Copyright © Hans Högman 2022-06-24
Svenska stridsvagnar - 4
Stridsfordon 90
Stridsfordon 90 (Strf 90) är en familj av pansarfordon
utvecklad av H-B Utveckling, ett bolag samägt mellan
Hägglunds och Bofors (idag BAE Systems AB).
Stridsfordon 90 är ett bandgående stridsfordon och
har ett torn som är vridbart horisonten runt. Den har
en besättning på 3 personer.
Vagnen har både strids- och transportkapacitet.
Huvudbeväpning är en 40 mm automatkanon och
vagnen kan transportera upp till sju
stridsutrustade soldater.
Strf 90 togs i första hand fram för nordiska
förhållanden, vilket gör att dess framkomlighet i svår
terräng, som myrmark eller snö, är mycket god.
Tillverkningen av Strf 90 startade 1993 och fram till
2021 har över 1.300 vagnar sålts. Den har exporterats
till flera länder under namnet CV 90 (Combat Vehicle
90). CV 90 skiljer sig från de svenska vagnarna bl.a.
genom att alla exportländer har valt automatkanoner
med lägre kaliber än Sveriges 40 mm-kanon. Den
svenska versionen kallas egentligen Strf 9040 där ”40”
betecknar 40 mm automatkanon.
På senare tid har även andra nationer börjat beväpna
sina stridsfordon med 40 mm automatkanoner.
Bilden visar ett
Stridsfordon 9040C
under övning på Tofta
skjutfält, Gotland.
Primär beväpning: 40
mm automatkanon.
Vikt: 23 ton. Bild:
Försvarsmakten.
Den senaste versionen av vagnen, MK IV, är mycket
modern och har ett aktivt motmedelssystem. Det
finns också flera specialiserade versioner av vagnen,
för exempelvis stridsledning, luftförsvar och lätt
artilleri.
För den svenska armén tillverkades chassin vid
Hägglunds och tornen vid Bofors. Mellan åren 1994 –
2002 levererade Försvarets materielverk (FMV) totalt
509 vagnar till svenska Försvarsmakten.
Ursprungligen var Strf 90 avsedd att primärt
användas vid Arméns Norrlandsförband, men
stridsfordonet förekommer numer vid samtliga
mekaniserade förband.
Besättningen är 3 man och utgörs av vagnchef,
skytt och förare. Vagnchefen har möjlighet att själv
styra tornet och skjuta med kanon/kulspruta. Ingen
laddare behövs då det är en automatkanon.
Vagnchefen sitter till vänster och skytten till höger i
tornet och föraren längst fram till vänster i chassiet.
Transportutrymme för personal (upp till 7 soldater)
och materiell finns i bakre halvan av stridsfordon
9040. Åtkomst till utrymmet utgörs av en dörr på
vagnens baksida, alternativt genom två stridsluckor
på taket. Förutom sittutrymme finns fästen för två
pansarskott m/86 och ett granatgevär m/48 eller
m/86, samt ett i dörren för en kulspruta 58 eller
kulspruta 90.
Beväpning:
Stridsfordon 90:s huvudbeväpning består av en
Bofors 40 mm automatkanon, i svensk tjänst
betecknad 40 mm automatkanon m/70B, förkortat
40 mm akan m/70B. Detta är en modifierad Bofors 40
mm automatkanon L/70 som inverterats och försetts
med undermatande magasin och förhöjd
eldhastighet om ca 300 skott per minut (ca 5 skott per
sekund).
Svenska valet av 40 mm kanon beror på att man ville
uppnå förmåga att slå ut huvudstridsvagnar i sidan
med pilprojektil och ha bra verkan med
kulspränggranat mot helikoptrar, men samtidigt ha
tillräckligt mycket ammunition i vagnen för längre
strid.
Stridsfordon 9040:s sekundärbeväpning utgörs av
en 7,62 mm kulspruta parallellkopplad med
automatkanonen. På stridsfordon 9040A och 9040B
används kulspruta m/39C, vilken sitter monterad
bredvid kanonen i tornet, medan stridsfordon 9040C,
9040D1, 9040D2 och 9040E använder kulspruta 58C,
vilken sitter monterad på torntaket.
Strf 90 är även utrustade med 6 rökkastare 90 (Giat).
De är placerade i grupper om tre på vardera sidan av
tornet. Pulvret sprider sig snabbt och blockerar IR-
strålning och fungerar som egenskydd. På 9040C
finns rökkastarna
placerade på
torntaket.
Bilden visar
Stridsfordon 9040C. I
mitten syns eldröret
till dess 40 mm
automatkanon. 9040C
har bredare torn och
rökkastarna placerade på torntaket. Bild: Wikipedia.
Varianter:
Sedan införandet 1994 har ett antal modifieringar
utvecklats.
•
Stridsfordon 9040:
Strf 9040 levererades 1994 och är grundutförandet
av stridsfordonet och den första serien omfattade
158 vagnar.
•
Stridsfordon 9040A:
Strf 9040A kom mars 1998 och omfattar vagnarna
159-166. Ombyggnadspaket av chassit.
•
Stridsfordon 9040B:
Strf 9040B kom oktober 1999 och omfattar
vagnarna 167-210. Den viktigaste skillnaden mellan
A- och B-versionen är att B-versionen fått ökad
förmåga att skjuta under gång tack vare en elstyrd
slaghammare i pjäsen, förbättrad torsionsfjädring
för mjukare gång i terräng samt modifierat
riktsystem och programvara. Kamera finns
monterad intill eldröret.
•
Stridsfordon 9040B1:
Strf 9040B1 utgörs av 13 Strf 9040B som år 2005
modifierades med klimatanläggning och ökat inre
skydd för strid i varmt klimat.
•
Stridsfordon 9040C:
Strf 9040C kom i september 2002 och omfattar
vagnarna 211-316. C-versionen används
internationellt varför den har utrustats med
luftkonditionering. Den har bredare torn och
rökkastarna placerade på torntaket. Versionen har
även en ny kulspruta, en ksp 58 monterad externt
på torntaket, som ersätter ksp 39. En väsentlig
skillnad är den rejält höjda skyddsnivån hos C-
versionen. De yttre tilläggsskydden består av extra
skyddande moduler på vagnskroppen. Vikten har
därmed ökat till 28 ton varför endast 6 soldater kan
medföras.
•
Stridsfordon 9040C+:
Strf 9040C+ är i grunden Strf 9040C men med CAN-
buss och ny IR-kamera (LIRK). C+-vagnarna
omfattar vagnarna 316-355 och kom i september
2005.
År 2016 tecknas ett renoveringsavtal med FMV bl.a.
avseende 262 Stridsfordon 90. Stridsfordonen
genomgår under 2019-2022 ett renoverings- och
modifieringsprogram (REMO).
Förändringar inkluderar bl.a. nytt
ledningsstödsystem, renovering och uppgradering av
delsystem samt ersättning av ksp 39 med samma
externt monterade ksp 58 som på C-versionen. I
augusti 2020 levererades de första 100 uppgraderade
Stridsvagn 90.
De vagnar som genomgått REMO får ny beteckning
enligt följande:
•
Strf 9040D1 är Strf 9040A som genomgått REMO.
•
Strf 9040D2 är Strf 9040B/B1 som genomgått
REMO.
•
Strf 9040E är Strf 9040C/C+ som genomgått REMO.
I familjen stridsfordon 90 ingår även
Luftvärnskanonvagn 90, Stridsledningspansarbandvagn
90, Eldledningspansarbandvagn 90, Bärgningsbandvagn
90, Störpansarbandvagn 90 och
Granatkastarpansarbandvagn 90.
Totalt har Svenska försvaret 509 vagnar i olika
varianter och versioner av stridsfordon 90.
Stridsfordon 90 har även exporterats till flera länder.
Fakta Strf 9040A:
•
Besättning
3 + 7
•
I tjänst
1994 –
•
Vikt
23,1 ton
•
Huvudbeväpning
1 x automatkanon 40mm
m/70B
•
Sekundär bev.
1 x 7,62 mm kulspruta m/39C
•
Rökkastare
6 x GALLIX rökkastare 90 från
GIAT
•
Längd
6,55 m
•
Bredd
3,17 m
•
Höjd
2,71 m
•
Max. fart
70 km/h
•
Motor:
Scania DSI14, 550 hk
•
Drivmedel
Diesel
•
Antal
209
Fakta Strf 9040B:
•
Besättning
3 + 7
•
I tjänst
1999 –
•
Vikt
23,1 ton
•
Huvudbeväpning
1 x automatkanon 40mm
m/70B
•
Sekundär bev.
1 x 7,62 mm kulspruta m/39C
•
Rökkastare
6 x GALLIX rökkastare 90 från
GIAT
•
Längd
6,55 m
•
Bredd
3,17 m
•
Höjd
2,71 m
•
Max. fart
70 km/h
•
Motor:
Scania DSI14, 550 hk
•
Drivmedel
Diesel
•
Antal
146
Fakta Strf 9040C:
•
Besättning
3 + 6
•
I tjänst
2002 –
•
Vikt
28,5 ton
•
Huvudbeväpning
1 x automatkanon 40mm
m/70Bc
•
Sekundär bev.
1 x 7,62 mm kulspruta 58
•
Rökkastare
6 x GALLIX rökkastare 90 från
GIAT
•
Längd
7,00 m
•
Bredd
3,38 m
•
Höjd
2,71 m
•
Max. fart
70 km/h
•
Motor:
Scania DSI14, 550 hk
•
Drivmedel
Diesel
•
Antal
105
Bilder
Stridsfordon 9040A. Dämpcylinder på tornets
vänstra sida. Bild: Wikipedia.
Stridsfordon 9040B. Kamera monterad intill eldröret.
Bild: Wikipedia.
Stridsfordon 9040C vid P7 Regementets dag 2012
Bild: Wikipedia.
Stridfordon 9040C. Bredare torn, yttre extraskydd.
Rökkastare på torntaket. Bild: Wikipedia.