Copyright © Hans Högman 2020-10-27
Svenska frivilligkåren i
Finland - 6
Svenska flygflottiljen i Finland, F
19 - flyguppdragen
Inledning
Svenska frivilligflottiljen i Finland eller F 19
Finland var ett svenskt frivilligt flygförband som
bildade en flygflottilj som verkade 1940 i Finland
under vinterkriget.
För att hjälpa Finland satte den svenska flygstaben
upp ett frivilligt flygförband med en jaktflygdivision
och en bombflygdivision. Chef för flottiljen blev
major Hugo Beckhammar. I början av januari 1940
förbereddes flygflottiljens huvudbas i Veitsiluoto,
söder om Kemi i norra Finland.
Sveriges regering beslöt den 30 december att ställa
stridsflygplan till frivilliga flygförbandets förfogande;
fyra bombplan B 4 Hawker Hart och tolv jaktplan J 8
Gloster Gladiator. Mer information om de svenska
flygplanen.
Den 10 januari flögs flygplanen med besättningar
från Sverige till F 19 basen i Veitsiluoto. Planen vara
alla utrustade med kommunikationsradio.
Två dagar senare, den 12 januari, undsatte man en
hårt ansatt finsk armégrupp som höll stånd vid
Joutsijärvi trots upprepade ryska anfall. Under januari
månad byggdes fem framskjutna flygbaser.
Svenska frivilligkåren var beteckningen på den
militära kår bestående av svenska medborgare som
anmält sig som frivilliga på Finlands sida i Vinterkriget
1939-1940 mellan Finland och Sovjetunionen.
Mer information om F 19 och Svenska frivilligkåren i
Finland under Vinterkriget 1939 - 1940.
F 19:s uppdrag
Mellan den 10 januari 1940 och fram till freden den
13 mars svarade F 19 för luftförsvaret över norra
Finland (finska Lappland), ett område motsvarande
en fjärdedel av Sveriges yta, men verksamheten kom
att koncentreras till Sallafronten nära finska gränsen,
där finnländarna var hårt trängda.
Flottiljens arbetsuppgift var att bedriva spaning och
anfall mot ryska flygbaser samt anfall mot ryska
marktrupper och i mån av resurser förse städerna
Uleåborg, Kemi och Torneå med jaktförsvar. F 19
svarade ensamt för luftförsvaret av hela norra
Finland. Finlands egna flygstridskrafter kunde
därmed koncentreras till fronterna i södra Finland.
Då vapenstilleståndet inträdde 13 mars 1940, hade F
19 opererat i 62 dagar (varav 60 flygdagar och i snitt
var åtta plan operativa varje dag (67%)).
Resultatet för F 19 var tolv förstörda ryska flygplan
(varav 8 i luftstrid och 4 på marken) och sex egna
flygplansförluster, samt tre stupade svenska piloter.
Dock var det enbart två av flygplanen som förlorades
genom luftstrid.
Stridsuppdrag på F 19
Inte mindre än 35 sovjetiska bombföretag
förhindrades genom F 19. Enligt finländsk militär
statistik, redovisad av Greger Falk, sköt de svenska
flygarna under vinterkriget ned åtta sovjetiska
flygplan i luftstrid och sannolikt ytterligare ett, samt
förstörde därutöver fyra sovjetiska plan på marken.
Den förste och ende svenske flygaren som sköts till
döds i luftstrid under finska vinterkriget var John
Sjöqvist. Ytterligare ett svenskt plan (Hart B 4) med
två flygare sköts ned av sovjetiskt flyg men piloten
lyckades nödlanda och de två ombordvarande kunde
ta sig till de egna linjerna.
Nedan följer ett axplock ur F 19:s krigsdagbok med
ett urval av händelserika dagar:
Stupade flygare i den svenska
flottiljen F 19 under Vinterkriget
•
Löjtnant Anders Robert Zachau, född 31 augusti
1906 i Forshälla, Uddevalla kn, död 12 januari
1940 i Märkäjärvi, Finland. Zachau var jägmästare
och reservlöjtnant vid Bohusläns regemente I 17
samt hade tjänstgjort vid flygavdelningen i
Fårösund F 3 som spanare. Zachau var
spaningsofficer och frivillig i finska vinterkriget.
Inför ett flyguppdrag den 12 januari anhöll löjtnant
Zachau om att få delta och blev då flygspanare i
löjtnant Per Sterners flygplan. Zachau då den
Hawker Hart B 4 han var flygspanare i störtade
efter en kollision i luften med fänrik Arne Jungs
Hart B 4 vid ett bombanfall som F 19 gjorde mot
en rysk flygbas vid Märkäjärvi den 12 januari 1940
under vinterkriget. Hans stoft hittades först i
september 1942 och han begravdes
den 19 mars 1943 på Uddevalla Norra
kyrkogård. Gift 22 september 1934
med Carin Kutzner. Hans namn är
upptaget på minnestavlan i
slottskapellet på Karlberg och på
tavlan i Flygvapnets Minneshall.
Bilden visar löjtnant Anders Zachau.
•
Fänrik John Magnus Sjöqvist, född den 14 mars
1918 i Karlshamn, Blekinge. Under ett flyganfall
den 23 januari 1940 mot de sovjetiska enheterna
vid Märkäjärvi sårades han i luftstrid med
sovjetiskt jaktflyg och hans Gladiator J 8 störtade
varvid han omkom.
I mitten på mars, efter krigsslutet, hittades
Sjöqvists stoft som fördes till Sverige för
begravning. Han gravsattes på Stockholms Norra
kyrkogård den 12 juni 1940.
Ett sovjetiskt dokument beskriver Sjöqvists sista
strid: ”En I-15bis grupp ur 145. IAP ledd av löjtnant
Konkin sköt ned ett fiendeplan klockan 1300 vid
Mjatijärvi. Flygplanet – ett dubbeldäckat
spaningsplan – fattade eld i luften och störtade 3 - 4
kilometer söder om Mjatijärvi, piloten stupade.”
Källa: finländske flyghistorikern
Carl-Fredrik Geust.
Sjöqvists namn är upptaget på
tavlan i Flygvapnets Minneshall.
Bilden till höger visar
jaktflygföraren fänrik John
Sjöqvist. Bild:
Flygvapenmuseum, ID:
FVMF.004263.
•
Löjtnant Sten Åke Hildinger, född den 6 juni
1914 i Hammarö, Värmland. Han störtade den 10
mars 1940 cirka 8 km söder om Veitsiluoto under
provflygning med ett flygplan och avled. Planet,
gul D hade reparerats och fått motorn utbytt.
Hildinger lyfter från basen klockan 14:10 och
under testningen gör han en planerad lodrät
störtdykning. Planet slits då sönder på 1.000 m
höjd och Hildinger träffas av delar från planet och
förlorar medvetandet. Planet kraschar och
Hildinger omkom omedelbart vid nedslaget mot
isen. Han begravdes i på Stockholms Norra
kyrkogård den 19 mars 1940.
Hans namn är upptaget på tavlan i
Flygvapnets Minneshall.
Bilden till höger visar löjtnant Åke
Hildinger. Bild: Flygvapenmuseum,
ID: FVMF.004274.
Luftsegrar i Finland
Officiellt finns åtta luftsegrar registrerade men det
finns fler än åtta plan som sköts ned som inte är helt
bekräftade. Den finländske flyghistorikern Carl-
Fredrik Geust kunnat klarlägga att fänrik Per-Johan
Salwén var ansvarig för tre luftsegrar. Därefter,
med två luftsegrar, kom fänrik Einar Tehler. Övriga,
med en luftseger vardera var fänrikarna: Ian Iacobi,
Gideon Karlsson och Roland Martin. Dessa åtta är
således bekräftade. Av någon anledning finns inte
Steninger/Frykholms nedskjutning av en SB-2 var
plan slog ned i Rovaniemi-trakten den 21 februari
med bland de bekräftade nedskjutningarna.
Första uppdraget, 12 januari 1940
De svenska flygplanen anlände från Sverige till
flygbasen i Veitsiluoto den 10 januari. På grund av
den finska förbandens svåra läge vid Salla fronten
var det önskvärt med ett svenskt flyganfall så snart
som möjligt. Flottiljens första uppdrag blev att
bomba sovjetiska ställningar vid en flygbas intill den
lilla byn Märkäjärvi mellan Rovaniemi och Salla,
nära den ryska gränsen.
Anfallsdatum sattes till den 12 januari 1940 och den
11 januari användes för iordningställande av
flygplanen för stridsuppdraget.
Flygstarten sattes till 09:00 den 12/1. Anfallet skulle
ske med två grupper om 4 jaktplan och två
bombplan i varje grupp och anfallet vid Märkäjärvi
skulle ske från två håll med de två grupperna.
Besättningarna togs ut till de åtta jaktplanen (J 8)
och fyra bombplanen (B 4). Vid ordergivningen
gjordes dock två ändringar av bombplanens
bemanning. Löjtnant Anders Zachau, spaningsofficer
från Östgöta flygflottilj F 3 i Linköping, hade anhållit
om att få delta. Han fick ta Per Sterners akterskytts
plats, dvs Roland Sahlberg fick utgå. Vidare skulle
flottiljchefen major Hugo Beckhammar personligen
leda anfallet och han tog fänrik Åke Mörnes
akterskytts plats, dvs Tord-Erik Thorstensson
Medalen fick utgå.
Flygstyrkan bestod av:
•
Jaktgrupp 1 med piloterna Ian Iacobi (gul F), Carl-
Olof Steninger (gul D), Martin Wennerström (gul H)
och Hans-Olof Palme (gul J).
•
Jaktgrupp 2 med piloterna Åke Söderberg (gul K),
John Sjöqvist (gul B), Arne Frykholm (gul G) och Åke
Nellelbladt-Hollsten (gul C).
•
Bombgruppen som bestod av Åke Mörne/Hugo
Beckhammar (blå R), Arne Jung/Matti Sundsten
(blå X), Per Sterner/Anders Zachau (blå Y) och
Gunnar Färnström/Thure Hansson (blå Z).
•
Kvar i Veitsiluoto till flygskydd av basen fanns
Roland Martin (gul E) och Gideon Karlsson (gul I).
Pilotens namn står först, därefter akterskyttens.
Flygstyrkans avfärd från Veitsiluoto basen blev dock
försenad i två timmar på grund av dåligt väder.
På väg till fronten gick planen ned för mellanlandning
på den främre krigsbasen Oskar för att fylla på
bränsle. Då kom ett larm om att en grupp ryska
bombplan var på väg. De fyra jaktplanen i jaktgrupp
2 som tankats först avdelades då att gå upp och
möta dem under ledning av Åke Söderberg. Den nu
reducerade anfallsstyrkan på de 4 jaktplanen ur
jaktgrupp 1 och de 4 bombplanen flög därefter
vidare mot målet vid Märkäjärvi.
Då flygstyrkans avfärd blev försenad kom anfallet att
sättas in först i skymningen. Först anfölls en rysk
motorfordons kolonn och därefter attackerades
basen i Märkäjärvi. Attacken blev trots skymmningen
framgångsrik. Baracker och fordon sattes i brand,
och tre ryska plan på marken förstördes.
Flygfotot visar den ryska basen i Märkäjärvi efter
första flyganfallet den 12 januari. Bilden är tagen av
flygskytten Thure Hansson i Färnströms Hart B 4 blå
Z.
Foto: Flygvapenmuseum, ID: FVMF.003908.
Markeringarna på fotot och förklaringarna: Hans
Högman.
De svenska jaktflygplanen var utrustade med
bombställ för fyra 12 kg bomber under vingarna som
skulle fällas över Märkäjärvi, varefter de med
kulsprutorna skulle skjuta mot de olika mål som dök
upp på platsen.
Trots att anfallet slog ut flera sovjetiska jaktflygplan
på marken hade två ryska plan lyckats komma upp i
luften. Fänrik Ian Iacobi upptäckte från sin
Gladiator J 8 (jaktplan) att en rysk Polikarpov I-15bis
(I-152) låg bakom kollegan Carl-Olof Steningers J 8.
Iacobi lyckades snabbt manövrera sig bakom den
sovjetiska piloten och kunde skjuta ned honom.
Detta var F 19:s första luftseger under
vinterkriget.
Några plan ur den svenska flygstrykan förlorades
också; tre B 4 Hawker Hart bombplan gick förlorade.
Det var dels två B 4 som kolliderade i luften under en
undanmanöver från rysk luftvärnseld samt en B 4
som sköts ned av tre ryska Polikarpov I-15bis
jaktflygplan under återfärden.
Den Hawker hart B 4 som sköts ned av det sovjetiska
flyget under återfärden lyckades nödlanda.
Besättningen var flygföraren Gunnar Färnström och
hans akterskytt Thure Hansson. De två kunde
därefter på skidor (skidor och stavar fanns
fastspända på utanpå flygplanskroppen) ta sig till de
egna linjerna dit de anlände följande dag efter att
övernattat i en koja i skogen.
Två bombplan kolliderar i luften:
Vid attacken i Märkäjärvi den 12 januari kolliderade
två svenska bombflygplan Hawker Hart B 4 med
varandra efter anfallet; en man omkom medan tre
överlevde. Hart B 4 bombplanen hade två-mans
besättning; flygförare och akterkytt.
De två Hart planen svängde för att undkomma rysk
luftvärnseld och under undanmanövern råkade det
ena planet ränna in i det andra underifrån. Motorn i
det övre planet slets loss och singlade ned mot
marken. Det ena Hart planet hade fänrik Arne Jung
som flygförare med akterkytt Matti Sundsten. I det
andra planet var löjtnant Per Sterner flygförare
med akterskytt löjtnant Anders Zachau. Jung hade
just fällt sina tolv kilos sprängbomber mot en kolonn
på en snöröjd väg då han kolliderade med Sterner.
Bilderna visar, från
vänster: svenska
bombpiloterna
Löjtnant Per
Sterner och fänrik
Arne Jung. Här
iförda svenska
flygvapnets
uniform m/1930.
Båda planens flygförare, fänrik Arne Jung och
löjtnant Per Sterner, lyckades hoppa och kunde hitta
varandra i snön på marken ett antal timmar senare.
Arne Jungs akterskytt/signalist översergeant Matti
Sundsten följde dock med flygplanet mot marken.
Han överlevde mirakulöst nog, planet rätade upp sig
i fallet och slog i två granar vilket bromsade fallet.
Sundsten föll genom durken och landade oskadd.
Han lyckades efter fyra dygn på skidor i 40-gradig
kyla och djup snö, nattetid ta sig tillbaka till de egna
linjerna. Man hade personskidor och stavar
fastspända på utsidan flygplanens bakkroppar så att
flygarna skulle kunna ta sig tillbaka till de egna leden
vid eventuella nödlandningar liksom en ryggsäck
med nödproviant mm.
När han kom till de finska linjerna höll han på att bli
skjuten av skidpatrull. De svenska flygarna hade lärt
sig några fraser på finska, bl.a. ”Skjut inte, jag är
svensk frivillig flygare” eller på finska ”Älä ammu, olen
vapaaehtoinen ruotsalainen lentäjä”. Denna fras
räddade Sundstens liv. Patrullen tog med sig
Sundsten på skidor i 20 km till en finskt kompanistab
och därifrån till ett sjukhus i Rovaniemi. Förutom
förfrysningsskador hade han klarat sig bra och var
snart tillbaka i tjänst igen.
Däremot omkom Per Sterners akterskytt löjtnant
Anders Zachau. Hans kvarlevor återfanns först 1942
och fördes då till Sverige för begravning.
Tyvärr lyckades inte flygförarna Jung och Sterner att
ta sig tillbaka till de egna linjerna. De tillfångatogs av
sovjetiska soldater efter tre dagar utomhus i mycket
sträng kyla. Båda svenskarna utsattes för hårda
förhör. Sterner misshandlades med pistolkolvar, och
Jung ställdes framför en vaktstyrka och hotades med
arkebusering om han inte talade.
Förhören var mycket tuffa med tortyr och försök till
hjärntvätt utförda av NKVD under de fyra månader
de hölls fångna. NKVD var Sovjetunionens
kombinerade säkerhets- och underrättelsetjänst åren
1934–1946. Den 10 maj 1940 utväxlades Jung och
Sterner vid den nya gränsen nordväst om Viborg.
För att rädda sina liv hade de av NKVD tvingats att
skriva på ett avtal för att agera som spioner för
Sovjets räkning när de väl var tillbaka i Sverige.
Sterner och Jung informerade dock finska och
svenska militära underrättelsetjänsterna och de blev
nu dubbelagenter i stället. För Sterners del innebar
det att man kunde sätta fast spionen Sidorenko.
Efter anfallet mot Märkäjärvi den 12 januari då tre
bombplan B 4 förlorades återstod nu endast ett
bombplan i flottiljen. Man tog nu beslutet att det
enda återstående B 4 planet endast fick göra
bombanfall nattetid, detta främst beroende på
Hawker Hart (B 4) låga topphastighet vilket gjorde
det ett lätt mål för sovjetiskt jaktflyg. Den 16 februari
tillfördes flygflottiljen ytterligare ett bombplan B 4
från Sverige. Därmed hade nu totalt fem Hawker
Hart B 4 överförts till Finland.
14 januari 1940 - Luleå bombas av ryssarna
Vid F 19:s flygbas i Veitsiluoto strax söder om Kemi
gick klockan 12:35 den 14 januari flyglarm om en
ankommande grupp ryska bombplan österifrån. Det
rådde dålig sikt på grund av snöfall och dimma. En
rote svenska jaktplan stod i beredskap på basen
men på grund av det dåliga vädret kunde jaktplanen
inte gå upp. De ryska planen fortsätter i
snöstormen västerut över Bottenviken och mot
Luleå där tre bombplan flög in söder om staden för
att sen anfalla norrifrån. Störda av svensk
luftvärnseld hamnade dock bomberna över
Kallaxön. Materiella skador uppstod men turligt nog
kom inga personer till skada.
De sovjetiska bombplanen kan naturligtvis ha
navigerat fel i det dåliga vädret, men flygrutten pekar
på att målet kan ha varit flygfältsbygget på
Kallaxheden utanför Luleå. Under hemflygningen
mot basen i Kandalaksområdet tvingades de
sovjetiska planen att nödlanda i Finland på grund
av bränslebrist. Besättningarna tillfångatogs som
krigsfångar och flygplanen togs i beslag. En
besättningsmedlem lyckades fly och tog sig tillbaka
till Ryssland.
Kartan till
höger visar
norra delarna
av både
Sverige och
Finland. Luleå
och Pajala i
Sverige och
Kemi i Finland
har en röd
cirkel runt ortsnamnen. Vidare är Rovaniemi,
Kemijärvi och Salla understrukna.
Den 17 januari bedrevs väpnad spaning från den
framskjutna Oskarsbasen då planen i luften får
kontakt med ryskt jaktflyg, fyra I-15bis. Två Gladiator
J 8 med Per-Johan Salwén i Gul F och Roland Martin i
Gul C öppnade eld. Två av I-15bis planen sköts
ned. Den ena lyckades nödlanda på isen på
Märkäjärvi med hela fronten trasig och den andra
piloten lyckades nödlanda sitt sönderskjutna plan 14
km väster Kuolajärvi. F 19 hade nu tre luftsegrar.
Natten mot den 23 januari genomfördes det första
nattliga bombanfallet med Hart B 4, Blå R. Fänrik
Åke Mörne var pilot med stabschefen kapten Björn
Bjuggren som skytt. När de lyfte klockan 23:30 var
det -40 C men uppe på 2.000 m höjd enbart -6. Målet
var den sovjetiska flygbasen i Kairala. Klockan 01:00
inledde den anfallet med störtbombningar. Efter
anfallet landade Blå R på Norabasen. Det var då -45
C på flygfältet.
Svensk Gladiator J 8 nedskjuten 23 januari
Klockan 10:00 den 23 januari startade fyra Gladiator
J 8 frånbasen i Veitsiluoto för att göra ett jaktflygsvep
(väpnad spaning) över Sallafronten för att försvara
finska marktrupper. Den svenska 4-gruppen bestod
av Ian Iacobi i Gul F, Arne Frykholm i Gul G, John
Sjöqvist i Gul B och Einar Tehler i Gul L. De
mellanlandar på Sveabasen i Poiso och startar igen
klockan 12:05 och flyger mot fronten. Klockan 13:10
får de kontakt med en rysk flygstyrka bestående av
tre I-15bis och en I-16 från sovjetiska 145 IAP. Snabbt
uppstår en luftstrid på mycket låg höjd. Under
luftstriden kom man in över de ryska
markställningarna och de svenska planen utsattes
även av beskjutning från marken. En rysk I-15bis fick
snart avvika på grund av skador men senare ryska
rapporter visade att alla I-15bis planen var skadade.
Under den intensiva luftstriden sköts fänrik John
Sjöqvists Gladiator gul B ned av det sovjetiska
jaktflyget eller av luftvärn och störtade 3 - 4 km
söder om Märkäjärvi bakom de ryska linjerna.
Sjöqvists Gladiator exploderade i luften och störtade
brinnande mot marken varvid fänrik John Sjöqvist
omkom. De övriga svenska planen återvände
oskadda. Efter luftstiden kunde man konstatera att
de ryska planen hade bepansrade ryggsittsar och
bränsletankar.
I mitten på mars, efter krigsslutet, hittades Sjöqvists
stoft som fördes till Sverige för begravning.
Natten mellan den 23 och 24 januari skickades
Hart B 4 ut på ett nytt nattligt bombanfall. Denna
gång med fänrik Åke Mörne som pilot och jaktpiloten
fänrik Martin Wennerström i baksitsen vilket kanske
var något oväntat. De startade klockan 23:30 men de
fick återvända med oförrättat ärende då det låg tät
dimma och låga moln över målområdet.
Den 26 januari sköt Svenska frivilligkårens
luftvärnskompani ned ett ryskt bombplan SB-2 vid
Norabasen.
Den 30 januari flyttas den framskjutna flygbasen
Nora som låg lite väl nära de ryska linjerna på sjön
Hirvasjärvi 50 km sydost om Märkäjärvi. Den nya
platsen för basen blev längre västerut, 5 km sydost
om Kemijärvi vid Kemiälvens västra strand intill
Halosenranta, nu med namnet Nora 2.
Den 1 februari kom ett ryskt bombanfall mot
Rovaniemi bestående av tjugosex SB och åtta DB-3
från 5. OSAP. Anfallet bestod av två anfallsvågor. En
tre-grupp Gladiatorer J 8 från F 19 bestående av
piloterna Per-Johan Salwén, Carl-Olof Steninger och
Hans Olof Palme fanns i beredskap i luften. De hade
lyft klockan 10:30 från Oskarbasen. Dessa tre
jaktplan kunde inte förhindra bombningarna av
Rovaniemi men de angrep de ryska bombplanen och
luftstriden varade mellan 11:15 – 11:35. Per-Johan
Salwén sköt ned en rysk SB (s/n 15/59 från 3. 5
OSAP) som tvingades nödlanda 78 km norr om
Rovaniemi. Planet hade 200 kulhål från de 4
kulsprutorna i Salwéns Gladiator och en kapten och
en major i besättningen dödades. Piloten försökte fly
men sköts av finska marktrupper. Ytterligare en
besättningsman tros ha hoppat fallskärm. Efter
luftstriden tvingades ännu en rysk SB nödlanda cirka
75 km norr om Rovaniemi. Antagligen var det skadat
av de svenska jaktplanens kulor eller av finskt
luftvärn då det ryska planets bränsletankar var
sönderskjutna.
Den 2 februari fanns 4 Gladiator plan på plats på
Oskarbasen då man väntade ytterligare ett ryskt
bombanfall över Rovaniemi. Det fördes av piloterna
Åke Söderberg, Martin Wennström, Gideon Karlsson
och Hans-Olof Palme. Flyglarmet gick klockan 11:15
och jaktplanen gick upp. Ryska bombgruppen
bestod av enbart sex SB och när de upptäckte de
svenska jaktplanen vände de och släppte sin
bomblast över skogen. Liknande händelser
inträffade emellanåt, dvs de ryska bombplanen
vände tillbaka då svenskt jaktflyg gick upp för att
möta dem, bl.a. den 4 februari.
Samma dag gjorde fältväbel Erik Arvid Hylén
testskjutningar mot pansarplåtar som tagits från
tidigare nedskjutna I-15bis (7,5 mm) och I-16 (9 mm)
plan. Skjutningarna gjordes från 40 m avstånd.
Skjutningar med 6,5 mm gevärspatroner och 8 mm
normalammunition hade ingen verkan på I-15bis
skölden. Däremot fick man genomslag med 8 mm
pansarbrytande ammunition på båda planens
sköldar. Testerna visade att de ryska planen var väl
skyddade mot den ammunition som användes i
Gladiator J 8. Detta förklarade varför eldgivning från
Gladiatorplanen hade begränsad verkan på de
bepansrade ryska planen.
Under natten till den 5 februari skickades Hart B
4:an Blå R på ett bombuppdrag med piloten Åke
Mörne och flygskytten Thord-Erik Thorstensson
Medalen. På grund av låg molnbas och dålig sikt
kunde inte anfallet utföras i Kuolajärvi men Mörne
såg bivackeldar i närheten av Salla kyrka varför han
från 1,200 m höjd släppte två 50 kg bomber samt
ytterligare bomber över en bivackeld väster om
Sallajoki. Där utsattes planet av häftig luftvärnseld
som dock tystnade då bomberna träffade målet.
Den 6 februari sköt luftvärnstroppen vid Nora 2
basen vid Posio ned ett ryskt jaktplan I-16 med
luftvärnsautomatkanon, lvakan.
Den 16 februari anlände ytterligare en Hawker
Hart B 4 från Sverige till F 19 i Finland som
komplement till den enda kvarvarande B 4:an på F
19. Den hade hämtats på F 4 i Östersund av
flygföraren Gunnar Färnström och skytten Matti
Sundsten. I Finland fick den nya B 4:an (nr 729)
beteckningen Svart M.
Den 18 februari fick de båda svenska Hart B 4
bombplanen i uppdrag att nattbomba den
sovjetiska flygbasen i Kairala där ryssarna hade ett
stort bensinförråd. Vädret var bra men -20 C kallt.
Ryska bensinförrådet var huvudmålet och dess
exakta position hade fastställts av ryska
skidpatruller. I Hart Blå R fanns flygföraren Åke
Mörne med skytten Roland Sahlberg och i Svart M
flygföraren Gunnar Färnström med skytten Thure
Hansson. Flygroten startade klockan 20:30 från Nora
2 basen. Under färden kom de båda bombplanen
ifrån varandra och enbart Mörne/Sahlberg kom fram
till målet. Klockan 21:30 inledde Mörne anfallet,
störtbombade målet och fick in en fullträff på det
ryska bensinförrådet. Även en rysk I-15bis förstördes
på marken. Ett framgångsrikt anfall!
Svart M med Gunnar Färnström / Thure Hansson
hade navigerat fel i mörkret och nådde aldrig målet.
Klockan 22:20 landade Mörne åter sitt plan på Nora
2.
Nästa dag, 19 februari kom ett ryskt motanfall mot
Nora 2 basen med tre I-15bis jaktplan. Svenska
frivilligkårens (SFK) 4. lvakantropp öppnade
luftvärnseld och sköt ned ett av de ryska jaktplanen.
Totalt sköt SFK:s luftvärnsförband ned 6 ryska plan.
På kvällen samma dag gjorde de båda Hart planen
en ny nattlig bombräd med samma besättningar,
nu mot det sovjetiska stabskvarteret väster om
Kuolajärvi. Roten utgick åter från Nora 2 och anfallet
genomfördes mot målet klockan 23:00 med lyckat
resultat. Efter anfallet återvände båda planen till
Nora 2 för tankning och laddning. Samma mål
anfölls igen klockan 01:45. Under detta andra anfall
var det endast sparsam beskjutning från marken.
Den 20 februari klockan 08:40 kom ett flyglarm från
Uleåborg. Per-Johan Salwén och Gideon Karlsson går
upp med sina Gladiator J 8 från Ulrikbasen. Ett
sovjetiskt bombförband från 3./16 SBAP från Uhtua.
Per-Johan Salwén öppnar eld mot ett av de ryska
bombplanen, en SB, på 2.500 m höjd över Vaala. Det
ryska planet tappar höjd men flyger i glidflykt (plané)
mot ryska linjer. En flygskytt dödades eller sårades
och en besättningsman hoppade fallskärm och
tillfångatogs av finsk marktrupp. Salwén anföll även
ett annat SB plan som skadades och där
akterskytten senare avled på sjukhus. Även Gideon
Karlsson öppnade eld mot denna SB.
På eftermiddagen samma dag kraschlandar Gideon
Karlsson med sin Gladiator Gul E på flygbasen
Ulrik sedan han kommit in i fel vindriktning vid
landningen. Planet totalhavererade pga kapotering,
dvs planet slog över framåt vid den för häftiga
landning, medan Karlsson klarade sig. Motorn
kunde räddas och monterades senare i Gladiator Gul
D.
Pajala bombas 21 februari av ryssarna
Den 21 februari var två Gladiator J 8 från Oskar
basen uppe för bevakning av luftrummet över
Rovaniemi med Carl-Olof Steninger respektive
Arne Frykholm. Cirka 12:00 får roten kontakt med
ett ryskt bombflygförband med tre SB-2 och sju
DB-3 från 5 OSAP.
En SB sköts ned av Carl-Olof Steninger och Arne
Frykholm tillsammans (s/n 5/95). Carl-Olof Steninger
lyckades även skadeskjuta en DB-3. Vita strimmor av
läckande bensin syntes bakom planet.
Bilden visar det nedskjutna ryska DB-3
bombplanet lastat på flaket till en lastbil. De
sovjetiska flygarna (i mörka overaller på bilden) har
tagits som krigsfångar efter nedskjutningen.
Foto: Karl Johan Åke Sundström. Flygvapenmuseum,
ID: FVMF.004098. DigitaltMuseum.
Carl-Olof Steninger och Arne Frykholm sköt även
ned en DB-3 (röd 11 s/n 391695 från 5 OSAP) som
nödlandade relativt oskadd intill Sikakoski, 18 km
nordväst om Vuotso intill Petsamovägen. De tre
ryska besättningsmännen i planet försökte fly på
skidor men blev tillfångatagna av finska
marktrupper. Kulspruteskytten sköts när han
försökte undkomma.
Detta bombplan hade innan varit med i en grupp av
7 ryska bombplan som tidigare samma dag
bombat Pajala i Sverige. Till en början förnekade
Sovjet att bombningen överhuvudtaget ägt rum,
men den 6 mars 1940 erkändes att bomberna fällts
av sovjetiska plan som “flugit vilse”.
Kartan till
höger visar
norra delarna
av både
Sverige och
Finland. Luleå
och Pajala i
Sverige och
Kemi i Finland
har en röd
cirkel runt ortsnamnen. Vidare är Rovaniemi,
Kemijärvi och Salla understrukna.
Den 23 februari var enbart sju Gladiatorer
tjänstdugliga. Gul E hade totalhavererat och två
gladiatorers motorer hade skurit. Gul E:s motor
kunde senare monteras in på gul D.
Den 28 februari åker jaktgruppschefen kapten
Åke Söderberg hem till Stockholm på
tjänstledighet. Hans hustru hade fött en son 2 dagar
innen så detta var antagligen anledningen till hans
tjänstledighet. Chefskapet för jaktgruppen övertas
av fänrik Ian Iacobi. Söderberg återkom aldrig till F
19.
Den 2 mars iordningsställdes den nya basen Ulrik 2.
Den 5 mars samlades en grupp med det tunga
bombplanet B 3 (Junkers Ju 86) från svenska
Flygvapnet i Kiruna. Planen var från Västmanlands
flygflottilj F 1 i Västerås och var avsedda för F 19 i
Finland. Gruppchef var löjtnant Henrik Wrede. En av
piloterna var fänrik Nils Personne. Gruppen
avvaktade avresetillstånd till Finland.
Den 7 mars gick Einar Tehler upp med sin Gladiator
gul J från Ulrik 2 i Vaala för att möta ryskt bombflyg
bestående av tre SB. Klockan 14:00 får han kontakt
med dem och går till anfall. En SB skadas direkt av
Tehlers eldgivning och börjar läcka bensin och strax
därefter kommer svart rök. Planet glidflyger mot
marken där det kraschar. Tehler anfaller därefter
nästa SB och lyckas skjuta ned det som störtar mot
marken. Det tredje SB planet lyckas undkomma.
Även Tehlers gladiator har träffats under
luftstriden och läcker bensin. Han lyckas dock
flyga planet till basen Ulrik. Huvudtanken på
Gladiatorplanen fanns framför sittbrunnen och då
kulor perforerat tanken översköljdes Tehler av
bensin under flygningen tillbaka till basen. Planet
reparerades och var startklar redan nästa dag.
Tehler registreras för två nedskjutna Tupolev SB
denna dag.
Den 9 mars påbörjades planering för en
förflyttning flygbaserna till landbaserade
sådana. De nuvarande baserna utgjordes av frusna
sjöisar men då vädret började bli varmare riskerade
isarna att smälta. Huvudbasen i Veitsiluoto söder om
Kemi skulle flyttas Rovaniemis landflygfält. Baserna
Nora 2 och Svea skulle flyttas till Kemijärvi flygfält,
Ulrik till Uleåborgs flygfält samt Ulrik 2 till Pudasjärvi
flygfält 90 km nordost om Uleåborg.
Ryskt bombplan TB-3 nedskjutet 10 mars
Den 10 mars 1940 flög våg efter våg av sovjetiska
bombflygplan mot utvalda mål i norra Finland.
Denna dag låg fänrik Gideon Karlsson i beredskap
över Rovaniemi med sin Gladiator J 8 och cirkulerade
på 2.000 m höjd. Han upptäckter då sex ryska TB-3
bombplan på västlig kurs. Då bombplanen får syn på
Karlssons Gladiator vänder de om och flyger tillbaka.
Karlsson går till anfall mot den sista TB-3:an och
lyckas skjuta ned den. TB-3 planet (s/n 22198)
kraschlandade 5 km öster om Kemijärvi på sjön
Murtosel runt klockan 14:30. Efter nödlandningen
anlände strax finska trupper men den ryska
besättningen försvarade sig. I striden som uppstod
dödades fem besättningsmedlemmar och tre
flygskyttar tillfångatogs. Alla fyra motorerna på TB-
3:an var sönderskjutna av Karlssons Gladiator.
TB-3 eller Tupolev ANT-6/TB-3 var ett ryskt
fyrmotorigt tungt strategisk bombplan tillverkad på
1930-talet och användes av Sovjet fram till 1943. Den
hade en fyra-mans besätting och en maxhastighet av
196 km/h. Det var ett mycket stort bombplan med
en vingbredd på 41 m och en längd av 24 m. Dess
höjd var 8,5 m.
Bilden visar det av Gideon Karlsson nedskjutna ryska
tunga bombplanet, en TB-3, över Rovaniemi. Bild:
Flygvapenmuseum, ID: FVMF.004034.
Den 10 mars 1940 förlorades en sista Gladiator J 8A
under vinterkriget som kraschade strax söder om
Veitsiluoto basen under en rutinmässig
kontrollflygning av flygplan gul D efter motor- och
flygplanöversyn. Flygingenjören och löjtnanten Åke
Hildinger omkom i kraschen.
Gladiator gul D (nr 274) hade under en tid varit
under reparation på huvudbasen i Veitsiluoto då
motorn skurit den 7 februari. Bland annat hade den
nu fått motorn från den totalhavererade gul E och
efter avslutat arbete skulle den provflygas. Den
flygutbildade flottiljingenjören löjtnant Åke
Hildinger skulle testa det reparerade planet.
Hildinger lyfter från basen klockan14:10 och under
testningen gör han en planerad lodrät
störtdykning. Planet slits då sönder på 1.000 m
höjd och Hildinger träffas av delar från planet och
förlorar medvetandet. Planet kraschar och
Hildinger omkom omedelbart vid nedslaget mot
isen.
Den 13 mars klockan 11:00 blir det eldupphör i
striderna och fred inträder. Svenska frivilliga
flygflottiljen F 19 hade då varit tjänst sen den 10
januari och utfört flyguppdrag i 60 dagar. F 19 hade
då avverkat 600 flygtimmar på 560 flygningar.
Järvi:
Många av de finskaortnamnen på sidorna om finska
Vinterkriget slutar på “järvi”. Ordet “järvi” betyder
“sjö” på svenska.
Kommentarer:
Grön färg är bekräftade och godkända
nedskjutningar.
•
*1) Navigatören hoppade i fallskärm och blev
krigsfånge i Finland. Han uppgav att flygskytten
dödats och piloten skadats och att flygplanet var
svårt skadat. Något vrak återfanns emellertid inte.
Nedskjutningen har senare bekräftats av
finländske flyghistorikern Carl-Fredrik Geust.
•
*2) Sågs brinna och tappa höjd.
Sovjetiska plan förstörda på marken vid
bombanfall
Datum
Svensk bomb-
besättning
Eget plan
Förstört plan
Plats
12 jan
Fänrik Martin
Wennerström
Gladiator J8A
(Gul H)
Polikarpov I-15bis
Märkäjärvi
12 jan
Fänrik Åke Mörne
och major Hugo
Beckhammar
Hart B 4 (Blå
R)
Polikarpov I-15bis
Märkäjärvi
12 jan
Löjtnant Per
Sterner och
löjtnant Anders
Zachau
Hart B 4 (Blå
Y)
Polikarpov I-15bis
Märkäjärvi
18 feb
Fänrik Åke Mörne
och serg. Roland
Sahlberg
Hart B 4 (Blå
R)
Polikarpov I-15bis
Kairala
Kommentarer:
Hart planen hade en tvåmans-besättning, flygförare
och flygskytt/signalist. I tabellen ovan står
flygförarnas namn först.
Totalt var resultatet tolv förstörda ryska flygplan och
sex egna flygplansförluster varav två i strid (en J8 och
en B 4), samt tre stupade svenska piloter. Den
nedskjutna Hart B 4 var Färnström/Hanssons Blå Z
som lyckades nödlandada. Besättningsmännen
klarade sig oskadda men planet totalförstördes. De
två Hart B 4 som kolliderade 15 km nordost om
Märkäjärvi var Sterner/Zachaus Blå Y och
Jung/Sundstens Blå X.
Nio J 8 (utav 12) och två B 4 (utav 5) återvände till
Sverige i slutet av mars 1940 och placerades på
svenska flottiljer.
Flottiljchefen major Hugo Beckhammar skriver i
en rapport den 24 februari 1940 att han
rekommenderar tilldelning av utmärkelsetecken till
två av piloterna; bombpiloten fänrik Åke Mörne
och jaktpiloten fänrik Per-Olof Salwén.
I rapporten nämns fänrik Salwéns tre
nedskjutningar den 17 januari (I-15bis), 1 februari
(SB-2) och 20 februari (SB-2) och Beckhammar
sammanfattar omdömet med att Salwén har vid flera
tillfällen har visat framåtanda, initiativ, gott omdöme
och stor skjutskicklighet.
Om fänrik Åke Mörne sammanfattar Beckhammar
att Mörne under sina uppdrag visat prov på
kallblodighet, gott omdöme samt stor träffsäkerhet,
varför de av honom utförda bombanfallen bedömts haft
mycket god verkan.
Jaktgruppchefen kapten Åke Söderberg kallade Per-
Johan Salwén för ”Pojken med teleskopögonen” för att
han allt upptäckte fienden först.
Finlands fältmarskalk Gustaf Mannerheim höll ett
tacktal till den svenska frivilliga flygflottiljen och
delade ut utmärkelser den 26 mars 1940.
Följande svenska flygare erhöll finska utmärkelser:
•
Flottiljchefen major Hugo Beckhammar erhöll
finska Frihetskorset av 3. Klass.
•
Stabschefen kapten Björn Bjuggren erhöll
Frihetskorset av 4. Klass
•
Flottiljadjutant löjtnant Greger Falk erhöll
Frihetskorset av 4. Klass
•
Bombpilot fänrik Åke Mörner erhöll Frihetskorset
av 4. Klass
•
Flygskytt översergeant Matti Sundsten erhöll
Frihetsmedaljen av 1. Klass
•
Flygskytt sergeant Thure Hansson erhöll
Frihetsmedaljen av 1. klass
•
Jaktpilot fänrik Per-Johan Salwén erhöll vid ett
senare tillfälle Frihetskorset av 4. Klass
Flygarna vid Svenska Frivilliga
Flygflottiljen F 19
Ett tjugotal flygförare och flygskyttar tjänstgjorde vid
den svenska flottiljen F 19 i Finland under
Vinterkriget. Mer information om dessa finns på
Flygarna vid F 19.
Luftstrider
Datum
Flygförare
Eget plan
Nedskjutet
plan
Plats
12 jan
Fänrik Ian Iacobi
Gladiator
J8A (gul F)
Polikarpov I-
15bis
Märkäjärvi
17 jan
Fänrik Roland
Martin
Gladiator
J8A (gul C)
Polikarpov I-
15bis
14 km väst om
Kuolajärvi
17 jan
Fänrik Per-Johan
Salwén
Gladiator
J8A (gul F)
Polikarpov I-
15bis
Märkäjärvi
1 feb
Fänrik Per-Johan
Salwén
Gladiator
J8A
Tupolev SB-2
bombplan
80 km norr om
Rovaniemi
20 feb
Fänrik Per-Johan
Salwén och fänrik
Gideon Karlsson
Var sin
Gladiator
J8A
Tupolev SB-2
bombplan (*1)
Bombplanet
gick ned på
ryskt område
21 feb
Fänrik Carl-Olof
Steninger samt
fänrik Arne
Frykholm
Var sin
Gladiator
J8A
Tupolev SB-2
bombplan (s/n
5/95) (*2)
40 km sydost
om Rovaniemi
21 feb
Fänrik Carl-Olof
Steninger samt
fänrik Arne
Frykholm
Var sin
Gladiator
J8A
Iljushin DB-3
bombplan
Nödlandade
18 km
nordväst om
Vuotso i
Rovaniemi-
trakten.
7 mars
Fänrik Erik Tehler
Gladiator
J8A (gul J)
Tupolev SB-2
bombplan
Vaala,
Uleåborg
7 mars
Fänrik Erik Tehler
Gladiator
J8A (gul J)
Tupolev SB-2
bombplan
Vaala,
Uleåborg
10 mars
Fänrik Gideon
Karlsson
Gladiator
J8A
Tupolev TB-3
bombplan
Sydost om
Kemijärvi