Copyright © Hans Högman 2017-08-26
1716
År 1716 är bristen på besättningar prekär. I mars
1716 gick den svenska armén in i Norge. För att få
fram förnödenheter till armén organiserades en stor
transportflotta där Lars Gathenhielm hade 8 fartyg
med. I trakten av Strömstad, vid Dynekilen, stöter de
på en dansk flottstyrka under Tordenskjold. Efter 5
timmars strid faller hela transportstyrkan i
danskarnas händer. En hel del fartyg hann dock
sänkas. Lars förde själv befälet på en av fartygen,
galären "Proserpina" men hann sätta sig i säkerhet.
Under 1716 opererade 20 kapare från Göteborg.
Av dessa ägde Lars 9 st. Denna säsong var alla
kapare lagda under samma kommando som leddes
av Lars Gathenhielm. Lars erhöll kommendörs
grad av Karl XII. Detta år fick Lars även nyttja
kronans fregatt "Älvsborg". Med hennes 46
kanoner fick Lars en mycket slagfärdig kapare.
Kapten Nils Nilsson var kaparkapten ombord på
henne. Lars kunde utnyttja henne först när anfallet
på Norge var över och hon seglade ut först den 23
september. Redan nästa dag går hon på grund norr
om Strömstad och kapten Nilsson tvingas spränga
henne för att den inte skulle komma i danska
händer.
Ett annat fartyg som Lars hade betydligt bättre tur
med var fregatten "Svenska Islandsfararen". Hon var
på 28 kanoner och utrustades inte bara med
koronans material utan även med besättning från
kronan. Denna fregatt hade Lars på något osäkert
"sätt" tagit över från Jonas Alströmer.
1717 - Danskt anfall på Göteborg
Den svensk kaparverksamheten gjorde allt mer
skada på den dansk-norska trafiken och Amiral
Tordenskjold får nu i uppdrag att stoppa den.
Natten mellan 2 och 3 maj 1717 gör han ett anfall
direkt mot kaparnas hemmahamn, Göteborg.
Kaparna fungerade även bra som
underrättelseenheter och staden Göteborg var
förvarnad när anfallet kom. Med på den danska
eskadern fanns även 1.800 soldater. Två fregatter
som utlånats till Lars, "Halmstad" och "Fredricus"
fanns som tur var kvar i Göteborg. De var klara att
gå ut på kaparverksamt och därför fullt rustade. De
kom nu att bli viktiga länkar i försvaret. En spärrlinje
bildas från Nya varvet över till Rye Nabbe på andra
sidan av Göta älv. Vidare fanns Nya Älvsborg
bemannat och batterierna på Billingen och Rye
Nabbe. Infanteri fanns på Kärringberget. De svenska
trupperna bestod dels av ett uppsatt regemente
med Sachsiska krigsfångar, Smålands tre- och
femmänningeregemente till fots samt ett
elitförband, John Clausens grenadjärbataljon på 550
man.
Tordenskjolds styrkor tar sig förbi Nya Älvsborg
men råkar sen i korseld mellan Nya Älvsborg och
den svenska försvarslinjen tvärs över älven. På
morgonkvisten tvingas Tordenskjold ta till reträtt och
med hjälp av en ostlig vind tar sig de ut på öppet
vatten. De hade då förlorat en del fartyg och
tvingades lämna ytterligare några efter sig. De drar
sig tillbaka skyddade av skottpråmen Archa Noae.
Fregatterna som Lars disponerade hade en stor roll i
utgången av striderna.
Även under 1717 disponerade Lars de två
fregatterna "Halmstad" och "Fredricus" i sin
kaparverksamhet vilket bidrog att västerhavet blev
mer osäkert än tidigare. Till och med nere i Stora
Bält kapades danska fartyg. Periodvis slog de ut
sjötrafiken mellan Danmark och Norge.
I mars 1717 gick en konvoj på 8 fartyg från Norge till
Danmark skyddad av 3 danska kryssare. Göta Älv var
vid detta tillfälle tillfrusen men Lars lät såga upp en
ränna i älven och lyckades ta sig ut på öppet vatten
och kapa konvojen.
Då fregatten "Älvsborg", som Lars disponerade från
kronan, gick förlorad under 1716 begav han sig till
Frankrike och köpte en helt ny fregatt på 36
kanoner. Fregatten fick namnet "La Comte de
Mörner". Fullt rustad användes den under 1717 med
Nils Nilsson som kaparkapten. Hon hade en mycket
lyckad kaparsäsong detta år. I augusti tog hon 7
danska och 2 holländska prisfartyg. I november 1717
kapade Lars fartyg "La Grande Familie" under befäl
av kapten Samuel S:t Léger en dansk västindiefarare
i Kattegatt. Värdet av lasten uppgick till flera hundra
tusen daler silvermynt. Men priset var högt, över nio
döda och sårade i hans besättning.
Men även svenska kaparfartyg gick förlorade. I
juni 1717 råkade "Svenska Islandsfararen" in i en strid
med en dansk kryssare och blev så skadad at hon
fick ge sig. Totalt förlorade Lars tre fartyg under
1717. Trots detta gjorde Lars rekordvinster under
detta år. De allt kraftigare bestyckade kaparna
gjorde betydligt längre räder, till och med till den
Engelska kanalen.
De allt djärvare kapningarna och kapningarna långt
ut från Sveriges kuster gjorde att myndigheterna
begränsade kaparnas rätt under 1717. Bland annat
behövde neutrala staters fartyg enbart visa upp sina
skeppshandlingar om de befann sig väster om
Doggers bank. Alla kapare brydde sig dock inte om
de nya bestämmelserna
Kaparkaptenen John Norcross
Den mest berömde, men också mest ökände
kaparkapten i Lars Gathenhielms kaparflotta var
engelsmannen John Norcross. John var född i
Liverpool 1688 och arbetat tidigare i Royal Navy. År
1716 kom han till Göteborg där han fick kontakt med
Lars och blir kaparkapten hos honom.
Han opererade ibland på egen hand, utan tillstånd,
dvs sysslade emellanåt med sjöröveri. Hans framfart
oroade myndigheterna. I mars 1717 hade han med
"La Trompeur" kapat postbåten mellan Holland och
England. Detta retade upp myndigheterna i båda
dessa länder. Även Frankrike som varit vänligt
inställd till Sverige under det stora nordiska kriget
började nu protestera mot de svenska kaparnas
framfart.
I december kapade han ett holländskt fartyg utanför
den holländska kusten. Han beger sig sen till
Dunkerque, en känd kaparhamn, men de franska
myndigheterna är uppretade på de svenska kaparna
och Norcross fartyg och två andra av Gathenhielms
fartyg tas i beslag. Under vapenhot lyckas Norcross
fly. Svenska diplomater lyckades under 1718 få loss
de svenska fartygen samt släppa anklagelserna på
Norcross. Även de engelska myndigheterna sökte
Norcross då han kapat fartyg mellan Skottland och
Irland. Denna kapning kunde knappast ligga inom
ramen för kaparbrevet.
1718
Under 1718 lyckades Tordenskjold gripa Norcross
men han lyckas återigen fly. Som hämnd planerade
Norcross att kidnappa danske kronprinsen. Norcross
lade sig i bakhåll under en bro vid Charlottenlund
men misslyckades med sitt uppsåt. Under våren
erövrade även Norcross en engelsk fregatt som han
använde tillsammans med "Postiljonen" i sitt
sjöröveri.
I januari 1719 arresterades Norcross av de
svenska myndigheterna och placerades på Nya
Älvsborg och dömdes i augusti till döden. Han
lyckas återigen fly och fortsätter sin
sjöröveriverksamhet. År 1726 fångas han in av
danskarna men lyckas fly till Hamburg. Där
förråddes han och hamnade åter i danska händer.
Nu skulle han inte lyckas fly något mer. Han fick nu
sitta i fängelse i Köpenhamn tills han dog 1758.
Under stor del av denna tid hölls han fången i en bur
till alla nyfiknas beskådan.
1718 - Lars Gathenhielm avlider
Under 1718 var de flesta av Lars fartyg, 17 st
närmare bestämt, upptagen för transporttjänst inför
anfallet in i Norge. I kaparverksamheten under året
var 13 kapare igång. Som extra stöd fick Lars
disponera fregatterna "Varberg", "Halmstad" och
"Fredricus" i sin kaparverksamhet.
I juni 1718 gick "Varberg" in i strid med en dansk
fregatt, "Pommern" utanför Skagen. "Varberg" vann
den striden och tog ifrån danskarna ett holländskt
skepp, som just lämnat Göteborg, och som kapats av
danskarna.
I mars var Lars inblandade i ett mål avseende
otillåten utförsel av kopparplåt ur landet, dvs
smuggling. Rättegången påbörjades den 15 mars
1718. Rättegången hann aldrig avslutas för den 25
april 1718 avlider Lars. Dödsorsaken var med
största sannolikhet den sjukdom som gjort honom
halvt invalidiserad, bentuberkulos. Lars begravs den
4 maj i gravkoret i Onsala kyrka.
Lars änka Ingela tar nu över verksamheten och leder
den fram till sin död 1729. År 1722 gifter hon om sig
med överste Isak Browald. Ingela behöll dock sitt
namn Gathenhielm och begravdes tillsamman med
sin förra man i gravkoret i Onsala kyrka.
1719 - Marstrand och Göteborg anfalls
Innan freden med Danmark undertecknades pågick
som vanligt kaparverksamheten under 1719. I april
1719 fanns 16 fartyg i Göteborg som kapats.
I mitten av sommaren 1719 gör danskarna under
ledning av Tordenskjold en kraftansamling för att få
slut på kaperiet och förmå Sverige att sluta fred. Den
11 juli 1719 inleder danskarna ett anfall på
Marstrand. Den svenska fartygselden samt elden
från Karlstens fästning går hårt åt danskarna men de
lyckas ändå ta sig in. Större delen av
Göteborgseskadern, som fanns i Marstrand, förstörs
nu på order av den svenske flottiljchefen Erik Siöblad
för att den inte skall falla i danskarnas händer. En
stor del av besättningarna lyckas rädda sig in i
Karlstens fästning. Den 15 juli får dock Karlstens
fästning kapitulera som nu övergår i danska
händer fram till den 12 november 1720.
Den 21 juli 1719 inleder Tordenskjold ett anfall
mot Göteborg. Men efter en kraftig korseld från Nya
Älvsborg under ledning av kommendanten Johan
Lille och ett batteri på Arendal bemannat av
Skaraborgs regemente tvingas danskarna tillbaka.
Striderna pågick i flera dagar. Under natten till 1
september gör ett flertal svenska fartyg bemannade
med armésoldater ett lyckat anfall mot den danska
eskadern. Nio danska fartyg tas som byte.
Några veckor senare, natten mellan den 26 och 27
september är Tordenskjold tillbaka i skydd av
mörkret. Han lyckas med en styrka tas sig ända in till
Nya Varvet utan upptäckt där de försöker lösgöra
flertalet fartyg. De upptäcks av vakterna och en strid
uppstår. Ett av Gathenhielms fartyg "Comte de
Mörner" sattes i brand och exploderar med en väldig
smäll. Nu alarmeras Nya Älvsborg och alla militära
posteringar runt älven. Danskarna får brått att ta sig
därifrån men trots eld från Nya Älvsborg och
batterierna på Kärringberget och Billingen lyckas
danskarna bryta sig ut.
I slutet av oktober 1719 ingår Sverige och
Danmark vapenstillestånd och den 3 juli 1720
skrivs fredsföredraget med Danmark under, utan
förlust av land för någon av parterna.
Efter freden med Danmark drogs alla kaparbrev
in på västkusten. För att kaparflottan inte skulle
ligga och förfalla kom Ingela Gathenhielm på idén att
hyra ut fartygen med besättningar till kronan. Kriget
med Ryssland pågick fortfarande.
Den 30 augusti 1721 undertecknas slutgilltigen
freden med Ryssland i Nystadt. I en befallning från
kung Fredrik I den 8 september avbryts alla
stridsaktiviteter mot Ryssland. Därmed upphör
också all kaparverksamhet.
Vad betydde kaparnas insatser
för Sverige?
Det är mycket troligt att de kapningar som Danmark
utsattes för (där stundtals förbindelserna mellan
dess landsdelar, dvs det egentliga Danmark och
Norge helt var avbruten) bidrog till att Danmark var
beredd att sluta fred 1720 utan några krav på
Sverige.
Den danska handelssjöfarten drabbades mycket
svårt. De svenska kaparna trängde till och med ner i
Bälten och störde förbindelsen mellan öarna.
Även Ryssland stördes kraftigt då landet endast
kunde driva en begränsad handel i Östersjön.
Landet var i stort behov av förnödenheter från
västra Europa.
Vidare bidrog kaparna militärt genom att
Västsverige fick fler fartyg att disponera i sitt försvar.
Kaparna utgjorde dessutom en viktig
underrättelsekälla som kunde ge information om
fiendens fartygsrörelser.
Nackdelen var att relationerna med västmakterna
stördes då kapningarna ibland gick för långt.
Totalt opererade 156 kaparfartyg på västkusten
mellan 1710 och 1720 varav Lars Gathenhielm ägde
eller disponerade 48 av dem. England förlorade136
fartyg till svenska kapare under perioden.
Amsterdams köpmän har skattat att de förlorade
965.000 floriner på grund av de svenska
kapningarna. Man beräknar att ca: 80 fartyg kapades
i Lasses regi.
Familjen Gathes kaparimperium
I Onsala, söder om Göteborg, fanns flera
skeppsredare. En av den var Anders Börjesson
Gathe, 1647 - 1710. Han blev med tiden förmögen
och hade andelar i inte mindre än 19 fartyg. Anders
var gift med Kerstin Larsdotter Hjelm (1654–1735) och
de hade tre söner, Christian 1682 - 1722, Lars 1689
- 1718 och Erik 1694 - 1712. Lars föddes på gården
Gatan i Onsala socken i Halland.
Alla kom att engagera sig i rederiverksamhet och
sjöförsvaret både i flottan och som kapare. Även
Anders och Kerstins döttrar var med på ett hörn då
de gifte sig med män som även de var i
redarbranschen. Den äldsta dottern Christina gifte
sig med Olof Knape, skeppsredare i Onsala.
Initiativet till kaperiverksamheten togs av
magistraten i Göteborg. Den 18 november 1709
sände de en begäran om detta till
Defensionskommissionen i Stockholm. Denna begäran
godkändes den 9 februari 1710. Amiralen Erik
Siöblad, chef för flottans eskader i Göteborg, fick
ansvaret för att organisera det hela.
Varje kapare skulle lämna en borgen om 5 - 6.000
riksdaler (rd) som säkerhet för att neutrala fartyg
inte skulle kapas. Då protesterna blev stora över
detta höga belopp sänktes så borgen till 600 rd.
Det primära målet för kaparna var att störa sjöfarten
till och från Ryssland och Danmark.
I mars 1710 var tre kaparrederier enrollerade.
Kaparna kunde nu kvittera ut musköter, krut,
handgranater och värjor som lån från kronans
förråd. Kaparna slapp även betala tull för de varor
de uppbringade.
Kaparna hade även rätt att föra den tretungade
svenska örlogsflaggan på sina fartyg. På 1710-talet
protesterade en hel del höga militärer mot att de
civila svenska kaparna hade rätt att föra den
tretungade örlogsflaggan. Karl XII ändrade dock inte
på kaparnas rätt till detta.
Svenska örlogsfartyg hade inte heller rätt att tvinga
kaparfartyg att stryka flagg. Kaparkaptenerna fick till
och med samma rang som kaptenerna i
örlogsflottan och antecknades i de militära rullor som
officerare under Karl XII.
Lars och Christian Gathe
I juni 1710 söker Lars Andersson Gathe eller Lasse i
Gatan som han kallades, om kaparbrev. Han
utrustar nu med hjälp av sina kompanjoner den lila
galjoten "Lille Jägaren". Befälhavare blir
kofferdikaptenen Thore Moberg. De lyckas kapa ett
antal fartyg som förs till Göteborg. Även Lars bror
Christian Gathe söker om kaparbrev och ger sig ut i
kaperiverksamhet. Lars var mestadels i land på
grund av en höftskada men Christian seglade
däremot ofta själv som kaparkapten.
Under 1710 bygger familjen Gathe en fregatt för att
användas i kaperiverksamheten, "Onsala Galej". Hon
förde 8 kanoner och kom att bli den mest
framgångsrika kaparfartyget fram till 1717 då det
uppbringades av danska fartygsenheter från Norge.
Lars hade henne fram till 1713 då hon kom över i
brodern Christians ägo.
Under 1710 tas flera fartyg i bruk till familjens
kaparverksamhet, bla "La Revange" på 8 kanoner
som Christian själv seglar och "Svenska Vapnet" . Den
sistnämnda förde 2 kanoner och 30 mans
besättning. Hon var en mycket god seglare och
kapade redan första hösten 5 fartyg. Hon blev ett
stort problem för för danskarna i de norska
farvattnen. Den danske amiralen Peder Tordenskjold i
Norge försökte med alla medel stoppa henne. De
lyckades till slut ta henne utanför Skagen.
Ytterligare kaparfartyg som Lasse hade intressen i
under 1710 var galjonsriggade kaparfregatten
"Vinthunden". Han hade 2 kanoner och 18 mans
besättning. Lasse seglade i början själv detta fartyg
som kaparkapten. Ett annat fartyg var fregatten "La
Thriumphant" som familjen låtit bygga i Dunkerque.
Kaparkapten på detta fartyg var Lasses kusin Nils
Nilsson, en skicklig kapten som var fruktad av
danskarna. Innan dess hade ha varit kaparkapten på
"Siöblad". Även den yngre brodern Erik Gathe
seglade som kaparkapten.
Av de 12 kaparfartyg som användes under 1710
hade Lasse intressen i minst sex av dessa, ofta
tillsammans med sin mor, bror och sina svågrar.
Danska kapare
Även Danmark använde kapare, också i Norge,
som orsakade förluster bland svenska
handelsfartyg. Dessa förluster var inget mot de
förluster som orsakades den dansk-norska
sjöfarten. De svenska kaparna inklusive
Göteborgseskadern lyckades enbart under 1710 kapa
ett hundratal fartyg som fördes till Göteborg. Värdet
av de kapade godset uppgick till 240.000 riksdaler.
Innan godset blev kaparnas skulle det upp i
prisdomstolen som avgjorde om det var i legal
kapning samt bestämde värdet på godset.
Kapaverksamheten 1711
Under 1711 kryssade 27 svenska kaparfartyg i
västerhavet. Trots danskarnas intensivare jakt på de
svenska kaparna så kapas 45 handelsfartyg under
året. Dessa kapade fartyg representerade över
100.000 rd i pengar. Kaparfartyget "Vinthunden"
hade störst framgång och kapade fem fartyg under
året.
Under 1711 fördes svenska krigsfångar från
Stavanger till Kristiania ombord på galären
"Kristiania". Under resan lyckades svenskarna ta
över fartyget och föra det till Göteborg där det
införlivades i Göteborgseskadern.
Kapaverksamheten 1712
År 1712 företog även Göteborgseskadern själv ett
antal kaparresor. Örlogsflottan led brist på pengar
och för att stärka kassan så kapades ett antal
danska handelsfartyg. Som ny chef över eskadern
fanns nu amiralen och greven Axel Johan
Lewenhaupt som i oktober 1711 efterträtt amiral
Siöblad som fått lämna sin post.
Under 1712 fick dock Lewenhaupt "låna" ut sin
personal till örlogsstationen i Karlskrona inför den
räddningsaktion som planerades för svenska
Pommern. General Stenbock och hans armé skulle
då föras över till Nordtyskland med hjälp av flottans
fartyg.
Då göteborgseskaderns fartyg nu tvingades ligga vid
kaj fick nu kaparna en allt viktigare roll i västerhavet.
Totalt fanns under 1712 ca: 20 kapare men de
lyckades inte ta lika många byten som under 1711.
Under sommaren 1712 förlorar Lasse i Gatan
fartyget "Vinthunden" som togs av en kraftigt
bestyckad dansk kapare från Norge. Vinthundens
kapten Johan Lewerentz dödas i striden.
Det var inte enbart på västkusten som svenska
kapare förekom. Även på östkusten opererade
svenska kapare som hade till uppgift att störa den
ryska handeln. Östkustkaparna opererade från
Stockholm, Helsingfors och Karlskrona.
Under 1712 sätter danskarna in Peder Wessel,
adlad Tordenskjold, i jakten på de svenska kaparna.
Till sin hjälp har han snauen "Ormen". Han var djärv
och framgångsrik och amiralitetet i Göteborg
utfäster en belöning på 200 dukater till den som
kunde erövra Ormen och föra henne till Göteborg.
Vid denna tid hade Lasse fått en värdig konkurrent i
örlogskaptenen Johan Gustaf Anckarstierna i
Göteborg som uppbackad av ett antal köpmän i
Stockholm gav sig in i kaparverksamheten på
västkusten. Stockholmsköpmännen och
Anckarstierna mönstrade 4 kaparfartyg. De lyckades
bra men 1714 rapporteras han drunknad utanför
Spaniens kust.
Under 1712 får även Lasse i Gatan problem med de
svenska myndigheterna. Bland annat anklagas har
för att ha enrollerat flottans båtsmän ombord på
sina fartyg.
1713
Under 1713 hade man åter besättning till
Göteborgseskadern för att gå ut med fregatten
"Marstrand". Överstelöjtnant Erik Gabriel Sparman
lyckades med en expedition kapa ett antal danska
handelfartyg på väg från England till Danmark.
Göteborgseskadern hade dock problem med att få
ihop besättningar då kaparna illegalt börjat enrollera
flottans båtsmän. Men även kaparna kände av
bristen på sjöfolk under detta år.
I februari 1713 gick Lasse ut med kaparfartyget "La
Revange" men hejdas av ett tullfartyg. Ombord har
Lasse en last av back som inte var förtullad. Lasse
försöker bryta sig ut men med hjälp av personal från
Nya Älvsborgsfästning stoppas hon. Fartyget
konfiskeras omedelbart och Lasse tas som fånge.
Vad som sen händer är oklart men Lasse lyckas fly
med besättning och fartyg inklusive lasten.
Antagligen mutade han sig fri.
Lasse vistas nu i Frankrike en tid eftersom han
eftersökt av de svenska myndigheterna. I april kapas
ett fartyg från Lübeck på väg till Göteborg av en
fransk kapare utanför Onsala halvön. Några i
besättningen på kaparfartyget talade svenska och
kaparkaptenen sågs aldrig av besättningen på det
kapade fartyget. Man misstänker att detta fartyg var
"La Revange" under befäl av Lasse. Antagligen höll sig
Lasse gömd under däck. Man höll det för otroligt att
franska kapare skulle uppehålla sig på den svenska
västkusten. Lasse var med andra ord misstänkt för
detta dåd.
I november 1713 återkom Lasse till Göteborg där
han nu anklagades för sjöröveri.
1714
En utredning startar som läggs fram i maj 1714.
Bevisningen verkade peka i Lasses riktning men
återigen händer något som gör att han går fri.
Tydligen hade han en hög beskyddare. Den man
tror skyddade Lasse och som hade tillräckligt makt
för att lägga ned åtalet mot honom var antagligen
guvernören i Göteborg, Carl Gustav Mörner.
Antagligen hade Mörner finansiella intressen i
Lasses verksamhet. När Lasse återvände till
Göteborg i november 1713 visst han nog säkert att
han skulle gå fri.
Från 1716 var Mörner generalguvernör och chef för
den västra armén.
Lasse är nu åter i verksamhet men från 1714
sköter han nu kaparverksamheten från land mycket
beroende på sin höftskada.
Under 1714 sänds tre fregatter och 2 brigantiner ut
från Göteborgseskadern för att försöka ta en
eskader på 4 fartyg på väg från London till Ryssland
med vapen och ammunition samt ett antal
europeiska officerare som låtit värva sig i Rysslands
tjänst. På en av fregatterna, "Fredricus" är Christian
Gathe kapten. Han hade nu återvänt till tjänst i
örlogsflottan. Man ligger utanför Skagen i väntan på
fartygen. Då slår blixten ned i fregatten "Marstrand"
som snabbt sjunker. Med i djupet följer 140
besättningsmän. Eskadern återvänder därefter till
Göteborg.
Under hösten 1714 seglar tre engelska
örlogsfartyg på västkusten. Det är Wollwich om 54
kanoner samt fregatterna Dolphin och Flamborough.
De skulle eskortera en konvoj till Ryssland men
ordern återkallades. I stället för att återvända
seglade de uppför västkusten och beger sig till
Marstrand. Där struntar de i den svenske
kommendantens regler gällande främmande
nationers fartyg. Fregatten "Älvsborg" med 46
kanoner sänds från Göteborg till Marstrand för att
spärra inloppet och tillsammans med fästningens
artilleri betvinga de engelska örlogsfartygen. Efter
att Älvsborg gjorts stridsberedd gav de instängda
engelsmännen vika och avseglar den 1 oktober. Chef
för den engelska styrkan var Kommendör Thomas
Hamilton.
De engelska fartygens uppträdande var en klar
demonstration mot de svenska kapningarna av
engelska fartyg i Östersjön som idkade handel med
bla Ryssland.
De 4 fartygen som man inväntade under 1714 på
väg till Ryssland avseglade aldrig från England det
året. Istället seglar de år 1715. Nu seglar de dock
inte ensamma utan i en konvoj om 450
handelfartyg. De hade en massiv eskort i form av
20 engelska örlogsfartyg under ledning av
amiralen Sir John Norris. De engelska fartygen hade
tillsammans 1.132 kanoner. Ombord fanns 5.670
sjömän och soldater. I konvojen ingick även
holländska handelsfartyg som hade egna
örlogsfartyg med som skydd. De holländska
örlogsmännen representerade 624 kanoner. Denna
mycket starka bevakning gjorde att kaparna höll sig
borta.
1715
I början av 1715 utfärdar Karl XII ett nytt
kaparreglemente som gav kaparna utökade
befogenheter. Nu tillåts även att utländska kapare i
kronans tjänst. En av de utländska kaparna som nu
träder in i svensk tjänst var den engelske
sjöofficeren Thomas Chapman. Han blir senare även
chef för örlogsvarvet i Göteborg. Hans son, Fredrik
Henrik af Chapman, adlades och kom att bli
Sveriges mest betydande skeppsbyggmästare.
England blir allt mer irriterad av att deras sjöfart
på Östersjön störs så kraftigt. I oktober 1715 kom en
formell krigsförklaring mot Sverige. Bland annat lät
George I engelska fartyg delta i belägringen av
Stralsund i slutet av 1715.
Under 1715 hade 25 kapare opererat i västhavet.
Även i Östersjön pågick intensiv kaparverksamhet.
Enbart de svenska örlogsfartygen kapade för
betydande värden som nu till stor del fyllde luckor i
stadskassan. Totalt gav dessa kapningar 800.000
daler i kopparmynt till stadskassan.
Den 14 juli 1715 erhåller Lars Gathe burskap och
blir borgare i Göteborg. I och med detta ökade
hans sin ståndsställning i samhället. Han var det året
den 14:e rikaste borgaren i Göteborg med en
deklarerad inkomst på 22.530 rd. Redan år 1711
lämnade Lars Onsala och flyttar till Göteborg där
han köper en tomt med fastighet för 2.400 daler.
Fastigheten hade adressen Södra Hamngatan 23
(adressen motsvaras idag av Lilla Torget 3). Detta var
en dryg månad innan bröllopet med hans blivande
hustru Ingela Olofsdotter Hammar (1692 - 1729).
Ytterligare ett kliv uppåt för Lars Gathe och hans
bror Christian blir det då de adlas i
december 1715 som tack för utförda
insatser för landet. De adlas
Gathenhielm.
Bilden till höger visar familjen
Gathenhielms vapensköld. Wikipedia.
Källreferenser
1.
Lasse i Gatan, kaparkriget och det svenska
stormaktsväldets fall. Lars Ericson, 1997
Kapare i kronans tjänst (2)