Copyright © Hans Högman 2021-05-18
Tullen
Tullen eller Tullverket är en statlig myndighet som
har till uppgift att kontrollera flödet av varor in och
ut ur Sverige. De skall se till att korrekta tullar,
skatter och andra avgifter tas in samt
att restriktioner för in- och utförsel
följs.
Myndigheten har en mycket lång
historia.
Till höger Tullverkets heraldiska vapen.
Fri bild Wikipedia.
Medeltiden
Tullar har upptagits åtminstone sedan 1100-talet
men mycket liten information existerar om hur det
fungerade vid denna tid eller hur tullen var
organiserad. Det gäller även för den fortsatta
medeltiden.
Syftet med tullar var fiskalt, dvs att beskatta
befolkningen och dess handel.
Kungliga Tullverket bildas
Tullen fick en fastare form år 1636 efter en reform
initierad av rikskansler Axel Oxenstierna. Kungliga
Tullverket bildas och 1636 räknas som Tullverkets
födelseår. Dess förste chef blir Mårten Augustinsson
(1600 – 1656). Den 26 september 1636 utnämndes
han till den förste generaltullförvaltaren.
Augustinsson blev en förmögen man. Som
generaltullförvaltare hade han nämligen rätt till 5
procent av tulluppbörden. Augustinsson adlades
1645 och tog namnet Leijonsköld. På 1600-talet
utarrenderades tullhanteringen till tullinspektorer i
länen, som sedan hade lokala ombud (tullnärer,
besökare) i städerna.
De viktigaste tullarna var Stora sjötullen för
utrikeshandeln och Lilla tullen som togs ut för att
föra in varor i städerna, vilka hade monopol på
handel.
År 1825 fick Tullverket en ny organisation, som mer
påminner om dagens, under ledning av en
generaltulldirektör. Detta år inrättades
Generaltullstyrelsen som centralt ämbetsverk.
Stora sjötullen
Stora sjötullen eller Stora tullen har funnits från
mitten av 1500-talet och fram till 1700-talet. Det var
en tull på importerade och exporterade varor som
transporterades sjövägen i Sverige. De varor som
kom med fartyg från andra länder måste passera
Stora sjötullen där tullavgiften skulle betalas.
Räkenskaper för denna tull började föras 1533.
Sjötullstationer har funnits i hamnstäder som
Göteborg, Malmö, Karlshamn, Kalmar, Norrköping,
Dalarö, Gävle och Härnösand m.fl.
Gränstullen
År 1638, dvs något senare än Stora sjötullen,
infördes Gränstull i områdena i Sverige med
landgräns och var sjötullens motsvarighet på land.
En landtull hade visserligen införts redan i början av
1600-talet men den avskaffades i samband med
freden i Knäred 1613. År 1638 återinfördes den av
Axel Oxenstierna.
Lilla tullen
Lilla tullen var en tull på inrikeshandel och infördes
år 1622 av Gustav II Adolf. Den infördes främst för
att finansiera de många svenska fälttågen som
företogs på 1620-talet samt det kommande 30-åriga
kriget. Lilla tullen var en tull på konsumtionsvaror
som livsmedel, kläder, trävaror, metallvaror och djur
("alla ätliga, slitliga och förnötliga varor") som skulle
säljas i städerna. Försäljning av varor utanför
städerna (”landsköp”) blev samtidigt olagligt. 1686
utökades detta till alla varor som infördes i städerna,
om man inte redan hade betalt sjötull för import.
För att förhindra smuggling byggdes tullstaket runt
städerna med endast ett fåtal öppningar, sk.
tullportar, där varor kunde passera in i staden för
försäljning. Tullen skulle betalas när varorna fördes
in i städerna, inte när de fördes ut. Tullen betalades
med 1/32 av varans värde. Denna skattesats kom i
stort sett att bestå ända till dess tullen avskaffades.
Om någon upptäcktes med att föra in varor annat
sätt än via tullportarna så fick denne en bot på 40
daler. Den som blev tagen på bar gärning med att
göra hål i tullstaketet blev straffad med böter på 100
daler första gången
och 200 andra
gången.
Till höger en bild av
Roslagstull från
1670. Vi ser
tullporten och
tullstaketet. Fri bild
Wikipedia.
För Stockholms del utfärdades förordningen om Lilla
tullen den 20 november 1622.
Än i dag kan vi se rester av Lilla tullen i många städer
i landet, framför allt i form av namn på gator, torg
och platser där orden ”tull” och ”port” förekommer. I
Stockholm finns exempelvis Norrtull och Roslagstull
på norra sidan, Skanstull och Hornstull i söder,
Danvikstull i öster, m.fl.
Lilla tullen avskaffades 1810. Tullportarna i
Stockholm fanns dock kvar till 1866.
Stapelstäder och inloppsstationer
År 1636 fanns det sju städer som fick bedriva
handel med utlandet, så kallade stapelstäder. De var
Stockholm, Nyköping, Norrköping, Söderköping,
Västervik, Kalmar och Göteborg.
De norrländska städerna ingick inte på grund av det
så kallade bottniska handelstvånget. Detta var en
svensk handelspolitisk bestämmelse som gällde
mellan 1350-talet och 1765 och som förbjöd handel
via fartyg från Norrland och Finland till orter söder
om Stockholm och Åbo. Norrländska och finska
hamnar fick inte heller ta emot utländska fartyg.
Dock tilläts Gävle att skicka och ta emot utländska
fartyg men förtullningen av dessa skulle ske i
Stockholm.
Eftersom inga stapelstäder utom Kalmar har öppen
kust infördes inloppsstationer. Inloppsstationerna
var tullplatser som låg ute i skärgårdarna för att
tullen skulle kunna tas ut så långt ut mot kusten
som möjligt. På så sätt ville man förhindra
smuggling. Exempel på inloppsstationer är Dalarö,
Barösund och Spårösund på ostkusten och Älvsborg
på västkusten.
Vid inloppsstationerna lämnade skepparen en
specifikation och lasten inspekterades, men
tullavgiften betalades inne i staden.
Mellan 1636 och 1928 fanns en inloppstull på
Dalarö i Stockholms södra skärgård för införsel av
varor till Stockholm.
Från 1690-talet inrättades i stället tullpackhus, där
skepparen kunde lossa varorna; tullen betalades när
godset hämtats därifrån.
Packhus är en äldre beteckning för en
magasinsbyggnad. Tullpackhus var en lokal eller
byggnad avsedd för tulltaxering av tullpliktiga varor
samt för kortare tids förvaring av varor före
tulltaxering och liknande, till exempel besiktning och
stämpling samt
försäljning av införda
handelsvaror.
Bilden till höger visar
tullpackhuset i
Sundsvall cirka 1903 -
1913. Bild: Sundsvalls
museum, ID: SuM-
foto032832.
Tullpackhuset i Stockholm låg på Skeppsholmen. Det
byggdes i början av 1700-talet och användes av
Tullen till 2000. Det nuvarande tullpackhuset ersatte
ett äldre packhus som revs 1785. Packhuset hade
dock vid nedläggningen 2000 inte använts som
packhus på mycket länge.
I Göteborg uppfördes 1710 ett packhus vid
hamnkanalens mynning i Göta älv (Packhusplatsen).
De importerade varorna packades upp och synades,
räknades, mättes, vägdes och
kvalitetskontrollerades i tullpackhusen. Grovgörat
utfördes av speciella tullpackhuskarlar medan
tulltaxerarna (tulltjänstemännen) räknade ut den
tullavgift som skulle erläggas av importörerna.
Tullkammaren var en lokal tullmyndighet och
omtalas redan på 1600-talet. Tullkammare fanns i
rikets stapelstäder och de hade oinskränkt
förtullningsrätt. Sjötullkammaren i Göteborg
inrättades 1636 för utrikes
varor. Chef för
tullkammare var
tullförvaltaren, som lydde
direkt under
Generaltullstyrelsen.
Bilden till höger visar
Tullkammaren (till vänster)
i Karlskrona, 1890-tal. Bild:
Marinmuseum, ID:
MM07111.
Enligt 1831 års reglemente fanns tullkammare och
tullinspektion. Från 1876 infördes tullstationer.
Tullstationerna vid kusten hade endast inskränkt
förtullningsrätt. År 1919 fanns tullinspektion bl.a. i
Dalarö, Sandhamn och Furusund i Roslagen.
Tullinspektionen förestods av en tullinspektor. År
1923 försvann tullinspektionerna vid kusten och
deras verksamhet sammanlades med
tullstationerna. Tullstation är den minsta
tullanstalten och finns där utrikestrafik förekommer
tillfälligt och i ringa omfattning.
Passtvång & passkontroll
Kravet på utrikesresenärer att visa pass upphävs år
1860. Före 1860 skulle alla som reste utomlands ha
med sig passhandlingar. Passen skulle visas både
vid in- och utresa och tullmännen förde journal över
de resande, deras hemvist, anledningen till resan
och datum för passering. Passtvånget försvann som
en följd av det ökade resandet med nya färdmedel
som järnväg och ångfartyg. Under första världskriget
återinförs passtvånget men nu med Polisen som
ansvarig myndighet.
Specialdomstolar: Tull- och
accisrätt
Tullarna lydde under Tullverket, som lydde under
Kommerskollegiet, vilka blev överrätter i tullmål.
Accis var en konsumtionsskatt som infördes med
1572 års tull- och accisordning; 1622 förordnades
om accis på tillverkning och försäljning i städerna av
bryggares, slaktares, fiskköpares månglares m fl
varor. Tullnär vid lilla tullen (landtullen) tjänstgjorde
även som accismästare och tog ut avgifterna.
Accisrätter
För att döma i brottmål rörande lagöverträdelser
mot bestämmelserna om landtull, eller accis
(konsumtionsskatt), infördes under åren 1664-1672
sk. accisrätter i städerna. Accisrätterna dömde även i
mål om misstänkt olaga landsköp och andra brott
mot saluaccisen (som att olovligen sälja
bryggerivaror utan att vara krögare). Både
saluaccisen och förbudet mot landsköp syftade till
att stärka borgarna monopol på handel, och avsåg
att vidmakthålla borgarståndets burskapssystem.
Vidare dömde accisrätten, liksom andra
specialdomstolar, i mål som handlade om
skråkorporationens seder och leverne.
Enligt Accisrätten från år 1672 skulle
generalinspektören vara accisrättens ordförande.
Bisittare var borgmästaren och en rådman eller två
rådmän, samt en stadsnotarie.
Accisrätterna upphävdes 1811. Mål om acciser
hanterades därefter av rådhusrätterna och
sjötullrätterna. Accisrätten kunde döma till bland
annat beslagtagning och böter.
Tull- eller Sjötullrätten
Sjötullrätt eller tullrätt var en speciell domstol för
brott mot sjötullförfattningarna och fanns i alla
stapelstäder. Tullrätten upphävdes 1831 och
brottmål som rätten ansvarat för överfördes då till
rådhusrätterna. En Tullrätt tog upp de mål som
uppdagats närmast den stad där den var belägen.
Stockholm och Göteborg hade från 1831 särskilda
avdelningar vid rådhusrätten för tullmål.
Tullrätten reglerades av Seglationsordningen. Den
syftade till att reglera utrikeshandeln, främst genom
att endast låta ett visst antal städer, så kallade
stapelstäder, ha rättighet att ta emot främmande
fartyg i sina hamnar. Seglationsordningen
försvårade därmed för skepp att angöra svenska
kajer. Varje skepp som ankom till en stad eller avgick
därifrån var därför tvingad att besöka vissa
tullstationer, som kontrollerade att tullavgifter
betalats och att andra lagar upprätthölls.
Tullrätten straffade vanligen med böter och
beslagtagning. Vid allvarligare brott och med
frihetstidens skärpta lagstiftning kunde tullrätten
också döma till förlust av ämbete eller burskap.
Hemmansägare kunde dömas förlustiga sina
egendomar.
Åklagare i tullmål var en tullfiskal eller annan som
Kammarkollegiet utsett för ett särskilt mål. Denne
biträddes av ytterligare tre fiskaler.
I områden med landgräns, framför allt i Jämtland
och Torneå i Norrbotten, fanns Gränstullrätter som
dömde i smugglingsmål. Den sista gränstullrätten
fanns i Haparanda och lades ner först 1933.
Svenska tullens historia - 1
Gränsbevakningen
Bevakning av gränserna för att hindra att personer
olovligt tog sig in i landet var en av tullverkets tre
uppgifter. Gränsbevakningen i Dalsland, Värmland
och Dalarna hade en särskild organisation. På 1860-
talet bevakades gränsen i Värmland av 7 gränsridare,
anställda inom tullverket. De skulle motverka
smuggling. Från 1880-talet ökade antalet tullstationer
och gränsposteringar, som kunde vara fasta eller
tillfälliga. På 1930-talet var de som flest.
Gränsridare:
Patrullering skedde till fots, till häst, med cykel,
motorcykel och båt. Den sköttes av gränsridare, som
efter 1923 kallades gränsuppsyningsmän. År 1908
fanns totalt 141 gränsridare, varav 52 beridna.
Bilden till höger visar två
gränsridare framför
gränsridarbostaden i Håve,
Bohuslän år 1924. Till
vänster Olof Martin Carlén
(1862 - 1941), tullare mellan
1894 - 1924. Till höger hans
efterträdare Gustav
Nordmark. En guldgalon
med spetsen nedåt på
vänster ärm är
gradbeteckningen för gränsridare enligt 1914-års
uniformsreglemente. Bild: Bohusläns museum, ID:
UMFA53671:0176.
En gränsridare var således en tjänsteman vid
tullverkets gränsbevakning som utövade patrullering
vid rikets landgräns.
Gränsinspektion var en tullanstalt vid norska gränsen
med inskränkt förtullningsrätt och förestods av
gränsinspektör. Med 1923 års organisationsreform
övergick verksamheten till gränstullstationerna.
Dessa fanns vid allmän väg på många små orter vid
gränserna mot Norge och Finland 1923-28. De hade
oinskränkt förtullningsrätt och förestods av
gränsuppsyningsman. Genom 1928 års
omorganisation inordnades gränstullstationerna
under tullstationerna.
Gränstullbevakningen i Värmland började 1638, då
gränstullen infördes. Den uppbars först enligt
landtullförordningen men från 1696 i viss omfattning
enligt sjötullförordningen.
Kustbevakningen
Gränsbevakningen skedde på land och
kustbevakningen till sjöss. Kustbevakningen bedrevs
av militären och fram till 1988 även av tullen.
Kustbevakningen tillhörde Tullverket under flera
hundra år, men blev en egen myndighet under
Försvarsdepartementet år 1988.
Tullen hade vissa militära uppgifter, eftersom den
skötte gräns- och kustbevakning och chefstjänsterna
omtalas som befäl.
Från 1600-talet bedrevs
bevakning och bekämpning
av smuggling till sjöss av
tulljakter längs kusterna
och till lands av beriden
personal, strandridare.
Till höger en tulltjänsteman
vid Kustbevakningen med
cyckel, 1930-tal. Foto
Kustbevakningen.
År 1982 fick kustbevakarna
polisiära befogenheter till
havs, samt i Vänern och Mälaren. Från 2015 lyder
Kustbevakningen under Justitiedepartementet.
Strandridare
År 1638 påbörjades en verksamhet som kom att
utvecklas till Kustbevakningen. På 1600-talet började
sk. strandridare användas som hade till uppgift att
förhindra smuggling och vrakplundring. En
strandridare var således en beriden lägre tjänsteman
vid tullverkets kustbevakning med uppgift att
avpatrullera strand nära rikets sjögräns.
De allra första strandridarna var två stycken anställda
som år 1638 var stationerade i Kalmar. Den 25 mil
långa patrulleringen längs med Sveriges ostkust
skedde till fots eller häst; under 1900-talet första del
och fram till andra världskriget även med cykel. Detta
sätt att patrullera nära rikets sjögräns dominerade
kustbevakningsverksamheten i mer än 300 år ända
fram till andra världskrigets början.
Strandridarna ersattes 1832 av
kustuppsyningsmän.
Bilden till vänster visar en
strandridare
(kustuppsyningsman) till
häst i 1833-års uniform
inklusive kask. Bild:
Tullmuseum.
Enligt instruktion för
Lotsverket skulle
lotspersonalen samverka
med tullen för att hindra smuggling.
Kustbevakningen sköttes även i äldre tid med
tulljakter och mindre båtar. På grund av intensiv
smuggling och lurendrejeri, särskilt under 1800-talets
första hälft, var kustbevakningen 1833-1904 i vissa
tulldistrikt militäriskt organiserad, dock som en
integrerad del av Tullverket under tullbefäl. Den
beväpnade under krigslagarna ställda personalen
utgjordes av kustchefer, kustsergeanter och
kustvakter. De civila graderna inom kustbevakningen
var kustinspektor, överuppsyningsman och
(jakt)uppsyningsman.
Åren 1833-1904 sköttes kustbevakningen i vissa
tulldistrikt militärt men i tullverkets regi. Beväpnad
personal var kustchef, kustsergeant, kustvakt. I andra
distrikt fanns civil kustinspektör, överuppsyningsman
och uppsyningsman. Längst ned i hiearkin fanns
graderna
kustroddare och
jaktbåtsman. På
1910-talet kom
motorbåtarna till
hjälp i bevakningen,
tidigare var det åror
och segel som
gällde.
Bilden till höger visar en tulljakt i
Bohuslän på 1910-talet. Image:
Bohusläns museum, ID:
UMFA53247:0051.
Bilden till vänster visar en
kustbevakare (tullvakt) i uniform år
1932. Foto: Julius Johnson. Bild:
Trelleborgs museum, ID: TM.EJJ:1141.
Under andra världskriget fick Kustbevakaren nya
arbetsuppgifter såsom kontroll av sjötrafiken,
visitation av fartyg och personer, kontroll av
passerkort och plombering av radiosändare.
OBS, strandridare och strandfogde är inte samma
yrke. En strandfogde var en kunglig ämbetsman med
uppgift att ha uppsyn över stranden (med fiskeri och
dylikt) och de intäkter (t. ex. från strandade vrak i
form av skatter) som tillkom kungen därifrån. De
hade således till uppgift att rapportera om gjorda
strandfynd och havererade fartyg. Till strandfogdar
utsågs personer som bodde i skärgården eller i byar
belägna vid kusten. Ofta var det fiskare.
En strandridare var, som ovan beskrivits, en beriden
lägre tjänsteman vid tullverkets kustbevakning.
Kustbevakningen blir egen myndighet 1988
Kustbevakning ingår i marinens uppgifter även i
fredstid. Sjöbevakningscentraler är gemensamma för
kustbevakning och marinen. Från 1988 blev
kustbevakningen egen myndighet under
Försvarsdepartementet med central ledning i
Karlskrona. Kustbevakningen har vid kontroll samma
befogenhet som tullen.
Kustbevakningen utför sjöövervakning och annan
kontroll- och tillsynsverksamhet samt
miljöräddningstjänst till sjöss och har inom sina
områden delvis samma befogenheter som polisen.
Kustbevakningstjänstemän bär liksom poliser pistol,
pepparspray, batong och handfängsel.
År 2015 blev Kustbevakningen en egen civil statlig
myndighet under Justitiedepartementet.
Kustbevakningen har 23 kuststationer inklusive en
flygkuststation i Skavsta. Stationerna sorterar under
två regionala ledningar placerade i
Stockholm och Göteborg.
Kustbevakningens huvudkontor ligger i
Karlskrona.
Bilden till höger visar Kustbevakningens
heraldiska vapen. Bild Wikipedia.
Tulltjänstemän
På 1600-talet började sk. strandridare användas
som hade till uppgift att förhindra smuggling och
vrakplundring. Strandridarna ersattes 1832 av
kustuppsyningsmän.
Redan på 1700-taklet försågs tullarna med olika
tjänstetecken som identifikation. Från 1800-talets
början fram till i dag har ett dussin
uniformsreglementen utfärdats för Tullverket.
Under den svenska stormaktiden var Sveriges
gränser näst intill oändligt långa. Efter förlusten av
Finland 1809 hade Sveriges ändå en kust som var
4.800 mil lång (inklusive öar) enligt NSL-karteringen
(Nationella Strandlinjen) gjord av Lantmäteriet och
Sjöfartsverket (2017). Om man däremot mäter
Sveriges kuster som en rät linje (fågelvägen) blir
kusten cirka 240 mil. Förutom sjögränserna har vi
dessutom de långa landgränserna som ofta ligger i
oländiga trakter. Landgränsen mot Norge är 1.619
km och mot Finland 586 km, dvs totalt 2.205 km.
Landets storlek gjorde gränserna svårbevakade.
År 1638 fanns i Sverige 55 tulltjänstemän. Styrkan
växte allt eftersom och 1821 fanns 1.022 tullmän i
tjänst runt om i landet. Men antalet tullare var
egentligen ändå för få för att övervaka alla hamnar,
kuster, öar och gränser, året om, dygnet runt.
Statens ambitioner och finansiella resurser stod i
motsats till varandra och i detta gap frodades
smugglingen.
Tullverket var underfinansierat och det påverkade
naturligtvis även tullpersonalens löner som var låga.
Detta innebar att korruption var stor bland
tullpersonalen och den var mycket utbredd i början
av 1800-talet. Smuggling var heller inte betraktat
som kriminellt bland den stora allmänheten. De
smugglare som ändå blev tagna av tullen drabbades
knappast av allmänhetens avsky, utan snarare av
dess sympatier. Smugglare betraktades därför inte
som brottslingar, utan snarare som något av hjältar.
Smugglingsverksamheten var som störst på 1820-
talet.
År 1825 inrättades Generaltullstyrelsen varvid
Tullverket fick en ny effektiv ledning.
Tullverksamheten stramades åt, tullpersonalens
löner höjdes, disciplinen skärptes och 1831 infördes
ett nytt tjänstgöringsreglemente. Kustvakterna
förstärktes och fick en särskild uniform samt
beväpnades med sablar, pistoler och studsare. År
1835 ställdes kustbevakarna under krigslagarna och
fick militära tjänstetitlar. Kustbevakningen blev mer
eller mindre en militär kår.
Tullverkets kustbevakning blev slagfärdigare och
smugglingen begränsades effekt.
All smuggling försvann inte. I stället beväpnade de
sig och tullverkets stramare tyglar gjorde att det
uppstod en krigsliknande situation mellan
kustbevakarna och smugglarna. Under 1820- och
1830-talen kunde sammandrabbningarna bli
våldsamma. Våldet var omfattande och
tulltjänstemän hotades eller misshandlades av stora
beväpnade smugglargäng. Emellanåt fick tullarna
skyddas av militären. Våldet var inte ensidigt. Även
tullarna kunde vara hårdföra. Den storskaliga
organiserade smugglingens dagar var dock räknade.
Frihandelsreformerna i mitten av 1800-talet tog
udden av den storskaliga smugglingen. Sänkta
tulltaxor och borttagna förbud gjorde att det inte
längre var lönsamt att bedriva organiserad
smuggling.
Protektionismen kom tillbaka på 1880-talet och
frihandelsepoken var därmed
över. Smugglingen ökade något,
för att på 1920-talet explodera
då en restriktiv alkoholpolitik
ledde till stor spritsmuggling.
Bilden till höger visar en
tulltjänsteman i uniform år 1935
(tulluppsyningsman). Foto:
Ingeborg Enander (1880 - 1976).
Bild: Bohusläns museum, ID:
UMFA53690:16318.
En tulltjänsteman är således en person som är
anställd vid en nations tullmyndighet.
Arbetsuppgifterna varierar idag beroende vilken
enhet tulltjänstemannen arbetar på. De som är ute
och gör kontroller har uniform och har samma
befogenheter som polisen när det gäller brott mot
smugglingslagen. De bär skyddsväst,
skyddshandskar, handfängsel, expanderbar batong,
kommunikationsradio, multiverktyg, ficklampa och
OC-spray, men inte pistol till uniform (däremot till
civila kläder).
Kustbevakningsfartyg KBV 003 Amfitrite.
Längd: 81 m, bredd: 16 m.
Bild: Kustbevakningen.
Tullens organisation av idag
Tullverket leds av en generaltulldirektör.
Myndigheten har även en överdirektör som
är generaltulldirektörens ställföreträdare.
Tullverkets kärnverksamhet är organiserad
i tio avdelningar. Tullverkets operativa
avdelningar är: underrättelseavdelningen,
kontrollavdelningen, uppbördsavdelningen och
tullkriminalavdelningen. Vid varje operativ avdelning
finns enheter med ansvar för ett sakområde inom ett
visst geografiskt område.
De övriga avdelningarna inom Tullverket är
ekonomiavdelningen, rättsavdelningen, HR-
avdelningen, IT-avdelningen,
administrationsavdelningen och
kommunikationsavdelningen.
Kontrollavdelningen ansvarar för att övervaka och
kontrollera trafiken till och från utlandet.
Gränsskyddsgrupper är den delen av Tullverket som
genomför gränskontroll och finns utplacerade över
hela landet. Gränskyddsgrupperna tillhör
Kontrollavdelningen.
Tullkriminalen hanterar all
förundersökningsverksamhet inom Tullverket. Hos
tullkrim finns de tre verksamhetsområdena spaning,
utredning grova brott samt utredning mängdbrott.
Spanarna är beväpnade.
Tullverkets brottsbekämpning
har en
underrättelseavdelning.
Uppbördsavdelningen
ansvarar för att fastställa och
ta ut tullar, moms och andra
skatter och avgifter
Tullverkets 4 geografiska
indelningar 2021 är: Område
Öst, Väst, Syd och Nord. Se
bilden till höger. Wikipedia.
Dagens gradbeteckningar vid Tullen, Historiska
gradbeteckningar
Kustbevakningen, övervakning till sjöss.
Fotograf: Johnny Söderberg. Bild: Kustbevakningen.
Kustbevakarna på bilden har tjänstegraden Förste
kustuppsyningsman.
Kustbevakningens
ärmplatta med svenska
flaggan och texten
"SWEDISH COAST
GUARD". Tjänstegrad:
kustbevakningsinspektör.
Bild: Kustbevakningen.
Kustbevakningens
båtmössa.
Bild:
Kustbevakningen.
Kustbevakare i uniform
och flytväst. Foto: Pontus
Björkman Goltz.
Bild: Kustbevakningen.
Kustbevakare i uniform,
mössa och flytväst.
Tjänstegrad:
Kustuppsyningsman.
Foto: Valdemar
Lindekrantz. Bild:
Kustbevakningen.
En av Tullens tjänstefordon, Volvo V90 Cross Country.
Bild: Wikipedia.
Tre tullinspektörer i uniform och väst. Bild: Tullverket.
Tullens ärmplatta
"TULL, Customs".
Bild: Tullverket.
Tullare, kustbevakare och polis på gemensam bild.
Bild: Myndigheter i samverkan mot organiserad
brottslighet.
Kustbevakningens organisation av
idag
Kustbevakningens huvuduppgift är att
utföra sjöövervakning och annan kontroll-
och tillsynsverksamhet samt
miljöräddningstjänst till sjöss. Vid behov
deltar Kustbevakningen i sjöräddning.
Under sjöräddningsuppdrag lyder man
under Sjö- och flygräddningscentralen JRCC, Joint
Rescue Coordination Center.
Kustbevakningen har inom sina områden delvis
samma befogenheter som polisen, och dessa
befogenheter har med tiden utökats.
Kustbevakningstjänstemän bär liksom poliser pistol,
pepparspray, batong och handfängsel.
Från september 2016 har Kustbevakningen en ny
organisation. Den nationella ledningen består av en
verksledning och följande sex avdelningar:
Metodutvecklingsavdelningen, Materiel- och
lokalförsörjningsavdelningen, Operativa avdelningen,
IT-avdelningen, Personal- och ekonomiavdelningen
och Avdelningen för strategisk inriktning och
ledningsstöd.
Operativa avdelningen ansvarar för produktion av
kustbevakningsverksamhet. Avdelningen ansvarar
även för kuststationerna och flygkuststationen.
Kustbevakningen har ett 20-tal kuststationer längs
Sveriges kust. Det huvudsakliga verksamhetsområdet
för Ks Djurö är Stockholms län. Kuststation Djurö
ligger på östra Värmdö i Stockholms skärgård i
närheten av Stavsnäs.
Verksamhetens lednings- och stödfunktioner finns i
Karlskrona, Göteborg, Stockholm, Härnösand och
Nyköping samt vid ytterligare några orter.
Kustbevakningen har en stor mängd olika
fartygsslag: övervakningsfartyg, miljöskyddsfartyg,
kombinationsfartyg, svävare (typ Griffon 2000TD).
Dessutom finns ett hundratal mindre båtar och
vattenskotrar.
Kustbevakningsflyget är baserat på Skavsta flygplats
utanför Nyköping. Det används främst för livräddning,
miljö- och fiskeövervakning och gränskontroll.
Flygplanen patrullerar regelbundet den svenska
kusten.
Dagens gradbeteckningar vid Kustbevakningen,
Historiska gradbeteckningar
Tullens båtmössa.
Bild: Tullverket.
Kustbevakningens övervakningsfartyg KBV 313.
Ingår i KBV 301 serien, fartyg för
sjöövervakning. Toppfart 34 knop. Längd: 20 m.
Bild: Kustbevakningen.
Kustbevakningens havsövervakningsflygplan
KBV 502. Bild: Kustbevakningen.
Kustbevakningen introducerade Högfartsbåten
Cobra 38 år 2004 och den var vanligtvis utrustad
med dubbla bensindrivna V8-or på 420 hästkrafter
vardera. Toppfarten 56 knop. Med två Volvo Penta
dieselmotorer på vadera 350 hästkrafter var
toppfarten 52 knop.
Längd: 12,60 m, bredd: 2,70 m, Djupgående: 1 m.
Cobra 38 har utgått ur KBV:s fartygsflotta.