Copyright © Hans Högman 2020-07-03
Socknen och sockenstämman i
Sverige
Inledning
Den kyrkliga ledningen i Sverige blev mer allt aktiv i
slutet av 1000-talet och under 1100-talet, vilket
bland annat resulterade sig i införandet av stift.
År 1164 blev Sverige egen kyrkoprovins med
ärkebiskop i Uppsala.
Först därefter skedde en verklig sockenbildning,
till stor del kopplad till byggande av sockenkyrkor
med begravningsplatser som var gemensamma för
flera byar, samt till tiondeinstitutionens införande,
som vid 1200-talets slut var helt reglerad i Sverige.
Bildandet av socknar skedde på olika sätt i olika
landskap. I Sverige fick socknen och dess invånare
en självständighet av ett slag som var okänd i den
kanoniska rätten.
I landskapslagarnas kyrkobalkar är prästen och
sockenborna två parter med ömsesidiga rättigheter
och skyldigheter.
Kyrkobalk var under medeltiden den lagtext som
innehöll kyrkorätten, det vill säga den
offentligrättsliga regleringen av förhållandet mellan
å ena sidan staten, landskap, socknar och enskilda
och å andra sidan kyrkan. De svenska
landskapslagarna inleddes med en kyrkobalk som
reglerades socknarnas skyldighet att bygga och
underhålla kyrka, deras rätt att utse präst och
klockare samt deras skyldighet att underhålla dessa
och betala för deras tjänster, vilka de å andra sidan
var skyldiga att utföra. Upplandslagens kyrkobalk
blev med tiden den allmänt använda. Vissa
gemensamma regler infördes i 1571 års
kyrkoordning, men annars gällde Upplandslagens
kyrkobalk fram till 1686 års kyrkolag.
Redan på medeltiden fick socknen funktioner som
inte direkt hade med kyrkan att göra där
sockenmännen själva dömde i vissa mål. Detta
resulterade i en utveckling mot formella
sockenstämmor. Kyrksocknarna är således
ursprunget till den civila lokalförvaltningen i
Sverige, den som numera utövas inom ramen för
kommunerna.
Samtliga svenska socknar har sen 1682 i sin tur
varit administrativt uppdelade i rotar. Bönderna i
en rote hade gemensamt ansvar för olika uppgifter,
exempelvis militär rotering (soldatrote,
båtsmansrote eller ryttarrote), fattigvård
(fattigrote), årliga husförhör (husförsrote), med
mera.
Under 1600-talet fanns en tendens till att
sockenborna, indirekt genom kyrkoråd eller direkt
genom sockenstämmor, alltmer medverkade i
styrelsen av kyrkorna.
Under 1600-, 1700- och 1800-talen utvecklades
sockenstämmorna till betydelsefulla lokala
förvaltningsorgan. De beslöt framförallt om kyrkans
ekonomi och byggande samt om ordningen i
kyrkan.
Genom utövandet av sockentukt och beslut kring
fattig- och sjukvård fick sockenstämman ett mer
övergripande ansvar för organiserandet av det
lokala samhället. Sockenstämman bestod av
kyrkoherden och hans församling, där de besuttna
husbönderna var de tongivande. Denna
sockensjälvstyrelse låg sedan till grund för de
landskommuner som bildades 1862.
Socknen
Socknen hade således två funktioner integrerade i
en och samma kropp, dels som kyrksocken
(landsortsförsamling) och som dels borgerlig
socken (sockenkommun) som var det lokala styret.
Socknen var ett administrativt område bestående
av flera intilliggande byar och tätorter. Socknen
hade en sockenkyrka, styrdes av
sockenstämman, och var en föregångare till
dagens kommuner.
Begreppet socken har även använts som enhet för
fastighetsredovisning (jordebokssocken, senare
jordregistersocken).
Bilden visar
sockenkyrkan i
Härkeberga
,Enköpings
pastorat,
Uppsala stift.
Wikipedia.
PDM.
Kyrkan är en
medeltida
salkyrka byggd i gråsten och tegel. Långhus, kor och
sakristia byggdes mellan 1280 och 1310 medan
vapenhuset tillkom 1475-1480. Orgelläktaren
byggdes år 1773 och själva orgeln tillkom 1811.
Klockstapeln är från andra hälften av 1600-talet.
I södra och mellersta Sverige infördes
sockenindelningen tidigt och har inte genomgått
några genomgripande förändringar efter
reformationen. I skogsbygderna tillkom på olika håll
kapell, vilka så småningom kunde avskiljas till egna
församlingar och betraktas som socknar. I särskilt
stor omfattning skedde detta i Norrland. Som mest
har det funnits drygt 3000 socknar i Sverige.
Socknarna var från 1682 administrativt indelade i
rotar. Bönderna i en rote hade gemensamt ansvar
för olika uppgifter, som rotering (soldatrote,
båtsmansrote eller ryttarrote), fattigvård
(fattigrote), årliga husförhör (vid husförsrote), mm.
Socknarna styrdes av sockenstämman, som en
administrativ enhet.
Sockenstämman
Sockenstämman var det högsta beslutande
organet i respektive socken fram till 1862 års
kommunalförordningar, då socknen delades i en
kyrklig och en borgerlig kommun.
Ett separat kyrkoråd inrättades redan 1817, och
kommunalreformen 1862 innebar i praktiken bara
att sockenstämman bytte namn till
kommunalstämma.
Bilden visar en kommunalstämma (sockenstämma)
i Bodums socken, Ångermanland mellan 1900 och
1910. Nordiska museet. Wikipedia. PDM
Sockenstämman som institution uppkom sannolikt
samtidigt som de första socknarna. De tidiga
sockenstämmorna fattade beslut om underhållet
av kyrkan och förvaltningen av dess tillgångar. Vad
man känner till ägnade sig sockenstämman inte åt
rättsskipning under katolsk tid eller årtiondena
efter reformationen.
Vid Uppsala möte 1593 restes krav på skärpt
religiös kontroll och sedlig förnyelse. Detta blev
startpunkten för sockenrättsskipningen, som
sedan utvecklades under 1600-talet, bland annat
genom införandet av sexmän.
Genom riksdagsbeslut fastslogs att befolkningen
skulle vara med och döma syndarna.
Den rättsliga grunden för sockenstämmornas
verksamhet förblev dock länge vag. I 1650 års
prästprivilegier fastslogs att prästerskapet skulle
ställa dem inför rätta som på olika sätt förbrutit sig
mot Guds bud.
Relationen gentemot den världsliga rättvisan
nämndes däremot inte. Länsman och
fjärdingsman blev ansvariga för att verkställa
straffen.
Karl XI styrde över mycket av
sockenrättsskipningen till världsliga domstolar.
Efter en resolution 1684 lades mål om
förmyndarskap, testamenten, tvister om bänkrum
och gravställen, oljud, trätor och slagsmål i kyrkan
samt eder och sabbatsbrott helt under världslig
jurisdiktion. Genom 1686 års kyrkolag
begränsades kyrkans rättsskipning ytterligare.
I 1723 års prästprivilegier sades att sockenstämma
skulle hållas två gånger om året, efter kallelse av
kyrkoherden, som även fungerade som ordförande
och skrev protokoll. Två stämmor om året var ett
minikrav, fler stämmor kunde hållas efter behov.
Enligt samma privilegier var alla ”sockenmännerna”
tvungna att delta.
Sockenman är en äldre benämning på en person
som har rösträtt på sockenstämman. Under äldre
tid var det fullvärdigt besuttna bönder - alltså
skatte-, frälse- och kronobönder - som hade rösträtt
på sockenstämman, det vill säga de som betalade
årliga räntan.
På 1800-talet ändrades regelverket och betald
mantalsränta blev istället utgångspunkten för vem
som var fullvärdig sockenman. Begreppet försvann
med införandet av 1862 års
kommunalförordningar.
Före 1817 fanns ingen lag som reglerade
sockenstämmans verksamhet. En tidigare
författningsregleringen av sockenstämmans arbete
var paragraf 23 i 1723 års prästprivilegier. Där
stadgas att prästen skall hålla två årliga
sockenstämmor och att ”alla sockenmän” har
skyldighet att delta. Något mer än att stämman
består ordföranden-prästen och sockenmännen
stadgas inte.
Däremot fanns inga bestämmelser om hur
besluten skulle fattas, verkställas eller överklagas.
Inte heller 1734 års lag ger några besked om detta.
Med 1817 års förordning författningsreglerades
området. Denna förordning rörande
sockenstämmor och kyrkoråd bekräftade i
praktiken bara äldre praxis och ändrade egentligen
inte något. En nyhet var dock att ett kyrkoråd ska
väljas i varje socken.
Präst och kyrkvärdar var självskrivna i kyrkorådet,
därutöver skulle fyra till åtta ledamöter väljas.
Sockenrättsskipningen överfördes helt och hållet till
kyrkorådet.
1843 års förordningar om sockenstämmor och
sockennämnder innebar däremot en större
förändring. Förordningen innehöll visserligen inget
nytt om sockenstämmans form, men nu infördes
sockennämnd som skulle väljas av stämman. Den
skulle bestå av en vald ordförande (inte
nödvändigtvis kyrkoherden) och ett ”lämpligt” antal
ledamöter valda på två år.
Sockennämnden fick inte många direkt angivna
ansvarsområden; den skulle handlägga hälsovård
samt ordning och sedlighet men för övrigt sköta de
ärenden som sockenstämman sköt över till den.
Detta innebar att den verkställande organisationen
av sockenstämman nu får anses vara delad;
sockennämnden för de borgerliga frågorna och
kyrkorådet för de kyrkliga.
Vilken typ av ärenden behandlades på
sockenstämman?
Vilka frågor skulle den lokala självstyrelsen ha
ansvaret för och hur skulle dessa frågor
handläggas?
I 1723 års prästprivilegier anges sockenstämmans
ansvarsområde på ett mycket övergripande sätt
som ”kyrkans angelägenheter” samt frågor som
angår socknens ”tarvor och beställningar”. Däremot
nämns särskilt att stämman ska granska kyrkans
räkenskaper.
I förordningen 1817 anges det övergripande i
paragraf 6 att stämman ska handlägga ”kyrkans
vård samt socknens hushållning och allmänna
angelägenheter”.
Sedan följer exempel på olika frågor angående
kyrkan och dess personal såsom val av
förtroendemän och ombud,
”undervisningsanstalter”, socknens finanser,
fattigvård, sockenhantverkare, brandskydd,
skottpengar, sockenmagasinsfrågor, hälsovård och
allmän uppsyn över ordning och sedlighet.
Kyrkans angelägenheter har stått i centrum för
sockenstämman alltsedan prästprivilegierna 1723.
Det gäller framförallt skötseln av själva
kyrkobyggnaden och dess inventarier, prästgården
och andra socknens byggnader liksom de medel
och egendomar som tillhörde kyrkan som juridisk
person. Prästval förrättades på sockenstämman
liksom val av andra funktionärer som klockare och
organist.
Fattigvården har varit av stor betydelse för
socknen och från 1842 även skolan.
Med folkskolestadgan 1842 blev en folkskola
obligatorisk i varje socken och ett nytt organ
infördes därmed, skolrådet. Prästen var
självskriven ordförande även där.
Cirka en tredjedel av sockenstämmans möten
handlade om frågor om reparationer eller
ombyggnationer av kyrkan och prästgården. Andra
frågor var val av sockenskrivare, sexmän,
kyrkvärdar, kyrkvaktare, klockare, organist och
sockenskräddare. Frågor rörande
sockenrättsskipningen var även vanliga.
Ytterligare frågor som behandlades var ärenden
om socknens ekonomi samt frågor om fattigvård,
sockenmagasin, undervisning och liknande.
Sockenstämman som institution förändrades under
1700-talet och ärenden som rörde sockenmagasin,
brandskydd och fattigvård blev vanligare, samtidigt
som sockenrättsskipningen minskade i betydelse.
Det är en utveckling som fortsatte under 1800-talet,
då fattigvård och andra sociala frågor blev en allt
större del av sockenstämmans verksamhet.
Folkskoleundervisningen blev som sagt en
angelägenhet för socknen år 1842.
Sockenstämman fick således ofta hantera ärenden
där man skulle välja personer till olika
förtroendeuppdrag i socknen såsom sexmän,
nämndledamöter, eventuella ordningsmän och
liknande.
Att bli sexman var inte alltid populärt med dess
arbetsuppgifter som insamling av socknens medel,
uppsikt över fattiga, rapportering av sedlighet etc.
Det finns många exempel på val av förtroendemän
där personer inte velat åta sig dem och ville bli av
med dem så fort som möjligt.
Det fanns även val som stämman enligt lag var
skyldig att förrätta. Det var bl.a. val av
nämndemän till häradsrätten, ledamöter i
ägodelningsrätt etc. Från 1830 skulle stämman
även utse fjärdingsman, som egentligen inte var
en förtroendeman utan en tjänsteman på
sockennivå.
Väghållningen inom häradet, brounderhåll och
skjutsplikt var andra typiska frågor. Detta slag av
ärenden krävde dessutom förhandlingar mellan
kronobetjäningen och sockenrepresentanter från
ett större område.
Stämman utsåg också de som skulle sköta
brandsprutan, med benämningen ”Officianterne
vid Socknens Brandredskap”.
Brandskyddet blev allt viktigare för socknen. Man
behandlade frågor om brandskyddet i socknen,
exempelvis anskaffning av sprutor och andra
redskap, både för kyrkan och för gemensamt bruk
samt utsåg brandrotemästare. Stämman valde
även ledamöter till lokala och regionala
brandstodssällskap.
Sockenstugan
Sockenstugan var den byggnad där
sockenstämman hade sina möten, eller för andra
slags möten, till exempel kyrkostämman.
Sockenstugor byggdes i Sverige från 1600-talet och
framåt, men ännu i slutet av 1800-talet saknade
många orter en egen sockenstuga. De boende i
socknen, prästerna undantagna, hade en
förpliktelse att bidra till kostnaderna för
underhållet av sockenstugan. Sockenstugan låg
vanligtvis intill kyrkan.
Bilden visar sockenstugan i Ulrika socken,
Linköpings kommun, Östergötland. Wikipedia.
PDM.
Omröstningar
Vanligen fattade sockenstämman konsensusbeslut
och eventuella omröstningar gjordes efter mantal.
I ”sockenstämmoideologin” var idealet är att
socknens kloka och opartiska förvaltare, dvs pastor,
kyrkvärdar, sockennämnd mm, lade fram förslag,
som man sedan dryftade för att komma fram till
den ”rätta” slutliga lösningen. Därefter samtyckte
alla enhälligt till den dryftade lösningen. Det starka
konsensusidealet gjorde att motsättningar i regel
löstes med kompromisser.
Om däremot enhälligheten bröts av att någon
sockenman vidmakthöll en avvikande mening blev
det besvärligare.
I sådana fall stadgade 1817 års förordning röstning
efter mantal med majoritetsbeslut som utväg ur
oenigheten. Majoritetsomröstningar hade använts
även tidigare vid val av förtroende- och tjänstemän.
Men då fanns inte problemet med att den som inte
samtyckte pålades en ekonomisk börda mot
dennes vilja. Den ekonomiska bördan att
underhålla exempelvis klockaren fanns ju där
redan, det var bara innehavaren som skulle utses.
Även i andra frågor blev bindande majoritetsbeslut
allt vanligare under 1800-talet; i olika takt i olika
socknar.
Hur ofta hölls möten?
De i 1723 års prästprivilegier föreskrivna två
sockenstämmorna per år var nästan alltid för lite
(liksom de tre lagstadgade kommunalstämmorna
efter 1862).
Det fanns många andra lagfästa anledningar att
kalla till stämma. Det var inte enbart av ett
lagmässigt tvång som man samlades i
sockenstugan.
En uppgång av antalet stämmor per år sker under
1800-talets första decennier då den lagstiftning
som fanns la allt fler uppgifter på sockenstämman.
Antalet ärenden per stämma var i regel ganska få
enligt stämmoprotokollen. Man betade av ärenden
i den takt det behövdes istället för att samla
ärenden i hög i väntan på ett större sammanträde.
Två obligatoriska sockenstämmor per år, höst och
vår, förutsattes i 1723 års prästprivilegier och som
lagstadgades 1817 och 1843. Efter 1862 var tre
stämmor obligatoriska.
Prästen skulle kalla till stämma mellan 8 - 14 dagar i
förväg från predikstolen. Vid behov kunde
stämman hållas oftare än de två obligatoriska och
den kunde också hållas på församlingens begäran.
Det var prästen som förde protokoll vid stämman,
men detta skulle justeras och läsas upp i kyrkan.
Socknen och sockenstämman
Vilka hade rätt att delta och rösta på
stämman?
Ledamöter på sockenstämman var prästen och
sockenmännen och prästen var den självklare
ordförande på sockenstämman. I prästprivilegierna
1723 sägs att ”alla sockenmän” ska delta i stämman.
Det är dock inte klart uttryckt i denna förordning om
man med ”sockenmän” menar alla manspersoner i
socknen eller alla hemmansägare /
hemmansbrukare. Detta specificeras först i 1817 års
förordning som ägare av i mantal satta fastigheter,
dvs hemmansägare.
Närvaron på stämman antecknades sällan i
protokollen och protokollen redovisar bara i
undantagsfall vilka som deltagit i diskussionerna.
När närvaron har antecknats så har det i regel skett
övergripande. Det var egentligen enbart de som
ansågs ”betydelsefulla” i socknen som antecknats
som närvarande. I ett stämmoprotokoll från Turinge
socken i maj 1816 har närvaron antecknats som
herrarna Elgenstierna, Iggberg och Besk och ”en
större samling af socknens allmoge” som närvarande.
Det samma gäller om vilka som yttrat sig på
stämman. Ståndspersonernas inlägg har refererats i
detalj, ibland med krav att deras inlägg skall intas
ordagrant i protokollet.
De som normalt sett deltog på sockenstämman var i
regel representanter för socknens gods (ägarna eller
deras förvaltare), socknens ”bättre bönder”, ofta med
titlar som kyrkvärd, nämndeman eller rusthållare
samt en skara av övriga bönder, främst
skattebönder.
Torpare kunde åläggas bidra till olika arbeten och
utgifter utan att de haft något inflytande på besluten.
Deltagande på stämman från icke-jordägande
grupper som torpare, drängar och arbetare var
begränsat; även om de har kunnat vara med på
stämman har de ingen möjlighet att agera.
År 1815 var det ännu inte reglerat i lag vilka som fick
vara med på stämman, hur stämman skulle fatta
beslut eller i vilken grad dessa beslut var bindande.
Olika bestämmelser förutsatte dock att
majoritetsbeslut kunde fattas.
Förordningen från 1817 formaliserade de tidigare
spridda reglerna om rösträtt på sockenstämman.
Rösträtt på stämman hade enligt förordningen de
personer i socknen som var ägare av i mantal satta
fastigheter, dvs hemmansägare. Landbor
(arrendebönder) kunde dock få rösta om jordägaren
skriftligen givit dem rätt till det.
Det stadgades också att det var förbjudet för andra
att ”intränga" på stämman, dvs sammanträdena
skulle vara slutna. Det är nu klart utsagt att beslut
fattade på stämman gäller också för de icke
närvarande. Nu fanns således klara regler avseende
detta.
Redan 1824 kom en viktig förändring. I frågor som
inte gällde avgifter till socknen, utan ”hwad för
ordning och sedligheten ... iakttagas bör” utsträcktes
rösträtten även till personer som brukade annans
mark, utan att särskild fullmakt behövdes. Dvs, man
kunde nu rösta efter andra principer än mantal i de
frågor som inte rörde kommunala pålagor.
Deltagarna på sockenstämman var inte längre en lika
klart avgränsad grupp.
Enligt 1817 års förordning kunde stämman fatta
bindande beslut även för dem som inte var
närvarande. Förordningen innehåller en paragraf om
att ”Ledamots frånwaro ej må hindra Stämmans
fortgång”.
En svaghet i 1817 års förordning var att den inte
innehöll någon gräns för hur många
röstberättigade deltagare som det krävdes för att
beslut skulle kunna fattas. För att hårdra det, skulle
en enda röstberättigad kunnat styra och ställa på
stämman om ingen annan röstberättigad var
närvarande.
Reglering av detta saknades även i 1843 och 1862 års
lagstiftning. Därför finner man ibland möten där
stämman uppskjutit beslut på grund av dålig
närvaro.
Med 1843 års förordning kom nya stadganden
avseende rösträtt och röstberäknande. Som tidigare
omfattade rösträtten jordägare eller arrendatorer
som fått ägarens fullmakt.
Nu fick även de som inte ägde jord men erlade en
viss minimisumma i statsskatt på sin inkomst och
förmögenhet (bevillning) rösträtt.
Rösträtten beräknades så att 2 rd 24 sk i bevillning
sattes lika med innehav av 1/16 mantal.
Liksom tidigare stadgades att stämmoordföranden
kunde kasta ut icke röstägare från stämman om de
uppförde sig ”oskickligt”. Icke-jordägare fick från
1843 med andra ord ett större inflytande.
Med 1862 års kommunalförordningar infördes den
så-kallade fyrkskalan. Fortfarande jämfördes
ägande av i mantal satt jord med bevillning för
inkomst eller förmögenhet. Nytt var däremot att en
ny räkne-enhet för röster infördes, ”fyrk”. Vidare var
brukare av annans jord nu likställda med jordägare.
Jorden som rösträttsgrund kom dock att avvecklas i
och med att man 1863 avskaffade räkningen av
mantal och nu bara gick efter bevillning; bevillning
för jordbruksfastighet skulle dock räknas dubbelt, så
den gamla proportionen bibehölls.
Vad gäller deltagande på stämman sker under 1800-
talet en förändring som innebar en breddning av
deltagandet. Från uteslutande jordägare 1817 till
även andra skattebetalare 1843 och från 1862 även
landborna, som vid denna tidpunkt nu kallade
arrendatorer.
Sockenstämman var således böndernas och
ståndspersonernas mötesplats, inte torparnas,
drängarnas eller arbetarnas.
Var låg makten i sockenstämman?
Med sockenförordningen 1817 lades makten vid
röstandet formellt till ägarna av i mantal satt jord.
Graderingen av sockenmännens röster stod i
proportion till respektive sockenmans hemmans
åsatta mantal.
Spånga socken behandlade i maj 1819 ett ärende
rörande huruvida man skulle man bygga om
kyrktornet eller bygga en separat klockstapel. Vid
stämman räknade man mantal för de sex
närvarande sockenmännen och kom fram till att man
skulle reparera kyrktornet.
Fem personer har röstat med bråkdelar av mantal,
men den sjätte deltagaren, en trädgårdsmästare
Lagerbom med fullmakt från greve Trolle Bonde på
Hässelby, avgjorde frågan med sina 15 ½ mantal. De
mindre gårdarnas sammanlagda mantal stod sig slätt
mot greve Trolles 15 ½ mantal.
Stora godsägare satt således på många röster medan
små gårdar inte ens kom upp i en hel röst.
Generellt sett hade godsägarna en starkare ställning
på stämman än skattebönderna och skattebönderna
i sin tur en starkare än frälsebönderna medan
torparna inte hade föga att säga till om.
1817 års förordning om röstning efter mantal skall
inte ses som ett nytt påfund. Även tidigare röstade
man efter jordägande, utan förordningen 1817 satte
helt enkelt tidigare praxis på pränt.
Sockenman
Sockenman var benämningen på en person som
hade rösträtt på sockenstämman. I äldre tider var
det inte klart uttryckt i lag vilka som avsågs med
sockenmän men naturligtvis fanns det en praxis även
om den inte fanns inskriven i lag. Sannolikt var det
besuttna bönder - alltså skatte-, frälse- och
kronobönder - som hade rösträtt till sockenstämman
även före 1817, dvs de som betalade den årliga
räntan.
År 1817 ändrades regelverket och betald
mantalsränta blev istället utgångspunkten för vem
som var fullvärdig sockenman.
Begreppet sockenman försvann med införandet av
1862 års kommunalförordningar.
Kontroll av inflyttningen till socknen
Socknen skulle också kontrollera inflyttningen till
socknen. För att skydda socknen mot att behöva
försörja främmande fattiga bestämdes 1788 att inga
gamla eller mindre arbetsföra tjänstehjon fick antas i
socknen utan att sockenborna via sockenstämma
givit sitt godkännande. Kontrollen av mantalslängden
var här av stort intresse för sockenmännen. Denna
rättighet att granska och underkänna eventuella
inflyttare upphörde med fattigvårdslagen 1847.
1842-års folkskolestadga
Enligt 1842-års folkskolestadga skulle det finnas
minst en skola i varje socken och stadsförsamling.
Denna skola skulle vara permanent och ha en
godkänd lärare. Anspråken var således en skola per
socken och en lärare per skola. Någon klassindelning
fanns inte utan alla åldersgrupper skulle gå i samma
klass. Skolan skulle drivas lokalt, dvs av socknen.
Folkskoleundervisningen blev således en
angelägenhet för socknen år 1842. Sockenstämman
hade dittills haft fattigvården som sin viktigaste
uppgift.
Folkskolan togs emot med måttligt intresse.
Bondebefolkningen, som skolan främst var avsedd
för, var inte övertygade att den behövdes. I
välbärgade hem och bondehemman fortsatte man
som tidigare med hemundervisning. När den
allmänna folkskolan inrättades 1842 fanns ingen
skolplikt för barnen utan folkskolan medförde
enbart en plikt för socknen att inrätta en skola.
Skolplikt för barnen infördes först med 1882 års
folkskolestadga.
När socknen 1862 klövs i en borgerlig kommun och
en kyrklig församling följde skolan med kyrkan.
Begrepp
Mantal och mantalsränta
Mantalsränta, även extra ordinarie ränta, var en
sammanfattande benämning på ett antal
extraskatter, bevillningar, som under 1600-talet
beviljades av ständerna vid behov, men som
samlades och permanentades 1718 under
benämningen Hemmantalsränta. Skatterna
betalades i förhållande skattekraften mätt i mantal.
Vid sidan av mantalsräntan togs även
jordeboksräntan ut, även kallad ordinarie ränta.
Bevillning är en extra skatt som staten tillfälligt tar
ut när de ordinarie inkomsterna inte räcker till.
Ordet ”bevillning” började användas på 1600-talet;
riksdagen ”beviljade” de tillfälliga skatterna. Under
det tidiga 1700-talet blev pålagan i stort sett
permanent och kallades ”allmän bevillning”.
Ett mantal, eller hemmantal, var en kameral
taxeringsenhet, ett besuttenhetsmått, som utgjorde
grund för beskattning i Sverige. Mantalet beräknades
som regel i åker- och ängsmark, och uppskattades i
tunnor (tunnland) och kappar efter hur mycket säd
man kunde odla på marken. Skogsdungar och
tomter räknades bort.
Hemmantalet utgjorde ett mått på gårdens
skattekraft och de skatteprestationer (eller
"arrenden") som hemmanet skulle prestera.
Ursprungligen var måtten 1, ½ eller ¼.
Hemmansklyvningar och nedskrivningar av mantalet
(förmedling) ledde efter hand till förskjutningar i
kvoterna (till exempelvis till ¾ eller ⅛), och efter
några generationers arvskiften till väldigt
svårhanterliga kvoter.
Fyrk
Fyrk var ett mynt, slaget i Sverige första gången 1478.
Fyrk eller fyrktal var även med graderad rösträtt
det mått som användes för att ange röststyrkan i
kommuner på landet. Fyrktalet beräknades efter
beskattningen, och var i det avseendet en
föregångare till dagens skattekrona.
Enligt 1862 års kommunallagar beräknades
fyrktalet på följande sätt:
För den jord som var satt i mantal motsvarade ett
helt mantal hundra fyrkar, oavsett vilken skatt som
jorden taxerades för.
För övriga beskattningsföremål (icke mantalssatt
jord och andra fastigheter, frälseräntor och andra
inkomster) beräknades fyrktalet utifrån en
komplicerad modell, där den totala utdebiteringen
från sådana beskattningsföremål dividerades med
det sammanlagda antalet mantal i kommunen. Det
belopp som då erhölls avrundades uppåt till
närmaste hela riksdaler (krona). En hundradel av
denna summa motsvarade i sin tur en fyrk.
Den graderade rösträtten i kommunala val
inskränktes successivt och avskaffades helt 1918,
men fyrktalet behölls fram till 1937 för att beräkna
vägavgifter med mera.
Sockenskrivare
Sockenskrivaren var en avlönad skrivare som
verkade i socknen med att i första hand se till att
underlag för skatteuppbörd fanns och var korrekta,
inklusive kvittensen på betald skatt, men bistod även
sockenmännen i diverse ärenden mot myndigheter.
Sockenskrivarens uppgifter utfördes före 1675 av
sockenlänsmannen. Därefter användes sockenskrivare
och de fanns kvar fram tills kommunreformen 1862
blivit fullt genomförd. Sockenskrivaren valdes på
tinget eller sockenstämman, utnämndes av
landshövdingen och avlönades av bönderna.
Sockenskrivaren var ofta en kronans tjänsteman och
var också ansvarig för att på sockenstämmans
vägnar föra dess protokoll och ansvara för
sockenkassan.
Sexman
Sexmännen var ursprungligen sex till antalet, därav
namnet. Antal sexmän i socknen kom senare att bero
på dess storlek. Vid Uppsala möte 1593 restes krav
på skärpt religiös kontroll och sedlig förnyelse. Detta
blev startpunkten för sockenrättsskipningen, som
vidare utvecklades under 1600-talet, bland annat
genom införandet av sexmän. De var med andra ord
en slags ordningsmän för kyrkotukt och ordning i
socknen inklusive sedlighetsbrott.
Sexmännen valdes av sockenstämman och var ett
förtroendeuppdrag. De var kyrkans ordningsmän i
socknen och hade ansvar för att beslut som tagits av
sockenstämman verkställdes.
Sexmännens uppdrag var i början att se till att
kyrkotiondet betalades in av bönderna. De
ansvarade även för underhållet av
kyrkobyggnaderna och prästgårdarna, samt för att
vara prästerna behjälpliga i diverse ärenden.
Sexmannen är också ledamot av sockenrätten, samt
kontrollant vid kyrkvärdarnas redogörelser, och
dylikt. Sexmännen anlitades även av kronan vid
taxering av brännvinsbränning och mantalsskrivning.
Under 1700-talet blev de också socknens moralpolis
(”skvallertackor”) med uppgifter som att rapportera
otukt och ogudaktigt leverne till prästen. Sexmannen
utsågs efter socknens roteindelning (därav även
kallad rotemästare) och erhöll som ersättning för
sysslan andel i kyrkböterna. Sexmännen har normalt
varit bönder, inte ståndspersoner.
Genom 1862 års kommunalreform avskaffades
systemet med sexmän, och de flesta av deras
arbetsuppgifter övergick till fjärdingsmännen.
Klockare
Klockare eller klockringare var ett kyrkligt ämbete,
som ursprungligen hade uppgiften att vårda kyrkan
och dess inventarier samt ombesörja
klockringningen.
På 1600-talet skulle klockaren även undervisa i sång
och leda kyrkosången om en särskild kantor inte
fanns. Vid samma tid fick klockaren även uppdrag att
lära ungdomen att läsa och skriva. Detta medförde
att klockarsysslan ofta gavs åt en präst.
Efter folkskolereformen 1842 medgavs rätt att förena
klockar- och skollärartjänsten. Likaså blev klockaren
ofta organist, i de kyrkor där en orgel införskaffades.
Förutom klockarboställe ingick länge i klockarens
inkomst så kallat offer samt avgifter i samband med
hans förrättningar. År 1883 bestämdes att klockaren
i stället skulle åtnjuta fast lön.
Kyrkvärd
En kyrkvärd är en lekman utsedd att hjälpa till vid
gudstjänster.
År 1883 överfördes, genom ett kungligt utslag, även
allt ansvar för medlen i sockenkyrkorna helt till
kyrkoråden. Därmed försvann mycket av
kyrkvärdarnas förvaltningsuppdrag.
Kvar bland kyrkvärdens förvaltningsuppgifter fanns
nu bara ansvaret för de kyrkliga inventarierna.
Kyrkvärdens ansvar vid gudstjänstfirandet fanns
dock kvar; textläsningar, delaktighet i förbön,
ljuständning, kollektoffer och medhjälp vid
nattvardsutdelandet.
Utanför gudstjänsten hade kyrkvärden även som
arbetsuppgift att bland annat hjälpa prästen med de
liturgiska kläderna och ta hand om nattvardskärlen. I
en del församlingar hade kyrkvärden även uppgifter
vid dopgudstjänster och begravningsgudstjänster.
Kyrkvärdarna ansvarade också oftast för
sammanräkningen av den upptagna kollekten på
delegation från kyrkoherden.
Som kyrkvärdar har bara bönder varit tänkbara.
Lösdrivare
Socknen var även ålagd att kontrollera lösdrivare
(försvarslösa), dvs personer utan lagstadgad
årstjänst. Till en början låg tillsynen av försvarslösa,
liksom möjligheten att sätta dem i tvångsarbete, på
länsstyrelserna och kronobetjäningen. I 1833 års
stadga gavs dock sockenstämman rätt att ”frikalla"
personer som försörjde sig på ärligt sätt. 1846 års
stadga gav socknen både större ansvar och mer
kontroll över icke-kriminella lösdrivare.
Inom sockennämnden skulle minst två
tillsyningsmän utses för att ha uppsikt över
lösdrivarna och fick även husbonderätt över dem. År
1853 ökades socknens makt betydligt genom att
lösdrivarna på sockennämndens eller
tillsyningsmännens förslag kunde dömas till statligt
tvångsarbete om de ansågs lata eller uppfört sig illa.
Fjärdingsmannen
Fjärdingsmannen var en oavlönad hjälpreda och
ordningsman i socknen underställd kronofogden och
länsmannen.
Fjärdingsmannen utsågs bland skatte- och
kronobönderna och var således underställd
kronobetjäningen. År 1830 fastslogs att denna tjänst
var ett menighetsbestyr som alla bönder i socknen
skulle delta i, inklusive frälsebönder.
Fjärdingsmännen, dvs det lokala polisväsendet, blev
därmed en kommunal angelägenhet, även om
fjärdingsmannen även i fortsättningen var den
statliga förvaltningens förlängda arm. Åtminstone
sen 1830 bör sockenstämman ha utsett
fjärdingsmän, även om detta reglerades först med
stadgan om fjärdingsmän 1850.
Sockenhantverkare
Socknen skulle fylla en rad övervakande funktioner.
Således skulle sockenhantverkarna (sk. gärningsmän)
godkännas av sockenstämman för att få slå sig ner i
socknen.
Sockenskräddare var en skräddare som verkade på
landsbygden, dvs utanför staden där annars
hantverkare inom skråna verkade.
Sockenskräddaren utsågs av sockenstämman och
beslutet lagfästes i häradsrätten. Skräddaren var
oftast kvalificerad och ansluten till skrået och betalade
en skatt som kallades gärningsören.
Vid sidan av sockenskräddare fanns även
byskräddare, som verkade utan krav på kvalificering
eller att bli utsedda av sockenstämman.
På likartat sätt som för skräddare kunde
sockenstämman också utse sockenskomakare,
smeder, murare och glasmästare.
Skråtvånget upphörde 1846 och varje socken själv
fick därefter bestämma vilka och hur många
sockenhantverkare den ville ha. Med
näringsfrihetslagen 1864 blev det fritt för alla att
bedriva hantverk och andra näringar på landet, varför
socknens befattning med dessa frågor upphörde.
Nämndeman
Bisittarna i häradsrätten (den lokala domstolen på
landsbygden) var nämndemännen (tolvmännen)
som tidigare utsetts av häradsrätterna själva, men
kom från 1823 att utses av sockenstämman. Från
detta år skulle sockenstämman välja nämndemännen
bland socknens bönder. Varje socken hade ofta ett
bestämt antal av posterna på sin lott.
Från 1863 valdes de av kommunalstämman. Den
främste bland de tolv, som haft sitt uppdrag under
längst tid, benämndes "äldste".
Sockenmagasin
Ett sockenmagasin var en förrådsbyggnad avsedd för
förvaring av spannmål. Bönderna i socknen kunde
förvara spannmål här och även låna under nödår.
Därigenom skulle priserna variera mindre från år till
år.
De första sockenmagasinen byggdes i början av 1700-
talet. Fram till 1759 ökade antalet snabbt, men det
året utfärdades en bestämmelse om möjlighet till
tvångsanslutning vilket gjorde att nybyggnationen
avstannade. Inte förrän i början av 1800-talet tog den
fart igen.
Under 1800-talet förändrades sockenmagasinens
verksamhet något. År 1813 blev det möjligt att
använda sockenmagasinen till att finansiera fattigvård
och liknande. År 1817 fick sockenstämman inflytande
över magasinen och från 1843 full kontroll. 1863 blev
det tillåtet att omvandla spannmålsfonderna till
penningfonder.
Fattigvården
Fattigvården har varit en sockenangelägenhet
sedan långt tillbaka. Socknen fick rätt att ta ut
”kommunalskatt” med 1811 års kungörelse och
underhåll av de fattiga. Nya fattigvårdslagar kom
under 1800-talet; 1847, 1853 och 1871. Lagen 1847
stadgade att den år 1843 inrättade sockennämnden
skulle ha ansvar för fattigvården i socknen.
Efter reformationen på 1500-talet var det formellt
staten som skulle stå för fattigvården. I praktiken var
det dock fortfarande socknarna som fick ansvara för
fattigvården. Den traditionella fattigvården på
landsbygden var rotegång.
Enligt fattigvårdsförordningen från 1642 skulle varje
socken inrätta ett fattighus eller en fattigstuga. Detta
krav återupprepades i 1686 års kyrkolag, men först
under 1700talet började fattigstugor inrättas i viss
omfattning. År 1734 blev fattigvårdsförordningen från
1642 med införandet av fattighus tvingande.
Trots detta infördes inte fattighus överallt, och även
där de fanns spelade rotegång och inkvartering
(inhysning) hos privatpersoner mot ersättning, ofta i
form av fattigvårdsauktioner, en större roll.
De äldsta fattigstugorna, även kallade sockengård, låg
intill kyrkan så att församlingsborna kunde medföra
gåvor (almosor) till de fattiga samtidigt som de besökte
kyrkan.
Genom 1847 års fattigvårdförordning fick
fattigvården en fastställd organisation. Enligt denna
skulle det i varje socken finnas en fattigvårdsstyrelse.
Offentlig hälsovård i socknen
Den offentliga hälsovården på landsbygden, om
man nu kan tala om en sådan, sköttes lokalt i
socknarna. År 1828 stadgades att socknens kyrkoråd
skulle ha uppsikt över hälsovården i socknen,
däribland vaccinationsväsendet och
barnmorskorna.
Under koleraepidemin 1831 förordnades om att en
hälsovårdsnämnd skulle inrättas i varje socken;
ledamöterna skulle väljas av sockenstämman men
landshövdingen skulle utse dess ordförande. Dessa
första kommunala hälsovårdsnämnderna överlevde
inte ens koleraepidemin. I förordningen om farsoters
hämmande från 1857 var det sockennämnden som
blev hälsovårdsansvarig, ett ansvar som år 1874 togs
över av kommunalnämnden.
Barnmorskan på landsbygden utsågs av
sockenstämman. Sedan 1700-talet reglerades deras
ställning av kungliga barnmorskereglementen.
Barnmorskan skulle ha examen från en
utbildningsanstalt i Stockholm och vara anställda av en
socken för att få utöva sitt yrke.
Enligt reglementet 1840 måste den som sökte friplats
vid barnmorskeutbildningen ha intyg från den socken
som förbundit sig att anställa henne genom ett
sockenstämmobeslut. I reglementet 1856, som gällde
seklet ut, stadgas att det är sockennämndens uppgift
att till sockenstämman föreslå villkor för antagande av
barnmorska.
Gällstämma
Gällstämma kallades före 1862 en sockenstämma,
som var gemensam för alla de socknar som hörde till
samma pastorat (gäll). Den hölls vid moderkyrkan och
behandlade angelägenheter, som angick hela
pastoratet. Kallas även pastoratsstämma.
Kommunalreformen 1862
Strukturen på sockenstämman, stadgad i 1817- och
1843 års förordningar, behölls i stort sett vid den stora
kommunalreformen 1862: sockenstämma och
sockennämnd döptes däremot om till
kommunalstämma och kommunalnämnd.
Antalet valda förtroendemän ökar: både stämma och
nämnd skulle nu ha valda ordförande och vice
ordförande. Nämnden blev ett mer renodlat
verkställighetsorgan; den skulle verkställa allt som
kommunen beslutade om samt ha uppsikt med den
verkställighet som andra handhade. Nämnden fick fler
arbetsuppgifter vad gällde kommunens ekonomi.
Prästen var inte längre stämmans obligatoriska
ordförande. Han fick däremot sitt eget kommunala
ansvarsområde, den rent kyrkliga socken
(kyrkoförsamlingen). Dvs, alla kyrkliga
angelägenheter avskildes nu från den borgerliga
kommunen. I den kyrkliga socknen skulle det finnas
kyrkostämma och kyrkoråd med uppgifter liknande de
borgerliga kommunala organen. I kommunreformen
anges att kommunalstyrelsen skulle syssla med
”gemensamma ordnings- och hushållnings-
angelägenheter”.
1862 års kommunreform trädde i kraft den 1 januari
1863.
Både kyrksocknen och sockenkommunen avskaffades
således som administrativ enhet vid
kommunreformen 1862, men jordregistersocknen
fortsatte att användas.
Socknarna ersattes 1862 med två nyskapade
förvaltningsorgan för samma geografiska enhet: den
borgerliga landskommunen och den kyrkliga
församlingen.
Deras högsta beslutade organ var alltjämt stämman,
d.v.s. kommunalstämman respektive kyrkostämman.
Eftersom dessa kommunbildningar vanligen
omfattade samma område som den gamla socknen
levde dock territoriernas identitet vidare. Därmed
fanns nu tre typer av borgerliga kommuner: städer,
köpingar och landskommuner samt en kyrklig:
församlingarna.
Vidare skapades 1862 en ny form av regionkommun,
landsting.
När socknen 1862 klövs i en borgerlig kommun och en
kyrklig församling följde skolan med kyrkan.
Kommunen hade för ett bra tag framöver ingen
befattning med skolfrågor.
Därefter har kommunindelningen förändrats genom
omfattande sammanslagningar 1952 och 1971.
År 1952 skapades storkommuner genom
sammanläggning av landskommuner och i många fall
upphörde då kopplingen socken-borgerlig kommun.
Då försvann de 2281 huvudsakligen sockenbaserade
kommunerna på landsbygden som kommunala
enheter och ersattes av 816 "storkommuner".
Den 1 januari 1971 infördes en enhetlig kommuntyp,
då samtliga tidigare landskommuner, städer och
köpingar ombildades till enbart kommuner. Genom
att de flesta kommuner innefattade såväl landsbygds-
som tätortsområden och alla hade samma juridiska
ställning fanns ingen anledning att ha kvar skilda
benämningar.
Relaterade länkar
•
Sockenstämmoprotokoll
•
Val av bondeståndets riksdagsmän
•
Riksdagens historia
•
Fattigvården
•
Sjukhushistoria
•
Sjukdomar och sjukvård förr
•
Fängelsehistoria
•
Kronoarbetskåren
•
Domstolsväsendet
•
Pensionens historia
•
Skiftesreformerna i Sverige
•
Svensk väghistoria
•
Gästgiverier och skjutshållning
•
Gamla jakt- och fångstmetoder
Referenslitteratur
•
Sockenstugans politiska kultur. Lokal
självstyrelse på 1800-talets landsbygd. Harald
Gustafsson, Stadshistoriska Institutet, Studier i
stads- och kommunalhistoria 6, 1989
•
Herraväldet i helgedomen: Uppsala domkyrkas
förvaltning cirka 1530–1860, Upplandsmuseets
skriftserie Nr 5, Örjan
Simonson/Upplandsmuseet, 2008
•
Kommunernas historia (sockenstämman)
Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 8. Kaffrer
- Kristdala / 1115-1118
•
Kommunernas historia (sid 672-676) i Nordisk
familjebok (andra upplagan, 1911)
•
Sockenkyrkorna - Kulturarv och
bebyggelsehistoria, Markus Dahlberg & Kristina
Franzén, Riksantikvarieämbetet 2008
•
Sockenbildningen i Sverige, doktorsavhandling,
Stefan Brink 1990
•
Wikipedia
Överst på sidan