Copyright © Hans Högman 2021-12-20
Svensk väghistoria (2)
Benämningar
By
By (fornsvenska byr, by, av boa, bo) kan beteckna en
namngiven ort bestående av minst två närliggande
gårdar och eventuellt flera torp på landsbygden, men
var även en juridisk beteckning för en samling gårdar
som är eller har varit en samfällighet för gemensamt
ägande och brukande av viss mark eller skog – så
kallad allmänning (bondbyar).
Den sistnämnde definitionen stämde innan
skiftesreformerna i början av artonhundratalet på de
svenska och finska tegskiften som delades av flera
gårdar. Benämningen används i första hand om
jordbruksbyar.
Byggningabalken
Byggningabalk är den huvudavdelning i 1734 års lag,
som berör lantbruksförhållandena. Byggningabalk var
en av nio balkar i 1734 års lag, med historik från
Magnus Erikssons stadslag.
Byaman
Byaman/Byman, person som äger jord i en by och är
bosatt därstädes. (SAOB).
Bystämma
Bystämman var den institution som
markägarna/delägarna i en by var organiserad i och
stämman leddes av en byålderman (byaålderman
eller byfogde) som utsågs av byamännen (markägarna
i byn) för att leda byns verksamhet och byarnas regler
skrevs ner i en Byordning. Stämmans ledamöter
kallas byalaget (eller byarådet). Dessa hade likartad
rättslig ställning vad avsåg rösträtt på bystämman
(byastämman). Byalaget utsåg bl.a. byns sändebud till
sockenstämman.
Delägarna i byastämman är byamännen, dvs de som
äger jord i byn (mer än en tomt) och alltså innehar en
jordbruksfastighet.
Bystämman styrde byn efter sedvanerätt, ofta
kodifierad i en särskild nedskriven byordning, en av
häradsrätten stadfäst stadga om gemensamma
angelägenheter.
Byåldermannen är vald efter duglighet eller i
turordning efter ett rotationssystem.
Byordningen reglerade skyldigheter och rättigheter
med avseende på gemensam egendom, skötsel av
boskap mm.
Efter att många byar i Götaland och södra Svealand
splittrats efter flera skiftesreformer på 1700-talet och
1800-talet – storskifte, enskifte och laga skifte – kom
byalagen att minska i betydelse där.
I Dalarna, Hälsingland, Jämtland m.fl. landskap i
mellersta och norra Sverige, behölls dock de flesta
byar intakta, och byalagen har där fortsatt att spela en
naturlig roll.
Fyrk
Fyrk eller fyrktal var det mått som användes för att
ange röststyrkan i kommuner på landet. Fyrktalet
beräknades efter beskattningen, och var i det
avseendet en föregångare till dagens skattekrona.
Enligt 1862 års kommunallagar beräknades fyrktalet
på följande sätt: För den jord som var satt i mantal
motsvarade ett helt mantal hundra fyrkar, oavsett
vilken skatt som jorden taxerades för.
Mantal
Ett mantal, eller hemmantal, var en kameral
taxeringsenhet, ett besuttenhetsmått, som utgjorde
grund för beskattning i Sverige. Mantalet beräknades
som regel i åker- och ängsmark, och uppskattades i
tunnor (tunnland) och kappar efter hur mycket säd
man kunde odla på marken. Skogsdungar och tomter
räknades bort.
Hemmantalet utgjorde ett mått på gårdens
skattekraft och de skatteprestationer (eller
"arrenden") som hemmanet skulle prestera.
Ursprungligen var måtten 1, ½ eller
¼.Hemmansklyvningar och nedskrivningar av
mantalet (förmedling) ledde efter hand till
förskjutningar i kvoterna (till exempelvis till ¾ eller ⅛),
och efter några generationers arvskiften till väldigt
svårhanterliga kvoter. I Ångermanland användes ett
liknande begrepp, seland. Det gick det 24 seland på
ett mantal, dvs ett seland var 1/24 mantal.
Milstolpar/milstenar
En milstolpe eller milsten är en tidig föregångare till
vägmärken. I Sverige användes milstolpar från 1649
års Gästgivarordning och fram till 1890-talet för att
markera avstånd längs landsvägar och senare
häradsvägar.
Den äldsta kungliga förordningen om milstolpar är
således från 1649 och landshövdingarna blev
ansvariga för att milstolpar sattes upp. Med hjälp av
milstolparna kunde en resas längd beräknas.
Milstolpar sattes upp i enlighet med systemet mil: ¼,
½, ¼ och 1 mil. Mellan varje stolpe var det en
fjärdedels mil (cirka 2 672 m). Det är från denna
indelning som uttrycket "en fjärdingsväg" uppstått.
Milstolparna tillverkades antigen i trä eller sten.
Under 1700-talet blev stolpar av gjutjärn vanliga.
Milstolparnas utseende varierar från län till län och
från tid till tid. Utöver milangivelsen på stolparna finns
vanligen även årtal, kunglig krona och
landshövdingens initialer. Milstolparna placerades
oftast i fundament (postament) av kallmurad sten.
En gammalsvensk mil var (åren 1699 - 1889) = 6000
famnar = 18000 alnar = 36000 fot = 10.688 meter.
Milen indelades i 4 fjärdingsväg om vardera 2.672
meter eller 4.500 alnar. År 1889 infördes den
nuvarande millängden 1 mil = 10 kilometer (metrisk
mil).
Genom den nya Väglagen 1891 (som trädde i kraft
1895) upphörde föreskrifterna om milstolpars
uppsättande.
Bilderna visar milstolpar av trä, sten respektive
gjutjärn. Stolpen av trä är en fjärdingsstolpe från
Älghults socken, Småland. Milstolpen av sten är från
Dalby socken, Skåne. Båda bilderna är ur: Hur
klövjestigen blev landsväg. Milstolpen i gjutjärn är från
Karlskrona, 1794. Foto 2005. Bild: Wikipedia.
Ortnamn och vägar
I många ortnamn kan man direkt eller indirekt få fram
information om vår äldsta infrastruktur.
Exempel på ortnamn som anger någon av bearbetat
vadställe är Örebro, Örsundsbro, och Jordbro.
Ordet ör- kommer från det fornnordiska ordet ”aur”
som betyder, grus, grusbank.
Ortnamn på bor anger att här fanns ett ställe där man
bära eller släpa båtarna förbi forsar och grund,
exempelvis Borlänge.
Namn på kavel- tyder på att här har funnits en bro
(oftast över en myr eller sumpmark) av runda stockar,
kavelbro. I Kavelmora har det säkerligen funnits en
gammal kavelbro. Betydelsen av runt trästycke finns
också i ordet brödkavel.
Det fanns förr ett behov att kunna referera till olika
sträckor av en väg för att kunna lokalisera händelser
eller tillstånd under färdvägen. Det kunde kanske röra
sig om en backe som blivit omöjlig att forcera på
grund av väderleksförhållanden eller en del av vägen
som blivit bortspolad av regn, etc. Det kunde även
röra sig om ett överfall eller att någon efterlyst setts i
ett skogsparti, mm.
Då behövdes namn på de olika vägsträckorna. I
Ytterlännäs socken, Ångermanland, finns exempel på
några sådana namn: Skarplands backen, Lägdern,
Djupdalsbacken, Manslagarbackarna, Långman,
Molivägaskälet, Finnsgrinna, Finnsbacken,
Angstagrinna, Bursjövägaskälet, Hästhagen, Lillskola,
Hans Jonsbacken, Kroken, Nybron, m.fl. Källa: Det
Gamla Ytterlännäs.
Väghållningsstenar
Väghållningsstenar är markeringar av varierande
utformning som förr stod uppställda utmed allmänna
vägar och visade den vägsträcka som den
väghållningspliktige markägaren var skyldig att hålla i
farbart skick.
Redan i de medeltida landskapslagarna stadgades att
de jordägande bönderna var ansvariga för
väghållningen i form av s.k. naturaväghållning. För att
det skulle bli en rättvis fördelning av
väghållningsskyldigheterna upprättade Lantmäteriet
1628 särskilda vägdelningslängder. I dessa längder
förtecknades och indelades vägarna i olika delar
kallad väglotter. Väglotterna skulle underhållas av de
jordägande bönderna i förhållande till deras
jordinnehav, mantalet. Väglotterna var numrerade i
längderna och vidare var det antecknat vilken bonde
som var väghållare på vilken lott. Vägsyn gjordes
årligen av vägarna. De bönder som inte hade gjort ett
fullgott arbete med vägunderhållningen fick då
protokollförda anmärkningar.
En bondes väglotter kunde finnas på flera ställen i
socknen och för att veta var de olika väglotterna var
belägna satte bönderna upp s.k. väghållningsstenar
vid sina respektive väglotter. Dessa stenar utformades
efter bondens eget tycke och smak. Vanligt var att de
var av trä, men ibland även av sten. På dessa stolpar
och stenar inristade de väglottens nummer och ibland
även gårdens eller bondens namn eller initialer
(bomärken) och gårdens mantal samt en pil som
markerade åt vilket håll underhållet sträckte sig. År
1891 fick Sverige sin första väglag som trädde i kraft
1895, där stadgades för första gången om
väghållningsstenar. Enligt lagen blev nu de nyinrättade
väghållningsdistrikten ansvariga för
väghållningen. I 30 § heter det
angående väghållningsstenar: "Vid
ändpunkterna af hvarje till underhåll
indeladt vägstycke skola väghållaren
anbringa tydliga märken, angifvande
den fastighet, som har vägstyckets
underhåll sig ålagdt."
Bilderna visar 2 väghållningsstenar.
Den övre är en väghållningssten från
Norrlanda socken, Gotland. Bild:
Wikipedia. Den undre är en
väghållningssten från Dalsland. Bild
Vägverkets museum.
Vägvisning
Någon form av vägmärken har funnits i minst ett par
tusen år. Föregångarna till dagens vägmärken var
olika former av märkningar längs olika vägar för
framförallt de som tog sig fram med häst. Träd kunde
till exempel märkas för att folk skulle hitta lättare och
ibland sattes stenar upp för att markera var vägen
gick. Vissa runstenar har också använts för vägvisning.
Efter en tid tillkom milstolpar längs vägarna.
I flera statliga förordningar från och med 1649 har det
föreskrivits om uppsättande av milstolpar eller
milstenar vid de allmänna vägarna till hjälp för de
resande. Landshövdingarna skulle svara för att de
också sattes upp.
Den äldsta fasta markeringen för vägvisning är
troligen bläckning på trädstammar längs stigen. Att
på detta sätt markera vägen genom att bläcka de
omkringstående träden är en känd metod. Man högg
med yxan en spåna ur granar eller tallar.
Runstenarna hade, förutom
sina egentliga syften, i många
fall till uppgift att på särskilt
viktiga ställen markera var
vägen gick.
Bilden till höger visar en
skogsstig som är utmärkt med
“bläckade” trädstammar. Bild:
Wikipedia.
I och med milstolparna fick Sverige en början till
systematisk vägvisning. Milstolparna i sig var inte
vägvisare men de ingick i ett kommunikationssystem i
vilket gästgiveriet, skjutsinrättningen och vägen var
förenade. Vägvisningen utvecklades sedan ur detta
system. Vägvisningen formades med Drottning
Kristinas gästgivareordning från 1649 och anses börja
med denna förordning.
I 1734 års lag och den samtidigt nyutgivna
gästgivareordningen stadgades det om vägvisning:
"Löper wägen til någon Stad, Sockn, Bruk, Siöhamn eller
annan kundbar ort, tå skola märcken sättias, som wisa til
hwad ort then wägen ligger. Så skal ock wid hwar
Giästgifware Gård för Porten en tafla uphängas, med
förteckning huru långt det är til nästa Giästgifware Gård,
och huru mycket för en Häst den wägen i lego gifwas
bör". Men, varken i lagen eller i gästgivareordningen
angavs hur märkena skulle se ut. Detta resulterade i
att socknarna och häraderna som satte upp
vägvisarna också bestämde hur de skulle se ut.
I och med 1891 års väglag upphörde
milstolpssystemet att gälla. Lagen stadgade nu om
vägvisning: "Där vägar stöta samman, skola vägvisare
anbringas; kostnaden därför, så ock för deras underhåll,
bestrides ur vägkassan".
Under 1910-talet blev bilarna allt vanligare och
behovet av vägvisning längs vägarna blev allt större.
Samtidigt var de vägvisningar som då existerade inte
av enhetlig standard och de upplevdes som
ålderdomliga eftersom de bestod av milstolpar och ett
antal enklare skyltar vid gästgiverier. År 1916 tog
Kungliga Automobilklubben fram en
typ av skyltar som bestod av en
triangel och under triangeln fanns
det en text som förklarade märkets
budskap.
Bilden till höger visar en gammal
vägvisningsskylt i Lökeberg, Foss
socken, Bohuslän. Foto: Åke Fredsjö,
1959. Bild: Bohusläns museum, ID:
UMFA54631:1133.
Några år tidigare hade det vid en internationell
konferens 1909 i Paris beslutats om en enhetlig typ av
vägmärken som bestod av runda blå tavlor med vit
text. Med tiden blev den europeiska standarden en
sorts kombination av den standard som fastställts i
Paris och KAK:s standard. De trekantiga märkena från
KAK utvecklades till varningsmärken medan de
märken som togs fram i Paris blev förbudsmärken.
Denna standard spreds ut över hela Europa.
I början var nästan samtliga anvisningsmärken och
lokaliseringsmärken gula med svart text och svarta
tecken.
Bilden till höger visar ett
vägvisningsmärke från 1930-talet.
Bild Wikipedia.
Från 1958 infördes en ny färgskala som gick ut på att
vägmärkena skulle ha en vit reflekterade text med en
bakgrund som skulle vara mörkt blå. Från och med
1978 beslutade Vägverket om att övergå till en ny
färgskala på skyltningen. Landsvägar skulle från och
med nu få mellanblå skyltar medan motorvägar skulle
få gröna.
Väg- och reskartor
Landsvägskarta är en karta som är huvudsakligen
anpassad för landsvägstrafik, där landsvägar är
särskilt tydligt markerade. Många tryckta
landsvägskartor inkluderar ofta översiktskartor och ett
flertal mer detaljerade.
Man började att ta fram speciella väg- och reskartor i
Sverige under 1600-talet i samband med lantmäteriet
fastare organisation och ett ökat resande. År 1628
inrättades Lantmäterikontoret och i 1643 års
lantmäteriinstruktion finns specifika bestämmelser
om uppmätning av vägar. Gripenhielms
generalkarta är Sveriges första generalkarta över
"Svea och Göta rike samt storfurstendömet Finland" som
upprättades av kartografen Carl Gripenhielm åren
1687–1688.
I början av 1700-talet tog man fram en rad vägkartor
över de olika landsdelarna. Vanliga resenärer hade
dock ingen tillgång till dessa, då det rådde sträng
sekretess kring kartorna, bl.a. av militära skäl.
Men när resandet ökade under 1700-talet ökade även
behovet av tryckta reskartor. År 1730 fick lantmäteriet
i uppdrag att inventera och kartlägga de farbara
landsvägarna i alla Sveriges län med angivande av
gästgivargårdar och poststationer. Kartorna ritades
länsvis. Det färdiga resultatet, Chartebok öfwer
Landswägarna uti Swea och Göta Rike,
överlämnades till kung Fredrik I år 1742.
Under 1800-talet gav man ut ett flertal vägkartor eller
reskartor och från 1860-talet ritades i regel även
ångbåtslinjer och järnvägar på kartorna.
Kartan nedan visar landsvägarna i Kopparbergs län
1742, ur Chartebok öfwer Landswägarna uti Swea och
Göta Rike. Foto: Lantmäteriet, Gävle.
i
Relaterade länkar
•
Gästgiverier och skjutshåll
•
Fäbodar och fäbodliv
•
Socknen och sockenstämman
•
Inrikespass
•
Postväsendets historia
•
Svenska järnvägens historia
•
Göta kanals historia
•
Gamla mått och vikter
•
Skiftesreformerna i Sverige
•
Källor
•
Vägen i kulturlandskapet, vägar och trafik före
bilismen, Vägverket, 2004
•
Det gamla Ytterlännäs, Sten Berglund, 1974.
Utgiven av Ytterlännäs hembygdsförening.
Kapitel 39, sid 368 och framåt.
•
Hur klövjestigen blev landsväg, Gösta Berg, 1935.
(Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Andra
bandet (del III & IV), sid 269 och framåt.)
•
Gästgiveri och skjutshåll, Ur det forna reselivets
krönika, av Sven Sjöberg. Ur årsboken Uppland,
1959.
•
Stigen av Lars Levander, 1953
•
Svenska Akademins Ordbok, SAOB
•
Wikipedia
•
Lantmäteriet
Överst på sidan