Copyright © Hans Högman 2021-02-21
Svenska järnvägens historia (4b)
Statens Järnvägar - Loken (2)
Tågen dras av lok eller motorvagnar drivna med
elmotor, förbränningsmotor, ångmaskin eller i vissa
fall ångturbin. I loket/motorvagnen sitter en lokförare
och kör, och i vissa vagnar sitter passagerare medan
andra vagnar är fyllda med last. Normalt skiljer man
på persontåg ("passagerartåg") och godståg.
En stor del av de lok och vagnar som har använts i
Sverige har tillverkats inom landet av
verkstadsföretag inom transportmedelsindustrin.
Bland dessa företag kan nämnas Motala Verkstad,
Nydqvist & Holm (Nohab) i Trollhättan, ASEA i
Västerås, Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i
Linköping, Ljunggrens Verkstads AB i Kristianstad och
Kalmar Verkstad.
Prins August var SJ:s första lok typ för tågtjänst.
Tillverkare var Beyer, Peacock & Co Manchester,
Storbritannien. Det användes för blandade tåg på
Södra stambanan. Sex lok anskaffades 1856. Tre till
Västra stambanan och tre till Södra stambanan, Prins
August, Prins Carl, Prins Oscar. Elva lok tilldelades
SSB åren 1856-1864.
År 1864 anpassades de till SJ gemensam nr-serie
genom höjning med 40. Lok SSB 3 blev således 43.
Prins August avställdes 1906. Det första lok som
byggdes i Sverige byggdes, Förstlingen, tillverkades
1853 av Munktells i Eskilstuna.
År 1925 kom det första elloket littera D, som var en
stor serie standardlok i Sverige.
Ånglok, Ellok, Diesellok Lok-start
Rälsbuss:
En rälsbuss är en bussliknande motorvagn för
järnväg. Rälsbussar har ofta förarhytter i båda
ändarna, vilket gör att rälsbussar lätt kan byta
färdriktning och drivs av en dieselmotor eller
elmotorer. Tidigare var en rälsbuss inte samma sak
som en motorvagn men idag betecknas de
motorvagn.
Bilden visar en rälsbuss SJ Y7 1141 i Hallsberg år 1975.
Foto: Järnvägsmuseet, ID: JvmKDAJ09531.
Elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet kom
igång tidigt. Det fanns emellertid ett omfattande
spårnät som inte ansågs lönsamma att elektrifiera.
Här fortsatte man med ångdriften men ångdrift var
mycket dyrt. Flera järnvägsföretag experimenterade
tidigt med olika rälsbussliknande lösningar för att få
ner de höga driftkostnaderna. Under 1920-talet olika
lösningar fram som byggde på ombyggda
landsvägsbussar, därav namnet rälsbuss. Den första
nykonstruerade rälsbussen i Sverige konstruerades
1933, Hilding Carlsson-rälsbussen, och användes på
Uppsala-Gävle Järnväg.
Carlssons rälsbuss ersattes på 1950-talet av Statens
Järnvägar (SJ) Littera Y6. Denna orange/ljusgula
rälsbuss var mycket vanlig och de sista togs inte ur
trafik förrän sent på 1980-talet.
Bilden visar en Hilding
Carlsson Rälsbuss. Bild:
Wikipedia.
Efter Y6-generationen,
som även inkluderade Y7
och Y8 ersattes de av
motorvagnar från Italien,
littera Y1, år 1979. År 2000 beställdes nya
motorvagnar kallade Itino, littera Y31, av flera svenska
länstrafikbolag. Dessa var dieselmotorvagnar. Mellan
1953–1960 tillverkades 800 vagnar av Y6-
generationen.
Längd (över buffert): 17,55 m. Största tillåtna hastighet:
115 km/h (Diesel), 110 km/h (El). Sittplatser: 53 (Y6), 47
(Y7), 36 (Y8) 55 (X16), 49 (X17). Tjänstevikt: 19 t (Rälsbuss).
Diesellok
Statens Järnvägar delade in diesellok i Littera V (för
växlingstjänst) och T (för linjetjänst och växlingstjänst).
Diesellok är lokomotiv som drivs av en eller flera
dieselmotorer. Antingen direkt via hydraulmotorer,
hydrauliska momentomvandlare eller indirekt via en
generator och elmotorer till drivhjulen.
Under 1800-talet användes enbart ånglok i Sverige
men i början av 1900-talet kom elloken och i Sverige
satsade man tidigt på elektrifiering av banorna och
varför intresset för dieseldrift blev lågt.
Ångloken blev alltmer dyra att tillverka, underhålla
och köra och elen var billig i Sverige.
I Sverige har diesellok främst använts för tjänstgöring
på sidolinjer och vid växling på bangårdar. De flesta
svenska dieselloken är dieselelektriska.
Exempel på diesellok i Sverige:
•
T43. 50 st. byggdes 1961-1963.
•
T44. En vidareutveckling av T43 och är det
vanligaste dieselloket i Sverige. Effekten är 1235 kW
och 123 st byggdes 1968-1987.
•
T46. Förlängt utförande av T44. 4 inköptes av LKAB
1973-1974 för växlingsarbete. Sveriges tyngsta
diesellok.
T44:
T44 är ett diesellok som främst drar godståg. Det
används också i stor utsträckning för växling och
terminaldragningar. Loket är det vanligaste dieselloket
i Sverige och de flesta ägs av statsägda Green Cargo
AB. Loken är av så kallad dieselektrisk typ, vilket
betyder att hjulaxlarna drivs av elektriska banmotorer
som matas med ström från en generator som i sin tur
drivs av en 12-cylindrig V-ställd tvåtakts-diesel från
General Motors. Loken är numera gamla och mellan
2009 och 2011 byggde därför Green Cargo om 62 lok
för att förlänga deras livstid som fått littera Td efter
ombyggnad. Mellan 1968 och 1987 byggdes 123 T44-
lok.
Bilden visar ett diesellok, T44, Green Cargo. Bild:
Wikipedia.
Längd (över buffert) 15,4 meter. Drivhjulsdiameter 1 030
mm. Effekt 1 235 kW. Tjänstevikt 76 ton. Största tillåtna
hastighet 100 km/h.
Ett SJ X 2000 tåg åkandes genom ett vintrigt
landskap vid sjön Aspen i Jonsered år 2007. Foto:
Kasper Dudzik. Bild: Wikipedia.
Relaterade länkar
•
Järnvägens historia del-1
•
Järnvägens historia del-2
•
Järnvägens yrken och uniformer
•
Statens Järnvägar - loken-1
•
Malmbanan
•
Järnvägens historia - bilder
•
Karta över södra järnvägsnätet 1910
•
Timmerflottningens historia
•
Fyr- och lotsväsendets historia
Referenslitteratur
•
Staten, järnvägarna och den regionala
utvecklingen i Sverige 1840–1890, Agaton Sten,
2015, Umeå Universitet.
•
Den glade rallaren? Norrbottniska rallares syn på
sina arbets- och levnadsvillkor, Per-Jonas Pihl
2016, Luleå Tekniska Universitet.
•
Boken “En rallares levnadsminnen”, av Samuel
Magnusson Svanbäck; nedtecknade av Herbert
Malmback, 1931.
•
Boken: “Banbrytare. Äventyr och upplevelser under
ett 100-årigt järnvägsbyggande i Sverige”. Manne
Briandt. Kristianstad 1959.
•
Sveriges järnvägars historia, Populär Historia, 13
september 2006 av Niklas Ingmarsson,
publicerad i Populär Historia 7-8/2006 .
•
Rallarna i Sverige banade väg för industrialismen,
av Mats Utbult, publicerad i Populär historia
11/2009.
•
Wikipedia
•
Järnvägsmuseet
Överst på sidan
Ellok
Ellok, elektrolok, eller elektriskt lokomotiv är ett
dragfordon för tåg, drivet av elektricitet tillförd längs
järnvägsspåret med kontaktledning eller strömskena.
Det första svenska eldrivna loket fanns i Robertsfors
och hette Starkotter (1900). Sverige var ett av de
länder i världen som var tidiga med att elektrifiera
sina järnvägar. Statens Järnvägar (SJ) började testa
drift med elektriska lok på Värtabanan i Stockholm
redan 1905. I januari 1915 öppnades sedan den
första eldrivna järnvägen hos SJ med ellok. En tidig
elektrifierad järnväg för persontrafik i Sverige var
Djursholms banan i Stockholm som blev elektrifierad
1895.
Andra länder som var tidiga med att elektrifiera var
USA och Tyskland samt Schweiz.
I slutet av 1900-talet har elloken i Sverige nästan
uteslutande ersatts av motorvagnståg, vad avser
nybeställningar av persontåg. Däremot används ellok
fortfarande för godståg. Alternativet diesellok
används i Sverige främst på mindre banor och på
banor där kontaktledning för järnväg saknas.
Littera:
SJ:s littera, ellok:
•
D - Från 1936, ellok utan boggier, men med
koppelstång mellan axlarna.
•
M - Ellok, med treaxliga boggier, används för
godståg. Det användes tidigare även för ånglok.
•
O - Tidiga ellok för malmtåg. Användes tidigare
även för ånglok.
•
R - Ellok, med vanliga tvåaxliga boggier, för
persontåg och godståg.
•
X - Elektrisk motorvagn. Användes 1878-1879
även för ett ånglok.
Nedan följer en beskrivning av några typer av ellok
som var vanliga i Sverige förr:
D-lok:
D-lok är den ellokstyp i Sverige som tillverkats i näst
flest exemplar och var SJ:s första standardellok. Det
togs fram i samband med elektrifieringen av västra
stambanan och det tillverkades 333 D-lok mellan
1925 och 1943 av ASEA. På 1950-talet utvecklades en
nyare version av loket med beteckningarna Da och
Dm. Under åren 1967 och 1988 ersattes dessa lok av
Rc-loken.
De tidiga D-loken som levererades mellan 1925 och
1933 levererades med träkorg (134 st.). Efter 1933
gick SJ över till stålkorg på D-loken.
Underlittera på D-loken är givna efter lokens funktion
och följer inte deras utseende. Från början skilde
man på lok för godståg, som var lägre växlade, och
lok för persontåg. I och med Du-loken försvann
denna skillnad eftersom dessa lok var tillräckligt
starka för att klara av att gå i 100 km/h och ändå dra
tunga godståg.
Bilden visar ett SJ D-lok, D 108, år 1926. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKACA00655.
Ds var den ursprungliga D-loksvarianten med
utväxling för persontågstrafik. Från början var de
tillåtna att gå i 90 km/h. År 1936 höjdes den tillåtna
hastigheten till 100 km/h. Tillverkningen upphörde i
och med att en starkare motor infördes i lok som fick
beteckningen Dk med en maxhastighet på 100 km/h.
De existerande loken byggdes undan för undan om
till Dk, varpå underlitteran försvann (D).
Dg var den andra av de två ursprungliga typerna. Den
var växlad för 70 km/h och avsedd för godståg.
Da-loken togs fram på 50-talet och försågs med en ny
motor. De tillverkades i 93 exemplar av Asea mellan
1952 och 1957. De 93 Da-loken blev under 1950-talet
SJ:s nya universallok som användes i både person-
och godstrafik.
Även de tidigare D-loken försågs med samma motor
och i samband med detta motorbyte fick de loken
littera Du. Många av loken fick också frontdörren
igensatt. I och med ombyggnaden upphörde
skillnaden mellan godstågs-D-lok och persontågs-D-
lok genom att alla loken växlades för 100 km/h.
Loktypen försvann 1977.
Da-loket hade inte mycket mer än axelföljden
gemensamt med det äldre D-loket. De sista Da-loken i
Statens Järnvägars tjänst slopades helt under
perioden 1990–1995.
Bilden visar ett SJ Da-lok, Da 799, år 1957. foto: Seved
Walther. Bild: Järnvägsmuseet, ID: JvmKDAF04883.
För att kunna använda D-lok i samma omlopp som
Rc-lok, utrustades Du-lok med multipeldosa så att de
kunde köras två och två och fick littera Du2. Denna
ombyggnad utfördes mellan 1967 och 1976.
D-lokens längd är 13 meter och har en drivhjuldiameter
på 1530 mm samt en tjänstevikt på 80 ton. Effekt: 1.220
kW (Ds, Dg).
Da-lokens längd är 13 meter samt en tjänstevikt på 75
ton. Effekt: 1.840 kW.
Dm och Dm3 var svenska malmtågslok som på
Malmbanan drog malmtåg från gruvorna i Kiruna och
Malmberget till hamnarna i Luleå och Narvik. Dm,
senare med mittsektion Dm3, är två varianter på
samma ellokstyp. Det byggdes 2*39 Dm-lok åren
1953–1971 och 19 Dm3-lok åren 1960–1970. Dm3-
loken ersattes 2001 av Iore-loken men Dm3 fortsatte
dock att dra malmtåg fram till 2013.
Längd över buffertarna: 25,1 m (Dm) respektive 35,2 m
(Dm3). Tjänstevikt: 190 ton (Dm), 273,2 ton (Dm3).
Största tillåtna hastighet: 75 km/h. Effekt: 4 800 kW
(Dm), 7 200 kW (Dm3).
Bilden visar ett MTAB Dm3-lok, Dm3 1216, på
Malmbanan i närheten av Kiruna 2006. Bild:
Wikipedia.
O-lok:
Statens Järnvägar (SJ) fick sin första elektrifierade linje
år 1915, Kiruna–Riksgränsen. Hela Malmbanan var
elektrifierad 1923. Malmbanan är en cirka 500
kilometer lång järnvägslinje som går mellan Luleå-
Gällivare-Kiruna-Riksgränsen och fram till Narvik i
Norge. Norska delen av banan heter Ofotbanen.
Egentligen börjar Malmbanan i Boden men med
förbindelse med Luleå. Gruvbolaget LKAB
transporterar sin
järnmalm från gruvorna i
Kiruna och Malmberget
till hamnarna i Narvik och
Luleå för export längs
banan.
Bilden visar en karta över
Malmbanan. Bild:
Wikipedia.
Oe- och Of-loken var en serie elektrolok vid Statens
Järnvägar (SJ) som användes för att dra malmtåg vid
Malmbanan från år 1922 (Oe) och år 1924 (Of).
Oe/Of-loken var designade som koppelstångslok och
byggdes som dubbellok. Under perioden 1937-1944
byggdes Oe-loken om och fick bland annat likadan
elektrisk utrustning som Of-loken. Oe-loken fick då
littera Of2. De sista Of/Of2-loken slopades 1972.
Samtliga dubbellok hade en korg byggd i trä och täckt
med teak-panel. Under perioden 1953-61 var nio
dubbellok temporärt ombyggda till sex trippellok
med littera Of3.
Mellan Kiruna och Narvik tilläts Of3-loken dra
vagnvikter upp till 3.100 ton. På samma sträcka tilläts
Of/Of2-loken dra max 2.250 ton.
Bilden visar multipelkopplade Of-ellok, SJ Of 93 & 94,
år 1950. Of-loken med tomma malmvagnar möter ett
fullastat malmtåg. Foto: Eric Lundquist. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKBDN00941.
Oe-loken är 20,9 meter över buffertarna och har en
drivhjulsdiameter på 1530 mm och tjänstevikten
126,8 ton. Effekten är 2800 hk och dragkraften 39
ton.
Of-loken är 20,9 meter över buffertarna och har en
drivhjulsdiameter på 1530 mm och tjänstevikten
127,8 ton. Effekten är 2800 hk och dragkraften 40
ton.
Of2-loken är 20,9 meter över buffertarna och har en
drivhjulsdiameter på 1530 mm och tjänstevikten
127,8 ton. Effekten är 2800 hk och dragkraften 40
ton.
Of3-loken är 31,3 meter över buffertarna och har en
drivhjulsdiameter på 1530 mm och tjänstevikten
204,0 ton. Effekten är 4200 hk och dragkraften 60
ton.
M-lok (El):
Mg-lok (ursprunglig littera M) är en typ av lok som
utvecklades av Statens Järnvägar för att trafikera
stambanorna i norr och kunna dra stora laster. Mg-
loken konstruerades när Norra stambanan
elektrifierades på 1940-talet. Eftersom stambanorna i
norra Sverige är mycket brantare och kurvigare än
stambanorna i södra Sverige behövdes en starkare
loktyp. Kurvigheten samt att man vid denna tid
började behärska tekniken att bygga boggilok gjorde
att man valde en konstruktion med två treaxlade
boggier. Största tillåtna hastighet 80 km/h.
Bilden visar ett SJ M-ellok, SJ M 612, 1944. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKDAE08590.
Mg-loken är 16,8 meter över buffertarna och har en
drivhjulsdiameter på 1000 mm och tjänstevikten 102
ton. Effekten är 2640 kW.
R-lok:
Rc-lok är den loktyp i Sverige som är Sveriges genom
tiderna största lokserie. Rc-loken har dragit såväl
gods- som persontåg i alla delar av Sverige. Rc-loken
skiljer från de tidigare svenska serierna genom att Rc
har tyristorstyrda likströmsmotorer. Totalt har 366
Rc-lok levererats till Statens Järnvägar (SJ) som
tillverkades mellan 1967 och 1988.
Bilden visar ett SJ Rc-ellok, SJ Rc4 1147, 1976. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKBDB14784:01.
Totalt har Rc-loket funnits i sju olika versioner och
två specialversioner, Rm och Rz. Första versionen
Rc-lok tillverkades under 1967-1968 och hade då
endast beteckningen Rc. Rc-loken användes till en
början främst i expresståg men sattes senare in som
dragkraft i alla sorters tåg.
Den andra versionen, Rc2, en förbättrad Rc,
tillverkades från1969 och de sista Rc2 levererades
1975. Rc3 är Identisk med Rc2 förutom utväxlingen
och tillverkades 1970-1971. Rc3 är växlad för 160
km/h. Sveriges vanligaste ellok, Rc4, tillverkades för SJ
åren 1975-1982. Totalt 130 Rc4 har tillverkats. Det
sista Rc-loket som var målat i orange med vit rand är
Rc4 1290. Från Rc4 till Rc5 skedde det en rätt
omfattande teknisk utveckling. Bland annat stärktes
lokets ram och pelaren mellan fönstren gjordes
grövre och loket fick tjockare fönster med
aluminiumram. Rc5 tillverkades åren 1982-1986. Rc6
är det lok som drar de flesta svenska persontåg idag.
Rc6 skiljer sig från Rc5 genom att vara växlad för 160
km/h och 40 Rc6 har byggdes mellan 1985-1988. Rc7
är version som existerade under några år. Fem Rc6
växlades även upp för att kunna köra i 180 km/h,
med ny littera Rc7.
Rm är en variant av Rc som år 1977 byggdes i sex
exemplar. Rm är tyngre än Rc och byggda för att dra
malmtåg kopplade tre och tre, som komplement till
Dm3-loken. Rm-loken var därför försedda med
malmtågsbroms och automatkoppel av typ SA3 samt
nerväxlade för att få högre dragkraft. De används
numera för tunga godståg i södra Sverige.
Största tillåtna hastighet: 135 km/h (Rc1,2,4 och 5),
160 km/h (Rc3 och 6), 180 km/h (Rc7).
Ursprungligen levererades samtliga Rc-lok i en
orange färgsättning med vita linjer. Mot slutet av
1980-talet började SJ att utveckla ett nytt färgschema
som huvudsakligen gick i blått. På senare tid har SJ
AB börjat måla sina Rc-lok svarta för att nydana sin
fordonsflotta.
Rc-loken är 15,5 meter över buffertarna och har en
drivhjulsdiameter på 1300 mm och tjänstevikten 80 ton.
Effekten är 2.640 kW.
Rapidlok (littera Ra) är en typ av elektriskt lok som
främst var avsett för expresståg i Sverige. De första
rapidloken tillverkades 1955 och hade en mjuk
strömlinjeformad yttre formgivning. Rapid-loken var
målade i ljusorange med ett blågrått band. Senare
moderniserades loken och fick samma orange
färgsättning som Rc-loket. Vid denna modernisering
erhöll det också nya halogenstrålkastare. Totalt
byggdes det 10 rapidlok mellan 1955 och 1961 och
användes fram till 1996. Största tillåtna hastighet var
150 km/h.
Bilden visar ett Rapidlok (Ra), SJ Ra 994, 1962. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKBDB12677:02.
Rapid-loken är 15,1 meter över buffertarna och har en
drivhjulsdiameter på 1300 mm och tjänstevikten 65 ton.
IORE-lok:
IORE (Littera: Iore) är ett sexaxligt godstågslok som
används för tunga malmtransporter på Malmbanan
mellan Malmberget och hamnen i Luleå samt mellan
Kiruna och hamnen i Narvik. 'Iore' är en akronym för
engelskans iron ore, järnmalm. Varje lok är
namngivet efter platser längs med Malmbanan. Iore-
lok är kopplade i par, och drar upp till 68 av de nya
120-tons malmvagnar (totalt 8 160 ton exklusive lok).
Tidigare drogs 52 vagnar av Dm3-loken. Malmtågen
har särskilda koppel som tillåter betydligt tyngre tåg.
Totalt har LKAB:s transportbolag MTAB 34 lok eller 17
par då de alltid körs parkopplade (loken har endast
förarhytt i ena änden).
De 34 Iore-loken (17 par) tillverkades mellan 2000 och
2010 för MTAB. Tillverkare är Bombardier. MTAB heter
idag LKAB Malmtrafik.
Bilden visar MTAB Iore-lok 103 Luleå, som passerar
Vassijaure år 2009. Bild: Wikipedia.
Längd över buffertar: 45,810 meter (parkopplade lok),
22,900 meter (ensamt lok). Drivhjulsdiameter: 1.250
mm. Tjänstevikt: 180 ton (ensamt lok), 360 ton
(parkopplade lok). Effekt: 5 400 kW (ensamt lok), 10 800
kW (parkopplade lok). Största tillåtna hastighet: 80
km/h.
X-lok:
X är littera för en drivenhet eller en typ av tågsätt
som kallas motorvagn. En motorvagn är ett
spårfordon som både har drivning på en eller flera
hjulaxlar och har utrymme för passagerare, gods eller
bägge delarna. En motorvagn kan kopplas ihop med
en eller flera släpvagnar. Motorvagnen kan också
multipel-köras, det vill säga sammankopplas med
annan motorvagn/andra motorvagnar.
De vanligaste kraftkällorna som används för att driva
motorvagnar är el- och dieselmotorer.
X1 var ett svensktillverkat, elektriskt motorvagnståg
för lokaltrafik. Tågtypen användes i Stockholms
pendeltåg från maj 1968 till april 2011.
X2 är littera för en drivenhet eller en typ av tågsätt
som byggdes för SJ mellan 1989 och 1998 i 44
exemplar. X2 utgör den tekniska basen i SJ:s
snabbtågskoncept X 2000. Den 4 september 1990
hade X2 trafikpremiär mellan Stockholm och
Göteborg.
X2 har en största tillåten hastighet på 200 km/h, men
har vid provkörning kommit upp i 276 km/h.
X2 är främst avsedd för att trafikera gamla järnvägar i
fjärrtågtrafik utan stora investeringar i
infrastrukturen som t.ex. rätning av kurvor och är
avsedda för att köras mellan större städer med få
uppehåll.
Bilden visar en X2-motorvagn, dvs ett X2000 tåg, vid
Lunds Centralstation år 2008. Bild: Wikipedia.
Längd: 164,2 meter (6 vagnar), Effekt: 3 260 kW (4 370
hk), Tjänstevikt: 269–365 ton.