Copyright © Hans Högman 2020-08-22
Fordonsregister och
registreringsskyltar 2
Bilregistret
Den svenska bilregistreringen kan sägas ha påbörjats
den 1 juli 1905. Då fanns 115 bilar registrerade.
Beslutet om den första nationella förordningen om
automobiltrafik togs på Stockholms slott den 21
september 1906, automobiltrafikförordningen, (SFS
1906:90). Den medförde bland annat att
länsstyrelserna blev skyldiga att föra register över
fordon fr.o.m. år 1907. I förordningens §6 stadgades
dessutom att ett fordon inte fick brukas utan ett
“igenkänningsmärke” (registreringsskylt) som skulle
bestå av en bokstav, som betecknade det aktuella
länet, samt det nummer som bilen tilldelats inom
länet.
I förordningens §9 stadgades vidare: Automobil får
icke framföras med större hastighet än som motsvarar i
stad, köping och annat tättbebyggt samhälle: 15
kilometer under dagsljus och 10 kilometer vid mörker
eller dimma samt annorstädes: 25 kilometer under
dagsljus och 10 kilometer vid mörker eller dimma, allt i
timmen. Ambulansvagn och brandvagn var dock
undantagna från denna begränsning.
Fram till början av 1970-talet fördes bilregistren
länsvis.
Från 1907 stadgades vidare att motorfordonsförare
skulle ha körkort, men först år 1916 kom de första
lagkraven på vad en förare av motorfordon skulle
kunna.
Länsvis fordonsregistrering fram till 1972
Före 1916 saknas uppgifter i bilregistren avseende
fordonstyp, men därefter finns uppgift om märke,
tjänstevikt, cylindervolym osv.
1916 - 1923:
År 1915 ändrades automobiltrafikförordningen.
Registren fördes åren 1916 - 1923 i inbundna
liggare, som var uppdelade i tre avdelningar;
automobiler (A), motorcyklar (B) och yrkesmässig
trafik (C). Liggarna eller böckerna är förda
kronologiskt efter den ordning som anmälningarna
av fordon skett.
I trafikförordning 1923 (SFS 1923:281) stadgas i §18:
Vid framförande av automobil skall hastigheten städse
begränsas så, att nödig försiktighet iakttages, och
sålunda noga avpassas efter körbanans och den
närmaste omgivningens överskådlighet och
beskaffenhet samt förekomsten av annan trafik. (max
hastigheter anges för bil avsedd för högst 7 personer
max 45 km/tim på landsbygden och 35 i tätorter).
I §21 stadgas vidare: Å automobil, varom förmäles i §
18 mom. 5 skall under mörker föras, förutom för andra
automobiler stadgade lyktor, tillika framtill en tänd
lykta med rött kraftigt sken. Samt: Förare må icke röka
tobak under färd i stad eller annat tättbebyggt område.
1924 - 1942:
År 1924 skedde en övergång till ett lösbladssystem.
Fordon som fördes över från det äldre registret
tilldelades ett nytt registreringsnummer. Både det
nya och det gamla numret antecknades i båda
registren. Registeruppgifterna var sorterade på
registreringsnumret och man skiljde på bilar,
lastbilar, motorcyklar och släpvagnar.
Varje registerblad innehöll uppgifter om fordonets
tekniska specifikation, ägarförhållanden, besiktning
och försäkring. Med hjälp av ägaruppgifterna i
registret går det att följa vilka som ägt ett visst
fordon.
Bilden visar ett utdrag ur ett fordonsregisterblad för
en Volvobuss som inregistrerades 1937 med
registreringsnummer U3134, dvs Västmanlands län.
När ett fordon avregistrerats kunde
registreringsnumret tilldelas ett annat fordon vid
nyregistrering. Flera fordon har därmed kunnat
inneha samma registreringsnummer i de olika
registren. På registerbladen kunde det även finnas
anteckningar om tidigare eller senare
registreringsbeteckningar från andra län.
Då bilregistreringen skedde länsvis ändrades
registreringsnumret om fordonets ägare flyttade till ett
annat län eller om fordonet såldes över länsgränsen.
Fordonet fick då ett nytt registreringsnummer med
en länsbokstav motsvarande det nya länet där
fordonet nu fanns i. Både i det gamla länet och i det
nya fördes uppgifter in på fordonets registerblad om
vilket registreringsnummer fordonet hade/har i de
båda länen. Därmed går det att följa ett fordons
försäljning över länsgränserna.
Uppgifterna på registreringsbladen varierar över tid
samt mellan länsstyrelserna. Då uppgifterna
vanligtvis är inskrivna för hand kan de vara
svårtolkade. Länsstyrelserna hade ganska stor
bestämmandefrihet, varför de olika bilregistren
kunde se lite olika ut.
Beredskapsförteckningen som infördes år 1939,
senare bilreservregistret, bildades av de
registerblad/kort för fordon som avregistrerats men
inte avförts ur registren.
1942 - 1972:
Från 1942 och fram till 1972 fördes
fordonsuppgifterna på A5-kort där uppgifterna
skrevs in med skrivmaskin. Korten fick även olika färg
beroende på fordonstyp; personbilar, bussar,
lastbilar, motorcyklar, traktorer, och släp. För bussar
användes exempelvis gula kort. Sorteringsordningen
var även fortsättningsvis registreringsnumret.
Då bilregistren i de olika länen började fördas på kort
registrerades nu fler uppgifter om fordonen. Om
fordonet ändrades gjordes inte längre noteringar på
aktuellt kort. Istället lades ett nytt kort upp. Korten
numrerades från 1, 2 och så vidare.
Bilden visar ett utdrag ur ett fordonsregisterkort från
1942 för en Volvobuss som inregistrerades 1937 med
registreringsnummer U3134, dvs Västmanlands län.
Detta är samma buss som finns på registerbladet
ovan.
SCB:s bilregister, CBR
I en kungörelse den 30 juni 1942 (SFS 1942:616)
föreskrevs bl.a. att länsstyrelse i samband med
registrering av motorfordon eller släpfordon skulle
för alla fordon utom lättviktsmotorcyklar till
Statistiska Centralbyrån översända ett exemplar av
ingivna besiktningsinstrument eller typintyg. Vidare
skulle länsstyrelserna avlämna anmälan dels
angående fordons avförande ur bilregister eller
beredskapsförteckning, dels om ändringar för i något
av dessa register upptagna fordons hemort, dels om
ändringar av förut avlämnade besiktningsinstrument
eller typintyg. Detta material utgjorde ett centralt
bilregister. Centrala bilregistret (CBR) började sin
verksamhet under budgetåret 1942/43.
De insända uppgifterna var ordnade länsvis och
skulle användas för statistisk bearbetning och fanns
på hålkort. Fr.o.m. 1960 fördes centrala bilregistret
på magnetband. Åren 1959/60 gjordes även en
mikrofilmning av materialet.
Det egentliga bilregistret fördes dock av respektive
länsstyrelse fram till 1972.
Centrala bilregistret från 1972
Den länsvisa registerstandarden användes fram till
1972, då bilregistret omorganiserades helt. Mellan
åren 1972 - 1973 sammanslogs de olika
länsbilregistren till ett enda register. Vi fick därmed
ett nationellt register för hela Sverige, Centrala
Bilregistret som helt ersatte de enskilda registren
ute på länsstyrelserna. Det nya Bilregistret var
Sveriges första heldatoriserade register.
I slutet av 1960-talet gjordes en utredning för att se
om och hur man kunde överföra bilregistret till
"automatisk databehandling" (SOU 1968:23). Det
slutgiltiga förslaget utvecklades i "Ett nytt bilregister”
av Bilregisterutredningen, SOU 1971:11. Utredningen
föreslog att övergången skulle börja "genomföras
någon gång i början av år 1972 för att vara helt
genomförd kring mitten av år 1973".
Det nya registreringssystemet skulle prövas i ett län
år 1972 innan omläggningen av de övriga länen
påbörjades och det var Uppsala län som blev
provlänet. Övergången skedde sedan successivt
under en relativ lång period. De sista länen att
övergå till det nya systemet var E, F, G och H län
(Östergötland och Småland), som var klara den 1
januari 1974.
En tillfällig myndighet som fanns 1971 - 1975,
Bilregisternämnden, ombesörjde övergången.
Ansvaret för Centrala bilregistret låg från 1975 hos
dåvarande Trafiksäkerhetsverket, och från 1992
hos Vägverket i Örebro.
Samtidigt infördes ett nytt system för
fordonsregistreringsnumren och länsbokstäverna
övergavs. De nya registreringsnumren kom nu att
bestå av tre bokstäver följt av tre siffror, exempelvis
MLT 123, och började gälla från april 1972.
Länsbokstäverna försvann under en övergångstid
under åren 1972 - 1974.
Övergången till nya registreringsskyltar och
nytt körkort
En ny myndighet, Bilregisternämnden, ansvarade för
övergången från det gamla till det nya
registersystemet med nya registreringsnummer.
Vid övergången beslöt man även att byta ut de gamla
körkorten mot nya - plastkorten - som även var
godkända som ID-kort och anpassad till
internationell standard.
Bilden till höger visar ett
exempel på de nya
körkorten i plast från 1972.
Just detta exemplar med
EU-märke är från 2016.
Transportstyrelsen.
För att underlätta övergången för medborgarna till
nya registreringsskyltar och nytt körkort publicerade
Bilregisternämnden ett antal annonser i
dagstidningarna med information om hur det skulle
gå till. Texten nedan är hämtad från dessa annonser.
Till alla över 16 års ålder skickades ett brev med ett
svarsformulär som skulle returneras ifyllt till
myndigheten för de som ägde ett registreringspliktigt
motorfordon och/eller innehade ett körkort.
Svarskorten skulle skickas in först när respektive län
var aktuellt för omläggningen. Detta meddelades
bland annat i ortstidningarna. Svarsformuläret
innehöll några enkla frågor om körkort och fordon.
Cirka en månad efter att svarskortet skickats in erhöll
fordonsägarna ett registreringsbevis innehållande
det nya registreringsnumret. Registreringsbeviset var
att beakta som en värdehandling.
Registreringsskyltarna med de nya
registreringsnumren levererades automatiskt till alla
fordonsägare som skickat in svarskortet.
I samband med övergången till nya
registreringsnummer infördes även ett system med
kontrollmärke som skulle klistras mitt på den bakre
skylten. Kontrollmärket visade att skatt och
försäkring var betalda samt att fordonet besiktigats.
Kontrollmärkena började skickas ut i början av 1974.
Kontrollmärket skulle fortsättningsvis enbart skickas
ut om fordonet var skattat, besiktigat och försäkrat.
Slutsiffran i registreringsnumret avgjorde vilken
månad under året som bilskattenskatten skulle
betalas och bilbesiktning skulle ske.
Bilden till höger visar ett
exempel på de nya
registreringsnumren med
kontrollmärke.
I samband med betalningen av detta års bilskatt
uttogs en registeromläggningsavgift på högst 35 kr. Då
de nya skyltarna tillverkats i ett reflekterande
material tillkom en engångsavgift på 5 kr per skylt
som togs ut i samband med bilskatten 1973.
Alla körkortsinnehavare som skickade in svarskortet
fick besked om den giltighet deras körkort hade i
fortsättningen. Alla gamla körkort byttes ut mot
körkort av en helt ny typ (plastkort) under en
övergångsperiod av 3 - 4 år. Något nytt körkortsprov
behövdes inte för att få det nya körkortet. Alla
körkortsinnehavare som skickat in svarskortet erhöll
automatiskt de handlingar som behövdes för bytet.
Översättningsregister 1971 - 1973
För perioden 1971 - 1973 finns ett
översättningsregister, som möjliggör koppling av de
gamla registreringsnumren med länsbokstav och
siffror till de nya registreringsnumren med tre
bokstäver – tre siffror. Registret fördes av
bilregisternämnden och finns sökbart Riksarkivets
forskarsal.
Vägtrafikregistret från 2001
Den 1 oktober 2001 trädde ny lagstiftning i kraft och
den gamla bilregisterkungörelsen upphörde att gälla.
Registret fick nu namnet Vägtrafikregistret.
Vägverket ansvarade för registret fram till den 1
januari 2009 då det nybildade Transportstyrelsen
tog över ansvaret.
Trafikregistret var en organisatorisk enhet inom
Transportstyrelsen som svarade för vägtrafikregistret
fram till en omorganisation 2012. Vägtrafikregistret
hanteras fortfarande av Transportstyrelsen.
Uppgifter i vägtrafikregistret
Exempel på uppgifter i registret:
•
Civila svenskregistrerade fordon
•
Körkortshavare
•
Tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik
•
Felparkeringsavgifter
•
Trängselskatt
•
"LOB-anmälningar", oavsett om personen har
körkort eller inte. Uppgiften sparas i två år. LOB =
Lagen om omhändertagande av berusade
personer.
Fordonen i arkiven - Riksarkivet
1972 - 1994
Vägverkets Bilregister har arkivlagt sitt
mikrofilmarkiv för åren 1972 – 1994 hos Riksarkivet.
Arkivet omfattar mikrofilmade dokument om fordon
med registreringsnummer bland annat bilar, mc,
lastbilar och bussar. Det är t.ex. handlingar
angående registrering, försäkring och
besiktningsinstrument. Dokument från den årliga
kontrollbesiktningen finns inte på mikrofilmerna.
Hos Ra kan man söka och beställa dokument med
hjälp av det register som används för att kunna göra
återsök i mikrofilmerna. Sökningen görs på fordonets
registreringsnummer. Ett omkopplingsregister där
gamla och nya registreringsnummer kopplas
samman för åren 1972–1974 för Norrbottens-,
Västerbottens-, Västernorrlands-, Gävleborgs- och
delar av Jämtlands län ingår i sökfunktionen.
Utdrag ur fordonsregistret åren 1907 till
1972
För att få fram uppgifter om ett fordon och dess
ägare med hjälp av bilens registreringsskylt för bilar
registrerade mellan 1907 och 1972 kan man vända
sig till Riksarkivet (RA). På RA:s webbsida
https://riksarkivet.se/fordonsregister finns ett
beställningsformulär där man fyller i uppgifter om
det fordon man vill eftersöka, såsom:
•
Fordonstyp
•
Område där fordonet har varit registrerat
•
Årsmodell
•
Fabrikat/märke
•
Registreringsnummer (ibland kan det även fungera
med motornummer eller chassinummer)
Då registreringsnumren i regel återanvändes då fordon
avregistrerades kan ett visst registreringsnummer ha
använts på fler än ett fordon under årens lopp. Det är
därför bra om man vid sökning på ett fordon inte bara
anger registreringsnummer utan all information som
man känner till, exempelvis fordonets fabrikat/modell
och årsmodell och brukningsort.
RA:s forskningsavgift 225 kronor per 15 minuter
(2020). Kopieavgift 4 kronor per A4-sida tas alltid ut
vid beställning av kopior.
Riksarkivet har inga uppgifter om fordon registrerade
i Göteborgs län 1953 - 1971 samt i Kalmar län före
1971. För fordon registrerade efter 1952 med
länsbokstäverna O, OA eller OB kan man istället
vända sig till Länsstyrelsens arkiv i Västra Götaland.
För fordon med länsbokstav H kan man vända sig till
Länsstyrelsen i Kalmar Län. Före 1920 finns luckor i
handlingarna.
Fordon som varit registrerade i Stockholms stad och
län mellan 1942 och 1972 finns numer digitaliserade
på Stockholms Stadsarkiv och kan sökas i arkivet
läsesal. Detta gäller fordon med länsbokstäverna A,
AA, AB, B, BA och BB.
På landsarkivet i Härnösand finns digitaliserade
register över fordon som varit registrerade i länen
Gävleborg, Västernorrland, Västerbotten och
Norrbotten. Med andra ord fordon med
länsbokstäverna X, Y, AC och BD. För fordon i
Norrbottens län saknas uppgifter mellan åren 1925
och 1942.
Landsarkivet i Östersund har motsvarande digitala
register över fordon registrerade i Jämtlands län, det
vill säga fordon med länsbokstav Z. Dessa fem läns
fordonsregister är sökbara i landsarkivets forskarsal i
Härnösand.
För bilar som var registrerade i Örebro län år 1930
har Örebro Stadsarkiv ett sökbart register online. Det
finns 5518 fordon i registret.
https://extra.orebro.se/stadsarkivet/sokregisterdatab
aser/sokbararegister/fordonsregisterorebrolan1930.
4.17bd677b15a180b3e7e8593.html# .
Körkortets historia
Inledning
Körkort är en handling som visar att man har
behörighet till att köra motorfordon och utfärdas
efter att föraren godkänts i ett körprov. Körkorten är
vanligtvis förenad med villkor för vilket typ av fordon
man får köra. Vidare har körkorten ett
giltighetsdatum och körkort kan återkallas.
Det första svenska körkortet utfärdades den 23
maj 1902, då Rådhusmagistraten i Örebro gav
tillstånd för fabrikör Alfred Hahn att använda "en så
kallad Automobilvagn", "under villkor att sökande vid
åkningen, (som ej finge ega rum å torgdagar),
iakttaga största försigtighet".
Första förordningen avseende körkort för
automobil 1906
Den 21 september 1906 antog Kungl. Maj:t en
förordning om automobiltrafik (SFS 1906:90) som
trädde ikraft den 1 januari 1907. I den stadgades i 12
§ följande: ”Automobil må allenast föras af den, som
fyllt 18 år och med bevis, utfärdadt af besiktningsman,
styrkt sig vara fullt förtrogen med automobils
konstruktion, skötsel och manövrering. Förare vare
skyldig att på anmodan af krono-eller polisbetjänt utan
onödigt dröjsmål styrka sin behörighet”.
Kompetensbevis 1907 - 1916
Förarbevisen för motorfordon kallades
”Kompetensbevis för automobilförare” och användes
åren 1907 - 1916.
Ett centralt fastställt formulär för kompetensbevisen
kom först 1917 varför de varierade i utseende vid
denna tid. Exempel på en formulering på
kompetensbevisen:
Kompetensbevis för automobilförare
Herr NN har för mig undergått pröfning af sin
kännedom om automobilers konstruktion, skötsel och
manövrering, och får jag på grund däraf förklara
honom beträffande dylika fordons skötsel och
manövrering kompetent.
X-stad den …….
Af (ex.) Öfverståthållareämbetet (länsstyrelsen)
förordnad besiktningsman för automobiler.
Från 1907 har det med andra ord funnits krav på att
fordonsförare skulle inneha ”körkort”, men först 1916
kom de första lagkraven på vad en förare av
motorfordon skulle kunna. Inledningsvis krävdes
enbart kunskap om fordonet och de få trafikregler
som fanns.
Bilden visar ett
exempel på hur ett
kompetensbevis för
automobiler kunde se
ut. Detta
kompetensbevis är
utfärdat den 12
februari 1913 för
Sven Einar Lundberg,
född den 7 maj 1888.
Beviset är utfärdat av
Emil Kjellberg,
Stockholm, “Af Överståthållarämbetet förordnad
besiktningsman för automobiler”.
Bild: Vägverkets museum, Borlänge, Jan-Olof
Montelius 2007.
Körkort 1916 – 1923
Den 30 juni 1916 kom en ny förordning avseende
körkort för förare av automobil (SFS 1916:315).
Förarbevisen kallas nu körkort och först nu
specificeras krav på vad fordonsförarna skulle kunna
för att få körkort. De var dock vid denna tid inte
försedda med fotografi av innehavaren.
Bilden visar ett exempel på ett körkort under
perioden som försetts med ett fotografi efter att
körkortet utfärdats. Detta körkort är utfärdat 1923 för
Johan Folke Sidholm, född den 6 februari 1891.
Körkortsnummer 4984.
Bild: Vägverkets museum, Borlänge, Jan-Olof
Montelius 2007.
I §11 stadgades: ”Automobil må allenast föras av den,
som därtill innehar gällande tillstånd (körkort).Dock må
den, som utbildar sig till förare, äga företaga
övningskörning på den plats och under de närmare vill-
kor, som bestämmas för Stockholm av
överståthållarämbetet, för annan stad, där
poliskammare finnes, av denna och för övriga städer av
magistrat eller, där sådan ej finnes, av stadsstyrelse
samt för landet av Konungens befallningshavande.”
I §12 stadgades att den sökande av körkortet skulle
insända dels prästbetyg, utvisande att sökanden fyllt
18 år, dels ock bevis av besiktningsman, att sökanden
är fullt förtrogen med automobils konstruktion
skötsel och manövrering samt äger nödig kännedom
om gällande författningsföreskrifter rörande
automobiltrafik till länsstyrelsen i det län, där han var
mantalsskriven.
Länsstyrelserna i varje län blev skyldiga att föra
körkortsuppgifter i särskild körkortsliggare eller
kortregister; och skulle för varje körkort anteckna
nummer på körkortet och dag för dess utlämnande
samt innehavarens namn, födelseår, födelsedag, yrke
och hemvist.
Från 1920 skulle blivande förare både göra förarprov
och ett teoretiskt prov.
Den 15 juni 1923 ökade kraven på föraren via en
förordning (SFS 1923:281), så att man inte bara skulle
vara väl förtrogen med fordonet utan även vara en
god förare av densamma. Utbildning av elev skulle
äga rum genom lärare, som innehar gällande körkort
för automobil och besitter vana och skicklighet vid
körning med sådant fordon.
Vidare; Är körskola upprättad för meddelande av
sådan utbildning, skall skolan stå under ledning av
sakkunnig lärare, som är ansvarig för undervisningen.
Sådan lärare skall godkännas av länsstyrelsen i det län,
dit skolan är förlagd.
Elev, som erhållit utbildning till förare och önskar erhålla
körkort, skall undergå prövning rörande sin kännedom
om automobil och körning med sådant fordon hos
besiktningsman i det län, där han är mantalsskriven.
Han skall vid prövningen förete dels bevis om den
undergångna utbildningen, utfärdat av den, som
meddelat denna, dels ock åldersbevis och läkarintyg. För
prövningen skall lämplig automobil tillhandahållas
besiktningsmannen; och anses vid sådan prövning
eleven såsom förare av automobilen.
Befinnes elev, som fyllt 18 år, efter förhör och prov
under olika trafikförhållanden, vara väl förtrogen med
konstruktionen, skötseln och manövreringen av
automobil samt äga nödig kännedom om gällande
allmänna föreskrifter rörande trafik med motorfordon
och om bestämmelserna i vägtrafikstadgan, ävensom,
enligt besiktningsmannens uppfattning, vara lämplig
såsom förare, skall besiktningsmannen ofördröjligen
meddela eleven bevis, att han inför besiktningsmannen
avlagt godkänt prov som förare av automobil.
År 1920 tillkom även en lag om körkort för
motorcykel och från 1923 kom ett krav särskilt
tillstånd för yrkesmässig trafik. År 1923 fick vi en lag
avseende rattfylleri.
Först efter första världskriget, dvs efter 1918 började
vägtransporterna motoriseras i någon större
omfattning.
Körkort 1924 – 1936
I en tilläggsanvisning för körkort (SFS 1923:380) kom
en bestämmelse att respektive körkortsinnehavare
före 1 juli 1924 skulle visa upp körkortet hos polisen
och bifoga ett fotografi på sig själv. Fotografiet skulle
klistras in någonstans på körkortet.
På körkorten som utfärdades efter den 1 juli 1924
fanns en speciell ruta där innehavarens fotografi
placerades.
Bilden visar ett exempel på ett körkort som utfärdats
efter den 1 juli 1924 och således har en speciell ruta
för innehavarens fotografi. Detta körkort är utfärdat
den 18 februari 1926 för Erik Rudolf Karlsson, född
den 29 april 1902. Körkortsnummer 8806.
Bild: Vägverkets museum, Borlänge, Jan-Olof
Montelius 2007.
Körkort 1937 – 1973
En mindre ändring av körkortets utseende
genomfördes enligt "Kungl. Maj:ts kungörelse
angående körkort och trafikkort", (SFS 1937:51) som
trädde i kraft den 1 april 1937.
Först 1948 ställdes kraven på körskicklighet, vana
att framföra fordon, försiktighet och förmåga att
undvika olyckor. 1958 gjorde beteendet sin entré i
körkortskraven, men inte i någon nämnvärd
utsträckning, utan körskickligheten dominerade
fortfarande.
År 1962 var det dags för nästa förändring, nämligen
att det var viktigt att föraren förstod trafikreglerna
och inte bara kunde dem utantill.
Körkorten var vikbara och förvarades i speciella
körkortsfodral.
Denna typ av körkort kom sen att användas fram till
1973 då de plastade körkorten kom.
Bilden visar ett exempel på ett körkort som utfärdats
efter 1937. Detta körkort är utfärdat den 20 augusti
1947 för Mats Olof Molander, född 30 juli 1929.
Körkortsnummer 54.348.
Bild: Vägverkets museum, Borlänge, Jan-Olof
Montelius 2007.
Körkort 1973 -
I samband med övergången till de nya
fordonsregistreringsnumren som påbörjades 1972
beslutades även om en övergång till ny inplastade
körkort som var i storlek som ett kontokort. Dessa
var även godkända som ID-kort och anpassade till
internationell standard.
Alla innehavare av befintliga körkort skulle skicka in
ett ifyllt svarsformulär för att erhålla de nya
körkorten. Alla körkortsinnehavare som skickat in
svarskortet erhöll automatiskt de handlingar som
behövdes för bytet.
Övergången skedde länsvis och skedde under en
övergångsperiod av 3 - 4 år med början 1973. Något
nytt körkortsprov behövdes inte för att få det nya
körkortet.
Bilden till höger visar
ett provexempel av
de nya inplastade
körkorten. med EU-
märke. Just detta
exemplar visar
utseendet från 2016.
Transportstyrelsen.
År 2016 kom en något ändrad variant av körkortet
med bland annat ett genomskinligt fönster som
inkorporerats i kortets yta för att försvåra
förfalskningar. Ytterligare en nyhet var att man på
baksidan vigt en plats åt ett datachip som kan bli
aktuellt att sätta dit senare.
Några årtal:
•
1975 ny klassindelning av körkortet gällande i tio
år
•
1983 dispens för C behörighet slopas
•
1987 ny indelning av körkort för tung eller lätt
motorcykel.
•
1990 körkortet erhölls preliminärt för 2 år
•
1993 övningskörning tilläts från 16 år
•
2006 för privat övningskörning krävs utbildad
handledare
Sammanfattning körkort
Från 1907 har det med andra ord funnits krav på att
fordonsförare skulle inneha ”körkort”, men först 1916
kom de första lagkraven på vad en förare av
motorfordon skulle kunna. Inledningsvis krävdes
enbart kunskap om fordonet och de få trafikregler
som fanns.
Från 1920 skulle blivande förare både göra förarprov
och ett teoretiskt prov. År 1923 ökade kraven på
föraren, så att man både skulle vara en god förare
och vara väl förtrogen med fordonet.
Först 1948 ställdes kraven på körskicklighet, vana
att framföra fordon, försiktighet och förmåga att
undvika olyckor. 1958 gjorde beteendet sin entré i
körkortskraven, men inte i någon nämnvärd
utsträckning, utan körskickligheten dominerade
fortfarande.
År 1962 var det dags för nästa förändring, nämligen
att det var viktigt att föraren förstod trafikreglerna
och inte bara kunde dem utantill.
I och med att Trafiksäkerhetsverkets (TSV) bildades
1968 började en mer strukturerad kursplan för
fordonsförarutbildningen att formas och förändras
successivt allt eftersom TSV:s forskning visar på
problemen i trafiken.
År 1990 infördes det tvååriga preliminära körkortet.
Samtidigt lägger man mer vikt vid att
körkortseleverna ska förstå att människans
begränsningar är den största faran i trafiken och att
föraren ska förstå hur trafikreglerna tillämpas i olika
situationer.
Den senaste stora förändringen i vägen fram till
körkortet kom 1993, då åldern för övningskörning
sänktes till 16 år. Dagens körkort har ett utseende
som är enhetligt inom EES.
Körskola
Trafikskola, eller körskola, är en institution som
bedriver körkortsutbildning.
Sveriges första trafikskola, Anders Skogs Chaufförskola,
skall ha bildats i Göteborg redan 1906. Den övertogs
av Ivar Durgé 1919 och blev Durgés Bilskola. Ivar
Durgé var polis i Göteborg och köpte en bil och tog
kompetensbevis för att få köra den. Ivar sadlade nu
om från polisyrket och öppnade en körskola. Ivar
Durgé var också en av dem som var med att bilda
SBR, Sveriges bilskolors riksförbund i januari 1939
(senare STR).
Stockholm fick sina första körskolor 1909 där man
erbjöds utbildning i bilkörning och kompetensbevis.
En av de första Erik Lundviks "Autotekniska Skolan"
som drevs av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o,
Nybrogatan 34. Ingenjör Erik Lundvik (1878-1962)
använde vid denna tid bilmärken som M.A.F. och
Horch i körskolan. Företaget E Lundvik & Co var även
generalagent och försäljare av bl.a. Horch, Renault,
M.A.F. och A.L.C. automobiler. Utställningslokal fanns
på Brunkebergstorg 16.
Bilden till höger visar en
annons för AB E.
Lundviks chaufförsskola
“Autotekniska Skolan” på
Nybrogatan 34,
Stockholm. Enligt
Lundvik själv;
“Skandinaviens största
och äldsta
chaufförskola”.
Stockholmskällan.
Förarprov
Det finns inget krav på att man måste få sin
körutbildning just vid en körskola men för att erhålla
ett körkort måste man göra ett förarprov vid en av
Trafikverkets kontor. Förarprovet består av både ett
kunskapsprov (teorin) och ett praktiskt körprov
(uppkörning). Kunskapsprovet görs alltid före
körprovet. Vid körprovet testas körkortsaspiranten av
en inspektör från något av Trafikverkets
förarprovskontor. För att erhålla körkort krävs
godkänt resultat på båda proven. Man måste ha fyllt
18 år för att få genomföra provet.
Fram till april 2010 ansvarade Vägverket för
körkortsutfärdandet, därefter Trafikverket.
Körkort i Sverige delas in i ett antal klasser som anger
vilken typ av fordon innehavaren får köra. Ett svenskt
körkort med de lägre behörigheterna (AM, A1, A2, A,
B, BE) är giltigt 10 år från utfärdandedatum.
Den vanligast klassen för bilförare är B (Personbil och
lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton med
tillkopplat släp till maximal sammanlagt totalvikt 3
500 kg).
Bilder