Copyright © Hans Högman 2021-12-20
Gästgiverier och skjutshåll
Inledning
Vid förflyttning på land förr i tiden, fanns bara två
sätt att göra det på, antingen till fots eller med hjälp
av häst. Går vi långt tillbaka fanns inga tavernor och
övernattningsplatser. Resande var i regel tvungen att
tigga nattlogi, vanligen hos någon bonde, eller i
värsta fall sova utomhus. Högreståndspersoner tog
oftast logi hos prästerna.
Medeltiden samt Vasa-tiden
Kungen var den ende person med rättighet att kräva
förtäring och logi oavsett vem han och hans följe än
uppsökte. Redan i Alsnö stadga 1280 bestämdes att
kungen och hans sändebuds hade rätt att kräva mat,
logi och hästar då de färdades genom landet.
I Magnus Erikssons landslag från 1335 finns förslag
om upprättande av tavernor vid de stora
färdvägarna. Detta återupprepades i 1442 års
allmänna landslag. I praktiken förverkligades nästan
ingenting av detta.
År 1561 utfärdade Erik XIV en stadga avseende
tavernor och nu tillkom skyldigheten att hålla
skjutshästar samt förråd av mat, dryck och hö som
foder till hästarna. I varje härad utsågs en by att stå
för gästgiveriskyldigheten. Det var inte ovanligt att
flera byar delade på skyldigheten.
År 1615 kom nästa stadga och nu ålades alla
häradshövdingar att tillse att gästgiverier fanns
efter alla landsvägar med 1 ½ mils mellanrum, alltså
betydligt tätare än tidigare. Det vanliga var
fortfarande att gästgiveriskyldigheten sköttes av
skjutsbönderna tillsammans.
Då det inte fanns andra fortskaffningsmedel till
lands annat än hästdragna fordon ålades bönderna,
dvs hästägarna, skyldighet att verkställa
hästtransporter på land men ibland även över
vattendrag, dvs färjetrafik.
Det gällde i första hand transporter för kronans och
krigsmaktens räkning, skjuts för kronans
ämbetsmän och sk. kungsskjutsar. Men även den
privata resandetrafiken skulle ombesörjas av de
skjutsningsskyldiga bönderna. I och med att Sverige
fick nya vägar farbara med vagnar utökades
skjutsväsendet och betjäningen av de resande.
Drottning Kristinas gästgivarordning
Med drottning Kristinas gästgivarordning från år
1649 tillsattes gästgivare allmänt i landet. Med 1723
års gästgivarordning reglerade dessa förhållanden.
Avståndet mellan gästgivargårdarna skulle vara
högst 2 mil. Före 1649 användes landskapsmil i
Sverige och de var olika långa i olika delar av landet.
Nu sattes 1 mil till cirka 10,7 km och blev enhetlig i
hela nationen.
Skatte-, krono- och frälsebönderna befriades
samtidigt från skyldigheten att ha hållhäst men fick
istället erlägga en skatt, skjutspenningen.
Bönderna var dock fortfarande skyldiga att mot
betalning upplåta hästar åt resande ifall gästgiveriet
tillfälligtvis inte klarade av att uppfylla sina
skjutsskyldigheter.
Rätt snart insåg man denna föreskrift var otillräcklig
då att trafiken på landsvägarna snabbt ökade. Med
skärpa framhölls därför i bl. a. 1651 års
landshövdingeinstruktioner det nödvändiga i att
tillsätta gästgivare. År 1696 infördes hållskjutsen
vilken innebar att bönder i tur och ordning var
skyldiga att hålla häst och fordon till gästgiveriets
förfogande. Denna skyldighet inskrevs också i
Byggningabalkens XXVIII kapitel i 1734 års lag.
Gästgiveri / Skjutshåll
Ett gästgiveri eller gästgivargård, var en inrättning
för resande på vägarna, där mat och inkvartering
skulle erbjudas, samt möjlighet till att byta häst för
skjutsar. Detta var reglerat i Gästgiveristadgan. För
varje gästgiveri fanns en särskild skjutsordning som
reglerade hur många hästar skulle finnas där.
Skjutsbönderna som ingick i gästgiveriet skulle
medföra hållhästar som skulle erbjudas de resande.
Men, på ställen där skjutsningen var stor fanns även
reservhemman som skulle hjälpa till då både
gästgivarnas och skjutsböndernas hästar tog slut.
Skjutsbönderna måste infinna sig vid gästgiveriet när
det var deras tur att köra och där invänta eventuella
skjutsuppdrag. Vanligen skulle de
skjutsningsskyldiga infinna sig klockan sex på
eftermiddagen den ena dagen och stanna kvar till
samma tid påföljande dag. Det inträffade att de fick
vänta i ett helt dygn overksamma vid
gästgivargården utan ersättning, eftersom betalning
endast följde med skjutsningen. För att
skjutsningsplikten inte skulle ta för mycket tid från
arbetet på gården skickade bönderna ofta de som
lättast kunde undvaras på gården. Det kunde vara
drängar eller söner/döttrar som skickas i bondens
ställe, även hustrur, och skjutsningen blev i mångt
och mycket ett kvinnoarbete, men i ännu högre grad
ett barnarbete.
Myndigheterna försökte förbjuda skjutsning utförda
av barn. ”Til at köra, måge icke små gåssar utskickas,
emdan derigenom olycka tima kan”. Men förbudet var
till ingen nytta och olyckor var vanliga. Vagnar kunde
exempelvis välta eller tappa ett hjul när åkdonen i
hög fart körde nedför backar då unga skjutspojkar
eller trötta hästar kunde hålla emot.
Bönderna i reserven kunde och andra sidan vara
hemma och sköta sina sysslor intill dess bud kom.
Då spände de för och körde fram och efter fullgjort
uppdrag återvände de hem med en liten extra
förtjänst på fickan.
I allmänhet hade de resande egna vagnar eller
slädar. Detta gällde framförallt adelsmän och högre
ämbetsmän. Vagnarna var ofta tunga och klumpiga
och krävde minst tre hästar i draget. Den resande
hade ofta egen kusk.
Det fanns dock resenärer, som inte hade råd att
hålla sig med egen vagn. De fick nöja sig med de
åkdon gästgivaren eller skjutsbonden kunde
erbjuda. Vagnarna var ofta av enklaste slag och
vållade de resande mycken förtret. Böndernas
åkdon var enkla, robusta anordningar utan fjädring
konstruerade för att i första hand forsla spannmål
och annat gods, inte passagerare. Särskilt besvärlig
synes en tvåhjulig gigg utan fjädrar ha varit. En gigg
är en lätt tvåhjulig vagn som dras av en enda häst.
Bilden visar resande i en
tvåhjulig kärra i
Småland. Teckning av
Fritz von Dardel (1817-
1901). Bilden visar även
en milsten och en stängd
grind över vägen.
Att åka i en vagn eller
kärra som saknade fjädring var ingen angenäm
upplevelse. Minsta ojämnhet i vägen fortplantade sig
genom hjulen och vagnen vilket var en plåga för
resenärerna.
För att minska väntetiden vid en gästgivargård
kunde den resande genom skjutspojke eller eget
bud förbeställa hästar till en viss tidpunkt. Då var
den gästgivare, som mottagit ett sådan
förbeställning, skyldig att ha friska och utvilade
hästar på plats när den resande anlände.
I städerna, där mat och husrum kunde införskaffas
på annat håll, ersattes gästgiverierna med
skjutskontor.
I vissa län på besvärliga kuperade sträckor var
gästgivarskjutsarna var indelade i tre klasser med
olika skjutspriser. De som färdades i första klassen
fick sitta kvar i vagnen oavsett vägens beskaffenhet.
Resenärer i andra klass skulle gå i uppförsbackarna,
medan de som åkte i tredje klass måste skjuta på i
backarna.
Gästgiveridagböcker
Med den alltmer ökande resandeströmmen blev det
till slut nödvändigt med en viss kontroll av både
resenärer och gästgiverier. En första åtgärd var att
gästgivarna fick föra dagbok, en föregångare till
våra dagars hotelliggare. Gästgiveridagböckerna
började föras år 1762 efter en kunglig förordning.
Den resandes namn och yrke antecknades. Inte bara
namn och yrke antecknades utan även titel, vilket
gästgiveri de kom ifrån och vilket gästgiveri som var
nästa anhalt på resan, mm. Det var inte nödvändigt
att den resande övernattade på gästgivargården för
att hans namn skulle noteras utan var och en som
fick hästbyte vid gården antecknades. I dagboken
kunde även resande anteckna anmärkningar mot
betjäningen.
Gästgivaren stod inte försvarslös mot beskyllningar.
Han hade möjlighet att i dagboken förklara brister i
betjäningen. Detta var av vikt eftersom dagboken
varje månad skulle översändas till kronofogden för
åtal mot den felande. Dagböckerna översändes
därefter till länsstyrelsen att förvaras i arkivet.
Bilden visar
interiören från en
gästgivargård i
Småland 1844.
Lavering av Fritz
von Dardel. Bild:
Nordiska Museet.
Det är trångt om
utrymme inne i
gästgiveriet och
man ser att två eller möjligen tre resenärer delar
säng. I samma rum som de sovande tas två
nyanlända resenärer emot, en skriver in sig i
gästgivardagboken medan skjutsbonden värmer
händerna vid eldstaden.
Inrikespass
Inrikespass, eller vägbrev var en passliknande
handling som krävdes för resor eller vistelse på
allmän plats i Sverige från 1500-talet och fram till
1860.
År 1603 förbjöds gästgiverier och bönder att
utlämna hästar till resande som saknade pass.
Den som var på resa utan pass kunde gripas för
lösdriveri. Ett inrikespass var utställt för en resa i
taget och till ett visst ställe. Till och med resvägen var
i detalj inskriven. I ett kungligt brev år 1814
beordrades gästgivarna att i dagboken anteckna om
den resande uppvisat pass eller var “känd i orten”.
Hållskjuts
År 1696 infördes hållskjutsen vilken innebar att
bönder i tur och ordning var skyldiga att hålla häst
och fordon till gästgiveriets förfogande. Från var och
en av gästgiverierna skulle det finnas skjutsar till
närmaste gästgiveri.
Bönderna inom det skjutsdistrikt de tillhörde skulle
på vissa förutbestämda dagar infinna sig med häst
på den gästgivargård de blivit tilldelade, de skulle
"ligga i håll" (i väntan) som det hette, för att göra
hållskjuts. På varje mantal eller seland inom
distriktet tilldelades bonden ett visst antal dagar då
han skulle göra hållskjuts. Dessa hålldagar kallades
"håll". För att hålla reda på vars och ens
skjutsskyldighet upprättade kronobetjäningen
(Länstyrelsen), med biträde av sockenombud, en
hållskjutslängd, som för varje dag angav antalet
beräknade hållskjutsar och vem som skulle utföra
dem.
Regeln var, att först av allt skulle hållskjutsen tas i
anspråk av de resande. När hållskjutsen anlitats blev
det därefter gästgivarens tur att skjutsa med egna
hästar. När både hållskjuts och gästgivarens hästar
utgått, måste man anlita "reservskjutsen".
Hållskjutsen med allt vad den innebar ansågs som
ett av bondehemmanens värsta plågoris. Särskilt
under den bråda skördetiden förorsakade
skjutsskyldigheten bönderna både besvär och
ekonomisk förlust. Det kunde hända att bönderna
vägrade att infinna sig vid gästgivargården därför att
de gång efter annan kört fram utan att få någon
beställning.
Även om skjutshållen på den här tiden kallas
gästgiverier handlade det i allmänhet inte om några
gästgiverier i sentida mening. Mat och husrum skulle
erbjudas i gästgivarböndernas stugor, någon
särskild byggnad för detta fanns sällan.
Länsstyrelserna försökte dock arbeta för inrättande
av riktiga gästgiverier med resanderum och
ordentlig servering och inte bara vad som råkade
finnas på spisen hemma hos gästgivarbönderna
efter landsvägarna, men oftast var kostnaden för
detta alltför hög för bönderna. Husrum erbjöds
vanligen i köket hos bondefamiljerna, oftast också i
samma säng som folket på gården, om inte på golvet
eller i något uthus.
Så särskilt angenäm var inte vistelsen på en dåtida
gästgivargård att man trots det låga
inackorderingspriset dröjde där längre än
nödvändigt. I de flesta fall gjorde man endast
uppehåll för byte av hästar. Gästgivargårdarnas
viktigaste uppgifter blev att svara för transporterna
av de resande.
Först runt 1700 började särskilda gästgiverier bli
lite vanligare.
Bilden till höger visar en
två-hjulig kärra med plats
för två personer på
kuskbocken, 1880-tal. Bild:
Postmuseum, ID:
POST.045594.
1734 års gästgiveriförordning
Med 1734 års gästgiveriförordning fastslogs och
förtydligades gästgiveriskyldigheten och nu
tvingades de gästgiverier som ännu inte hade någon
måltidslokal och övernattningsrum för de
resande att bygga sådana. Gästgiverierna ålades
även att ha stall och vagnslider. Med andra ord, på
gästgivargården skulle det finnas nödiga hus för en
vägfarande såsom sal eller gästestuga med sina
kammare, stall och vagnslider. Förmådde inte
bonden själv bygga, skulle häradet hjälpa till. Räckte
inte lokalerna till skulle han härbärgera gästerna i
granngårdarna. Gästgivaren var även skyldig att
hålla “nödige sängkläder, linne, bordtyg och annat
husgeråd samt ljus och wed, mat, enckelt och dubbelt
brännevin, öl och swagöl, jemte korn och hafra, hö och
halm för hästarne”.
Priset för logi och mat reglerades genom en särskild
taxa, fastställd av landshövdingen.
Det stipulerades även om en skjutstavla med
avståndsangivelser till angränsande gästgiverier som
skulle hängas upp vid varje gästgiveri.
Att byta ekipage vid i stort sett varje gästgivargård
gjorde att resandet tog lång tid och var mycket
omständligt. Böndernas hästar var inte sällan
uttröttade efter att ha slitit på åkrarna hela dagen.
Normalt hade skjutsbonden rätt att följa med
ekipaget till nästa gästgivargård, för att där kunna ta
med sig sin häst hem. Det hände dock att förnäma
resenärer vägrade ta med bonden i sin vagn och
denne fick då springa efter de två milen till nästa
gästgivargård för att där kunna hämta sina hästar,
något som starkt bidrog till missnöjet med
skjutsningsskyldigheten.
Bilden visar en
gästgiveritavla eller
skjutstavla från
Alsike gästgiveri,
Uppland. Bild:
Upplandsmuseet,
ID: UM10279.
Text på tavlan:
Alsike gästgifveri:
Hvarifrån Skjutsas med det antal hästar som
Dagboken utvisar. Till Upsala 1,6 Nymil, Sigtuna 1,9
Nymil: Märsta 2,1 do, Marma 1,6 do, Knifsta 0,9 do.
Enligt uppgift har tavlan varit placerad på väggen till
stora ingången till Alsike gästgivargård, Alsike
socken, Uppland fram till 1927 då gästgiveriet drogs
in.
Värnandet om hästarna
Det var naturligtvis billigare att få en skjuts i kärra
efter en häst, än i vagn efter två hästar. Detta gjorde
att de resande vanligen valde kärrorna som därför
ofta blev överlastade, vilket var ett vanligt problem.
Men det fanns djurskyddstankar även på den tiden.
1734 års lag innehöll stränga lastföreskrifter för
att värna böndernas små hästar.
Enligt bestämmelserna fick inte hästen betungas
med mer last ”än han beqvämligen orkar bära”. En
kärra förspänd med en häst fick inte dra mer än ett
skeppund, dvs cirka 170 kilo. En vagn förspänd med
två hästar kunde dra det dubbla. På ett åkdon
dragen av en häst fick maximalt två personer åka,
men på en vagn dragen av två hästar kunde tre
personer åka, ”under hvilka tre den resandes kusk eller
dräng, men icke skjutsaren, begripes”. Mängden
bagage var begränsad till ”en måttelig våtsäck, eller ett
litet skrin eller coffert”.
För att därutöver värna hästarna infördes även
begränsning av den hastighet som skjutsarna fick
framföras i. En mil fick inte avverkas på kortare
tid än 1 ½ timme, vilket motsvarar en hastighet av
knappt 7 km/h. Nu var väl inte tillsynen av
skjutsarnas hastighet den allra bästa. Om vägen var i
fint skick och hästen utvilad kunde farten bli högre.
Det inte ovanligt att resande hade både egen vagn
och kusk. Vid dessa tillfällen var det brukligt att de
resande inte ville ha skjutsbonden med på vagnen
som då fick halvspringa bakom ekipaget till nästa
gästgiveri för att där ta med hästen hem. Om de
resande hade bråttom och med skjutsbonden
bakom vagnen kunde kusken driva på hästen mer
än vad som var bra för denne.
Det var lätt att se på de hästar som just anlänt till ett
gästgiveri om de drivits för hårt. Hästarna var då
vita av lödder och sprängkörda. Det var inte helt
ovanligt att man fick avliva en skjutshäst, som stupat
av överansträngning.
Ibland kunde det uppstå bråk och oenighet om ett
ekipage hade körts för hårt och den nya
skjutsbonden, vars hästar skulle användas fram till
nästa gästgiveri, kunde sätta sig på tvären och vägra
låna ut sina hästar. Läs vidare om ett skjutsbråk som
resulterade i mord, böter och fängelse.
1800-tal
I en hållskjutslängd upprättad år 1819 i Ytterlännäs
socken i södra Ångermanland beräknades antalet
"håll" till 575 stycken. Då varje "håll" motsvarade 1
seland jord, fick en bonde, som hade ett hemman
om 5 seland, infinna sig vid ”sitt” gästgiveri och göra
5 hållskjutsar.
På 1870-talet var skjutstaxan 1,60 kr per mil.
Bönderna fick då ersättning för skjutsarna med 3,60
kr per seland.
Gästgivaren var således skyldig från 1734 att
tillhandahålla mat till de resande. Detta och andra
saker reglerades i Gästgiveriordningen. Gästgivare
tillsattes av länsstyrelsen. Om flera ville ha sysslan
utlystes den på entreprenad. Nya
kommunikationsmedel slog så småningom ut
hästskjutsarna.
Under 1800-talet blev det allt vanligare att
gästgiverierna åtog sig genom entreprenad att
sköta all skjutsning.
Bilden visar Rotebro gästgivargård i Sollentuna.
Bild: Gästgiveri och skjutshåll, 1959.
Rotsunda gård fick tillstånd av Drottning Kristina att
bedriva krog, härbärge och skjuts "för en billig och
skälig betalning". Rotsunda gård ägdes då av
landshövdingen Johan Berndes.
Rotebro gästgivargård låg vid bron över Edsån och
intill den viktiga färdvägen mellan Stockholm och
Uppsala (Uppsalavägen). Härifrån gick skjutsar till
Kimsta, Märsta, Barkarby, Stockholm och Ås Husby.
Rotebro gästgivargård är känd från målningen
Grindslanten av August Malmström. På denna
målning syns i bakgrunden den numera försvunna
gästgivargården där Malmström bodde under några
somrar på 1880-talet.
När diligensinrättning upprättades på vissa håll i
landet kunde resenärerna planera sin resa bättre
och avresan skedde då på bestämda klockslag. År
1831 inrättades en diligenslinje mellan Stockholm
och Linköping med plats för 8 personer och resan
tog 15 timmar mellan dessa städer vilket var
snabbare än tidigare. De första ångbåtslinjerna
kom också att betyda mycket för mer välbeställda
resenärer som därmed kom att ges möjlighet att
undvika gästningen på de ofta ganska enkla
gästgiverierna. Järnvägen kom att betyda än mer
för ett minskat behov av gästgiverier.
Med 1878 års skjutsstadga befriades slutligen
bönderna från det mesta av skjutningsplikten och
resande tvingades att själva skaffa hästar och
husrum där de kunde köpa detsamma.
Man skiljde även mellan gästgivar- och
skjutsningsskyldigheten och länsstyrelsen medgav
möjlighet att förvandla ett gästgiveri till enbart
skjutsstation. En skjutsstation eller skjutshåll var i
Sverige en inrättning för resande på vägarna där
man kunde byta hästar för skjutsar men inte, som
på ett gästgiveri, erhålla mat och husrum.
Först 1911 försvann skjutsningsplikten helt. År 1933
avskaffades hela
institutionen
såsom allmän
angelägenhet.
Bilden visar ett
gästgiveri 1838.
Teckning av F. von
Dardel. Bild:
Örebro läns
museum, ID:
OLM-91-102-1760.
Svensk väghistoria (3)
Relaterade länkar
•
Skjutsbråk med mord, böter och fängelse
•
Svensk väghistoria
•
Väghistoria, sida 2
•
Fäbodar och fäbodliv
•
Socknen och sockenstämman
•
Inrikespass
•
Postväsendets historia
•
Svenska järnvägens historia
•
Göta kanals historia
•
Gamla mått och vikter
•
Skiftesreformerna i Sverige
•
Källor
•
Vägen i kulturlandskapet, vägar och trafik före
bilismen, Vägverket, 2004
•
Det gamla Ytterlännäs, Sten Berglund, 1974.
Utgiven av Ytterlännäs hembygdsförening.
Kapitel 39, sid 368 och framåt.
•
Hur klövjestigen blev landsväg, Gösta Berg, 1935.
(Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Andra
bandet (del III & IV), sid 269 och framåt.)
•
Gästgiveri och skjutshåll, Ur det forna reselivets
krönika, av Sven Sjöberg. Ur årsboken Uppland,
1959.
•
Stigen av Lars Levander, 1953
•
Skjutssystemet i Sverige: Hjultrafik. Artikel av
Carolina Söderholm, publicerad i Populär
Historia 4/2001.
•
Svenska Akademins Ordbok, SAOB
•
Wikipedia
•
Lantmäteriet
Överst på sidan
Fångtransporter
Ibland hände det att en fångtransport stannade till
vid gästgiveriet för att byta hästar. Det var i regel
fångskjutsar med fångar på väg från
rannsakningshäktet till fängelset eller spöplatsen.
Transportera av fångar kallades förpassning.
Ofta hade fången både hand- och fotjärn på sig.
Fångtransporter kunde ta många dagar, beroende på
avstånd, i en skakig vagn som gjorde att fängslen
skavde på huden.
Att se dessa fastkedjade förbrytare var en
beklämmande syn. Vid gästgivargården gjordes ett
kortare uppehåll för hästbyte och utspisning. Med
sina rasslande kedjor fördes fångarna in i köket där
de serverades varm mjölk och bröd.
Det var inte med någon större entusiasm som
skjutsbönderna genomförde sådana uppdrag. De
visste aldrig vad som skulle kunna hända under
färden genom de milsvida skogarna.
För hästarna var däremot dessa transporter av lindrig
art. Fångarna medförde ingen packning och hade
inte heller någon större
brådska till fängelset eller
spöpålen.
Bilden visar en bevakad
fångtransport under
1800-talet.
Diligenstrafik
Den förste att starta diligenstrafik i Sverige var
Jakob Wallrave år 1722. Han ordnade posttrafik med
diligenser som också tog passagerare. Trafiken
började mellan Stockholm och Uppsala men
utsträcktes efter ett tag till Gävle. Wallrave ville
utnyttja postböndernas hästar men förslaget avslogs
av bondeståndet i Rikets Ständer 1723. Wallrave var
därför tvungen att upphöra med verksamheten
redan hösten 1723.
Det dröjde nu drygt 100 år innan en ny privat
postdiligenstrafik återupptogs. Denna gång var det
åter sträckan Stockholm - Uppsala som trafiken
började på. Denna trafik pågick ända till 1866. Även
på sträckan Stockholm - Linköping inrättades 1831
postdiligenstrafik. Trafiken utsträckes snart till
Jönköping. Snart täcktes större delen av landet in av
diligenstrafik.
Bilden visar en
postdiligens från cirka
1860 med heltäckt
kupé och plats för fyra
passagerare inne i
kupén. Två
passagerarplatser på
bakkofferten. Bild:
Postmuseum, ID:
POST.047121.
Även postverket själva startade diligenstrafik 1831.
Denna startade på linjen Stockholm - Ystad. Man
körde en avgång per vecka i båda riktningarna.
Hästarna fick anskaffas per entreprenad och fick
användas i högst tre mil innan de byttes.
Hela sträckan var på 56 mil. Resan startade i
Stockholm kl 6 på lördag kväll och var framme i Ystad
på torsdag eftermiddag. Man övernattade i Nyköping,
Linköping, Jönköping, Växjö och Kristianstad. Det var
dock inte alltid man var framme på torsdag
eftermiddag i synnerhet då det regnade mycket och
väglaget var uruselt. Då kunde resan ta en vecka eller
mer. Konkuransen på passagerarsidan var stor från
de privata diligenslinjerna som hade betydligt
bekvämare vagnar. 1834 upphörde därför
passagerartrafiken på postverkets linje. Först 1850
återupptog postverket passagerarbefordran.
Bilden visar en enklare postdiligens mellan Jönköping
och Halmstad. Bild: Hallands Konstmuseum, ID:
T011326.
Sin största blomstring hade diligenstrafiken mellan
1861 och 1875. Detta var bland annat för att ersätta
den från 1860 successivt indragna
postbondeinstutionen. Antalet postbondehemman
uppgick 1859 till 746 st. År 1866 hade de minskat till
314 st och år 1870 var de helt borta. Beslutet att
postbönderna skulle avvecklas och ersättas med
diligenstrafik togs på 1860-års riksdag.
Järnvägen
Diligensens storhetstid sammanföll med järnvägens
utbyggnad. Järnvägen övertog nu allt mer
postdistrubitionen. År 1888 drogs den sista
diligenstrafiken in. Med tåg kunde man nu resa mellan
Stockholm och Göteborg på 12 timmar mot en vecka
med hästdiligens. Den första svenska
järnvägslinjen invigdes 1856. Den största
expansionen hade järnvägen under 1870-talet då de
flesta orter i mellan och syd Sverige bands samman
med järnvägen. Därefter byggdes de norrländska
linjerna ut. Staten byggde de bredspåriga
stambanorna och privata företag de smalspåriga
linjerna. Stambanorna skulle binda samman de olika
landsdelarna och de privata linjerna inom en
landsdel. Denna uppdelning fanns kvar till 1930-talet.
Postverket började nu att använda järnvägen som
transportmedel. Efter ett par år började man även att
sortera posten ombord på tågen i särskilda
postvagnar. De första postvagnarna började att
användas 1861. I norrland där järnvägen inte var lika
utbyggd kom man att använda speciella postbussar.
Postbusslinjerna ökade i antal. De band samman
järnvägslinjerna på den norrländska landsbygden.
Gästgiveridagböckerna ger klara besked i nedgången
av resandet med hästskjutsar efter att järnvägen
byggts ut. Efter Uppsala-Gävle järnvägs tillkomst
1874 sjönk antalet resenärer vid Mehede
gästgivargård från 150 i januari till 34 i april och
antalet hästar, som utgick under samma tid, från 254
till 42. Ännu tydligare är nedgången år 1880: antalet
resenärer uppgick då under januari till endast två,
och tio år senare finns i gästgiveridagboken för
samma månad inte en enda resande antecknad.
Mehedeby är en ort i norra Uppland i Tierps socken.
Ännu i början av 1900-talet fanns det många
gästgivargårdar i trakter, som saknade
järnvägsförbindelse. Men alltefter som bilarnas
antal ökade, drabbades även dessa gästgiverier av
den moderna tidens krav på snabbare förbindelser
och lades ner en efter en.
Bilder - Gästgiveri & Skjutshåll
Gästgivargården i Bröms år 1904 med en hästskjuts
inne. Gästgivargården revs 1918. Bild: Kalmar Läns
Museum, ID: KLMF.A24596.
Häst och vagn med kusk. Bild: Föreningen Gamla
Halmstad, ID: FGH003855. Som vi ser är det en hel
del ojämnheter i vägytan.
Häst och släde. Gästgivare Kalle Karl Larsson,
Sällinge, Fellingsbro socken, 1910-tal. Bild: Örebro
läns museum, ID: OLM-2008-35-47.
Män på hästskjuts i en kärra (gigg), 1900 - 1920. Foto:
Karl Johan Pettersson. Bild: Västergötlands museum,
ID: 1M16-A165004:104.
Gästgivargård i Halland, 1863. Akvarell av Fritz von
Dardel (1817-1901). Bild: Nordiska museet, ID: 67493.
"Hur långt ha vi fram?", två män i en hästdragen kärra
med lera upp till hjulnaven. Teckning av Fritz von
Dardel 1839. Bild: Nordiska museet, ID: 67.481
Ur Yvre gästgiveridagbok för februari 1767,
Uppland.
Bild: Gästgiveri och skjutshåll, 1959.
Roddfärja i Hammar, Ytterlännäs socken,
Ångermanland, där Hammarbron ligger idag.
Bild: Det gamla Ytterlännäs.
Bönderna hade skyldighet att med häst utföra
skjutsar på land men även överfarter av vattendrag,
dvs färjetrafik.