Copyright © Hans Högman 2021-02-21
Svenska järnvägens historia (6)
Svenska järnvägens historia - Bildgalleri
Rallare
Relaterade länkar
•
Järnvägens historia del-1
•
Järnvägens historia del-2
•
Järnvägens yrken och uniformer
•
Statens Järnvägar - loken-1
•
Statens Järnvägar - loken-2
•
Malmbanan
•
Karta över södra järnvägsnätet 1910
•
Timmerflottningens historia
•
Fyr- och lotsväsendets historia
Referenslitteratur
•
Staten, järnvägarna och den regionala
utvecklingen i Sverige 1840–1890, Agaton Sten,
2015, Umeå Universitet.
•
Den glade rallaren? Norrbottniska rallares syn på
sina arbets- och levnadsvillkor, Per-Jonas Pihl
2016, Luleå Tekniska Universitet.
•
Boken “En rallares levnadsminnen”, av Samuel
Magnusson Svanbäck; nedtecknade av Herbert
Malmback, 1931.
•
Boken: “Banbrytare. Äventyr och upplevelser under
ett 100-årigt järnvägsbyggande i Sverige”. Manne
Briandt. Kristianstad 1959.
•
Sveriges järnvägars historia, Populär Historia, 13
september 2006 av Niklas Ingmarsson,
publicerad i Populär Historia 7-8/2006 .
•
Rallarna i Sverige banade väg för industrialismen,
av Mats Utbult, publicerad i Populär historia
11/2009.
•
Wikipedia
•
Järnvägsmuseet
Överst på sidan
Rälsläggning, rallare som bär en räl vid norra
stambanan 1912. Bild: Nordiska museet.
Rallare i storväst. Ekströms rallarlag på
Inlandsbanan i Gunnarn 1928, Lycksele - Storuman.
Bild: Järnvägsmuseet, ID: JvmKDAK03403.
Rallare - arbete på dubbelspåret mellan Stockholm
och Uppsala vid Alsike år 1900. Bild: Nordiska
Museet, ID: NMA.0036614.
Rallare vid Bergslagens järnväg, Lilla Edet cirka 1905.
Bild: Västergötlands museum, ID: 1M16-
A145233:3863.
Rallare, de första i
tunnelgenomslaget.
Nuoljatunneln på
Malmbanan, maj 1902.
Tunneln är 875 m lång.
Bostadsläger för rallare på Riksgränsbanans del av
Malmbanan runt sekelskiftet 1900. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKDAF00161.
Rallare med skottkärror.
Rallare och gruståg i grusgropen vid Semla i
Västmanland år 1900. Foto: Nordiska museet.
Rallare med en storkärra vid Bodasjön, Vetlanda, 1913.
Mannen i mitten med "slokhatt" är Martin Palm. Bild:
Bäckseda hembygdsförening, ID: bseda.00141.
Rallare med korp och slägga.
Personal vid SJ i uniform
SJ-personal vid Ockelbos järnvägsstation, banvakter
och banmästare cirka 1880-1900. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKDAK03083.
Stationskarlar i uniform cirka 1895. Sittande i mitten
en stationskarlförman. Stationskarlarna har
tjänstenummer i mössan. Bild: Järnvägsmuseet, ID:
JvmKABA00165.
Lokförare och eldare, 1890-tal, Stockholm. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKDAK03216.
Tjänstgörande stinsar vid fältmanöver i Hessleholm
september 1899. Bild: Järnvägsmuseet, ID:
JvmKDCA00655.
Lok
Lokstall i Katrineholm cirka 1905. Bild: Järnvägsmuseet.
SJ B-lok. Foto: S. Walhter, 1950. Bild: Järnvägsmuseet,
ID: JvmKDAF04841.
Lokförare i lokhytten på ett E-lok (ånglok), 1960-tal.
Foto: Sven Thelberg. Bild: Järnvägsmuseet, ID:
JvmKBDO00130.
Eldare i arbete på ånglok, 1956. Foto: Lennart Nilsson.
Bild: Järnvägsmuseet, ID: JvmKBDB15546.
SJ D-lok vid Vislanda station 1954. Foto: Birger Ferm.
Bild: Järnvägsmuseet, ID: JvmKAFF00293.
SJ Rc-ellok, SJ Rc4 1147, 1976. Bild: Järnvägsmuseet,
ID: JvmKBDB14784:01.
SJ sittvagn, 2-klass kupé, 1930-tal (SJ B04b). Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKDAF04728.
SJ restaurangvagn tidigt 1900-tal. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: JvmKBDM02331
SJ sittvagn, 2-klass kupé år 1953. Foto: Seved
Walther. Bild: Järnvägsmuseet, ID:
JvmKBDB03060.
SJ C08a, sittvagn 3:e klass, 1920-tal.
Bild: Järnvägsmuseet, ID:
JvmKBDB04780.
SJ sovkupé littera SJ A014b och SJ A015b, år 1954.
Foto: Seved Walther. Bild: Järnvägsmuseet, ID:
JvmKBDB03144.
Järnvägsvagnar