Copyright © Hans Högman 2021-02-21
Flottningens historia i Sverige
Inledning
Flottning eller timmerflottning har varit ett sätt
att transportera timmer i strömmande vattendrag
från skogarna i inlandet till gruvor nedströms och
sågverk, som ofta låg vid kusten. Timret fick följa
med det strömmande vattnet i älvar, åar och
bäckar. I mindre strömmande delar av
vattendragen samlades timret ihop i stora flot
(även kallat timmernot) och spelades eller
bogserades till ställen där strömmen kunde ta det
vidare.
De vattendrag som användes för flottning kallades
flottningsleder eller flottleder. Även bäckflottning
har förekommit, så länge skogsbilvägar saknades.
Bäckflottning i bäckar och åar var viktig för att få
timret ner till huvudälven.
Skiljet (sorteringsverket) låg i slutet av
flottningsleden, dvs nere vid kusten. Här skedde
sorteringen av det flottade timret, det vill säga
timret sorterades efter ägare och sortiment samt
buntades och bogserades till sågverken och
massaindustrierna. Bogserbåtar transporterade
timret i långa rader buntade med kätting.
En av flottningspionjärerna var köpmannen Jakob
Polack i Sundsvall. År 1721 fick Polack avtal med
flottan om att bygga nya försvarsanläggningar i
Stockholms skärgård. Då fanns ännu fanns inga
flottleder. Polack satte därför igång folk med att
spränga bort stenar i älven Ljungan. Senare
anklagade bönderna Polack för att ha roffat åt sig
den bästa skogen.
Rubrikbilden ovan visar arbete med timmerflotar vid
ett sågverk i Sundsvallsområdet, 1910-tal. Bild:
Sundsvalls museum, ID: SuM-foto000066.
Flottningens- och skogsavverkningens
historia
Flottning var under hundratals år det enda sättet
att transportera timmer. I Sverige kom flottningen
igång i en större skala under sen-medeltiden då
älvar och andra vattendrag användes för transport
av timmer. Ända sedan 1500-talet har det funnits
sågverk i södra Norrland. I och med att järnbruk
började drivas, ökade behovet av virke för att hålla
dessa igång.
Vid mitten av 1700-talet hade flottningen kommit
att bli omfattande i stora delar av Sverige då
timmer behövdes vid vattensågarna. Att flottning
förekom på både Klarälven och Indalsälven finns
omnämnd på 1730-talet, och på 1740-talet började
sågverken i Lo och Kramfors att flotta på
Ångermanälven. Ägarna till dessa verk lät också
utföra omfattande flottledsrensningar.
Enligt en ny förordning 1739 gavs såväl
borgerskapet som allmogen rättighet att bedriva
flottning i kungsådran av de svenska vattendragen.
Vidare förbjöds utsättandet av fiskeredskap som
hindrade flödet, vilket bidrog till flottningens
utbredning.
Flottningen ökade än mer på 1800-talet då man
började använda ångsågar vid sågverken, dvs i och
med sågverksindustrins expansion.
Flottningsverksamheten byggdes ut och då främst i
Norrland. Ångsågar byggdes upp längs med
norrlandskusten under 1800-talet och
massafabrikerna började växa fram i början av
1900-talet.
Ända fram till 1765 gällde det så kallade bottniska
handelstvånget, som innebar att städer norr om
Stockholm inte fick ta emot eller sända fartyg
utomlands eller ens till städer i Sverige söder om
huvudstaden. Under 1800-talets första hälft ökade
flottningen betydligt framförallt då handeln med
virke blivit fri inom riket. Därmed kunde
skogsägande bönderna sälja till sågverk,
pappersbruk eller exportera.
Nya flottningsleder drogs förbi forsar och senare
förbi vattenkraftverk, i sprängda eller byggda
timmerrännor.
Efter tillkomsten av den så kallade
Strömrensningskommittén i början av 1800-talet
rensades älvarna från allt som kunde hindra timrets
framfärd i vattnet. Exempelvis blev Dalälven helt
flottningsbar från Dalarna och ända ned till havet
1870.
Främst i Mellannorrland rustades flottleder upp
efter flottningsstadgan 1880, som föreskrev att
länsstyrelserna skulle inrätta allmänna flottleder.
Därmed minskade strandägarnas möjligheter att
hindra flottningen. Ett villkor var att de som ville
flotta virke slog sig samman, vilket gjorde att
flottningsföreningar bildades. Flottningsföreningar,
kooperativ av virkesägare, bildades för att bekosta
flottning och underhåll av lederna.
Mellan åren 1880 och 1900 ökade flottlederna i
Sverige från 5.165 km till ca 20.000 km. De
allmänna flottlederna utgjordes av 33.000 km
under 1940-talet och mer än 18 miljoner
kubikmeter timmer flottades. Cirka 80 % av
flottlederna fanns i Norrland, där Ångermanälven
hade landets längsta flottledssystem med 3.538
km.
När flottningen var som intensivast under 1930-
talet fanns det över 3.000 mil flottleder, mer än 18
miljoner kubikmeter virke flottades och omkring
50.000 person var sysselsatta. Därtill tillkom
omkring 200.000 tusen som arbetade i skogen och i
industrin med att hantera virket. Från 1960-talet
minskade flottningen och epoken tog slut under
1980-talet.
Skogsavverkning
Skogsavverkningen skedde under vintern, då
fälldes träden i skogen med yxa och såg. Med häst
forslades sen stockarna till närmaste flottningsbara
vattenled där det lades vid stranden eller på isen.
Därefter inväntade man issmältningen och
vårflödet. Då blev det dags att flotta timret ned till
kusten.
Det allra vanligaste i Sverige var att varje enskild
skogshuggare (timmerhuggare) gjorde hela arbetet
med de träd de fällde.
Skogshuggaren/timmerhuggaren gjorde allt från att
fälla trädet, kvista, barka och kapa upp dem till
stockar i längder som var lämpliga för sågverken.
Kapningen av stockarna till passande längder
kallades för att aptera trädet. Stockarna kapades i
olika längder beroende på hur snabbt stammen
avsmalnade mot toppen av trädet.
Bilden visar skogshuggare 1908.
För att utföra alla dessa olika arbetsmoment
behövde skogshuggarna ha en hel del olika verktyg
som de fick ta med sig ut i de snörika skogarna.
Timmersvansen användes för att fälla trädet vid
roten, yxan för att kvista trädet när det väl fällts
samt barkskraparen för att ta bort barken för att
underlätta flottningen. Bågsåg användes för att
aptera trädet i olika stocklängder och timmersax för
att därefter lägga stockarna rätt för timmerkörarna.
Stockarna transporterades sen med häst till
flottningsleden. Vid flottningsleden lades stockarna
upp på isen eller på stranden.
Bilden visar en timmerkoja och skogshuggare i
Mellannorrlands inland, 1908.
De tidigare skogshuggarna hade endast yxor för att
fälla träden innan timmersvansens tillkomst.
Timmersvansen är en grovtandad handsåg, och
den finns för en eller två personer. Bågsåg är en
större handsåg med en båge av stål och ett sågblad
spänt mellan bågens ändar. Bågsåg kallas Swed-
saw i engelsktalande länder. Under slutet av 1940-
talet kom de första motorsågarna, och
skogsbrukets mekanisering påbörjades.
Stockarna försågs med ägarmärken, s.k.
stukmärken, i ändarna eller på stockens mantelyta
för att kunna identifieras vid den slutliga
virkessorteringen. Stukningen gjordes med
speciella märkyxor genom att hugga in ett
stämpelmärke på stockändan. Se bilder på
stukmärken längst ned på sidan.
Timmerflottning
Flottningen började direkt efter islossningen i åarna
och älvarna. Ofta byggdes dammar för att kunna
öka vattenflödet genom trånga passager.
Strömmarna rensades även från hinder, dammar
anlades för magasinering av vatten, stenkistor
byggdes samt länsar och bommar lades ut för att
leda timret förbi hinder och förhindra det från att
fastna. Över större sjöar drog man timret med en
s.k. spelflottar. Ibland byggdes långa
flottningsrännor förbi besvärliga och svårrensade
sträckor, oftast under början av flottningsepoken.
Spelflotte är en flotte med ett vertikalt spel, med en
lång lina, som förr användes för att dra
flottningstimmer över sjöar. I flotten fästes en läns
av sammanfogade stockar, i form av en stor ögla,
vilken inneslöt det timmer man ville dra. Linan
roddes till en fästpunkt, exempelvis på den strand
dit man ville komma, eller en fästpunkt uppbyggd
från botten. När linan var fäst spelade man in linan,
varigenom flotten tillsammans med det av länsen
inneslutna timret sakta flyttades över sjön.
Bilden visar en spelflotte i arbete på Flosjön i
arbete, Dala-Floda, Dalarna. Man ser spelt mitt på
flotten där flottare spelar in timmerbuntarna. Bild:
Wikipedia.
Ett senare sätt att transportera timmer över sjöar
var varpning. En vajer fästes i en timmerflot av en
varpbåt. Därefter går varpbåten cirka 1000–2000
meter och förtöjer vid en dykdalb/boj/ankrar upp.
Timmerfloten varpas/spelas/vinschas vajern in, och
när vajern är nästan helt inne upprepas proceduren
vid en ny förtöjningsplats cirka 1000–2000 meter
bort. Timret som spelades in i en timmerflot kunde
innehålla över 100 000 timmerstockar.
Den sista fasen under flottningssäsongen, innan
isen åter lade sig i älvarnas nedre delar, var
slutrensningen av stränderna, den s.k. rumpning.
Transport av lösa stockar i rinnande vatten kallades
strömflottning eller lösflottning. Lösflottning var
den dominerande metoden i Sverige. Lösflottning
kan delas upp i olika arbetsmoment: bäckflottning,
sjöflottning och älvflottning.
Bogsering av virkesbuntar över sjöar eller längs en
kust kallades fastflottning, havsflottning eller
buntflottning.
Att jobba som flottare var ett säsongsarbete och
en viktig biinkomst i skogsbygderna.
Flottningen hade i princip samma organisation
fram till att den försvann på 1960–1980-talen, då
tåg och lastbilstransporter ansågs mer lönsamt. På
Dalälven upphörde flottningen 1970 och på
Åseleälven–Ångermanälven ovanför sammanflödet
med Fjällsjöälven flottade man för sista gången
1979.
Flottarna
De arbetare som jobbade med flottningen kallades
”flottare”. De flesta var småbrukare, arrendatorer,
torpare och lösarbetare från trakten.
Flottningsarbetet var tungt men erbjöd stor frihet,
kamratskap och möjlighet till egna initiativ.
Flottarna hade till uppgift att se till att timret kom
fram och drev med strömmen och att återföra
stockar som fastnat på stranden. Det kunde även
vara att riva så kallade ”brötar” (anhopning av
timmer), att varpa eller bogsera timmer över
lugna vattendrag och att sortera timret i skiljen.
Bilden visar timmerflottare på Klarälven med
båtshakar i händerna. Bild: Wikipedia.
Ibland var flottarna tvungen att spränga bröten
med dynamit för att få loss timret.
Beroende på uppgift delades arbetslagen in i
landlag, båtlag och sjölag. De mest erfarna flottarna
blev brötlossare.
Flottarnas viktigaste redskap var flotthaken
(båtshaken), som består av träskaft med en smidd
järnhake med två spetsar i ena ändan.
Flottarens arbete var inte ofarligt och det hände
ofta olyckor med drunkning som följd, exempelvis
var arbetet med att riva brötar var mycket farligt.
Flottarna hade svårt att hålla fötterna varma och
många gick konstant omkring med iskallt vatten i
kängorna. Länge använde de skinnkängor som
smordes in med tjära eller lut av björkaska för att
göra lädret hårt och vattentätt för en tid. Ramlade
en flottare i vattnet så inte byttes inte kläder, för
ombyte fanns inte.
Gummistövlar började säljas på 1920-talet, men
först på 1940-talet kom stövlar med långa skaft mer
allmänt i bruk.
Ofta saknades ordentliga kojor för vila och
övernattning i, timrade skogskojor blev vanliga först
under 1930-talet. Innan dess fick flottaren
tillbringade natten under en upp och nedvänd
flottningsbåt eller på granris under ett träd.
Gapakojor var vanliga. Det var en enkel koja som
byggdes med hjälp av en slana mellan två träd. Mot
denna byggdes ett snett tak med granris och
slanor. Namnet kommer från att kojan gapade
öppet framåt. På framsidan av kojan hade flottarna
en stockeld som fick brinna hela natten för att ge
värme, hålla undan mygg, torka kläder samt till
matlagning.
Flottningen var arbetskrävande och sysselsatte
många personer, som till största delen var
säsongsanställda småbrukare och
skogsarbetare. Det var vanligt att yrket som
flottare gick i arv från far till son och att de var från
lokalbefolkningen. Vid skiljena krävdes mycket
personal och där var det fler säsongsarbetare från
mer avlägsna trakter. Mer än tusen personer kunde
jobba i ett visst älvsystem under en
flottningssäsong.
Flottningen var som intensivast under 1930-talet
och omkring 50.000 man var sysselsatta med
flottning. Därtill tillkom omkring 200.000 tusen som
arbetade i skogen och i sågverksindustrin med att
hantera virket.
Under den säsong då det inte gick att flotta timret
jobbade den fasta anställda personalen ofta i
skogen men även med rensning av vattendragen, till
exempel med att bärga sjunktimmer och ta bort
flottningshinder, stenblock och grund.
Det fanns också båtar och annan utrustning som
underhölls av personalen. Flottningsyrket var hårt
och farligt. Men det var även ett fritt yrke som hade
hög status med ett romantiskt skimmer. Gösta
”Snoddas” Nordgren och hans låt ”Flottarkärlek” kan
ha bidragit till detta.
Skiljet
I skiljet (sorteringsverket) sorterades timret efter
respektive ägare och fördes vidare i olika rännor
eller vattendrag till sågverk och pappersbruk. Ett
stort sådant skilje fanns i Ljungan vid Kvissleby
(söder om Sundsvall).
I anslutning till skiljen fanns s.k. magasin av
timmer, vilka kunde innehålla hundratusentals
stockar. Från dessa magasin matades timret in i
sorteringsverket och för detta fanns det små
”knuffbåtar”. Timmer som skulle transporteras en
längre sträcka på havet måste däremot paketeras
ordentligt i timmerflotar, vilket skedde genom
flottläggning, så vid vissa skiljen fanns det buntverk
som buntade ihop dessa flottar med kätting.
Bilden visar skiljet i en älv där sortering av timmer
pågår. Bild: Järnvägsmuseet, ID: JvmKCAC14359.
Världens största sorteringsverk låg i Sandslån vid
Ångermanälven. Där arbetade som mest 700
personer och rekordåret 1953 sorterades manuellt
närmare 23 miljoner timmerstockar.
Flottarnas båtar
När timret skulle flottas genom större sjöar och sel i
älvarna (lugnt vatten) där strömmen inte var
tillräcklig stark för att föra timret vidare samlades
timret i så-kallad timmerflot och varpades fram. I
början användes särskilda spelflottar med gångspel
(se ovan) men senare med ångdrivna
varpspelsbåtar. Längre fram brukades även större
ångdrivna bogserbåtar med tillräcklig maskinkraft
för att bogsera timmerflottarna över sjöarna.
Ett flot kunde innehålla uppemot 15.000−160.000
stockar som omslutits med en ringbom bestående
av ca 200 slanor som sammanlänkats med kedjor.
Den första ångbåten på Dalälven, anpassad för
flottning av timmer, byggdes 1862. Ångmaskinerna
på dessa bogserbåtar drevs med ved från
sjunktimmer som bärgats och torkats. Ombord på
dessa båtar jobbade som regel ett flottarlag om
cirka sju man.
Bilden visar bogserbåten Sandslån III, byggd för
Ångermanälfvens Flottningsförening 1913. Bild:
Sjöhistoriska museet, ID: Fo176877AB.
Flottarlagen använde även roddbåtar. Flottarbåten
har tillsammans med timmerhaken/flotthaken varit
flottarnas viktigaste redskap. Utseendet eller
formen på flottarbåtarna har varit olika beroende
på i vilken älv de använts. Alla hade dock en sak
gemensamt, de skulle tåla omild behandling av
både stock och sten. Formen på båtskrovet var
bukig och rund för att båten skulle vara sjösäker.
Flottarbåtarna användes inte bara för att
transportera flottaren i sitt arbete utan även som
”flöten” till de kilometerlånga stålvajrar på
varpspelsbåtarna då man inte ville att dessa linor
skulle fastna i något på botten.
Bilden visar den typ av flottarbåtar som användes
vid flottningen. Båtarna på bilden är de båtar som
användes av flottarlagen vid Grådö, strax söder om
Hedemora, Dalarna. Foto: Arvid Andersson, c:a
1920. Bild: Wikipedia.
De bogserbåtar som bogserade timmerflottar till
havs hade ett mycket större deplacement och mer
maskinstyrka än de bogserbåtar som gick i älvarna.
Rumpning
När flottningssäsongen var över för året så utfördes
den så kallade rumpningen. Arbetet med
rumpning innebar att man rensade stränder och
bottnar från timmer som fastnat. Rumpmanskapet
delades upp i båtmanskap, strandrensare och
proviantörer. Även om alla hjälptes åt var det
framförallt strandrensarna som drog ut strandvirke
och rev fasta landbrötar. Båtmanskapet rev
utbrötarna och skötte rensning av forsarnas
bakströmmar.
I litteratur om flottare finns uppgifter om att det
förekom så-kallade ”rumpbaler” när rumpningen var
avklarad.
Flottningens historia, Sverige
Relaterade länkar
•
Kartor över Sundsvallsdistriktet
•
Begrepp från det gamla bondesamhället
•
Det gamla bondesamhället
•
Socknen och sockenstämman
•
Järnvägens historia & rallarna
•
Fyr- och lotsväsendets historia
Referenslitteratur
•
Flottarna fick fart på exporten: Timmerflottning,
av Nils Johan Tjärnlund, 6 juli 2010. Tidskriften
Populär Historia 6/2010.
•
Skogen, flottningen och Norrbottens människor,
Skogshistoriska Sällskapets Årsskrift 2016, sid 12-
21.
•
Flottningen i Norrland, Lars Karlman jk 92/96.
•
Sågverksindustrins utveckling i Norrland; från
1850 till andra världskriget. Inst. för
vegetationsekologi och inst. för skogsskötsel SLU
Umeå, Åsa Blom, Erik Willén 1991/95.
•
"Nyfiken på Sverige", Utbildningsradion (sid 4)
•
"Ådalen, industrihistorisk inventering", del 3,
1980, (sid 20 - 21)
•
Wikipedia
Överst på sidan
Bilden visar timmerflottare i Haverö, Medelpad på
1910-talet som arbetar med rumpning (slutrensning)
av det timmer som fastnat på stenar då
vattenståndet sjunkit. Bild: Nordiska museet,
ID:NMA.0036767.
Sågverksepoken
Vattensågar och ångsågar
De första sågarna i Norrland byggdes i slutet av 1500-
talet. De var så kallade vattensågar eller sågkvarnar
som drevs med vattenkraft. De hade bara ett sågblad
som var handsmitt och mycket grovt. Enligt
beräkningar blev 15% av stockarna avfall.
I slutet av 1700-talet utvecklades valsningstekniken
och det blev möjligt att tillverka mycket finare
sågblad. Dessa sågblad vanligen för Hollands-sågar.
Senare kunde man även använda flera sågblad
samtidigt i ramarna vilket medförde en ytterligare
produktionshöjning. 1850 fanns cirka 100 sågar i
Norrland.
Perioden 1750–1850 blev vattensågarnas
blomstringstid och det var nu som skapandet av
flottleder kom i gång på allvar. Det var ett gigantiskt
och mödosamt arbete. Vattendragen rensades från
sly och hinder. Besvärliga stenpartier sprängdes och
schaktades bort.
Älvfårorna rensades för
att bli djupare och älvarna
gjordes smalare på vissa
ställen för att öka farten
på vattenflödet.
Bilden till höger visar
skovelhjulet till en
vattensåg i Pelarne,
Vimmerby. Foto 1947.
Bild: Kalmar läns
museum, ID:
KLMF.A08825.
Trävaruindustrin expanderade snabbt under 1800-
talet. Ångkraft gjorde det möjligt att anlägga sågverk
direkt vid kustens hamnar. Norrlands första
ångdrivna såg anlades 1849 i Tunadal vid
Alnösundet norr om Sundsvall.
Över fyrtio ångsågar var snart etablerade längs
Medelpads kust och enbart i Sundsvalls
sågverksdistrikt fanns 23 ångsågar. Sundsvall blev
centrum för världens största sågverksdistrikt. Andra
sågverksdistrikt uppstod kring Härnösand, Kramfors
och Örnsköldsvik i Ångermanland men även längre
upp längs norrlandskusten.
Stora mängder med människor, inte minst från
Värmland och Finland, kom till Sundsvallsområdet för
att jobba vid sågverken, eller med skogsarbete,
kolning och flottning.
Råvaran - skogen
I skiftesreformerna skiftades även skogen som
kom att tillhöra respektive bonde. Tidigare ägdes
skogen och utmarken gemensamt av bönderna i byn.
Sågverksägarna i Norrland var intresserade av
böndernas nya skogar. De norrländska bönderna
ägde ofta mycket stora skogsområden, som de fått
när kronan skulle dra gränsen mellan kronoskog och
bondeskog.
Det var egentligen bara sågverksägarna som förstod
hur mycket skogen var värd. De köpte skog mycket
billigt av bönderna. Det går många historier om hur
bönder praktiskt taget lurades att sälja för
struntsummor. Ändå tyckte bönderna att de gjorde
en bra affär.
Bilden visar skogshuggare i Nedre Röra skog,
Stenungssund, åren 1917-1919. Längst fram ligger en
timmersvans. De flesta har en timmerbila i sina
händer. Bild: Bohusläns museum, ID:
UMFA53058:0001.
Nybildade sågverksbolag under James Dickson d.ä.,
Carl Kempe, Friedrich Bünsow m.fl. köpte i början
enbart avverkningsrätter av skogsägande bönder.
Avverkningsrätterna låg oftast på 50 år, men år 1889
kom en lag som begränsade avverkningsrätternas
löptid till 20 år. Detta var en av huvudorsakerna till
att bolagen under slutet av 1800-talet övergick till att
köpa själva skogsmarken. Många av
avverknigsrätterna gick ut vid sekelskiftet 1900 och
för att säkra tillgången på timmer blev bolagen
tvungna att köpa skogen. Bolagen fick då också fasta
punkter för fortsatt exploatering ute i bygderna.
Sågverksägarna passade också på att köpa upp
järnbruk och hyttor som lades ned under 1800-talet.
Till bruken hörde ofta stora skogar där man hade
gjort träkol och tjära tidigare.
Skogen blev riktigt värdefull i mitten av 1800-talet
när man började bygga de första ångsågarna vid
norrlandskusten och exportera trä till bl.a. England.
De engelska importtullarna på trä minskades
successivt från 1842 och var helt borta 1866.
Samtidigt minskades de svenska exporttullarna från
1835 och framåt, för att år 1865 avskaffas helt.
När man lärde sig göra pappersmassa och papper
av trä (sulfit- och sulfatmetoderna) i slutet av 1800-
talet blev skogen än mer värdefull. Då fick man också
användning för granarna, vid sågverken använde
man tall.
Sågverken
Med ångsågarna effektiviserades sågverksindustrin
betydligt. Man var inte längre beroende av den fasta
vattenkraften för lokaliseringen av sågverk utan
kunde anlägga sågarna där det var lämpligast ur alla
synpunkter.
Före 1850 när vattensågarna dominerade var det
Västerbottens län som hade flest sågar och sågade
mest. I och med ångsågarnas intåg kom en annan del
av Norrland att bli den dominerande. Den första
ångsågen byggdes 1849 i Tunadal strax utanför
Sundsvall och Sundsvalls-trakten och trakterna kring
Härnösand kom därefter att bli de största.
I böljan av 1860-talet hade antalet sågverk ökat från
cirka 100 till 2S0 stycken. Mellan 1860 och 1880
minskade vattensågverken i Södra Norrland medan
antalet ångsågar ökade kraftigt. Ångsågarna är
koncentrerade till Sundsvall, Härnösand och
Söderhamn.
År 1900 har vattensågarna nästan helt försvunnit till
förmån för ångsågarna.
Bilden visar insättning av timmer till Dals ångsåg vid
Ramvik, Ådalen, år 1898. Bild: Tekniska museet, ID:
TEKA0148019.
Av den totala produktionen gick nästan allt på export.
Mellan 1850 och 1900 tiodubblades exporten av
sågade varor. Svensk trävaruhandel var då störst i
världen. För att klara den stora produktionsökningen
i Sundsvall fick man "importera" virke från både
Jämtland och Västerbotten, men även från
Norrbotten och norra Finland. I böljan av 1890-talet
sågades drygt 10 miljoner stockar i Västernorrland.
Vid sekelskiftet var siffran uppe i ca 15 miljoner.
Sågverksarbetarna
På sågverken behövdes många arbetare för att
sortera och såga virket och sedermera lasta det på
båtar. Det mycket stora behovet av arbetskraft gjorde
att folk kom från hela landet för att få arbete på
sågverken i södra Norrland.
Sågverksarbetarna kunde delas in i tre olika grupper;
fast anställda, arbetsvandrare och lösarbetare.
Arbetsvandrarna var säsongsanställda och de lösa
arbetarna var endast tillfälligt anställda.
Sågverksnäringen gynnsamma situation gjorde att de
kunde betala högre löner än andra industrier, De var
därför inget problem att få tag i arbetskraft.
Bilden visar Sågverksarbetare och brädstaplar vid
Gustavsbergs sågverk på Alnön, Sundsvall, 1908. Bild:
Sundsvalls museum, ID: SuM-foto021393.
År 1879 inträffade en konjunktursvacka för sågade
trävaror. Sågverksägarna i Sundsvallstrakten beslöt
att genomföra en lönesänkning för arbetarna på 20-
25%. Detta gjorde naturligtvis att arbetarna försattes
i en svår ekonomisk kris och de begärde att få
behålla sina löner från 1878. Då denna begäran
avslogs bröt en spontan strejk ut,
Sundsvallsstrejken. Den 26 maj 1879 började
strejken vid Heffners sågverk och spred sig snabbt.
De fast anställda i arbetarbostäder hotades med
vräkning och fängslas enligt lagen om lösdriveri, de
lösa arbetarna hotades med tvångsrekrytering till
armen om de fortsatte strejken. Till slut kallade
landshövding Curry Treffenberg in militär hjälp och
de strejkande gick tillbaka till sina arbeten. Strejken
avslutades den 4 juni 1879. Sundsvallsstrejken kom
att bli en av anledningarna till att fackföreningar
bildades.
Träpatronerna
Träpatron (även sågverkspatron) var en benämning
på en ägare till de större sågverk och träindustrier
som växte upp längs Norrlandskusten under 1800-
talets senare hälft. Träpatronerna gjorde stora
förmögenheter i samband med industrialiseringen av
skogsbruket i Sverige, och bland dem fanns flera av
Sveriges då mest förmögna män.
Bilden till höger visar träpatron
Fredrik Bünsow (1824 - 1897).
Bünsows trävarufirma växte snabbt
till den största sågverksindustrin i
hela Sundsvallsdistriktet. Han nöjde
sig inte med att starta ett sågverk,
utan han köpte även mycket skog.
Bünsow såg det som en försäkran
om timmertillgången. Bild:
Wikipedia.
De har även varit nära förknippade med de skumma
affärsmetoder från den tiden som kom att kallas
baggböleri, och även med den stora
Sundsvallsstrejken vid stadens sågverksdistrikt 1879.
Hotell Knaust i Sundsvall är känt som
träpatronernas festlokal under åren kring sekelskiftet
1900.
Några kända träpatroner under1800-talet:
•
Johan Carl Kempe (1799–1872)
•
Wilhelm Kempe (1807–1883)
•
James R:son Dickson (1810–1873)
•
Oscar Dickson (1823–1897)
•
Fredrik Bünsow (1824–1897)
•
Johan August Enhörning (1824–1885)
•
Per Fredrik Heffner (1788-1873)
Flottningens start i olika norrländska älvar
År 1911 gjordes i ett betänkande en
sammanställning över den ungefärliga tidpunkten
”då flottning av någon omfattning” börjat i de
norrländska älvarna. Följande årtal gavs:
Flottningen i de norrländska
älvarna
Älv
Årtal
Kalix älv med övre
Torne älv
1840
Råne älv
1850
Lule älv
1850
Pite älv
1840
Byske älv
1840
Rickleån
1800
Ume älv
1800
Öre älv
1835
Lögde älv
1800
Gide älv
1800
Ångermanälven
1740
Indalsälven
1750
Ljungan
1800
Delångersån
1850
Ljusnan
1850
Bildgalleri
Skogshuggare med lastad timmersläde full av timmer
dragen av en häst på väg till en närbelägen älv.
Bild: PDM.