Copyright © Hans Högman 2021-02-21
Svenska järnvägens historia (7)
Bilden visar en karta
över järnvägsnätet i
Södra Svealand och
Götaland år 1910. Bild: Nordisk
Familjebok, Projekt Runeberg.
Relaterade länkar
•
Järnvägens historia del-1
•
Järnvägens historia del-2
•
Järnvägens yrken och uniformer
•
Statens Järnvägar - loken-1
•
Statens Järnvägar - loken-2
•
Malmbanan
•
Järnvägens historia - bilder
•
Karta över södra järnvägsnätet 1910
•
Timmerflottningens historia
•
Fyr- och lotsväsendets historia
Referenslitteratur
•
Staten, järnvägarna och den regionala
utvecklingen i Sverige 1840–1890, Agaton Sten,
2015, Umeå Universitet.
•
Den glade rallaren? Norrbottniska rallares syn på
sina arbets- och levnadsvillkor, Per-Jonas Pihl
2016, Luleå Tekniska Universitet.
•
Boken “En rallares levnadsminnen”, av Samuel
Magnusson Svanbäck; nedtecknade av Herbert
Malmback, 1931.
•
Boken: “Banbrytare. Äventyr och upplevelser under
ett 100-årigt järnvägsbyggande i Sverige”. Manne
Briandt. Kristianstad 1959.
•
Sveriges järnvägars historia, Populär Historia, 13
september 2006 av Niklas Ingmarsson, publicerad
i Populär Historia 7-8/2006 .
•
Rallarna i Sverige banade väg för industrialismen,
av Mats Utbult, publicerad i Populär historia
11/2009.
•
Wikipedia
•
Järnvägsmuseet
Överst på sidan
Karta över norra järnvägsnätet 1910
Bilden visar en karta över järnvägsnätet i Norra
Svealand och Norrland år 1910. Notera att
Ostkustbanan ännu inte var byggd 1910. Bild: Nordisk
Familjebok, Projekt Runeberg.
Karta över södra järnvägsnätet 1910
Bilden visar en karta över
järnvägsnätet i Södra Svealand
och Götaland år 1868. Bild:
Postmuseum, ID: POST.050376.
Som vi ser går Södra stambanan vid denna tidpunkt
från Malmö i söder och upp till Nässjö i Småland för
att sen vika av nordväst där den ansluter till Västa
stambanan i Falköping. Sträckan Nässjö och
Norrköping stod klar först 1874 och blev då Östra
stambanan. Katrineholm - Norrköping stod klar redan
1860.