Copyright © Hans Högman 2021-05-18
Pass i Sverige
Passtvång före 1860
Inrikespass, eller vägbrev var en passliknande
handling som krävdes för resor eller vistelse på
allmän plats i Sverige från 1500-talet och fram till
1860.
År 1606 och 1638 påbjöds att alla resande till och
från Sverige skulle ha pass. Passtvång gällde med
andra ord både vid utrikes och inrikes resa.
Pass utfärdades för stadsbor av magistraten, dvs
stadens styrelse och för folket på landsbygden av
länsstyrelsen. Pass för utrikes resa kunde också
utfärdas av Utrikesdepartementet och
beskickningar i utlandet. Först i början av 1800-talet
kom krav på signalement i passet.
Tullen kontrollerade resande från utlandet,
eftersom gränsbevakning var en av tullens
uppgifter. Karantänsbestämmelser på 1800-talet
gjorde att sundhetspass krävdes, om man kom från
kolerasmittad ort (kungörelse 1893). Från 1860-talet
finns exempel på sundhetspass för resa inom
landet.
Den 21 september 1860 avskaffades
passtvånget, både för inrikes och utrikes resa.
Kravet fanns dock kvar för dem som idkade handel
under resa, för ”arbetslösa” och för dem som
förpassades från straffarbetsfängelse eller allmän
arbetsinrättning. Den som reste till ett land som
krävde pass för inresa kunde få ett utrikespass
utfärdat.
Åren 1860 - 1917 kunde man resa i större delen av
Europa utan pass, i varje fall till de länder inte
ställde krav på pass. År 1917, dvs under första
världskriget, återinförde Sverige passtvång för
utrikes resa.
Pass i form av en liten bok kom först under 1900-
talet. Tidigare var passet tryckt eller handskrivet på
ett pappersark. Det fanns inget enhetligt formulär
vilket innebar att utseendet varierade.
Tillstånd för utvandring
Det var länge förbjudet att emigrera och då gällde
det att kunna visa att man hade tillstånd att bege
sig till gränsorten och vidare till annat land – detta
angavs i passet.
I legostadgan 1739 stadgades om passtvång för
tjänstefolk. Den som olovligen avvek utrikes och
inte återkom inom ett år förlorade arvsrätten. Efter
mitten av 1700-talet kom flera restriktioner i fråga
om utvandring. År 1768 stadgades dödsstraff vid
tredje resan för den som olovligen lämnade riket.
Dessa gamla lagar gällde fram till 1860 då
passtvånget upphävdes. Under 1850- och 1860-
talet rådde i praktiken fri emigration
Utvandrare började registreras 1869 genom att
varje fartyg som medförde emigranter var tvungen
att skriva listor över de utvandrade, deras ålder,
utreseförsamling och planerade destination. Dessa
emigrantlistor lämnades in till poliskammaren i
utvandringshamnarna, av vilka Göteborg var den
största.
Passtvång från 1917
Sverige slopade som sagt kravet på pass 1860, både
för resande inom landet och för den som skulle ut
ur landet eller in i det. Det var också situationen
fram till 1914 då första världskriget bröt ut. Rädslan
för spioner och sabotörer var stor och befogad. De
stridande länderna behövde kontroll över vilka som
reste in och ut – och passen återinfördes, som ”en
tillfällig åtgärd”.
I Sverige återinfördes passtvånget år 1917.
Det moderna passtvånget kan sägas ha införts i
Europa i och med första världskrigets utbrott 1914.
Det har sedan dess gällt för resor mellan länder
(med vissa undantag), ända tills
Schengensamarbetet införde nya regler.
Efter första världskriget var de flesta länder överens
om att det skulle vara en bra idé att behålla passen
men insåg att det måste finnas en internationell
standard att arbeta efter. I Paris år 1920 hölls den
första passkonferensen anordnad av Nationernas
Förbund (föregångare till Förenta nationerna). Där
beslöts att medlemsländerna skulle utfärda pass i
form av ett häfte. I detta skulle personens namn
och kännetecken framgå. Vidare skulle
handlingarna vara giltiga i två år, dock hellre i fem,
och att de skulle vara utfärdade på två språk.
Åren 1926 och 1927 hölls ytterligare två
passkonferenser, vilket bland annat ledde till
introduktionen av fotografiska porträtt och
personbeskrivningar som till exempel ålder, längd,
hårfärg, ögonfärg och anletsdrag.
År 1929 utfärdades kungörelse angående
utfärdande av pass för svenska undersåtar för
utrikes resa. Pass för svenska medborgare
utfärdades 1929 av Utrikesdepartementet, svensk
beskickning i utlandet, länsstyrelse, poliskammare
eller stadsstyrelse.
År 1954 tilläts svenska, danska, norska och
finländska medborgare resa fritt i Norden och 2001
anslöts Sverige till Schengenkonventionen vilken
ger invånarna inom passunionen rätt att resa fritt
inom största delen av Europas länder.
Det var först 1980 som pass blev fullt ut
standardiserades internationellt, detta i första hand
på grund av flygtrafiken och
de allt längre köerna vid
passkontrollerna.
Ett pass är en formell
identitetshandling utfärdat
av en statlig myndighet som
identifierar innehavaren
som en nationell
medborgare.
Bilden till höger visar ett
modernt svenskt pass.
Medborgarskap i Sverige
Naturalisation
Naturalisation innebär förvärv av
medborgarrätt, dvs rättigheter som lagen
garanterar en stats alla medborgare. Naturalisation
tillkommer oftast den som mångårigt vistats i ett
land eller efter beslut av berörd myndighet.
Förvärv av medborgarskap; en person som har
flyttat till en stats territorium och bor där
permanent kan få medborgarskap efter ansökan till
myndigheterna om personen uppfyller uppställda
krav. Detta kan förvärvas antingen istället för
tidigare medborgarskap (som då måste sägas upp)
eller som komplement till tidigare medborgarskap
om de berörda staterna tillåter dubbelt
medborgarskap.
Varje stat får enligt folkrätten själv bestämma vilka
personer som skall anses som dess medborgare.
Folkrätten lämnar emellertid inte staterna helt fria
händer. Endast den som är svensk medborgare har
rätt att ha svenskt pass.
Sverige
Medborgarrätten eller medborgarskapsrätten
utvecklades i Sverige under 1600- och 1700-talen.
Svensk undersåte (medborgare) var den som var
född i Sverige av svenska föräldrar och var bosatt i
Sverige.
Det förekom också naturalisation, det vill säga att en
utländsk person efter att ha gjort en ansökan blev
antagen som medborgare av den svenske kungen.
År 1828 fanns i överståthållarens register i
Stockholm 10 utlänningar noterade. Alla tio var av
överståthållarämbetets tjänstemän registrerade
med namn, ursprungsland, yrke och religion. Alla
tio personer hade alla levt och verkat i Stockholm i
tio år och gavs nu svensk ”medborgarerätt”. Se
dokumentet nedan.
Medborgarskapsförordningen 1858
Rätten till förvärv av medborgarskap reglerades
första gången i en svensk förordning;
Medborgarskapsförordningen 1858 (SFS 1858
nr.13). Det var en Kungl. förordning vars beslut togs
den 27 februari 1858 angående ordningen och
villkoren för utländsk mans upptagande till svensk
medborgare, att nya medborgare avlade en ed (tro-
och huldhetsed). Detta krav, som endast gällde män,
avskaffades vid införandet av 1924 års lag om
förvärvande och förlust av svenskt medborgarskap.
Kong. Maj:ts nådiga Förordning angående ordningen
och wilkoren för utländsk mans upptagande till
Swensk medborgare; Gifven Stockholms Slott den 27
februari 1858.
För att bli svensk medborgare enligt
medborgarskapsförordningen 1858 skulle man enligt
§ 1 söka medborgarskap hos kungen och villkoren
för den sökande var enligt § 2 att denne; uppnått
21 års ålder; äger god frejd; varit boende i tre år
i Riket; har utväg att sig försörja.
Till ansökningarna skulle enligt § 3 bifogas bevis om
den sökandes ålder och från vilket land den
sökande var. Vidare skulle information om vilken
eller vilka orter den sökande bott på sedan han
ankom till landet finnas med. Slutligen skulle
handlingar som berättade om hans frejd, dvs.
anseende, och trosbekännelse bifogas. Den som
beviljas svenskt medborgarskap upphörde att vara
främmande makts undersåte och skulle ”tros- och
huldhetsed såsom Swensk medborgare aflägga”.
Se bild på förordningen från 1858 nedan.
Därefter togs medborgarskapslagar fram i Sverige
åren 1894, 1924 och 1950.
Medborgarskapslagen 1894
Medborgarskapslagen den 1 oktober 1894 (nr
71) om förvärfvande och förlust af medborgarerätt
var snarast en kodifiering av tidigare rätt. Vad gäller
förlust av medborgarskap så uttalades det i
kommittébetänkandet till 1894 års
medborgarskapslag att en person som flyttade från
Sverige blev av med sitt medborgarskap och om
personen förvärvade medborgarskap i ett annat
land så fråntogs denne det svenska
medborgarskapet oavsett personens hemvist.
Medborgarskapslagen 1924
1894 års lag ersattes av Lag den 23 maj 1924 (nr
130) om förvärvande och förlust av svenskt
medborgarskap. När denna medborgarskapslag
trädde i kraft skedde bl.a. en förändring kring
frågan om förlust av medborgarskap då 1924 års
lag stadgade att förlust av medborgarskap endast
kunde ske om personens hemvist också
förändrades i samband med förvärvet att ett annat
lands medborgarskap. Vidare kunde förlust av
medborgarskap undvikas om personen i fråga
lämnade in en ansökan till kungen om att få behålla
det svenska medborgarskapet.
Medborgarskapslagen 1950
Efter andra världskriget påbörjades ett
reformarbete av 1924 års medborgarskapslag bl.a.
till följd av den framväxande välfärdspolitiken och
behovet av flera arbetare. I samband med detta
kom sedermera lag (1950:382) om svenskt
medborgarskap att träda ikraft.
I 1950 års medborgarskapslag § 6 framgår att det
finns fyra så kallade naturalisationsvillkor som ska
uppfyllas för att en utlänning ska kunna beviljas
svenskt medborgarskap. Den sökande utlänningen
ska ha fyllt 18 år vilket är en sänkning från tidigare
gräns på 21 år och; att han sedan sju år har sin
hemvist här i riket; att han fört en hederlig vandel
samt att han har möjlighet att försörja sig och sin
familj. Den nya lagen var uppbyggd på tre
principer: ”härstamningsprincipen, undvikande av
dubbelt medborgarskap och undvikande av
statslöshet".
De som sökte svenskt medborgarskap var således
tidigare tvungna att visa att de kunde försörja sig
själva och "inte ligga samhället till last". Det var
också viktigt att migranterna kunde intyga att de
var ordentliga och skötsamma och inte tidigare
straffade. Polisen samlade in information om
personerna för att avgöra om de uppfyllde kraven.
Ofta tog polisen hjälp av vad de ansåg vara
"trovärdiga personer" i den sökandes närhet såsom
grannar, arbetskamrater etc.
Det var sedan regeringen som bestämde vem som
skulle få medborgarskap. Beslutet grundades delvis
på polisens utlåtande, så på så vis hade polisen
stort inflytande över vem som skulle få bli svensk i
början av 1900-talet.
När fler migranter kom till Sverige i början av 1900-
talet spred sig oro och misstänksamhet. Riksdagen
införde nya lagar för att reglera invandringen.
Under första världskriget 1914 - 1918 flydde ännu
fler människor än tidigare och många passerade
genom Sverige. När antalet migranter ökade, så
ökade också den så kallade ”utlänningskontrollen”
och misstänksamheten mot flyktingarna.
I början av 1900-talet började en ny form av
övervakning av migranter som kom från östra
Europa. Det var stora oroligheter i Ryssland 1905
och problemen där gjorde att många människor
valde att fly till andra länder i Europa. Sverige blev
ett genomgångsland för dem som ville söka sig ett
nytt liv. De flesta tog sig vidare till Amerika men en
del blev kvar i Sverige. På våren 1906 hölls i Folkets
hus i Stockholm en hemlig rysk socialistisk konferens
och hotellen fylldes av revolutionärer. Detta gjorde
att de svenska makthavare blev ännu mer
bekymrade över möjligheten att fritt kunna åka in i
landet. Bland deltagarna fanns de blivande
Sovjetdiktatorerna Stalin och Lenin. Polisen blev
snart medvetna om det hela och började förhöra
ryssarna.
Vid den här tiden började polisen i Stockholm att
systematiskt samla in information om migranterna
från Östeuropa, och dessa skulle också självmant
anmäla sig hos polisen och berätta om sig själva.
Migranterna riskerade att utvisas, inte bara om de
bröt mot lag eller allmän ordning, utan även om de
missade att anmäla sig eller lämnade falska
uppgifter.
Hösten 1914 fick sex Stockholmspoliser bilda en
hemlig polisbyrå för övervakning av misstänkta
utländska personer. Efter kriget blev byrån offentlig
och började föra ett allmänt "utlänningsregister".
Polisbyrån var föregångare till det vi idag kallar
Migrationsverket.
En utlänning i Sverige som inte var innehavare av
ett pass var efter lagändringen år 1917 tvungen att
ansöka om en så-kallad uppehållsbok. Det var den
sökande som själv fyllde i varifrån han kom, vad
han gjorde i Sverige och anledningen till att han
saknade pass. Vanligen bifogades även ett porträtt-
fotografi.
Uppehållsbok:
Under perioden 1918 - 1924 var utlänningar som
var bosatta i Sverige, men saknade hemlandspass,
tvungna att ansöka om en uppehållsbok för att få
stanna i Sverige. Upphållsboken innehöll foton och
uppgifter som ursprunglig hemort, födelsedatum,
yrke, datum för ankomst till Sverige och orsak till
varför man uppehöll sig här.
Frågan om beviljande av uppehållsbok skulle
bedömas utifrån om det låg i statens intresse att
utlänningen befann sig i landet.
Ansökningarna finns bevarade på Riksarkivet och
på Landsarkiven. De är i regel försedda med foton
och innehåller uppgifter om ursprunglig hemort,
födelsedatum, yrke samt datum för ankomst till
Sverige.
Denna bok var utlänningar skyldig att uppvisa varje
gång han flyttade till annan ort i landet. Den som
härbärgerade en utlänning var skyldig att anmäla
detta. Utlänningar på tillfälligt besök såsom turister
eller motsvarande behövde inte ansöka om
uppehållsbok.
Medborgarskapsakter:
Medborgarskapsakten innehåller mycket
information, dvs den ansökan alla gjorde för att
erhålla svenskt medborgarskap. Till dem finns även
intressanta bilagor bifogade såsom biografier,
referenser, intyg mm. Vid mitten av 1800- talet ger
dessa akter endast begränsad information, men
under 1900- talet är de vanligen mycket utförliga.
För de personer som ansökt om svenskt
medborgarskap 1840- 1969 finns
medborgarskapsakterna bevarade i
Justitiedepartementets arkiv hos Riksarkivet.
Notera att före 1951 blev utländska kvinnor som
gifte sig med svenska män automatiskt svenska
medborgare. Därför finns ingen dokumentation om
deras bakgrund i några medborgarskapsakter.
Det fanns inte många lagar och förordningar förr
som reglerade utlänningskontrollen i Sverige.
Utvisningar kunde ske av olika anledningar och en
anledning till utvisning, som Sverige för övrigt
delade med många andra länder, var om man
ansågs komma att ligga fattigvården till last eller
om man tidigare var straffad.
Före 1860, då det fanns ett passtvång i Sverige, var
dessa statens främsta verktyg för att kontrollera
invandringen. Alla utlänningar som avsåg att resa in
i Sverige måste dessutom ansöka om
inresetillstånd och ingen fick komma in som inte
fått tillstånd av Kungl. Maj:t.
Efter att passtvångets avskaffande 1860 var
utlänningar ändå skyldiga att söka tillstånd för att
bedriva näringsverksamhet i Sverige, men de kunde
röra sig fritt i landet och ta anställning om de så
önskade det.
För personer som dömts till straffarbetsfängelse
eller tvångsarbetsanstalt samt var villkorligt frigivna
krävdes fortfarande ett slags inrikespass efter 1860,
enligt 1906 års lag.
Under första världskriget 1914 -1918 flydde ännu
fler människor än tidigare och många passerade
genom Sverige. När antalet migranter ökade, så
ökade också den så kallade ”utlänningskontrollen”
och misstänksamheten mot flyktingarna.
År 1917, efter 57 år av öppna gränser, återinfördes
passtvånget i Sverige då riksdagen beslutade att
människor behövde visa pass för att få resa in i
landet igen. Passet skulle vara viserat av svenska
myndigheter, som hade rätt att avslå ansökan. Året
därpå, dvs 1918, bestämde myndigheterna att alla
utländska personer som redan bodde i Sverige
skulle få sin rätt att vistas här omprövad. De som
inte hade giltigt pass måste därför ansöka om så
kallad uppehållsbok.
När en utländsk medborgare ansökte om svenskt
medborgarskap fick denne lämna många olika
intyg, biografier och referenser tillsammans med
sin ansökan. När en ansökan var utredd och om
man inte stött på något hinder för detta beviljades
svenskt medborgarskap. Före 1924 blev man dock
inte svensk medborgare förrän man svurit tro- och
huldhetseden, en lojalitetsförsäkran till
kungadömet Sverige och dess Konung. Detta
skedde vanligen vid ett senare tillfälle och det var
först från det datumet man räknades som svensk
medborgare. Ansökning av svenskt medborgarskap
kallas konseljakt.
Tro- och huldhetseden var en juridisk ed vars
avläggande krävdes för att man skulle få inneha
vissa ämbeten, bli svensk medborgare eller
burskapsägande borgare.
Med avläggande av eden lovade man att visa
respekt för grundlagarna samt rikets styrelseskick.
Den är jämförbar med den nuvarande amerikanska
Pledge of Allegiance eller den brittiska Oath of
Allegiance.
Ordalydelse tro- och huldhetseden:
”Jag N. N. lofwar och swär, wid Gud och Hans Heliga
Evangelium, att jag städse skall wara min rätte
Konung, den Stormäktigste Furste och Herre, N. N.,
Sweriges, Norges, Götes och Wendes Konung, samt det
Kongl. Huset huld och trogen. Jag skall ock med lif och
blod förswara det Konungsliga wäldet samt
Riksdagens rättigheter; allt i öfwerensstämmelse med
Rikets Grundlagar, dem jag till alla delar skall lyda och
efterkomma. Detta lofwar jag på heder och samvete
hålla, så sannt mig Gud hjelpe till lif och själ.”
Nationalitet
Förr betraktades en kvinnas nationalitet som mer
eller mindre ointressant. Kvinnors medborgerliga
rättigheter var dessutom starkt begränsade jämfört
med männens.
Under slutet av 1800-talet stadgades att en gift
kvinnas medborgarskap vilade på principen att
kvinnan skulle betraktas som en biperson till sin
man.
Detta innebar att om en svensk kvinna gifte sig med
en utländsk man fick hon per automatik sin mans
nationalitet, dvs hon blev genom giftermålet
utländsk medborgare i sitt eget land. Tanken var att
familjen skulle betraktas som en enhet och det blev
då familjeöverhuvudets nationalitet (mannens) som
styrde över hustruns och barnens nationalitet.
Om mannen av någon anledning skulle utvisas blev
därför även hustrun och barnen det. Om mannen
dog i Sverige och hans svenskfödda hustru inte
kunde försörja sig och därigenom kom att belasta
fattigvården så kunde hon som ”utlänning” utvisas
enligt det regelverk som fanns, trots att hon kanske
aldrig varit utanför Sveriges gränser.
En kvinna född av svenska föräldrar i Sverige men
gift sig med en utländsk medborgare kunde med
andra ord utvisas från Sverige till sin makes
hemland utan att hon någonsin ha varit där.
Även svenska kvinnor gifta med utländska män blev
tvungen att ansöka om uppehållsbok i Sverige 1917
om de saknade pass, liksom deras barn.
Systemet med uppehållsbok i Sverige avskaffades
år 1927 det kom en ny utlänningslag.
Utlänningslagen 1927
Under 1920-talet tillkommer en rad föreskrifter om
utlänningskontroll i Sverige. Till slut har regelverket
nått en sådan omfattning att det ansågs att
föreskrifterna i stället bör ges i lag. Resultatet blev
1927 års utlänningslag som trädde i kraft den 1
januari 1928 och fick en provisorisk giltighetstid
fram till utgången av 1932. Genom proposition
1927:198 föreslog Kungl. Maj:t en ny lag med syfte
att ”förebygga en för landet skadlig invandring samt
att reglera utlännings bosättning och rätt till
arbetsställning inom landet”.
De viktigaste förändringarna mot tidigare
lagstiftning bestod i införandet av
uppehållstillstånd och förpassning. Istället för
uppehållsbok måste utlänningar i Sverige nu ansöka
om uppehållstillstånd efter tre månaders vistelse i
Sverige.
Giltighetstiden för 1927 års utlänningslag gick ut vid
1932 års utgång. Alla riksdagspartier var överens
om att världssituationen inte motiverade några
förändringar i lagstiftningen och 1927 års
utlänningslag förlängdes utan debatt i riksdagen för
ytterligare fem år.
Utlänningslagen 1937
Med anledning av att 1927 års utlänningslag endast
fick en provisorisk giltighetstid fram till 1932 gav
Kungl. Maj:t det året en proposition som senare
bifölls där lagen föreslogs gälla ytterligare fem år
med vissa mindre förändringar. Med anledning av
att lagen från 1932 inte längre skulle ha giltighet
efter årsslutet 1937 väcktes vid 1936 års riksdag ett
antal motioner för att upprätta ett starkare skydd
för svenska arbetares intressen på
arbetsmarknaden samt för att begränsa
näringsfriheten för utländska medborgare.
Lagen modifierades något 1937. Den nya lagen
innebar bland annat att kraven på pass och visering
detaljredovisades. Visumtvång gällde för alla icke-
nordiska medborgare efter andra världskrigets
utbrott i september 1939.
1937 års utlänningslag förlängdes år 1942 på tre år,
så att lagen kom att gälla till och med den 31
december 1945.
Först år 1951 fick Sverige medborgarskapslagar
som var könsneutrala. Före 1951 blev utländska
kvinnor som gifte sig med svenska män
automatiskt svenska medborgare och vice versa,
dvs svenska kvinnor som gifte sig med utländska
män fick mannens medborgarskap. Från och med
1951 kunde personer som var födda eller vuxit upp
i Sverige, men inte var svenska medborgare,
anmäla till länsstyrelsen att man önskade bli svensk
medborgare.
Dagens svenska medborgarskapslag grundar sig på
härstamningsprincipen, det vill säga att det är
föräldrarnas medborgarskap som avgör vilket
medborgarskap deras barn får. Man kan bli svensk
medborgare genom födelse, adoption, förälders
giftermål (legitimation) eller ansökan
(naturalisation).
Den 1 juli 2001 fick Sverige en ny
medborgarskapslag som tillåter dubbelt
medborgarskap och underlättar bland annat för
barn och ungdomar att bli svenska medborgare.
Bilder
Bild ur 1858-års medborgarskapsförordning
Kong. Maj:ts nådiga Förordning angående ordningen
och wilkoren för utländsk mans upptagande till
Swensk medborgare; Gifven Stockholms Slott den 27
februari 1858.
Medborgarskap och pass
Bilden ovan visar ett utdrag av 1858-års
medborgarskapsförordning. Wikipedia.
Klicka på bilden för att förstora den.
Förtecking på utlänningar i Stockholm 1828
som erhållit svensk medborgarerätt
Förteckning på utlänningar, som sedan tio år tillbaka
bosatt sig i Stockholm och erhållit medborgarerätt,
noterade i Överståthållarens register i Stockholm år
1828 (10 st).
Objekt-ID: Stockholms stadsarkiv
SE/SSA/0018/Överståthållarämbetets äldre
kansli/D5:1.
Skapad 1828. Stockholmskällan.
Relaterade länkar
•
Inrikespass i Sverige
•
Tullens historia
•
Polisväsendet förr
•
Militära underrättelsetjänsten
•
Riksdagens historia
Referenslitteratur
•
Utlänning – ett relativt begrepp, artikel av Maria
Bratt i Släkthistoriskt Forum nr 5 2017.
•
Passet – vägens dokument, artikel av Anna-Brita
Lövgren i Populär Historia nr 4 2001.
•
Medborgarskapslagstiftningen: Återkallelse av
medborgarskap efter omprövning – rättssäkert
eller osäkert? Examensarbete i offentlig rätt av
Zarina Musa, Juridiska institutionen, Uppsala
universitet, höstterminen 2014.
•
Från fri folkförflyttning till restriktiv
skyddslagstiftning, En rättshistorisk studie av
motiven bakom utlänningslagstiftningen under
1920- och 1930-talen. Uppsats Jonatan Macznik
på juristprogrammet, Juridiska fakulteten, Lunds
universitet, höstterminen 2014.
•
Övervakning för rikets säkerhet; Svensk
säkerhetspolisiär övervakning av utländska
personer och inhemsk politisk aktivitet,
1885–1922. Uppsatts av Jenny Langkjaer, Acta
Universitatis Stockholmiensis, Stockholms
universitet, 1993.
•
Wikipedia
•
Stockholmskällan
Överst på sidan
Ansökan av uppehållsbok 1919.
Indiern Virendranâth Chattopâdhyâya ansöker om
uppehållsbok i Sverige den 28 februari 1919.
Chattopâdhyâya (1880-1937) var politiskt aktiv och
propagerade för Indiens frigörelse från det brittiska
väldet, något som inte var populärt hos de svenska
myndigheterna som inte tillät utlänningar att vara
politiskt aktiva i Sverige.
Någon svensk medborgare skulle aldrig
Chattopâdhyâya bli.
Bild: Stockholms stadsarkiv
SE/SSA/Överståthållarämbetet för polisärenden
4/Utlänningsavdelningen/E III a volym 7 nr 1985.
Stockholmskällan.
Ansökan av uppehållsbok 1919
Polisutlåtande angående den ryska barberaren
Richard Friedrich Wichmanns ansökan om svenskt
medborgarskap år 1914.
För att göra en bedömning av hans möjligheter till
medborgarskap fick polisen uttala sig. I polisens
skrivelse kan man läsa att Wichmann inte hade
funnits med i polisens uppgifter över straffade eller
misstänkta personer.
Polisen hade även hört sig för med ”trovärdiga
personer” som ansåg att Wichman var en ”[…]
synnerligen skötsam och arbetsam man, som
besitter påfallande skicklighet i sitt yrke.” Han ansågs
också leva ett tyst och stilla liv, vilket sågs som en
fördel i bedömningen.
Bild: Stockholms stadsarkiv SE/SSA/0021/02/
Överståthållarämbetet för polisärenden 1
Polissekreteraren FXIV volym 1. Stockholmskällan.
Polisutlåtande vid ansökan av svenskt
medborgarskap 1914
Avslag på ansökan av medborgarskap 1914
Alla utlänningar som sökte svenskt medborgarskap
beviljades inte medborgarskap.
År 1914 ansökte den i Sverige bosatte italienska
stuckatören Silla Italo Guiseppe Bellios om svenskt
medborgarskap. Han försörjde sig och sin hustru
genom anställning hos annan mot veckoavlöning.
Polisens bedömning i frågan i januari 1914 var dock
att Bellios försörjning var osäker, speciellt om han
skulle bli sjuk, och man befarade att han skulle
komma att belasta fattigvården. Polisens
rekommendation var därför att inte bifalla Biellos
ansökan.
Källa: Stockholms stadsarkiv SE/SSA/021/02
Överståthållarämbetet för polisärenden 1
Polissekreteraren FXIV volym 1. Handling 16 januari
1914. Stockholmskällan.
Utvisning efter brott 1908
Ett brott begånget av en utlänning i Sverige kunde
leda till utvisning.
Maria Vettése var musiker och kom från Italien.
Hon bodde inneboende på Södermalm i
Stockholm, med sina barn och sin man Antonio,
som också var musiker. Efter ett läkarbesök
misstänktes Maria Vettése ha stulit en guldring ur
läkarens rockficka. När polisen sökte upp i henne i
hennes hem hittade de ringen på makens Antonios
finger. Historien ledde till att både Maria och
hennes man utvisades. I förhöret med polisen
nekade Maria Vettese till brott och berättade att
hon hade hittat ringen på marken på väg till en
spelning utanför staden. Det hela resulterade dock
i åtal vid Stockholms rådstugurätt där hon dömdes
och efter straffets verkställande utvisades paret ur
landet. Utvisningsbeslutet togs
av Kungl. Maj:t den 15 maj 1908.
Bilden visar polisens bild på Maria
Vettése 1908.
Fotografi: Stockholms stadsarkiv
SE/SSA/0023/01 /
Överståthållarämbetet för
polisärenden 3,
Kriminalavdelningen, Fotografier,
alfabetiskt ordnade 1893-1907 (D
Xib:15). Okänd polisfotograf 1908.
Utvisningsbeslutet: Stockholms stadsarkiv
SE/SSA/0024/01/Överståthållareämbetet/Utlänning
savdelningen/E I a volym 1. Handlingen utfärdad av
Hugo Hamilton, Kungl. Maj:t, 15 maj 1908.
Stockholmskällan.
Utlänningskontrollen
Redan år 1885 inledde Stockholmspolisens
Kriminalavdelning sin övervakning av politiska
möten.
I början av 1900-talet började en ny form av
övervakning av migranter som kom från östra
Europa, framförallt efter oroligheterna i Ryssland
1905 som gjorde att många människor valde att fly
till andra länder i Europa. Efter detta intensifierades
utlänningskontrollerna i Sverige. Polisen i Stockholm
började systematiskt att samla in information om
migranterna från Östeuropa.
Året efter, 1906, utfärdades ett cirkulär vilket gav
polismyndigheterna i uppdrag att kontrollera
personer som kom resande österifrån.
Den 31 juli 1914, dvs kring första världskrigets
utbrott, bildades genom ett samarbete mellan
Stockholmspolisens Kriminalavdelning och
Generalstaben vid Krigsmakten en hemlig
Polisbyrå. Ett samarbete mellan Generalstaben
och Kriminalavdelningen hade dock påbörjats
redan 1908. Polisbyrån sorterade fram till
krigsslutet under Generalstaben och hade sina
lokaler på Linnégatan i Stockholm.
Polisbyrån etablerades som en organisation för
inrikes underrättelseverksamhet vid Krigsmaktens
Underrättelsebyrå (UB), dvs kontraspionaget.
Polisbyrån i denna form upplöstes den 21 juni 1922
och ersattes 1923 av Utlänningskontrollen
(Statens Polisbyrå) som fick en mer polisiär
inriktning. Chef blev 3:e polisintendent Erik
Hallgren (1880 – 1956). Utlänningskontrollen
huvudsakliga ansvar blev övervakning av
ytterlighetspartier.
I augusti 1914 fick länsstyrelserna i uppdrag att via
länets polismyndighet beordra alla utlänningar
att anmäla uppgifter såsom adress, byten av
sådan, födelseår och yrke. Polisen skulle upprätta
förteckningar över utlänningar i Sverige och
skicka in dessa förteckningar till Civildepartementet.
Syftet var att upprätta ett gemensamt nationellt
register över utlänningar i landet. Länsstyrelserna
skulle vidare meddela Civildepartementet om de
råkade på svenska eller utländska undersåtar som
kunde antas ”till men för rikets säkerhet tjäna
främmande makts intressen”, och de utländska
undersåtar som inte rättade sig efter
anmälningsplikten.
I augusti 1917 återinfördes passtvånget i Sverige.
Alla utländska personer över 12 år blev då tvungen
att inneha ett pass samt att få detta pass viserat,
det vill säga få svenska myndigheters tillstånd att
besöka landet. Om en utländsk person kom på
besök till Sverige utan viserat pass kunde denne
avvisas av polisen vid gränsen.
Samtidigt med passtvångets införande 1917
utfärdades ett cirkulär som föreskrev att
länsstyrelserna skulle hålla förhör med
utlänningar för att få fram uppgifter om vad de
gjorde och varför de vistades i Sverige.
Detta var en utökning av det cirkulär som
utfärdades 1906, vilket hade gett
polismyndigheterna i uppdrag att kontrollera
personer som kom resande österifrån. Nu kunde
alla utländska personer, oavsett var de kom ifrån,
tas in för förhör. Instruktionerna om vilken typ av
information om de utländska personerna som
skulle efterfrågas i förhören var denna gång mycket
tydligare.
Reglerna kring utländska personers vistelse i
Sverige skärptes i december 1918, då en
kungörelse meddelade att utländska personer var
tvungna att antingen ha ett viserat pass, eller, om
personen rest in i landet före 13 augusti 1917 och
inte hade någon visering, inneha en uppehållsbok
(se ovan).
Från 1918 var Polisbyrån inte längre hemlig, och
hade nu en officiell uppgift och plats i denna
utlänningskontroll. Den skulle utöva tillsyn över
utlänningar i landet samt föra de register som
behövdes för detta.
Enligt polisens arkiv från 1900-talets första år är de
flesta personer som invandrade till Stockholm från
utlandet från Finland, Baltikum och Ryssland. Men
det kom även immigranter från övriga Europa och
från Persien.
Politisk flykting 1906
Nicola Rodsjanco, politisk flykting från Charkow i
Ukraina, passerade Stockholm 1906. En
polishandling upprättades om honom på
Utlänningsexpeditionen. I polisrapporten står bl.a.
följande om honom:
"Han är politisk flykting; har en månad suttit häktad i
Charkow, men efter frigifningen vågade han ej stanna
emedan riskerade ånyo häktas. Är socialdemokrat
men tillhör ej något parti; hyllar dem endast. För 12
dagar sedan reste han därifrån och for direkt hit."
I polisrapporten uppger Rodsjanco att han senare
avser resa till Ryssland. Vidare står det att han talar
dålig tyska, har mörka ögonbryn, är utan skägg,
grönblå ögon, rak näsa…… Ålagd anmälningsplikt.
Nedan visas första delen i den polishandlings som
upprättades om Nicola Rodsjanco i Stockholm
1906.
Källa: handlingen finns på Stadsarkivet,
polishandling från Utlänningsexpeditionen, april
1906. Stockholmskällan.