Copyright © Hans Högman 2020-04-03
Kyrktagning av kvinnan efter
förlossning
Efter förlossningen ansågs kvinnan/modern vara
"oren". Denna tidsperiod av "orenhet" skulle pågå i
6 veckor efter förlossningen. Därefter skulle
kvinnan genomgå en ritual i kyrkan för att åter tas
upp i den kyrkliga och sociala gemenskapen.
Kyrktagning
Den kyrkliga ritualen för att återuppta kvinnan i
församlingen kallades för kyrktagning eller
kyrkotagning. Andra namn är kyrkogång och
absolution.
Att kyrktagningen skedde 6 veckor efter
förlossningen har sin förebild i de föreskrifter som
finns i Gamla testamentet om 40 dagars orenhet (3
Mos. 12).
Mellan förlossningen och kyrktagningen var
kvinnan inte tillåten att arbeta utomhus eller att
besöka kyrkan. Detta ställde till problem i fattiga
hem där kvinnan inte kunde vänta så länge på att
åter få börja arbeta. År 1866 förkortades tiden av
"orenhet" till 4 veckor.
Kyrktagningen anmäldes i förväg på
pastorsexpeditionen eller samma dag då den skulle
förrättas. Meddelandet lämnades att kvinnans
make.
Vanligen förrättades kyrktagningen före
gudstjänsten på den ordinarie söndags
gudstjänsten.
I början skedde kyrktagningen vid kyrkporten. Det
fanns dock en känsla av skam att kyrktagas vid
porten eftersom det var här som dömda satt i
kyrkstocken och sonade sina brott. Dessutom var
det kallt och dragit vid dörren vilket inte var bra för
de nyblivna mödrarna.
Senare flyttades kyrktagningen till altaret. De
främsta kvinnorna i församlingen var de som först
kyrktogs vid altaret, därefter även de mindre
bemedlade.
Vid kyrktagningen knäböjde kvinnan på en särskild
klädd kyrktagningspall. Därefter läste prästen en
kyrktagningbön, tog kvinnan i hand uttalade en
lyckönskan.
Fram till 1860 - 1870 utgick en avgift för
kyrktagningen.
Ogifta mödrar kyrktogs inte utan skriftades. Detta
skedde normalt sett inte vid högmässan utan på
vardagar. Prästen tog heller inte de ogifta
kvinnorna i hand. De fick dessutom knäböja direkt
på det kalla stengolvet i kyrkan eller på en oklädd
pall.
År 1864 ändrades bestämmelserna om när dopet
skulle ske och den tidsperioden utökades till inom 6
veckor efter födseln. Efter detta år blev det vanligt
att kyrktagningen och dopet utfördes vid samma
tillfälle. Kyrktagningen skedde först i ett avskilt rum
och därefter kunde modern förena sig med
dopgästerna vid dopfunten och därmed delta vid
själva dopet.
Information om kyrktagning finns i födelse- och
dopböckerna och någon gång även på
flyttningsattester och i husförhörslängderna. I
husförhörslängderna för trolovade kan det finnas
anteckning om att en kvinna kyrktagits såsom
någons "fästeqvinna".
I början var kyrktagning en reningsritual. Efter
reformationen uppfattas kyrktagningen från
kyrkligt håll även som en tacksägelse för att
kvinnan klarat av förlossningen utan
komplikationer och nu är frisk igen.
Reningsföreställningarna levde dock länge kvar
bland allmogen.
Under 1870- och 1880-talen börjar
kyrktagningen försvinna. Längst levde den kvar
på västkusten där kyrktagning förekom ännu på
1940- och 1950-talen.
Noteringar i kyrkböckerna
Vanligen kan man se noteringar om kyrktagning av
kvinnor i födelseböckerna men även i
husförhörslängderna och i flyttlängderna kan
liknande noteringar finnas. Man ser då noteringar
som "Abs." eller bara "Ab." ibland följda av ett
datum. "Abs." or "Ab" är en förkortningar av
"absolution".
Utdrag från husförhörslängden Strängsered (P)
AI:4 (1838-1847) bild 6 / sid 113 (AID:
v44451.b6.s113, NAD: SE/GLA/13507).
På bilden ser vi noteringen "abs. 46", dvs.
absolution 1846.
Kyrktagning och
dopseder
Utdrag från husförhörslängden Gustav Adolf AI:7
(1867-1875) bild 138 / sid 133 (AID:
v20046.b138.s133, NAD: SE/VALA/03255).
På bilden ser vi noteringen "ab. 3/2 70", dvs.
absolution den 3 februari 1870 (3/2 70). Till höger
finns även en notering om lysning.
Dopet
Ett barn skulle döpas inom 8 dagar efter födseln
enligt kyrkolagen. Detta innebar att modern inte
kunde närvara vid dopet då hon då ännu inte var
kyrktagen. Barnet döptes så gott som alltid i kyrkan,
såvida det inte var fråga om nöddop.
Som angivits ovan var inte modern med vid dopet.
Av någon anledning ansågs det heller inte passande
att fadern var med vid dopet. Istället företräddes
barnet av faddrarna. Faddrarna skulle ta hand om
barnet om något hände föräldrarna. I regel finns
alltid någon närstående till barnet med bland
faddrarna. Det kunde vara äldre bröder eller systrar,
syskon till barnets föräldrar samt far- och
morföräldrar.
Vid första barnet var det vanligt att det var barnets
farmor eller mormor bar barnet vid dopet. Om de
inte fanns kvar kunde det var en faster eller moster.
Förnamn - seder
När man skulle ge det första barnet ett namn
hände det att man tog far- eller morföräldrarnas
förnamn som namn på barnet. Hur pass vanlig
denna sed var är det dock svårt att säga. En del
forskare hävdar dock att någon sådan sed inte kan
särskiljas i källmaterialet.
Följande sedvänja var dock inte ovanlig: förste sonen
uppkallades efter farfar, andre sonen efter morfar,
tredje sonen efter fadern; första dottern
uppkallades efter mormor, andra efter farmor,
tredje efter modern. Andra hänsyn kunde dock lätt
ta över och det är alls inte ovanligt att man ser
namn som varken finns i familjen eller är någon av
faddrarnas.
Mycket vanligt – för att inte säga näst intill
obligatoriskt – var att barnen döptes efter ett syskon
som dött.
Källor
•
Nationalencyklopedin, NE
•
Demografiska databasen, Umeå universitet
•
Släktforskning för alla, Börje Furtenbach, 1986.
•
Namn i Sverige, etnolog Ingela Martenius
•
Livets högtider i Sverige, etnolog Ingela
Martenius
Överst på sidan