Copyright © Hans Högman 2021-08-28
Växelundervisning
Inledning
Växelundervisning var ett sätt att ordna
skolundervisningen i skolorna i Sverige under 1800-
talet. Metoden gick ut på att äldre elever som var
duktiga i de i ämnen som skulle läras ut,
undervisade yngre elever, som för ändamålet
indelas i mindre grupper.
Monitörer
De elever som fungerade som extralärare kallades
monitörer. Systemet kallas därför även
monitörsystemet (Monitorial System), men även
Bell-Lancastermetoden efter sina engelska
upphovsmän Joseph Lancaster och Andrew Bell.
Den första skolan med undervisningen upplagd
efter växelundervisningsskolan grundades av
Joseph Lancaster i 1798 i Southwark i London.
Metoden syftade till att massutbilda arbetsklassens
växande barnkullar i de engelska industristäderna
på ett så billigt och effektivt sätt som möjligt.
Introduktion i Sverige
Växelundervisningen spreds under 1800-talets
början eftersom den ansågs ny och spännande. Till
Göteborg kom metoden i början av 1800-talet.
Växelundervisningsmetoden var på intet sätt ett
helt nytt fenomen i svensk undervisning, utan den
hade som på så många andra ställen existerat i
olika former genom historien.
Den person som tillskrivits det största ansvaret för
metodens introduktion i Sverige är greve Jacob De
la Gardie (1768 - 1842). År 1822, var han med och
grundade ”Sällskapet för växelundervisningens
befrämjande”, där han kom att verka som
ordförande fram till sin död år 1842.
Växelundervisningsmetoden
Eleverna delades upp i grupper utifrån
kunskapsnivå och varje grupp leddes sen av en
monitör. Grupperna stod placerade längs
väggarna, alternativt satt i bänkar mitt i salen, med
monitören i mitten av sin grupp. Läsning och
räkning tränades med hjälp av planscher som fanns
uppfästade på väggarna, som monitören pekade på
när han undervisade och som eleverna i sin tur ofta
fick läsa högt ifrån.
Lärarens uppgift var att övervaka och styra
eleverna. Undervisningen pågick således runt om i
skolsalen samtidigt och läraren signalerade,
exempelvis genom att klappa händerna, när det var
dags för eleverna att förflytta sig till nästa
undervisningsgrupp. Läraren skulle också förhöra
eleverna när monitörerna meddelade att de var
redo för detta. De elever som godkändes flyttade
sen vidare till nästa grupp, medan övriga fick
stanna där de var för ytterliga undervisning i
samma ämne.
Barnen tilläts med andra ord att utbildas i sin egen
takt: De barn som snabbt lärde sig kunde avancera
genom klasserna oberoende av sina jämnåriga
kamraters takt.
Det fanns naturligtvis även nackdelar. Ljudnivån i
skolsalen blev hög och monitörer var nog i de flesta
fall inte några större pedagoger. Läraren skötte
visserligen en del av undervisningen, men läraren
var under större delen av skoldagen mest en
övervakare av eleverna snarare än en pedagog.
Undervisningen var i stort sett mekanisk och
eleverna skulle främst memorera vad de lärt sig.
Avskaffandet av metoden
Det har sagts att växelundervisningen var
kostnadseffektiv då det endast behövdes ett fåtal
vuxna samt att lokalbehovet var lägre än för
sedvanliga skolor. Det har dock ifrågasatts om
metoden verkligen var så kostnadseffektiv då
kostnaderna med att införa växelundervisning var
relativt stora då metoden krävde större skolsalar.
Genom ett kungligt brev till domkapitlen år 1864
skulle klasser inrättades även i folkskolan och
därmed föll växelundervisningen bort.
Växelundervisningen övergavs dock inte helt efter
1864 års påbud angående införande av
klassundervisning direkt ledd av läraren.
Monitörer användes på vissa håll i landet fram till
slutet av 1800-talet.
Svenska skolans historia
Dansk akvarell som visar växelundervisningen med
monitör, illustrerad av P.C. Klæstrup (1820-1882).
Bild: Wikipedia.
På akvarellen ser man olika grupper av elever längs
väggarna som blir undervisad av var sin monitör. Till
sin hjälp i undervisningen har monitörerna planscher
uppsatta på väggarna.