Copyright © Hans Högman 2017-08-25
Jakten på marockanska
sjörövare
Jakten på marockanska sjörövare,
1759 - 1760
Kryssning i Medelhavet efter marockanska
sjörövare
I januari 1759 utrustades två fregatter, Adolph Ulric
och Jason för kryssning efter marockanska
sjörövare. Till besättningen avdelades bland annat
totalt 70 man från Norrlands
båtsmanskompanier.
Stockholms stads skeppsrederi hade i ett kontrakt
med kronan åtagit sig att ombesörja kryssningarna.
Fartygen avseglade från Stockholm i maj 1759 och
återkom först i december 1760.
Befälhavare på Adolph Ulric var kaptenlöjtnant Erik
Morén och på Jason löjtnant Balck. Då Jason nått
Helsingör i början av juni avled dock löjtnant Balck.
Han ersattes av kaptenlöjtnant Thomas Kullenberg.
Fartygen fortsatte från Helsingborg innan Kullenberg
hann dit. Han fick via ett handelsfartyg ansluta till
Jason som då fanns i Cádiz. Detta var i slutet av
oktober. Han tog då befälet på Jason. Innan dess
hade Jason inte påträffat någon anmärkningsvärt
under sina kryssningar.
Adolph Ulric kom till Malaga i slutet av september. I
slutet av oktober prejade hon en spansk flotta, som
dock inte sett några morer. Den 10 november
tvingade hon ett fartyg att brassa bi på grund av
misstänkta rörelser. Det var dock en engelsk fregatt.
I december inträffade en svår storm som tvingade
Adolph Ulric att kasta halvdäckskanonerna överbord.
Hon tvingades därefter att söka hamn för
reparationer.
I slutet av januari 1760 tog Jason med några
köpmansskepp från Cádiz och genom Gibraltar sund.
Den 1 februari ankrade Jason upp i Tangerviken och
såg där två halvchebecker*. Jason utsattes för två
skott från vallarna som dock inte orsakade någon
skada på Jason.
I slutet av februari erhöll man kontakt med kapten
Fägerschiöld på skeppet Sparta. Sparta överlämnade
tre skepp som Jason konvojerade till Cádiz och
anlände dit den 2 mars. Man återvände åter till
kryssningarna och försökte hjälpa ett handelsfartyg
genom Gibraltar sund men drevs tillbaka av storm
och återvände till Cádiz. Här förenades nu Jason och
Adolph Ulric.
Därefter kryssade båda fartygen farvattnen Cádiz-
Tanger-Malaga och jagade chebecker* som dock inte
ofredade svenska handelsfartyg. En del chebecker
flydde till kustnära vatten eller in i hamnar och
kunde därför inte visiteras.
En chebeck flydde in i Tangers hamn som var
skyddad av batterier. Jason som förföljde besköts
utan uppehåll från batterierna och fick någon skada
på seglen.
Efter dessa kryssningar i juni kom Adolph Ulric till
Malaga dit även Jason anlände. Här låg en svensk
handelsflotta på 20 fartyg och avsikten var att
konvojera dem till Cádiz där örlogsfregatten Fama
väntade. På grund motvind blev man dock tvungen
att återvända.
I juli förstördes Fama av en brand och den 25 juli
1760 anlände örlogsfregatten Jaramas som åtog sig
att konvojera handelsfartygen till Sverige.
Under sensommaren och hösten 1760 fortsatte
Adolph Ulric och Jason kryssningarna var för sig. Den
1 september utsattes Adolph Ulric för beskjutning
från ett kastell. Elden besvarades.
I slutet av september upptäcktes en chebeck som
hissade spansk flagg och satte segel. Chebecken
jagades och då han vägrade stanna besköts han med
två skott. Chebecken satte då kurs mot land och kom
på så sätt undan utan att dess identitet kunde
konstateras.
Kryssningarna pågick både innanför och utanför
Gibraltar sund fram till mitten av oktober då order
kom om att de båda fregatterna skulle återvända
hem.
Kapten Kullenberg på Jason omtalade att han ofta
påträffat engelska örlogsfregatter som varit "ganska
hövliga" fast de ofta hävdat att han skulle komma
ombord men att de låtit nöja sig med hanns
uppfattning, som överensstämde med vanan på
neutrala krigsskepp.
I slutet av november påträffade Jason en fransk
fregatt om 30 kanoner som påstod att den svenska
befälhavare måste komma ombord men Kullenberg
lät honom förstå att "sådant icke passade sig",
varefter den franska fregatten bad om ursäkt och
avlägsnade sig.
Den allvarligaste incidenten inträffade under
hemfärden i den Engelska kanalen. Ett fartyg
närmade sig Jason och avlossade en salva med både
kanoner och musköter. Han frågade varifrån Jason
kom. Kullenberg svarade men svaret oaktat fortsatte
beskjutningen. Jason besvarade elden och avlossade
totalt 30 skott under striden som varade en timme.
Det främmande fartyget blev illa skadat och försvann
från stridsplatsen. Jason ankrade sedan för
reparation av segel och rigg. Ingen man skadades
under striden.
De båda svenska fartygen kom till Sverige under de
sista dagarna av 1760.
* Chebeck
Chebeck eller schebeck var ett vanligt fartyg i
Medelhavet. Det var ett kombinerat rodd- och
segelfartyg som påminde om galärer men var en
mycket bättre seglare än galären.
Källreferenser
1.
Båtsmanshållet i Ångermanland och Medelpad
av Carl Hamnström, 1972