Copyright © Hans Högman 2021-08-28
Småskolan och mindre
folkskolan
Inledning
Motståndet mot införande av en folkskola och
skolhus i varje socken med en utbildad lärare och
som skulle styras av en skolstyrelse var stort och i
mindre landsortssocknar fanns inte heller
ekonomin för detta. Socknarna hade nu skyldighet
att erbjuda alla barn undervisning. Sockenborna
måste också bidra med skatter till den nya
institutionen vilket orsakade ännu större motstånd.
Det varmed andra ord inte lätt att få i gång den nya
folkskolan.
I många hemman ville man inte skicka sina barn till
skolan då de behövdes som arbetskraft på gården.
Det var inte heller lätt få tag på utexaminerade
lärare och många skolor måste göras ambulerande
(flyttande) på grund av de stora avstånden mellan
byarna. I början utgjordes skolan av en enda klass
med barn i olika åldrar samlade under en enda
lärare och ofta användes växelundervisning.
Vid riksdagen 1856- 1858 stod det klart att
folkskolestadgan höll på att bli ett misslyckande och
att staten måste ta ett fastare grepp om skolan;
folkskolan måste räddas ur sin kris. På 1850-talet
infördes därför småskolor och sk. mindre
folkskolor, en slags glesbygdsfolkskola.
I en förordning 1858 kungjordes att småskolor, som
det första förberedande kunskapsmåttet, kunde
inrättas överallt i landet oberoende av avstånd till
folkskolan.
Det viktiga var att få skolan accepterad. Lokala,
billiga oexaminerade förmågor från allmogens egna
led skulle anställas och därmed skulle man få
motståndet mot skolan att brytas och legitimitet för
skolsystemet vinnas. Vidare behövdes i regel inga
speciella skolhus byggas för småskolan utan de
kunde inhysas på någon gård i bygden.
Småskolan
År 1858 infördes småskolan som med 1882 års
folkskoleplan blev tvåårig.
Småskolan var således en benämning på
folkskolans klass 1 och 2.
Här undervisade småskollärare, som också var
klasslärare och som utbildades vid så kallade
småskoleseminarier.
Småskolan gjordes till ett underställt stadium för de
små barnens första läsinlärning. Det underlättade
undervisningen för den egentliga folkskolan som på
det sättet fick en mer enhetlig kunskapsnivå hos
folkskolebarnen.
Det var kvinnor som ansågs utgöra den allra
billigaste arbetskraften och det var de som alltmer
övertog undervisningen i småskolan även om det
från början också fanns manliga småskollärare.
Därmed fick folkskolan två olika slags lärarkollektiv:
folkskollärare och småskollärare.
Först i 1919-års undervisningsplan samordnades
småskolan och den egentliga folkskolan till en
enhetlig 6-årig skola. Från 1930-talet började på
vissa håll även klass 3 ingå i småskolan.
Småskola började ersättas av lågstadium vid
införandet av enhetsskola från 1949 och
grundskola från 1962 och framåt.
Greve Torsten Rudenschöld på Läckö slott var en
eldsjäl för småskolans införande. Det viktiga för
Rudenschöld var att småskolorna skulle ligga i
närheten av barnens hem samt att de skulle vara
billiga för att få godkännande ute i byarna på
landsbygden. Hans skolprogram fick snabbt gehör
hos dem som skulle bekosta och politiskt ta ansvar
för småskolorna. De krävde inte heller särskilda
skolhus.
Från 1878 blev det obligatoriskt för
landskommunerna att anställa examinerade
småskollärarinnor som hade utbildats vid särskilda
seminarier, annars utgick inte statsbidrag vilka
införts på 1860-talet. Nu växte ett stort antal
småskollärarinneseminarier fram i Sverige, vanligen
i landstingens regi.
Genom att statsbidragen till skolorna var villkorade
och öronmärkta måste kommunerna leva upp till
en viss standard för att komma i åtnjutande av
dem, vilket skyndade på utvecklingen.
Efter genomgången småskola kunde sen eleverna
fortsätta i egentliga folkskolan. Det medförde
ofta att barnen fick längre skolväg till skolan än de
hade haft till småskolan.
Mindre folkskolan
På 1850-talet infördes så kallade mindre
folkskolor som var en slags glesbygdsfolkskola, en
enklare variant av ordinarie folkskolan. Med lokala,
oexaminerade och billiga lärare från allmogens
egna led skulle motståndet mot skolan brytas och
större legitimitet vinnas för skolsystemet som
helhet.
För den mindre folkskolan har förutsatts, att den
anordnades endast där, hvarest lokala förhållanden,
på sätt folkskolestadgans paragraf 3 närmare angiver,
göra den berättigad, och att densamma har endast ett
jämförelsevis ringa antal barn.
År 1864 tillsattes en ny statlig myndighet,
folkskoleinspektionen, med särskilda
skolinspektörer som skulle besöka skolorna med
jämna mellanrum och avlägga rapporter till
dåvarande ecklesiastikdepartementet, dvs dagens
utbildningsdepartement. Avsikten var att få fram
information om hur församlingarna skötte sitt
skoluppdrag.
B-skolor
En B-skola eller B2-skola är på folkskolenivå eller
senare på grundskolenivå en skola, där barn från
olika årskurser har lektioner tillsammans, dvs
åldersblandade klasser. I åldersblandade klasser
går barn från två eller tre årskurser tillsammans.
Systemet med B-skolor har i Sverige förekommit på
vissa håll på landsbygden, där antalet elever varit
mindre. Exempelvis läser en lågstadiegrupp
tillsammans med en mellanstadiegrupp i åk 3–4 i B-
skolorna.
Naturligtvis innebär det att såväl lärare som elever i
dessa klasser ställs inför särskilda problem. Lärarna
ska anpassa sin metodik och pedagogik till grupper
av elever med stor spridning vad beträffar ålder,
mognad och kunskap. Eleverna måste ta
motsvarande hänsyn.
Svenska skolans historia
Wiggestabergs småskola, Huddinge, skolklass och
småskollärare 1912. Lärarinnan Maria Andersson står
i mitten.
Bild: Wikipedia.
I Vistaberg fanns ett första skolhus redan före
sekelskiftet 1900. Det hette Wiggestabergs skola efter
gården Wiggestaberg senare kallat Vistaberg.