Copyright © Hans Högman 2022-06-24
Svenska stridsvagnar
Förteckning över svenska stridsvagnar
•
Renault FT, 1 st 1922 – 1926
•
Stridsvagn m/1921, 10 st 1922 – 1934
•
Stridsvagn m/1921-29, 5 st 1930 – 1939
(ombyggd stridsvagn m/21)
•
Stridsvagn fm/1928, 1 st 1926 - 1936
•
Lätt stridsvagn m/Carden-Loyd (Mk V), 1 st
1931- 1939
•
Lätt stridsvagn m/Carden-Loyd (Mk VI), 1 st
1931 – 1939
•
Stridsvagn m/1931, 3 st 1935- 1940
•
Stridsvagn fm/1931, 1 st 1935 – 1940
•
Stridsvagn m/1937, 48 st 1937 - 1953
•
Stridsvagn m/1938 (L-60), 16 st 1938 –
1957
•
Stridsvagn m/1939 (L-60), 20 st 1941 -
1957
•
Stridsvagn m/1940L (L-60), 100 st 1941 -
1957
•
Stridsvagn m/1940K (L-60), 80 st 1944 -
1960
•
Stridsvagn m/1941, 116 + 104 st 1942 –
1960?
•
Stridsvagn m/1942, 282 st 1943 - 1955
•
Stridsvagn 74, 225 st 1958 – 1984
(ombyggda Strv m/1942)
•
Stridsvagn 81, 240 (80 + 160) 1953 – 1966
•
Stridsvagn 101, 102 och 104, 1959 - 2000
•
Stridsvagn 103, 290 st, 1967 – 2001
•
Stridsvagn 121 och 122
Svenska stridsvagnar - 4
Stridsvagn 103
Stridsvagn 103 är en svensk stridsvagn tillverkad av
Bofors, designad av Sven Berge. Den har blivit
allmänt känd som Stridsvagn S. Strv 103 har en unik
konstruktion med ett tornlöst chassi. Kanonen är
fast lagrad i chassit och pekar rakt fram. Riktning av
kanonen sker genom att hela fordonet manövreras.
Vid 1958 års försvarsbeslut antogs alternativet Strv
103.
Den utvecklades i slutet av 1950- och början på 1960-
talet och levererades till svenska armén mellan 1967
och 1971. Åren 1967–1971 levererades 290 exemplar
av Stridsvagn 103.
Stridsvagn 103 utgjorde, tillsammans med
Centurionvagnarna, huvuddelen av den svenska
arméns pansartrupper fram till 1990-talet då de
ersattes av Stridsvagn 121 och Stridsvagn 122.
Stridsvagn 103 utgick ur försvarsorganisationen
1997. Totalt tillverkades 302 fordon inklusive
försöksmodeller.
Bilden visar en
Stridsvagn 103C. Bild
Wikipedia.
Konceptet var en lättare
vagn som visade mindre målyta. Det uppnåddes
genom att kanonen lagrades fast i skrovet i stället för
i ett torn. Riktning av kanonen skedde genom
bandsidriktning och en kontrollerbar upphängning
för höjning och dumpning av vagnen.
Då kanonen var fast lagrad i chassiet, fick hela
fordonet vridas med hjälp av bandrörelserför att
rikta kanonen i sidled, och hela vagnen fick med
hjälp av hydraulik höjas och sänkas för att rikta
kanonen i höjdled vilket gav kanonen rätt
elevationsvinkel.
Den övre av de två mindre
bilderna visar en stridsvagn
103C med nedåtriktad
kanon, dvs framåtlutad
vagn. Den nedre bilden
visar en stridsvagn 103C
med uppåtriktad kanon, dvs
bakåtlutad vagn. Bilder:
Wikipedia.
Avsaknaden av torn gav vagnen en låg och flack
profil, vilket gjorde den svårare att träffa och
motståndskraftigare mot fientlig eld. God optik och
kanonens stabila montering gjorde det också möjligt
att skjuta snabbt och på långa avstånd med
precision.
Nackdelen var att det var omöjligt att rikta kanonen
för skott under färd, förutom rakt fram i
färdriktningen. Detta ansågs vara en acceptabel
nackdel, eftersom samtida vagnar med rörliga torn
visserligen kunde rikta sin kanon under färd men
med så låg precision att även de normalt tvingades
stanna inför skott.
En detalj som också var unik var att en av de tre
besättningsmännen satt vänd bakåt och hade egna
styrmedel, för att kunna köra vagnen bort från
fienden i hög hastighet utan att behöva blotta det
tunnare sid- och bakpansaret.
Då kanonen fanns monterad inne i chassit gjorde det
svårt att uppgradera vagnen till en kanon med
kraftigare kaliber när detta senare började bli
aktuellt.
Strv 103 hade tre mans besättning: vagnchef,
skytt/förare och bakåtförare. Huvudbeväpning
utgjordes av en Bofors 10,5 cm räfflad
automatkanon med L/62 kaliberlängd (10,5 cm
kanon Strv 103). Kanonen var utformad för att kunna
skjuta samma ammunition som användes av
Stridsvagn 101 och 102. Kanonen i Strv 103 var
helautomatisk med en integrerad laddautomat, vilket
klassar den som en automatkanon. Parallellt med
huvudbeväpningen fanns tre 7,62 mm kulsprutor av
typen Ksp 58 strv. På vagnchefens observationshuv
fanns en av de tre Ksp 58. Utöver kanon och
kulsprutor var Strv 103 även utrustad med
rökkastare. Såväl vagnchef som förare kunde köra
och skjuta med vagnen.
Vid REMO (Renovering och modifiering) till Strv 103C
utrustades vagnen även med Lyran-lyskastare.
Fronten bestod av en 40 mm tjock pansarsköld. Även
taket hade en tjocklek av 40 mm. Sidornas tjocklek
var enbart 20 mm men var förstärkta med interna
bränsletankar för extra skydd mot riktad
sprängverkan. Fronten var även försedd med 30 mm
höga, 40 mm djupa pansarflänsar kallade revben
som ökade det frontala
skyddet.
Bilden visar en
Stridsvagn 103C med
pansarflänsarna framtill
som ökade det frontala
skyddet. Bild Wikipedia.
Vid mobilisering så fick
vagnen även tillgång till den hemliga gallerskärmen,
Tillsatsutrustning 2930, som bestod av stålstänger
med 30 mm i diameter som skulle monteras i
framkanten av frontpansaret till skydd mot
pansarspränggranater med riktad sprängverkan
(RSV). Detta medförde att granaten utlöstes så tidigt
att de tappade mycket av sin effekt då RSV-strålen
träffade huvudpansaret. Även verkan från
pilprojektiler kunde nedbringas avsevärt om de
träffade gallret. Detta gjorde att Strv 103 under drygt
20 års tid var den frontalt bäst skyddade
stridsvagnen i världen.
Bilden till vänster visar
en Stridsvagn 103 med
skydsgaller som extra
skydd mot
pansarspränggranater
framifrån. Bild:
Garnisonsmuseet Skaraborg, ID: GMSF.012598.
För C-versionen utgjorde dessutom
dieselfyllda jeepdunkar
kjolpansar på sidorna av vagnen
ett extra skydd mot
pansarspränggranater. Se bild till
höger.
Två motorer användes i Strv 103, en dieselmotor
från Rolls Royce och en gasturbin från Boeing.
Strv 103 hade även amfibisk förmåga. Den var
möjlig tack vare att en medförd flytbälg restes upp
runt om vagnen. Framdrivning skedde med hjälp av
banden i en hastighet av 6 knop.
Internationellt intresse:
När Stridsvagn 103 offentliggjordes vid en
pressvisning våren 1963 gav den ett stort
internationellt eko världen runt. Intresset för Strv
103 var mycket stort. En tät ström av besökare från
ett 10-tal länder kom till Sverige för att få mer
information om den unika konstruktionen, bl.a.
Frankrike, Storbritannien, Tyskland, och USA. Vid fyra
tillfällen gjordes försök med vagnen i andra länder,
det var i Norge, England, Tyskland och USA.
Tio Strv 103 deltog hos den brittiska Rhenarmén i
Tyskland under 35 dygn år 1973 för testning och de
rullade 90 mil vardera. Strv 103 jämfördes här med
den brittisk stridsvagnen Chieftain. Det visade sig att
Strv 103 hade en avsevärt högre driftsäkerhet än
stridsvagn Chieftain som inte kunde uppvisa en så
hög närvaro på stridsfältet som den svenska vagnen.
Två vagnar lånades ut 1975 till USA under sju
månader för utprovning vid Fort Knox. Under
testerna jämfördes Strv 103 med den amerikanska
stridsvagnen M 60. Under 188 dygn körde de två
svenska vagnarna 140 mil och avlossade totalt 575
skott. Proven i USA uppfyllde de positiva
förväntningar som amerikanarna hade haft på Strv
103. Testerna visade att Strv 103 hade bättre
träffresultat, men att det i snitt tog en halv sekund
längre tid att komma till skott.
Men visst har det funnits kritik också. Den har fått
hård kritik av främst svenska äldre konservativa
pansarofficerare som velat beteckna Stridsvagn 103
som ett fiasko. De ansåg att en riktig stridsvagn skulle
ha ett torn vilket Strv 103 saknade. Den allvarligaste
kritiken mot Strv 103 var dock att den inte kunde
skjuta under gång. Visst fanns det samtida
stridsvagnar som kunde skjuta under gång, men
träffsannolikheten var så låg att man i regel endast
sköt ett första skott under gång och därefter fortsatte
bekämpningen från en stillastående vagn. Så den
begränsningen var inget större problem vid denna
tid.
Varianter av stridsvagn 103:
•
Stridsvagn 103-0:
År 1960, innan Stridsvagn 103 beställdes för
massproduktion beställdes 10
förproduktionsvagnar kallad stridsvagn 103-0.
De levererades 1963 och var till stor del lika
stridsvagn 103A men saknade pansarflänsar.
Dessa vagnarskulle användas för att utprova
stridsvagn 103 i fält men kom formellt att se
tjänst. Försöken pågick fram tills 1966.
•
Stridsvagn 103A:
Det första utförandet, med en gasturbinmotor på
300 hk och beställdes 1964. 70 vagnar
tillverkades och serieleveranser påbörjades 1967.
•
Stridsvagn 103B:
B-versionen hade en starkare gasturbinmotor på
490 hk, monterad flytutrustning och borttagna IR-
strålkastare. 220 vagnar tillverkade och
levererade åren 1970-1971.
Parallellt modifierades A-modellens 70 vagnar om
till B-standard. Samtliga 290 Strv 103B var
slutlevererade till 1971.
•
Stridsvagn 103C:
Försvarsbesluten 1978 och 1982 innebar att
anskaffning av ny stridsvagn fick anstå till 90-talet,
varpå modifiering av de befintliga vagnarna blev
nödvändig. Renoveringen och modifieringen av
alla 290 Strv 103B innebar bland annat
förbättringar på följande såsom
laseravståndsmätare integrerad med skyttens
sikte, ny kolvmotor från Detroit Diesel, delvis ny
växellåda, möjlighet till kjolpansar bestående av
dieselfyllda jeepdunkar och lyskastare.
Samtliga 290 ombyggda 103B togs i bruk 1986-
1988 under beteckning Strv 103C.
•
Stridsvagn 103D:
D-versionen var en prototyp för vidareutveckling
av 103C om armén inte skulle tillföras Strv Ny.
Strv 103 utgick ur krigsorganisationen år 2001.
Stridsvagn 103C med dieselskydd på sidorna. Bild:
Wikipedia.
Stridsvagn 103C utan dieselskydd. Bild Wikipedia.
Stridsvagn 103C med dieselskydd och skyddsgaller
på P 4. Bild: Garnisonsmuseet Skaraborg, ID:
GMSF.010103.
Stridsvagn 103, skiss av stridsvagnen. Bild: Wikipedia.
Fakta Strv 103A:
•
Besättning
3
•
I tjänst
1967 – 1971
•
Vikt
37,7 ton
•
Huvudbeväpning
1 x 10,5 cm kanon L/62
•
Sekundär bev.
3 x 7,62 mm kulspruta 58 strv
•
Längd
7,60 m (9,00 m inkl. eldrör)
•
Bredd
3,32 m
•
Höjd
2,14 m
•
Pansar
40 mm + galler
•
Max. fart
50 km/h
•
Motor:
Rolls-Royce K60 + Boeing 502
10MA, 240 + 300 hk
•
Drivmedel
Diesel
•
Antal
70
•
Renoverade
70 vagnar till stridsvagn 103B,
1970 – 1971.
Fakta Strv 103B:
•
Besättning
3
•
I tjänst
1970 - 1988
•
Vikt
39,7 ton
•
Huvudbeväpning
1 x 10,5 cm kanon L/62
•
Sekundär bev.
3 x 7,62 mm kulspruta 58 strv
•
Längd
7,60 m (9,00 m inkl. eldrör)
•
Bredd
3,42 m
•
Höjd
2,14 m
•
Pansar
40 mm + galler
•
Max. fart
50 km/h
•
Motor:
Rolls-Royce K60 + Caterpillar
553, 240 + 490 hk
•
Drivmedel
Diesel
•
Antal
220
•
Renoverade
220 + 70 vagnar till stridsvagn
103C, 1986 – 1988.
Fakta Strv 103C (moderniserade Strv 103B):
•
Besättning
3
•
I tjänst
1986 - 2001
•
Vikt
39,7 ton
•
Huvudbeväpning
1 x 10,5 cm kanon L/62
•
Sekundär bev.
3 x 7,62 mm kulspruta 58 strv
•
Längd
7,60 m (9,00 m inkl. eldrör)
•
Bredd
3,42 m (3,63 m med
dieseldunkarna)
•
Höjd
2,14 m
•
Pansar
40 mm + galler
•
Max. fart
55 km/h
•
Motor:
Detroit Diesel 6V-53T +
Caterpillar 553, 240 + 490 hk
•
Drivmedel
Diesel
•
Antal
290
Bilder
Stridsvagn 121 och 122
Mot slutet av 1980-talet och början av 1990-talet hade
Försvarets Materielverk (FMV) bedrivit försök med
moderna stridsvagnar. Resultaten visade att Sverige
behövde en ny stridsvagn omgående. Den
projekterade utvecklingen av Stridsvagn 2000
bedömdes inte längre hållbar så våren 1991 föreslog
regeringen inköp från utlandet, vilket fastställdes i
försvarsbeslutet 1992.
Upphandlingen "Stridsvagn Ny" startade september
1991 och var den största upphandlingen av ett
utländsk vapensystem som genomförts av Försvarets
materielverk, FMV. Stridsvagn Ny innebar att FMV
lånade in de dåtida mest moderna västländska
huvudstridsvagnarna för utprovning för att se vilken
vagn som var mest lämpad för det svenska försvaret.
Slutrapporten med givna offerter var färdig i
december 1993. Tyska Leopard 2 vann denna
utprovning i konkurrens med franska Leclerc och
amerikanska M1 Abrams.
Bilden visar de tre stridsvagnar som utvärderades.
Uppradade från vänster, tyska Leopard 2 A5,
amerikanska M1A2 Abrams och franska Leclerc. Bild:
Garnisonsmuseet Skaraborg, ID: GMSF.025509.
Den 20 januari 1994 fattade regeringen beslut om att
anskaffa 120 Leopard 2 S med option på 90
ytterligare vagnar. Upphandlingen involverade stora
delar av den svenska vapenindustrin för att sköta
vidareutveckling och licenstillverkning.
Stridsvagn 121:
Under samma tid som förhandlingarna om Leopard 2
S pågick erbjöds Sverige ett ytterst förmånligt leasing-
avtal om 160 st av den äldre Leopard 2 A4 som
tecknades 12 augusti 1994. Detta som en nödlösning
innan nya stridsvagn Leopard 2 S var färdig att
levereras.
Leveransen Leopard 2 A4 påbörjades redan samma
månad och dessa vagnar blev dessa de första
stridsvagnarna i Sverige med 12 cm kanon och fick
beteckningen Stridsvagn 121. Redan i slutet av 1994
var alla 160 stridsvagnar levererade. Genom
försvarsbeslutet 2000 togs Stridsvagn 121 ur freds-
och krigsorganisationen år 2002. Efter
försvarsbeslutet 2004 var samtliga Stridsvagn 121
förrådsställda och sedan 2002 använder armén
endast Stridsvagn 122.
Bilden visar Stridsvagn
121 på P 4 i Skövde.
Bild: Garnisonsmuseet
Skaraborg, ID:
GMSF.009862.
Stridsvagn 122:
Stridsvagn 122 (produktnamn Leopard 2 Improved A5
SE eller kort Leopard 2 S) är en huvudstridsvagn
utvecklad av det tyska företaget Krauss-Maffei och det
svenska företaget Åkers Krutbruk Protection AB på
uppdrag av Försvarets Materielverk (FMV) för det
svenska försvaret. Vagnen är en vidareutvecklad
version av den tyska huvudstridsvagnen Leopard 2
A5 där man avsevärt förbättrat det ballistiska skyddet.
Stridsvagnen Leopard 2 S har producerats både i
Tyskland och i Sverige under licens för svenskt bruk.
Stridsvagn 122 togs i bruk 1996 och har sedan
slutleverans år 2002 är den svenska arméns primära
huvudstridsvagn. Strv 122 ersatte de äldre vagnarna
vagnarna strv 101, strv 102, strv 103, strv 104 och
efter viss tid även strv 121.
De 29 första nya Leopardstridsvagnarna sattes
samman i Tyskland. Resterande 91 vagnar
licensbyggdes i Sverige. Bofors hade ansvar för tornet
och Hägglunds för chassi och slutlig integration.
Bilden visar stridsvagn
122 (Leopard 2 S). Bild:
Garnisonsmuseet
Skaraborg, ID:
GMSF.021545.
Det första exemplaret
levererades till FMV i december 1996 för typkontroll
och fick då som den andra stridsvagnen med 12
centimeters kanon, beteckningen Stridsvagn 122.
Den sista Strv 122 levererades till Försvarsmakten
2002.
Strv 122 har 4-man besättning, vagnchef, förare,
skytt och laddare.
I grunden är Leopard 2 konventionellt utformad med
främre delen av skrovet avdelat: föraren till höger,
ammunitionslager till vänster och i det
centrummonterade tornet finns vagnchefen på höger
sida, skytten sitter lägre och framför chefen och
laddaren på vänster sida. Motorpaketet är placerat i
bakre delen av skrovet. Huvudbeväpningen utgörs av
en slätborrad gyrostabiliserad 12 cm
högtryckskanon som medger mycket hög
träffsannolikhet under gång. Sekundärbeväpningen
utgörs av två stycken 7,62 mm kulsprutor m/94.
Varianter:
•
Stridsvagn 121A:
Strv 121A betecknades ursprungligen enbart
betecknad Strv 121 och var 160 Leopard 2 A4 från
Tyskland som Sverige 1994 leasat för att
omedelbart kunna stärka Sveriges pansarstyrkor i
väntan på att Strv 122 slutlevererats. 142 av dessa
har återlämnats till Tyskland medan 18 chassin har
köpts in för övning eller ombyggnad till andra
fordonstyper.
•
Stridsvagn 121B:
Stridsvagn 121B var ett försök att uppdatera Strv
121A till en standard motsvarande Strv 122. En (1)
prototyp byggdes och provades mellan november
2003 och april 2004.
•
Stridsvagn 122A:
Strv 122A är den ursprungsversion som Sverige
beställde från Tyskland, dvs 120 Leopard 2 A5,
varav 29 tillverkades i Tyskland och resterande på
licens i Sverige. Första leverans skedde i december
1996. De största enskilda modifieringarna på Strv
122 i jämförelse med Strv 121 är det avsevärt
förbättrade ballistiska skyddet och det tillförda
ledningsstödsystemet TCCS (Tank Command &
Control System). Utvändigt syns skillnaderna
mellan Strv122 och Strv 121 främst på tornet.
•
Stridsvagn 122B:
Stridsvagn 122B är en REMO version av Strv 122A
(REMO=renovering och modifiering). Den är bland
annat försedd med ytterligare minskydd och
modulärt AMAP kompositpansar vilket ger utökat
skydd runt om mot explosivt formade projektiler,
pansarspränggranater från raketgevär och
sprängförsåt. 10 levererades år 2002. 10 Strv 122B
samt 4 Strv 122A byggs om till Strv 122B INT år
2011.
•
Stridsvagn 122C:
Stridsvagn 122A som genomgått en mindre REMO,
med syfte att ersätta blybatterierna, och bygga upp
ett reservdelslager för minst tre års förbrukning.
Dessutom har vagnchefssiktet uppgraderats, nya
intern- och radiokommunikationssystem
installerats. Slutligen ska de förberedas för att
kunna montera samma extraskydd som används
på 122B. Leverans sker under 2016.
•
Stridsvagn 122D:
Stridsvagn 122B som genomgått en mindre REMO
på samma sätt som med Strv 122C ovan.
90 Strv 122 kom i enligt med beslut från 2016 att
genomgå RENO. Utöver renovering skall vagnarna
även förses med ett stridsledningssystem för
bataljonsnivå (SLB) och ett nytt
kommunikationssystem (KOMNOD och TGR). Detta
innebär en livstidsförlängande till 2030.
Denna RENO resulterar i nya beteckningar. Strv 122A
döps om till Strv 122C och Strv 122B döps om till Strv
122D.
I svenska Leopard 2 familjen ingår inte enbart
stridsvagnen utan även Bärgningsbandvagnen (Bgbv
120), Ingenjörbandvagnen (Ingbv 120) samt
Brobandvagnen (Brobv 120).
Fakta Strv 121A:
•
Besättning
4
•
I tjänst
1994 – 2006
•
Vikt
55,2 ton
•
Huvudbeväpning
1 x Slätborrad 120 mm
Rheinmetall L/44
•
Sekundär bev.
1 x koax kulspruta 94 +
1 x kulspruta 94 vid laddarens lucka
•
Rökkastare
8 x 2 st Wegmann rökkastare
•
Längd
7,93 m (9,67 m inkl. eldrör)
•
Bredd
3,75 m
•
Höjd
2,79 m
•
Max. fart
68 km/h
•
Motor:
MTU 12 cylinder MB 873-Ka
501, med dubbla avgasturbo, 1.500 hk
•
Drivmedel
Diesel
•
Antal
160
Fakta Strv 122A:
•
Besättning
4
•
I tjänst
1997 –
•
Vikt
62,5 ton
•
Huvudbeväpning
1 x Slätborrad 120 mm
Rheinmetall L/44
•
Sekundär bev.
1 x koax kulspruta 94 +
1 x kulspruta 94 vid laddarens lucka
•
Rökkastare
4 x 2 st GALLIX rökkastare från
GIAT
•
Längd
7,93 m (9,74 m inkl. eldrör)
•
Bredd
3,80 m
•
Höjd
2,99 m
•
Max. fart
72 km/h
•
Motor:
MTU 12 cylinder MB 873-Ka
501, med dubbla avgasturbo, 1.500 hk
•
Drivmedel
Diesel
•
Antal
120 (utav dessa har 14 st byggts om
till Strv 122B)
Fakta Strv 122B (moderniserade Strv 122A):
•
Besättning
4
•
I tjänst
2002 –
•
Vikt
65,2 ton
•
Huvudbeväpning
1 x Slätborrad 120 mm
Rheinmetall L/44
•
Sekundär bev.
1 x koax kulspruta 94 +
1 x kulspruta 94 vid laddarens lucka
•
Rökkastare
4 x 2 st GALLIX rökkastare från
GIAT
•
Längd
7,93 m (9,74 m inkl. eldrör)
•
Bredd
3,80 m
•
Höjd
2,99 m
•
Max. fart
72 km/h
•
Motor:
MTU 12 cylinder MB 873-Ka
501, med dubbla avgasturbo, 1.500 hk
•
Drivmedel
Diesel
•
Antal
14
Bilder
Stridsvagn 121. Bild: Miliseum, ID: MILIF.024547.
Stridsvagn 121 på P 4 i Skövde. Bild:
Garnisonsmuseet Skaraborg, ID: GMSF.009862.
Stridsvagn 122. Bild: Wikipedia.
Stridsvagn 122. Som syns på bilderna av Strv 122 har
den ett annorlunda torn än Strv 121. Bild: Wikipedia.
Stridsvagn 122. Bild: Wikipedia.
Stridsvagn 122. Bild: Wikipedia.