Copyright © Hans Högman 2017-08-26
Vad var en kapare?
Vad var en kapare och vad var skillnaden
mellan kapare och pirater (sjörövare)?
En kapare gjorde sina erövringar på uppdrag av
sin regering. De hade i uppdrag att angripa och
plundra fartyg, örlogs- såväl som handelsfartyg från
fiendenationer. Som bevis att de agerade på
uppdrag försågs kaparna med en skriftlig fullmakt,
ett sk. kaparbrev (fribrev).
Skillnaden mellan kapare och pirater kan vara
hårfin men piraten agerade för egen vinning och
attackerade fartyg utan urskiljning. Pirater har
funnits så länge det funnit kommersiell sjöfart.
Kaparna angrep fartyg från fiendenationer på
uppdrag av det egna rikets statsledning.
Vilka nationers fartyg som kaparen fick attackera
reglerades av kaparbrevet. Kapningen skulle ske
efter givna regler, den fångna besättningen skulle
behandlas på ett visst sätt och det erövrade bytet
fördelas enligt instruktioner från kronan. Ofta
skulle kronan ha sin del av bytet. Det hände dock
att kaparen och hans besättning fick dela på hela
bytet, bla för att locka fler att bli kapare.
Det var viktigt att bytet fördelades på rätt sätt.
Engelska kapare i Västindien fick ta sitt byte till
amiralitetsdomstolen på Jamaica som fastställde
hyr bytet skulle fördelas. De inspekterade även
bytet och fastslog värdet.
Den svenska Amiralitetsrätten i Göteborg
fungerade på motsvarande sätt för de svenska
kaparna, dvs som prisdomstol.
Kaparbrevet skyddade kaparen mot att bli hängd
som sjörövare om de fångades utan skulle snarare
betraktas som krigsfångar.
Kaparen kunde använda egna fartyg eller få
utnyttja örlogsfartyg. Kaparverksamheten var ett
led i krigföringen och kanske främst inriktad på
handelskrig. Kapare var ett billigt och effektivt sätt
att förstärka den reguljära örlogsflottan.
Om en kapare inte kunde uppvisa ett kaparbrev
eller inte agerade enligt kaparbrevet kunde han
dömas för sjöröveri och avrättas.
Under kriget mellan Frankrike och England -
Holland åren 1689 - 1697 lyckades franska kapare
ta hela 4.00 engelska och holländska fartyg.
Kapare har använts från 1500-talet och långt in på
1800-talet. Först 1856 deklarerades i Paris en
överenskommelse att kaperi var ett brott mot
krigslagarna. Både England och Frankrike anslöt sig
men den unga och ännu svaga sjönationen USA
vägrade.
Konvojer
Den svenska örlogsflottan ledde flera konvojer
till Medelhavet för att skydda de svenska
handelsfartygen mot kapare och pirater. År 1724
bildades ett särskilt konvojkommissariat för att
organisera de svenska handelsfartygens trafik till
Medelhavet. Ända fram till 1845 betalade Sverige
attribut till Marocko för att skydda sig mot
piratangrepp därifrån.
Läs mer om den den Svenska jakten på
marockanska pirater.
Svenska örlogsflottan fattade en förordning om
konvojverksamhet redan 1653. Första
konvojresan ägde rum 1666 då det svenska
örlogsfartyget "Svenska Lejonet" eskorterade
handelsfartyg till Portugal. Totalt företogs ett 40-tal
konvojexpeditioner under det fransk-engelsk-
holländska kriget.
Sjöstriden vid Orford Ness 1704
Under det stora nordiska kriget hade den svenska
örlogsflottan mindre ledig kapacitet för
konvojtjänst. Två resor gjordes dock 1703 och en
1704, båda till Holland och England. Båda åren
användes örlogsfartyget "Öland" om 48 kanoner
och med en besättning på 240 man.
Den 28 juli 1704 krävde en engelsk flottstyrka att
svenskarna skulle stryka segel (fira märsseglet) (se
not 1) och salutera på den engelska flaggan vilket
dock "Ölands" kapten Gustav Psilander (1669-
1738) vägrade om inte engelsmännen också
saluterade den svenska flaggan. Resultatet blev en
häftig sjöstrid där nio engelska fartyg efter drygt
fyra timmars strid utanför Orford Ness lyckades
betvinga "Öland". Öland plundrades, konvojerna
beslagtogs och Psilander sattes i fängelse i England.
Förlusterna på svensk sida uppgick till 16 döda och
37 sårade och på engelsk sida till cirka 20 döda och
80 skadade.
Handelsfartygen i konvojen släpptes efter ett tag
och Psilander själv släpptes i slutet av augusti. Då
Öland var illa tilltygat och behov av reparation
kunde han inte återvända hem med fartyget förrän
den 5 november. Fartyget förliste dock i hårt väder
vid Skagen på väg tillbaka till Sverige men Psilander
klarade sig.
Bilden visar sjöslaget
vid Orford Ness
mellan skeppet Öland,
kommenderat av
Gustaf von Psilander,
och åtta fartyg ur den
engelska flottan.
Målning av Johan
Tietrich Schoultz.
Wikipedia. Linjeskeppet Öland är i mitten på bilden.
Psilanders modiga men hopplösa kamp vid Orford
Ness gillades av Karl XII men var mindre uppskattat
av regeringen i Stockholm. Regeringen ville inte
stöta sig med England vilket Karl XII inte drog sig
för.
Ett tydligt direktiv från kung Karl XII föreskrev att
den svenska stormaktens fartyg inte fick stryka
segel eller stryka flagg för någon. Det var belagt
med dödsstraff för befälhavare att utföra denna
gest, som sågs som ett uttryck för underdånighet.
Datumet för slaget är den 28 juli enligt den då
rådande svenska kalendern. I England anges
datumet däremot till den 27 juli, i enligt den
julianska kalendern som då användes där.
Den engelska flottans krav att deras flagga skulle
hälsas samt att de krävde att få inspektera
konvojerna orsakade många problem för
sjöstaterna. Det var med andra ord inte enbart
kapare som hotade de svenska fartygen.
År 1695 befalldes det svenska örlogsfartyget
"Livland" att fira sitt märssegel trots att hon redan
enligt internationellt bruk skjutit svenskt lösen.
Kapten Per Olsson vägrade fira seglet och gjorde
fartyget redo för strid. Efter en våldsam strid där
flera av besättningen dödades och sårades gav
"Livland" upp och togs av den engelska flottan till
Plymouth. "Livland" frigavs senare men Per Olsson
anklagades inför svensk Amiralitetsrätt för att ha
givit upp sitt fartyg. Han dömdes till döden men
benådades i sista stund.
Året därpå dömdes löjtnant Klöfversköld på
fartyget "Wachtmeister" för att han i strid, då
fartygschefen Erik Ribbing dödats, låtit hala den
svenska flaggan. Han dömdes till förlust av livet
samt av ära och gods (Han lär dock inte ha
avrättats).
Det finns många exempel på liknande incidenter.
Inga sjöofficerare fick, enligt sjöartiklarna, ge upp
sitt fartyg så långe han hade möjlighet att försvara
sig.
För att komma förbi problemet med att hala
flaggan för engelsmännen befallde Karl XI 1695 att
alla konvojchefer skulle låta bli att föra flagg efter
att de passerat Skagen.
(Not 1: Kapten Butler på engelska örlogsfartyhet
"Worcester" skriver i sin redogörelse för striden med
Öland "expecting he would strike his topsail and pay
the usual respect to her Majesty's ensigns" och "I
asked him why he did not own her Majesty's
sovereignty by striking to her colours". Källa 3.)
Pirater
De klassikiska farvattnen för pirater var Karibien
och vattnen längs Syd- och Nordamerika,
framförallt mellan åren 1650 - 1725.
Antalet pirater runt Atlantens kuster var som flest
ca: 2.000 st och hade sin kulmen runt 1720. Totalt
utfördes som mest 40 - 50 angrepp på fartyg per år.
Det starkaste piratfästet var ön New Providence på
Bahamas. Minst hälften av alla pirater var från
England eller de engelska kolonierna i
Nordamerika.
Kriget mot piraterna utkämpades därför
huvudsakligen av den engelska flottan, Royal Navy.
Mellan 1716 och 1726 hängdes över 400 pirater
som infångats.
Några av de mer kända piraterna var "Svartskägg"
Edward Teach, "Calico Jack" John Rackam, Henry
Morgan samt de båda kvinnliga piraterna Anne
Bonny och Mary Read.
Den kanske allra mest kände och mytomspunna
piraten var nog kapten William Kidd. Hans bana
började som kapare 1689 då han attackerade
franska handelsfartyg i Västindien för Englands
räkning. År 1696 gjorde han misstaget att attackera
ett engelskt handelsfartyg varvid kaparbrevets
skydd upphörde att gälla. Han greps senare och
fördes till London där han dömdes till döden på
Old Bailey. I maj 1701 avrättades han genom
hängning.
Efter år 1720 avtog piratverksamheten.
Kapare och pirater i Norden
Under medeltiden var det vanligt med pirater runt
Sveriges kuster. Från 1500-talet och framåt var det
däremot vanligt med statligt understödda kapare.
En av de mer kända var den danske amiralen Sören
Norby. Hans kaparverksamhet utgick från det då
danska Visby.
Erik XIV använde kapare 1562 för att blockera den
ryska handeln på Narva. Totalt kapade de svenska
kaparna 41 fartyg i dessa vatten mellan 1562 och
1565.
Under 1660-talet uppträdde även svenska pirater i
Östersjön. De adliga ynglingarna Gustav Adolf Skytte
och Gustav Drake angrep 1661 ett holländskt fartyg
mellan Bornholm och Ölands södra udde och lade
beslag på lasten. De kunde dock infångas senare
och dömdes till döden. I april 1663 arkebuserades
Skytte på Jönköpings slott.
Både Sverige och Danmark använde kapare under
de återkommande krigen under 1600-talet. En
höjdpunkt nådde kaparverksamheten under det stora
nordiska kriget, framförallt mellan 1710 och 1720.
Även under det sista kriget mot Danmark 1814
användes kapare av båda sidor.
Så sent som under Krimkriget 1854 - 1856
uppträdde kapare i Östersjön, framförallt franska
och engelska, för att attackera den ryska sjöfarten.
Behov av svenska kapare under
det stora nordiska kriget
Några år in på 1710-talet hade den svenska
örlogsflottans
linjeskepp minskat i
betydande antal.
Bristen på
nybyggande och
framförallt bristen på
underhåll gjorde att
flottans
stridsförmåga sjönk.
En del i förklaringen
till detta att
örlogsstaden
Karlskrona med sina
skeppsvarv drabbades år 1711 av en omfattande
pestepidemi som skördade ca: 7.000 offer.
Vid det stora nordiska krigets utbrott mönstrade
den svenska örlogsflottan 39 linjeskepp och 10
fregatter. År 1720 återstod 24 linjeskepp och 9
fregatter och andra mindre skepp.
Inför år 1715 års sjösäsong var problemen akuta.
Nu hade även Ryssland tillgång till en flotta vilket
innebar att hot mot Sverige även fanns på havet
österut. Man räknar den ryska flottans födelseår till
1696.
År 1715 tvingas man nu åter ta örlogsstationen på
Skeppsholmen, Stockholm i bruk (Den flyttades till
Karlskrona 1682).
År 1700 hade även en örlogsstation inrättats i
Göteborg men flottans nu begränsade resurser
koncentrerades i Stockholm och Karlskrona.
Göteborg var dock viktig för utrikeshandeln och
behovet av egna civila kapare blir nu extra stor på
västkusten.
Vid sidan av Nya Älvsborg i Göteborg var Marstrand
med Karlstens fästning de starkaste fästena på
västkusten.
Redan i början av det stora nordiska kriget
opererade en polsk kapare i Östersjön. År 1701
förklarades han som laglös sjörövare av Sverige. Då
Polen saknade egna hamnar ansågs att kungen av
Polen inte hade rätt att utrusta kapare.
Den 28 maj 1701 lyckades svenska fregatten
"Postiljonen" med kapten Petter Rosenwall
oskadligöra kaparen. Det var viktigt att säkra
sjöfarten mellan Sverige och fältarmén på andra
sidan Östersjön.
Även främmande handelsfartyg visiterades av den
svenska flottan för att kontrollera om de förde
krigsnyttiga varor i lasten.
Vidare utförde svenska örlogsflottan konvojtjänst
för att skydda den egna handelsflottan. Dessa
konvojexpeditioner var dock alltför få för att skydda
all svensk handelssjöfart. Många svenska
handelsfartyg gick förlorade till kapare.
År 1709 förklarade åter Danmark Sverige krig. Vid
Göteborgs örlogsstation fanns vid denna tid 10
fregatter och 26 mindre fartyg. Ytterligare 2
brigantiner sändes till Göteborgs försvar. Det var
"Fama" och ""Sofia" båda på 20 kanoner. De sändes
ut för att kryssa mellan Marstrand och Skagen för
att varna svenska sjöfarare som kom från Nordsjön.
De hade också till uppdrag att kapa danska
handelsfartyg.
I slutet av 1709 hade de kapat åtskilliga danska
fartyg och allvarligt stört den danska förbindelsen
mellan dess två huvuddelar, egentliga Danmark och
Norge.
För att upprätthålla denna verksamhet behövde
Sverige fler fartyg och nu tas kapare i anspråk.
Tyvärr led kronan brist på både material och
besättningar i Göteborg.
Källreferenser
1.
Lasse i Gatan, kaparkriget och det svenska
stormaktsväldets fall. Lars Ericson, 1997
2.
Historien om Sverige, Storhet och fall, sid 614+
Herman Lindqvist, 1995
3.
Avsnittet om konvojtjänst, Psilander och
"Ölands" strid vid Orford Ness: Bengt Nilsson,
bibliotekarie vid Linköpings universitetsbibliotek.
Hemsida.
1999
Kapare i kronans tjänst (1)