Copyright © Hans Högman 2020-05-11
Göta Kanal
Inledning
Göta kanal är en 190,5 km lång kanal i Götaland
som invigdes år 1832. Utav kanalens totala längd är
87,3 km handgrävd och sprängd medan resten
består av naturliga vattendrag. Nivåskillnaden är
91,8 m. Tillsammans med Trollhätte kanal och Göta
älv bildar Göta kanal en 390 km lång vattenväg tvärs
genom Sverige, från Östersjön till Kattegatt. Totalt
har kanalen 58 slussar och 50 broar.
Från idé till verklighet
Den person som avgörande initiativtagare och
pådrivare var Baltzar von
Platen. Efter att han på plats
studerat trakterna som kanalen
var tänkt att passera
presenterade han år 1806 sina
idéer i en avhandling ”Afhandling
om canaler genom Sverige”.
Bilden till höger visar Baltzar
von Platen.
Baltzar Bogislaus von Platen
föddes den 29 maj 1766 på Rügen, i Svenska
Pommern och dog den 6 december 1829 i
Christiania (Oslo). Han var svensk greve, en av rikets
herrar, amiral, riksståthållare i Norge samt
grundläggare av Göta kanal.
Planerna på en kanal fick stöd av Karl XIII och den 12
april 1810 fick von Platen och det nybildade
kanalbolaget slutligen tillstånd (privilegiebrev) att
bygga kanalen. Till sin hjälp hade han den brittiske
ingenjören och kanalbyggaren Thomas Telford.
von Platen var ordförande i det år 1810 bildade
kanalbolaget, AB Göta Kanalbolag.
För att genomföra kanalbygget inlöstes
(exproprierades) en 100 m bred markremsa genom
Västergötland och Östergötland.
Västgötadelen av Göta kanal invigdes 1822 men
Baltzar von Platen fick aldrig se Göta kanal helt
färdig då han avled 1829.
Kanalen invigdes officiellt den 26 september 1832 i
Söderköping av Karl XIV Johan. Invigningsmiddagen
med 300 inbjudna gäster och ett fyrverkeri kostade
kanalbolaget 10 837 riksdaler vilket motsvarar 1 365
988 SEK i dagens penningvärde (2018). Med på
invigningen var även drottning Desideria samt
kronprinsparet Oscar och Josefina.
Göta kanal ägdes fram till 1978 av AB Göta
Kanalbolag, men övertogs då av svenska staten.
Planer på en kanal genom Sverige var inte ny. Redan
år 1525 lär biskop Hans Brask ha föreslagit en kanal
som skulle förbinda Vättern med Vänern och
därmed skapa en direkt förbindelse mellan
Östersjön och Västerhavet för att slippa den danska
Öresundstullen och besvär med Hansan.
Byggandet av Göta Kanal
I maj 1810 togs de första spadtagen vid Motala och
Forsvik. Tanken var att göra det möjligt för fartyg att
ta sig rakt igenom Sverige från Kattegatt till
Östersjön utan att behöva ta omvägen genom
Öresund. Byggandet av Göta Kanal kostade 9
miljoner riksdaler (ca: 15,3 miljarder kronor i 2016
års penningvärde). Totalt grävdes och bortforslades
8 miljoner kubikmeter jord. Vidre sprängdes och
bortforslades 200.000 kubikmeter berg.
Under perioden 1815 - 1835 beordrades 41.371
soldater ur rothållet (Indelningsverket) till Göta
kanal för att arbeta med kanalbygget. År 1844
beordrades ytterligare 50 man och år 1847 200 man.
Totalt tjänstgjorde 41.621 knektar och båtsmän
med byggandet kanalen. Av dessa kom 6.539
knektar från det Första Livgrenadjärsregementet i
Östergötland.
Arbetet med kanalen och truppernas vistelse där
reglerades genom Kungl. Maj:ts "Reglemente för
arbetskommenderingar vid Göta kanalbyggnad",
utfärdad den 24 april 1812. Arbetsstyrkan
sammanhölls i militära former. Varje kommendering
delades, beroende på förhållandena vid
arbetsplatsen, upp i särskilda arbetskompanier om
100 - 250 man under erforderligt befäl. Arbetena
utfördes på beting. Arbetsordningen omfattade 17
timmar varav 12 timmar var rent arbete. Normalt
började arbetet kl 5 på morgonen med revelj en
timme tidigare och dagligt korum och pågick till kl 8
på kvällen. Tapto var kl 9 på kvällen. Allt arbete
utfördes med handkraft och enkla verktyg som
skottkärror och plåtskodda spadar. Disciplinen var
militäriskt sträng. Arbetet pågick årligen 6 dagar i
veckan under perioden maj - oktober.
Varje kompani exercerade 4 timmar på sön- och
helgdagar och tre till fyra dagar ägnades åt skarp
målskjutning, mer än vid ett regementsmöte. Vid
varje arbetsställe fanns också tillgång till sjukhus
och en läkare.
En mindre del av arbetsstyrkan bestod av ryska
desertörer (ca: 150 - 200 man) som frivilligt hade
anslutit sig samt privata arbetare.
All personal var avlönad av kanalbolaget och lönen
utbetalades var 14:e dag. Dagpenningen var 13
skilling och 4 runstycken för de meniga knektarna.
Varje man fick betala för sin egen proviant. Maten
lagades i särskilda kokhus av kockar som togs ut av
arbetsmanskapet, en på varje femtiotal.
För avancerade arbetsuppgifter som arbeten med
slussar, broar och dockor anlitades hantverkare och
engelska ingenjörer.
Totalt arbetade cirka 58.000 man med arbetet av
kanalen; majoriteten av dessa utgjordes av soldater
från indelta infanteriregementen samt båtsmän från
båtsmanshållet. De gjorde tillsammans cirka 7
miljoner dagsverken i kanalen.
Varje deltagande knekt erhöll en silvermedalj med
Karl XIV Johans bröstbild på ena sidan och den
andra med inskriptionen "För verksamt biträde till
Hafvens förening. Given av Göta-kanal-Bolaget".
Läs mer om militära arbetskommenderingar.
[Innehåller uppgift om de regementen som deltog i
kanalbygget]
Byggandet av kanalen var beräknat att ta 10 år och
kostnaden beräknades till 1 597 481 riksdaler.
Byggandet tog dock 22 år och kostnaden blev 6
gånger dyrare än beräknat (9 miljoner riksdaler).
Kanalen som transportled
Sin storhetstid hade kanalen under ett halvsekel i
den tidiga industrialismen i Sverige. Vid sidan av
uppgiften som transportled från kust till kust
innebar kanalen en möjlighet till tyngre transporter
och effektiv godsbefordran. Kanalen var avgörande
för lokaliseringen av ett flertal industrier av vilka
Motala Verkstad är en av de mest betydelsefulla.
Totalt uppnådde godsmängden 100 000 ton per år
och först på 1870-talet överträffades denna volym
av järnvägen.
Segelfartygen fick dras med hästar eller oxar längs
kanalen. Från mitten av 1800-talet användes främst
specialbyggda hjulångare samt propellerångbåtar på
kanalen.
Passagerartrafiken började med att man kunde få
följa med godstrafiken på kanalen. På 1870-talet
började kanalbolaget satsa på persontransport. De
första fartygen för passagerartrafik tog både
passagerare och last men snart blev det separata
fartyg.
Utbyggnaden av järnvägen innebar samtidigt att
kanalfrakterna minskade och blev nu begränsade till
ett fåtal typer av last; timmer, kol och järnmalm
samt sand och grus, vilka inte behövde snabb
transport. Senare tillkom även koks, olja och stenkol.
Såväl passagerar- och godstrafiken minskade.
Öresundstullen var en tullavgift för passage genom
Öresund som upptogs av danska staten mellan
1429-1857. Från början togs samma tullavgift för
alla fartyg, men senare kom tullen att bli en ren
varutull, där fartygen fick betala tull i förhållande till
hur mycket deras last var värd. Öresundstullen
avskaffades i och med Öresundstraktaten 1857.
Därmed försvann en stor kostnad för båttrafiken via
Öresund vilket minskade betydelsen av Göta kanal
som transportled.
Även om kanalfrakterna minskade behöll kanalen
sin betydelse för sjöfrakter till kuststäder vid de
stora sjöarna.
Kanalen hade en viktig roll som transportled i minst
100 år. Järnvägen konkurrerade inte ut kanalen utan
snarare blev det så att kanalen och järnvägen
kompletterade varandra. Det var först under 1930-
och 1940-talet då det svenska vägnätet förbättrades
som landsvägstransporterna med lastbil övertog
kanalens roll som transportled. På 50- och 60-talen
tog sen turism och fritidsbåtar över trafiken på
kanalen.
De gamla dragvägarna längs kanalen används idag
som cykelleder.
Kanalens sträckning
Göta kanal är en del av en vattenväg som sträcker
sig från Göteborg i väster och till Söderköping i öster
via Göta älv och Trollhätte kanal samt bl.a. sjöarna
Vänern och Vättern. Totalt omfattar vattenvägen
mellan Göteborg och Stockholm via kanalen 614 km.
Själva kanalen, dvs Göta kanal sträcker sig från
Sjötorp vid Vänerns östra strand i Västergötland, via
sin högsta punkt vid Lanthöjden (91 möh) väster om
Viken via Bottensjön till Vättern, och vidare via
Boren, Roxen och mynnar sedan ut i Slätbaken,
mellan Söderköping och Mem i Östergötland. På
denna sträcka finns sammanlagt 58 slussar.
Göta Kanals
Historia
Bilden ovan visar Göta Kanals sträckning från Sjötorp i
väster till Slätbaken i öster. Wikipedia.
Bilden ovan visar hela vattenvägen från Göteborg i
väster via Göta älv, Trollhätte kanal, Vänern, Vättern,
Göta kanal och slutligen till Slätbaken i öster.
Wikipedia.
Kryssningsfartyg på Göta kanal
Följande kryssningsfartyg trafikerar Göta Kanal:
•
M/S Juno (1874)
•
M/S Wilhelm Tham (1912)
•
M/S Diana (1931)
Åren inom parantes är fartygen byggnadsår. Fartygen
är byggda för att trafikera Göta kanal och har således
mått som göra att de kan framföras på kanalen.
M/S Juno byggdes på Motala Verkstad år 1874 och är
idag världens äldsta registrerade fartyg med
övernattningsmöjligheter. M/S Wilhelm Tam byggdes
på Motala Verkstad 1912. M/S Diana byggdes vid
Finnboda varv utanför Stockholm 1931.
Följande mått är maximala mått på fartyg som får
framföras på kanalen:
•
Längd: 30 m
•
Bredd: 7 m
•
Djupgående: 2,8 m
Högsta hastighet på kanalen är begränsad till 5 knop.
Bilden med ett fartyg ovan visar M/S Wilhelm Tham.
Den andra bilden visar M/S Juno och bakom henne
M/S Diana. Wikipedia.
Några av slussarna på Göta Kanal
Slussarna hade även egna namn förutom namnet
efter platsen för respektive sluss. Exempelvis heter
Duvkullens övre sluss “Erik Hagström”, slussen
Tegelbruket “Götha Canal Direction” och Marivehovs
övre sluss “Örebro”.
Bergs slussar
Bergs slussar är ett samlingsnamn på flera slussar på
Göta Kanal belägna i Berg norr om Linköping. Bergs
slussar består av en slusstrappa och två
dubbelslussar. Slusstrappan, bestående av sju
slussar, heter Carl Johans slussar. De två
nästkommande slussarna, räknat från sjön Roxen,
heter Oscarsslussen och Karl Ludvig Eugens sluss
(Bergsslussen). Carl Johans slussar lyfter båtarna
18,9 meter och varje dubbelsluss 4,8 meter.
Borensberg
Göta kanal vid Borensberg, Motala kommun,
öppnades 1825 då sträckan Vättern - Roxen togs i
drift. Slussen är den enda på östgötasidan som
fortfarande manövreras med handkraft. Ett äldre
namn på Borensberg är Husbyfjöl. Namnbytet till
Borensberg skedde tidigt under 1900-talet. På den
gamla slussvaktarbostaden söder om kanalen står
det fortfarande Husbyfjöl på fasaden.
Borenshult
I Borenshult, Motala kommun, finns en slusstrappa
med fem slussar som leder Göta Kanal ut i sjön
Boren. På kanalens norra sida finns en källåder som
orsakade stora problem vid slussbyggnadet.
1824–1825 byggdes källådern in i en kalkstensränna
som leder vattnet ner till nedersta slussen
Forsvik
Forsviks sluss, eller Karl XIII:s sluss, i Karlsborgs
kommun är den äldsta slussen i Göta kanal. Den
byggdes åren 1811–1813. Slussen är inte enbart
kanalens äldsta och också dess största och högsta
sluss. Den byggdes från början något kortare är
längden för Göta kanals västgötadels normal-längd
35,6 meter, men den förlängdes 1862 till drygt 38
meter. Bredden är omkring 7,13 meter, något
bredare vid mitten. Slussen rymmer 1 000
kubikmeter vatten och är därmed den största
slussen i Göta kanal, där flertalet slussar har 700
kubikmeter.
För en fullständig förteckning av slussarna på
kanalen, se Slussarna på Göta kanal
Motala Verkstad
Motala Verkstad är ett av Sveriges äldsta
verkstadsföretag. Företaget grundades år 1822 på
initiativ av Baltzar von Platen, som insåg betydelsen
av att ha lokal teknisk kompetens tillgänglig i Motala
under byggandet av Göta kanal. Bland de första
arbetsuppgifterna var diverse slussmekanismer och
reparationer av de mudderverk som användes i
samband med kanalbyggandet. De brittiska
mudderverk som muddrade sjöbottnarna behövde
emellanåt repareras, vilket utfördes på Motala
Verkstad.
I början fanns 22 anställda men Motala Verkstad
växte snart till en av Sveriges viktigaste
industriföretag. I Forsvik fanns även en av landets
första tekniska skola där bröderna Nils och John
Eriksson (propellerns uppfinnare) gjorde viktiga
insatser.
Slussvaktarna
För att fartyg skall kunna passera genom slussarna
måste bassängerna fyllas och tömmas på vatten.
Slussbassängerna fylls och töms på vatten via
slussdörrarna. För att slussdörrarna skall kunna
öppnas respektive stängas måste vattenståndet vara
exakt lika på båda sidor om slussdörrarna.
Slussarnas öppnades i början med bommar men
redan 1847 hade alla slussar försetts med gångspel
med kuggar. Broar över kanalen skulle öppnas när
fartyg passerade och de öppnades för hand.
Öppnandet och stängandet av slussdörrarna samt
broarna skötes av speciellt anställda slussvaktare.
De var avlönade med en slussvakarbostad med
tillhörande jord för odling samt en kontantlön. Lönen
var inte så hög varför slussvaktarna i regel hade ett
jobb på sidan om, exempelvis som timmerman,
stenarbetare eller fyrvaktare etc. Ansvaret för
slussen gällde både dag som natt. För att fullgöra
plikten som slussvakt
när mannen arbetade
på annat håll fick i regel
hustrun sköta slussen
dagtid.
Bilden till höger visar en
fd. slussvaktarbostad
mellan Söderköping och
Mem. Foto Hans
Högman 2003.
Lönens storlek berodde på om det var en bro,
enkelsluss eller en dubbelsluss man vaktade.
Slussvaktarsysslan gick ofta i arv från generation till
generation. Det finns exempel på slussar som
vaktats av samma släkt i 100 år. I Duvkullens övre
sluss vaktade 3 generationer Stenman. Den
mellersta generationen fick hela 11 barn som bodde
i slussvaktarbostaden.
Historien om familjen Berg, en brovaktarfamilj på
Göta kanal.
Bildgalleri
Relaterade länkar
•
Améns arbetskommenderingar
•
Berg, en brovaktarfamilj på Göta kanal
•
Göta kanals officiella webbsajt
•
The History of Göta Canal in English
Källor
•
Wikipedia
•
"Indelta arméns arbetskommenderingar 1815 -
1865" , ur Svensk militär tidskrift 1923, häfte 2,
Oscar Silverstolpe 1923
•
Nationalencyklopedin
•
Söderköping och Kanalen, Söderköpings
kommun 2007
•
En vacker historia, Göta kanal - Sveriges största
kulturhistoriska byggnadsverk, AB Göta
kanalbolag
•
Hur såg den kyrkliga integrationen ut för de
ryssar som grävde Göta Kanal? Cecilia
Ankarstrand. Linköpings universitet,
Institutionen för religion och kultur,
Religionsvetenskap, Kristendomshistoria.
HRVC45. Vårterminen 2006.
http://www.vhgf.com/hembygd/bilder/cia.pdf
Överst på sidan