Copyright © Hans Högman 2020-08-22
Fyrväsendet i Sverige - 1
Inledning
En fyr är ett sjömärke konstruerat för att nattetid
sprida ljus eller andra signaler för sjöfarten, som
varning vid grund eller som hjälp att kontrollera
geografisk position. Olika typer av fyrar har olika
syften.
En lots är en ledsagare eller farledsvisare som efter
krav anlitas när fartyg över en viss storlek ska
anlöpa hamn eller passera speciellt svåra områden.
Lotsarna övervakade förr "sitt" vattenområde från
en lotsutkik.
Rubrikbilden ovan visar heidenstamfyren Pater Noster
på Hamneskär, södra Bohuslän. Uppförd 1868.
Wikipedia.
Finansieringen av fyrväsendet
Driften av de svenska fyrarna finansierades på olika
sätt. Kronan tog från 1758 ut en så kallad båkavgift
för att hålla fyrarna bemannade samt för
finansieringen av nya fyrar, inklusive andra
sjömärken. Fyrpenningar skulle betalas av fartyg
som anlöpte vissa hamnar; avgiften varierade från
plats till plats och kunde också bero på fartygets
storlek. Fram till att samtliga svenska fyrar
förstatligades på 1830-talet förekom det att
driften lades ut på entreprenad på enskilda
personer som fick rätt att ta ut avgifter av alla
förbipasserande fartyg som inte ägdes av kronan.
Parallellt med den allmänna båkavgiften, vilken
kunde erläggas i någon av de svenska
hamnstäderna, fanns således det gamla systemet
med speciella fyrpenningar för Örskär, Landsort,
Korsö och en del känningsbåkar, som Nyhamn och
Ledsund i Finland. Den allmänna båkavgiften gav
omedelbart ett tillskott till finansieringen av fyrar
och båkar.
Organisatorisk tillhörighet
Amiralitetskollegium fick 1652 ansvaret för
vården och överinseendet över samtliga fyr- och
lotsinrättningar i Sverige. Vid denna tid var det
svenska fyrväsendet inte särskilt utvecklat. Det
fanns fem fyrar i Baltikum samt en dubbelfyr på
Nidingen som blivit svensk genom freden i
Brömsebro 1645.
Så, både fyrväsendet och lotsväsendet låg under
samma huvudman Amiralitetskollegium (dvs
Örlogsflottan) där de från 1803 sorterade under
Förvaltningen för sjöärendena, en sjömilitär
myndighet som blev Marinförvaltningen 1878 och
Marinstaben 1908.
På 1690-talet organiserades lots- och fyrväsendet i
det nybildade Lotsverket under Amiralitetet.
Lotsverket var en övergripande benämning på
Lotsstyrelsen. Lotsverket lydde tidvis under
Amiralitetet och tidvis under Arméns flotta (1756 –
1823). Lotsverkets chef titulerades Lotsdirektör.
År 1726 stadgades att även båkarna skulle
administreras av Amiralitetskollegiet.
Fram till 1872 lydde lots- och fyrväsendet, dvs
Lotsverket, under Förvaltningen för sjöärendena
som sorterade under Amiralitetskollegiet.
År 1872 omorganiserades Lotsverket till Kungl.
Lotsstyrelsen och avknoppades från
Amiralitetskollegium. Det blev nu ett civilt verk
som även övertog ansvaret för fyrväsendet. Detta
nya ämbetsverk var direkt underställt regeringen
och leddes av sjöförsvarsministern.
År 1956 bildades Kungliga Sjöfartsstyrelsen dit
även Kungliga Lotsstyrelsen överfördes. År 1969
ombildades Sjöfartsstyrelsen till Sjöfartsverket. År
1987 blev Sjöfartsverket ett affärsdrivande verk.
Så, lots- och fyrväsendet var en militär verksamhet
fram till 1872.
Fyrväsendets historia
Fyrar allmänt
En fyr är byggd för att dagtid genom sitt utseende
och nattetid genom sitt ljussken ge vägledning för
fartyg som går nära kusterna och i farleder samt
varna för farliga ställen i farvattnet. Det finns fem
huvudtyper av fyrar:
1.
Angöringsfyrar eller kustfyrar, har som uppgift
att vägleda fartyg som närmar sig kusten eller
seglar i större farleder utanför kusterna. Dessa
fyrars ljus skall ha en lång räckvidd och är därför
ljusstarka. Fyren placeras vanligen högt över
vattenytan och fyrbyggnaden får oftast formen
av ett torn.
2.
Ledfyrar vägleder den kustnära sjöfarten i
skärgårdar, hamnar och kanaler. De är
ljussvagare än angöringsfyrarna. En ledfyr kan
vara sektorfyr, ensfyr eller en kombination av
dessa.
3.
Hamnfyrar underlättar vid insegling i hamnar.
4.
Varningsfyrar varnar för till exempel
undervattenskablar och ledningar.
5.
Fiskefyrar återfinns vid fiskelägen för att vägleda
hemvändande båtar.
Fyrens läge, konstruktion, funktion och egenskaper
är beroende av fyrens syfte. Under normala
siktförhållande dagtid är fyren synlig som ett
sjömärke och har målats på ett igenkännande sätt
som skiljer sig mellan fyrarna.
Båk och andra sjömärken
Båk är ett fyrliknande sjömärke utan ljus. En typisk
utformning är en avsmalnande tornliknande
konstruktion uppförd i trä som kunde
vara till och med ett tiotal meter hög.
Båkarna blev vanligen behandlade med
tjära eller målade med rödmylla. Båken är
större än ett kummel.
Bilden till höger visar en rödmålad båk.
Bild: Wikipedia.
Fyrbåk kallas en hög konstruktion eller byggnad
avsedd att bära upp en belysning typ fyr, i äldre
tider en eld, till vägledning för sjöfarande.
Ett kummel är ett sjömärke, traditionellt i form av
ett vitmålat stenröse. Det saknar
fyrkaraktär, är oftast obelyst och
är till storleken mindre än en båk.
Kumlen hör till de äldsta
sjömärkena i Norden.
Bilden till höger visar en vitmålad
kummel. Bild: Wikipedia.
En boj är en flytande anordning avsedd för
navigering och har färger. De är vanligen förtöjd i
ett bojankare. Ett bojankare är gjort för mer
permanent förankring än ett fartygsankare.
Prickar är stavformade, flytande sjömärken som
används för att utmärka grund och farleder. De
skiljer sig från bojar genom sin långsmala,
cylindriska form. De vanligaste prickarna är
svartgula kardinalprickar och röda eller gröna
lateralprickar. Kardinalprickar märker ut
navigeringshinder och har olika utseende beroende
på i vilket väderstreck de står. Lateralprickar märker
ut gränsen för en farled. Styrbordspricken är grön
medan
babordspricken är
röd (System A).
Bilden visar två
lateralprickar, en
grön och en röd.
Bild: Wikipedia.
Utöver kardinalmärken och lateralmärken finns
även punktmärken (som placeras över själva
grundet), mittledsmärken (som markerar fritt
vatten) och specialmärken.
Ett stångmärke, stångtavla eller spirbåk är ett
enklare sjömärke bestående av en lodrät stång, ofta
med stöttor, och någon form av toppmärke. Ett
stångmärke är vanligen mindre än en
båk, men ett stångmärke kan byggas
om till en båk genom att förstärkas
och kläs med brädor.
Bilden till höger visar ett stångmärke.
Bild: Wikipedia.
Fyrväsendet 1500-tal
De tidigaste fyrarna utgjordes av brinnande
vedeldar på höjder och klippor vid havet eller
möjligen, vid en eller annan stor sjöstads hamn,
öppna eldar på taket av ett platt torn. På 1400-talet
började man även använda vaxljus och talgljus i
enkla handlyktor.
Det äldsta kända sjömärket vid svenska vatten är
Falsterbo sjömärke (då danskt) som antagligen
byggdes redan 1230-talet.
En vedeld brann ut relativt fort, varför man
successivt under 1500-talet började ersätta veden i
fyreldarna med sten- och träkol som ljuskälla. Man
eldade nu vanligen i öppna järnkorgar/grytor
placerade uppe i stentorn.
Denna typ av fyrar kallas för
öppna kolfyrar.
Stenkol hade längre brinntid
än ved och träkol.
Bilden till höger visar en
modell av den öppna kolfyr
som fanns vid Holmögadd.
Bild: Sjöhistoriska museet.
År 1560 gav kung Fredrik II av Danmark order om
att fyrpander (slags vedeldade fyrkorgar) skulle
uppsättas på Skagen, Anholt och Kullen. Fyrarna
var klara att tändas under 1561.
Kullens fyr togs i bruk den 1 mars 1561. Fyren fick
ett murat torn 1563 och år 1624 byggdes fyren om
för att kunna eldas med stenkol. Fyrplatsen är
därmed den äldsta på svenskt territorium
(svenskägd från 1658).
Fyrväsendet 1600-tal
Vid Kolabacken på Falsterbonäset uppfördes
Falsterbo vippfyr år 1636.
En vippfyr är en ställning
där man eldade i en korg av
järn monterad i ändan av en
stång, där korgen kunde
lyftas upp och ner med
hjälp av en hävstång.
Vippfyren uppfanns cirka
1627 av dansken Jens
Pedersen Grove (1584 -
1639).
Bilden till höger visar en
vippfyr vid hamnen i Kovik
på Gotland. Wikipedia.
På skäret Nidingen i norra
Hallands kustband uppfördes en fyrbåk 1622 som
år 1624 blev en vedeldad dubbel vippfyr. Att fyren
blev dubbel antas bero på att man ville skilja den
från de närbelägna fyrplatserna på Skagen och
Anholt. Nidingen blev en koleldad vippfyr år 1635.
Vid freden i Brömsebro 1645 blev Halland svenskt
och därmed blev Nidingen den första svenskägda
fyrplatsen i egentliga Sverige.
På Ölands södra udde fanns en vippfyr under en
kortare tid på 1670-talet.
De första svenskbyggda fyrarna blev Landsort
1678, Örskär 1687 och Korsö cirka 1750. Vid
Örskär anordnades eldning med oljelampor, vilkas
ljus förstärktes med polerade stålspeglar.
Landsorts första fyr tändes 1678 på öns södra
udde i Stockholms södra skärgård. Den ersatte en
tidigare båk som på privat initiativ uppförts 1651.
Fyren kompletterades med fyrljus och speglar. Det
var troligen de tidigaste försöken i Sverige att
förbättra ett fyrljus med speglar. Enligt en kunglig
befallning från 1666 skulle en stenfyr uppföras på
Landsort då den gamla träbåken hade brunnit ner.
Ännu sex år senare, 1675, var fyren inte
färdigbyggd. Fyren bygges i trä och kunde tändas
1678. Redan år 1686 brann fyrtornet ned. År 1687
slöts ett nytt kontrakt om uppförandet av en ny fyr
byggd i rund form av sten som en "öppen kolfyr".
Den nya fyren eldades med kol
som hängde i en järnkorg utanför
själva fyren. Landsort var en
privatägd fyr.
Bilden till vänster visar en
teckning av en öppen stenkolseld
på Landsorts fyr vid slutet av
1600-talet. Plansch: Svenska fyrar,
förr och nu. Sjöhistoriska Museet.
Den första fyren på ön Örskär i Östhammar
anlades 1687 i trä. Tidigare hade det funnits en
enklare båk på platsen. Örskär var troligen inte
bebott innan fyren byggdes. Den förste som var
skriven på ön var fyrvaktmästare Petter Swedman
år 1697. Fyren förstördes dock av ett blixtnedslag
1738, drygt 50 år efter att den uppförts. Det
nuvarande fyrtornet stod klart 1740. Örskär är efter
Landsorts fyr den äldsta svenskbyggda fyrplatsen i
Sverige. Örskär var mycket länge Sveriges
nordligaste fyr.
Från 1600-talet och framåt tog det mycket lång tid
innan det gjordes några större framsteg inom
fyrväsendet .
Fyr- och Lotsväsendets
historia - 1
Fyrväsendet 1700-tal
Fortfarande i slutet av 1700-talet var fyrarna
primitiva; vanligen en öppen stenkolseld i en gryta
eller en så kallad fyrpanna på taket av ett torn. Elden
brann genom att luft trängde in från sidorna.
Eldandet i öppna kolfyrar var arbetskrävande och
den stora åtgången av stenkol gjorde dem
kostsamma. Vidare var den öppna fyrelden utsatt för
vädrets makter. Det gick åt stora mängder stenkol
per år och fyr för att hålla dem upplysta. Det fanns
heller ingen större möjlighet att öka ljusstyrkan från
ved- eller kols fyrar.
Bilden till höger visar en teckning
av den öppna kolfyren vid
Djursten 1765. Plansch: Svenska
fyrar, förr och nu. Sjöhistoriska
Museet.
Under senare delen av 1700-talet
började man täcka över och bygga in fyrarnas öppna
koleldar, som kallades täckta kolfyrar. Fyrelden blev
då skyddad vid dåligt väder.
Fram till slutet av 1700-talet fanns det bara fyra
fyrplatser på västkusten – Falsterbo, Kullen,
Nidingen och Carlstensfyren på
Marstrand.
Under 1700-talet uppfördes fyrarna
Holmögadd 1760, Djursten 1767,
Grönskär 1770, Carlsten 1782 och
Ölands Södra Udde 1785 (1674). En
fyr vid Ölands södra udde var tänd
terminen 1674–75.
Bilden till höger visar en modell av
Holmögadds täckta stenkolsfyr som
den såg ut 1838 då den byggdes om
från en öppen till en täckt
stenkolsfyr. Sjöhistoriska museet.
Längst upp syns skorstenen.
År 1765 bevisade fransmannen Lavoisier genom
teoretiska beräkningar att en parabolisk
reflekterande yta förstärker ljuset.
Ingenjör och direktör för Kungl. Modellkammaren
Jonas Norberg (1711 – 1783) konstruerade ett
system med roterande speglar som kunde drivas av
urverk eller lodmekanismer. Det första roterande
urverket installerades 1781 på Marstrands fyr, som
drev fyrapparaten runt i tornet. Detta var den första
anordning av detta slag i världen.
År 1795 tog Anders Polheimer (1746 – 1811) fram
ett förslag på en konstruktion av en täckt stenkolsfyr
med kraftig lufttillförsel underifrån upp genom
tornet till eldstaden. I hans förslag var fyrgrytan
inbyggd i en lanternin, vilket skulle skydda fyrlågan
mot vädrets makter och minska åtgången av kol.
Den danske chefen för lots- och fyrväsendet Poul de
Löwenörns (1751 – 1826) vidareutvecklade
konstruktionen av den täckta stenkolsfyrens
konstruktion till en fungerande form. I Löwenörns
konstruktion fanns elden i fyrfaten inuti en rymlig
järnlanternin som var försedd med glasrutor som
kunde klara värmeväxlingarna. Därutöver var
lanterninen försedd med ett tak av järn sant en
vinklad rökhuv, som liksom en vindflöjel ställde sig så
att röken sögs ut ur lanterninen.
Nu infördes också i Sverige Löwenörns täckta
stenkolsfyrar, i vilka Polheimers ”fyrugn” kom till
användning.
I Sverige ombyggdes följande fyrar till täckta
stenkolsfyrar "enligt Löwenörns princip":
•
1812 Östergarnsholm
•
1817 Svartklubben
•
1822 Ölands Södra Udde
•
1834 Nidingens båda fyrar (dubbelfyr)
•
1837 Holmögadd
•
1839 Storjungfrun
Med de täckta stenkolsfyrarna kunde man få ett
kraftigare fyrljus än med öppen kolfyr eller
spegelfyrar. Det blev också vanligt att sätta
metallspeglar bakom lågan för att sprida ljuset över
längre avstånd men fortfarande var lågans ljusstyrka
ofta otillräcklig. På grund av nedsotning från
kolelden fick glasrutorna i lanterninen regelbundet
rengöras från sot.
Epoken med de täckta stenkolsfyrarna blev
jämförelsevis kort.
Den arganska oljelampan:
Med tiden började man inse möjligheten att använda
rovoljelampor i fyrar. En epokgörande utveckling
var uppfinningen av den argandska lampan.
År 1784 kom schweizaren Argand med uppfinning
som förbättrade ljuskällan i fyrarna. Han hade
uppfunnit en oljelampa som lyste mycket
skarpare ljus än andra ljuskällor och som
dessutom hade en klarare låga som inte avgav rök
eller sotade ner. Argands oljelampa var försedd med
en cylindrisk veke där luften kom upp såväl mitt i
som på utsidan av vekcylindern. Utanpå veken satt
en ”skorsten” av glas för att öka luftflödets hastighet
och förbränningen. Argandlampan var upp till tio
gånger ljusstarkare än de äldre varianterna och
behövde inte ständig passning.
Fyrar upplysta med oljelampor började nu
konkurrera ut de koleldade fyrarna. För ljusets
reflektion använde man kupade metallspeglar av så
kallad Stevensonsmodell.
I Sverige användes rovolja som bränsle. Rovoljan är
en vegetabilisk olja, ungefär rapsolja idag.
Lampan förbättrades genom att flera koncentriska
vekar användes, enligt Aragos system, och genom af
Carcels pumpverk, som gjorde så att oljan hölls på
konstant nivå i brännaren. Det fanns fortfarande vid
1900-talets början många fyrar med den arganska
oljelampan i Sverige.
Fyrväsendet 1800-tal
Statlig skötsel och ägande:
Under 1800-talet fattades flera beslut i riksdagen om
att bygga ut fyrväsendet och det är efter 1845, och i
synnerhet efter 1880, som antalet fyranordningar
ökar kraftigt. Den kraftiga ökningen beror främst på
att man började använda sig av nya, billigare
tekniska lösningar.
Det anlades över 400 nya fyrar och fyrplatser runt
om i landet under århundradet.
År 1833 förstatligades privatägda Korsö och år 1839
förstatligades Landsort, Sveriges sista privatägda
kustfyr. År 1837 hade den privata entreprenaden på
skötseln av den statliga fyren Holmögadd upphört.
Några decennier tidigare, 1810, avslutades den
privata entreprenaden av Nidingen och skötseln
övergick i statliga händer.
Bilden visar ett diagram över antalet fyrplatser i
Sverige från 1645 och till 1910. Lista öfver svenska
fyrar utgifven i april 1912 af Kungl. Lotsstyrelsen.
Som vi ser av diagrammet är antalet fyrplatser
ytterst begränsat fram till mitten av 1800-talet.
Därefter sker en kraftig utbyggnad.
Fresnel-linsen:
Ett stort framsteg inom fyrväsendet var
linsapparaten. År 1822 uppsattes på den franska
fyren Cordounan den första linsapparaten,
konstruerad av Augustin-Jean Fresnel.
Linsapparaten bestod av en trumma, som omgav
fyrlågan. Trumman, som var rund eller mångkantig,
var sammansatt av flera fack, som vart och ett
innehöll en sektor av en ringformig- eller en helt plan
lins, alternativt en sammansättning av de bägge.
Över- och undertill fogades så kallade catadioptriskt
glas, som gjorde att det ljus som lämnade fyrlågan,
över eller under huvudapparaten, bröts och
reflekterades. Strålarna gick därmed ut horisontellt
och förstärkte skenet från
huvudapparaten.
Fresnels linser för fyrar indelas
vanligen i sex ordningar, beroende
på fokallängden (brännvidden).
Bilden till höger visar en teckning
med ett exempel på hur
fresnellinsarna sprider ljuset som
parallella strålar. Wikipedia.
De första svenska fyrarna som
försågs med linkade linsapparater
var Vinga 1841 och Falsterbo 1843.
Kullens fyr är Sveriges och Skandinaviens
ljusstarkaste fyr. Den är försedd med tre roterande
Fresnel-linser av första ordningen, vardera med
diameter på 2,55 meter.
Klippapparaten:
På en klippapparat sker växlingen mellan ljus och
mörker med hjälp av vertikala persienner eller
lameller, som antingen roterar kring sin medellinje
som von Otters system eller runt ljuskällan som
ingenjör Lindbergs rotator.
Sjöförsvarsminister och sjöofficeren Carl Gustaf von
Otters (1827 – 1900) klippapparat (persiennapparat)
släppte fram respektive avskärmar ljus med
persienner av metall som vreds fram och åter av ett
kraftigt urverk med lod, vilket dock krävde ständig
passning.
Den användes första gången i
Sverige år 1877 och har senare
kommit till användning på flera
ställen, både längs de svenska
kusterna och utomlands.
Bilden till vänster visar von Otters
klippapparat med 20 persienner av
försilvrat stål. Bild: Sjöhistoriska
museet, ID: 259.58.
Med denna uppfinning kan man från en fyr ge en
tidsmässigt ytterst noga begränsad ljussignal av olika
beskaffenhet i olika riktningar (sektorer). Därigenom
kan för en seglare, i ett farvatten
med mycket grund, noggrant
markeras i vilken riktning hon
befinner sig från fyren, vilken
kurs hon bör styra för att hålla
sig i grundfritt farvatten, och så
vidare.
Bilden till höger visar
linssystemet till Kullens fyr år
1900. Sjöhistoriska museet, ID:
Fo21818A.
En klippventil för acetylenljus
släpper fram brännbar lysgas
stötvis. En klippapparat för elektriskt ljus, släpper på
respektive stänger av strömmen till en elektrisk
lampa.
I slutet av 1890-talet utvecklades fotogenglödljuset
inom det franska fyrväsendet. Nu fick rovoljan lämna
rum för fotogenen. En ljusstarkare konstruktion var
den så kallade fotogenglödljuslampan (luxljus), med
eller utan tryck.
Fyrväsendet 1900-tal
Lux-ljus:
Det svenska företaget Lux 1901-1902 utvecklade ett
fyrljus med en fotogengasbrännare försedd med
ett eller flera glödnät, kallat Lux-ljus. Den första fyren
med Lux-ljus blev år 1902 Sandhammarens södra
fyr. Lux-lampan gav ett betydligt starkare och vitare
ljus än vad en fotogenlampa med veke kunde ge.
Ljuset var 3 – 4 gånger starkare. Systemet krävde
dock ständig tillsyn och kunde därför enbart
användas i permanent bemannade fyrar. År 1912
fanns Lux-ljus monterat i ett 50-tal större fyrar och
Lux-ljuset kom att på vissa fyrar fram till 60-talet.
AGA-fyren:
En helt ny apparat för blixtljusets framställande
uppfanns i början av 1900-talet av den svenske
ingenjören Gustaf Dalén (1869 – 1937).
Uppfinningen, som kom att kallas AGA-fyren, kom
till stor användning i utlandet och inom det svenska
fyrväsendet och hade särskild betydelse för
ledfyrarna. Tekniken möjliggjorde att
acetylengaslysande fyrar kunde lysa i månader och
år utan tillsyn. För att spara brännmaterial
konstruerade Dalén en sinnrik ventil kallad solventil,
med vilken fyrarna automatiskt kunde tändas och
släckas vid mörkrets, resp. ljusets inbrott. År 1900
installerades acetylenbelysning i Marstrands fyr.
Med en klippventil för acetylengas som
portionerade ut lysgasen stötvis kunde AGA-fyrarnas
sken göras starkare och deras ljuskaraktär kunde
varieras bättre än hos samtida ledfyrar med
fotogenglödljus. Då lågan inte var tänd hela tiden
utan enbart under korta
tidsintervall, exempelvis 0,3
sekunder var 3:e sekund, var de
mycket bränslesnåla och med
exempelvis en kort blixt var 3:e
sekund drog den bara 10% av en
ständigt lysande låga.
Bilden till vänster visar AGA:
klippventil/klippapparat.
Sjöhistoriska museet, ID: SM
22805.B. DigitaltMuseum.
Acetylengasen förvarades under högt tryck i
stålcylindrar (gasackumulatorer) som passerade en
automatisk tryckregulator och en klippljusapparat,
varefter den i en brännare av samma typ som en
karbidlampas brinner i öppna luften.
År 1912 erhöll Dahlén Nobelpriset för
uppfinningen av solventilen. Tack vare dess
förbättrade bränsleekonomi
möjliggjordes också installation av
automatiska fyrar på många
svårtillgängliga platser. År 1912
blev Blockhusuddens fyr i
hamninloppet till Stockholm först i
världen med solventil. Under
1920-talet slog Gustav Daléns AGA
fyrar igenom på allvar.
Bilden till höger visar Gustaf
Dahléns prisbelönade solventil.
Sjöhistoriska museet, ID:SM
24911. DigitaltMuseum.
År 1990 försvann det sista Dalén-
ljuset i Sjöfartsverkets fyrar.
Elektrifiering:
Under första hälften av 1900-talet dominerades
fyrljusmarknaden helt av acetylen- eller så kallade
PVB-brännare i kombination med glödnät. Allt
eftersom elnäten byggdes ut tog elektriciteten över
fyrarna och drev på utvecklingen i riktning mot
automatisering och avbemanning.
År 1908 installerades två hamnfyrar i Oxelösund med
elektriskt ljus, fast sken. De var de första fyrarna i
Sverige med elektriskt ljus (glödlampa). År 1923
elektrifierades sen hamnfyrarna i Trelleborg och
Helsingborg. Fyren i Helsingborg var den första
större fyren i Sverige som elektrifierades.
Det tog dock lång tid innan majoriteten av de
svenska fyrarna och fyrplatserna hade elektriskt
ljuskälla.
Idag är alla Sveriges fyrar automatiserade men
tidigare fanns ett 90-tal bemannade fyrar.
Relaterade länkar
•
Tullens historia
Källor
•
Uppbyggnaden av det svenska fyrväsendet
1645–1890: privata och statliga intressen, Erik
Lindberg, Historiska institutionen, Uppsala
universitet
•
Sjösäkerhet på entreprenad, Ett kontraktsteoretiskt
perspektiv på privata och statliga fyrar i Sverige före
1840, Erik Lindberg, Uppsala universitet 2012
•
Svenska lots- och fyrväsendets utveckling, fyrarnas
historia och framtid, Esbjörn Hillberg. Särtryck ur
Tidskrift i Sjöväsendet N:r 3 2007, Sid 209-226.
•
Utbyggnaden av fyrsystemet i Sverige 1800 - 1950,
Staffan Rydergård 1997, Tekniska Högskolan.
•
Mardrömskust blev populär badstrand, artikel av
Curt Nordh i Kvällsstunden, vecka 34 2020.
•
Wikipedia
•
Svenska Fyrsällskapet
•
DigitaltMuseum
•
Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 6. / 1157-
1158
Överst på sidan
Fyrars karaktäristika
Fyrarnas lystider
Fyrarna skulle hållas tända under mörkrets timmar
när det förväntades vara sjöfart. På vintern när isen
låg hölls inte fyrarna tända.
År 1838 utökades fyrarnas lystid till att omfatta hela
året, från en halvtimme efter solens nedgång till en
halvtimme före dess uppgång.
Bilden till höger visar en skylt över när fyrarna skulle
vara tända 1907.
Kungörelse om
fyrbelysning från
Sjöfartsverket
1907.
Sjöhistoriska
museets arkiv ID:
SM 20605.
DigitaltMuseum.
Fyrarnas ljussignaler
Fyrarnas betydelse för sjösäkerheten skulle vara
betydligt lägre om samtliga fyrar längs en
kuststräcka lyste på samma sätt. Ett fartyg skulle då
inte ha möjlighet att identifiera den fyr vars ljus man
ser vilket skulle försvåra navigeringen. Av detta skäl
har man gett fyrarna olika fyrkaraktärer så att de
lätt kan identifieras.
Fyrarnas signaler:
•
En fast fyr visar ett oavbrutet sken över hela den
del av horisonten som dess lysfält omfattar.
Fyrskenet kan vara olika färgat i olika sektorer.
•
En blänkfyr visar regelbundet återkommande
blinksignaler, vilka skiljs åt genom släckta
perioder som är längre än blinkningarna.
•
En fast fyr med blänk visar fast sken som efter
längre mellanperioder bryts av starkare
blinkningar, vilka vanligen föregås och efterföljs
av kortare tids släckning.
•
En intermittent fyr visar fast sken som plötsligt
släcks under kortare tid än skenet varar.
•
En växelfyr visar omväxlande vitt och färgat
sken.
•
En blixtfyr (eller klippfyr) är en blänkfyr vars blink
varar kortare tid än 2 sekunder.
Fyrarnas lysvidd
Det avstånd på vilket en fyrs ljus kan ses i mörker
kallas lysvidd. Lysvidden motsvarar det största
avstånd från fyren på vilket fyrljuset kan iakttas vid
en siktbarhet som är likvärdig med en dagsljussikt
av 10 nautiska mil. Det är många olika faktorer som
påverkar en fyrs lysvidd som exempelvis ljuskällans
styrka, höjden på fyren och betraktarens höjd över
havet.
Tre viktiga faktorer:
•
Meteorologiska förhållanden. Vädret kan
påverka synbarheten i både positiv och negativ
riktning. Regn, snö, dimma och låga moln kan
försämra synbarheten. Sikten uttrycks i nautiska
mil.
•
Ljuskällans styrka. Ljusstyrkan mäts i candela.
Det maximala avståndet på vilket ljuset kan ses
dagtid vid en sikt på tio nautiska mil, bestämd
utan att ta hänsyn till begränsande faktorer,
kallas ljusräckvidd ("luminous range").
•
Geografisk räckvidd. Den geografiska
räckvidden är ofta den mest begränsande faktorn
för en fyr på grund av jordytans krökning. Två
faktorer begränsar den geografiska räckvidden,
nämligen fyrens lyshöjd över havet och
betraktarens höjd över havet. Om betraktaren
befinner sig vid havsytan, får en fyr med 100
meters lyshöjd en geografisk räckvidd på 35,7 km
medan en fyr med lyshöjd på 200 meter får en
geografisk räckvidd på 50,5 km.
Mistsignalering
När fyrens ljussken behövdes som mest för ett
fartygs navigering så fungerade fyrarna dåligt. Det
var vid dimma och annan väderlek som begränsade
sikten. De gånger dimman helt enkelt var för tjock
för att fyrljuset skulle kunna tränga sig igenom
behövdes därför ljudsignaler.
Mistlur (mist = dimma) är anordning för att avge
ljudsignaler till sjöss, framförallt vid dimma
(mistsignal). Fasta mistlurar fanns tidigare vid de
flesta stora fyrar i havsbandet. På slutet av 1800-
talet utgjordes dessa fortfarande av klockor eller
kanoner (mistsignalkanoner). De senare avfyrades
med vissa mellanrum vid dimma.
Det stora problemet med ljudsignalerna var att
dimman ofta gjorde det omöjligt att bestämma
avstånd och riktning till ljudkällan. Dessutom var
ljudnivån rena tortyren för fyrpersonalen som
kunde behöva stå ut med signalerna flera dygn i
sträck.
Nidingens fyr fick år 1766 en klockstapel vars
klocka (mistsignalklocka) slog fyra slag varje
halvtimme. Klockstapeln som var byggd i trä även
fungerade även som sjömärke och var 20 alnar
(cirka 12 meter) hög. Teoretisk räckvidd för
mistsignalklockan var 1 - 2 nautiska mil beroende på
rådande väderlek. Klockan användes enbart vid
tjock dimma. Längre fram användes
mistsignalkanoner.
Vinga fyrplats var först med att 1869 installera
mistsignalkanoner (2 st) och 1875 installerades 3
kanoner på Nidingen. Med dessa kanoner sköts
varningsskott när fartyg gick för nära grund eller om
fartyget höll kurs mot grunden.
Längre fram användes allt från mistsignalkanoner till
olika typer av ångdrivna mistlurar, horn och sirener.
Tyfonen och Nautofonen utvecklades båda på 1920-
talet och alstrade ljud genom membran som sattes i
svängning av tryckluft respektive elektromagneter.
Tyfon var en tryckluftsdriven signalanordning
(mistlur) som uppfanns av Helge Rydberg,
amanuens vid Lunds universitet, omkring 1920.
Tyfonen utgörs av ett membran som sätts i rörelse
av en gasström, ursprungligen ånga men senare
tryckluft. Ljudet förstärks av en eller två ljudtrattar.
Nautofonen är en elektrisk mistlur. Ljudet
åstadkoms av ett membran som sätts i svängning av
elektromagneter. Membranets svängningar
förstärks via en ljudtratt framför membranet. I
Sverige har nautofonen använts på många
fyrstationer. Den första nautofonen i Sverige
uppsattes på Hållö år 1928.
Fyrarnas konstruktion
Sten
De flesta av de svenska fyrarna byggdes
i sten, vanligen som runda torn.
Bilden till vänster visar stenfyren på
Landsort sedd från öster, 2013.
Wikipedia.
Heidenstamfyrar
Under 1860- och 1870-talen uppfördes i
Sverige ett flertal fyrar som järntorn. Dessa torn
kallas även heidenstamfyrar eller heidenstammare
efter konstruktören Gustav von Heidenstam (1822 –
1887).
Från 1849 var Gustav von Heidenstam anställd som
ingenjör på fyr- och båkinrättningen inom
Lotsverket, och år 1858 utnämndes han till major
och överfyringenjör. Hans första uppdrag på
Lotsverket var att presentera ett fullt utbyggt
fyrsystem runt Sveriges kust. Dessutom utvecklade
han en fyrkonstruktion i järn som var uppbyggd av
rör med snedstag runt en central järnpelare. Han
var för övrigt far till författaren Verner von
Heidenstam.
Heidenstamfyrarnas delar var
prefabricerade och kunde med
jämförelsevis kort byggtid
uppföras på fyrplatsen. Fyrarna
utgörs av ett järntorn som
stagas av rör. Rören
snedsträvas sedan av stålbalkar
och vajrar. Inuti järntornet finns
en spiraltrappa för att man
enkelt ska komma upp till
lanterninen och även lodet till
fyrautomatiken.
Bilden till höger visar en
heidenstamfyren på Svenska
Högarna. Wikipedia.
Kassunfyrar
Sverige har även varit framstående inom
tillverkningen av kassunfyrar. Fyrtypen är byggd för
placering i öppet vatten, direkt på eller intill grund.
E kassunfyr består av en betongkassun, ett
fundament, som placeras på havs- eller sjöbotten.
Översta delen av kassunen är synlig ovan vattenytan
och där byggs fyrtornet. Den svenska modellen för
kassunfyrar gick ut på att gjuta en kassun på land
och därefter sjösätta det hela som en båt. Ibland
byggdes även fyrtornet innan det
hela bogserades ut till sin framtida
stationering. Denna typ av fyr har,
bland annat, ersatt fyrskepp i
svenska farvatten då den är
billigare i drift, inte behöver tas in
under vintersäsongen och kan
placeras närmare eller på grundet
den ska varna för.
Bilden till höger visar Kassunfyren
Trubaduren söder om Vinga. Här
syns den översta delen av kassunen
som fyren är byggd ovanpå.
Wikipedia.
Fyrskepp
1800-talet var också fyrskeppens århundrade. En
variant av fyrar är fyrskepp. Ett fyrskepp är ett
fartyg som utrustas med en fyrapparat och som
ankrats intill ett grund där det är för svårt att
bygga en fast fyr. Fyrskeppet kan även med fördel
användas vid hastigt uppkomna grund, till exempel
vrak. I Sverige har det totalt funnits 37 fyrskepp
men dessa har efterhand ersatts av kassunfyrar.
Gemensamt för fyrskepp världen över är att så gott
som samtliga är rödmålade med stationens eller
grundets namn skrivet på båda sidor om skrovet.
Vid de tidigare så fruktade undervattensreven i det
yttersta havsbandet längs Sveriges kuster
stationerades rödmålade fyrskepp som låg fast
förankrade med hjälp av en kätting i havsbottnen.
Sveriges första fyrskepp hette Cyklop och placerades
ut vid Falsterbo rev 1844.
Fyrskeppet Finngrundet (Nr 25) sjösattes 1903 och
under den isfria delen av året låg hon för ankar i
södra Bottenhavet, för att markera just Finngrundet.
Den ursprungliga fyren ombord på fartyget drevs av
fotogen, med ett system av speglar, 1927 byggdes
hon om och fick en AGA-fyr inmonterad. Även en
tyfon och en nautofon installerades vid detta
tillfälle. Fartyget är 31 m långt och hade en
besättning på 8 man. År 1969 togs fartyget ur tjänst
och ägs numera av Statens maritima museer som
museifartyg.
Bilden till höger visar
fyrskeppet
Finngrundet. Foto
Lennart Bergqvist,
Marinmuseums arkiv -
V17200.
DigitaltMuseum.
Fyrskeppsepoken i
Sverige varade från 1831 och fram till 1972.