Copyright © Hans Högman 2020-08-22
Fordonsregister och
registreringsskyltar
Inledning
När man tittar på gamla fotografier så dyker en och
annat fordon upp på bilderna; det kan vara en bil,
motorcykel etc. Det kan då vara intressant och följa
upp vem som ägde bilen och vilket bilmärke det rör
sig om. Sverige började 1905 att länsvis registrera
fordonen. Länsstyrelsen i varje län upprättade
register över fordonen i länet och
bilregistreringsnumren inleddes med en
länsbokstav. Dessa bilregister har i stor
utsträckning bevarats och kan ge svar på många
frågor om ett fordon som syns på ett fotografi om
registreringsnumret är synligt.
Bilden till höger visar en Ford Zephyr på en
landsväg med
registreringsskylt
för Stockholms
stad, dvs
länsbokstav “A”,
A80596. Ford
Zephyr tillverkades
av Fords brittiska
dotterbolag mellan
åren 1950 och 1972. Bilen på bilden är den modell
som tillverkades mellan 1956 och 1962 (Mk II).
Foto 1961. Fotograf Herbert Lindgren, (1919-1987).
Bild: Stockholms stadsmuseum, Fotonummer Fg
9316.
Om registreringsskyltarna
Sveriges första personbil tillhörde Knut Bonnier
och registrerades år 1900.
Registreringsskylt måste finnas synlig på samtliga
motorfordon registrerade för färd på allmän väg
utom moped klass II. De flesta fordon ska ha två
skyltar synliga, framifrån respektive bakifrån.
I Sverige är det Trafikregistret vid Transportstyrelsen
som ger ut registreringsskyltar.
Registreringsskyltar före 1973
Fram till 1973 var varje fordon i Sverige registrerade
i det län där fordonet hörde hemma. Det fanns
med andra ord inget nationellt register före 1973.
Den första förordningen om registreringsskyltar
på fordon utfärdades 1906. Då "Förordningen om
automobiltrafik av den 21 sept. 1906" trädde i kraft,
skulle en Automobil vara försedd med ett "... särskilt
ordningsnummer, hvilket, jämte en gemensam, länet
betecknande bokstaf, utgör automobilens
igenkänningsmärke".
Registreringsskylten skulle således innehålla
länsbokstav plus ett löpnummer med upp till 5
siffror. Under lång tid tillverkade bilägarna
skyltarna själva genom att köpa en plåt och siffror
som fästes på plåten.
I Stockholm fick kronprinsen registreringsnummer
A 1, i Göteborg fick konsul H. Grebst O 1 och i
Malmö registrerades M 1 på byggmästare Frans
Andersson.
Fram till 1968 var Stockholms stad skild från
Stockholms län. Stockholms stad lydde
administrativt under Överståthållarämbetet men
kom att ingå i Stockholms län från 1968. Därför
hade fordon i Stockholms stad och Stockholms län
olika ”länsbokstäver”. Stockholms stad hade ”A”
som bokstav och Stockholms län ”B”.
Om ett län hade fler än 99999 inregistrerade
fordon utökades länsbokstaven med ett A och i
förekommande fall med ett B.
Stockholms stad hade först enbart ”A” som bokstav
men beroende på många fordon användes så
småningom även AA samt AB. Det samma gäller
Stockholms län som först hade ”B” men senare
även ”BA” och ”BB”. Detta gällde flera län i Sverige
med många registrerade fordon.
Registreringsskylten till
höger visar en skylt från
Stockholms län före
1973. Bild Wikipedia.
Numret 1 var i många län reserverat för
landshövdingens fordon, med undantag för
Stockholms stad där A 1 var kungens fordon.
Systemet byggde på att varje län höll ett register
över samtliga fordon i länet. Skyltarna var vita med
svart text.
Det finns ytterligare fyra sorters skyltar. Dels
interimsskylten som användes tillfälligt för nya
bilar och som hade röd bakgrund. Dels
saluvagnsskylten, som användes för bilar som
stod hos bilfirma och användes vid provkörning och
hade grön bakgrund.
Båda hade vit länsbokstav och vita siffror. Dels
fanns de militära skyltarna med gula siffror utan
bokstav och svart bakgrund som finns kvar än idag.
Den fjärde skylten var en så kallad
turistvagnsskylt som hade röd text mot vit
bakgrund.
Länsbeteckningar på registreringsskyltar
före 1973
•
A, AA, AB - Stockholms stad
•
AC - Västerbottens län
•
B, BA, BB - Stockholms län
•
BD - Norrbottens län
•
C - Uppsala län
•
D - Södermanlands län
•
E, EA - Östergötlands län
•
F, FA - Jönköpings län
•
G - Kronobergs län
•
H - Kalmar län
•
I - Gotlands län
•
K - Blekinge län
•
L, LA - Kristianstads län
•
M, MA, MB - Malmöhus län
•
N - Hallands län
•
O, OA, OB - Göteborgs och Bohus län
•
P, PA - Älvsborgs län
•
R - Skaraborgs län
•
S, SA - Värmlands län
•
T, TA - Örebro län
•
U, UA - Västmanlands län
•
W, WA - Kopparbergs län
•
X, XA - Gävleborgs län
•
Y - Västernorrlands län
•
Z, ZA - Jämtlands län
•
ingen bokstav - militära fordon
Registreringsskyltar från 1973
I och med införandet av ett centralt bilregister den
1 maj 1973 avskaffades systemet med länsvisa
registreringsskyltar. Man började nu använda tre
bokstäver-tre siffror.
Övergången till det nya systemet skedde länsvis
med början i Uppsala län redan 1972. Alla fordon
fick nya skyltar, inte bara nyregistrerade fordon.
Vid införandet av de nya registreringsskyltarna
1973 delades skyltarna ut i alfanumerisk ordning
från AAA 001 och fortsatte i nummerordning. Dock
fanns det ett undantag vid konverteringen från det
gamla till det nya systemet; slutsiffran i gamla
numret behölls för att inte skjuta på
bilbesiktningsperioden.
Kontrollmärke
År 1973 infördes även ett kontrollmärke som
skulle klistras på den bakre skylten i mellanrummet
mellan tecknen, dvs mellan bokstäverna och
siffrorna. Kontrollmärket fungerade som ett bevis
på att fordonet hade en giltig trafikförsäkring, hade
betald fordonsskatt samt att fordonet hade en
godkänd bilbesiktning. Kontrollmärket avskaffades
den 1 januari 2010.
Bilden till höger visar en
registreringsskylt med
kontrollmärke, efter
1973 men före 2003.
EU-skylten från 2003
Den enradiga skylten hade en längd av 480
mm innan den så kallade EU-skylten
gjorde entré i Sverige den 1 april 2003. EU-
skylten är 520 mm lång och längst till
vänster har den ett blått område med EU-
symbol och nationalitetsbokstaven S.
Alla nyregistrerade fordon i Sverige förses
med skyltar med EU-märke.
De svenska registreringsskyltarna med EU-märke är
till utseendet mycket lika de nyare skyltarna i
Litauen och Ungern och kan därför förväxlas.
Bilden till höger visar
en registreringsskylt
från 2003 med
kontrollmärke och EU-symbol. Bild Wikipedia.
Registreringsskyltar från 2019
Under 2010-talet började det bli uppenbart att ett
nytt system för bilregistreringsnumren skulle
behövas då det system som användes då inte
skulle räcka så länge till för alla nya fordons som
skulle komma att registreras framöver. Lösningen
blev att en bokstav infördes som sista tecken i
registreringsnumret.
Den 16 februari 2017 tog regeringen ett beslut
möjliggjorde att Transportstyrelsen kunde tilldela
registreringsnummer där det sista positionen är
alfanumeriskt (dvs. siffra eller bokstav), t.ex. MLB
84A, dvs tre bokstäver-två siffror-en
bokstav/siffra. Beslutet påverkade bara
nyregistrerade fordon. Äldre fordon med befintliga
registreringsnummer fick behålla sina gamla
registreringsnummer.
Det nya skyltsystemet innebar att antalet
kombinationer utökades från 12,1 miljoner till 38,9
miljoner. Den nya typen av registreringsnummer
började användas från 16 januari 2019.
Bilden till höger visar
ett exempel på en
registreringsskylt
från 2019 med en
slutbokstav.
Bilden till vänster visar ett exempel på
en tvåradig registreringsskylt för
motorcykel och moped klass 1.
Transportstyrelsen.
Vissa bokstäver används inte på
registreringsnumren på skyltarna då de skulle
kunna förväxlas med varandra. Exempelvis används
inte bokstaven Q som kan förväxlas med O liksom
bokstaven I som kan förväxlas med J. Bokstäverna
Å, Ä och Ö används heller inte eftersom de kan
förväxlas med A respektive O. Bokstaven V utnyttjas
inte heller då den kan förväxlas med U (handstil)
och W (talspråk). Vidare används inte bokstaven O
som sista bokstav då den kan förväxlas med siffran
noll (0).
Bilden till höger visar ett exempel på en liten,
enradig registreringsskylt som
används på fordon med litet
skyltutrymme (s.k. “USA-skylt”).
Transportstyrelsen kan bevilja
den efter en prövning av skyltutrymmet.
Transportstyrelsen.
Vissa trebokstavskombinationer i
registreringsnumren spärras om de kan anses
stötande, nedvärderande, bildar ordet för en siffra
eller utgör akronymer på organisationer.
Vidare är kombinationen MLB spärrad eftersom
den används på bilar i reklamsammanhang och i
testverksamhet.
Skyltarnas utformning
Det är Transportstyrelsen som föreskriver
registreringsskyltarnas utformning. De finns i
enradigt respektive tvåradigt utförande.
Tecknen på en registreringsskylt grupperas med tre
bokstäver, ett mellanrum och tre
siffror/slutbokstav. Ovanför denna plats finns
fordonets chassinummer angivet.
För tvåradiga skyltar gäller samma gruppering, men
med ett inledande mellanrum även på den övre
raden.
På skyltar tillverkade efter 1993 ses skyltens
tillverkningsdatum längst upp i högra hörnet.
Skyltarnas utformning har förändrats genom åren,
men samtliga har haft reflekterande botten och
bokstäver, siffror och kantbård i svart färg.
Skyltarnas olika utformning efter 1973
•
1973–1983: Aluminiumskylt med såväl
registreringsnummer, chassinummer och kant i
relief.
•
1984–1993: Skylt i plast med
registreringsnummer och kant i relief. Tillverkare:
SMC.
•
1994–2001: Ny plastmodell. Helt plan, med fetare
bokstäver. Printades elektroniskt istället för att
stansas mekaniskt. Tillverkare: Strålfors.
•
2002–2013: Aluminiumskylt med
registreringsnummer och kant i relief och stansat
chassinummer. Från april 2003 kunde denna
skylt erhållas som EU-skylt, vilket idag är
standard på nyregistrerade fordon. Tillverkare:
SMC.
•
2014–: Från och med 1 januari 2014 kom en ny
skyltmodell, där huvudskillnaden är att
mellanrummet mellan bokstäver och siffror
gjorts mycket mindre, i och med att
kontrollmärke inte längre används. Dessa finns
enbart som EU-skyltar. Motorcykel- och
mopedskyltarna minskades något i storlek.
Fordonsregister och
registreringsskyltar 1
Specialskyltar
Taxiskylt
Skylt för fordon som används yrkesmässigt i
taxiverksamhet. Fordon registrerade för taxitrafik
erhåller en skylt med gul reflekterande botten.
Tidigare hade denna skylt även ett mindre "T" efter
registreringsnumret men 2017 avskaffas den. Dessa
skyltar saknar mellanrummet mellan sista bokstav
och första siffra.
Bilden till höger visar
ett exempel på en
taxiskylt före 2017. Bild
Wikipedia.
Bilden till vänster visar en taxiskylt, dvs efter 2017
utan “T”. Transportstyrelsen.
Endast taxifordon
med taxameter ska
ha gula
registreringsskyltar. Taxifordon utan taxameter
(taxameterdispens) får ej ha gula registreringsskyltar,
exempelvis hyrverk och limousiner.
Skylt för beskickningsfordon
Skylt som används istället för den ordinarie
registreringsskylten på fordon som tillhör utländska
beskickningar (ambassader och liknande) i Sverige.
Fordon som är registrerade på ett lands ambassad
(beskickning) i Sverige erhåller skylt med blå
reflekterande botten och ett registreringsnummer
med indelningen två bokstäver, tre siffror, en
bokstav och slutligen ett mellanrum. De inledande
två bokstäverna anger vilken beskickning (land) som
fordonet tillhör och den sista vilken diplomatstatus
som fordonets brukare har. Blå diplomatskyltar är
internationell standard.
Bilden till höger visar
en diplomatskylt med
kontrollmärke före
2010 för en bil som
tillhört Frankrikes
ambassad i Sverige.
BL=Frankrike. B=ambassad. Wikipedia.
Skylten under visar ett exempel på dagens
diplomatskyltar. Transportstyrelsen.
Saluvagnsskylt
Skylt för oregistrerat eller avställt fordon. Skylten får
bara användas av den som yrkesmässigt arbetar
med tillverkning, handel eller transport av fordon.
Det finns även en tidsbegränsad version med ett
giltighetsdatum instansat i skylten. En saluvagnsskylt
är inte bunden till ett visst fordon, utan kan
användas på alla de fordon (dock ej samtidigt) som
är registrerade på det företag som innehar
saluvagnslicens. En saluvagnsskylt har grön
reflekterande botten med tre bokstäver och tre
siffror följt av en mindre bokstav; denna bokstav
anger vilken typ av fordon som skylten avser. Det
finns också skyltar som är tidsbegränsade och de har
ett giltighetsdatum instansat i skylten.
Fordon som körs med saluvagnsskylt omfattas av
företagets saluvagnsförsäkring och behöver således
inte vara skattat eller
försäkrat.
Bilden till höger visar
ett exempel på en
saluvagnsskylt. Transportstyrelsen.
Personlig fordonsskylt
Sedan 1988 finns möjligheten att köpa sig en egen
uppsättning registreringsskyltar med minst två och
maximalt sju tecken. Även de bokstäver i det svenska
alfabetet som normalt inte förekommer på
registreringsskyltar kan ingå. Personliga
fordonsskyltar får inte ha kombinationerna tre
bokstäver följt av tre siffror eller två bokstäver, tre
siffror, en bokstav. Texter som anses anstötliga
accepteras inte. Under 2010-talet skärptes lagen och
politiskt kopplade texter såsom TRUMP avslås
numera.
Skyltarna kan tas med när ägaren byter fordon, vilket
måste godkännas av myndighet. Skyltarna är giltiga i
10 år.
Bilden till höger visar
ett exempel på en
personlig
fordonsskylt.
Transportstyrelsen.
Kunglig registreringsskylt
I samband med vissa kungliga parader, särskilt
statsbesök, kan registreringsskylten på den bil som
kungen eller utländsk statschef ska färdas i, bytas ut
mot en med endast en kunglig krona på. Detta
används framförallt vid officiella tillfällen, men
användes förr ofta för kungens privata bilturer.
Militär skylt
Svenska Försvarsmaktens fordon har speciella
registreringsskyltar som infördes 1941. Innan dess
hade militära fordon vanligen civila
registreringsskyltar och en tilläggsskylt med tre
svarta kronor på vit botten, ett upplägg som
fortfarande används för inhyrda och inmönstrade
civila fordon.
Militära skyltar är svarta med gula siffror, i regel
fem eller sex stycken, men det förekommer även
skyltar med tre eller fyra siffror, främst för
motorcyklar och pansarfordon. Försvarets fordon
har i regel alltid registreringsskylt, från stridsvagnar
ned till snöskotrar och motorredskap avsedda för
bogsering. Registreringsnumret benämns även
individnummer.
Skyltarna använder normalt samma typsnitt för
siffrorna som förekommer på civila
registreringsskyltar fram till 1973 men från 1990-
talet har andra typsnitt använts allt oftare. Äldre
skyltar var ibland gjutna men är mer vanligen
målade med schablon eller tryckta. Pansarfordon
har i regel registreringsnumret målat direkt på
fordonet, med eller utan svart bakgrund. Skyltarna
saknade kontrollmärken då de användes, men som
på militära fordon i förekommande fall i regel satt i
kupén.
Numreringen är inte alltid slumpmässig. Det finns i
vissa fall en logik i numreringen av fordonsserier,
vilket tydligt kan ses på exempelvis terrängbilsserien
11, 13 och 20, där fordonets två första siffror börjar
just med dessa nummer. Skyltar med nummer 1 till
300 var tidigare använda för provfordon och hade en
gul ram.
Bilden till höger visar ett
exempel på en
registreringsskylt för
militära fordon. Wikipedia.
Försvarets fordon är inte registrerade i
Transportstyrelsens vägtrafikregister, utan i Militära
fordonsregistret (MIFOR) som förs av Försvarets
materielverk.
Tävlingsskylt
Under 2014 infördes en ny skylt för tävlingsfordon
såsom rallybilar och enduro- och trialmotorcyklar.
Dessa fordon får bara köras på allmän väg i
begränsad utsträckning, eftersom de har undantag
från vissa regler, såsom kontrollbesiktning och
miljökrav. Skyltarna har
orange bakgrund.
Bilden till höger visar ett
exempel på en tävlingsskylt.
Transportstyrelsen.
Provisorisk skylt
Om ett fordon förlorat en eller båda
registreringsskyltarna får fordonet endast köras
kortast lämpliga väg till närmsta polisstation. Där
efterlyser man de förlorade skyltarna och
provisoriska registreringsskyltar utfärdas. Dessa
skyltar är av gul plast och registreringsnumret textas
med tuschpenna på skyltarna. Dessa skall vara
stämplade med polisens stämpel i mitten av
skyltarna. Polisanmälan av stölden är en
förutsättning för att, efter utredning, slippa ansvar
för parkeringsböter och annat som en skylttjuv
orsakat.
Bilden till höger visar ett
exempel på en
provisorisk
registreringsskylt.
Interimsskylt
Interimsskylt utnyttjas vid tillfällig och tidsbegränsad
användning i Sverige, till exempel vid import eller
export av fordon. Kallas även tillfällig registrering.
Skylten är röd med vit text.
Bilden till höger
visar ett exempel på
en interimsskylt för
tillfälligt bruk.
Transportstyrelsen.
Självhäftande skylt
Enradig självhäftande registreringsskylt kan
användas för terrängmotorfordon (till exempel
snöskoter).
Bilden till höger visar ett exempel
på en självhäftande
registreringsskylt.
Transportstyrelsen.
Bilbesiktning i Sverige
Besiktning före 1965
Ansvaret för bilbesiktningarna låg på länsstyrelsen i
respektive län fram till 1948 då Statens
Bilinspektion bildades.
Statens bilinspektion inrättades 1948.
Ursprungligen fanns 14 distriktsmyndigheter, men
antalet utökades senare. Väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen var chefsmyndighet.
Besiktningsmännens uppgifter var att typbesiktiga
motorfordon, inspektera körskolor, utföra
körkortsprövningar samt ha undervisning för polisen
om motorfordon och flygande besiktning.
Bilden visar Statens Bilinspektions hall i Västberga,
Stockholm. Inspektionshallen togs i bruk hösten
1957. Fotograf okänd. Järnvägsmuseet. ID:
JvmKDAF07326. DigitaltMuseum.
Besiktning från 1965
År 1965 infördes i Sverige en årlig obligatorisk
kontrollbesiktning av bilar äldre än 3 år. Statligt ägda
AB Svensk Bilprovning bildades i september 1963
och drygt ett år senare, den 1 januari 1965, blev
periodisk kontrollbesiktning obligatorisk för alla
registrerade motorfordon och släpvagnar i Sverige.
Svensk Bilprovning tog då över kontrollbesiktningen
av äldre fordon och registreringskontrollen av nya
bilar som tidigare utförts av Statens Bilinspektion,
den statligt ägda företrädaren. Bilinspektionen
fortsatte sköta typbesiktning av bilar och
körkortsprov till och med 1967 men uppgick från
1968 i det då nybildade Trafiksäkerhetsverket.
Besiktning görs för att säkerställa att ett fordon är i
det skick som krävs ur miljö- och
trafiksäkerhetssynpunkt. Om bilen inte är besiktigad
i tid så blir den automatiskt ålagd med körförbud.
I början, innan verksamheten var fullt utbyggd,
gjordes dock kontrollbesiktningarna enbart för
fordon och släpvagnar som var 5 år eller äldre. År
1966 inkluderades även fyraåringarna, och 1967
även treåringarna. De första årens besiktningar
visade dock på så dåliga besiktningsresultat även för
de tre år gamla
bilarna, att man
1970 bestämde
att även besikta
tvååringarna.
Bilden visar en
pågående
fordonsbesiktning
hos Svensk
Bilprovning 1984.
Wikipedia.
Årlig
kontrollbesiktning från två års ålder för alla
registrerade motorfordon och släpvagnar var
huvudregeln från 1971 till 1991.
Åren 1992 - 1997 kontrollbesiktades personbilar och
andra lätta fordon första gången vid två års ålder;
nästa gång efter ytterligare två år och därefter
årligen. Från 1998 kontrollbesiktas dessa fordon
första gången efter tre år.
En helt ny bil skulle från 1988 således besiktigas
senast 3 år från dess att den först togs i bruk.
Därefter skulle nästa besiktning ske inom 2 år och
därefter skulle besiktning av bilen ske varje år.
Fram till 2018 användes sista siffran i
registreringsnumret som markör för vilken månad
på året som fordonet skulle besiktas.
Slutsiffra 0 innebar besiktning i december men
besiktning kunde ske under perioden oktober –
februari. Körförbud inträffade om den inte var
besiktiga före 1 mars.
Slutsiffra 1 innebar besiktning i januari men
besiktning kunde ske under perioden november –
mars. Körförbud inträffade om den inte var besiktiga
före 1 april.
Slutsiffra 2 innebar besiktning i februari men
besiktning kunde ske under perioden december –
april. Körförbud inträffade om den inte var besiktiga
före 1 maj. Osv.
Bilprovningens monopol avskaffas 2010
Den 1 juli 2010 avskaffades Bilprovningens monopol
på kontrollbesiktning av
motorfordon och
marknaden öppnades för
konkurrenter. Under 2012 såldes delar av
Bilprovningens stationsnät till nya aktörer. Efter
genomförd försäljningsprocess av cirka två
tredjedelar av stationsnätet är det kvarvarande
Bilprovningen nu ett av staten helägt bolag.
Bilbesiktningar utförs numera till stor del av privata
företag. Det innebär att det är fordonsägaren själv
som måste välja var denne vill besikta bilen och hålla
reda på när det är dags att besikta bilen.
För att ett företag ska få besikta bilar måste de vara
ackrediterade av Swedac.
Besiktning från och med 2018
År 2018 infördes ett nytt system för
kontrollbesiktning. De nya reglerna innebar att
kommande kontrollbesiktningar baseras på
månaden då besiktningen senast utfördes.
Fordon skall från 2018 besiktas senast 36 månader
efter att den togs i trafik för första gången. Andra
gången ska bilbesiktningen ske senast 24 månader
efter den första bilbesiktningen. Därefter ska
fordonet besiktas senast 14 månader efter
föregående besiktning.
Reglerna började gälla den 20 maj 2018, och var en
anpassning efter EU-regler.
Besiktningsprotokoll
Efter kontrollbesiktningen erhåller fordonsägaren ett
protokoll avseende utfallet av besiktningen.
En kontrollbesiktning kan ge fyra olika utfall:
•
Utan anmärkning; besiktningsteknikern har inte
hittat något fel på bilen och den är godkänd för
trafik under ett år framöver.
•
Anmärkning 2x (eller villkorstvåa), fordonet
behöver ej återkomma för efterkontroll; ett
mindre fel har upptäckts, till exempel en trasig
lampa, och föraren får en uppmaning att åtgärda
felet snarast möjligt, men behöver inte
återkomma för efterkontroll.
•
Anmärkning 2 (tvåa); fordonet har ett sådant
allvarligt fel eller brist att det måste komma in för
efterkontroll inom 30 dagar, annars utfärdas
körförbud. Inom de 60 första dagarna kan en
efterkontroll utföras till ett nedsatt pris.
•
Anmärkning med omedelbart körförbud;
fordonet har en eller flera så allvarliga brister att
det inte får framföras. Bilen måste bärgas från
besiktningen till verkstad. Bogsering är förbjuden.
När bilen är lagad får den endast framföras på
kortast, lämpligast väg till besiktningsstationen.
Om polisen stoppar den som kör med fordon som
har körförbud och föraren uppger att han eller
hon är på väg till en verkstad eller till bilbesiktning
för efterkontroll, är det troligt att de ringer upp
anläggningen i fråga för att kontrollera uppgiften.
Relaterade länkar
•
https://riksarkivet.se/fordonsregister
•
Källor
•
Transportstyrelsen
•
Körkortets historia i Sverige. En översikt. PM
2007-11-08 Jan-Olof Montelius, Vägverkets
museum, Borlänge.
•
Arkivcentrums forskarblad Nr 8. Forska om
fordon
•
Bilprovningen
•
Riksarkivet
•
Wikipedia
•
Stockholmskällan
•
DigitaltMuseum
•
Tekniska Museet
•
Motorhistoriska Riksförbundet
Överst på sidan