Copyright © Hans Högman 2020-07-03
Sveriges kommuner
Inledning
Sverige är indelat i 290 kommuner (2019). I 1974
års regeringsform används benämningen
”primärkommuner” för att skilja kommunerna
från landstingen (landstingskommunerna).
Kommunerna grupperas i landets 21 län.
Sverige har en enhetlig kommuntyp och ingen
rangordning och inga privilegier förekommer.
Sveriges kommuner är, internationellt sätt,
ytmässigt stora och omfattar i allmänhet såväl
tätbebyggelse som landsbygd. Den tätort som är
huvudort i en kommun benämns centralort.
Kommunernas verksamhet regleras genom
kommunallagen från 1992. En kommun kan bildas
genom ett beslut av riksdagen och i beslutet
fastslås även kommunens namn.
I varje kommun finns en folkvald församling,
kommunfullmäktige, som beslutar om
kommunens frågor; kommunstyrelsen, utsedd av
kommunfullmäktige, leder verksamheten.
Kommunfullmäktige utser sedan personer till de
olika nämnderna och utskotten i kommunen.
Verksamheten finansieras av kommunalskatter,
avgifter och statsbidrag.
Samtliga kommuner är indelade i distrikt, totalt 2
523 stycken i Sverige, som tjänar en viss roll inom
folkräkning och valsystem.
Vissa större kommuner kan ha
kommundelsnämnder (andra benämningar är
områdesnämnd eller stadsdelsnämnd).
Historik
Fram till och med 1862 sköttes den lokala
administrationen av socknen via sockenstämma.
Redan 1843 sker en ändring av sockenbegreppet då
kyrkorådet tog hand om det kyrkliga medan
sockennämnden fick ansvaret för de borgerliga
frågorna. Sockenstämman tog hand om andra
ärenden, såsom hälsovård.
Socken är således ett begrepp som använts både
för den kyrkliga församlingen och den lokala
administrationen. Det fanns med andra ord både
en kyrklig och en borgerlig socken och de
omfattade samma geografiska område.
År 1863 upphörde socknen som administrativ
enhet. Samtidigt skildes de världsliga uppgifterna
från de kyrkliga. Kyrkans grundorganisation blev
församlingen, den världsliga grundenheten kallades
därefter kommun.
I och med 1862 års kommunalförordningar
skapades således grunden till det nuvarande
kommunala systemet i Sverige.
Landskommuner samt stads och
köpingskommuner 1863:
År 1863 bildades landskommuner som i de allra
flesta fall motsvarade den gamla borgerliga socken,
dvs relativt små enheter. Utöver landskommunerna
fanns även ett antal stads- och
köpingskommuner.
Kommunalfullmäktige var åren 1863–1970
benämningen på det högsta politiskt beslutande
valda organet i en landskommun eller köping i
Sverige.
Begreppet köpingsfullmäktige användes ibland
inofficiellt i Sverige, särskilt i de fall då det fanns en
köping och en landskommun med samma namn.
Stadsfullmäktige var från 1863 till och med 1970
det högsta beslutande valda organet i en stad i
Sverige. Vid kommunreformen 1971 ersattes
stadsfullmäktige i likhet med motsvarande organ i
tidigare landskommuner och köpingar,
kommunalfullmäktige, av kommunfullmäktige.
Kommunalstämma var det högsta beslutande
organ i alla små kommuner.
Från 1919 blev kommunfullmäktige obligatoriskt
även i de små kommunerna. Den löpande skötseln
av kommunen handhades av kommunalnämnd
som senare kom att benämnas kommunstyrelse.
I 1862 års kommunalförordningar inrättades
även landsting som skulle ta hand om de områden
som blev för tunga för en kommun att sköta.
Landsting var ett nytt självstyrelseorgan, styrd av en
folkvald församling, för regional administration
inom ett län. Landstingen benämndes ibland
”sekundärkommuner”, till skillnad från de vanliga
(primär-)kommunerna.
Se vidare Regioner och landsting.
Riksdagen beslutade 1946 att förändra
kommunsystemet. 1952 års storkommunreform
resulterade i att antalet kommuner minskade från 2
498 till 1 037 genom sammanslagningar.
Efter storkommunreformen utökades
kommunernas ansvarsområden ytterligare vilket
innebar att reformen ansågs otillräcklig och 1961
fastslog en statlig utredning att en ny
kommunreform var nödvändig.
Utredningens förslag var att uppdelningen i städer,
köpingar och landskommuner skulle avskaffas; i
stället infördes ett enhetligt kommunbegrepp. De
föreslagna sammanslagningar skulle vara frivilliga,
men processen gick långsamt vilket aktualiserade
tvångssammanslagningar. Beslutet togs 1969 och
innebar att reformen skulle vara genomförd 1974.
Antalet kommuner minskades kraftigt, från drygt 1
000 till 278 mellan åren 1962 och 1974. Efter 1977
har antalet kommuner ökat något efter ett antal
kommundelningar. Idag (2019) finns 290
kommuner.
Samarbete med Sveriges kommuner sker bland
annat genom intresseorganisationen Sveriges
Kommuner och Landsting, SKL.
Kommunal administration
Det politiska styret i en kommun är invalda via ett
direktvalt till kommunfullmäktige, som väljs på
samma sätt och på samma dag som riksdagen,
med partival. Under kommunfullmäktige finns
kommunstyrelsen som sköter det övergripande
löpande politiska arbetet. Vidare finns olika
nämnder och styrelser som sköter kommunens
åtaganden inom olika områden.
Kommunfullmäktige är kommunens högsta
beslutande organ mellan valen. Kommunstyrelsen
och övriga nämnder är kommunens verkställande
organ. Kommunen har också ett granskande organ:
Kommunrevisionen.
Endast ett fåtal politiker brukar vara
heltidsanställda i kommunen, de flesta
kommunalpolitiker är fritidspolitiker. En kommuns
politiska ledare brukar vara ett kommunalråd
(andra benämningar förekommer).
Under nämnder och styrelser finns kontor och
förvaltningar med anställda tjänstemän som skall
verkställa politikernas beslut och sköta det dagliga
arbetet i kommunens verksamheter. Dessa
tjänstemän är inte politiskt tillsatta. Varje
kommunal styrelse, nämnd och kontor är en
myndighet.
Kommunernas främsta uppgifter rör:
•
Socialtjänsten
•
Äldreomsorgen
•
Skolväsendet
•
Barnomsorg
•
Miljö, renhållning och avfallshantering
•
Plan- och byggfrågor
•
Vatten och avlopp
•
Räddningstjänsten såsom brandkåren
•
Lokala ordningsfrågor
•
Elförsörjning (frivilligt)
Jämförelse mellan kommun, regioner
(landsting) samt regering och riksdag
Sveriges kommuner
Jämförelse nationell-, lokal- och regional nivå
Nationell nivå
Lokal nivå
(Kommun)
Regional nivå
(Landsting)
Riksdag
Kommunfullmäktige
Landstingsfullmäktige
Regering
Kommunstyrelse
Landstingsstyrelse
Riksdagshuset
Kommunhuset.
Stockholm: Stadshuset
Landstingshuset
Stadsminister
Kommunstyrelsens
ordförande.
Stockholm:
Finansborgarråd
Landstingsstyrelsens
ordförande.
Stockholms län:
Finanslandstingsråd
Ministrar i regeringen
Nämndordförande.
Stockholm: Borgarråd
Nämndordförande
Riksdagsledamot
Ledamot i
kommunalfullmäktige
Ledamot i
landstingsfullmäktige
Departement
Nämnder
Nämnder
För att jämföra med staten, brukar
kommunfullmäktige kallas för kommunens
"riksdag" eller parlament, medan kommunstyrelsen
och nämnderna tillsammans utgör kommunens
"regering". De olika nämnderna motsvarar närmast
regeringens olika departement men till skillnad från
den statliga nivån är det kommunfullmäktige (och
inte "regeringen") som utser ordförande ("ministrar")
i respektive nämnd.
I kommunen kan det liknas vid en "samlingsregering",
eftersom företrädare för både majoriteten och
oppositionen sitter i kommunstyrelsen och övriga
nämnder.
Det kommunala självstyret
Det kommunala självstyret är en princip som är
inskriven i regeringsformen, en av grundlagarna.
Kommunerna måste följa de ramar som riksdag och
regering bestämt, men utöver det ger det
kommunala självstyret kommunen rätt att:
•
fatta självständiga beslut
•
ta ut skatt av invånarna för att kunna sköta sina
uppgifter
Karta över Sveriges kommuner
Karta över Sveriges kommuner.
Som vi ser är kommunerna i Norrland betydligt
större sett till ytan än kommunerna i Svealand och
Götaland.
Kiruna kommun är både den nordligaste och
ytmässigt största kommunen i Sverige. Kommunen
är lika stor som Skåne, Blekinge och Halland
tillsammans eller cirka 20 000 km². Bland landskapen
i Götaland och Svealand är det bara Småland och
Dalarna som till ytan är större än Kiruna kommun.