Copyright © Hans Högman 2020-03-03
Rekrytering och utbildning av
officerare vid den svenska
krigsmakten under
indelningsverkets dagar
Rekrytering
Rekrytering av befäl kunde ske på fyra sätt:
1.
Beställning, vilket innebar att en person erhöll
officersfullmakt. Denna fullmakt kunde i
fredstid enbart konungen eller den högsta
myndigheten utfärda. I krigstider kunde dessa
även utfärdas temporärt till och med kaptens
grad av regementschefer.
2.
Transport (förflyttning) från annat förband var
vanligt från och med kaptens grad och innebar
nästan alltid en befordran.
3.
Värvning förekom till alla befälstjänster tom
löjtnants grad. Värvning kan ha gällt för ett år
eller ett fälttåg i sänder.
4.
Befordran inom regementet var ytterligare ett
sätt att tillsätta befäl. Det var vanligt att det
lägre befälet rekryterades inom förbandet
genom befordran.
Accord
Det var inte gratis att erhålla en underofficerstjänst
eller en officerstjänst. Från 1680-talet och fram till
1833 var den som efterträdde en officer eller
underofficer tvungen att betala den som lämnade
tjänsten en summa pengar, ett så kallat ackord.
Ackordet gjordes upp mellan efterträdaren och den
som slutade på tjänsten. Varje gång en officer
befordrades var han tvungen att erlägga ackord till
den som han efterträdde. Man kan säga att den
tillträdande officeren helt enkelt köpte tjänsten av
sin företrädare. Efterträdaren skulle visserligen
godkännas först.
Ackordssystemet ogillades av myndigheterna och
det gjordes både försök att få stopp på
ackordshandel och att få kontroll över det genom
att tillåta systemet.
Läs mer om det Militära ackordssystemet.
Utnämningar av befäl
Det var regementschefen som tillsatte nya
tjänster. Underofficerare kunde han utnämna efter
eget tycke. Vad gäller befordringar av
underofficerare till officerare föreslog
regementschefen vilka som skulle utnämnas till
fänrik/kornett (dvs den lägsta officersgraden).
För tjänster från löjtnants grad och uppåt var
regementschefen skyldig att, inom två månader
efter att en tjänst blev ledig, föreslå lämpliga
kandidater för Kungl. Maj:t. Kandidaterna skulle
också rangordnas enligt gällande
befordringskriterier där bl.a. tjänstgöringstid var en
viktig faktor. Kungl. Maj:t beslutade sen vilken av
kandidaterna som skulle utnämnas.
Vad krävdes för att bli officer?
Några egentliga kunskapskrav fanns inte för att bli
officer, inga prov eller test av duglighet förekom.
Däremot förekom en läroperiod som skulle
genomgås. Detta kallades för gradpassering
(snabbt passera genom graderna). Den som skulle bli
officer fick börja som underbefäl eller underofficer
för att praktisera i de olika lägre tjänstegraderna.
Detta skedde under ca: 6 månader. Detta kan
närmast liknas vid ett lärlingssystem.
Enligt en förordning från 1808/1809 skulle en
blivande officer fullgöra gradpasseringen genom att
tjänstgöra som soldat, korpral och underofficer i 3
månader vid ett värvat regemente. Därefter skulle
han godkännas i ett förhör av majoren rörande
exercis och tjänstgöring. Förhöret var dock en
formalitet snarare än ett prov. Officersaspiranten
skulle sen tjänstgöra som officer i 2 månader vid ett
värvat regemente.
Skärgårdsflottan eller Arméns flotta som den
egentligen hette skapades år 1756. I Arméns flotta
hade man strängare krav på officerarnas
färdigheter. Enligt 1783-års reglemente krävdes
sjöofficersexamen för att bli sjöofficer. Denna
utbildning bedrevs vid Stockholms station.
Inom Örlogsflottan fanns redan 1683 krav på att
"de, som föreslås till officerare vid sjövapnet, skola
undergå sjöofficersexamen". Trots detta hade
örlogsflottan enbart de i Karlskrona inrättade
Styrmans- och artilleriskolorna.
Många förmögna föräldrar försökte att få in sina
barn i rullorna vid så tidiga år som möjligt. Antalet
tjänsteår var viktigt vid befordringar och ju tidigare
de kom in i rullorna desto fler tjänsteår kunde de
uppnå redan vid unga år.
Många tjänsteår var i regel viktigare än duglighet
när det gällde befordringar. Vid krig däremot blev
duglighet det viktigaste kriteriet.
Under karolinerepoken och det stora nordiska kriget
var det nästan enbart duglighet som styrde
befordran. Under denna tid ökade också andelen
officerare som inte var frälse.
I 1766-års reglemente stadgades att antalet
tjänsteår vid befordran fick börja räknas först från
det år som officeren fick sin fullmakt. Vidare
påpekades att även kompetens och duglighet skulle
beaktas vid befordran.
Detta konfirmerades 1794 då regementscheferna
beordrades att väga in såväl kompetens som
tjänsteår när de föreslog en officer/underofficer till
befordran.
Utbildning av officerare
Det fanns inga direkta krav på utbildning för att
erhålla en officersfullmakt.
Livgardet var ett värvat regemente och i fredstid
fanns regementet i Stockholm. Regementet var ett
elitförband och fungerade även som ett
utbildningsförband för armén. Livgardet kom
även att fungera som officersskola dit officerare
skickades för att erhålla utbildning. Vidare var
officerare från Livgardet ute på andra regementen
för att bedriva undervisning. Detta gäller framförallt
under karolinerepoken.
Vid vissa förband förekom dock egen utbildning av
officerare.
Mellan 1771 och 1788 var överste Gustav Adolf
von Siegroth chef för Södermanlands regemente.
År 1782 tog Siegroth initiativ till en militärakademi
vid regementet och för detta fick han både
godkännande och beröm av Gustav III.
Undervisningen bedrevs på Malma hed,
Malmköping, i samband med regementsmötena.
Siegroth lyckades även utverka en volontärslön vid
vart och ett av regementets 8 kompanier. År 1786
fastställdes att undervisningen skulle pågå mellan
20 maj och 3 juni. Lärarna vid akademin ersattes
med fri inkvartering, måltider vid
regementschefens bord och 1 riksdaler i
traktamente. Utbildningen bedrevs både före och
under regementsmötena och undervisningen
omfattade både militära- och civila ämnen.
Akademins undervisning upphörde 1788 i och med
krigsutbrottet mot Ryssland. Siegroth lämnade
regementet under kriget och utbildningen kom
aldrig igång igen efter krigsslutet. Strax därefter så
bildades krigsakademi vid Karlberg och behovet av
en egen akademi vid regementet minskade.
Åren 1756 - 1792 fanns även en kadettskola i
Karlskrona. I Sveaborg fanns en sjöskola för
underofficerare och kadetter vid arméns flotta.
År 1792 inrättades en krigsakademi vid Karlberg
i Stockholm. Det borde ha varit rimligt att anta att
man samtidigt införde ett krav på examen för att
erhålla en officersfullmakt, men detta gjordes inte.
Kadetterna från Karlberg fick nu istället konkurrera
med officerskandidater som utbildats lokalt ute på
förbanden. En nackdel för kadetterna var att de
saknade vana av trupptjänst. Däremot så kunde
kadetterna erhålla en tjänst som stabsofficer utan
att behöva betala ackord.
I början antogs kadetterna vid Karlberg i 11 - 13 års
ålder och utbildningen var 5 år lång följt av 6
månaders gradpassering samt 6 månaders
repetition.
Redan år 1797 minskades utbildningstiden till 4 år
och åldern för antagning höjdes till 13 - 14 år.
Vidare så flyttades gradpasseringen till sommaren
och genomfördes på respektive regemente.
Utbildningen på akademin omfattade både civila
och militära ämnen.
Ett annat och inte så ovanligt sätt om officerare
utnyttjade för att få både utbildning och erfarenhet
var tjänstgöring vid utländska krigsmakter.
Speciellt Frankrike var populärt under 1700-talet.
Även vid ryska krigsmakten har många svenska
officerare tjänstgjort. För sjöofficerare var den
engelska flottan populär. Vid eventuella
krigsutbrott med Sverige var officerarna förväntade
att återvända hem.
Adeln hade sen 1721 rätt att resa utomlands för att
studera och ta tjänst i andra länders krigsmakt.
Ofta kunde dessa resor ske med full lön från den
svenska krigsmakten och fick i ibland även bidrag
till resan. Adeln hade även rätt att få de meriter
man skaffade utomlands att tillgodoräknas i den
svenska krigsmakten. Denna rätt att ta utländsk
tjänst användes relativt ofta inte mist för att
påbättra karriären i Sverige. Utlandstjänst var
vanligt fram till 1700-talets slut, därefter minskade
den betydligt.
Först 1835 blev det obligatoriskt inom hela
krigsmakten att erlägga en examen innan man
kunde erhålla en officersfullmakt. Det dröjde till
1867 innan det blev ett krav att denna examen
skulle erläggas vid krigsakademin vid Karlberg. År
1852 infördes krav på examen från läroverk för att
få tillträde till Karlberg. Detta var ett led i att
omvandla krigsakademin till en krigsskola. År 1863
var ombildningen till en krigsskola klar. Från 1873
krävdes genomgången regements- och
rekrytövningar för tillträde till utbildningen och
samma år upphör även undervisningen av civila
ämnen vid Karlberg.
År 1867 bildades Sjökrigsskolan som nu övertog
utbildningen av sjöofficerare. Vidare inrättades en
sjöhögkrigsskola 1898.
Se vidare Krigsakademin i Karlberg.
Volontärer
Ett vanligt sätt att bli officerare var att börja som
volontär.
Volontärerna var frivilliga som utbildade sig till
underofficerare och officerare både vid armén
och vid flottan. Volontärinrättningen tillkom redan
under slutet av 1500-talet. Volontärer var då en del
av manskapet, men hade en bättre ställning än de
övriga soldaterna.
Under det yngre indelningsverket var volontärerna i
regel skilda från indelningsverket och rustade sig
själva mot kontantersättning och var att betraktas
en grupp av blivande befäl.
Åldern på volontärerna fastställdes år 1730 till 15
år. År 1736 ändras åldern så att de kunde antas när
de var tillräckligt gammal för att ”regera gevär”.
Under 1700-talets andra hälft försökte man dock
begränsa antagningen av allt för unga volontärer
genom att de inte längre fick räkna anställningsår
under åldrarna 15 (år 1765) respektive 18 år (år
1796) vid befordringar. Vid befordringar var som
nämnts tidigare antalet tjänstgöringsår en viktig
faktor. Detta hindrade dock inte att mycket unga
barn sattes upp som volontärer.
Volontärinrättningen bestod ända till 1952.
Enligt 1901-års härordning var en volontär tvungen
att vara minst 17 år vid antagningen och
kontraktsanställdes för en period av 2 till 4 år.
Kontraktet kunde sen förlängas i 1 till 2 år. En
obefordrad volontär fick vara kvar i längst 6 år och
fick inte vara äldre än 28 år. En befordrad volontär
kunde vara kvar till han var 32 år.
Tjänstegrad - tjänsteställning:
Det var inte ovanligt att en officer hade högre
tjänstegrad än den tjänsteställning han var
innehavare av. Efter krig fanns vanligen betydligt
fler officerare än som behövdes i
fredsorganisationen. Detta resulterade att många
officerare fick en tjänst var lägre än den tjänstegrad
de hade. Exempelvis kunde en kapten inneha en
tjänst som löjtnant och därmed en löjtnants lön.
Ytterligare ett fenomen som kunde orsaka dessa
situationer var de sk. karaktärsbefordringarna. Detta
var befordringar som medförde högre tjänstegrad
utan att man samtidigt fick en högre
tjänsteställning eller högre lön. Ofta var dessa
befordringar belöningar för lång och trogen tjänst.
En löjtnant kunde bli befordrad till kapten utan att
han samtidigt fick en tjänst som kapten och
kompanichef, dvs han fortsatte i sin tidigare tjänst
som löjtnant men med kaptens grad.
Rekrytering och utbildning
av officerare
Relaterade länkar
•
Officersboställen
•
Militära gradbeteckningar, Sverige
•
Militära tjänstegrader, Sverige, USA och UK
•
Indelningeverket
•
Hur man forskar på officerare
•
Krigsakademin i Karlberg
Källreferenser
•
"Officerskåren i Sverige under 1700-talet: En studie
kring tjänsteställning, avlöning och tjänsteköp" , D-
uppsats, 10 p, Historiska institutionen, Uppsala
universitet av Esbjörn Larsson, 2000.
•
Kungliga Södermanlands regemente under 350
år, 1977
Överst på sidan