats av Henrik Thörne, 2015.
•
Det gamla Ytterlännäs av Sten Berglund, 1974.
Kapitel 36, Några glimtar av äldre fattigvård.
•
Wikipedia
Överst på sidan