Copyright © Hans Högman 2020-10-27
Svenska frivilligkåren i
Finland - 5
Svenska flygflottiljen F 19 -
organisationen och flygplanen
Inledning
Svenska frivilligflottiljen i Finland eller F 19
Finland var ett svenskt frivilligt flygförband som
bildade en flygflottilj som verkade 1940 i Finland
under vinterkriget.
Vid finska vinterkrigets utbrott var det finska
flygvapnet illa rustat för krig. Som en förstärkning
skänkte den svenska regeringen den 8 december
1939 åtta stridsflygplan till Finland; tre jaktflygplan
av typen Jaktfalkar J 6, tre spaningsflygplan av typen
Fokker CV-E S 6 samt två Bristol Bulldog J 7.
Flygplanen tillfördes det ordinarie finska flygvapnet
som kraftsamlade luftförsvaret i södra Finland.
För att hjälpa Finland gjorde den svenska flygstaben
redan den 14 december förberedelser för att sätta
upp ett frivilligt flygförband med en jaktflygdivision
och en bombflygdivision i norra Finland. Chef för
flottiljen blev den dåvarande majoren Hugo
Beckhammar och den 19 december påbörjades
organisationen av förbandet. Redan några dagar före
nyåret 1939 fanns cirka 240 frivilliga rekryterade,
som med tåg reste från Haparanda till Kemi i norra
Finland för att förbereda baseringsplatsen i
Veitsiluoto, söder om Kemi.
Regeringen beslöt den 30 december att ställa
stridsflygplan till frivilliga flygförbandets förfogande;
fem bombplan B 4 Hawker Hart (4 + 1), och tolv
jaktplan J 8 Gloster Gladiator. Den 7 januari 1940
stod F 19:s huvudflygbas vid Veitsiluoto söder om
Kemi klar att tagas i bruk och den 10 januari
anlände flygplanen från Sverige.
Förbandet organiserades med en flottiljstab,
jaktdivision, lätt bombgrupp, transportgrupp samt ett
stationskompani, totalt 250 man och två lottor.
Ytterligare fem framskjutna krigsbaser för flyget
anordnades, huvudsakligen isbelagda sjöar.
De svenska planen vara alla utrustade med
kommunikationsradio.
Svenska frivilligkåren var beteckningen på den
militära kår bestående av svenska medborgare som
anmält sig som frivilliga på Finlands sida i Vinterkriget
1939-1940 mellan Finland och Sovjetunionen.
Mer information om F 19 och Svenska frivilligkåren i
Finland under Vinterkriget 1939 - 1940.
Flygplanen vid F 19 i Finland
Mellan den 12 januari och fram till freden den 13
mars svarade F 19 för luftförsvaret över norra Finland
(finska Lappland), ett område motsvarande en
fjärdedel av Sveriges yta, men verksamheten kom att
koncentreras till Sallafronten nära finska gränsen, där
finnländarna var hårt trängda.
Flottiljens arbetsuppgift var att bedriva spaning och
anfall mot ryska flygbaser samt anfall mot ryska
marktrupper och i mån av resurser förse städerna
Uleåborg, Kemi och Torneå med jaktförsvar. F 19
svarade ensamt för luftförsvaret av hela norra
Finland. Finlands egna flygstridskrafter kunde
därmed koncentreras till fronterna i södra Finland.
Den svenska flygförvaltningen fortsatte försörja de
frivilliga med både ammunition, drivmedel och
reservdelar vilket innebar att man aldrig behövde
tära på de finländska resurserna utan kunde operera
helt självständigt.
Chef för flygflottiljen blev major Hugo Beckhammar
och chef för jaktflygstyrkan var kapten Åke
Söderberg. Till stabschef utsågs kapten Björn
Bjuggren och flottiljadjutant var löjtnant Greger Falk.
Jaktflygdivisionen - Gloster Gladiator Mk II (J
8A)
Gloster Gladiator var ett brittiskt dubbelvingat
jaktflygplan (biplan) som användes av flera flygvapen
under andra världskriget. Gladiator Mk II hade en
topphastighet om omkring 414 km/h och
Gladiatorn togs i bruk 1937. Det hävdade sig bra mot
de sovjetiska flygplanen under det finska vinterkriget.
Gloster Gladiator utklassades visserligen av de
moderna engelska och tyska jaktplanen på de andra
stridsskådeplatserna såsom Supermarine Spitfire och
Messerschmitt Bf 109. Men ryssarna hade inte
tillgång till moderna jaktplan i Finland.
Förarutrymmet är placerat strax bakom den övre
vingen. Landningsstället är fast och kan försett med
hjul eller skidor. Flygplanet är försett med en
kompressor som drivs av motorn. Luften leds till en
tryckluftsbehållare i bakkroppen, som förser den
pneumatiska avfyringen av kulsprutorna och
hjulbromsarna med kraft. Motorn på Gladiator Mk II
var en Bristol Mercury IX på 840 hk, 9-cylindrig
luftkyld stjärnmotor som väger ca 460 kg.
Besättning: 1 st. Beväpning: svenska 8 mm ksp
m/22 kulsprutor.
Trots att Gladiatorn var ett jaktplan kunde de även
beväpnas med bomber enligt följande: 4 × 12 kg
sprängbomb m/37, 4 × 12 kg sprängbomb m/39G, 4 ×
6 kg brandbomb m/39 för lätta attackuppdrag. Den
svenska flygflottiljen hade 12 Gloster Gladiator Mk
II.
Bilden till vänster visar
cockpiten i Gloster Gladiator.
Bild Wikipedia.
Under åren 1934 - 1940
tillverkades totalt 756 Gloster
Gladiator och Sea Gladiator i
olika versioner. 480
levererades till RAF, 60
levererades till flottans Fleet
Air Arm (FAA) och resterande
216 flygplan exporterades till
13 olika länder. Bl.a.
exporterades 22 flygplan till
Belgien, 26 till Lettland, 36 till
Kina, 12 till Norge och 55 stycken till Sverige.
Gloster Gladiator Mk I fick i svenska flygvapnet
benämningen J 8 och den motorstarkare Gloster
Gladiator Mk II benämndes J 8A.
Den svenska flygflottiljens plan i Finland tillhörde till
det svenska flygvapnet men flög i Finland med finska
beteckningar. Alla svenska beteckningar var
borttagna.
De flög istället med påmålade finska blå
svastikor på vit botten. Denna svastika
har ingenting med nazism att göra. Finska
flygvapnet använde denna symbol fram
från 1918 och till andra världskrigets slut.
Svastikan i sig är en ursprungligen en indisk symbol
för lycka eller solen.
På sidrodret anbringades en stor bokstav för
individmärkning, gula bokstäver för jakt och svarta
bokstäver för bombflyget.
Bilden till höger visar en Gloster Gladiator Mk II (J 8A)
som användes vid F19, svenska flygflottiljen i Finland
under vinterkriget, målad med finska svastikan.
Gladiatorn är nr 285 och klar att köra ut för ett nytt
jaktuppdrag. Flygföraren är kapten Åke Söderberg,
chef F 19 jaktdivision. Notera skidorna på flygplanet.
Foto: Foto: Karl Johan Åke Sundström. Bild:
Flygvapenmuseum.
Den svenska frivilliga flygflottiljen uppnådde åtta
luftsegrar med sina Gladiatorflygplan under
vinterkriget. Ett Gladiator plan förlorades i luftstrid.
De Gloster Gladiator som ingick i F 19 var samtliga av
typen J 8A med följande registreringsnummer: 268,
271, 274, 275, 276, 278, 279, 281, 282, 283, 284 och
285. Av de nio J 8A som återfördes till Sverige kom
huvuddelen fortsättningsvis att brukas vid Skånska
flygflottiljen F 10.
Bombflyggruppen - Hawker Hart B 4
Hawker Hart var en landbaserad dubbeldäckad
störtbombare i aktiv tjänst sen 1930. Flygplanet
exporterades eller licenstillverkades för flygförsvar i
Australien, Egypten, Indien, Irak, Sydafrika, Estland,
Rhodesia, Sverige och Jugoslavien.
Totalt tillverkades i alla varianter över 900 Hawker
Hart. Aktiv tid för fronttjänst i Royal Air Force var
1930–1935, men typen användes fram till 1943 som
sambands- och träningsflygplan. Mellan åren 1934
och 1947 ingick Hawker Hart i svenska Flygvapnet
och benämndes B 4.
B 4 var ett landbaserat biplan som användes för
bland annat störtbombning. Besättning: 2 st; pilot
och akterskytt/signalist. Maxhastighet: 298 km/h.
Motorn var en Bristol Pegasus IM2 på 590 hk.
Beväpning, kulsprutor: 1 fast 8 mm ksp m/22Fh samt
1 rörlig 8 mm ksp m/22R.
Bomber, Svenska Flygvapnet: (224 kg max)
•
4 × 50 kg minbomb m/37
•
2 × 50 kg minbomb m/37 +
•
12 × 12 kg sprängbomb m/37 eller
•
12 kg sprängbomb m/39G eller
•
6 kg brandbomb m/39
Bilden visar en Hawker Hart B 4 som användes vid
F19, svenska flygflottiljen i Finland under vinterkriget.
Målad med finska svastikan. Bild: Wikipedia.
Flygflottiljen F 19 hade fyra Hawker Hart i Finland.
Tre av dessa förlorades i kriget.
Bilden visar en Hawker Hart B 4A laddad med sin
tyngsta uppsättning bomber, 224kg. Uppsättningen
består av 2 stycken 50kg bomber och 12 stycken 12kg
bomber. På bilden syns även den bakre sittbrunnen
där flygskytten/signalisten satt. Här ser man även
den rörliga kulsprutan som skytten använde.
Bild: Wikipedia.
Gradbeteckningar
Gradbeteckningarna ovan är de gradbeteckningar
flygarna hade i Sverige. När de frivilliga kom till
Finland fick de skriva på ett avtal med den finska
Krigsmakten vilket innebar att de blev anställa i
denna med krigstjänstgöring inom svenska
frivilligkåren.
De finska och svenska officerarnas tjänstegrader
överensstämde så de svenska officerarna fick
motsvarande finska officersgrader. De svenska
kadetterna fick fänriks tjänstegrad. För
underofficerare och underbefäl gjordes vissa
anpassningar till motsvarande finska tjänstegrader.
Svenska vicekorpraler och korpraler erhöll sergeants
grad medan furirer blev översergeanter. Svenska
sergeanter och fanjunkare tilldelades graden
fältväbel. Uniformen och gradbeteckningarna.
Flygplanens kodbeteckningar
Varje flygplan fick en unik kodbeteckning som
målades i form av en bokstad på sidorodret.
Jaktplanens kodbokstäver var gula medan
bombplanens var blåa. Hart B 4 bombplanen
märktes blå R, X, Y och Z. Det femte Hart planet
som tillfördes den 16 februari fick dock
kodbeteckningen svart M. Gladiator jaktplanen
märktes gul A, B, C, D E, F,
G, H, I, J, K och L.
Bilden till höger visar en
Gladiator J 8 (gul E) redo att
starta (se bokstaven E på
sidorodret).
Första nedskjutningen av ett ryskt plan
Jaktpiloten fänrik Ian Iacobi blev den förste piloten i
svenska flygflottiljen F 19 som sköt ned ett ryskt
stridsflygplan. Den 12 januari 1940 sköt han ned en
Polikarpov I-15 i en luftstrid. I februari utsågs han
till jaktflygchef vid förbandet efter kapten Åke
Söderberg som då återvände till Sverige.
Den 21 februari 1940 sköts ett tungt ryskt
bombplan, en Iljushin DB-3, ned av jaktpiloterna
Arne Frykholm och Carl-Olof Steninger vid F 19.
Detta bomplan hade varit med i gruppen av ryska
plan som tidigare samma dag bombade Pajala i
Sverige.
Bilden visar det nedskjutna ryska DB-3
bombplanet lastat på flaket till en lastbil. De
sovjetiska flygarna (i mörka overaller på bilden) har
tagits som krigsfångar efter nedskjutningen.
Foto: Karl Johan Åke Sundström. Flygvapenmuseum,
ID: FVMF.004098.
DigitaltMuseum.
Till höger är två av de tre
sovjetiska flygarna som togs
som krigsfångar. Foto: Karl
Johan Åke Sundström.
Flygvapenmuseum, ID:
FVMF.004099.
DigitaltMuseum.
Förberedelser genomfördes för att tillföra en grupp
tunga bombflygplan B 3 (Junkers Ju 86) från
Västmanlands flygflottilj (F 1) i Sverige, men freden
hann komma emellan och inga av de tyngre
bombflygplan överfördes.
Bilden till vänster visar
bombplanet B 3 (Junkers Ju
86). Bild:
Flygvapenmuseum, ID:
FVMF.003489.
DigitaltMuseum.
Vid F 19 användes även tre civila flygplan som
sambandsflygplan: En Junkers F 13 OH-SUO som
Centrala Finlandshjälpen köpte av Albin Ahrenberg,
en Waco ZQC-6 OH-SLA som Svensk-Finska
Föreningen köpte av Björkvallsflyg samt Lennart
Hemmingers Raab-Katzenstein RK-26 SE-ADK. Dessa
transportplan, främst Junkers F 13, användes för att
frakta material och markpersonal som mekaniker, till
de framskjutna krigsbaserna.
F 19:s flygbaser i Finland
Huvudbasen/bakre basen låg vid Bottenviken söder
om Kemi vid Veitsiluoto, intill sulfitfabriken där.
Start och landningsbanorna fanns på frusna
havsisen i fjärden. Området var omgärdat av flera
skyddande öar.
Havsisen med sitt fast jämna snötäcke utgjorde ett
utmärkt flygfält. Flygplanen var försedda med
skidor/medar istället för hjul.
På Ajos, en skogbeklädd halvö intill, uppfördes
uppställningsplatser, förråd och verkstäder som var
lätta att maskera och dölja. Intilliggande villor
utnyttjades för inkvartering och andra behov.
Jaktflygarna var förladda i den såkallade Jaktvillan
och bombflygarena i ett hus kallat Lägret.
Den intilliggande sulfitfabrikens samlingslokal, kök
och matsal användes som marketenteri, bio och
mötesrum. Flygplansvärn byggdes för att skydda
planen. Signalförbindelser upprättades. Dessutom
uppfördes skyddsrum, taggtrådshinder, försvarsvärn
mm runt flygbasen, inklusive luftvärn. Flygplanen
anlände till basen den 10 januari.
Bilden till höger
visar två
svenska Gloster
Gladiator J 8A
vid F 19 redo att
starta från
basen i
Veitsiluoto den
10 mars 1940. Flygvapenmuseum, ID: FVMF.004487.
Flygbasen vid Veitsiluoto låg dock 200 – 250 km från
fronten vilket var för långt ifrån för att utgöra en
operativ bas. Planens aktionsradie räckte inte till för
detta avstånd. Flottiljen upprättade därför fem
framskjuta krigsbaser där planen kunde tankas
och laddas om. Krigsbaserna hade tillgång till
telefonförbindelser samt byggnader för förläggning
och förplägnad. Baserna var huvudsakligen
upplogade frusna sjöisar.
Framskjutna baser:
Första framskjutna basen blev Oskar som fanns på
sjön Olkkajärvis is intill byn Apukka, 15 km nordost
om Rovaniemi. Den stod klar 9 januari. Som en
satellitbas till Oskar skapades basen Svea i byn
Posio, 120 km ostsydost om Rovaniemi. Svea stod
klar den 18 januari.
Andra basen blev Nora vid sjön Hirvasjärvi, 50 km
söder om fronten vid Märkäjärvi och avsedd för
bombplanen B 4. Basen flyttades 30 januari då den
låg för nära fronten och angripits några gånger av
ryskt flyg. Den nya platsen låg längre västerut, 5 km
sydost om Kemijärvi vid Kemiälvens västra strand
intill Halosenranta, nu med namnet Nora 2.
En anna bas var Ulrik i trakten av Uleåborg (Oulu)
för att där tidigt kunna möta ankommande ryskt
bombflyg. Ulrik stod klar den 15 januari. Den 3 mars
flyttades delar av Ulrik basen till byn Vaala 80 km
sydost om Uleåborg vid stranden av sjön Nimisjärvi
och den nya basen fick namnet Ulrik 2.
Kartan till höger visar
F 19:s baser i norra
Finland. Längst till
vänster med
bokstaven V är
huvudbasen vid
Veitsiluoto. O
representerar
krigsbasen Oskar, N2
Nora 2, S Svea, N
Nora, U Ulrik och U2
Ulrik 2. Källa: "För Finlands frihet: Svenska
frivilligkåren 1939-1940 (von Schmidt-Laussitz) och
visas med författarens tillstånd.
På de olika framskjutna baserna fanns chef,
mekaniker, vapensmed, bilförare, en lastbil samt
drivmedel och ammunition etc. Efterhand var 80
personer sysselsatta på de främre baserna medan
130 man var kvar på basen i Veitsiluoto.
Ryska flygstridskrafterna i norra Finland
I regionen fanns flygplan från ryska 9. och 14.
flygarméerna med flera baser längs norra
Murmanbanan i Ryssland. Dessa flygförband
förfogade över minst 45 jaktplan och 130 bombplan.
Sedan krigsutbrottet av Vinterkriget den 30
november 1939 hade de helt och hållit behärskat
luftutrymmet i norra Finland.
Jaktplanen var av typen Polikarpov I-15, I-15 bis (I-
152) och I-153 samt I-16. De tre I-15 planen var
biplan medan I-16 var ett modernare monoplan. De
flesta jaktplanen var av typen I-15 bis.
Bombplansflottan utgjordes av de tvåmotoriga
Tupolev SB-2 och Iljushin DB-3 samt det äldre
gigantiska men långsamma fyrmotoriga bombplanet
Tupolev TB-3.
145. jaktflygregementet (145. IAP) var baserad vid
sjön Kuolajärvi i Kairala 40 km nordost om
Märkäjärvi med ett tiotal I-15bis och tretton I-16
jaktplan. Flygregementet hade en framskjuten bas i
Märkäjärvi, som svenskarna anföll den 12 januari.
De svenska jaktplanen Gladiator J 8A hade en
maxhastighet på cirka 414 km/h medan ryska I-15
bis hade en maxfart på cirka 370 km/h så mot dem
var de svenska jaktplanen jämbördiga. Däremot
hade I-15 bättre stigprestanda. Ryska jaktplanet I-16
var däremot snabbare med sin maxhastighet på 460
km/h.
De svenska bombplanen Hart B 4A var däremot
långsamma med en topphastighet på cirka 298
km/h. De ryska bombplanen SB-2 och DB-3 hade en
maxhastighet 423 km/h respektive 445 km/h. Dessa
två ryska bombplanstyper hade med andra ord en
högre topphastighet än de svenska jaktplanen J 8A.
Besättningarna vid Svenska flygflottiljen F 19
Chef för flygflottiljen var major Hugo
Beckhammar. Stabschef var kapten Björn Bjuggren
och flottiljadjutant var löjtnant Greger Falk.
Jaktdivisionens piloter:
1.
Kapten Åke Söderberg, divisionschef
2.
Fänrik Ian Iacobi
3.
Fänrik Arne Frykholm
4.
Fänrik Per-Johan Salwén
5.
Fänrik Åke “Sammy” Nettelbladt-Hollsten
6.
Fänrik Martin Wennerström
7.
Flygkadett John Sjöqvist
8.
Reservkadett Einar Tehler
9.
Reservkadett Carl-Olof Steninger
10.
Reservkadett Gideon Karlsson
11.
Fd. kadett Roland Martin
12.
Fd. kadett Hans-Olof Palme
Jaktpiloterna kom främst från Svea flygflottilj F 8 i
Barkaby.
Bombgruppens besättningar:
1.
Löjtnant Per Sterner, pilot och gruppchef
2.
Fänrik Åke Mörne, pilot
3.
Fänrik Gunnar Färnström, pilot
4.
Fänrik Arne Jung, pilot
5.
Furir Thure Hansson, flygskytt
6.
Furir Matti Sundsten, flygskytt
7.
Korpral Roland Sahlberg, flygsignalist
8.
Korpral Thord-Erik Thorstensson Medalen,
flygsignalist
Bombgruppens besättningar kom från Frösö
flygflottilj F 4, Östersund.
Fygflottiljens insatser
Svenska flygflottiljens insatser var visserligen
begränsad av deras tillgång på flygplan och ska inte
överdrivas men F 19:s insatser gjorde ryssarna blev
mer försiktiga och i vissa lägen hade flygflottiljen en
avgörande betydelse för krigsutvecklingen. Ryssarna
hade efter den 10 januari 1940 inte längre
luftherreväldet på den norra fronten i Finland.
Då vapenstilleståndet inträdde 13 mars 1940, hade F
19 opererat i 62 dagar (varav 60 flygdagar och i snitt
var åtta plan operativa varje dag (67%)).
Resultatet för F 19 var tolv förstörda ryska flygplan
(varav 8 i luftstrid och 4 på marken) och sex egna
flygplansförluster, samt tre stupade svenska piloter.
Dock var det enbart två av dessa flygplan som
förlorades genom luftstrid.
Totalt avvärjde F 19 ett trettiotal fientliga bombanfall.
Nio J 8 och två B 4 återvände till Sverige i slutet av
mars 1940 och placerades på svenska flottiljer. Innan
planen skickades tillbaka till Sverige togs de finska
svastikasymbolerna bort från planen.
På Flygvapenmuseum i Malmslätt i Linköping finns
både en J 8 och en B 4 utställda med den finska
märkningen som flygplanen bar åren 1939–1940.
Norrbottens flygflottilj F 21 är traditionsbevarande
förband för F 19 och varje år den 12 januari
högtidlighålls minnet av F19 och de stupade flygarna
vid ceremonier dels vid vid F 19:s forna bas vid sjön
Olkkajärvi utanför Rovaniemi och dels på F 21, Kallax
i Luleå.
Arktisk vinter
Under en av de kallaste vintrarna i Norden i
modern tid opererade F19 under 62 dagar fram till
vapenstilleståndet den 12/3 1940. Man fick använda
allehanda improvisationer för att hålla flygplanen
och motorerna varma. Det var även djup snö i norra
Finland. Planen var därför försedda med medar
istället för gummidäck.
Tolv sovjetiska flygplan sköts ned i luften eller
förstördes i anfall mot marken, sex jaktplan och sex
bombplan.
I den mycket stränga kylan var det svårt att hålla
planen operativa. För att överhuvud kunna starta
planen i den starka kylan med temperaturer ned mot
-40 C var man tvungen att varmköra motorerna varje
timme dygnet runt, ibland varje halvtimme. Bland
annat byggdes flyttbara/delbara skyddshus i trä eller
skyddstält runt planen med värmeanordningar.
Därmed skyddades planen mot snö och vind och
mekanikernas jobb
underlättades
betydligt.
Bilden till höger
visar ett skyddshus
runt en Gladiator
som är delvis
öppnat. Bild:
Flygvapenmuseum,
ID: FVMF.004066.
Om planen exempelvis skulle stå över natten var
man tvungen att tappa ut motoroljan innan motorn
kallnat. Om oljan inte tappades ur skulle den bli
stenhård och göra det omöjligt att starta motorerna
igen. Innan motorerna kunde startas på nytt fick
man hetta upp motoroljan till 100 C och därefter
återfylla den i motorn.
Freden i Vinterkriget
Den 7 mars 1940 anlände statsminister Ryti och en
förhandlingsdelegation till Moskva. Finländarna blev
tvungna att godta de sovjetiska kraven på bland
annat Karelska näset, Viborg, Kexholm samt rätt att
få arrendera Hangö udd.
Fredsavtalet skrevs under den 12 mars 1940 och
striderna upphörde den 13 mars klockan 11.00.
Bilder
Stridsuppdrag på F 19
Inte mindre än 35 sovjetiska bombföretag
förhindrades genom F 19. Enligt finländsk militär
statistik, redovisad av Greger Falk, sköt de svenska
flygarna under vinterkriget ned åtta sovjetiska
flygplan i luftstrid och sannolikt ytterligare ett, samt
förstörde därutöver fyra sovjetiska plan på marken.
Den förste och ende svenske flygaren som sköts till
döds i luftstrid under finska vinterkriget var John
Sjöqvist. Ytterligare ett svenskt plan med två
flygare sköts ned av sovjetiskt flyg men de
ombordvarande hann hoppa och lyckades ta sig till
de egna linjerna.
Första stridsuppdraget kom redan den 12 januari
som blev att bomba sovjetiska ställningar vid en
flygbas intill den lilla byn Märkäjärvi mellan
Rovaniemi och Salla, nära den ryska gränsen.
Anfallet skulle ske med två grupper om 4 jaktplan
och två bombplan i varje grupp.
Mer om detta uppdrag samt övriga uppdrag som
Svenska frivilliga flygflottiljen utförde fram till
krigsslutet av Vinterkriget den 13 mars 1940 finns
på F 19:s stridsuppdrag.