Copyright © Hans Högman 2021-02-21
Svenska järnvägens historia (3)
Statens järnvägar, SJ
Personalkategorier vid järnvägen
Det har naturligtvis funnits och fortfarande finns
många olika yrkeskategorier vid järnvägen, några av
dessa finns dock inte kvar längre som exempelvis
eldare och bromsare. Nedan följer ett urval av några
yrkeskategorier:
Stationsinspektorn eller kortformen stins var den
som hade ansvaret över en större järnvägsstation, dvs
han var järnvägsstationens chef. Han ansvarade för
att allt inom järnvägsstationens område fungerade.
Stinsen hade befogenhet att delegera ansvar, vilket
ofta skedde vad det gällde tågens ankomst och
avgång. En vanlig uppfattning är att stinsen vinkade av
tågen. Det gjorde han också, men vanligare var att han
delegerade denna syssla till en underställd
tjänsteman. På mindre
järnvägsstationer kunde en
stationsmästare vara ansvarig
för stationen.
Bilden till höger visar en
stationsinspektor (stins) med
signalspade, cirka 1950. Foto:
Eric Lundquist. Bild:
Järnvägsmuseet, ID:
JvmKBDN00909.
Stationsskrivare tjänstgjorde på järnvägsstationen
och var underställd stationsinspektorn.
Stationsskrivarens arbetsuppgifter bestod av olika
administrativa kontorsgöromål.
Stationskarlar var anställda inom trafikavdelningen
och deras närmaste chefer var stationsinspektorn,
stationsskrivaren och stationskarlsförmannen och
stationskarlarna hade mycket varierande
arbetsuppgifter. När ett tåg kom till järnvägsstationen
skulle stationskarlarna öppna vagnsdörrarna och ropa
ut stationens namn. Vidare skulle de ta emot de
avstigande passagerarnas bagage och bära dessa till
bagagerummet. Vad gäller i och urlastning av gods
sköttes även detta av stationskarlarna. De utförde
också växlingsarbete på banområdet.
Lokföraren är lokets och tågets förare. Lokföraren
skulle även ha tillräckliga kunskaper för att kunna
underhålla sitt lok samt att vid behov göra mindre
reparationer så att loket var kördugligt tills det kom in
till en verkstad för reparation. Han var ansvarig för att
hålla den gällande hastigheten och att iakttaga
signalerna utmed banan. Lokföraren skulle även ha
god kännedom om banan för att kunna hålla så jämn
hastighet som möjlighet utan
snabba inbromsningar och
ryckig gång. SJ:s första kvinnliga
lokförare anställdes år 1977.
Bilden till höger visar en SJ
lokförare i hytten till sitt lok som
väntar på signalen att starta,
cirka 1950. Bild:
Järnvägsmuseet, ID:
JvmKBDB02085.
Lokeldaren var underställd lokföraren vad gäller
lokets skötsel och handhavandet. Eldaren skulle utföra
det arbete som måste göras för att få loket startklar,
bl.a. skötsel av ångpannan, påfyllning av vatten och
kol, rengöring och smörjning, putsning av lyktor mm.
Under gång skulle eldaren se till att rätt mängd kol
hela tiden fanns i fyrboxen (pannan). Det var därför
viktigt att eldaren hade god kännedom om banan för
att kunna fylla på med kol vid rätt tidpunkt, till
exempel vid uppförsbackar. När eldaren inte var
upptagen med eldningen av fyrboxen var hans plats
vid bromsveven för att vid eventuell signal vara beredd
för bromsning av loket. Både lokföraren och eldaren
skulle vara vaksamma på
eventuella signaler som
kunde komma från
banvakter utmed banan eller
vid stationerna.
Bilden visar en lokeldare i
arbete på ett ånglok 1956.
Foto: Lennart Nilsson (1922-
2017). Bild: Järnvägsmuseet,
ID: JvmKBDB16275.
Bromsare: För att kunna bromsa både lok och vagnar
användes från början skruvbromsar. Bromsarna i
vagnarna sköttes av bromsare som på lokförarens
signal skulle skruva åt eller lossa på bromsen.
Bromsarens arbetsplats var bromssätet, bromsbåset
eller bromshytten. Bromssätet bestod i stort sett bara
av en sittplats för bromsaren. Bromsbåsen var som ett
bromssäte med tak och väggar, bromsbåset satt
nästan som en holk utanpå vagnen. Att vara bromsare
var ett enformigt och slitsamt arbete. Bromsaren fick
snabbt lära sig tåla köld och väta utan någon möjlighet
till byte av kläder. Vintertid fick de ofta sitta ute i
öppna bromskurar, med
skydd av träväggar upp till
midjan utsatt av vindarna och
bitande köld och många fick
problem med hälsan.
Bilden visar en bromsare
klädd i vinterklädsel 1946.
Foto: Sture Gewert, 1946.
Bild: Järnvägsmuseet, ID:
JvmKDAF04690.
Konduktörerna var anställda vid trafikavdelningen
och deras närmaste chef var stationsinspektorn. Innan
tjänstgöringspasset började skulle konduktören
infinna sig på stationen för att ta emot order av
stationsinspektorn för tjänstgöringen ombord på
tåget. Konduktören ansvarade för att sido- och
baklyktor på tåget var putsade och i ordning. Han var
också skyldig att se till att vagnarna var riktigt
sammankopplade samt att dörrarna till godsvagnarna
var stängda. Vid tågets avgång från järnvägsstationen
var det på stationsinspektorns signal, därefter var det
konduktören som ansvarade för passagerare och
gods. Under gång skulle konduktören även vara
uppmärksam på lokförarens signaler.
Banmästaren tillhörde banavdelningen och
ansvarade för en bansträcka inom den bansektion
som han tillhörde. Banmästarens chef var
baningenjören. Under sig hade banmästaren ett antal
banvakter som var och en ansvarade för en tilldelad
sträcka på den bansträcka som banmästaren hade
ansvaret för. Rapporteringsordningen var att banvakt
rapporterade till banmästaren som i sin tur
rapporterade till baningenjören. Banmästarens skulle
se till att “hans” bansträcka var i gott skick så att lok
och tåg kunde trafikera banan utan risk för olyckor.
Banmästaren inspekterade också banan för att se till
att allt var i ordning. Under dessa inspektioner
kontrollerade banmästaren också att banvakten
uppfyllt sina åtaganden.
För underhållning och förvaltning av banan fanns
särskilda banvakter anställda. Banvaktens ansvar var
att inspektera sin del av järnvägsbanan och om fel
uppstått, åtgärda detta eller meddela brister till sin
banmästare. Brister i banan fick åtgärdas mellan
passage av de olika tågen. Exempel på fel som kunde
uppstå var tjälförskjutningar, rälsbrott, solkurvor eller
hinder som nedfallna träd eller stenblock. Vidare
utförde banvakten regelbundet underhåll såsom
slipersbyte, byte av brustna skarvjärn samt lagning av
grindar och staket utmed banan. För att rälsen skulle
ligga i rätt läge utfördes klotsning, kilning och
stoppning. Vidare, banvakten skulle kontrollera de
passerande tågen för att kontrollera att allt stod rätt
till med dem. Bruket av
banvakter pågick fram till i
början på 1960-talet.
Bilden visar en banvakt på
dressin intill sin banvaktsstuga,
nr 122 i Wästra Hästbo. Foto:
Josef Eriksson. Bild: Länsmuseet
Gävleborg, ID:
XLM.Torsåker1129.
På de ställen där vägar korsade järnvägen fanns
tidigare grindar som sköttes av en grindvakt. I god tid
innan ett tåg skulle passera stängde grindvakten av
vägen med grindarna så att det blev fri passage för
tåget. När tåget passerat öppnades åter grindarna
som istället stängde av järnvägen. Det var därför
viktigt att grindvakten höll reda på de tider tågen
passerade. Grindvakten skulle stänga grinden 10
minuter före den tidpunkt ett tåg skulle passera. Både
banvakter och grindvakter skulle hålla koll på tågets
sista vagn där signal för “extra tåg följer” sattes upp.
Om en vägövergång låg i närheten av en
banvaktsstuga ingick bevakningen av grindarna i
banvaktens arbete. Var banvakten gift var det vanligen
hustrun som skötte detta arbete.
Längre fram i tiden övergick man till att använda sig av
bommar som enbart stängde av vägövergången.
Bilden visar en kvinnlig grindvakt i Söderala år 1922.
Bild: Järnvägsmuseet, ID: JvmKDAA16802.
Uniformer vid SJ
Järnvägens personal bar uniformer. Vid
arbetsuppgifter som var smutsiga bars
överdragskläder men i regel alltid en uniformsmössa.
Den första informationen om uniformer vid Statens
Järnvägar är från januari 1857 då uniformsknappar
beställdes från Danmark.
I Handelstidningen från 1859 omnämns att
järnvägstjänstemännen igenkänns genom den
uniform de bär. Uniformen var mörkblå med vita
passpoaler. De silverfärgade knapparna hade ett
lokomotiv som symbol. Mössan hade silvergaloner
där stationsinspektören hade tre galoner med ett
broderat lokomotiv över. Förste konduktören hade
två galoner medan andre konduktören hade en galon
runt mössan. Uniformsmössan fick även bäras till
civila kläder.
Bokhållare (skrivarna), liksom stationsmästare på de
mindre stationerna bar blå mössa med 2
silvergaloner. Stationsbetjäningen bar 1 galon. År
1864 var uniformer införda vid Statens Järnvägar
men lokpersonalen fick sin uniform först på 1870-
talet.
Dåvarande civilministern Gerhard Lagerstråle
undertecknade den 29 januari 1864 det första
Kungliga brevet avseende bestämmelser om SJ:s
uniform. Därmed var uniformeringen fastställd
genom kungligt brev.
SJ:s bevingade hjul krönt av en
kunglig krona blir nu symbol
för Statens Järnvägar. Se bild till
höger. Samtidigt erhöll
stationsföreståndarna ett rött band kring mössan
som tjänstetecken. Enligt ett regelverk från den 5
september 1865 får stationsinspektorerna
guldgaloner om 16 respektive 13 mm allt efter
järnvägsstationens klass.
Uniformsknappen till vänster har ett
så kallat B-lok som motiv, 1860-tal för
lägre betjänte, tex stationskarl,
banvakt mfl. Bild: Järnvägsmuseet, ID:
Jvm13820-1.
Nedan följer en kort sammanfattning av de första 50
årens uniformsreglementen vid SJ:
1870-års uniformsreglemente:
Det första egentliga Beklädnadsreglementet för de
anställda vid Statens Järnvägar fastställdes den 5
april 1870. Överkonduktör bibehöll två
silvergaloner kring mössan samt fick ett
tjänstgöringsnummer av vit metall under en kunglig
krona. Underkonduktören hade en galon.
Bilden visar en skärmmössa för
överkonduktör vid SJ m/1870
med två galoner samt
tjänstgöringsnummer under
kunglig krona.
Förste banmästare hade två
silvergaloner i mössan, banmästaren en.
Stationsförman har en bred silvergalon och
stationskarlarna tjänstgöringsnummer i silver under
en kunglig krona.
Banvakten försågs med en s.k. banvaktsplåt. Det var
en sköld av metall utstansad med ett
tjänstgöringsnummer samt krönt med en kunglig
krona.
Bilden till vänster visar mössa med
banvaktsplåt. Bild:
Järnvägsmuseet, ID:
JvmKDAK00233.
Syrtuten (kappan) hade sk. fällkrage, rundskurna
ärmuppslag, spetsiga fickklaffar med tre knappar
samt vita passpoaler på krage, ficklock och uppslag.
Syrtuten hade dubbla knapprader om 7 knappar
vardera. Även byxorna var försedda med vita
passpoaler.
I en förordning från 1876 bekräftas att
stationsmästare i likhet med överkonduktör ha två
galoner om mössan men istället för
tjänstgöringsnummer och krona, ett bevingat hjul av
vit metall.
År 1878 bestämdes att gradbeteckningarna på
ärmuppslagen istället för att ligga snett över ärmen
nu skall gå runt om ärmen och samt ha en
vinkelspets uppåt.
År 1889 får kontorsbiträden på en 5 mm bred
silvergalon på mössa och ärm. Portvakt vid
personstation fick en 30 mm bred silvergalon med
två svarta broderade korslagda nycklar. Kontorsvakt
och notisbärare fick en 3 mm bred silversnodd runt
mössan. Överbanmästarna fick ett bevingat hjul och
två 10 mm breda silvergaloner.
Bilden visar den mössa som
användes mellan 1900-1909 av
den lägre lönegraden av de högre
tjänstemännen, exempelvis
stationsskrivare. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: Jvm02520.
1909-års uniformsreglemente:
Mösskokarden med loket som användes av
lokpersonalen togs bort 1901 och ersattes av en
annan kokard i blå emalj med vinghjul, trekronor och
åskviggar av vit metall.
Enligt reglementet från 1909 skall “silver” inte längre
användas vid SJ utan alla knappar och märken skall
vara av gul metall. För alla avdelningar skall det nu i
mössan finnas ett bevingat hjul krönt av en kunglig
krona med en blå och gul nationalkokard därunder.
Bilden till vänster visar den mössknapp
som bl.a. lokförare bar från 1901. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: Jvm51657-1.
Bilden till höger visar en
uniformsknapp enligt
1909 års SJ-reglemente
och som användes 1909 - 1953. Bild:
Järnvägsmuseet, ID: Jvm13701-1.
I förekommande fall skall ett
tjänstgöringsnummer i gul metall anbringas där
emellan. Avdelningstillhörighet skulle utmärktas med
särskilda rockslagsmärken. Stationsföreståndarna
fick ett 20 mm högrött band runt mösskullen.
Särskild sommaruniform tillverkad av vitt eller
blårandigt tyg med gradbeteckningarna av mörkblått
band införs nu.
För tjänstemän med högre tjänstegrader försvann
gradbeteckningen i mössan. Istället fick de ett
huvudband av svart silke med krönta bevingade hjul,
eklövskvistar samt bokstäverna SJ. Mössan fick
framtill ett bevingat hjul av gul metall samt en gul och
blå kokard.
1921-års uniformsreglemente:
1921-års reglemente var i stort detsamma som det
förgående men vissa skillnader finns.
Tjänstgöringsnumren i mössan samt tågbefälets gula
passpoaler togs bort. För högre tjänstegrader togs
det bevingade hjulet och kokarden i mössan bort och
ersattes av ett guld broderat märke med ett
bevingat hjul där vingar omsluter
riksvapnets tre kronor under en kunglig
krona.
Bilden till höger visar mössmärke m/1921.
Bild: Järnvägsmuseet, ID: Jvm23644-1-2.
År 1929 bestämdes att galonernas antal
och utseende skulle ändras. Överinspektörer fick nu
en 18 mm bred spetsig galon, en slät 3 mm samt en
slät 7 mm galon. Trafikinspektörer fick en spetsig 18
mm bred galon samt en slät 7 mm bred.
1921-års reglemente kom att användas mer eller
mindre oförändrad fram till 1954 då ett nytt
uniformsregelemente kom.
Privata järnvägarna:
Även vid de privata järnvägarna bar personalen
uniformer. I stort följde de enskilda järnvägarnas
uniformer SJ:s uniformsreglemente men hade
naturligtvis inbördes stora avvikelser. Vanligtvis var
gradbeteckningar och tjänstetecken lika med de som
användes vid Statens Järnvägar men med vissa
skillnader. Det bevingade hjulet var försett med ett
griphuvud i stället för kunglig krona och knapparna i
tjänstemännens uniformer hade lok som motiv i
stället för SJ:s bevingade hjul. Vidare,
gradbeteckningarna på mössan liksom runt
ärmuppslagen bestod av en eller flera guldgaloner
beronde på tjänstegrad.
Bilder på järnvägsuniformer, SJ
Relaterade länkar
•
Järnvägens historia del-1
•
Järnvägens historia del-2
•
Järnvägens yrken och uniformer
•
Statens Järnvägar - loken-1
•
Statens Järnvägar - loken-2
•
Malmbanan
•
Järnvägens historia - bilder
•
Karta över södra järnvägsnätet 1910
•
Timmerflottningens historia
•
Fyr- och lotsväsendets historia
Referenslitteratur
•
Staten, järnvägarna och den regionala
utvecklingen i Sverige 1840–1890, Agaton Sten,
2015, Umeå Universitet.
•
Den glade rallaren? Norrbottniska rallares syn på
sina arbets- och levnadsvillkor, Per-Jonas Pihl
2016, Luleå Tekniska Universitet.
•
Boken “En rallares levnadsminnen”, av Samuel
Magnusson Svanbäck; nedtecknade av Herbert
Malmback, 1931.
•
Boken: “Banbrytare. Äventyr och upplevelser under
ett 100-årigt järnvägsbyggande i Sverige”. Manne
Briandt. Kristianstad 1959.
•
Sveriges järnvägars historia, Populär Historia, 13
september 2006 av Niklas Ingmarsson,
publicerad i Populär Historia 7-8/2006 .
•
Rallarna i Sverige banade väg för industrialismen,
av Mats Utbult, publicerad i Populär historia
11/2009.
•
Wikipedia
•
Järnvägsmuseet
Överst på sidan