Copyright © Hans Högman, granskat 2016-10-20
Hornaeus och
häxprocesserna i Torsåker
(Y) 1675
1675 inträffade en grym häxprocess i Torsåker
pastorat, Ångermanland. En central person i
häxprocesserna var kaplanen i Ytterlännäs
socken, Laurentius Hornaeus. Han fick i uppdrag
av kyrkoherden i Torsåker att aktivt spåra upp alla
häxor i pastoratet, något han gjorde med stor
nitiskhet. Cirka en femtedel av alla kvinnor i
pastoratet brändes på bål i juni 1675.
Detta var det största antal personer som dömts
och avrättats vid ett och samma tillfälle för
trolldom i Sverige.
Lars Christoffersson (IX-137) eller Laurentius
Christophri Hornaeus som han hette som präst
är född 1645 i Härnösand, död 17/5 1719 i
Nordanåker, Ytterlännäs sn, Västernorrland.
Laurentius är begrav inne i Ytterlännäs gamla
kyrka. Mellan altarringen och dörren till sakristian
finns en lucka i golvet till gravplatsen.
Lars studerar till präst. Han finns inskriven vid
Uppsala universitet 1667 tillsamman med brodern
Petrus. De båda bröderna reser även runt i
Tyskland.
Prästnamn:
Under 16- och 1700-talen var det brukligt att lärda
män tog latinska namn. Man skrev sina förnamn
på latinskt sätt och tog ett latinskt efternamn som
ofta hade beröring till den trakt varifrån man kom.
Lars Christoffer som tog namnet Laurentius (Lars)
Christophri Hornaeus. Hornaeus är antagligen att
härleda från Hörnö i Härnösand, där han är född.
Lars prästvigs 1672 och får då en tjänst som
hjälppräst till kaplanen Olaus Erici Rufinius i
Ytterlännäs, Torsåkers pastorat. Han får då hand
om sockenförsamlingen Dal (Y). Olaus dör
omkring 1672/73, dvs relativt snart efter att
Laurentius tillträtt tjänsten. Laurentius söker då
tjänsten som kaplan i Ytterlännäs efter Rufinius
och får den.
Konservera prästänkan:
Under 16- och 1700-talen var man präst på livstid,
dvs ända tills man dog. Den nya prästen fick då lov
att gifta sig med änkan till den förre prästen. Detta
kallades att konservera prästänkan. Det kunde bli
stora åldersskillnader mellan en ung präst och en
gammal änka.
Olaus Rufinius var redan änkeman när han dog,
men han hade en ogift dotter, Brita Olofsdotter
Rufinia, IX-138, som Laurentius då gifte sig med.
Brita är född 1651 på prästbostället i Sunnanåker,
Ytterlännäs sn och dog 1730? i Nordanåker,
Ytterlännäs. Laurentius och Brita var således
jämnåriga.
Efter att Laurentius fått kaplanstjänsten i
Ytterlännäs bodde de först i prästbostället i
Sunnanåker men övertar 1677? ett ödetorp i
Nordanåker som rustas upp.
Häxprocesserna
Under hela 1600-talet pågick häxprocesser i
Europa, där de drabbade brändes på bål för
trolldom och samröre med djävulen.
Häxprocesserna började på allvar i Sverige 1668
då ett 30-tal personer dömdes till döden för
trolldom i Lillhärdal, Härjedalen. Alla anklagades
för att ha fört barn till Blåkulla och där bolat (haft
samlag) med djävulen. Till Blåkulla for kvinnorna
på en kvast, eldgaffel, kalv eller något annat
ridbart. Ryktena om häxprocessen i Lillhärdal
spreds som en löpeld över Sverige. Häxjakterna
var särskilt intensiva i ett bälte från Bohuslän,
Värmland, Dalarna, Hälsingland och
Ångermanland. Värst drabbad var nog Torsåker i
Ångermanland (Y). Det var framförallt under
perioden 1668-76 som de flesta avrättades för
trolldom i Sverige.
Det som speciellt utmärkte de svenska
trolldomsprocesserna och gav dessa
massprocesser en egenartad och sensationell
karaktär var bruket av små barn som vittnen. I
stora hopar berättade de inför domstolarna hur
de hade förts till Blåkulla av häxorna, hur de där
deltagit i djävulens gästabud, döptes och invigdes
i djävulens tjänst.
Häxhammaren, (Malleus maleficarum) var en
handbok i hur man avslöjar, överbevisar och
dömer häxor, författad 1487 av inkvisitorerna
Henricus Institoris och Jakob Sprenger.
Häxhammarens fokusering på kvinnor som mest
benägna för trolldom och djävulskult bidrog starkt
till häxprocesserna kom att koncentreras på just
kvinnor.
De europeiska häxprocesserna pågick under
perioden 1450-1700. De tog sin början i den
sydeuropeiska alpregionen. Svårast var
förföljelserna i Tyskland.
Det finns inga säkra uppgifter om hur många som
avrättades för trolldom. Det finns fantastiska
siffror på över miljonen men sanningen ligger
troligast en bit under 100.000 (NE).
Totalt avrättades cirka 300 människor för trolldom
i Sverige. Ytterligare ett hundratal blev anklagade
och dömda till lägre straff
Först sedan barnvittnenas opålitlighet hade
avslöjats under processerna i Stockholm 1676
började det hela avta. En av de som reagerade var
läkaren Urban Hjärne (1641-1724). År 1676 blev
han medlem i den kommission som skulle
rannsaka trolldomsväsendet och som bidrog till
att processerna minskade för att slutligen
upphöra.
Efter 1676 började också domstolarna i ökad
utsträckning avvisa trolldomsmålen, och fällande
domar försvann helt i början av 1700-talet År
1704 avrättades i Eskilstuna den sista kvinnan
dömd för häxeri i Sverige. Den sista lagliga
häxprocessen i Sverige ägde rum 1757 mot några
kvinnor i Dalarna.
Först 1779 avskaffades straffet för trolldom i
lagboken.
Häxprocesserna i Torsåker, Ångermanland
Något år efter att Laurentius tillträtt som kaplan i
Ytterlännäs började omfattande häxprocesser i
Torsåkers pastorat. Laurentius fick i uppdrag av
kyrkoherden i Torsåker, Johannes Wattrangius att
försöka spåra upp alla häxor i pastoratet. Detta
gjorde den unge kaplanen med stor nitiskhet. De
ivrigaste åklagarna i kampen mot trolldomen var
kyrkoherden Wattrangius och kaplanen Hornaeus.
De var övertygade om att det rasade en gigantisk
kamp mellan Gud och djävulen, i vilken
trollpackorna hade ställt sig på djävulens sida. För
att rädda deras själar undan helvetets eviga eld
var det nödvändigt att få dem att erkänna, vilket
inte sällan skedde med tortyr.
Även vittnen kunde torteras för att få fram
"passande" berättelser. Många gånger användes
barn som vittnen, oftast barn till den anklagade
kvinnan. Barnen berättade fasansfulla saker de
varit med om i Blåkulla samt vilka personer de
sett där. Barnen försökte också överglänsa
varandra med så hemska berättelser som möjligt.
Man använde även tortyr mot barnen för att få
dem att vittna. Jöns Horneaus (Laurentius
Hornaeus sonson) skriver i "En sannfärdig
berättelse" (nedtecknad 1741, se nedan) om både
örfilar och piskning av barnen. De mest trilskande
barnen låtsades kaplanen Laurentius Hornaeus
dränka genom att sänka ned dem med ett rep i en
upphuggen vak i Ångermanälven. Vidare skriver
Jöns att hans farfar Laurentius låtsades elda upp
de mindre barnen genom att stoppa in dem i en
bakugn för att sen sätta eld på halm och ris
utanför ugnen, allt för att få dem att bekänna vad
de varit med om i Blåkulla. Jöns skriver också att
han själv "minns en del av dessa vittnen, som genom
sådana våldsamma framfarter och hårda medfarter
förlorade sin hälsa för all framtid". Han skriver också
"än i dag talar de som levde på Laurentius tid, om att
de fasade för att gå förbi hans gård och sökte därför
en omväg. Utvägen blev att gå skogsstigen".
Barn som utsattes för sådan behandling bekände
nog vad som helst för att slippa ifrån det hela.
I vissa fall gjordes ett vattenprov på kvinnorna.
De bands och kastades i sjön, sjönk de och
drunknade var de oskyldiga, flöt de var de häxor
och skulle dö och brännas på bål.
I Sverige brändes ingen levande på bål utom i ett
fall. Malin Matsdotter, eller "Rumpare-Malin" som
hon kallades, brändes levande på bål i Stockholm
den 5 augusti 1676 efter att dömts till döden för
trolldom. Tillsammans med Rumpare-Malin
avrättades även Anna Simonsdotter Hack eller
Tysk-Annika som hon kallades. Tysk-Annika
halshöggs dock innan hon brändes på bålet. De
blev de två sista kvinnorna att avrättas i
Stockholm för trolldom. (2)
Kyrkan spårade upp häxorna och försökte
omvända dem till kristendomen igen och sen
dömde den världsliga makten dem. Det
upprättades särskilda trolldomskommisioner som
hade till uppgift att döma häxor och trollpackor.
Domarna i Torsåker hade fällts av häradstinget i
Hammar som sedan hade konfirmerats av den
Kungliga norrländska trolldomskommisionen.
President för den norrländska
trolldomskommisionen var landshövdingen och
Guvernören Carl Sparre.
Sparre, som våren 1674 utsetts till ordförande i
kommissionen, hade sänt ut en skrivelse till alla
pastorat där prästerna befalldes att hålla förhör
med med allmogen och upprätta listor över alla
som misstänktes för trolldom.
Kommissionen bestod av 18 lärde och 6 bönder.
I Torsåker kulminerade det hela 1674-1675 då en
stor andel av
kvinnorna i
Ytterlännäs dömdes
till yxa och bål.
71 personer: 65
kvinnor, 2 män och 4
pojkar halshöggs
och brändes på bål
den 1 juni 1675 på
ett berg i
gränstrakten mellan Torsåkers, Dals och
Ytterlännäs socknar (öster om Lesjön). Vissa källor
anger att 9 avrättades redan den 28 mars och
resterande 62 den 1 juni.
Efter kyrkoherde Wattrangius straffpredikan i
Torsåkers kyrka fick de dödsdömda motta
nattvarden. Det var först nu det gick upp för de
anklagade att de skulle mista livet. Efter
nattvarden vidtog den tunga vandringen till berget
där stupstockarna och bålet väntade. De anhöriga
männen (makar, bröder, söner) bildade spetsgård
under vandringen.
Detta berg har sedan kallats Bålberget eller
Häxberget.
Ansvarig för avrättningarna var Borgmästare Erik
Lund, Härnösand. På berget fanns två bödlar i
tjänst. Avrättningarna skedde nedanför bålet för
att allt blod inte skulle hindra bålet från att ta eld.
Tänk er den dödsångest de anklagade kände,
skriken när de skulle avrättas, den fräna lukten av
blod, urin och exkrementer, mängden blod som
rann på marken efter 71 halshuggna personer,
stanken av bränt kött från eldarna när de brändes.
Detta var en katastrof för de inblandade och en
stor tragedi för trakten. I många hem var både
fruar och döttrar borta.
Detta var det största antal personer som dömts
och avrättats vid ett och samma tillfälle för
trolldom i Sverige.
De avrättade personerna i tre socknarna i
Torsåkers pastorat fördelar sig enligt följande:
Om hälften av invånarna var kvinnor fanns det i
pastoratet 336 kvinnor. 65 av dessa avrättades,
dvs 19 % (var 5:e kvinna). Den yngsta kvinnan som
avrättades var 18 år, den äldsta 70 år.
Även Laurentius hustru misstänktes för trolldom
men friades senare.Det var vanligt att man
anlitade sk, visgossar. Dessa hade förmåga att se
djävulens märke, Stigma Diaboli, i pannan på de
som var allierad med djävulen. Dessa visgossar
var kringstrykande, föräldralösa pojkar som såg
sig en möjlighet att tjäna pengar.
Även i Ytterlännäs hade visgossar anlitats. I
kyrkans räkenskapsböcker för 1675 finns följande
utgift: "Till: Nordingrågossarne 20 öre." Visgossar
från Nordingrå hade anlitats av Laurentius för att
peka ut de församlingsbor som var häxor. De stod
på kyrkbacken efter gudstjänsten och pekade ut
några församlingsbor. En av dessa var Laurentius
hustru, Brita. Brita gav ögonblickligen pojken en
kraftig örfil så att han stöp i marken. Pojken tog
genast tillbaka anklagelsen när han fick klart för
sig att det var prästfrun han pekat ut. Men
misstankarna fanns där och även Laurentius
ställde sig en smula avvaktande mot sin hustru
tills hon befanns oskyldig.
Efter häxprocesserna i Torsåker lär dessa
visgossar ha hittats ihjälslagna. Jöns Horneaus
(Laurentius Hornaeus sonson) skriver i "En
sannfärdig berättelse" att "de ofta nämnda
trollgossarna (visgossarna), som vid rannsakningen
varit fördärvbringande verktyg, blev sedan jagade av
än den ene, än den andre såsom varande en
förödelsens styggelse för en vanärad Gud. Det
berättas, att en av dem hittades efter någon tid i ett
dike söndersprucken, med inälvorna liggande
utanför kroppen. Den andre fann man upphängd i
en grimma invid landsvägen".
Egentligen var avrättningarna inte korrekta
juridiskt sett. Enligt regelverket skulle Guvernör
Sparre godkänna alla avrättningar av häxor i
Norrland. Detta hade inte skett denna gång.
Både kaplanen Laurentius Hornaeus och
kyrkoherde Johannes Wattrangius (Laurentius
Hornaeus son och Wattrangius dotter gifte sig
med varandra) var mer eller mindre brutna män
efter dessa händelser.
Även Laurentius mor, Elisabeth "Målares" och
hans moster Moses Brita avrättades som häxor
1675. Detta skedde dock i Härnösand (Y).
Elisabeth var gift med Christoffer Larsson, målare i
Härnösand. Christoffer var redan död då Elisabeth
anklagades för trolldom.
Elisabeth anklagades för att använt en sk. "bjära".
"Bjära" var en slags boll som häxor skickade iväg
för att mjölka andras kor, stjäla grädde, ost etc.
Efter uträttat förvärv kom bjärorna tillbaka och
"spydde" upp mjölken åt häxan. Bjäran var ett
nystan av ullgarn i nio olika färger som den
trollkunnige själv tillverkat. Det var noga att garnet
spanns under tre på varandra följande torsdagar.
Yttersta varvet på nystanet var alltid grått och i
mitten fanns skulle det finnas ett hål, där en oblat
eller något annat magiskt medel stoppades in
tillsammans med tre droppar blod från vänster
lillfinger. Sedan skulle nystanet invigas med
ramsan: "Jag har gett dig blod, fan skall ge dig
mod, du skall för mig på jorden springa och jag
skall för dig i helvetet brinna." Därefter kastades
nystanet bakåt över vänster axel. Då fick nystanet
liv och blev en tjänstvillig bjära för sin ägare.Bjäran
kunde ta sig in genom minsta springa och gick ej
att stänga ute så det var svårt att skydda sig mot
den.
I södra Sverige hade mjölkharen samma betydelse
som bjäran.
Det var vanligt att man misstänkte någon för att
vara häxa om något hände på gården, ex att korna
mjölkade dåligt. Ofta var det någon man hade agg
till som anklagades. Även Elisabeths syster
"Moses" Britta anklagades för att vara häxa och
avrättades 1675. Hon var då över 70 år gammal.
En sannfärdig berättelse
En utgångspunkt om man vill lära mer om
häxprocesserna i Torsåker 1675 är Laurentius
Hornaeus sonson Jöns Hornaeus utredning av
vad som hände. Detta uppdrag fick Jöns av
prosten i Torsåker omkring 1735, dvs 60 år senare.
Utredningen kom att heta "En Sannfärdig
berättelse". Jöns använde sig av
domstolsprotokollen från häxprocesserna samt
samtida berättelser.
Jöns hade ett första utkast av sin utredning klar år
1741 men den trycktes upp för allmänheten först
den 24 maj 1771.
Jöns föddes i Ytterlännäs socken år 1715 och dog
där 1778. Han var präst i Ytterlännäs liksom sin far
och farfar.
Källor
•
Olof Fahléns böcker "Dömd till yxa och bål"
(1985) och "Eldens återsken" (1986). Böckerna
handlar om släkten Hornaeus och
häxprocesserna i Torsåker 1675. De är skrivna
i romanform och är baserad på historiskt
material. Böckerna är intressanta och de blir
ännu mer spännande då de handlar om den
egna släkten.
•
"Sannfärdig berättelse" eller det fullständiga
namnet "Sannfärdig berättelse om det för 100
år sedan förlupna grufverliga Trolldoms-
Oväsendet i Sverige" av Jöns Hornaeus från
1771. Originalet finns på Kungliga Bibliotekets
handskriftsavdelning, diarienummer 18:3:12
Pastoral Divisionen.
•
Göran Nordqvist (Torsåker) m.fl. har gjort en
översättning av Sannfärdig berättelse till
modern svenska år 2002.
•
Rannsakningsprotokoll från häxprocesserna i
Torsåker: "Rannsakningar i oktober 1674
angående trolldomsväsendet i
Ångermanland: Dals, Torsåkers och
Ytterlännäs socknar" (Södra Ångermanlands
domsagas arkiv, vol A I a:1). Översättning av
Göran Nordqvist, Torsåker, 2001.
•
Mer finns också att läsa i "Det gamla
Ytterlännäs" utgiven av Ytterlännäs
hembygdsförening 1974.
•
(2) Historien om Sverige - Storhet och fall av
Herman Lindkvist, Norstedts 1995 (sid. 101 -
102)
•
Trolldomsprocesserna i Sverige av Bengt
Ankarloo, 1996.
•
Nationalencyklopedin 2000
•
Att dömas till döden, Jonny Ambrius, 1996
Socken
Antal avrättade
Antal inv. över 15 år
Torsåker
20
232
Dal
29
135
Ytterlännäs
22
305
Totalt:
71
672